Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1970

I. v. o.

56

Vládní návrh

Ústavní zákon

ze dne 1970

o opatřeních v soustavě federálních ústředních orgánů, v jejichž čele stojí člen vlády

československé socialistické republiky

Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto ústavním
zákoně:

Čl. 1

(1) V Československé socialistické republice
působí tato federální ministerstva:

federální ministerstvo zahraničních věcí,

federální ministerstvo národní obrany,

federální ministerstvo vnitra,

federální ministerstvo financí,

federální ministerstvo zahraničního obchodu,

federální ministerstvo práce a sociálních věcí.

(2) Zřizují se tato federální ministerstva:

federální ministerstvo pro technický a inves-
tiční rozvoj,

federální ministerstvo paliv a energetiky,

federální ministerstvo hutnictví a strojíren-
ství,

federální ministerstvo zemědělství a výživy,
federální ministerstvo dopravy,
federální ministerstvo spojů


2

Čl. 2

(1) Zřizuje se Státní plánovací komise jako
ústřední orgán státní správy Československé socia-
listické republiky pro národohospodářské pláno-
vání a rozvíjení soustavy plánovitého řízení národ-
ního hospodářství.

(2) Státní plánovací komise se skládá z před-
sedy Státní plánovací komise, kterým je místo-
předseda vlády Československé socialistické re-
publiky, místopředsedy Státní plánovací komise,
kterým je ministr vlády Československé socialis-
tické republiky, členů vlád České socialistické
republiky a Slovenské socialistické republiky po-
věřených řízením plánovacích orgánů České socia-
listické republiky a Slovenské socialistické repub-
liky a z dalších členů. Předsedu Státní plánovací
komise a místopředsedu Státní plánovací komise
jmenuje a odvolává president Československé so-
cialistické republiky. Další členy Státní plánovací
komise jmenuje a odvolává vláda Československé
socialistické republiky.

(3) Práci Státní plánovací komise a jejího apa-
rátu řídí a její rozhodnutí vydává předseda Státní
plánovací komise. Zastupuje ho ministr-místopřed-
seda Státní plánovací komise.

Čl. 3

(1) Zřizuje se Výbor lidové kontroly Česko-
slovenské socialistické republiky jako ústřední
orgán státní správy Československé socialistické
republiky na úseku kontroly.

(2) Předseda Výboru lidové kontroly Českoslo-
venské socialistické republiky je Členem vlády.
Výbor lidově kontroly Československé socialistické
republiky má 12 až 16 členů, které jmenuje a
odvolává vláda Československé socialistické re-
publiky.

(3) Práci Výboru lidové kontroly Českosloven-
ské socialistické republiky a jeho aparátu řídí a
jeho rozhodnutí vydává předseda Výboru lidové
kontroly Československé socialistické republiky.

Čl. 4

Zřizuje se federální cenový úřad v čele s čle-
nem vlády Československé socialistické republiky.

Čl. 5

Zrušuje se ústavní zákon č. 171/1968 Sb.,
o zřízení federálních ministerstev a federálních
výborů

Čl. 6

Tento ústavní zákon nabývá účinnosti dnem


3

Důvodová zpráva

k návrhu ústavního zákona o opatřeních v soustavě federálních ústředních orgánů, v jejichž Cele
stojí čten vlády Československé socialistické republiky

Předložený návrh ústavního zákona dotváří po
institucionální stránce soubor opatření předklá-
daný vládou ČSSR k zdokonalení funkce českoslo-
venského federativního uspořádání.

Návrh se především vypořádává se skuteč-
ností, že novelou ústavního zákona č. 143/1968 Sb,
se navrhuje zrušit instituci federálních výborů a
zřídit místo nich federální ministerstva. V této
souvislosti se navrhuje zřídit federální minister-
stva pro technický a investiční rozvoj, dopravy,
spojů a zemědělství a výživy. Vzhledem k tomu, že
se navrhuje převést do bezprostředního řízení fe-
derace odvětví paliv a energetiky a odvětví hut-
nictví a strojírenství, navrhuje se zřídit pro řízení
těchto odvětví dvě federální ministerstva. Pokud
jde o Federální výbor pro tisk a informace, ukazu-
je se, že je možno tento výbor zrušit, aniž by bylo
třeba pro výkon jeho působnosti zřizovat federální
ministerstvo. Otázka výkonu nezbytných správních
agend na úrovni federace v oblasti tisku a infor-
mací se bude řešit zvláštním návrhem.

Předloženy návrh ústavního zákona počítá se
zrušením federálního ministerstva plánování. Jako
ústřední orgán státní správy ČSSR pro národohos-
podářské plánování se navrhuje v článku 2 ústav-
ního zákona zřídit Státní plánovací komisi. V je-
jím čele má být vzhledem k významu tohoto orgá-
nu místopředseda vlády československé socialis-
tické republiky. Místopředseda Státní plánovací
komise bude ministrem vlády Československé so-
cialistické republiky. Předseda a místopředseda
Státní plánovací komise budou jmenováni presi-
dentem republiky. Dále se má Státní plánovací
komise skládat z členů vlád ČSR a SSR pověře-
ných řízením plánovacího orgánu republiky. Ostat-

ní členové Státní plánovací komise budou jmeno-
váni a odvoláváni vládou Československé socialis-
tické republiky.

Takovéto složení federálního plánovacího
orgánu má institucionálně zabezpečit úzkou sou-
činnost a spolupráci federálního a republikových
plánovacích orgánů při přípravě a zabezpečování
federálních plánů

V souladu s intencemi novelizovaného ústav-
ního zákona o československé federaci směřují
čími k vytvoření systému kontrol navrhuje se
zřídit jako ústřední orgán státní správy ČSSR na
useku kontroly Výbor lidové kontroly ČSSR
S přihlédnutím k centrální úloze vlády Českoslo-
venské socialistické republiky v oblasti zajišťo-
vání ekonomické politiky ČSSR počítá se s tím, že
Výboru bude stát v čele člen vlády ČSSR a členové
Výboru budou jmenováni vládou ČSSR.

Zvláštní postávání má mít mezi federálními
ústředními orgány státní správy Federální cenový
úřad. Povaha cenové agendy je toho charakteru
že vybočuje z rámce činností federálních minister-
stev Vzhledem k významu cenové politiky se však
pokládá za nezbytné, aby v čele Federálního ceno-
vého úřadu stál člen vlády ČSSR.

Pokud jde o úpravu likvidace zrušovaných
ústředních orgánů státní správy ČSSR a přechodu
jejich práv a závazků, zejména pracovně právních,
jsou příslušná ustanovení pojata mezi přechodná
ustanovení navrhovaného zákona o působnosti fe-
derálních ministerstev.

Vzhledem k velkému rozsahu změn navrhuje
se ústavní zákon č. 171/1968 Sb. zrušit. Proto se
dosavadní ministerstva uvádějí v článku 1 návrhu

V Praze dne 14. listopadu 1970

Předseda vlády ČSSR
dr. Štrougal v r

StT l - 35896-70


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP