Sněmovna lidu na 5. schůzi dne 3. září
1975 po projednání zprávy ministra paliv
a energetiky ČSSR o plnění politickohospodářských
úkolů při zajišťování
paliv a energie a jejich hospodárném využívání
jako nezbytného předpokladu pro další
rozvoj socialistické společnosti a na základě
podrobného posouzení těchto otázek
ve výborech sněmovny s využitím zkušeností
poslanců z volebních obvodů a poznatků
z průzkumů v organizacích paliv a energetiky
I. oceňuje
pozitivní výsledky dosažené při
zajišťování paliv a energie pro národní
hospodářství a domácnosti. Odvětví
paliv a energetiky významně napomohlo k dynamickému
a plynulému rozvoji národního hospodářství.
V krátké době po XIV. sjezdu Komunistické
strany Československa bylo v podstatě dosaženo
plynulého zásobování národního
hospodářství palivy a elektřinou i
při značné napjatosti bilancí paliv
a elektřiny a výrobních elektrárenských,
důlních a plynárenských kapacit. Byly
vybudovány nové doly, elektrárny o vyšších
jednotkových výkonech, včetně I. atomové
elektrárny, došlo k dalšímu rozšíření
rozvodné a plynárenské sítě,
byly vybudovány nové zásobníky plynu.
Úspěšně byl zvládnut náročný
úkol - výstavba a uvedení do provozu první
větve tranzitního plynovodu. Zvlášť
významná je skutečnost, že potřeby
národního hospodářství byly
uspokojeny při celkově nižší spotřebě
paliv a energie než předpokládal pátý
pětiletý plán; přispěly k tomu
také mírné zimy. Podařilo se tak nastoupit
cestu efektivnějšího využíváni
paliv a energie a snižování energetické
náročnosti společenského produktu.
Úspěšně byl plněn program úspor
ve spotřebě všech druhů paliv a energie.
Celkově dobré plnění plánovaných
úkolů je výsledkem trvalé a cílevědomé
péče stranických, odborových a mládežnických
organizací, úsilí a pracovní obětavosti
velkého kolektivu horníků, energetiků,
plynařů, naftařů, geologů a
pracovníků rudného hornictví, výsledkem
rozvoje pracovní iniciativy brigád socialistické
práce a kolektivů racionalizačních
brigád, socialistické soutěže dalších
kolektivů a jednotlivců; zvláštní
význam mají zejména novátorské
progresívní metody práce, vyvolané
hnutím "Překonej sám sebe a vytrvej"
a "Každý po socialisticky", které
jsou příkladem i pro další odvětví;
II. konstatuje, že
1. palivoenergetické hospodářství
je úzce spjato s rozvojem celého národního
hospodářství a jeho strukturou. Obtížnější
vnější policko-ekonomické podmínky
pro opatřování paliv a surovin určují,
že rozhodujícím směrem a obsahem energetické
politiky našeho státu musí být maximální
mobilizace palivo-energetických zdrojů (i když
omezených) a racionální využívání
paliv a energie. Z toho vyplývají vysoké
požadavky na celé národní hospodářství.
Zkušenosti ukazují, že i když se daří
plnit úkoly státního racionalizačního
programu úspory paliv a energie, ne všichni odběratelé
paliv a energie si plně uvědomují, že
skončilo období snadného a levného
opatřování paliv a energie, jak to bylo zdůrazněno
na listopadovém zasedání ústředního
výboru Komunistické strany Československa
v roce 1974. Vedle rezerv ve výrobních podnicích
zůstávají ještě rezervy i ve
spotřebě paliva na otop obytných budov a
sídlišť;
2. rozvoj spolupráce s členskými zeměmi
RVHP a využívání předností
mezinárodní socialistické dělby práce
se výrazně projevují jak při budování
nových kapacit zdrojů paliv a energie, tak i ve
vytváření podmínek pro jejich racionální
využívání. Důležitým
společným dílem je především
budování plynovodu "Orenburg" do zemí
RVHP, který po dokončení umožní
dodávat ze Sovětského svazu do Československé
socialistické republiky 2,8 mld m3 plynu ročně,
a na to navazující druhá etapa tranzitního
plynovodu v Československé socialistické
republice. Neméně důležitou společnou
akcí je i budování elektrického vedení
o napětí 750 kV na trase Vinnica - Albertirsa, které
umožní zvýšit množství elektřiny,
dodávané prostřednictvím energetického
systému "Mír" a zvýší
také pohotový energetický potenciál
členských zemí RVHP. Mimořádný
význam má spolupráce členských
zemí RVHP při mírovém využívání
atomové energie. Vysoce účinná je
pomoc Sovětského svazu při výstavbě
a provozu našich atomových elektráren;
3. stále se vyskytují vážné nedostatky
v projekční přípravě, dodavatelském
zajištění a v řízení investiční
výstavby, kde se nedaří plně a včas
uskutečňovat plánované záměry
pátého pětiletého plánu v rozvoji
palivoenergetické základny. I přes dosažený
pokrok dochází ke skluzům termínů
uvádění nových kapacit do provozu,
zejména v energetice, ale i na některých
důležitých stavbách v plynárenství
a uhelného průmyslu. V oblasti dodavatelskoodběratelských
vztahů existují vážné problémy
ve stavebních kapacitách a v zajišťování
dodávek důlních strojů a zařízení,
technologických zařízení pro koksovny,
úpravny, třídírny a také v
dodávkách kvalitních velkostrojů a
pásových dopravníků; v energetice
pak dochází k nekrytí potřeb měřící
a regulační techniky, kabelů, náhradních
dílů a dalších zařízení;
4. zaostávání výstavby a obnovy přenosových
elektrických a plynárenských sítí
vážně ohrožuje kvalitu a plynulost dodávek
elektrické energie a topných plynů, zejména
v pražské aglomeraci;
5. vážným problémem při uvádění
palivo-energetických kapacit do provozu je opožděné
budování vyvolaných investic, což má
negativní vliv na plánovaný rozvoj výrobních
kapacit odvětví;
6. před zimním obdobím 1975/1976 existují
vážné problémy v přípravě
na plynulé zásobování národního
hospodářství a obyvatelstva palivy a energií.
Jde zejména o pokles skládek uhlí v elektrárnách,
teplárnách i uhelných skladech a to i při
překračování plánovaných
těžeb uhlí. Jednou z vážných
příčin tohoto stavu je trvající
napětí v železniční přepravě
uhlí;
7. stabilizace pracovních sil se v poslední době
příznivě vyvíjela. Přesto však
fluktuace pracovních sil je v resortu značně
vysoká, zejména v odvětví energetiky
a plynárenství. Značně náročný
charakter práce vyžaduje stálé prohlubování
sociální péče a hmotné stimulace.
Jednou z rozhodujících podmínek pro stabilitu
pracovních sil v odvětví paliv a energetiky
zůstává i bytová politika, která
by měla více přihlížet k rozvojovému
charakteru resortu;
8. resort věnuje náležitou pozornost přípravě
mladých kvalifikovaných pracovníků
a zvyšování kvalifikace všech pracujících.
Výchovná péče poskytovaná učňovskému
dorostu je v souladu s usnesením červencového
zasedání ÚV KSČ v roce 1973 k socialistické
výchově mládeže. Zvýšená
pozornost bude zaměřena na výstavbu učňovských
zařízení v energetice k přípravě
kádrů pro náročnou obsluhu mechanizačních
a automatizačních systémů a pro jadernou
energetiku;
9. stálá pozornost věnovaná otázkám
bezpečnosti a kultury práce přispěla
k celkovému poklesu úrazovosti; přesto však
došlo k závažným problémům
v důsledku několika vážných havárií;
III. podporuje
úsilí vlády ČSSR, ministerstva paliv
a energetiky ČSSR a dalších ústředních
orgánů o
- zabezpečení plynulého zásobování
národního hospodářství a obyvatelstva
palivy, zejména lepším využíváním
vlastních zdrojů a dále cestou prohlubování
spolupráce se Sovětským svazem v rámci
komplexní socialistické integrace, založené
na zásadách vzájemně výhodných
ekonomických vztahů, která významně
přispívá ke stabilizaci zásobování
národního hospodářství palivy
a energií a k rozvoji čs. palivoenergectiké
základny;
- rozvíjení hospodářskoorganizátorské
práce a iniciativy pracujících všech
odvětví národního hospodářství
ve všech krajích a resortech ve smyslu výzvy
jihomoravských energetiků a pracujících
Slovnaftu, jejichž cílem je dosažení maximálních
úspor paliv a energie a jejich vysoké zhodnocení
v národním hospodářství;
- zajištění stavebních kapacit, dodávek
strojů a zařízení pro rozvoj palivoenergetické
základny v souladu se záměry návrhu
Směrnic šestého pětiletého plánu;
- dořešení otevřených problémů
souvisejících s včasným a plynulým
zabezpečením výstavby vyvolaných investic;
- vytvoření podmínek pro další
řešení bytové výstavby v šestém
pětiletém plánu ke zlepšení stabilizace
pracovních sil v odvětví paliv a energetiky;
- soustavné zvyšování kvalifikace pracovníků
v oblasti užití paliv a energie;
- systematické provádění technickoekonomické
propagandy hospodárného využívání
paliv a energie;
- zabezpečení rovnoměrného odběru
paliv a energie v průběhu roku a v průběhu
dne cestou zvýšení směnnosti, přesunu
energeticky náročných spotřebičů
do pásma mimo energetických špiček,
provádění generálních oprav
těchto spotřebičů zejména v
zimním období apod.;
- systematické uplatňování výsledků
vědeckovýzkumné základny při
výrobě a provozu spotřebičů
paliv a energie s cílem zvýšení jejich
technickoekonomické úrovně a při řízení
energetických a technologických procesů.
V souladu s vytyčenými politickými a ekonomickými
úkoly pro oblast paliv a energetiky
Sněmovna lidu
I. doporučuje
ministerstvu paliv a energetiky ČSSR, Státní
plánovací komisi, ministerstvu hutnictví
a těžkého strojírenství ČSSR
a ministerstvu všeobecného strojírenství
ČSSR ve spolupráci s ostatními resorty
- zaměřit zvýšenou pozornost dodavatelských
a investorských orgánů na dokončení
1400 MW energetických výkonů v roce 1975;
- v zájmu jednotné energetické politiky a
optimalizace zařízení energetického
hospodářství vypracovat koncepci rozvoje
a řízení úseku konečného
užití paliv a energie v průmyslu, zemědělství
a terciární sféře;
- usilovat o komplexní zajištění dodávek
strojů a zařízení pro rozvoj palivoenergetické
základny, zejména pro nové kapacity Severočeského
hnědouhelného revíru a pro hlubinné
doly, v souladu se záměry návrhu Směrnic
šestého pětiletého plánu;
- posilovat ve spolupráci s národními výbory
plynofikaci ve vybraných okresech Severočeského
kraje, hlavního města Prahy a Bratislavy;
- ve spolupráci s národními výbory
dořešit otevřené problémy související
s včasným a plynulým zabezpečením
výstavby vyvolaných a doprovodných investic;
- znovu posoudit technické i ekonomické podmínky
pro těžbu kamenného uhlí v nízkých
slojích Ostravskokarvinského revíru;
- ve spolupráci s ministerstvem dopravy ČSSR důsledně
uskutečňovat opatření prováděná
ke zlepšení plynulosti přepravy tuhých
