Důvodová zpráva

Hlavním cílem navrhovaně novelizace zákona
o hospodářské arbitráži je přizpůsobit organizační
strukturu orgánů hospodářské arbitráže federativ-
nímu uspořádání státu.

Přizpůsobení organizační struktury orgánů
hospodářské arbitráže federativnímu uspořádání
státu se navrhuje tak, aby v potřebné míře zabez-
pečilo vliv národních orgánů na činnost hospodář-
ské arbitráže. Hlavní arbitr České socialistické re-
publiky a hlavní arbitr Slovenské socialistické re-
publiky, kteří bezprostředně řídí práci krajských
státních arbitráží na území té které republiky,
jsou na návrh hlavního arbitra Československé
socialistické republiky jmenování a odvolávání
příslušnou vládou a těmto vládám též odpovídají.
Hlavní arbitr České socialistické republiky a hlav-
ní arbitr Slovenské socialistické republiky spolu
s hlavním arbitrem Československé socialistické
republiky a jeho prvním náměstkem tvoři presi-
dium Státní arbitráže Československé socialistické
republiky, ve kterém musí být předem projednány
všechny návrhy na důležitější opatření Státní arbi-
tráže Československé socialistické republiky a do
jehož působnosti se vkládá těž právo rozhodovat
o mimořádném opravném prostředku

Navrhovaná organizační struktura odpovídá
též skutečnosti, že náplň práce hospodářské arbi-
tráže spadá svým charakterem bud do působnosti
federální, anebo alespoň nemůže být završena na
národní úrovni, aniž by nebyl oslaben vliv právního
řádu na rozvoj jednotné československé ekono
miky. Do působnosti, kterou nemohou úspěšně vy-
konávat národní orgány, patří zejména sjednoco-
vání judikatury na celém území státu, zkoumání
působnosti právního řádu na úseku hospodářských
vztahů, promítání zásad jednotné hospodářské po-
litiky státu do aplikace právního řádu v podnikové
oblasti a příprava návrhů legislativních opatření
nebo spolupůsobení na této přípravě. Do působ-
nosti federální patří též rozhodování předsmluv-
ních a majetkových sporů, týkajících se dodávek
pro zabezpečení obrany a bezpečnosti státu. Avšak
ani rozhodování ostatních hospodářských sporů
nelze vzhledem ke vzájemné souvislosti dodava-
telsko-odběratelských vztahů a požadavků zabezpe-
čení jednoty politických i ekonomických cílů
centrálního řízení ekonomiky zakončit na národní
úrovni, aniž by nebyl možný alespoň mimořádný
opravný prostředek, o kterém by rozhodoval orgán
federální.

Vzhledem k tomu, že funkce hospodářské arbi-
tráže, jež jsou federálního charakteru, by nebylo
možno plně zabezpečit pouhým ustavením dvou
národních orgánů a dalšího orgánu federálního,

je organizace hospodářské arbitráže navrhována
jako jednotná federální soustava, ve které jednot-
livé její stupně - krajské státní arbitráže, Státní
arbitráž České socialistické republiky a Státní
arbitráž Slovenské socialistické republiky - jsou
- při potřebném zachování vlivu národních
vlád - v určitém, v zákoně přesně vymezeném
směru řízeny Státní arbitráží Československé so-
cialistické republiky. Přitom se stanoví, že v těch
případech, kdy hlavním arbitrem Československé
socialistické republiky bude občan České socialis
tické republiky, je jeho prvním náměstkem občan
Slovenské socialistické republiky a naopak; dále
se stanoví, že při přijímání pracovníků Státní
arbitráže Československé socialistické republiky
bude dbáno zásady, že tento orgán má být složen
z občanů obou národních republik

Ustanoveními navrhovaně novely se též zlep-
šují předpoklady pro objektivnost rozhodování
hospodářské arbitráže a zvyšuje se tak právní
ochrana oprávněných zájmů organizací. O návrhu
na přezkoumání se bude rozhodovat, bude-li to
vyžadovat závažnost projednávané věci, za účasti
stran a ve tříčlenném senátu arbitrů. Jako zásada
však nadále zůstává, že rozhodnutí arbitráže je
konečné a návrh na přezkoumání nemá odkladný
účinek. Takovéto uspořádání odpovídá charakteru
rozhodování hospodářské arbitráže, kdy zejména
u předsmluvních sporů, ale mnohdy i u reklamač-
ních sporů by odklad výkonu rozhodnutí nebyl
prospěšný pro národní hospodářství.

Soustava orgánů hospodářské arbitráže

Podle dosavadní právní úpravy a po zrušení
resortních a družstevních arbitráží tvoří soustavu
orgánů hospodářské arbitráže Státní arbitráž Čes-
koslovenské socialistické republiky a krajské
státní arbitráže v sídlech krajů. Na území hlav-
ního města Prahy vykonává působnost krajské
státní arbitráže Státní arbitráž pro hlavní město
Prahu a na území hlavního města Slovenska Bra-
tislavy vykonává tuto působnost Státní arbitráž
pro město Bratislavu. Součástí Státní arbitráže
Československé socialistické republiky je oblastní
oddělení v Bratislavě, které řídí náměstek hlavního
arbitra Československé socialistické republiky, a
vojenská složka, která projednává a rozhoduje
spory na úseku hmotného zajištění obrany a bez-
pečnosti státu.

Navrhovanou novelou se vytváří jednotná fe-
derální soustava, sestávající ze Státní arbitráže
Československé socialistické republiky, Státní arbit-
ráže České socialistické republiky a Státní arbi-


11

tráže Slovenské socialistické republiky a z kraj-
ských státních arbitráží. Postavení a působnost
Státní arbitráže Československé socialistické re-
publiky, Státní arbitráže České socialistické repub-
liky a Státní arbitráže Slovenské socialistické
republiky se upravuje nově. Obsah činnosti kraj-
ských státních arbitráží se navrhovanou novelou
nemění.

Státní arbitráž Československé
socialistické republiky

Státní arbitráž Československé socialistické
republiky bude v prvním stupni rozhodovat spory
uvedené v čl. I č. 10. Spory, jejichž předmětem
jsou dodávky nebo poddodávky nezbytné k zajiš-
tění obrany a bezpečnosti státu, jakož i spory,
v nichž alespoň jednou ze stran bude ministerstvo
národní obrany nebo organizace jemu podřízená,
bude na Státní arbitráži Československé socialis-
tické republiky rozhodovat její vojenská složka.

Státní arbitráž Československé socialistické
republiky bude rozhodovat o návrzích na změnu
nebo zrušení rozhodnutí Státní arbitráže České
socialistické republiky nebo Státní arbitráže Slo-
venské socialistické republiky (čl. I č. 18 - § 41
odst. 2). Aparát Státní arbitráže Československé
socialistické republiky bude též pro presidium
Státní arbitráže Československé socialistické repub-
liky připravovat návrhy na zrušení rozhodnutí
v případech uvedených v čl. I č. 19.

Úkoly Státní arbitráže Československé socia-
listické republiky na úseku mimorozhodovací čin-
nosti, zahrnující též činnost preventivní, jsou
uvedeny v čl. I č. 5. Půjde především o zabezpečení
jednotně aplikace právního řádu orgány hospo-
dářské arbitráže. Půjde však též o působení k pro-
hlubování znalosti právního řádu v hospodářské
veřejnosti, o jeho správnou aplikaci v souladu se
zásadami jednotné hospodářské politiky státu a
tím o zvyšování účinnosti právního řádu jako jed-
noho z nástrojů řízení národního hospodářství.

Při rozhodování sporů a při ostatní své čin-
nosti získávají orgány hospodářské arbitráže
množství poznatků o stavu právního řádu, zejména
pak o tom, jak právní řád napomáhá rozvoji hos-
podářských vztahů socialistických organizací a
jak přispívá k realizaci hospodářské politiky státu.
Tím jsou dány předpoklady pro to, aby arbitráž,
vycházejíc z provedených průzkumů a ostatních
svých poznatků připravovala nebo se podílela na
přípravě právních předpisů v oblasti hospodář-
ského práva. Z těchto důvodů bylo do § 8 odst. 1
písm. c) (čl. I č. 5) pojato ustanovení, v němž se
ve shodě s dosavadním vývojem stanoví působnost
Státní arbitráže Československé socialistické re-

publiky ve věcech přípravy návrhů právních před-
pisů v rozsahu, ve kterém Státní arbitráž Česko-
slovenské socialistické republiky tuto působnost
zejména na úseku právní úpravy hospodářských
závazků doposud vykonávala.

Odpovědnost hlavního arbitra Československé
socialistické republiky federální vládě za řádnou
činnost všech orgánů státní arbitráže je vyjádřena
v čl. I č. 7.

Úkoly uvedené v § a odst. 1 písm. d) (čl. I
č. 5) bude Státní arbitráž Československé socialis-
tické republiky zajišťovat prostřednictvím Státní
arbitráže České socialistické republiky nebo Státní
arbitráže Slovenské socialistické republiky s vý-
jimkou případů, kdy půjde o věci související se
zajištěním obrany a bezpečnosti státu. Rovněž prů-
zkum práce všech orgánů hospodářské arbitráže
podle navrhovaného § 8 odst. 1 písm. f) neprovádí
Státní arbitráž Československé socialistické repub-
liky v plném rozsahu, nýbrž jen k zajištění jed-
notného výkladu právních předpisů na hospodář-
ském úseku a k zajištění jednotného rozhodování.

Státní arbitráž České socialistické

republiky a Státní arbitráž
Slovenské socialistické republiky

Státní arbitráž České socialistické republiky
a Státní arbitráž Slovenské socialistické republiky
budou v prvním stupni projednávat a rozhodovat
spory uvedené v čl. I č. 11. Těžištěm rozhodovací
činnosti obou těchto orgánů však bude projedná-
vání návrhů na změnu nebo zrušení rozhodnutí
vydaných krajskými státními arbitrážemi. Státní
arbitráž České socialistické republiky bude roz-
hodovat o návrzích na změnu nebo zrušení roz-
hodnutí, jež byla vydána krajskými státními
arbitrážemi se sídlem v České socialistické repub-
lice a Státní arbitráž Slovenské socialistické re-
publiky o návrzích na změnu nebo zrušení rozhod-
nutí vydaných krajskými státními arbitrážemi se
sídlem ve Slovenské socialistické republice. Na
rozdíl od dosavadního stavu budou o návrzích na
přezkoumání rozhodovat příslušné arbitráže, nikoli
tedy jejich hlavní arbitři, pokud nepůjde o spor
rozhodnutý v prvním stupni Státní arbitráží Čes-
koslovenské socialistické republiky (čl. I č. 10).
Vzhledem ke zkušenostem dosavadního vývoje a
dále vzhledem k tomu, že o žádosti o přezkoumání
bude zpravidla rozhodováno vyšším arbitrážním
orgánem, upravuje se jako mimořádný prostředek
pouze právo zrušit na kvalifikovanou žádost roz-
hodnutí, o kterém již bylo v přezkoumacím řízení
rozhodnuto, a toto právo se dává presidiu Státní
arbitráže Československé socialistické republiky,
to jest kolektivnímu orgánu, složenému paritně


12

z představitelů Státní arbitráže Československé
socialistické republiky, Státní arbitráže České so-
cialistické republiky a Státní arbitráže Slovenské
socialistické republiky.

Státní arbitráž České socialistické republiky,
jakož i Státní arbitráž Slovenské socialistické re-
publiky budou v obvodech své působnosti řídit
krajské státní arbitráže a dozírat na jejich čin-
nost. Vedoucí krajských státních arbitráží nebu-
dou tedy na rozdíl od dosavadního stavu podřízeni
přímo hlavnímu arbitru Československé socialis-
tické republiky, nýbrž hlavnímu arbitru České
socialistické republiky, popř. hlavnímu arbitru
Slovenské socialistické republiky.

Z odpovědnosti hlavního arbitra Českosloven-
ské socialistické republiky federální vládě za řád-
nou činnost všech orgánů státní arbitráže vyplývá,
že hlavní arbitr Československé socialistické re-
publiky bude oprávněn opatřovat si přímo poznat-
ky o činnosti krajských státních arbitráží, zejména
půjde - li o sledování jak jsou zabezpečovány úkoly
uložené federální vládou nebo jak jsou aplikovány
právní předpisy, jejichž vydávání přísluší orgánům
Československé socialistické republiky. V takových
případech bude hlavní arbitr Československé so-
cialistické republiky postupovat vždy v úzké
součinnosti s hlavním arbitrem příslušné republi-
ky; on také bude povolán k tomu, aby učinil opa-
tření k zjednání nápravy nedostatků, pokud budou
zjištěny.

Navrhovaným ustanovením § 8a (čl. I č. 6) je
mimorozhodovací činnost Státní arbitráže České
socialistické republiky a Státní arbitráže Slovenské
socialistické republiky zaměřena především na
součinnost s orgány příslušných republik na za-
bezpečování úkolů ukládaných vládami těchto re-
publik, pokud spadají do kompetence hospodář-
ské arbitráže. Působnost Státní arbitráže České
socialistické republiky a Státní arbitráže Sloven-
ské socialistické republiky při vydávání instrukcí
pro činnost krajských státních arbitráží a při po-
řádání porad arbitrážních orgánů a při organizo-
vání aktivů hospodářských právníků je upravena
tak, aby byly vytvořeny pro Státní arbitráž Česko-
slovenské socialistické republiky předpoklady pro
sjednocování výkladu právních předpisů na celém
území státu [srov. § 8 odst. 1 písm. f) a § 8a
odst. 1 písm. d)].

Krajské státní arbitráže

Na rozdíl od dosavadní právní úpravy osnova
sama krajské státní arbitráže nezřizuje, ale pouze
je upravuje v rámci jednotné soustavy orgánů
hospodářské arbitráže (čl. I č. 2). Ke zřízení kraj-
ských státních arbitráží osnova zmocňuje příslušné

národní vlády. Do doby než budou vydána opatření
podle § 6 odst. 2, nebude se nic měnit na organi-
zační struktuře krajských státních arbitráží, za-
hrnujících též Státní arbitráž pro hlavní město
Prahu a Státní arbitráž pro město Bratislavu.

Místní příslušnost krajských státních arbitráží
se i nadále bude zásadně řídit sídlem odpůrce, tj.
organizace, proti níž arbitrážní žádost směřuje;
půjde - li však o spory mezi investory a jejich do-
davateli, bude se místní příslušnost u investiční
výstavby, uložené vládou, řídit místem, kde se
investiční akce uskutečňuje.

Rozhodování sporů na úseku dodávek pro vý-
voz a dodávek z dovozu nebo dodávek vývozních
investičních celků bude soustředěno u krajské
státní arbitráže v Praze (respektive vzhledem
k ustanovení čl. II, u Státní arbitráže pro hlavní
město Prahu) a u krajské státní arbitráže v Bra-
tislavě; dosud bylo rozhodování těchto sporů sou-
středěno výhradně u Státní arbitráže pro hlavní
město Prahu. Místní příslušnost se v těchto pří-
padech zásadně řídí sídlem organizace pověřené
prováděním zahraničního obchodu.

Ježto spory, s výjimkou sporů uvedených
v § 13 (čl. I č. 10) se rozhodují v prvním i dru-
hém stupni u orgánů řízených jedním hlavním
arbitrem (hlavním arbitrem České socialistické re-
publiky nebo hlavním arbitrem Slovenské socialis-
tické republiky), umožňuje se ustanovením § 42
odst. 2, aby i ministr nadřízený podniku se sídlem
v druhé národní republice, než ve které bylo
v prvém i druhém stupni rozhodováno, mohl po-
dat presidiu státní arbitráže Československé so-
cialistické republiky návrh na mimořádné opa-
tření. Obdobné právo se dává též členům presidia.

Navrhovanou novelou se zrušují ustanovení

o resortních a družstevních arbitrážích, neboť tyto
orgány již zanikly a to bud výslovným opatřením
příslušných hospodářských ministrů nebo tím, že
v novém uspořádání federálních a národních orgá-
nů nebyly již vytvořeny. Pracovníci resortních
arbitráží, pokud nepřešli do jiných útvarů odvět-
vových ministerstev, byli převedeni do dosavad-
ních orgánů státní arbitráže, na něž v důsledku
zrušení nebo zániku resortních arbitráží přešla
jejich působnost.

I když orgány hospodářské arbitráže budou

i v budoucnu tvořit jednotnou soustavu, přece za-
bezpečování osobních a věcných potřeb bude
nutno provádět z rozpočtu federace a z rozpočtů
národních republik a proto navrhovaná úprava
bude vyžadovat zvýšení výdajů příslušných roz-
počtů. Bude totiž nutné, aby ve všech třech orgá-


13

nech byly zřízeny potřebné štábní útvary, přičemž
se počítá s kumulací některých činnosti v nich.
Celkem půjde č zvýšení o 15 pracovníku, přibližně
po 1/3 v každém z nich.

Realizace všeobecně požadované změny, aby
o návrzích na přezkoumání arbitrážních rozhod-
nutí se ve všech případech rozhodovalo za účasti
stran a v tříčlenných senátech, by vyžadovalo
značné zvýšení počtu pracovníků hospodářské
arbitráže. Proto osnova stanoví, že žádost o pře-
zkoumání bude projednávána za účasti stran a
rozhodována senátem tří arbitrů jen v případech,
kdy to bude vyžadovat povaha věci a kdy tak sta-

noví příslušný hlavní arbitr. I tak za situace, kdy
v důsledku zintenzivnění centrálního řízení národ-
ního hospodářství vzrůstá počet hospodářských
sporů, bude možno takovouto agendu zvládnout
s počtem odborných pracovníků podle stavu ke
dni 31. 12. 1969 a bez dalších nároků na státní
rozpočet (s výjimkou. potřebných útvarů štábních,
jak je uvedeno výše) jen při provedení některých
organizačních opatření v soustavě arbitrážních
orgánů. Rozšiřování počtu případů, kdy žádosti
o přezkoumání budou rozhodovány za účasti stran
a v tříčlenných senátech, je odvislé od toho, jak
organizačními opatřeními budou vytvářeny pro
tento způsob rozhodování pracovní předpoklady.

V Praze dne 26. listopadu 1970

Předseda vlády ČSSR:
dr. Štrougal v. r.

Náměstek hlavního arbitra ČSSR:
Brandejs v. r.

StT l - 3501-70


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP