Úterý 25. dubna 1972

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji soudružce poslankyni Miladě Tomečkové, žádám poslance Josefa Jirsíka, aby se ujal slova.

Poslanec Josef Jirsík: Soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych vás seznámil s průběhem a výsledky projednávání tezí zprávy Nejvyššího soudu České socialistické republiky o stavu socialistické zákonnosti ve výboru pro plán a rozpočet.

V souladu s posláním výboru byla již samotná příprava na projednávání zprávy o stavu socialistické zákonnosti ve výboru zaměřena na ty otázky dodržování socialistické zákonnosti, které s obsahem činnosti výboru bezprostředně souvisí. Bylo doporučeno členům výboru, aby se zaměřili na problémy finanční, plánovací, úvěrové, daňové a odvodové kázně, na dodržování předpisů, zkoumání příčin jejich porušování a otázky prevence v těchto oblastech a aby přitom využili poznatků a zkušeností finančních správ, finančních odborů národních výborů, výborů lidové kontroly, poboček Státní banky československé i dalších orgánů a organizací ve svých volebních obvodech.

Toto zaměření přípravy na jednání výboru se ukázalo správným a přineslo řadu cenných poznatků o současném stavu socialistické zákonnosti v hospodářské oblasti, kterých bude možno při řešení existujících problémů účelně využít.

Při jednání bylo konstatováno, že po celkovém uvolnění kázně v porušování a obcházení předpisů v hospodářské oblasti v krizovém období let 1968-69, došlo po nástupu nového vedení strany k nesporně pozitivnímu obratu a postupnému upevňování kázně také v této oblasti. To platí zejména o upevnění plánovací kázně v souvislosti s tím, že se plánu a plánování znovu dostalo postavení v řízení rozvoje národního hospodářství, které jim v socialistickém zřízení zákonitě přísluší. Také pokud jde o plnění daňových a odvodových povinností socialistických organizací došlo v posledních letech ke zlepšení. Ubylo rovněž trestných činů, přečinů a dalších forem protispolečenského jednání jako je nedovolené podnikání, zneužívání socialistického podnikání, nedovolené provozování služeb soukromníky po živnostensku a podobně protispolečenské činy, které se zvláště rozšířily v době všeobecného uvolnění ekonomické kázně v letech 1968-69.

Přes nesporné zlepšení především v porovnání s lety 1968-69 v souvislosti s celkovou politickou a hospodářskou konsolidací, nelze nevidět, že výrazně pozitivní vývoj naší ekonomiky po dubnu 1969 nevytváří automaticky podmínky pro snižování hospodářské protispolečenské činnosti a že zde stále přežívají a existují snahy po obohacování se na úkor společnosti, jak jednání výboru na řadě příkladů také potvrdilo.

Finanční revize a kontroly stále zjišťují případy obohacování se jednotlivců v souvislosti s provozováním různých činností tím, že se vyhýbají správnému placení daní. Jinými protispolečenskými činy zjišťovanými finančními revizemi a kontrolami je manipulace s daní z obratu za účelem získání osobního prospěchu, hrubé porušování zákona o devizovém hospodaření, nedovolená manipulace se zásobami, aby byla splněna podmínka pro výplatu prémií /prodej zásob koncem roku "naoko" a jejich zpětný odkup začátkem roku s příslušnou ziskovou přirážkou/.

Český cenový úřad provedl v roce 1971 celkem 294 různých prověrkových akcí, při kterých bylo zjištěno porušení cenových předpisů v 275 případech, tj. v 93,5 %. Přitom cenové nesprávnosti zjištěné cenově kontrolní soustavou činí za rok 1971 téměř 400 milionů Kčs.

Podle zjištění orgánů lidové kontroly byly různé daňové úniky a případy obohacení při provozování různých činností umožněny také nedostatečnou nebo kusou právní úpravou. Nadále trvají nedostatky při vykazování plnění plánu, je porušována státní disciplína při odevzdávání a přejímání bytů s vážnými nedostatky atd. Rovněž počet sankcí uplatněných státní bankou při porušení úvěrové kázně je stále velmi vysoký.

K vážnému porušování kázně a předpisů stále dochází v oblasti investiční výstavby. Potvrzují to stále se opakující případy zvyšování rozpočtových nákladů staveb, porušování dodavatelsko-odběratelských vztahů a nedodržování termínů.

Soudruzi poslanci věnovali v rozpravě velkou pozornost také otázkám prevence a postihu protispolečenské činnosti, výchově občanů k dodržování socialistické zákonnosti a upevňování jejich socialistického právního vědomí, kde je dosud řada nedostatků.

To platí zejména o případech recidivy, kde je požadováno urychlení prací na předpisech, které by sledovaly zvýšení ochrany společnosti před recidivisty. Také dosavadní opatření proti recidivistům protispolečenských hospodářských činů se ukazují jako nedostatečná, neboť jak jinak je možno si vysvětlit opakované stejné činy jedním pachatelem ve stejné hospodářské funkci, i když v různých podnicích. Bylo poukázáno na to, že se dosud nepodařilo překonat liberalismus při posuzování protispolečenské činnosti soudy, či jinými orgány a že veřejnost kritizuje nízké výměny trestů za vážné trestné činy, i pobyt ve vězení, kde je o pachatele trestných činů dobře postaráno.

Jednání výboru se zabývalo i různými drobnými případy rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví, které většinou pro falešnou solidaritu spolupracovníků pachatelů zůstávají bez postihu. Ani revizní a kontrolní orgány v organizacích zde dostatečně neplní své poslání. Někdy je to však dáno i tím, že počty pracovníků podnikových kontrol jsou zcela nedostačující. V této souvislosti byl uveden příklad, kdy podnik se šest a půl tisíci pracovníky má v podnikové kontrole pouze tři pracovníky.

Byl kritizován nedostatečný postih pachatelů trestných činů proti veřejným činitelům, zejména pokud se týká pravomoci příslušníků bezpečnostních orgánů zasáhnout v takových případech odpovídajícím způsobem.

Bylo rovněž doporučeno, aby zvlášť přísně byly postihovány dopravní trestné činy spáchané v opilosti a přísněji posuzována také snížená příčetnost jako polehčující okolnost nebo dokonce jako důvod zproštění viny zejména u brutálních trestných činů. V této souvislosti bylo žádáno, aby náklady spojené s přezkoumáním duševního stavu pachatelů byly pachatelům předepisovány k náhradě.

Pokud se týká prevence byla vedle výchovného působení, do kterého je třeba více zapojit také pracovníky soudů a prokuratury zdůrazněna potřeba urychleně se vypořádat s nejrůznějšími nedostatky v evidenci, kontrole a zabezpečení majetkových hodnot v organizacích, které páchání protispolečenských činů v hospodářské oblasti umožňují nebo alespoň usnadňují. Poslanci také žádali, aby byla věnována větší pozornost kvalitě vydávaných zákonů a ostatních předpisů, jednoznačnosti jejich ustanovení a výkladu, srozumitelnosti a včasnému vydávání, aby byla možná řádná a včasná příprava na jejich aplikaci.

Celé jednání výboru vyznělo v tom smyslu, že přes dosažené zlepšení je třeba věnovat otázkám socialistické zákonnosti v hospodářské oblasti trvalou pozornost a existující problémy v této oblasti řešit jak účinnějším výchovným působením, tak přísnějším postihem pachatelů, zejména v případech recidivy.

V přijatých závěrech doporučil výbor příslušným ministrům a vedoucím ústředních úřadů, aby využili návrhů a podnětů z rozpravy při řešení dosud trvajících nedostatků v dodržování socialistické zákonnosti v hospodářské oblasti s tím, že se k těmto otázkám vrátí v průběhu 2. pololetí 1972.

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji poslanci Josefu Jirsíkovi. Dříve než udělím slovo poslednímu řečníkovi, místopředsedovi České národní rady a předsedovi ústavně právního výboru dr. Vladimíru Ambruzovi, táži se předsedy Nejvyššího soudu ČSR dr. Josefa Ondřeje, zda si přeje slovo, aby mohl reagovat na diskusní příspěvky.

Předseda Nejvyššího soudu ČSR dr. Josef Ondřej: Jen stručně. Projevy jednotlivých poslanců jsou v souladu s předloženou zprávou. I kritické připomínky, které zde byly uvedeny pokud jde o ukládání trestů za útoky proti veřejným činitelům, které zde přednesl poslanec Josef Jung, ministr vnitra, stejně tak jako nyní poslanec Josef Jirsík, pokud jde o přístup k ukládání trestů u recidivistů za hospodářské trestné činy i problematika znaleckých posudků, stejně tak jako připomínky pokud jde o právní výchovu a propagandu i připomínky poslankyně Marie Šantorové, pokud jde o rozvody a bezpodílové spoluvlastnictví. Máme tyto problémy na mysli společně s ministerstvem spravedlnosti a ostatními orgány činnými v trestním řízení a učinili jsme již některá opatření a některá učiníme a připravíme, aby i v tomto směru byla zjednána rychlá a rozhodná náprava.

Chtěl bych vám poděkovat za kritické připomínky, které jste zde přednesli i ve výborech, využijeme je, nezapadnou. V souvislosti s ostatními orgány činnými v trestním řízení i s ostatními státními orgány chceme důsledně závěry, které přijímá Česká národní rada k této zprávě, uvést do života.

Místopředseda ČNR Věroslav Jedlička: Děkuji předsedovi Nejvyššího soudu ČSR dr. Josefu Ondřejovi. Nyní žádám místopředsedu České národní rady a předsedu ústavně právního výboru dr. Vladimíra Ambruze, aby se ujal slova.

Místopředseda ČNR dr. Vladimír Ambruz: Vážené soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych závěrem projednávání tohoto bodu programu připojil několik myšlenek, jež směřují ke zdůvodnění předloženého návrhu na usnesení ke zprávě Nejvyššího soudu ČSR o stavu socialistické zákonnosti. Česká národní rada se problematikou socialistické zákonnosti v rámci svých ústavních kompetencí nezabývá poprvé. V minulém roce se projednávala zpráva jak předsedy Nejvyššího soudu ČSR, tak generálního prokurátora ČSR. Opatření, která dnes přijímáme, organicky navazují na usnesení přijatá k hodnocení stavu zákonnosti v předchozím období. Svědčí to o pozornosti, kterou nejvyšší zákonodárný sbor v ČSR vycházeje z politické linie vytýčené XIV. sjezdem KSČ věnuje uvedené problematice. Politický význam dodržování a upevňování socialistické zákonnosti jako metody činnosti státních orgánů a jako základního principu uskutečňování socialistického práva je ve sjezdové rezoluci vyjádřen takto: "Dodržování a upevňování socialistické zákonnosti, státní a občanské kázně, úcta k právům se musí stát záležitostí všech státních a hospodářských orgánů, společenských organizací a občanů. Proto je nutné, aby se otázkám právní výchovy dostalo více místa na všech úsecích státního a společenského života."

Uvedená základní hlediska je třeba mít stále na zřeteli a působit k tomu, aby se jimi naplňoval obsah každodenní činnosti všech orgánů, institucí i jednotlivců.

Socialistickou zákonnost chápeme v naší společnosti jako neoddělitelnou součást politického režimu socialistické demokracie. V tomto směru je socialistická zákonnost nezbytnou zárukou uskutečňování demokratických práv občanů a jejich společenských organizací. Je jedním z významných prostředků zabezpečení a rozvoje socialistické demokracie. Socialistická demokracie na druhé straně zaručuje skutečně lidový charakter socialistické zákonnosti, zainteresování pracujících na její realizaci, a to zejména tím, že poskytuje pracujícím široké možnosti společenské kontroly nad dodržováním zákonnosti. Socialistická zákonnost není chápána resortně jako záležitost právníků, zvlášť k tomu fundovaných lidí nebo speciálně zaměřených institucí.

Požadavek dalšího prohlubování a upevňování socialistické zákonnosti, jak je zdůrazňován a politicky i organizačně zabezpečován našimi nejvyššími stranickými a státními orgány, není záležitostí subjektivního chtění či přání. Vychází z toho, že zákony socialistického státu vyjadřují v zobecněné a koncentrované formě vůli lidu, základní směry stranické a státní politiky a zabezpečují rozvoj socialismu v naší vlasti.

Soudruh Lenin napsal: "Zákon je opatření politické, je to politika." Právě proto je nutno vyžadovat, aby veškerá činnost všech orgánů státní moci, úřadů a organizací i jednotlivců odpovídala zákonu, aby se o zákon opírala a ze zákonu vycházela. V tom spočívá upevnění zákonnosti a právního řádu.

Vážené soudružky a soudruzi, hlediska, která jsem uvedl, nacházejí své konkrétní vyjádření v předloženém návrhu usnesení, jež máme schválit na dnešním plenárním zasedání České národní rady. Plénu předcházela jednání výborů České národní rady, která se za účasti zástupců Nejvyššího soudu ČSR. Generální prokuratury ČSR, ministerstev a dalších centrálních orgánů zabývala otázkami socialistické zákonnosti v jednotlivých oblastech našeho společenského života. Je třeba ocenit věcný a konkrétní přístup, který výbory projevily při projednávání této významné problematiky.

Zpráva Nejvyššího soudu ČSR i poznatky poslanců i diskuse na dnešním plénu ukázaly na některá slabá místa při zabezpečování úkolů v oblasti socialistické zákonnosti. Je třeba uvést, že naše společnost není imunní vůči nedostatkům a chybám. Existují různá společenská zla a nešvary, které se dosud nepodařilo vymýtit a jejichž eliminace není záležitostí jednorázového aktu. Mnohé z nich mají svůj původ v předchozích soukromovlastnickým poměrech, za některými z nich lze spatřit neodpovědnost, ledabylost, lhostejnost, nedostatky v řídící činnosti, kontrole apod. Příznivé vegetační podmínky, které pro výskyt negativních jevů vytvořilo předchozí krizové období, se ještě dnes projevují svými plody. Bude záležitostí i nás všech, poslanců, tak, jak je to vyjádřeno v návrhu usnesení, abychom svým příkladem, dobrou prací na pracovištích a volebních obvodech působili zejména k odstranění příčin, které vedou k porušování zákonnosti. Je naší povinností pomáhat vytvářet klima, v němž by se nedařilo těm, kterým utíkají ruce od práce, občanům, kteří si zaměňují pojem osobního a společenského vlastnictví, prospěchářům, spekulantům i osobám, které mají zájem parazitovat na výsledcích práce jiných.

Účinnou ideově výchovnou prací, ekonomickými výsledky, prohlubováním morálně politické jednoty lidu jsou vytvářeny předpoklady, aby bylo zabráněno páchání kriminality proti státu, jeho socialistickým základům. Marxisticko-leninské učení o státu a revoluci vychází z faktu, že úspěšná revoluce se musí umět bránit. I v naší společnosti musíme být vždy připraveni bránit výsledky společného úsilí pracujících vedených KSČ a nepřipustit narušování našeho socialistického zřízení.

Únorové a dubnové plénum ÚV strany obrátilo pozornost naší strany a ostatních orgánů i celé společnosti na řešení významných ekonomických otázek v oblasti průmyslu a zemědělství. Úkol zajištění všestranné intenzifikace společenské výroby a její efektivnosti, které jsou základní linií ekonomického rozvoje našeho státu, vyžaduje, všemožně upevňovat státní disciplínu na všech úsecích národního hospodářství, přísně dodržovat socialistickou zákonnost v hospodářských vztazích, zvýšit odpovědnost každého vedoucího pracovníka za včasné splnění stanovených plánů a úkolů za kvalitu výroby, za šetrné a rozumné nakládání s prostředky a materiálovými zásobami, za správné využívání zařízení a surovin, za správné plnění všech smluvních závazků ve stanovených lhůtách a za dodržování technologické kázně. Bude potřebné, aby orgány České národní rady ve smyslu vaší diskuse sledovaly, zda jsou tyto zásadní požadavky realizovány a působily k odstranění zábran tam, kde se vyskytnou. Pouze nekompromisní soustředěné úsilí prosazené kvalitní, řídící, organizátorskou a kontrolní prací může přinést předpokládané pozitivní výsledky.

Těmto otázkám je v předkládaném návrhu usnesení věnována pozornost a stojí na prvním místě v zájmu vlády ČSR, která v uvedeném směru přijala řadu zásadních opatření. Zejména chci poukázat na usnesení č. 1 z letošního roku, které správně orientuje činnost odpovědných orgánů a institucí k upevnění zákonnosti v životě naší společnosti.

V předloženém návrhu na usnesení je zdůrazněn též význam práce s mladou generací, její výchova v duchu socialistických idejí k odpovědnému postoji k práci, rodině i společnosti. V uvedených směrech bychom neměli šetřit iniciativou. Všechny orgány, instituce, závody a společenské organizace by si měly uvědomit, že budoucnost naší společnosti je v rukou naší mládeže, že úspěchy příštího socialistického rozvoje budou spočívat na jejich bedrech a budou záviset na její připravenosti. Pardonovat chyby, nedostatky, připouštět formalismus na tomto úseku znamená dopouštět se těžko napravitelných chyb. Právní vědomí mládeže je třeba vytvářet ve školách, učilištích i rodinách. Soustředěným úsilím je možné v uvedeném směru navazujíce na dosavadní výsledky mnohé vykonat. Je třeba využít přirozeného entusiasmu, zdravého nadšení a sebevědomí mladých občanů. Pouze naše nedůslednost může být zábranou úspěšných výsledků v práci s mládeží.

Dovolte mi, i pokud jde o tuto otázku, připomenout slova soudruha Lenina, jimiž formuloval vztah strany k mládeži: "Jsme stranou budoucnosti a budoucnost patří mládeži. Jsme stranou novotářů a za novotáři jde vždycky ochotně i mládež. Jsme stranou obětavého boje proti staré hnilobě a do obětavého boje vždycky půjde první mládež."

Z uvedených slov je třeba vycházet i v činnosti státních a společenských organizací. Je jistě správné, jestliže vládní orgány rozpracovávají úkoly státní politiky ve vztahu k mladé generaci a problematice práce s mladými poslanci. My, poslanci České národní rady, bychom neměli vynechat žádnou příležitost k setkání s mladými lidmi, k jejich agitaci pro naše cíle, které jsou jim blízké, neboť jsou to úkoly a cíle, které přináležejí komunistickému mládí, které znamená budoucnost naší společnosti.

Upevňování socialistické zákonnosti není možné bez postihu těch, kteří závažným způsobem porušují naše socialistické zákony. Jsou případy, kdy uložením trestu je třeba izolovat pachatele od společnosti; trest má též význam z hlediska generelní prevence. Správná trestní politika nemůže být proto nijak podceňována. V tomto směru má velký význam práce orgánů činných v trestním řízení, které v souladu se záměry politiky našeho státu i právním vědomím a cítěním většiny pracujících přispěly a účinně přispívají k boji proti těm, kteří páchají trestnou činnost. Účinnost jejich práce se bude zvyšovat tou měrou, nakolik budou mít stále širší oporu a podporu v činnosti ostatních státních orgánů, institucí, společenských organizací i občanů. Pro tuto součinnost musíme společným úsilím vytvářet příznivé podmínky, jak to předpokládá i návrh na usnesení.

Vážené soudružky a soudruzi, vycházeje ze skutečnosti, že diskuse na plénu České národní rady i ve výborech vyjadřovala jednotnou vůli poslanců působit k dalšímu upevňování socialistické zákonnosti, a byla v souladu se stanovisky a záměry obsaženými ve zprávě předsedy Nejvyššího soudu ČSR, navrhuji jménem ústavně právního výboru, aby plenární zasedání vzalo zprávu Nejvyššího soudu ČSR o stavu socialistické zákonnosti se souhlasem na vědomí a aby schválilo usnesení v tom směru, jak je navrženo.

Místopředseda ČNR Věroslav Jedlička: Děkuji. Tím je pořadí přihlášených řečníků vyčerpáno.

Hlásí se ještě někdo do rozpravy? /Nikdo./

Není tomu tak. Rozprava je skončena.

Můžeme přistoupit k hlasování. Navrhuji, abychom hlasovali o usnesení, jehož písemný návrh vám byl rozdán a který zde místopředseda ČNR dr. Vladimír Ambruz ústně odůvodnil.

Má někdo připomínky k tomuto návrhu usnesení? /Nebyly./ Nemá.

Kdo souhlasí s tím, aby Česká národní rada schválila usnesení ke zprávě Nejvyššího soudu České socialistické republiky o stavu socialistické zákonnosti, a to ve znění, které bylo písemně předloženo, nechť zvedne ruku. /Děje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Děkuji. Tím Česká národní rada projednala tento bod denního pořadu. Současně děkuji také předsedovi Nejvyššího soudu ČSR dr. Josefu Ondřejovi za jeho zprávu.

Posledním bodem pořadu dnešní schůze je

VI.

Zpráva předsedy České národní rady o činnosti předsednictva ČNR podle § 60 zákona o jednacím řádu České národní rady za dobu od 21. prosince 1971 do 25. dubna 1972

Tato zpráva vám byla, soudružky a soudruzi poslanci, jako obvykle rozdána.

Má někdo k této písemné zprávě připomínky nebo otázky? /Nebyly./

Nemá. Protože předložená písemná zpráva neobsahuje nic, o čem jednací řád ČNR přikazuje hlasování, bere Česká národní rada tuto zprávu o činnosti předsednictva ČNR na vědomí.

Tím jsme projednali pořad 3. schůze České národní rady.

Prosím členy předsednictva ČNR, aby se za 15 minut po skončení této schůze sešli v místnosti č. 70 ke schůzi předsednictva České národní rady.

Končím schůzi.

/Konec schůze v 16.25 hod./

 

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP