Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1974

II. v. o.

14-P

Vládní návrh

zákonného opatření

předsednictva Federálního shromáždění

o zrušení daně z motorových vozidel

Předsednictvo Federálního shromáždění Československé socialisticko republiky se usneslo podle čl. 58 odst. 3 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, na tomto zákonném opatření:

Čl. I

Zákon č. 98/1964 Sb., o dani z motorových vozidel, se ruší.

Čl. II

Zákon č. 8/1968 Sb., o státním rozpočtu na rok 1968 a o některých dalších finančních opatřeních, se mění a doplňuje takto:

§ 2 odst. 2 písm. c) zní:

"c) z dodávkových a osobních automobilů s obsahem válců:

do 800 ccm včetně .... 700 Kčs

nad 800 ccm do 1250 ccm včetně ... 900 Kčs

nad 1250 ccm do 2000 ccm včetně ... 1300 Kčs

nad 2000 ccm..... 1600 Kčs;".

Čl. III

Toto zákonné opatření nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1974.

Důvodová zpráva

Snížením maloobchodních cen autobenzínu a zavedením daně z motorových vozidel (zák. č. 98/1964 Sb.) k 1. červenci 1964 bylo sledováno zvýšit spotřebu autobenzínu (kterého v minulosti byl nadbytek) větším využíváním motorových vozidel na tento pohon a snížit spotřebu motorové nafty.

Tento záměr byl uvedenými opatřeními zajištěn. Daň placená předem podporuje zvýšené používání motorových vozidel, protože s vyšším počtem ujetých kilometrů relativně klesají provozní náklady.

V minulých létech narůstala spotřeba autobenzínu v ČSSR celkem rovnoměrně, úměrně k růstu motorových vozidel v provozu a k objemu zpracování ropy. V posledních létech byl však tento vývoj ovlivněn situací na kapitalistických trzích růstem cen ropy. Ceny autobenzínu ve všech okolních státech jsou vyšší než v ČSSR, což v souvislosti s rozvojem turistického ruchu má vliv na růst spotřeby benzínu u nás.

Z uvedených důvodů vláda ČSSR zvýšila s účinností od 30. března 1974 maloobchodní ceny autobenzínu na úroveň platnou v roce 1964, tj.

druh Normal

z Kčs 2,10

na Kčs 4,-/litr

Special

z Kčs 2,40

na Kčs 4,30/litr

Super

z Kčs 3,-

na Kčs 5,-/litr.

Poněvadž snížení maloobchodních cen autobenzínu k 1. 7. 1964 bylo u obyvatelstva a některých organizací kompenzováno zavedením daně z motorových vozidel, je vhodné po výše uvedené úpravě maloobchodních cen daň z motorových vozidel opět zrušit.

U invalidních osob, pokud jim bylo dosud přiznáváno úplné nebo částečné osvobození od daně z motorových vozidel, bude po linii sociálních opatření zajištěno, aby dosavadní stav zůstal zachován.

Podle zákona č. 98/1964 Sb. (§ 7 odst. 1) je daň z motocyklů splatná najednou (za celý rok) nejpozději do 1. března, daň z automobilů ve dvou stejných pololetních splátkách do 1. března a do 1. září. Částky, které připadají na poměrnou část zaplacené daně za období po 1. 4. 1974, budou poplatníkům vráceny.

Státní hospodářské organizace daň z motorových vozidel neplatí a z dodávkových a osobních automobilů provádí obdobně jako např. u nákladních automobilů odvod z motorových vozidel podle zák. č. 8/1968 Sb. Vzhledem k tomu, že tento odvod nebyl zaveden v souvislosti s úpravou maloobchodních cen pohonných hmot, nýbrž slouží jako příspěvek na údržbu a budování silniční sítě a je součástí podnikových nákladů, ponechává se v platnosti.

Vzhledem však k tomu, že § 2 odst. 2 písm. c) zákona č. 8/1968 Sb. stanoví, že "z dodávkových a osobních automobilů se odvody provádějí v téže výši, v jaké je pro to které vozidlo stanovena daň z motorových vozidel - tj. dle § 4 odst. 1 a 2 zákona č. 98/1964 Sb.", je nutno při zrušení zákona č. 98/1964 Sb. změnit a doplnit zákon č. 8/1968 Sb., o státním rozpočtu na rok 1968 a o některých dalších finančních opatřeních tak, aby obsahoval i výši ročních odvodů u dodávkových a osobních automobilů.

Současně k datu zrušení zákona č. 98/1964 Sb. ruší se i vyhláška ministerstva financí č. 99/1964 Sb., kterou se provádí zákon o dani z motorových vozidel.

Předseda vlády ČSSR:

Dr. Štrougal v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP