Předseda ČNR Evžen Erban: Slovo má nyní poslanec dr. Jaroslav Henzl.
Poslanec dr. Jaroslav Henzl: Vážený soudruhu předsedo České národní rady, vážené soudružky a soudruzi poslanci, milí hosté, je názorným příkladem socialistické zásady plánovitosti, že vláda naší České socialistické republiky ihned po svém jmenování předložila České národní radě ke schválení konkrétní program své práce na celé pětileté funkční období. Právě tak je projevem socialistické demokracie, předkládá-li vláda dnes zprávu o plnění tohoto programu za první rok své činnosti, a to spolu s výhledem řešení hlavních úkolů ve třetím roce naší páté pětiletky.
Poslanci České národní rady příslušníci Československé strany socialistické, z jejichž pověření se zde ujímám slova, výslovně podpořili před rokem při zasedání tohoto sněmu prohlášení naší vlády a hlasovali pro schválení jejího programu. Nesou tedy spoluodpovědnost za jeho plnění.
Jak bylo usneseno v prosinci 1971 na zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa po vítězných volbách, je úkolem České národní rady jako zákonodárného sboru zdokonalit ve své příslušnosti právní řád a ve své pravomoci vytvářet podmínky pro úspěšné plnění pětiletého plánu.
I když bilance činnosti České národní rady za rok 1972 na úseku zákonodárném, není tak rozsáhlá, v oblasti kontrolně poznávací činnosti se pracovalo ve všech jejích orgánech soustavně a pečlivě, takže poslanci jsou schopni na základě vlastních poznatků posoudit, jak byl vládní program plněn.
Je to úspěšná bilance, neboť dále rostly a upevňovaly se jak životní jistoty, tak i životní úroveň všech pracujících, a to na základě skutečně poctivé a tvořivé práce. Předseda vlády soudruh Josef Korčák to ve svém prohlášení řekl výstižně a pravdivě a není třeba to opakovat.
Dosažené úspěchy dále upevnily v naší zemi socialismus jako společenský řád, který si náš lid svobodně zvolil a který plně odpovídá potřebám jeho dalšího plodného rozvoje. V tom je náš příspěvek k posílení zemí socialistického společenství, jehož zásluhou prožila naše země, ale i země celé Evropy, 27 let míru. Tím podporujeme mírovou politiku Sovětského svazu a zároveň důstojně oslavujeme 55. výročí Velké říjnové socialistické revoluce a 50. výročí jeho vzniku. Vytváříme tím také dobré předpoklady pro plné zajištění naší státní svrchovanosti a národní nezávislosti.
Dosažené kladné výsledky vytvářejí příznivé podmínky rovněž pro další prohlubování socialistické demokracie v životě naší společnosti a pro naplnění myšlenek Národní fronty, která se stala pevnou součástí našeho politického života. Umožňuje to, abychom posilovali v našem lidu hrdé socialistické vlastenectví a internacionální uvědomění.
Vývoj jasně potvrzuje, že naše úspěchy jsou podmíněny vysokou ideologickou úrovní a správnou ekonomickou a kulturní politikou. Hodnotíme-li dosavadní příznivý vývoj a vzhlížíme-li s oprávněnou nadějí na další rozvoj naší 5. pětiletky, uvědomujeme si celou řadu vážných úkolů, v nichž musí Česká národní rada poskytovat vládě všemožnou pomoc a podporu.
Je to především úsilí o další zvyšování ideologického uvědomění lidu. Významné místo tu má zvyšování občanské morálky - v osobním a rodinném životě, v práci i v činnosti veřejné. Je to nejlepší způsob, jak upevňovat jednotu společnosti a zbavovat ji takových nepříznivých jevů, jako je kriminalita, neúcta k národnímu majetku, rozvodovost, nepoctivost v práci. To je spolehlivá cesta k upevňování zákonnosti a k dodržování ústavních zákonů. Tato výchovná činnost musí prolnout celý náš život - od výchovy dětí ve školách až k ideologickému působení na pracující a zejména na vedoucí pracovníky, jejichž osobní příklad je velmi účinným výchovným prostředkem.
Myšlenka dobra a krásna, která zrodila socialismus, musí být každodenním příkladem našeho života. Ona vytváří ušlechtilé lidské vztahy zbavené neblahého dědictví měšťácké společnosti - sobectví, škodolibosti, schválnosti a zlomyslnosti.
Zejména zkušenosti našeho dělnického hnutí nám podávají řadu důkazů toho, že ideologicky správně zaměřená tělovýchova vede mládež nejen k tělesné kráse a zdatnosti, ale také k uvědomělé dobrovolné kázni a tím také k posílení našeho budování socialismu.
Stále více pronikající vědeckotechnická revoluce do všech úseků našeho života vyžaduje další rozšiřování vzdělanosti a poznání všech pracujících, a to nejen odborných technických vědomostí, ale i socialistického humanismu. V tomto směru je potřeba plně rozvinout také naši českou socialistickou kulturu. V tom je velká odpovědnost kulturních pracovníků vůči všemu českému lidu.
Tyto ideologické faktory mají také přímý vliv na další rozvoj naší ekonomiky, v níž jde o řešení celé řady otázek. Zabývali jsme se těmito otázkami velmi podrobně již při projednávání resortních zpráv ve všech našich výborech. S uspokojením konstatujeme, že jsme zde již dosáhli pozoruhodných dobrých výsledků a že současně jsou vytvářeny předpoklady k řešení dosud nevyřešených problémů, jimiž se zabýval také ústřední výbor KSČ ve svém letošním prosincovém zasedání.
Mnoho záleží na připravované přestavbě mezd a platů, na tom, zda se podaří uplatnit správné mzdové vztahy a odstranit příčiny fluktuace, která tkví také v tom, že stejná práce se platí často všude jinak. Půjde o to, aby se podařilo co nejdříve vytvořit podmínky pro rychlý ničím nezbrzděný růst produktivity práce.
Zvláštní význam je nutno přisuzovat zásadnímu řešení otázky tvorby velkoobchodních cen, které jsou v podstatě jediným podkladem pro hodnocení efektivnosti výroby, vývozu atd.
Vědeckotechnická revoluce a její rychlé uplatňování v národním hospodářství vytváří syntézu řady problémů. Proto vytvářet předstih v základním a aplikovaném výzkumu a zajistit úspěšný vývoj a uplatnění v projektech a ve výrobním procesu, je velmi složitá a citlivá záležitost, která je trvale významnou stránkou problému investiční výstavby.
Považujeme nyní přijatá opatření k nápravě v investiční výstavbě za rozhodný a správný nástup k řešení; řada důležitých otázek však ještě na svoje dořešení čeká.
Konečně je tu komplex otázek zdokonalování systému řízení, do něhož patří nejenom ekonomické a direktivní nástroje řízení, ale také faktory ideologickomorální.
V sociální politice jsme dosáhli bezesporu vysoké úrovně. Jsme rádi, že na tomto zasedání můžeme vzpomenout s uspokojením toho, že v minulých dnech z rozhodnutí ústředního výboru Komunistické strany Československa došlo k přijetí dalších významných sociálních opatření. To samo přesvědčivě dokazuje snahu poctivě plnit cíle vytyčené XIV. sjezdem Komunistické strany Československa v této důležité oblasti.
Odborná úroveň našeho socialistického zdravotnictví je na světové špičce. Jsou v něm již dnes uplatněny mnohé komunistické principy, jako bezplatnost, dostupnost, odbornost a vysoká humánnost. Naše lázeňství slouží především těm, kteří je potřebují a ne - jak je tomu v kapitalistickém světě - těm, kteří na to mají. Ovšem i na těchto úsecích máme celou řadu dalších možností a pro jejich plné využití je jen třeba vytvářet potřebné předpoklady, zejména v ekonomické oblasti.
Máme stále na paměti, že jednou z velkých úloh socialistického státu je vytvářet a realizovat novou koncepci životního prostředí, jako faktoru, který rozhodujícím způsobem ovlivňuje celý náš životní styl. Proto se velmi přimlouváme za to, aby této problematice byla trvale věnována maximální pozornost.
Biologické stárnutí společnosti přináší sebou dvě otázky. Jsou to péče o přestárlé občany a zajištění propopulační politiky. Neumíme dost slovy ocenit již ta opatření, která se na tomto úseku v posledních dvou letech přijala a uskutečnila. Při řešení obou otázek jde opět o boj proti sobectví, které jednou vytváří samotu starého člověka uprostřed lidí, podruhé povyšuje maloměšťácké pseudocíle nad zdravou touhu po dítěti.
Je tu řada dalších otázek a my s upřímnými sympatiemi a snahou pomoci sledujeme soustavné úsilí celé vlády v jejich řešení. Budeme ve svých volebních obvodech seznamovat své voliče se všemi dosaženými kladnými výsledky, zejména v těch případech, kdy je třeba vyplňovat mezery v činnosti hromadných sdělovacích prostředků.
Za Klub poslanců Československé strany socialistické sděluji, že oceňujeme činnost vlády za uplynulý rok velmi kladně. Proto s přednesenou zprávou předsedy vlády soudruha Josefa Korčáka souhlasíme a znovu prohlašujeme, že socialismus a blaho našeho lidu a státu stavíme nejvýše a že nebudeme litovat sil, námahy, času ani těžkostí, abychom pomohli tento program vlády Národní fronty, který vychází ze závěrů XIV. sjezdu KSČ, v celé jeho šíři uskutečňovat.
Předseda ČNR Evžen Erban: Dávám slovo místopředsedovi České národní rady dr. Vladimíru Ambruzovi.
Místopředseda ČNR dr. Vladimír Ambruz: Vážené soudružky a soudruzi, milí hosté, chtěl bych uvést několik poznámek, jež se týkají upevňování socialistické podstaty našeho státu, jeho funkcí a některých otázek vztahujících se k socialistické zákonnosti v naší společnosti. Těmto problémům byla věnována pozornost jak ve vládním programovém prohlášení, tak i ve zprávě předsedy vlády Josefa Korčáka o jeho plnění. Podobně jsme se jimi zabývali na červencovém plenárním zasedání České národní rady.
Jde o otázky, které ve své podstatě prolínají vším tím, co v současném období řešíme jako aktuální úkoly socialistického rozvoje. Bez silného, dobře organizovaného státu, bez všestranného uplatnění jeho funkcí by nebylo úspěchů v ekonomice, vědě ani kultuře. Nebylo by možno pod vedením KSČ překonat krizové stavy minulého období způsobené destrukční činností pravicově oportunistických sil. Nebylo náhodou, že v minulosti byly otázky státu předmětem ostrých útoků nepřátel. Známe to z historie dělnického hnutí, z historie boje proti všem formám revizionismu a oportunismu i z praxe soudobých nepřátel socialismu. Jednou takovou, podruhé jinou formou se snažili a snaží zakamuflovat třídní podstatu státu, smysl socialistické politiky a význam boje za upevnění politické moci dělnické třídy a jejích spojenců.
Logika politického boje jasně napovídá, že ani v budoucnosti tomu nebude jinak. Naším úkolem proto musí být objasňovat socialistickou demokratickou podstatu našeho státu jako organizace pracujících, vedených dělnickou třídou a jejich komunistickou stranou. Zejména pak konkrétními činy, výsledky politické, hospodářské a kulturní činnosti přesvědčivě prokazovat velikost revolučního přelomu, jehož výsledkem je třídní panství miliónů pracujících, jejich krásná vlast, náš domov - Československá socialistická republika.
Především naše mládež, která vždy v minulosti tvořila podstatnou část revoluční avantgardy, musí toto pochopit a nepřipustit, aby kdokoliv hazardoval - jak tomu bylo v nedávné minulosti - s hodnotami, jež tvoří podstatu a obsah naší socialistické existence.
Je nepochybné, že v posledním období došlo k dalšímu upevnění našeho státu ve všech základních směrech vztahujících se k jeho funkcím. Bylo by možno na faktech prokázat oprávněnost tohoto tvrzení, ať už jde o oblast mocenskosprávní, hospodářskoorganizátorskou a nebo kulturně výchovnou.
Upevnění mocenskosprávní funkce státu nelze vidět pouze jako záležitost centrálních aktů a usnesení. Podstata úspěchů spočívá v tom, že občané věci správně chápou a politickou linii svou aktivní činností podporují.
Nebude snad považováno za frázi, jestliže zopakuji nám všem známou zásadu, že socialistický stát je silný tvořivou iniciativou mas. Každý z poslanců, který zná život svých spoluobčanů z místa bydliště, pracoviště či volebního obvodu, může potvrdit, že pracující mají živý zájem o dění kolem sebe, o své okolí, žijí s osudy republiky, že socialismus je bytostně spjat s jejím každodenním životem. Může také potvrdit, že vzrostla jejich důvěra k orgánům státně politického řízení, neboť praktické zkušenosti a výsledky jsou těmi nejlepšími argumenty správnosti politické linie stanovené závěry XIV. sjezdu KSČ.
Svůj vztah k republice prokazují mimo jiné i důsledným plněním volebních programů, které, ztělesněny do konkrétních výsledků, mění tvářnost našich obcí a měst. Jsou místa, která během několika let jsou v tom nejlepším slova smyslu k nepoznání. Znám obce, jako každý z nás, kde byly ku prospěchu společné věci odpracovány dobrovolně tisíce hodin a vytvořeny miliónové hodnoty. Nemůže snad být lepšího důkazu postoje k vlasti, k našemu socialistickému státu, k socialistickému zřízení, než je dobrovolná nezištná práce lidí. Stejně by bylo možno hovořit o úsilí na závodech, dolech, stavbách, v zemědělství apod.
Ano, všude tam existují nosné pilíře pevnosti státní moci a celé naší společenské struktury. K upevnění mocenskopolitické funkce státu přispěla řada opatření naší vlády i pozornost, kterou těmto otázkám věnují zastupitelské sbory. Byla přijata opatření v boji za upevnění státní a hospodářské kázně, pracovní disciplíny, proti delikvenci, byla provedena novela zákona o národních výborech, ve formě vládního usnesení přijata opatření ke koordinovanému postupu při prohlubování socialistické zákonnosti, opatření k prohloubení lidové kontroly i k dalšímu rozšíření účasti pracujících na správě státu a věcí veřejných. Šlo o významné akty, které se setkaly s kladnou odezvou u pracujících a vytvořily další podmínky pro rozvoj iniciativy a aktivity občanů, jejich společenských organizací i národních výborů. Je třeba ocenit i úsilí o dlouhodobé řešení problémů týkajících se základních článků státní moci a správy - národních výborů. Česká národní rada se taktéž svým podílem na těchto pracích, které vyústí v opatření zásadního charakteru, aktivně zúčastňuje.
Dobré plnění národohospodářského plánu v letošním a minulém roce by nebylo možné bez účinného rozvíjení hospodářskoorganizátorské a kulturně výchovné funkce státu. Pouze slepý může nevidět pozitivní výsledky, jichž bylo dosaženo. Přesto však existují některé nedostatky, které nás provázejí až příliš dlouhou dobu. Zde by bylo, myslím, na místě ztratit trpělivost, potřít lokální tendence, eliminovat to, co je subjektivně zaviněno, co spočívá v neodpovědnosti nebo neschopnosti a v zájmu společnosti se s tím urychleně vypořádat. K některým problémům máme příliš značné množství usnesení, která platila včera i předevčírem. Jejich plnění však není náročně vyžadováno, což nepřispívá k autoritě řídících orgánů. Bylo by potřebné všemi prostředky vytvářet také klima, v němž by se nedařilo pohodlníkům a lhostejným. S odvahou také sahat ke kádrovým opatřením tam, kde není dostatek odhodlání realizovat stanovenou linii.
Do sféry kulturně výchovné funkce státu náleží celá oblast problémů spjatých s přetvářením společenského vědomí a s výchovou člověka. Zde existuje, jak vyplývá z povahy problematiky, nejvíce retardačních činitelů. Překonat některé těžkosti není jistě záležitostí dnů a týdnů. Nechci se těmito problémy podrobněji zabývat. Je mi známo, že na mnohých otázkách se koncepčně pracuje a byla učiněna řada kroků k posílení socialistických pozic v této oblasti. S mnohými projevy bychom se měli umět ovšem mnohem radikálněji vypořádat. Na krajském sdružení poslanců jsme byli svého času informováni o některých zjištěních na školách. Některá fakta se zdají být neuvěřitelná, ale bohužel jsou pravdivá. Člověk si maně klade otázku: jde o hloupost, neschopnost nebo o záměr, úmysl? Mám na mysli některé nedostatky zejména vyučovacího procesu. Alarmujícím signálem musí být pro nás počty propadajících žáků na školách. Úkoly vědeckotechnické revoluce vyžadují zvýšení počtu kvalifikovaných odborně fundovaných pracovníků. Jaký asi životní handicap mají hoši a děvčata, kteří neukončí devítiletku! Myslím, že je v našich možnostech tato čísla snížit - ne tím, že zmírníme požadavky, ale tím, že se podíváme důkladně na příčiny. Situaci by si měla rozebrat každá škola, každý národní výbor, SRPŠ a provést opatření k nápravě. Někde bude nutné přitáhnout k odpovědnosti a plnění povinností rodiče. Nejde o nějaké nemístné nahlížení do cizího domu, nýbrž o povinnost, kterou máme co se týče vývoje mladé generace. Poslanci by si měli těchto otázek taktéž všimnout ve svých volebních obvodech.
K problematice mladých lidí chci hovořit ještě z dalšího hlediska, z pohledu páchané delikvence. Prováděli jsme občanské kontroly v nápravně výchovných ústavech ve Valdicích a Opavě. Většina odsouzených, kteří jsou ve výkonu trestu, jsou mladí lidé ve věku do 30 - 35 let. Velmi nepříjemné pocity jsem měl právě z uvedeného důvodu: jde o občany, kteří vyrostli v naší socialistické společnosti, jde o fyzicky vyspělé, zdatně vyhlížející lidi a přece z různých důvodů velice vážně klopýtli. Boj proti kriminalitě je bojem proti jejím příčinám. Bylo by chybou věci v této oblasti nějak zjednodušovat a snažit se je převést jako v matematice na jednoho jmenovatele. Jedno však bylo zarážející, když jsem viděl statistické údaje a slyšel odpovědi těchto mladých lidí. Velká část z nich ukončila docházku v páté třídě, někteří ve třetí třídě. Mnozí z nich od doby školní docházky nic nečetli. Jde jistě o závažné zkušenosti a v jistém smyslu se naskýtá srovnání se spojitými nádobami. I tato fakta, která samozřejmě nedominují v našem životě, hovoří o tom, že otázkami výchovy a výuky mládeže se musíme mnohem hlouběji zabývat. Pro úplnost je nutné dodat, že soudruzi v nápravně výchovných ústavech zabezpečují, aby si i tito mladí lidé doplnili základní vzdělání, organizují pro ně kursy školní i odborné výuky. Zejména v Opavě vykonávají tuto práci mladí příslušníci a příslušnice, odborně fundovaní, s dobrým přístupem k plnění povinností i k jim svěřeným mladým lidem.
Při rozhovoru s některými učiteli na školách jsem byl upozorněn na to, že na školách I. a II. cyklu by se měla věnovat pozornost objasňování otázek týkajících se dodržování našeho socialistického právního řádu. Jde o výuku a výchovu k zásadám socialistické morálky, k chápání toho, co je společensky užitečné a co nikoli a k vytváření vědomí nutnosti dodržovat socialistické zákony. Jsem přesvědčen, že by to v budoucnosti přineslo svůj užitek, dobré ovoce. Mám za to, že i naše školní lékařství bude muset být všímavější k některým dětem a včas signalizovat případy psychopatického rázu, s nimiž se pak mnohdy setkáváme jako s delikventy.
Větší pozornost si zaslouží oblast socialistické zákonnosti u sdělovacích prostředků. Víme, že v poslední době se zkvalitnila právní propaganda v místech, ve společenských organizacích apod. Stovky přednášek a článků nemohou však vykonat to, co rozhlas a televize. Od forem často nahodilého osvětaření bychom měli přistoupit k promyšlené práci ve sdělovacích prostředcích, které dnes mají své místo v každé domácnosti. Šlo by jistě najít i pro tuto oblast takový žánr, který je zajímavý, přitažlivý a výchovný.
Po zkušenostech, které mám z oblasti práce v národních výborech i na prokuratuře, považuji za nezbytné věnovat péči správnému zaměření jednotných plánů kulturně výchovné práce v okresech a místech. Dobře zpracované plány vystihující aktuálnost problematiky, ale také kontrola jejich realizace, jsou nepostradatelné pro cílevědomou kulturně výchovnou práci, jejíž rozvíjení je jednou z funkcí socialistického státu. Nesmíme připustit, aby se nám zde zahnízdila bezobsažnost, snaha po laciném efektu, hodnocení podle vykazovaných početních údajů bez ohledu na to, zda to, co se dělá, je potřebné a aktuální.
Moje závěrečná poznámka se týká zákonodárné činnosti České národní rady. Chci podotknout, že by se zde mělo pracovat v předstihu, trvat na tom, aby resorty v termínech plnily úkoly na tomto úseku a dbát na to, aby poslanci byli nejenom sami dobře seznámeni s příslušnou předlohou zákona, ale aby měli možnost se poradit s voliči, prokonzultovat s nimi důsledně některé otázky a tím zároveň agitovat pro naši věc, pro politiku naší strany, Národní fronty, našeho socialistického státu. Zatím ne vždy jsou vytvořeny předpoklady pro takovýto přístup. Týká se to zejména federálních předloh, které přicházejí se značným zpožděním. Chtěl bych říci, že legislativní proces je náročný a je jistě kladem, jestliže legislativní rada i vláda ČSR přistupují velmi kriticky k posouzení každého návrhu. Do výboru České národní rady pak přicházejí věci dobře připraveny, což je bezesporu předností, která se pak odráží i v kvalitě naší vlastní práce.
Závěrem mého vystoupení bych chtěl vyslovit své souhlasné stanovisko ke zprávě předsedy vlády Josefa Korčáka i souhlas s přístupy, s nimiž připravuje zabezpečování úkolů na rok 1973 i dalších let naší pětiletky. /Potlesk./
Předseda ČNR Evžen Erban: Nyní má slovo poslanec akademik Bohumír Rosický.
Poslanec akademik Bohumír Rosický: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, kulturní a školský výbor se podrobně zabýval zprávou o plnění programového prohlášení vlády ČSR především z hlediska úkolů a poslání výboru, ale nemohl opomenout vysoko ocenit základní politická programová východiska, s nimiž vláda přistupovala k plnění svého programu. Ocenil, že vláda ČSR v uplynulém roce promyšleně a cílevědomě ve všech oblastech našeho politického, ekonomického a kulturního života konkretizovala zásady XIV. sjezdu KSČ do podmínek České socialistické republiky. Přitom kulturní a školský výbor zdůraznil, že i v otázkách, které představují specifickou problematiku ČSR, uplatňuje naše národní vláda důsledně zájmy všestranného upevňování československé federace jako jednotného státu Čechů a Slováků a ostatních národností naší republiky. Pozitivní výsledky obsažené ve zprávě vlády, jichž v ČSR dosáhli v letošním roce dělníci, rolníci a inteligence, jsou odezvou správnosti politické linie, kterou dal XIV. sjezd KSČ. Vláda se z tohoto pohledu zároveň plně přihlásila k linii československé zahraniční politiky přijaté XIV. sjezdem KSČ, která je dána pevným spojenectvím se Sovětským svazem a s ostatními socialistickými zeměmi, jejich aktivním úsilím o upevnění míru, bezpečnosti a spolupráce a mírového soužití se zeměmi s odlišným společenským zřízením na celém světě. Dosavadní práce vlády ukázala, že za jeden ze základních principů své politiky pokládá vláda další upevňování socialistického státu a všech jeho funkcí.
V úseku své vlastní působnosti konstatoval kulturní a školský výbor, že školní rok 1971 - 1972 znamenal zásadní obrat v důsledném prosazování socialistického charakteru školy ve smyslu závěrů XIV. sjezdu KSČ. V tomto roce byly položeny základy pro splnění hlavních úkolů obsažených v programovém prohlášení vlády, jak jsme podrobně vyslechli ve zprávě předsedy vlády Josefa Korčáka.
Podařilo se zaktivizovat školy, učitele i řídící školské pracovníky k prohloubení pojetí výchovy a vzdělání do podoby, jakou vyžadují potřeby vyspělé socialistické společnosti.
Plnění náročných úkolů výchovy mladé generace záleží především na učiteli, na jeho pevném postoji a celé jeho osobnosti. Učitel musí mít pedagogickou a společenskou autoritu, vhodné pracovní a materiální podmínky, aby mohl dobře plnit oprávněné požadavky socialistické společnosti.
Významným krokem při vytváření příznivých pracovních podmínek jsou opatření vlády ČSR o bydlení učitelů škol I. a II. stupně a úprava mzdových a platových podmínek učitelů I. a II. stupně. Materiální ocenění práce všech kategorií učitelů a vychovatelů je reálným důkazem, jaký vysoký význam práci učitele a vychovatele přikládá naše socialistická společnost.
Ministerstvo školství se také bude zabývat otázkou propadovosti na školách všech stupňů. Vážně se bude třeba také zamyslet nad odchodem absolventů vysokých škol do jiných profesí, než pro které byli vychováni a vyškoleni. Domnívám se, že tato otázka vyžaduje podrobnou analýzu, aby se některé neuspokojivé situace mohly řešit. Předpokládáme-li náklad státu na 1 absolventa vysoké školy 560 000 až 625 000 Kčs, znamená jeho ztráta pro obor, vedle narušení plánu i velkou ekonomickou škodu, budou-li se počty zvětšovat.
Mimořádnou pozornost bude třeba věnovat školství, stejně jako kultuře v méně vyvinutých oblastech, např. v některých částech našeho pohraničí.
Kulturně školský výbor konstatoval, že se ministerstvu školství daří nastoupenou cestu k prosazování důsledně socialistického charakteru školy postupně realizovat. Dovršení politické konsolidace ve školské oblasti a úspěchy politickovýchovné práce ve školním roce 1971/72 k tomu položily pevné základy.
Programové prohlášení vlády ČSR přednesené předsedou vlády ČSR Josefem Korčákem na plenárním zasedání České národní rady dne 20. prosince 1971 kladlo důraz na to, aby socialistická kultura byla v našich podmínkách neoddělitelnou součástí další výstavby společnosti a formulovalo opatření, která k dosažení tohoto cíle mají sloužit.
Kulturní a školský výbor konstatoval, že v průběhu konsolidačního procesu byly vytvořeny předpoklady pro to, aby se umění rozvíjelo na důsledně socialistickém základě a součástí kulturní politiky vlády byla zejména podpora tvorby nových uměleckých děl, péče o výchovu a rozvoj mladých talentů a o spolupráci české a slovenské kultury.
Otázky vzájemné spolupráce české a slovenské kultury byly řešeny jak v koordinační radě ministrů kultury ČSR a SSR, tak úzkou součinností obou odborů umění. Pokud jde o konkrétní akce je možno konstatovat uspokojivou spolupráci, přičemž se předpokládá jejich postupná intenzifikace. Ministerstvo kultury stejně jako ministerstvo školství přispělo tak k rozvíjení socialistické státnosti na principech československé federace.
Ministerstvo kultury by mělo zvážit, zda špičková umělecká tělesa - jejich problematikou se kulturní a školský výbor nedávno zabýval - by neměla být pod přímým vlivem ministerstva kultury. Došlo by tak k sjednocení praxe se slovenským ministerstvem kultury, kde tato špičková umělecká tělesa jsou jím řízena. Posílilo by to jednotnou praxi ministerstev kultury v obou národních republikách.
Ministerstvo kultury věnovalo značnou pozornost politické práci mezi umělci a správnému zaměření činnosti uměleckých svazů, jejichž některé sjezdy se uskutečnily a jiné se právě konají. Umělecké svazy sehrály velmi významnou roli v konsolidaci naší umělecké fronty.
Jedním z negativních rysů v kultuře, k jejichž potlačení se vláda ČSR ve svém prohlášení zavázala, byly silné komerční vlivy, které se počátkem období stále ještě projevovaly. Některá z opatření k jejich oslabení a naopak k posílení a využití ekonomických nástrojů k podpore rozvoje socialistické kultury byla již přijata.
Ministerstvo kultury věnovalo účinnou péči kulturním památkám. V této souvislosti s ochranou našich památek nemohl výbor neupozornit, že ochrana a zabezpečení některých movitých kulturních památek není stále ještě uspokojivá a že nedostatečná ostraha, roztříštěné umístění nejrůznějších nenahraditelných uměleckých děl, umožňuje stále protispolečenský m živlům jejich rozkrádání a pravděpodobně nezákonný vyvoz do zahraničí. V tomto směru budou muset kompetentní orgány vynaložit větší úsilí. Bude třeba vyvinout také rozsáhlou osvětovou činnost a vytvořit takovou situaci, že každý pokus o rozkrádání a ničení hodnot našeho socialistického majetku bude našimi občany v zárodku odsuzován.
Závěrem bych chtěl konstatovat, že ministerstvo kultury zahájilo úspěšně práci na uskutečňování všech úkolů, o nichž se v prohlášení mluví. V některých otázkách bylo přikročeno k jejich realizaci.
Je třeba vysoko ocenit, že vláda ČSR realizuje zásady celostátní politiky v oblasti životního prostředí. Byl vypracován dlouhodobý program konkrétní praktické činnosti. To bych chtěl zvláště podtrhnout. Byla vytvořena Rada pro životní prostředí, která se zabývala mnoha konkrétními úkoly. Např. problémy výchovy v tématické oblasti životního prostředí, řešení problematiky čistoty sídlišť, rozpracování systému ekonomických stimulů pro oblast životního prostředí, analýza komplexu zájmových vztahů mezi občanem, podnikem a společností.
V poslední době byly rozpracovány závěry a doporučení na základě hodnocení stockholmské konference, symposia ve Varšavě a informace o závěrech zasedání Nejvyššího sovětu SSSR k otázkám životního prostředí. Rada začala velmi úspěšně publikovat soustavné práce a informační zpravodaj zaměřený na rychle zpracované aktuality.
Soustavný zájem vlády ČSR a aktivita speciálního orgánu umožnila uspokojivě projednat např. otázku Krkonoš. Také pokud jde o Ostravsko, díky soustředěnému úsilí vlády, národních výborů a podniků se podařilo výrazně zlepšit kvalitu životního prostředí a vytvořit předpoklady pro další pozitivní vývoj v tomto smyslu. Stejně se dostává na program otázka životního prostředí člověka v podkrušnohorském úvalu. S touto problematikou se zabývala pracovní skupina Komise roku 2000 vytvořená pracovníky ČSAV a experty z resortních ústavů, která shromáždila cenný komplexně zpracovaný materiál, na jehož základě bude možno řešit v této oblasti zájmy občanů, podniků a společnosti.
Chtěl bych zvláště podtrhnout, že díky soustavnému zájmu vlády ČSR o otázky životního prostředí dostala se tato problematika do povědomí širokých mas občanů. Starají se o to národní výbory všech stupňů. Podařilo se tak vytvořit slibnou atmosféru pro řešení obtížného komplexu problémů spojených s rozvojem a zlepšováním životního prostředí ČSR.
Závěrem bych chtěl tlumočit přesvědčení kulturního a školského výboru, že práce vlády při plnění jejího programového prohlášení za uplynulé období si zaslouží vysoké ocenění a nejaktivnější podporu našeho zastupitelského sboru. Děkuji za pozornost. /Potlesk. /