Úterý 19. prosince 1972

Soustavně se vláda zabývala problematikou rozvoje služeb pro obyvatelstvo, které poskytují podniky místního hospodářství a výrobní družstva. Ve vývoji vybraných oborů došlo k určitému zlepšení a úkoly stanovené plánem jsou v podstatě plněny. Jsme si však vědomi, že rozsah služeb dosud neodpovídá potřebám, že tedy národní výbory všech stupňů musí společně s podniky, které řídí a s výrobními družstvy vytvořit vhodné podmínky pro další plánovité rozšíření služeb, opravárenství a zakázkové výroby, oprav domovního a bytového fondu a veřejně prospěšných služeb.

Nepřehlížíme, že občané jsou jak při nákupech, tak při používání služeb náročnější. Nekupují všechno, co se jim nabízí, kritizují nedostatky v kvalitě a technické úrovni výrobků, malý výběr zboží a trvalý nebo občasný nedostatek některých věcí, nízkou úroveň, malou pohotovost a další nedostatky služeb. Vyplývá to z vyšší úrovně života lidí.

V plánu na rok 1973 jsou proto zakotvena opatření v oblasti výroby, obchodu, výstavby a materiálně technického vybavení, která při zvýšení úrovně řízení mohou podstatně přispět k zlepšení situace.

Růst životní úrovně však nechápeme izolovaně, jen jako růst osobní hmotné spotřeby. K úrovni života patří také sociální politika, péče o zdraví a životní a pracovní prostředí, rozvoj vzdělání a kulturního života, rekreace a sportu.

Jakých výsledků bylo dosaženo v těchto oblastech? Nezůstalo něco mimo pozornost vlády?

V oblasti sociální politiky byla zabezpečena úprava důchodů, přiznaných před 1. lednem 1957 a u členů JZD před 1. dubnem 1972, a některých nízkých důchodů. Celkem bylo zvýšeno asi 560 000 důchodů měsíčním nákladem asi 50 miliónů Kčs.

Byl schválen soubor opatření, která mají zlepšit péči o občany se změněnou pracovní schopností.

V orgánech národních výborů byla zabezpečena všechna opatření na podporu populačního vývoje, zákon o mateřském příspěvku, vládní nařízení, jímž byla zvýšena podpora při narození dětí a konečně soubor výchovných a organizačních opatření ke zvýšení společenské vážnosti rodičovství.

Z údajů, které jsou k dispozici, je zřejmé, že soustavná péče státních i volených orgánů o populační vývoj přináší výsledky.

V roce 1971 se v porovnání s rokem 1968 zvýšil počet živě narozených dětí o více než 16 700 a počet živě narozených dětí na 1000 obyvatel ze 13,9 na 15,7. V roce 1972 tento pozitivní vývoj pokračuje. Do srpna se narodilo více než 4000 dětí nad počet dosažený v témže období roku 1971.

Lze počítat s tím, že zvýšení příspěvků na děti, schválené v prosinci letošního roku jako výsledek dobrých výsledků v národním hospodářství, přinese v tomto směru další pokrok. Nelze však opomíjet ani vliv morálně politických činitelů, názor na postavení rodiny ve společnosti a význam mateřství a odpovědnost rodičů za existenci a růst národa.

Za prvé pololetí 1972 činily náklady na vyplácení mateřského příspěvku více než 410 miliónů Kčs. Kromě toho však zejména spotřební průmysl nese největší váhu problémů, které vznikají v bilanci pracovních sil při odchodu žen na mateřskou dovolenou, což je nikoli pominutelná součást růstu životní úrovně, protože mladé matky mají více klidu a času pro nejmenší děti.

V péči o zdraví lidu soustředila vláda pozornost zejména na zvýšení efektivnosti celého systému zdravotní péče a zkvalitnění zdravotnických služeb.

Postupně se uskutečňuje takové pojetí zdravotní péče, v níž je zdůrazněna tzv. první linie styku s pacientem, obvodní a ambulantní složky a polikliniky, které jsou posilovány nejen lékaři a ostatními zdravotnickými pracovníky, ale i věcným vybavením. Zvláštní pozornost je věnována preventivní péči, především v závodních zdravotních zařízeních.

Byly stanoveny nové zásady pro určení velikosti územních obvodů; přihlíží se nejen k počtu obyvatelstva, ale i k jeho věkové a sociální struktuře. Očekáváme, že se touto cestou podaří zmírnit vážné problémy, které prozatím jsou v zajištění péče o staré a dlouhodobě nemocné občany.

Ve farmaceutické výrobě se podařilo zvládnout dřívější značné potíže v zásobování obyvatelstva léky. Byla navázána spolupráce ve výrobě léčiv s ostatními zeměmi RVHP, byly sjednány specializační smlouvy o výrobě a dodávkách některých vybraných léčiv a tím zabezpečeno rozšíření sortimentu léků pro obyvatelstvo. To ovšem neznamená, že by bylo možno léky plýtvat.

Pozitivní výsledky práce zdravotnictví - a ty se nesporně projevují i ve sníženém rozsahu pracovní neschopnosti - zdaleka neznamenají, že bychom mohli být se vším spokojeni. Máme dosud značné problémy s kvalitou zdravotnických služeb, vybavením zdravotnických zařízení, s nedostatkem lůžek, víme o dlouhých čekacích dobách na střediscích. Nebylo prozatím v možnostech národního hospodářství všechny tyto problémy odstranit, ale podle toho, jak se budou k tomu vytvářet materiální podmínky, bude se zdravotní péče dále zlepšovat.

Neoddělitelnou součástí zdravotnické politiky je i péče o zdravé životní prostředí. V uplynulém roce vláda schválila dlouhodobý koncepční program tvorby a ochrany životního prostředí. Nejde o nějaké teoretické koncepce, ale o konkrétní praktickou činnost.

Orgánům centrálního řízení bylo uloženo nalézt v úzké spolupráci s národními výbory konkrétní řešení, stanovit priority a realizační programy akcí zlepšujících životní prostředí a v národohospodářských plánech je postupně uvádět v život.

Aniž bychom chtěli cokoli omlouvat, je třeba vidět, že kvalita životního prostředí je ve všech průmyslově vyspělých zemích problémem, jehož řešení je značně složité a nelze ho docílit v krátké době. Prakticky může tyto otázky řešit pouze socialistický stát.

Zatím se nám podařilo nalézt komplexní přístup k řešení životního prostředí v jedné z nejvíce postižených oblastí, kterou je Severočeský kraj. Přijatá opatření jsou příkladem uceleného komplexního a dlouhodobého programu, který se podařilo sestavit díky obětavé spolupráci všech orgánů centra, včetně orgánů federace, s národními výbory a jejich komisemi pro životní prostředí. Bude ovšem nyní zapotřebí soustředit síly na jeho plnění.

Oblastí, na kterou se právem soustřeďuje pozornost celé veřejnosti, je školství. Vláda formulovala program své činnosti u vědomí mimořádného významu úlohy a odpovědnosti školy a celé výchovně vzdělávací soustavy za výchovu a vzdělání nové generace, které mají také vyhraněnou politickou funkci, za niž odpovídá nejen příslušný resort, ale celá společnost.

V souladu se závěry XIV. sjezdu je důsledně prosazován socialistický charakter naší školy, v níž výchova mladé generace v duchu marxisticko-leninského světového názoru jde ruku v ruce s vysokou úrovní vzdělanosti a odborné připravenosti.

Pozornost školské správy byla v minulém roce soustředěna na zkvalitnění výchovné a vzdělávací práce školy, od výběru a přípravy učitelů, přes některé podstatné změny učebních osnov, v nichž znovu dáváme občanské výchově místo, které jí v socialistické škole náleží, až po komplexní prověrku učebnic a učebních pomůcek. Politicky, ideově i odborně nevyhovující učebnice byly nahrazeny učebnicemi novými, což jen v letošním roce představuje téměř 50 miliónů výtisků.

Nikdy jsme však nezapomínali, že plnění náročných úkolů socialistické školy záleží především na našich učitelích /správněji bych měl říci učitelkách/ a vychovatelích. Zajistili jsme jim metodologickou i odbornou pomoc a současně úpravu mzdových a platových podmínek. I nadále budeme všem poctivým a naší společnosti oddaným učitelům a vychovatelům vytvářet příznivé materiální i společenské podmínky, aby mohli dobře plnit své úkoly.

V uplynulém roce učinila vláda rozhodná opatření ke zlepšení sociální struktury studujících na našich výběrových školách. Jestliže v roce 1970 počet dělnických a rolnických dětí přijímaných například na gymnasia nedosahoval ani 35 %, v letošním roce stoupl jejich podíl na 5 8,4 %.

Ještě výraznější posun třídní struktury se projevuje u studentů vysokých a zvláště pak odborných škol, kde počet studujících z dělnických a rolnických rodin vysoce převyšuje stav z minulých let a v podstatě teprve nyní odpovídá sociálně třídní struktuře naší společnosti.

Pokrok, kterého bylo dosaženo v oblasti školské politiky v minulém roce, nechceme nikterak přeceňovat. I zde je ještě velmi mnoho práce před námi. Nejvíce nás však znepokojuje stav výchovy mladé dělnické generace. V nejkratší době musí dojít ke zvýšení úrovně teoretické i odborné přípravy učňů na povolání, k řešení jejich materiálních i finančních podmínek a v neposlední řadě k podstatnému zlepšení kádrové situace u pracovníků, kteří o přípravu učňů pečují. Mladá dělnická generace musí být připravována pro své budoucí úkoly tak, jak to odpovídá její společenské úloze jako vedoucí třídy naší společnosti.

Výchova a vzdělávání mládeže je proces spjatý s vývojem společnosti a se společenským zázemím školy. Očekáváme, že výchovné úsilí školy bude podporováno odpovídající výchovou v rodině, že odbory, SSM, Pionýr a ostatní společenské organizace a orgány přispějí i k rozvíjení politické a zájmové školní i mimoškolní činnosti dětí a mládeže.

V rozvoji socialistické kultury jsme věnovali pozornost v prvé řadě prohloubení kulturně výchovné činnosti státních orgánů, společenských organizací a kulturně vzdělávacích zařízení, s cílem zabezpečovat realizaci kulturní politiky státu a působit ke zvyšování obecné kulturní úrovně našich občanů.

Není to nijak lehký úkol a s jeho plněním nejsme a nemůžeme být ještě zdaleka spokojeni. Podařilo se však získat široký aktiv dobrovolných kulturních pracovníků k angažované činnosti v okresech a místech, což se výrazně projevuje v rostoucí aktivitě souborů a kroužků zájmové umělecké činnosti, jejichž počet v poslední době značně vzrostl. Budeme i nadále usilovat o aktivizaci a zkvalitnění práce kulturních zařízení, zejména pokud jde o práci s mládeží.

Jednoznačně a rozhodně jsme vyhlásili podporu tvorbě uměleckých děl, která přispívají k řešení závažných společenských otázek a k obohacení života socialistického člověka. K podpoře této politiky plně využíváme i kulturních fondů, z jejichž prostředků jsou podporována jen díla umělecky nesporná, realistická a socialisticky angažovaná.

Stejně rozhodně prosazujeme principy státní kulturní politiky v českém divadelnictví, zejména na úseku dramaturgie, v hudební tvorbě i ve výtvarném umění.

Úspěšně se rozvíjí spolupráce české a slovenské kultury, zejména vzájemná výměna uměleckých programů divadelních i hudebních.

Zabývali jsme se také zabezpečením účinnější péče o kulturní památky spolu s upevněním organizační struktury státní památkové péče.

Říjnové zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa o hlavních úkolech ideologické práce strany přináší nové tvůrčí impulsy zejména pro celou oblast společenské nadstavby. Zavazuje nás, abychom provedli analýzu výsledků, kterých jsme v této sféře při plnění našeho programového prohlášení dosáhli a abychom z hlediska závěrů jednání ústředního výboru prohloubili a urychlili dopracování koncepcí kulturní a školské politiky.

Soudružky a soudruzi, za trvalý a naléhavý úkol považujeme řešení otázek života a práce mladé generace. Tomu odpovídá i pozornost, kterou jsme věnovali například problémům souvisejícím s rozmisťováním patnáctiletého dorostu a volbou povolání. V připravovaném rozboru sociálních a ekonomických aspektů bytové politiky se chceme vážně zamyslet i nad možnostmi preference mladých manželství v přidělování bytů.

Jsme přesvědčeni, že mládež svou aktivní prací přispěje k úspěšnému zvládnutí našich společných úkolů. Proto jsme uvítali iniciativní přístup Českého ústředního výboru Socialistického svazu mládeže ke zvýšení podílu mládeže na rozvoji zemědělské velkovýroby a přijali jsme potřebná opatření v souvislosti s vyhlášením tří zemědělských staveb za stavby mládeže. Pozitivně hodnotíme i rostoucí pozornost, kterou problematice mládeže a dětí věnují orgány státní správy, zejména národní výbory všech stupňů.