paliv, zejména tříděného uhlí
k plánovanému předzásobení
velkospotřebitelů a plynulému zásobování
obyvatelstva;
- zabezpečovat provozuschopnost a další rozvoj
rozvodné a distribuční sítě
topných plynů a elektrické energie, zejména
v pražské aglomeraci;
- pro zabezpečení dostatečného počtu
pracovních sil v odvětví paliv a energetiky
prohlubovat dosavadní metody práce na úseku
náboru pracovních sil, jejich rozmísťování
a výchovy a zejména věnovat pozornost získávání
dorostu jako zdroje kvalifikovaných pracovníků
s odpovídající profesní strukturou
a pro stabilizaci pracovních sil;
- zkvalitňovat systém péče o pracující,
zlepšovat zdravotní a sociální péči
a bydlení, dále prohlubovat opatření
směřující k zlepšování
pracovního prostředí, bezpečnosti
práce a omezení nemoci z povolání
v souladu s ekonomickými možnostmi;
- pokračovat ve vytváření podmínek
pro zlepšování životního prostředí
a v rekultivacích půdy k odstraňování
nepříznivých důsledků těžby
paliv a výroby energie;
- ministerstvu zemědělství a výživy
ČSSR prohloubit péči o energetická
zařízení v zemědělství
a zabezpečit vypracování a důsledné
plnění racionalizačních úkolů
ve spotřebě paliv a energie v zemědělství;
II. obrací se
1. na resorty, národní výbory všech
stupňů, výrobní a hospodářské
organizace, aby rozhodnými, krátkodobými
i komplexními opatřeními zabezpečovaly
racionální využívání paliv
a energie, zvyšování úrovně energetického
hospodářství, aby s využitím
nejnovějších poznatků vědy a
techniky pohotově zajišťovaly ve výrobním
programu nejúspornější a nejekonomičtější
spotřebiče paliv a energie s cílem snižovat
energetickou náročnost výroby;
2. na společenské organizace a všechny občany,
aby svou kázní, pochopením a zejména
přímou součinností pomáhali
racionalizaci a snižování spotřeby paliv
a elektřiny.
III. V činnosti poslanců Sněmovny
lidu
1. oceňuje
činnost výborů a poslanců Sněmovny
lidu při zodpovědném projednávání
otázek paliv a energetiky, při praktickém
získávání poznatků ve volebních
obvodech, při seznamování voličů
s obtížnějšími politickoekonomickými
podmínkami pro opatřování paliv a
energie a s celkovou problematikou zajišťování
palivoenergetických zdrojů a jejich rovnováhy
s potřebami rozvoje národního hospodářství.
Cílevědomá práce poslanců a
výborů přinesla podnětná doporučení
pro ministerstvo paliv a energetiky Československé
socialistické republiky a jiné orgány státní
správy v zájmu dalšího úspěšného
plnění úkolů při zajišťování
paliv a energie a jejich hospodárném využívání;
některá z nich byla již realizována;
2. doporučuje výborům Sněmovny
lidu
- v kontrolní činnosti i nadále sledovat,
jak ministerstvo paliv a energetiky Československé
socialistické republiky a další orgány
státní správy plní úkoly vyplývající
ze závěrů XIV. sjezdu Komunistické
strany Československa pro oblast paliv a energetiky, jakož
i plnění doporučení Sněmovny
lidu a jejích výborů; využívat
přitom zkušeností poslanců z volebních
obvodů;
- v legislativní činnosti napomáhat tomu,
aby zákony a další právní předpisy
z oblasti paliv a energetiky plně odpovídaly potřebám
jejího dalšího rozvoje a hospodárnosti
v souladu s potřebami celé společnosti;
- zahrnout tyto úkoly do pracovních plánů
na rok 1976;
3. ukládá poslancům Sněmovny
lidu
- prosazovat zásady palivoenergetické politiky státu
a účinně napomáhat ve svých
volebních obvodech vysvětlováním společenského
významu racionalizace ve spotřebě paliv a
energie;
- ve své práci věnovat pozornost otázkám
plnění programů racionalizace využívání
paliv a energie u všech hlavních odběratelů;
- ve spolupráci s národními výbory
a dalšími orgány sledovat rozvoj a zlepšování
péče o pracující v oblasti paliv a
energetiky a napomáhat k jejich stabilizaci;
- věnovat zvýšenou pozornost učňovské
mládeži, zdokonalování její ideové
výchovy a odborného výcviku.