ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1975
II. volební období
124
Vládní návrh
Zákon
České národní rady
ze dne ............. 1975
o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1976 a
o změně zákona České národní rady č. 117/1971 Sb.,
o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
§ 1
(1) Celkové příjmy státního rozpočtu České socialistické republiky
(dále jen "státní rozpočet republiky") se stanoví částkou |
117 117 205 000 Kčs |
celkové výdaje státního rozpočtu republiky se stanoví částkou |
117 117 205 000 Kčs |
(příloha č. 1). |
(2) Ve státním rozpočtu republiky jsou obsaženy
a) dotace ze státního rozpočtu federace |
|
do státního rozpočtu republiky ve výši |
50 300 000 000 Kčs |
b) finanční vztahy k rozpočtům národních výborů, a to: |
|
neúčelové dotace ve výši |
15 592 400 000 Kčs |
účelové subvence ve výši |
20 502 300 000 Kčs |
(příloha č. 2). |
§ 2
Vláda České socialistické republiky nebo na základě jejího zmocnění ministr financí může, pokud tím nebude dotčena vyrovnanost státního rozpočtu republiky, promítnout do státního rozpočtu republiky zejména změny státního plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky, organizační změny, změny v souvislosti s upřesněním výstavby československého úseku plynovodu Orenburg a úpravu neúčelových dotací a účelových subvenci národních výborů, jestliže se změní podmínky, za nichž byly neúčelové dotace a účelové subvence stanoveny.
§ 3
Zákon České národní rady č. 117/1971 Sb., o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení, se v § 1 písm. c) mění takto:
"c) příspěvků na sociální zabezpečení podle zákonu uvedených pod písmeny a) a b) do státního rozpočtu České socialistické republiky s výjimkou příspěvku na sociální zabezpečení od organizací řízených národními výbory, který se odvádí do rozpočtu řídícího národního výboru".
§ 4
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1976.
Příloha č. 1
k zákonu České národní rady č. ...
Celkový přehled
státního rozpočtu České socialistické republiky
Příjmy |
Kčs (v tisících) |
Příjmy ze socialistického hospodářství |
41 961 923 |
Daně, dávky a poplatky od obyvatelstva |
23 794 000 |
Ostatní příjmy |
1 061 282 |
Dotace ze státního rozpočtu federace |
50 300 000 |
Úhrn |
117 117 205 |
Výdaje |
Kčs (v tisících) |
Výdaje ústředně řízených organizací na: |
|
hospodářství |
32 849 109 |
kulturní a sociální opatření |
43 972 708 |
obranu a bezpečnost |
3 179 934 |
správu |
692 331 |
soudy a prokuratury |
328 423 |
Neúčelové dotace do rozpočtů národních výborů |
15 592 400 |
Účelové subvence do rozpočtů národních výborů |
20 502 300 |
Úhrn |
117 117 205 |
Příloha č. 2
k zákonu České národní rady č. ...
Neúčelové dotace a účelové subvence do rozpočtů národních výborů obsažené ve státním rozpočtu České socialistické republiky
Kraj |
Neúčelové dotace (v tis. Kčs) |
Účelové subvence (v tis. Kčs) |
Národní výbor hl. m. Prahy |
2 627 300 |
5 749 800 |
Středočeský |
1 464 100 |
1 586 700 |
Jihočeský |
1 330 000 |
1 151 700 |
Západočeský |
1 568 600 |
1 411 800 |
Severočeský |
2 376 800 |
3 086 800 |
Východočeský |
1 172 900 |
1 821 300 |
Jihomoravský |
1 904 400 |
2 930 200 |
Severomoravský |
3 148 300 |
2 764 000 |
Úhrn |
15 592 400 |
20 502 300 |
Důvodová zpráva
k návrhu zákona České národní rady o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1976 a o změně zákona České národní rady č. 117/1971 Sb., o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení.
Návrh zákona o státním rozpočtu republiky se opírá o ustanovení článku 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, a o ustanovení § 9 zákona České národní rady č. 60/1971 Sb., o pravidlech státního rozpočtu České socialistické republiky a o hospodaření s rozpočtovými prostředky (rozpočtová pravidla republiky).
Předkládaný rozpočtový zákon určuje v podstatě jen číselné objemy státního rozpočtu republiky, protože problematiku rozpočtového procesu a zásady o hospodaření s rozpočtovými prostředky vymezuje komplexně zákon o rozpočtových pravidlech republiky, který též stanoví zásady rozpočtového hospodaření národních výborů.
Návrh státního rozpočtu republiky vychází z dlouhodobých závěrů hospodářské politiky Komunistické strany Československa, vytyčené jejím XIV. sjezdem a pozdějšími zasedáními ústředního výboru Komunistické strany Československa, zejména k další realizaci závěrů XIV. sjezdu Komunistické strany Československa v ekonomické oblasti.
Ekonomickým východiskem návrhu státního rozpočtu republiky je projekt rozpočtového výhledu České socialistické republiky na léta 1976 až 1980 a projekt státního rozpočtu republiky na rok 1976, schválené vládou. Návrh státního rozpočtu zabezpečuje úkoly stanovené prováděcím státním plánem rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky na rok 1976.
Návrh státního rozpočtu republiky na rok 1976 vychází z principu celkové finanční vyrovnanosti při zvýšení náročnosti úkolů, zejména v oblasti sociálního zabezpečení. Tato koncepce rozpočtu, se kterou se uvažuje i pro období 6. pětiletého plánu, je vysoce náročná a vyžaduje proto i nadále důrazně uplatňovat zásady přísné hospodárnosti a efektivnosti v celém národním hospodářství.
Návrh státního rozpočtu republiky je vyrovnaný. Vyrovnanost je zabezpečena dotacemi ze státního rozpočtu federace, poskytovanými formou účelových dotací na konkrétní úkoly nebo stanovený okruh potřeb
v úhrnné výši |
18 135 359 000 Kčs |
a formou neúčelové globální dotace ve výši |
32 164 641 000 Kčs |
Prostředky z dotací na konkrétní účelové akce, které nebudou vyčerpány, se vrátí do státního rozpočtu federace.
Protože návrh státního rozpočtu republiky obsahuje pouze minimální rezervu, je nutno výdaje zajištěné návrhem státního rozpočtu republiky považovat za maximální hranici pro čerpání prostředků a příjmy za minimální hranici pro plnění povinností určených státním plánem.
Rozpočtové hospodaření se bude řídit citovaným zákonem České národní rady č. 60/1971 Sb. a dalšími předpisy vydanými podle tohoto zákona. Zmocnění vlády k operativnímu řízení národního hospodářství podle státního rozpočtu obsahuje rovněž citovaný zákon České národní rady č. 60/1971 Sb. Předkládaný návrh zákona uvažuje s dalším zmocněním opravňujícím vládu promítnout do státního rozpočtu republiky důsledky rozhodnutí, zejména o změnách plánu a změnách organizačních, pokud se jimi nemění vyrovnanost státního rozpočtu republiky.
Podle § 1 písm. c) zákona ČNR č. 117/1971 Sb., o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení, plyne dosud výnos příspěvku na sociální zabezpečení do státního rozpočtu České socialistické republiky.
Při realizaci návrhu úprav finanční soustavy národních výborů v 6. pětiletce navrhuje se převést tyto výnosy z příjmů státního rozpočtu České socialistické republiky do příjmů rozpočtů národních výborů.
Vychází se přitom z principu, že národní výbory mají mít takové vlastní příjmy, které mohou ovlivnit v rámci své působnosti, a to jak příjmy plynoucí z jejich vlastní činnosti, tak příjmy od organizací, které přímo řídí.
Realizace navrhovaných převodů příjmů znamená posílení vlastní příjmové základny národních výborů, dojde ke snížení přerozdělení finančních prostředků přes státní rozpočet.
Navrhované rozpočtové opatření (převod příjmů ze státního rozpočtu do rozpočtu národních výborů) vyžaduje právní úpravu spočívající v novelizaci § 1 písm. c) zákona České národní rady č. 117/1971 Sb., o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na sociální zabezpečení.
V Praze dne 2. listopadu 1975
Předseda vlády České socialistické republiky:
Josef Korčák v. r.