Předseda ČNR E. Erban: Soudružky a soudruzi poslanci. Děkuji jménem vás všech soudruhu předsedovi vlády za přednesení programového prohlášení vlády ČSR. V jednání budeme pokračovat ve 13.30 hodin. Přerušuji nyní schůzi.
/Schůze přerušena ve 12.03 hodin./
/Jednání zahájeno ve 13.30 hodin./
Předseda ČNR E. Erban: Soudružky a soudruzi, zahajuji přerušenou schůzi ČNR.
Přistoupíme k rozpravě o programovém prohlášení vlády ČSR. Do rozpravy máme zatím 12 přihlášek. Jako první se přihlásil místopředseda ČNR dr. Vladimír Ambruz. Po něm se připraví místopředseda ČNR V. Jedlička.
Místopředseda ČNR dr. Vl. Ambruz: Vážené soudružky a soudruzi, vážení hosté! Ve svém vystoupení bych chtěl uvést některé poznámky, které se týkají upevňování našeho socialistického státu a jeho funkcí, i některých otázek k upevňování socialistické zákonnosti. Problematika státu v sobě v nejširším slova smyslu prakticky koncentruje všechny významné otázky, jež jsou obsahem vládního prohlášení. Jedná se o úkoly, které spolu vzájemně souvisí; neplnění některého z nich vede ve svých důsledcích k oslabení socialistického státu. Ve své činnosti musíme proto věnovat pozornost všem stránkám rozvoje socialistické společnosti, i když v určitých etapách - vycházeje z analýzy problémů vnitřní i zahraniční situace, mohou být hlavní články řetězu rozdílné, od sebe odlišné.
Teoretické i praktické otázky, týkající se státu, byly vždy v minulosti předmětem zájmu našich nepřátel. Bylo tomu tak i v krizových letech 1968/1969. Boj za nové modely socialismu, různá tzv. demokratická vylepšení, nebyly prakticky ničím jiným, než rouškou, za níž se skrývaly útoky proti socialistickému státu. Jako teoreticko-politický háv jim často sloužily teoretická zdůvodnění z oportunistického arsenálu Bernsteina a Kautského. Z pojetí státu a jeho funkcí, jakož i z pojetí práva, byla vymazána třídní hlediska. Existuje dostatek faktů o tom, komu takto forsírované interpretace měly sloužit.
Otázky státu a jeho rozvoje patří mezi nejzákladnější z toho důvodu, neboť jsou spjaty s problematikou moci ve společnosti. Proto a především proto musíme mít zájem na upevňování státu, neboť to znamená upevnění moci dělnické třídy a jejích spojenců, družstevního rolnictva a pracující inteligence. Významným pro naši další práci jsou úkoly a charakteristika socialistického státu, jak je stanovil XIV. sjezd KSČ.
Ve sjezdové rezoluci se praví: "Náš socialistický stát je nástrojem moci dělnické třídy a ostatních pracujících. Sjezd považuje za zvlášť důležité, aby v budoucím období byl dále upevňován jeho třídně politický základ a rozvíjeny všechny jeho funkce v zájmu všestranného rozvoje naší společnosti. Hlavním obsahem úsilí strany o upevnění socialistického státu je rozšiřování a prohlubování účasti lidu na státním řízení a veřejné správě."
Mám za to, že uvedená hlediska a požadavky jsou ve vládním prohlášení správně zdůrazněny a zakotveny. Chtěl bych konstatovat, že i výsledky voleb jsou dobrou základnou, aby úkoly sjezdu v oblasti upevnění státu a tím i dalšího socialistického rozvoje naší společnosti byly úspěšně plněny.
Významné postavení při upevňování socialistického státu a rozvoji socialistické demokracie mají zákonodárné sbory. I v činnosti ČNR musí být tyto otázky v centru pozornosti.
Pevnost našeho státu spočívá v tom, že je politickou organizací pracujících, že vyjadřuje jejich třídní potřeby a zájmy, které jsou v souladu s objektivními zákonitostmi společenského vývoje. Z třídního charakteru socialistického státu a jeho úkolů a funkcí vyplývá nutnost, abychom usilovali o organické sepětí všech jeho orgánů a celého státního mechanismu s pracujícími. Jen tak bude možné zabránit nedostatkům, jež mají svůj základ v nedostatečné znalosti života a subjektivistických pohledech na skutečnost.
Dovolte, abych v této souvislosti připomenul slova soudruha Lenina, který zdůrazňoval, aby nejvyšší orgány využívaly zkušeností pracujících, zkoumaly a zobecňovaly práci místních orgánů a vyvozovaly ze získaných poznatků závěry pro další práci. Ostře kritizoval obecnost politické práce a případy, kdy nebylo přihlíženo k praktickým zkušenostem občanů.
Na adresu těchto nedostatků jsou mířena tato jeho slova: "Blíže k životu. Více pozornosti tomu, jak dělnické a rolnické masy budují svou každodenní prací opravdu něco nového."
Uvedené myšlenky jistě neztratily ničeho na své aktuálnosti. Vycházeje z ústavního poslání ČNR, měli bychom usilovat o to, aby náš zastupitelský a zákonodárný sbor disponoval co nejširší a nejhlubší znalostí problematiky, týkající se každodenního života občanů. Z hlediska práce poslanců to bude vyžadovat, abychom pracovali nejen iniciativně ve volebních obvodech, seznamovali se s názory občanů, jejich těžkostmi a problémy, přicházeli s podněty a návrhy na jejich řešení, ale abychom na druhé straně také vždy a na každém místě agitovali pro politiku naší strany a našeho státu. Ve výborech ČNR by měly být velmi důsledně hodnoceny poznatky poslanců z volebních obvodů i z pracovišť, a mělo by být také dbáno na jejich věcné vyřízení.
Ani jedna připomínka poslance by neměla zapadnout a zůstat nezodpovězena. Jen tak můžeme zabezpečit, aby zastupitelský orgán byl skutečným pracovním sborem, jak ho ve svých pracech charakterizoval soudruh Lenin. Velmi odpovědně je třeba chápat vztah poslance k voličům. Občané se často obracejí na poslance s různými starostmi a problémy. Víme, že ne všechno je v naší společnosti v pořádku; existují různé chyby a nedostatky, které znepříjemňují lidem život. Stížnosti, připomínky a návrhy občanů, které směřují k nápravě těchto chyb a nedostatků, je třeba chápat jako jednu z forem účasti pracujících na správě a řízení. Tato forma bude účinná pouze tehdy, pokud budou příslušné orgány ze zkušeností občanů vycházet, analyzovat je, zobecňovat a vyvozovat z nich adekvátní opatření. Tím nechci ovšem říci, že by se mělo dostat sluchu každému lokálnímu zájmu, jehož řešení by v určitých případech mohlo být ke škodě společnosti.
Jestliže budeme včas reagovat na problémy, jež je nutné řešit, poroste důvěra lidí ve státní orgány, ale také iniciativa a společenská aktivita pracujících. Je třeba si uvědomit, že politické postoje a z nich rodící se nedůvěra se formují často tam, kde začínají starosti lidí, které nejsou odpovědně řešeny. Důsledně je třeba bojovat proti takovým zlům, jako je necitlivost k lidem, vrchnostenské přezírání a byrokratismus. Na adresu těchto nešvarů pronesl v minulosti hodně kritických poznámek soudruh Lenin. Doporučoval, aby ve vážných případech komisariát spravedlnosti vyvozoval proti nedostatkům tohoto druhu přísné sankce. Měli bychom spolupůsobit k tomu, aby na všech úsecích řízení naší společnosti byla vytvořena taková atmosféra, v níž by se těmto zlům nedařilo.
Důležité místo v systému státních orgánů náleží národním výborům, jejichž řízení a kontrole činnosti - jak uvedl soudruh předseda vlády bude vláda při rozvíjení své ústavní funkce věnovat zvýšenou pozornost. I v činnosti ČNR bude nutné se o uvedené územní orgány státní moci a správy opírat. Poslanci by se měli zúčastňovat jednání národních výborů, konsultovat s nimi problémy, které se týkají jejich práce, radit se s nimi a pomáhat jim při rozvíjení masové politické činnosti. Ve výborech ČNR by bylo potřebné vždy předem a velmi pečlivě vážit, které otázky projednávat v úzké součinnosti s národními výbory a za účasti jejich zástupců v orgánech ČNR. V uvedeném směru se již v minulém období mnohé vykonalo; systém práce bude zde však třeba prohloubit, což jistě přinese potřebný užitek. Zatím zůstaly ne zcela doceněny možnosti součinnosti s orgány Národní fronty. I zde by mělo dojít k účelné koordinaci práce a zabezpečit, aby velký potenciál zkušeností orgánů a organizací NF byl využit při rozvíjení všech funkcí ČNR. Dobré zkušenosti jsou v tomto ohledu na úrovni práce národních výborů, kde mnohých výsledků bylo dosaženo právě díky této vzájemné spolupráci.
Upevňování socialistického státu a rozvíjení jeho jednotlivých funkcí je neoddělitelně spojeno s důsledným uplatňováním socialistické zákonnosti. Socialistickou zákonnost chápeme jako základní princip socialistické státní moci, jako metodu činnosti státních orgánů. Nejde tedy pouze o záležitost právníků, bezpečnosti a justičních orgánů. Socialistická zákonnost musí prostupovat činností celého společenského organismu i jednotlivců. Socialistická zákonnost nemá nic společného s dřívějším právním formalismem a bezduchou slovní ekvilibristikou. Právní normy socialistického státu vyjadřují vůli a zájmy pracujících, jejich úkolem je chránit socialistickou společnost i oprávněné zájmy jednotlivce. Nemůže být připuštěna diskuse, zda tyto normy mají být dodržovány či nikoliv. "Zdravá iniciativa a aktivita" nemůže spočívat v tom, že například v hospodářské oblasti bude vedoucí pracovník porušovat právní předpisy, aby tím získal - obvykle na úkor jiných - hospodářský efekt.
Nedostatky v pracovní a státní kázni i páchané trestní delikty nasvědčují tomu, že je na uvedených úsecích co zlepšovat. Projevům nezákonnosti obvykle nahrávají maloměšťácké předsudky, které lze charakterizovat škodlivou, ale namnoze uplatňovanou zásadou: co tě nepálí, nehas. Na své si přicházejí často i familiárnost, netečnost a lhostejnost. Zejména při rozvíjení politicko-výchovné funkce státu bude nutné působit k vymycování těchto negativních jevů, spočívajících svými kořeny ve starém společenském řádu. V oblasti masově politické a politicko-výchovné práce vůbec, bude potřebné navázat na zkušenosti a dobré výsledky z předvolební kampaně. I v budoucnosti bude nutno aktivizovat systém, který byl vytvořen v předvolebním období. Považuj i za správné, jestliže vláda - tak jak je to uvedeno ve vládním prohlášení - projedná např. otázky práce občanských výborů, zásady pro činnost mladých poslanců, problematiku vztahu k mladé generaci, zásady pro obnovení hovorů národních výborů s mládeží apod.
Soudružky a soudruzi, zlepšit bude třeba - vycházeje z požadavku upevnění socialistické zákonnosti - práci vnitřní kontroly. Zkušenosti ukazují, že vážná porušení zákonnosti bývají nikoli sporadicky zjišťována vnější kontrolou. V takových případech by bylo třeba se velmi důrazně tázat: jak jsi pracoval jako řídící pracovník, jestliže závady byly zjištěny až příchodem kontrolních orgánů vyššího stupně, anebo výborů lidové kontroly?
Tolerovat bychom neměli zejména opakované nedostatky. Často se stává, že se chronicky zjišťují a vlekou, aniž by se vyvozovala důrazná opatření k zamezení jejich dalšího vzniku. Dodržování zásady "kdo řídí, ten kontroluje", je nezbytné požadovat na všech vedoucích pracovnících.
Ústavním zákonem vymezené kontrolní kompetence má také Česká národní rada. Je třeba kladně hodnotit dosavadní zkušenosti z uplatňování této funkce ČNR. Doporučení a návrhy ČNR se vždy setkaly s pochopením orgánů vlády i jiných ústředních orgánů státní správy. Ke zvýšení efektivnosti práce považuji za vhodné ještě hlouběji vzájemně koordinovat časově a věcně plány práce vlády a České národní rady. Pokládám za účelné, aby již v přípravě některých významných opatření výkonných orgánů bylo využito široké škály poznatků poslanců a jejich konfrontace se stanovisky pracovníků resortů. K přijatým opatřením bude nutné se také včas vracet a nepřipustit snižování autority usnesení tím, že nebude dbáno na jejich důslednou realizaci. Chci zde vyjádřit i názor, že orgány ČNR by měly přicházet také s podněty, jež by bylo možné zhodnotit i v připravovaných opatřeních vedoucí síly naší společnosti - Komunistické strany Československa.
Úkoly vytyčené ve vládním prohlášení si vyžádají též iniciativy v legislativní oblasti. V tomto směru bych chtěl pouze připomenout nutnost, aby i jednotlivé orgány ČNR přicházely s potřebnou zákonodárnou iniciativou. Bude ku prospěchu věci organizovat práci poslanců tak, aby orgány ČNR měly dostatek poznatků o tom, kde dosavadní právní úpravy nevyhovují a je tudíž třeba provést jejich změny. V nejvýznamnějších oblastech společenského života bychom takovouto signalizaci měli mít zabezpečenu. Z tohoto pohledu bude potřebné vyhodnocovat i průzkumy prováděné poslanci, jejich připomínky a podněty, jakož i stížnosti, docházející Kanceláři ČNR.
Vážné nedostatky existují dosud v právní propagandě, jejímž úkolem je působit k vytváření správného právního vědomí pracujících. Malou pozornost věnovali těmto otázkám sdělovací prostředky, státní orgány, ale taktéž samotní poslanci. Přitom jde o jednu z nejvýznamnějších ideově-politických oblastí, neboť se týká principů, na nichž spočívá socialistická státní moc. Jsem toho názoru, že již v přípravě právní normy by mělo být posouzeno, co které orgány a instituce učiní pro její propagaci.
Úkolem nás, poslanců, bude, abychom při výkonu své poslanecké funkce ve volebních obvodech seznámili občany s významem právní normy i s úkoly při jejich realizaci. Jistě tím přispějeme k upevnění socialistického právního řádu a k rozvoji morálních a politických hodnot, jež jsou nezbytným předpokladem k úspěšnému plnění úkolů, vytyčených XIV. sjezdem strany.
Závěrem bych chtěl, vážené soudružky a soudruzi, konstatovat, že program vlády ČSR považuji za věcný a konkrétní, odpovídající potřebám dalšího rozvoje naší socialistické společnosti. Doporučuji, abychom s ním vyslovili nejenom svůj souhlas, ale v úzké součinnosti s výkonnými orgány přispěli svým podílem k jeho realizaci. /Potlesk./
Předseda ČNR E. Erban: Prosím soudruha místopředsedu Jedličku, aby se ujal slova. Připraví se soudruh poslanec Jindřich Houska.
Místopředseda ČNR V. Jedlička: Vážený soudruhu předsedo České národní rady, vážené soudružky a soudruzi poslanci, milí hosté! Poslanci Československé strany socialistické v České národní radě, jejichž jménem mám tu čest přednést jejich stanovisko, vítají s upřímnou radostí právě vyslechnuté prohlášení vlády, se kterým předstoupila před Českou národní radu, jež poprvé vzešla ze všeobecných a přímých voleb našeho lidu. V těchto volbách naši občané hlasovali pro program Národní fronty, který vychází ze závěrů XIV. sjezdu Komunistické strany Československa.
S odvoláním na usnesení ústředního výboru naší strany z června t. r., v němž se hlásíme k programu Národní fronty a k závěrům XIV. sjezdu KSČ, které jsou tedy i obsahem naší práce a z nichž také vychází vládní prohlášení, prohlašujeme, že budeme ze všech sil pomáhat je uvádět v život. Oceňujeme zároveň, že myšlenka Národní fronty v pojetí formulovaném generálním tajemníkem KSČ dr. Gustávem Husákem proniká postupně nejen do krajů, ale i do okresů, měst a vesnic, a vyjadřujeme své přesvědčení, že právě tak vítězně pronikne do myšlení našich občanů i ve všech dalších úsecích našeho života.
V duchu ústavních zákonů o československé federaci budeme napomáhat uskutečňování české státnosti a neméně usilovně pracovat pro upevnění státnosti československé. Vycházejíce ze socialistického vlastenectví, odmítáme všechny projevy buržoazního nacionalismu a šovinismu jako projevy protisocialistické.
Poslání České národní rady jako zákonodárného orgánu České socialistické republiky, pevné součásti Československé socialistické republiky, spatřujeme v upevňování právního pořádku, ve zdokonalování právních norem a v uskutečňování státní politiky v duchu Národní fronty v těch oblastech, které jsou České národní radě platnými ústavními zákony svěřeny. Přitom považujeme úzkou součinnost se Slovenskou národní radou za jednu ze spolehlivých cest, vedoucí k utužování svazků obou našich národů, Čechů a Slováků, a tím i k upevňování našeho společného československého socialistického státu.
Budeme rovněž přispívat k dalšímu rozvíjení bratrských svazků se zeměmi socialistického tábora v čele se Sovětským svazem a s pokrokovými silami na celém světě.
V období, kdy rychlý rozvoj vědy a techniky se stává ve svých důsledcích hnací silou rozvoje společnosti, nabývá pro nás zvláštního významu soustavné prohlubování socialistické demokracie. V získávání občanů pro stále činorodější účast na správě věcí veřejných, jak se o tom mluví také ve vládním prohlášení, vidíme jednu z důležitých záruk rychlého a úspěšného rozvoje naší společnosti. Úloha nás - poslanců České národní rady - je na tomto úseku neobyčejně závažná.
Socialistická demokracie předpokládá podstatné zvýšení občanského politického uvědomění a v tom i celkové občanské morálky. Postupné utváření pravidel socialistického mravního kodexu a jeho pronikání do výchovy dětí a mládeže v rodinách i ve školách, v osobním a rodinném životě, v práci i ve společenském životě považujeme pro klidný rozvoj společnosti pro předcházení krizovým situacím za neobyčejně důležité. To přispěje podle našeho názoru k obraně všech důležitých společenských zájmů a také k dodržování všech občanských povinností.
Současně si však uvědomujeme, že socialistická morálka v sobě zahrnuje také uvědomělé úsilí o tvorbu a uskutečňování socialistického životního slohu a usilovný boj proti maloměšťáctví a zbytkům měšťácké ideologie.
Plně souhlasíme s tím, že vláda přikládá v naší zemi zvláštní význam populační otázce, kterou chápeme jako úsilí o zdravý kvantitativní a kvalitativní rozvoj našeho lidu. Vývoj populace v posledních letech nikoho neuspokojil. Jsme si vědomi, že svou úlohu tu hraje v nemalé míře bytová otázka, ale nemůžeme pominout i negativní vlivy nesprávné maloměšťácké sobecké ideologie a morálky.
Při přijímání všech opatření, při veškeré naší práci, bychom si měli klást otázku, jak přispíváme k dosažení ideálů šťastné socialistické rodiny. Nejde tu jen o otázku materiálního zabezpečení, které samozřejmě nepodceňujeme, ale i o otázky výchovy ve školách a společenských organizacích.
Mnoho úkolů je před námi ve zdravotnictví. Věříme, že postupné zavádění vymožeností vědecko-technické revoluce umožní zkrátit doby potřebné pro vyšetření pacientů, a tak zvýšit úroveň diagnostiky. Domníváme se však, že i na tomto úseku se jeví potřeba řešit jako naléhavé otázky soustavné zdokonalování organizace práce, zvyšování úrovně řízení a postupné zavádění metod operační analýzy a výpočetní techniky pro diagnostiku, jakož i pro kurativu a prevenci.
V sociální politice jsme již učinili veliké pokroky, na něž jsme právem hrdi. Nicméně však musíme prohloubit péči o osamělé starší občany, připravit sjednocení důchodové politiky, řešit otázku dynamického vztahu důchodu k reálné mzdě, vzít v úvahu pro stanovení výše důchodu počet vychovaných dětí a dále prohlubovat péči o rodiny s více dětmi.
Poslání socialistické školy v souladu s prohlášením vlády vidíme nejen ve vyučování, kterého je dost a na dobré úrovni, ale také ve výchově k socialistickému vlastenectví, k socialistické morálce. Přitom nejde o to, aby se děti naučily poučky zpaměti, ale aby si jejich obsah osvojily. Škola by měla již dnes anticipovat uplatnění vědecko-technické revoluce v budoucí době. Jsme si vědomi toho, že je to záležitost velmi náročná. Domníváme se však, že bychom se měli vynasnažit, aby do konce našeho volebního období bylo alespoň u všech škol prvního cyklu zavedeno jednosměnné vyučování. Vysoká zaměstnanost žen a péče o mladou generaci by nás měla vést k hledání cest, jak všem dětem předškolního věku a povinné školní docházky zajistit jedno teplé jídlo v poledne a podle potřeby i teplou snídani, obdobně jako je tomu v Německé demokratické republice.
Naplňování ideálů nového socialistického člověka - člověka dobrého i krásného - nás vede k upřímnému podporování soustavné tělovýchovy v závodech i v místech bydliště. Také zde bychom měli předvídat důsledky vědecko-technické revoluce. Vždyť tělesná výchova je pro nás také otázkou zajištění branné přípravy obyvatelstva a tedy i zvyšování obranyschopnosti naší země. Proto i ucelená, doslova vědecká soustava rekreace našich občanů má v naší socialistické společnosti velký význam.
Soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, plně si uvědomujeme odpovědnost vůči svým voličům, kteří nám dali na základě programu Národní fronty ve volbách svou důvěru. Z tohoto hlediska posuzujeme přednesené vládní prohlášení, které je sympatické především tím, že z něho zcela jasně vysvítá, že vláda jako nejvyšší výkonný orgán státní moci v ČSR má především na mysli štěstí a blaho občanů, a že tohoto cíle chce dosáhnout především racionálním způsobem.
Proto za Klub poslanců Československé strany socialistické sděluji v souladu s tím, co jsem již uvedl, že s předneseným prohlášením vlády bez výhrad souhlasíme a zároveň prohlašujeme, že socialismus a blaho našeho lidu stavíme nejvýše a že nebudeme litovat sil, námahy, času ani těžkostí, abychom pomohli program Národní fronty, a tedy i tento program vlády ČSR, v celé jeho šíři uskutečnit.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji poslanci Jedličkovi, prosím nyní poslance Jindřicha Housku, aby se ujal slova.
Poslanec J. Houska: Vážená Česká národní rado, soudružky a soudruzi poslanci! Na programovém prohlášení vlády ČSR si cením zejména toho, že se jím vláda jednoznačně přihlašuje k realizaci usnesení XIV. sjezdu KSČ jako k jednotícímu a komplexnímu politickému programu státních i společenských orgánů a organizací v rámci federace i národních republik a že z jejich rozpracování odvozuje hlavní směry, kterými bude orientovat svou politiku ve státní, hospodářské, sociální a kulturní oblasti.
Důležité je i to, že v něm vláda usiluje nejen o dobré plnění funkcí a cílevědomou práci všech ústředních, státních a hospodářských orgánů, ale obrací se i o aktivní pomoc a podporu na místní orgány státní moci a správy, na národní výbory a na nejširší veřejnost.
Velká úloha při realizaci vládního programu připadá národním výborům. Ty spravují značnou část národního hospodářství, od jehož dobrého fungování je z velké míry odvislé plnění úkolů ústředně řízených odvětví národního hospodářství a zejména stále dokonalejší uspokojování každodenních potřeb občanů v oblasti obchodu, služeb a v dalších oblastech.
Národním výborům přísluší také rozhodující část péče o dobrý chod a dobré plnění úkolů školských, kulturních a sociálních zařízení. Avšak nejenom to. Národní výbory jako místní zastupitelské sbory mají tu velkou přednost, že mohou celou činností svých orgánů a poslanců a účinnou spoluprací se společenskými a zájmovými organizacemi získávat pro aktivní uskutečňování hospodářské, kulturní a sociální politiky nejširší masy pracujících. Je proto správné, že vláda od nově zvolených národních výborů bude požadovat důsledné plnění svěřených úkolů, důsledné a tvůrčí uplatňování jejich hospodářsko-organizátorských, správních a politicko-výchovných funkcí na všech úsecích jejich činnosti.
Z prohlášení vlády také jasně vyplývá, že chce a bude vytvářet optimální podmínky k tomu, aby nově zvolené národní výbory mohly úspěšně rozvíjet svou činnost a plnit svěřené úkoly především tím, že bude zabezpečovat soustavné zdokonalování své řídící práce, i politické, odborné a metodické práce jednotlivých ministerstev ve vztahu k národním výborům.
Je třeba ocenit i to, že se vláda v souladu s usnesením XIV. sjezdu KSČ a přijatými opatřeními vlády ČSR bude zabývat rozpracováním koncepčních otázek dalšího vývoje národních výborů. Považujeme to v našem výboru pro národní výbory a národnosti za jednu z rozhodujících podmínek k tomu, aby v postavení, působnosti a organizaci národních výborů nedocházelo k tak častým změnám jako dosud.
Z a náš výbor pro národní výbory a národnosti ČNR mohu prohlásit, že budeme vytyčenou politiku vlády v oblasti národních výborů všestranně podporovat, že budeme v souladu s posláním výboru aktivně napomáhat k rozvíjení činnosti ČNR s národními výbory i k dalšímu zdokonalování výstavby a práce národních výborů. /Potlesk./