Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji soudruhu zpravodajovi. O slovo se přihlásil ministr financí ČSR ing. Jaroslav Tlapák. Prosím ho, aby se ujal slova.
Ministr financí ČSR ing. Jaroslav Tlapák: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci! Vláda České socialistické republiky předkládá České národní radě k projednání návrh státního rozpočtu naší republiky na rok 1975. Tento návrh úzce navazuje na státní plán rozvoje národního hospodářství a finančně jej také zabezpečuje. Zobrazuje úspěchy v rozvoji národního hospodářství v uplynulých letech 5. pětiletky. Zároveň reaguje i na problémy, kterými je náš ekonomický vývoj provázen. Zabezpečuje úkoly stanovené XIV. sjezdem a navazujícími plenárními zasedáními ústředního výboru naší strany.
Příznivé výsledky dosažené v prvních čtyřech letech 5. pětiletého plánu nás opravňuji k závěru, že základní úkoly, vytyčené XIV. sjezdem KSČ budou úspěšně splněny, někde i překročeny. V posledních letech se výrazně zvýšil hospodářský potenciál naší země. Průmysl, stavebnictví i zemědělská výroba rostou rychleji než stanovil 5. pětiletý plán. Úspěšně jsou plněny úkoly ve zvyšování životní úrovně našich obyvatel. Pracující se tak na vlastních zkušenostech přesvědčují o správnosti a reálnosti politiky komunistické strany. Proto také s touto politikou nejen souhlasí, ale aktivně a iniciativně svou prací uskutečňují.
Jsme svědky trvale vzrůstající aktivity a iniciativy našich občanů. Stále více, soudružky a soudruzi, vyniká zásadní rozdíl mezi naší plánovanou socialistickou ekonomikou a živelným kapitalistickým hospodářstvím, které je provázeno prohlubujícími se krizovými otřesy, které plně dopadají na bedra pracujícího lidu.
Úspěšný rozvoj národního hospodářství v prvních třech letech 5. pětiletky pokračuje i v letošním roce. Celkové kladné výsledky plnění letošního plánu se přirozeně odrážejí i v plnění státního rozpočtu. Podle dosavadního vývoje příjmů i výdajů lze očekávat, že rozpočet České socialistické republiky bude splněn v plánovaných proporcích.
Také finanční hospodaření podnikové sféry probíhá v letošním roce vcelku dobře, Tvorba zisku ústředně řízených státních hospodářských organizací bude ve srovnání s minulým rokem, po vyloučení vlivu zahraničního obchodu při vývozu, vyšší o 7,1 %. Na přírůstku zisku se však růst výkonů podílí z 62 %, snížení nákladů pouze z 38 %. To ukazuje, že vliv intenzifikačních faktorů se neprojevuje dosud v žádoucí míře. Plánované snížení nákladů, především materiálových, není zatím plněno. Dosažené výsledky by však mohly být ještě lepší, kdyby se nám podařilo odstranit i některé další nedostatky, zejména v oblasti investiční výstavby a zásob.
I když v investiční výstavbě nastalo v letošním roce určité zlepšení, stále se u řady staveb opožďuje oproti plánu uvádění kapacit do provozu. V některých případech se také nepodařilo dodržet předpokládané rozpočtové náklady staveb. To se potom přirozeně odrazí v klesající účinnosti a efektivnosti základních prostředků, což ve svých důsledcích ochuzuje naše hospodářství o potřebné výrobky, snižuje tvorbu finančních zdrojů a vyvolává problémy v celé řadě oblastí naší ekonomiky.
Tak např. jen poslední prodloužení termínu uvedení závodu Štětí II. do provozu nás v letošním roce stojí minimálně 286 miliónů Kčs na výpadku výroby, společnost ztrácí na tvorbě zisku zhruba 67 miliónů Kčs a státní rozpočet přichází na odvodu ze zisku asi o 50 miliónů Kčs.
Nedodržení termínu dokončení modernizace a rekonstrukce výrobny dřevotřískových desek v závodě Vrbno o 2 roky představuje roční ztrátu ve výrobě zboží za 74 miliónů Kčs a v tvorbě zisku asi 20 miliónů Kčs. Oddálení této akce kromě toho znamená pro rok 1975 zvýšený dovoz dřevotřískových desek jen pro nábytkářský průmysl v rozsahu 119 miliónů Kčs. Přitom základní surovinou pro výrobu těchto desek je odpadová dřevní hmota.
Nejde samozřejmě, soudružky a soudruzi, jen o ztráty finanční a devizové. Sami víte, jaké problémy ještě máme v uspokojování poptávky po nábytku a jak by řešení těchto otázek prospělo včasné uvádění do provozu právě takových kapacit, jako je závod Vrbno.
Středem naší pozornosti musí být i oblast zásob. Podrobně o tom hovořil zpravodaj poslanec ing. Jaromír Horák. I když v uplynulých letech došlo ve srovnání s rokem 1970 ke zlepšení, záměry pětiletého plánu se neplní. Nedaří se snižovat obrátkovost zásob a také jejich struktura zcela neodpovídá potřebám národního hospodářství. Důsledkem toho je nejen neodůvodněně nadměrné vynaložení společenské práce i finančních, úvěrových a devizových zdrojů, ale i ztráta efektu z toho, že tyto zdroje nemohly být použity v jiné sféře reprodukčního procesu.
K nepříznivému vývoji zásob dochází především v průmyslu, stavebnictví a v hospodářství řízeném národními výbory. V oblasti vnitřního obchodu stav zásob, zejména některých druhů průmyslového zboží, neodpovídá vzrůstající kupní síle obyvatelstva a měnícím se tendencím ve struktuře poptávky. Další nepříznivý vývoj by mohl ohrozit nejen plynulost zásobování, ale i celkovou situaci na vnitřním trhu. Hlavní příčinou neuspokojivého vývoje zásob jsou trvající vážné nedostatky v dodavatelsko-odběratelských vztazích a v některých případech nerespektování celospolečenských priorit a zájmů při usměrňování dodávek.
Při finančních revizních a kontrolních akcích jak my, tak Výbor lidové kontroly, tak Státní banka československá zjišťují nedostatky i v jiných sférách hospodářské a společenské činnosti, např. v evidenci, kalkulacích, hospodárnosti a ve správě a ochraně národního majetku. Těmito otázkami se ve své praktické činnosti konkrétně zabýváme a přijímáme opatření ke zjednání nápravy.
Soudružky a soudruzi, návrh státního rozpočtu České socialistické republiky na příští rok vytváří podmínky k účinnějšímu využití těchto rezerv. Vyjadřuje úsilí celé finanční sféry zabezpečit další dynamický a přitom efektivní rozvoj našeho národního hospodářství. Příjmy a výdaje jsou předpokládány ve výši 108 miliard 514 miliónů Kčs. Rozpočet je tedy vyrovnaný.
Vlastní příjmy se zvyšují na srovnatelné základně v porovnání s očekávanou skutečností letošního roku o 7,1 % a dosahují 70 miliard 334 milionu Kčs. Dotace a subvence ze státního rozpočtu federace jsou ve srovnání s rozpočtem na letošní rok nižší o 1,3 % a budou činit 38 miliard 180 milionu Kčs.
V průběhu 5. pětiletého plánu poklesl podíl dotací z federálního rozpočtu na krytí výdajů státního rozpočtu České socialistické republiky o 4,7 bodu. Při neustálém růstu rozpočtových výdajů to svědčí o mobilizaci vlastních rozpočtových příjmů ČSR a jejich rychlejší dynamice ve srovnání s rozpočtovými výdaji.
Z celkového objemu vlastních příjmů jsou rozhodující příjmy ze socialistického hospodářství; činí 46 miliard 543 miliónů Kčs.
Z celkových výdajů státního rozpočtu ČSR na rok 1975, které rostou proti očekávané skutečnosti letošního roku o 3,9 %, připadá na výdaje do hospodářské sféry 24,6 %, na kulturní a sociální opatření 37,4 %, na obranu a bezpečnost 2,7 %, na správu a soudy 0,9 %. Zbývajících 34,4 % připadá na souhrnný finanční vztah a účelové subvence do rozpočtů národních výborů.
Předkládaný návrh rozpočtu republiky je náročnější než v předcházejících letech této pětiletky. Projevuje se v něm určité napětí mezi příjmy a výdaji, způsobené dopadem vnějších hospodářských vztahů s kapitalistickými státy na naši ekonomiku, objemem investic a růstem výdajů na společenskou spotřebu, hlavně v sociální oblasti.
Ke zmírnění tohoto napětí bude zapotřebí při zajišťování úkolů rozpočtu klást důraz na maximální tvorbu finančních zdrojů, především využitím intenzifikačních činitelů při rozvoji národního hospodářství a dále na účelné a hospodárné vynakládání společenských prostředků.
I při určitém napětí mezi příjmy a výdaji státního rozpočtu nedochází však k poruchám při profinancování reprodukčního procesu. Intenzívněji bude prováděna redistribuce finančních prostředků uvnitř hospodářské sféry a v účelném rozsahu bude více využito i úvěru.
Finanční politika v příštím roce bude tak zaměřena na aktivní a účinné působení všech finančních nástrojů na efektivnost a hospodárnost celého reprodukčního procesu. Tím přispěje ke zvyšování celkové efektivnosti, kterou XIV. sjezd naší strany označil za strategickou linii hospodářské politiky.
Znovu, se vší vážností, byla tato linie zdůrazněna na listopadovém zasedání ústředního výboru KSČ. Soudruh Husák v referátu předsednictva ústředního výboru KSČ k této otázce uvedl: "Za jedině možnou cestu překonání dopadu nových podmínek považujeme aktivní, komplexní opatření ve výrobě, v investiční výstavbě a v zahraničním obchodě, která povedou k výraznému zvýšení tvorby zdrojů, dynamiky a efektivnosti hospodářství. Ve všech oblastech společnosti bude třeba hospodárněji a úsporněji vynakládat prostředky a mobilizovat vnitřní rezervy. To nám umožní reálně zabezpečovat další růst životní úrovně, sociální a životní jistoty a perspektivy našeho obyvatelstva. O to větší tlak musíme vyvinout na zvýšení výkonnosti našeho hospodářství a účinnosti jeho řízení."
V návrhu rozpočtu na rok 1975 se tento požadavek ústředního výboru KSČ projevuje zejména v tom, že materiálové a mzdové náklady rostou pomaleji než výkony, relativní snížení materiálových i mzdových nákladů je výraznější než v rozpočtu na rok 1974.
Zejména plánované snížení materiálových nákladů představuje velmi náročný a s ohledem na vývoj v roce 1974 značně mobilizační úkol. Bude proto patřit k hlavním úkolům, jehož plnění budou finanční orgány sledovat a prosazovat.
Nezbytnost věnovat prvořadou pozornost zajištění plánovaného vývoje nákladů je diktována nejen nutností zabezpečit maximální tvorbu finančních zdrojů, ale i tím, že je zapotřebí vytvářet též podmínky pro zvýšení efektivnosti našich zahraničně ekonomických vztahů a pro celkovou stabilitu vnitřní cenové hladiny a měny.
Součástí opatření zaměřených ke zvýšení tlaku na hospodárnost jsou i úsporná opatření, přijatá vládou ČSR. Jsou zaměřena hlavně na snížení výdajů na cestovné, ostatních osobních výdajů atd. I zde je třeba s korunou správně hospodařit. Vždyť výdaje na tyto oblasti činností jsou značné a zvýšenou hospodárností můžeme dosáhnout více jak 1 miliardy Kčs úspor.
Soudružky a soudruzi, návrh státního rozpočtu na rok 1975 předpokládá splnění náročných úkolů především v odvětvích výrobní sféry, a to jak z hlediska uspokojování hmotných potřeb národního hospodářství, tak i z hlediska žádoucí tvorby finančních zdrojů.
V porovnání s očekávanou skutečností letošního roku plánujeme na srovnatelné základně zlepšení aktivního salda ústředně řízených hospodářských organizací vůči státnímu rozpočtu o 20,6 %. Přitom se uvažuje s přírůstkem zisku o 4 miliardy Kčs, tj. o 10,9 %.
Počítá se s tím, že podniky budou tlumit nepříznivé dopady růstu cen při dovozu surovin a materiálů jejich lepším využitím, případně nahrazením dovážených surovin domácími. Důležitým úkolem též bude realizovat vývoz výrobků, zejména do kapitalistických států, maximálně efektivně. Proto výrobky pro vývoz musí odpovídat nejen struktuře požadované odběrateli, ale i nadále se musí stejně jako dosud vyznačovat vysokou kvalitou.
Státní rozpočet na příští rok předpokládá, že podniky průmyslu ČSR odvedou do státního rozpočtu celkem 18 miliard Kčs, což představuje 50,4 % celkových odvodů podnikové sféry ČSR.
Uvádím tato čísla proto, abychom si všichni uvědomili nutnost uvedení do provozu plánovaných nových kapacit v odvětví chemie i spotřebního průmyslu, s jejichž produkcí už výrobní plán na rok 1975 počítá a s jejichž přínosem se uvažuje i v rozpočtu.
V návrhu rozpočtu jsou promítnuty i náročné úkoly, které čekají stavebnictví. Přírůstek zisku zde dosáhne 778 milionu Kčs. Má-li být tento úkol zajištěn, je nutné, aby podniky stavebnictví stále výrazněji prosazovaly racionalizační opatření zaměřená na lepší hospodaření stavebními materiály, na dokonalejší využití mechanismů a pracovních sil. V těchto směrech má stavebnictví ještě značné nevyužité možnosti.
Bude také nezbytné uvést do provozu některé důležité nové kapacity, jimiž budou materiálně zajišťovány důležité stavby, včetně bytové výstavby a zlepšeno zásobování trhu stavebninami. Kdyby se například včas neuvedla do provozu panelárna v Malešicích, znamenalo by to pro Prahu výpadek 2000 bytů ročně.
Pro odvětví zemědělství a výživy počítá státní rozpočet ČSR s výdaji ve výši 18 miliard Kčs, což je o 2,3 % více než v roce 1974. Z toho činí dotace pro družstevní zemědělské organizace 3,5 miliardy Kčs.
Těmito značnými prostředky socialistická společnost přispívá k vytváření nezbytných materiálních podmínek k tomu, aby zemědělství mohlo úspěšně plnit úkol, uložený XIV. sjezdem - krýt přírůstek spotřeby potravin z vlastních zdrojů a snižovat závislost na dovozu.
Neinvestičními dotacemi poskytovanými zejména na úhradu rozdílu mezi velkoobchodní cenou a nákupní cenou, mezi nákupní a prodejní cenou zemědělských výrobků a na intervenování cen některých průmyslových výrobků pro zemědělství stát též přispívá k zabezpečování stability maloobchodních cen.
Zajišťování růstu životní úrovně a osobní spotřeby obyvatelstva a nutnost plynule uspokojovat jeho koupěschopnou poptávku staví náročné úkoly i před vnitřní obchod. Objem maloobchodního obratu má dosáhnout asi 150 miliard Kčs, což je oproti roku 1970 více o 27,3 %. Směrnice na 5. pětiletku tak bude překročena zhruba o 2 body.
V předkládaném rozpočtu jsou potřeby obchodu vyplývající z tohoto vývoje zajištěny. Plánovaný nárůst zásob o 1,3 miliardy Kčs je kryt úvěrem Státní banky československé, přičemž zásady úvěrové politiky umožňují pokrytí i případného dalšího společensky odůvodněného zvýšení zásob. Dotacemi ze státního rozpočtu jsou zajišťovány především úkoly v rozvoji a modernizaci obchodní sítě a v zavádění moderní výpočetní techniky v obchodě.
Naši občané příznivě hodnotí podstatné zlepšení obchodní sítě na venkově i ve městech. Také např. dokončení dvou obchodních domů v Praze přispěje k dalšímu zlepšení služeb v hlavním městě. Vždyť budou realizovat maloobchodní obrat ve výši asi 2 miliardy Kčs ročně, tj. 10 % z celkového maloobchodního obratu v hlavním městě.
Soudružky a soudruzi, celkové neinvestiční výdaje státního rozpočtu a rozpočtů národních výborů na rok 1975 za hlavní odvětví nevýrobní sféry, tj. sociální zabezpečení a nemocenské pojištění, zdravotnictví, školství a kulturu, dosahují částky 62,5 miliard Kčs. V propočtu na 1 obyvatele činí tyto výdaje asi 6300 Kčs. Většina našich občanů pokládá toto zvýšení jejich reálných příjmů z celospolečenských zdrojů za samozřejmost.
Často si ani neuvědomují, že je jen málo zemí na světě, které se mohou pochlubit takovouto péčí o všestranný rozvoj svých občanů, jaká je těmto otázkám věnována v naší socialistické republice.
Přesně a důsledně realizujeme v této oblasti závěry XIV. sjezdu, který znovu zdůraznil, že nejvyšší hodnotou v socialistické společnosti je člověk a že komunistická strana péči o maximální uspokojování jeho stále vzrůstajících materiálních a kulturních potřeb pokládá za svoji prvořadou povinnost. Blaho poctivě pracujícího člověka a členů jeho rodiny - to je náš cíl.
O přednostech socialismu svědčí to, že výdaje na důchody pro důchodce budou činit 23,3 miliardy Kčs, na nemocenské pojištění pracujících a členů výrobních družstev 11,9 miliardy Kčs, z toho přídavky na děti 5,5 miliardy Kčs.
Značné částky jsou rozpočtovány na propopulační opatření. Prostředky na tuto oblast přinášejí dobré výsledky. Do konce září letošního roku se narodilo v ČSR téměř o 12 000 dětí více než ve stejném období minulého roku.
V odvětví zdravotnictví zabezpečuje rozpočet potřebné finanční prostředky na prohloubení zdravotní péče a zkvalitnění technického vybavení zdravotnictví. Celkové výdaje budou činit 11,1 miliard Kčs.
V odvětví školství se počítá na zajištění úkolů rovněž s částkou 11,1 miliard Kčs. Vedle běžných úkolů se posilují prostředky na odstraňování havarijního stavu některých škol o dalších 226 miliónů Kčs. Zvýšené prostředky budou vynaloženy též na rozšiřování sítě mateřských škol. Do konce příštího roku by mělo být v provozu asi 12 100 tříd, což umožní zařadit do mateřských škol 310 000 dětí, tj. asi 63 % z celkového počtu dětí příslušného věku.
V odvětví kultury vytváří rozpočet potřebné ekonomické podmínky pro plnění úkolů státní kulturní politiky a umožňuje potlačovat nezdravé komercionalizační tendence, zejména v oblastech filmu, knižní kultury, divadelnictví apod. Jsou vytvořeny podmínky k tomu, aby nejširší veřejnost měla přístup ke kulturním hodnotám. Jako příklad lze uvést subvenční politiku na provoz divadel. Při průměrné ceně vstupenky do divadel v ČSR 11 Kčs, činí subvence státu na 1 návštěvníka 37 Kčs.
Na tvorbu vysoce angažovaných filmů, mimo běžnou produkci se uvažuje s částkou asi 25 mil. Kčs. V rozpočtu jsou zajištěny prostředky i na nezbytnou péči o nejvýznamnější kulturní památky, které představují nenahraditelné národní bohatství.
Prostředky, které státní rozpočet ČSR vynakládá na hlavní odvětví nevýrobní sféry, jsou tedy nemalé a mají stále rostoucí tendenci. Je nezbytným požadavkem zabezpečit na všech stupních řízení jejich vynakládání v souladu s celospolečenskými zájmy při respektování požadavků nejvyšší hospodárnosti.
Soudružky a soudruzi, významnou součástí celé rozpočtové soustavy jsou rozpočty národních výborů. Vláda pokládá národní výbory za své důležité politické, hospodářské a kulturní zázemí. Proto v jejich rozpočtech zajišťuje dostatečné prostředky pro výkon jejich politickoorganizátorské, hospodářské a kulturně výchovné funkce. Vytváří též nezbytné finanční podmínky k tomu, aby mohly rozvíjet iniciativu občanů při zajišťování volebních programů.
Objem rozpočtů národních výborů má v roce 1975 dosáhnout celkové výše 57 248 mil. Kčs. To znamená téměř 53 % celkového objemu státního rozpočtu ČSR.
Vlastní plánované příjmy národních výborů kryjí jejich rozpočtové výdaje z 33 %. Zbytek je kryt dotacemi a subvencemi státního rozpočtu republiky.
V účelových subvencích jsou zařazeny i výdaje na velké opravy pozemních komunikací v částce 1 680 mil. Kčs. Výdaje na silniční hospodářství je nutno přednostně vynakládat na zkvalitňování vybrané silniční sítě s cílem zvyšovat propustnost silnic a bezpečnost silničního provozu.
Jedním z nejzávažnějších společenských úkolů, který ovlivňuje dosaženou životní úroveň obyvatelstva a vytváří sociální a kulturní podmínky jejího dalšího rozvoje, je bytová výstavba.
Její příznivý vývoj v prvých čtyřech letech současné pětiletky spolu s plánovaným objemem na příští rok vytvářejí předpoklad, že Směrnice stanovená XIV. sjezdem KSČ bude v ČSR nejen splněna, ale navíc bude ve všech formách bytové výstavby postaveno kolem 50 tisíc bytů.
V oblasti národních výborů má být v příštím roce dokončeno /včetně nástaveb a přístaveb/ 86 454 nových bytů. Zvláštní pozornost je věnována výstavbě v Praze a v Severočeském kraji. Na financování komplexní bytové výstavby se z prostředků rozpočtu počítá s částkou téměř 11 mld Kčs.
Při zajišťování tak náročného programu musí být zvláštní pozornost věnována územní a projektové přípravě, širšímu uplatňování a využívání typových projektů, posílení technologické a investiční disciplíny, dodržování stanovených technickohospodářských ukazatelů a dokončování plánovaných objektů základní technické a občanské vybavenosti s cílem zrovnoměrnit komplexní bytovou výstavbu v průběhu celého roku.
Navrhovaný rozpočet též umožňuje, aby národní výbory mohly využívat prostředků, které mají ve fondech rezerv a rozvoje k financování akce "Z".
Podle očekávaných výsledků rozpočtového hospodaření za rok 1974 budou mít národní výbory po skončení roku ve svých fondech rezerv a rozvoje zhruba 3 mld Kčs. Odhadujeme proto, že celkový objem doplňkových zdrojů národních výborů nebude nižší než v letošním roce.
Akce "Z", jako forma zlepšování úrovně životního prostředí obyvatelstva pomocí dobrovolné a bezplatné práce občanů na veřejně prospěšných akcích, k jejichž realizaci poskytují národní výbory potřebné finanční a materiálové prostředky, má již svoji tradici a stala se neoddělitelnou součástí vztahu mezi občany a jejich zastupitelskými sbory.
V současné době je však třeba v obsahovém zaměření akce "Z" soustředit pozornost v souladu s celospolečenskými potřebami v prvé řadě na zvyšování kapacit jeslí a mateřských školek tak, aby to odpovídalo růstu populace.
Bude potřebné, aby národní výbory více využívaly možností sdružování prostředků s národními podniky, jednotnými zemědělskými družstvy a ostatními organizacemi na financování těchto zařízení.
Vždyť podniky i JZD mají zejména ve fondech kulturních a sociálních potřeb, částečně i ve fondech výstavby, dostatečné prostředky k tomu, aby se mohla jejich účast na financování a praktické výstavbě těchto zařízení podstatně zvýšit. I když je řada kladných příkladů, jako např. Svit Gottwaldov, Textilana Liberec, JZD Hoštěradice a řada dalších, svědčících o kladném vztahu k řešení této problematiky, nemůžeme přehlédnout, že některé podniky, závody a JZD nevěnují zatím těmto otázkám patřičnou pozornost. Více prostředků než na výstavbu školek a jeslí věnují někdy na výstavbu honosných rekreačních zařízení, na zahraniční rekreaci apod. Proto se touto otázkou vláda ČSR zabývala a uložila podnikům a JZD povinnost více než dosud se spolupodílet na výstavbě předškolních zařízení pro naše děti.
Značný rozsah hospodářství národních výborů, objem jejich rozpočtu vyžaduje, aby i zde byly odhalovány rezervy a rozhodněji prosazována maximální efektivnost a hospodárnost při vydávání finančních prostředků.
Vážené soudružky poslankyně a vážení soudruzi poslanci! Dovolte mně, abych zaměřil vaši pozornost na některé složité problémy, které se při sestavování návrhu státního rozpočtu projevily. Upozorňuji na ně proto, že mohou vytvářet určitá úskalí a rizika při realizaci rozpočtu.
Je to především problematika zahraničního obchodu s kapitalistickými státy a dopad růstu zahraničních cen do naší ekonomiky.
V této souvislosti ostře vystupuje do popředí požadavek maximální úspornosti materiálů, surovin, paliv a energie, a to nejen dovážených. Také optimálnímu využívání dovážených strojů a zařízení budeme muset věnovat větší pozornost než dosud.
Všichni, zejména řídící pracovníci, si musí při posuzování nákladů uvědomovat skutečnost, že u řady dovážených surovin a materiálů jsou jejich ceny dotovány ze státního rozpočtu, který na sebe bere hlavní část dopadu růstu cen na zahraničních trzích, a že tedy skutečné náklady na dovážený materiál a suroviny jsou značně vyšší než s jakými ve výrobním procesu kalkulují.
Také při vývozu je nutné se pružně přizpůsobovat vývoji na zahraničních trzích tak, abychom dosahovali výhodných cen při zahraniční směně.
Cestu, jak překonat obtíže, vidíme tedy v aktivních komplexních opatřeních ve výrobě, investiční výstavbě a v zahraničním obchodě, která povedou k výraznému zvýšení tvorby zdrojů, dynamiky a efektivnosti hospodářství.
Druhou oblastí je vnitřní trh.
Rychlý růst životní úrovně našeho obyvatelstva, růst jeho příjmů nese sebou i daleko větší náročnost na zásobení vnitřního trhu kvalitními, technicky dokonalými výrobky. Nemůžeme si zastírat, že v této oblasti zůstává výroba přes řadu dobrých výsledků ještě leccos dlužna. Jedním z prvořadých úkolů tedy je, aby byla zajišťována nejen globální rovnováha trhu, ale aby se i struktura nabídky stále více přibližovala měnící se struktuře poptávky.
Je skutečně nutno s plnou odpovědností soustřeďovat úsilí výroby i obchodu na opatření maxima zboží, kterého je na trhu nedostatek. Udržení plynulého zásobování - už také s ohledem na významná výročí v roce 1975 - musí být považováno za přední úkol.
Další oblastí je investiční výstavba, která je do určité míry příčinou nízké efektivnosti v ostatních oblastech reprodukčního procesu. Vláda ČSR věnuje otázkám souvisejícím s její realizací trvalou pozornost. Také na řadě zasedání orgánů ČNR byla problematika investic podrobně projednávána. Přes určité zlepšení přetrvává však řada závažných nedostatků, které vedou k růstu rozestavěnosti, k pozdnímu uvádění kapacit do provozu i k zvyšování rozpočtových nákladů staveb. Ve svých důsledcích jsou tyto nedostatky jednou z příčin nízké efektivnosti v ostatních oblastech reprodukčního procesu. Proto také oblast investiční výstavby musí být i nadále předmětem naší zvýšené pozornosti.
Soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, úspěšné splnění náročných úkolů státního rozpočtu na rok 1975 bude do značné míry záviset na tom, do jaké míry se nám v celém reprodukčním procesu podaří pokud možno nejoptimálněji využít kapacity v jednotlivých závodech a podnicích, zvýšit produktivitu práce, snížit náklady a dosáhnout ještě vyšší, než dosud, kvality vyráběné produkce. To je hlavní cesta, jak uvést do pohybu vnitřní rezervy a dlouhodobé faktory našeho hospodářského rozvoje. Úspěšné zvládnutí této cesty se neobejde bez všeobecného zvýšení společenské odpovědnosti za splnění uloženého úkolu, bez upevnění disciplíny a bez zvýšení náročnosti na úroveň řídící práce.
Vláda se na své poslední schůzi těmito otázkami podrobně zabývala a uložila jednotlivým ministrům a vedoucím ústředních orgánů zpracovat konkrétní opatření k dalšímu postupu v duchu přijatého usnesení ÚV KSČ z listopadu letošního roku.
Jak zdůraznil soudruh Korčák na včerejším zasedání vlády, nemůže jít o to, nezávisle si o závěrech listopadového pléna povykládat, ale o to, abychom důsledně soustředili zdroje a síly na rozhodující úkoly, s cílem bezezbytku splnit závěry XIV. sjezdu a to, pokud jde o stabilitu maloobchodních cen a zvyšování životní úrovně obyvatelstva.
K zajištění náročných úkolů rozpočtu na příští rok musíme umět dovedně využít i stále vzrůstající aktivity a iniciativy našich pracujících na počest slavného 30. výročí osvobození naší vlasti Sovětskou armádou.
Soudružky poslankyně a soudruzi poslanci! Rozpočet, který vám vláda předkládá ke schválení, je náročný, ale reálný. Jeho splnění bude znamenat další významný krok vpřed při budování vyspělé socialistické společnosti v naší vlasti.
Vláda vysoce oceňuje, s jakou péčí byly kapitoly rozpočtu projednávány v jednotlivých výborech ČNR. Svědčí to o tom, že necítíte odpovědnost jenom za svou politickovýchovnou práci ve volebních obvodech, ale že se stáváte skutečnými hospodáři naší republiky, kterým není jedno, jak se se státními finančními prostředky hospodaří, na jaké účely se vynakládají. Oceňujeme též to, že jste nejen pochopili, ale svými stanovisky na schůzích výboru též plně podpořili, že z rozpočtu můžeme vydávat jen tolik, kolik skutečně máme.
To je klad naší vzájemné spolupráce, o kterou bych vás chtěl i do budoucna požádat.
Jménem vlády České socialistické republiky navrhuji, aby Česká národní rada schválila předložený návrh státního rozpočtu České socialistické republiky na rok 1975. /Potlesk./