Čtvrtek 17. dubna 1975

Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji soudruhu ministrovi za jeho projev. Do rozpravy se přihlásili tito řečníci: poslanec Josef Macura, poslankyně Marta Lorencová a poslanec dr. Václav Zýka.

Prosím poslance Macuru, aby se ujal slova, připraví se poslankyně Lorencová.

Poslanec JUDr. Josef Macura: Soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, dovolte mi, abych k projednávanému návrhu zákona řekl alespoň několik stručných poznámek. První se týká osobního postihu za porušování zdravých životních podmínek. Podle navrhované úpravy bude pokuta uložena též pracovníku, který zaviní, že organizace nesplní povinnosti vyplývající z předpisů vydaných k provedení zákona o péči o zdraví lidu, jak bylo uvedeno v důvodové zprávě k § 1 a 2.

Pracovník bude tedy hmotně a možno říci dosti citelně postižen, jestliže se zjistí, že jeho vinou nebyla splněna uložená povinnost nebo nebylo provedeno uložené opatření zabezpečující zdravé životní podmínky. Dosud bylo v tomto směru postupováno dosti benevolentně. Ted bude postih obligatorní, a to je velmi závažné.

Z praktického života víme, že možnosti pracovníků bývají do určité míry omezené. Proto při prokazování viny a míry zavinění a při posuzování rozsahu následků tohoto zavinění, mělo by být postupováno velmi odpovědně, objektivně, i když nekompromisně. Myslím, že je to tak správné. Jen důsledný postup a spravedlivý postih, může účinně pomáhat ve výchově pracovníků k odpovědnosti a kázni a jistě povede ke zlepšení našich životních podmínek, což nám všem leží na srdci.

/Řízení schůze převzal místopředseda ČNR JUDr. Vladimír Ambruz./

A nyní další poznámku. V naší Sbírce zákonů máme zákon č. 60/1961 Sb., o úkolech národních výborů při zajišťování socialistického pořádku. Ten má několik skutkových podstat, které zakládají přestupek podle tohoto zákona a jež jsou z oblasti životního prostředí. Jde např. o zaviněné jednání, jímž občan znečistí pitnou nebo užitkovou vodu, ohrozí nebo poruší zdravotní nezávadnost potravin, přechovává jedy a jiné zdraví škodlivé látky, poruší nařízená protiepidemická opatření apod.  

K tomu jsem se snažil získat některé bližší údaje o dosavadní praxi z mého volebního obvodu a dospěl jsem k názoru, že tento zákon není v dostatečné míře uplatňován. Počet sankcí uložených podle něho v roce 1974 jednotlivými národními výbory, se pohyboval kolem deseti. To jistě je málo, zvážíme-li, že právě přestupků tohoto druhu se naši občané dopouštějí v poměrně hojné míře.

Péče o tvorbu a ochranu životního i přírodního prostředí tedy vyžaduje, aby i postih podle zákona č. 60/1961 Sb. byl častěji uplatňován. Je to ovšem ovlivňováno nejen dosavadní praxí národních výborů, ale i okolností, že sankce, které lze uložit podle tohoto zákona, neumožňují národním výborům, aby účinně a diferencovaně jednotlivé přestupky postihovaly, podle intenzity jejich společenské nebezpečnosti.

Pokud jste si všimli, vycházejí z této okolnosti již některé novější zákony, které stanovily na přestupky porušující povinnosti ve věcech těmito zákony upravených přísnější měřítka a opatření. Stalo se tak např. v zákoně ČNR o plemenitbě hospodářských zvířat. A proto v zájmu komplexního řešení sankčních opatření bude nezbytně třeba, aby perspektivně bylo v právních předpisech počítáno s tím, aby v oblasti životního prostředí byla ochrana celospolečenských zájmů, které organizace, pracovníci a občané mohou porušovat, zabezpečena jednotně a uceleně.

Tolik jsem považoval za účelné upozornit v souvislosti s projednávaným vládním návrhem zákona. Jinak s návrhem souhlasím, a doporučuji, aby jej plénum České národní rady schválilo. /Potlesk./

Místopředseda ČNR JUDr. Vladimír Ambruz: Děkuji poslanci Macurovi. Slovo má poslankyně Marta Lorencová, připraví se poslanec Zdeněk Zýka.

Poslankyně Marta Lorencová: Soudružky a soudruzi poslanci, vládní návrh zákona o pokutách za porušování právních předpisů o vytváření a ochraně zdravých životních podmínek bude významným nástrojem při plnění úkolů národních výborů spojených s vytvářením a ochranou zdravého životního prostředí a zdravých životních podmínek. Umožní jim účinněji uplatňovat jejich působnost na tomto významném úseku činnosti.  

Dosavadní právní úprava sankcí za porušování zdravých životních podmínek provedená v jiných zákonech, je tímto zákonem doplňována a postih za porušování předpisů upravujících především hygienickou ochranu životního prostředí.

V důvodové zprávě k vládnímu návrhu je vcelku podrobně vysvětlen význam tohoto zákona. Jsou také podrobně odůvodněna jednotlivá jeho ustanovení. Je tam také uveden obsáhlý seznam předpisů navazujících na zákon o zdraví lidu, za jejichž po rušení přichází v úvahu uložení pokut.

Když jsme ve výboru ČNR pro národní výbory a národnosti vládní návrh zákona projednávali, pozastavili jsme se nad výší pokuty, až do částky 100 tisíc Kčs a u pracovníka do výše trojnásobku jeho měsíčního výdělku. Jsou to poměrně vysoké částky. Jejich dopad, pokud jde o podniky, ještě je podtržen tím, že pokuty budou placeny z provozních prostředků organizací a nebude možné je zahrnovat do předběžných nebo výsledných kalkulací.

Je však třeba vidět, že se jedná o horní hranici a že pokuty v této maximální výši mohou být ukládány podle míry ohrožení zdravých životních podmínek a rozsahu škodlivých následků. Považujeme za správné, že pokuty budou ukládat okresní národní výbory z podnětu orgánů hygienické služby nebo z podnětu Českého inspektorátu lázní a zřídel. Tím jsou dány dobré předpoklady, aby tento účinný nástroj byl využíván v souladu s celospolečenskými zájmy a aby působil především preventivně. Správné je také ustanovení § 7 o použití výnosu pokut, který bude příjmem národních výborů a bude použit k financování zařízení a opatření ke zlepšení péče o tvorbu a ochranu zdravých životních podmínek. Jsem přesvědčena, že ONV budou působnost, která je jim tímto zákonem svěřována, dobře využívat a doporučuji za výbor ČNR pro národní výbory a národnosti i za sebe, aby Česká národní rada tento zákon schválila s úpravou uvedenou ve společné zprávě výborů. /Potlesk./

Místopředseda ČNR JUDr. Vladimír Ambruz: Děkuji poslankyni Lorencové, prosím poslance dr. Václava Zýku.  

Poslanec RNDr. Václav Zýka, CSc.: Soudružky a soudruzi, vládní návrh zákona České národní rady o pokutách za porušování právních předpisů o vytváření a ochraně zdravých životních podmínek je konkrétní odpovědí vlády ČSR na usnesení České národní rady k problematice tvorby a ochrany životního prostředí z prosince 1973.

Smysl a poslání zákona vidím hlavně

- v umožnění postihu organizací také za porušování předpisů upravujících hygienickou ochranu životního a pracovního prostředí, což dosud platná právní úprava postihu organizací za narušení zdravých životních podmínek neumožňuje,

- dále ve zvýšení účinnosti postihu, jednak tím, že vedle pokuty organizací, která neplní povinnost nebo neprovede uložené jí opatření, umožňuje uložit pokutu také tomu pracovníkovi organizace, který zavinil porušení předpisů o vytváření a ochraně zdravých životních podmínek, jednak podstatným zvýšením hranice pokut.

Poněvadž se osobně velmi o problematiku tvorby a ochrany zdravého životního prostředí zajímám, považuji návrh, který dnes projednáváme, za sice dílčí, avšak pozitivní krok v této oblasti, bez ohledu na to, že jde o opatření represivní, jak ostatně vyplývá již přímo z označení zákona o pokutách. Represivnost zákona chápu však jako krajní opatření, které nastoupí tehdy, když se při zajišťování ochrany zdravého životního prostředí ukáží ostatní prostředky jako málo účinné nebo neúčinné a tuto ochranu je třeba vynutit pomocí sankce vůči příslušné organizaci, případně i odpovědnému pracovníkovi.

Zákonem se dává orgánům hygienické služby, předpokládám, že obdobně i orgánům veterinární služby, a Českému inspektorátu lázní a zřídel možnost postihu narušovatelů platných předpisů o hygienické ochraně životního a pracovního prostředí, kterou tyto orgány dosud neměly. V této souvislosti se při projednávání návrhu zákona objevily hlasy, zda tyto orgány nebudou sankčně postihovat organizace a odpovědné pracovníky i v případech, kdy dodržení všech přísných hygienických požadavků je objektivně obtížně dosažitelné, pokud by nemělo dojít k zastavení příslušné výroby nebo jiné činnosti.

Domnívám se, že i těmto hlasům dává zákon odpověď, neboť orgány hygienické služby a inspektoři lázní a zřídel dávají pouze podnět k zahájení příslušného řízení, zatímco řízení provádí a pokutu ukládá příslušný okresní národní výbor. Ten by měl celý problém posuzovat konkrétně, ve všech jeho zdravotních, ale také politických a ekonomických souvislostech a na základě komplexního posouzení najít optimální řešení. Proto považuji za velmi důležité vydání metodických pokynů nebo opatření, které zabezpečí jednotný postup všech zúčastněných orgánů, hlavně však okresních národních výborů, při konkrétním uplatňování zákona.

Závěrem bych chtěl upozornit a požádat, aby se přijetím zákona nezapomnělo na skutečnost, na kterou již upozornilo zmíněné usnesení České národní rady z roku 1973, že dnešní právní úprava tak důležité oblasti, jako je tvorba a ochrana zdravých životních podmínek je a zůstává roztříštěna do množství právních norem, takže zdaleka není ideální. Přimlouvám se proto, aby byly zahájeny, pokud se tak již nestalo, práce na sjednocení předpisů o tvorbě a ochraně zdravého životního prostředí a na tomto základě zabezpečit jednotné a ucelené řešení této oblasti, jejíž význam trvale roste. /Potlesk./

Místopředseda ČNR JUDr. Vladimír Ambruz: Děkuji poslanci dr. Zýkovi. Pořadí řečníků je vyčerpáno. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? /Nikdo se nehlásil./ Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tedy skončena. Prosím společného zpravodaje poslance Rudyje o závěrečné slovo.

Poslanec Štěpán Rudyj: Soudruhu místopředsedo, nemám nic, co bych dodal.

Místopředseda ČNR JUDr. Vladimír Ambruz: Děkuji. Přistoupíme k hlasování. Navrhuji, abychom hlasovali o předloženém vládním návrhu zákona najednou ve znění písemné společné zprávy výborů a přednesu zpravodaje. Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady o pokutách za porušování právních předpisů o vytváření a ochraně zdravých životních podmínek, a to ve znění písemné zprávy výborů ČNR zdravotního a sociálního, ústavně právního, pro národní výbory a národnosti a pro plán a rozpočet a dále s úpravou, kterou doporučil zpravodaj, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./

Je někdo proti? Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? Nikdo. Děkuji.

Tím Česká národní rada projednala druhý bod pořadu dnešní schůze.

Přistoupíme nyní k dalšímu bodu pořadu, kterým je

III

Návrh ústavně právního výboru na zproštění některých soudců z povolání soudcovské funkce

Zpravodajem k tomuto bodu pořadu je poslanec Karel Svoboda. Prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj poslanec Karel Svoboda: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté! V podkladech pro dnešní jednání jste obdrželi tisk č. 103, ve kterém ústavně právní výbor ČNR podává návrh, aby Česká národní rada zprostila soudcovské funkce 25 soudců, kteří o to požádali. Žádosti o zproštění byly podány v období od poslední schůze České národní rady. Současně s nimi došlo též vyjádření ministra spravedlnosti ČSR k jednotlivým žádostem. Z uvedeného počtu soudců je 12 kandidováno k jinému soudu, 1 přechází na státní notářství, 9 soudců přechází do jiného zaměstnání, 2 odcházejí do starobního důchodu a 1 soudkyně zůstává z rodinných důvodů v domácnosti.

Protože ve všech případech byly splněny náležitosti požadované zákonem o volbách soudců, tj. byly podány žádosti, které byly doplněny vyjádřením ministra spravedlnosti ČSR, jménem ústavně právního výboru ČNR doporučuji, aby Česká národní rada zprostila funkce soudce z povolání, kteří jsou jmenovitě uvedeni v tisku č. 103.

Místopředseda ČNR JUDr. Vladimír Ambruz: Děkuji. Má někdo k předloženému návrhu ústavně právního výboru ČNR nějaké připomínky? Připomínky nejsou. Můžeme tedy přistoupit k hlasování.  

Navrhuji, abychom hlasoval najednou o celém návrhu usnesení. Jsou nějaké námitky k tomuto způsobu hlasování? Námitky nejsou.

Kdo souhlasí s písemným návrhem ústavně právního výboru ČNR, aby česká národní rada zprostila soudce z povolání uvedené v tomto návrhu soudcovské funkce, nechť zvedne ruku. /Hlasuje se./

Je někdo proti? Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? Nikdo. Děkuji.

Tím Česká národní rada projednala třetí bod pořadu schůze.

Dalším bodem denního pořadu je

IV Návrh předsednictva ústředního výboru Národní fronty České socialistické republiky na volbu některých soudců z povolání k soudům České socialistické republiky

Návrh odůvodní místopředseda ústředního výboru Národní fronty ČSR dr. Miloslav Vacík. Uděluji mu slovo.

Místopředseda ústředního výboru Národní fronty ČSR RSDr. Miloslav Vacík: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, dovolte, abych vám jménem ústředního výboru Národní fronty ČSR předložil návrhy kandidátů pro doplňující volby soudců z povolání u soudů v České socialistické republice, k nimž jsou navrhováni ministrem spravedlnosti ČSR. Pokud jde o charakteristiku navrhovaných, odkazuji na písemné podklady, s nimiž jste se jistě předem seznámili. Doporučovaní kandidáti doplní v případě vaší souhlasné volby stav městských, obvodních, okresních a krajských soudů v českých zemích na stanovený počet. Výběr kandidátů byl veden třídně politickými hledisky a příznivými výsledky zhodnocení jejich politické úrovně a odborné způsobilosti. Navrhovaní kandidáti jsou vesměs velmi mladí lidé. Mají však již dobré osobní předpoklady vykonávat společensky významnou a náročnou funkci soudců z povolání tak, jak to ukládá soudcovský slib, tj. podle Ústavy naší socialistické republiky a dalších právních dokumentů. Svých vědomostí a zkušeností, jak věří předsednictvo Národní fronty ČSR, využijí zvolení soudci zajisté také podstatněji i mimo rámec svého pracoviště, a to na veřejnosti, v rámci celého politického socialistického systému, tam, kde jsou příležitosti k politickému, ideovému působení, k utváření a prohlubování socialistického právního vědomí občanů.

Návrhy všech kandidátů byly projednány a schváleny příslušnými orgány Národní fronty ČSR. Kandidáti se svou kandidaturou také souhlasí. Předsednictvo Národní fronty ČSR projednalo na svém zasedání 5. března 1975 podle platných zákonných ustanovení návrhy kandidátů do funkcí soudců z povolání a vyslovilo s nimi svůj souhlas. Zastává názor, že všichni navržení budou při soudním výkonu uplatňovat zákonná opatření vždy jen ku prospěchu našeho socialistického státu a ve shodě se zákonem chráněnými zájmy občanů a socialistických organizací, a že svým nestranným rozhodováním podpoří upevňování socialistického právního řádu v ČSR a zřízení našeho státu i jeho příslušnost ke světové socialistické soustavě.

Dovolte, abych jménem předsednictva ústředního výboru Národní fronty ČSR navrhl, vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, abyste zvolili navržené kandidáty do funkcí soudců z povolání k uvedeným soudům.

Místopředseda ČNR JUDr. Vladimír Ambruz: Děkuji dr. Vacíkovi za zdůvodnění návrhu. Jsou nějaké připomínky, eventuálně dotazy? Nejsou.

Můžeme přistoupit k hlasování. Navrhuji, abychom hlasovali o předloženém písemném návrhu předsednictva ústředního výboru Národní fronty ČSR najednou. Jsou k tomuto způsobu hlasování nějaké připomínky? /Nejsou./

Kdo tedy souhlasí s návrhem usnesení na volbu soudců z povolání k soudům České socialistické republiky, jak je obsaženo v předloženém písemném návrhu předsednictva ústředního výboru Národní fronty ČSR, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./

Je někdo proti? Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.

Děkuji. Tím Česká národní rada projednala čtvrtý bod pořadu dnešní schůze. 

Posledním bodem dnešního pořadu je

V

Zpráva předsedy České národní rady o činnosti předsednictva České národní rady za dobu od 20. prosince 1974 do 17. dubna 1975

Tato zpráva vám byla, soudružky a soudruzi, jako obvykle rozdána písemně.

Má k ní někdo nějaké připomínky nebo dotazy? /Připomínky ani dotazy nejsou./

Protože předložená písemná zpráva neobsahuje nic, o čem jednací řád přikazuje hlasování, bere Česká národní rada zprávu o činnosti předsednictva České národní rady za období od poslední plenární schůze na vědomí.

Tím jsem projednali pořad 15. schůze České národní rady.

Schůzi končím a děkuji vám všem za aktivní podíl na dnešním jednání.

/Schůze skončena v 16.02 hodin./

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP