ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1974
II. volební období
89
Vládní návrh
Zákon
České národní rady
ze dne 1974
o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1975
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
§ 1
Státní rozpočet České socialistické republiky
(1) Celkové příjmy státního rozpočtu České socialistické republiky (dále jen "státní rozpočet republiky") se stanoví
částkou 108 513 990 tis. Kčs,
celkové výdaje státního rozpočtu republiky se stanoví
částkou 108 513 990 tis. Kčs
(příloha č. 1).
(2) Ve státní rozpočtu republiky jsou obsaženy
a) dotace ze státního rozpočtu federace do státního rozpočtu republiky ve výši 38 180 000 tis. Kčs,
b) finanční vztahy k rozpočtům národních výborů, a to:
souhrnný finanční vztah (neúčelové dotace) ve výši 17 518 000 tis. Kčs,
účelové subvence ve výši 19 785 300 tis. Kčs (příloha č. 2).
§ 2
Zmocnění
Vláda České socialistické republiky nebo na základě jejího zmocnění ministr financí může, pokud tím nebude dotčena vyrovnanost státního rozpočtu republiky, promítnout do státního rozpočtu republiky zejména změny státního plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky, organizační změny a úpravu souhrnného finančního vztahu a účelových subvencí národních výborů, jestliže se změní podmínky, za nichž byly souhrnný finanční vztah a účelové subvence stanoveny.
§ 3
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1975.
Příloha č. 1 k zákonu ČNR č.
Celkový přehled
státního rozpočtu České socialistické republiky
Příjmy |
Kčs(v tisících) |
Příjmy ze socialistického hospodářství |
46 542 614 |
Daně, dávky a poplatky od obyvatelstva |
22 705 000 |
Ostatní příjmy |
1 086 376 |
Dotace z federálního rozpočtu |
38 180 000 |
Úhrn |
108 513 990 |
Výdaje |
Kčs(v tisících) |
Výdaje ústředně řízených organizací na hospodářství |
26 710 169 |
kulturní a sociální opatření |
40 583 941 |
obranu a bezpečnost |
2 932 723 |
správu |
674 667 |
soudy a prokuratury |
309 190 |
Souhrnný finanční vztah |
17 518 000 |
Účelové subvence do rozpočtů národních výborů |
19 785 300 |
Úhrn |
108 513 990 |
Příloha č. 2 k zákonu ČNR č.
Souhrnný finanční vztah a účelové subvence do rozpočtů národních výborů obsažené ve státním rozpočtu České socialistické republiky
Kraj |
Souhrnný finanční vztah (v tisících) Kčs |
Účelové subvence (v tisících Kčs) |
Národní výbor hl. m. Prahy |
3 292 200 |
5 152 900 |
Středočeský |
1 581 200 |
1 541 500 |
Jihočeský |
1 387 700 |
1 093 800 |
Západočeský |
1 767 800 |
1 446 000 |
Severočeský |
2 642 400 |
3 064 000 |
Východočeský |
1 381 900 |
1 745 600 |
Jihomoravský |
2 056 100 |
3 025 000 |
Severomoravský |
3 408 700 |
2 716 500 |
Úhrn |
17 518 000 |
19 785 300 |
Důvodová zpráva
k návrhu zákona České národní rady o státním rozpočtu ČSR na rok 1975
Návrh zákona o státním rozpočtu republiky se opírá o ustanovení článku 11 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, a o ustanovení § 9 zákona České národní rady č. 60/1971 Sb., o pravidlech státního rozpočtu České socialistické republiky a o hospodaření s rozpočtovými prostředky (rozpočtová pravidla republiky).
Předkládaný rozpočtový zákon určuje v podstatě jen číselné objemy státního rozpočtu republiky, poněvadž problematiku rozpočtového procesu a zásady hospodaření s rozpočtovými prostředky upravuje komplexně zákon o rozpočtových pravidlech republiky, který též stanoví zásady rozpočtového hospodaření národních výborů.
Návrh státního rozpočtu republiky vychází z jednotné koncepce hospodářské politiky KSČ vytyčené jejím XIV. sjezdem a pozdějšími zasedáními ÚV KSČ, zejména k další realizaci závěrů XIV. sjezdu KSČ v ekonomické oblasti. Návrh se opírá o výsledky dosažené v rozvoji národního hospodářství v uplynulém období, o prognózu očekávaného plnění za celý rok 1974 a o zhodnocení možností zvýšit efektivnost ekonomiky České socialistické republiky. Návrh je úzce spjat se státním plánem rozvoje národního hospodářství republiky na rok 1975, jehož cíle plně zajišťuje.
Návrh státního rozpočtu republiky je vyrovnaný. Vyrovnanost je zabezpečena podle ustanovení § 9 odst. 3 zákona č. 101/1973 Sb., o pátém pětiletém plánu, dotacemi ze státního rozpočtu federace poskytovanými formou účelových dotací na konkrétní úkoly nebo na stanovený okruh potřeb
v úhrnné výši 13 892 754 tis. Kčs
a formou neúčelové globální dotace ve výši 24 287 246 tis. Kčs.
Prostředky z dotací na konkrétní účelové akce, které nebudou vyčerpány, se vrátí do státního rozpočtu federace.
Protože návrh státního rozpočtu republiky obsahuje pouze minimální rezervu, je nutno výdaje zajištěné návrhem státního rozpočtu republiky považovat za maximální hranici pro čerpání prostředků a příjmy, za minimální hranici pro plnění povinností určených státním plánem.
Rozpočtové hospodaření se bude řídit citovaným zákonem ČNR č. 60/1971 Sb. a dalšími předpisy vydanými podle tohoto zákona. Zmocnění vlády k operativnímu řízení národního hospodářství podle státního rozpočtu obsahuje rovněž citovaný zákon ČNR č. 60/1971 Sb. Předkládaný návrh zákona uvažuje s dalším zmocněním opravňujícím vládu promítnout do státního rozpočtu republiky důsledky rozhodnutí, zejména o změnách plánu a změnách organizačních, pokud se jimi nemění vyrovnanost státního rozpočtu republiky.
V Praze dne 20. listopadu 1974
Josef Korčák v. r.
předseda vlády České socialistické republiky