V péči o děti a mládež je však dosud nemálo problémů a nedostatků. Neztrácíme je ze zřetele a budeme je postupně, v souladu s možnostmi národního hospodářství řešit. Významnou úlohu v tom nepochybně sehrají připravované "Zásady státní politiky vůči mladé generaci", které jsou ve stadiu závěrečných jednání.

V tomto roce bylo dosaženo řady významných úspěchů v nejvyšších mezinárodních sportovních soutěžích. Oceňujeme společenský i politický význam vrcholového sportu, víme však také, že problematiku rozvoje tělesné výchovy a sportu nelze vidět jen pod tímto zorným úhlem, ale že tělesná výchova a sport se především musí stát masovou záležitostí, mají-li sehrát úlohu důležitého faktoru ve výchově a zdravém vývoji občanů a zejména mladé generace.

K tomu je ovšem potřebí vytvářet i potřebné materiální podmínky a činnost vlády v oblasti tělesné výchovy a sportu se proto orientovala tímto směrem. Již dnes, na konci druhého roku pětiletky, máme rozestavěno 90 velkých tělovýchovných zařízení v celkové hodnotě více než 1 miliardy Kčs. Připočteme-li k tomu i přínos drobnějších akcí, lze říci, že ani v této oblasti se za dosažené výsledky nemusíme stydět.

V programovém prohlášení byl položen důraz na úkoly, spojené s upevňováním a rozvíjením vztahů založených na federativním uspořádání státu, s dalším rozvojem socialistické demokracie, s aktivní podporou československé zahraniční politiky a s posilováním obranyschopnosti československého státu.

Za reálný a konkrétní výraz své podpory a prosazování linie československé zahraniční politiky považuje vláda především výsledky, jichž jsme dosáhli v ČSR jak v rozvoji národního hospodářství, tak i v dalších oblastech života naší společnosti.

Spolu s federální vládou jsme se podíleli aktivně i na posilování obranyschopnosti našeho státu a na uskutečňování jeho branné politiky. Kladně lze hodnotit zejména výsledky dosažené v úsilí o posílení jednoty armády a lidu, jak se projevily při přípravě a zdárném provedení spojeneckého cvičení Štít 72. V dalším období se zaměřujeme na zdokonalování podmínek pro realizaci systému branné výchovy obyvatelstva, upevňování socialistického vlastenectví a proletářského internacionalismu a na zvyšování úrovně branné výchovy, zejména v oblasti řízení a materiálního zabezpečení.

Jako jeden ze základních politických principů jsme ve svém programu zdůraznili upevňování socialistického státu a jeho funkcí. V tomto směru byla přijata řada zásadních opatření k dalšímu upevňování socialistické zákonnosti, kázně a pořádku i pracovní disciplíny, jakož i opatření k zintenzívnění boje s protispolečenskou činností.

Dosažené výsledky hodnotíme v podstatě pozitivně. Jsou charakterizovány rozhodnějším postupem proti pachatelům trestné činnosti namířené proti socialistickému státnímu a společenskému zřízení, trestných činu hospodářských, zejména proti rozkradačům majetku v socialistickém vlastnictví, spekulantům, příživníkům a recidivistům všeho druhu.

V příštím období bude třeba soustředit pozornost zejména na čtyři problémy, které považujeme za zvláště závažné.

Jde především o velmi závažnou protispolečenskou činnost, spočívající v rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví a nekázeň v činnosti hospodářských organizací. Druhým problémem je recidiva, která se stále projevuje nejen na úseku kriminality, namířené proti socialistickému a osobnímu vlastnictví, ale též ve výtržnictví a příživnictví. Dalším problémem, jemuž bude nutno věnovat zvýšenou pozornost, je rostoucí počet trestných činů, páchaných pod vlivem alkoholu a konečně trestná činnost mladistvých, jejíž růst se sice podařilo zastavit, ale zatím jsme nedosáhli jejího podstatnějšího snížení.

Za významnou součást úsilí o upevnění právních jistot pokládáme i preventivní a politickovýchovnou práci, zaměřenou k prohlubovaní socialistického právního vědomí občanů. Domníváme se, že výsledky, kterých bylo letos v tomto směru dosaženo, jsou dobrým příslibem do budoucna.

Soudružky a soudruzi, oporou úspěšné práce vlády je všestranná a aktivní činnost národních výborů, jako nejmasovějších orgánu státní moci a správy. Proto se v březnu t. r. sešla vláda s národními výbory na celostátní konferenci, na kterou navázaly okresní konference, které se konaly za účasti představitelů vlády.

Důležitým předpokladem pro plné rozvinutí politickovýchovné práce národních výborů je nejužší spolupráce s orgány a organizacemi Národní fronty. K upevnění těchto vztahů velmi přispělo společné zasedání předsednictva vlády ČSR a předsednictva ústředního výboru Národní fronty. Při této příležitosti byl zdůrazněn mimořádný význam účasti občanu na dopracování, realizaci a kontrole volebních programů. Úzkou spolupráci, jež vyplývá ze společné odpovědnosti za plnění volebních programů, bude účelné dále rozvíjet také v krajích, okresech, městech a obcích.

Dosavadní poznatky svědčí o tom, že volební programy se v podstatě úspěšně plní. Jen ojediněle přecenily národní výbory a orgány Národní fronty své síly a možnosti národního hospodářství a musely proto některé úkoly vypustit nebo odsunout.

Nástupem k plnění volebních programů se staly jarní směny Národní fronty, jichž se zúčastnily přes dva milióny občanů, kteří vytvořili hodnotu díla téměř 250 miliónů Kčs. Plná čtvrtina brigádníků byli mladí lidé. Úspěšně byly také nedávné podzimní směny Národní fronty.

Důležitým výsledkem organizátorské práce národních výborů je rozvoj aktivity občanů v rámci akce "Z ", jejíž rozsah i význam rok od roku vzrůstá. Soutěžení organizované národními výbory pomáhá uskutečňovat řadu významných akcí, na jejichž realizaci by jinak nebyly síly.

Národním výborům byl vytvořen dostatečný finanční prostor pro rozvoj jejich iniciativy, a to zejména možností vytvářet a používat nadplánované příjmy ve fondech rezerv a rozvoje. Považujeme za správné udržovat tyto fondy na takové výši, aby nadále zabezpečovaly aktivní účast poslanců a občanů na finančním hospodaření, podporovaly jejich zájem na výsledcích a umožňovaly financování místních potřeb v souladu s volebními programy Národní fronty.

Náročné úkoly a vzrůstající úloha národních výborů vyžadují dobrou teoretickou i praktickou přípravu poslanců a funkcionářů. To platí zejména o těch poslancích, kteří byli loni nově zvoleni. Vláda proto projednala už počátkem tohoto roku ucelený systém dalšího zvyšování politické a odborné kvalifikace poslanců. Nepomíjíme ani soustavnou péči o politický a odborný růst pracovníků aparátů národních výborů. Zvláštní pozornost věnujeme mladým poslancům a vytváření kádrových rezerv pro funkce poslanců z řad mládeže.

Kromě politickovýchovné práce národních výborů se vláda zabývala také posílením jejich mocensko-právní funkce a zkvalitněním jejich hospodářsko-organizátorské činnosti. Již v roce 1971 byl přijat soubor krátkodobých opatření v oblasti výstavby a působnosti národních výborů. Podstatná část těchto opatření už byla splněna. Byly propracovány i zásady postavení občanských výborů a jejich úkoly v politickovýchovném působení.

V současné době soustřeďujeme pozornost k úkolům koncepčního charakteru. Jde zejména o posílení úlohy národních výborů při zajišťování komplexního rozvoje územních obvodů, o prohloubení jejich kontrolní funkce a úpravu vztahů k orgánům a organizacím v místě. Připravují se opatření ke zvýšení efektivnosti a zkvalitnění plánování a financování a prohloubení vztahů národních výborů k organizacím, které řídí. Počítá se se zpracováním celkové koncepce racionálního uspořádání struktury a organizace národních výborů. Bude prověřena soustava právních předpisů v oblasti působnosti národních výborů, s cílem docílit jejich zkvalitnění a zjednodušení.

Jsme přesvědčeni, že uskutečnění těchto záměrů vytvoří příznivé podmínky pro další posílení postavení národních výborů při plnění jejich politických, hospodářských, kulturních a sociálních funkcí.

Vláda věnovala rovněž pozornost prohloubení spolupráce s Českou národní radou, jejími výbory a s poslanci.

Realizace závěrů přijatých na poradě předsedy a místopředsedů České národní rady s předsedou a členy předsednictva vlády ČSR přinesla pozitivní výsledky. Zlepšila se vzájemná informovanost, součinnost při koordinaci práce obou orgánů a došlo také k užším pracovním kontaktům vlády a výborů České národní rady.

Prohloubila se též spolupráce a informovanost v oblasti legislativních prací. Vláda i její legislativní rada braly už v přípravě svých plánů v úvahu doporučení orgánů, výborů a poslanců České národní rady jako cenný podnět k prohloubení své práce. Předpokládáme, že v tomto duchu se také dařilo zlepšit informovanost poslanců České národní rady o legislativních záměrech vlády.

Soudružky a soudruzi poslanci, ve svém výkladu jsem vám složil účty z činnosti vlády ČSR za uplynulý rok a seznámil vás s podstatnými fakty, charakterizujícími dosavadní výsledky úsilí o dosažení vytyčených programových cílů v oblastech, za jejichž řízení vláda odpovídá.

Domníváme se, že na základní otázku zda, do jaké míry a s jakými výsledky jsme se ve své konkrétní práci dokázali vyrovnat s povinnostmi, danými vládním programem, který Česká národní rada před rokem schválila, je možno odpovědět v podstatě takto:

V postupném řešení převážné většiny otázek se v letošním roce podařilo dosáhnout takových výsledků, jaké jsme plánovali, nebo které dávají předpoklady pro úspěšné dosažení programových cílů. V některých případech, například v zemědělství, se dokonce podařilo dosáhnout výsledků zřetelně lepších, než jsme očekávali.

Chtěl bych vás ujistit, že tyto úspěchy nepovažujeme za důvod k jakémukoli nezdravému sebeuspokojení. Naopak, chápeme je jako závazek, abychom hledali další cesty a prostředky zajišťující, že určitý předstih, který se v řešení těchto úkolů podařilo získat, neztratíme a že příznivý vývoj se ještě zvýrazní a prohloubí.

Jsou ovšem i úkoly - a nejde o úkoly nepodstatného významu - při jejichž plnění se zatím nepodařilo dosáhnout takových výsledků, jakých bychom si přáli a jaké jsou nezbytné pro dosažení cílů vytyčených závěry XIV. sjezdu naší strany.

Ve svém výkladu jsem vás otevřeně informoval i o těchto problémech, ať již to byla situace v investiční výstavbě a vývoji rozestavěnosti, úroveň služeb apod. Chceme i tyto věci dostat do pořádku.

Vstupujeme do období, které je ještě náročnější a které v zájmu dosažení cílů politiky Komunistické strany Československa vyžaduje v činnosti vlády další kvalitativní pokrok.

Hledíme do budoucnosti s optimismem, který se opírá o reálné základy dosud dosažených výsledků a zejména o potěšující skutečnost, že právě uplynulý rok splnil očekávání, které jsme vyjádřili v závěru svého programového prohlášení.

Vývoj roku 1972 potvrdil, že zárukou a oporou úspěšného plnění našich společných úkolů je správným směrem orientovaná aktivita a iniciativa pracujících vycházející z vědomí, že všestranný rozvoj celé společnosti je jedinou cestou k uspokojování zájmů a potřeb všech občanů. Vláda si vysoce cení výsledků dosažených v rozvíjení iniciativy pracujících, která spolu s řídící a koordinující prací vlády a jejích orgánů a s podporou a spoluprací České národní rady podstatně přispěla k dobrým výsledkům společné práce.

Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi, abych vám poděkoval za poskytnutou pomoc a vyjádřil přesvědčení, že s touto pomocí a podporou můžeme plně počítat i do budoucna. Dnešní naše jednání dokumentuje plodnou pracovní součinnost České národní rady a vlády České socialistické republiky. Přisuzujeme mu nemalý význam, protože očekáváme, že od vás, poslanců, získáme podnětná doporučení a náměty pro další svou práci.

Vážená Česká národní rado, soudružky a soudruzi, vláda České socialistické republiky pokládá za svou nejvyšší povinnost udělat všechno, co je v jejích silách, pro šťastný a spokojený život našeho lidu. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP