10

Zdroje banky

Článek 8

Zdroje banky se tvoří podíly členských států
na základním kapitálu banky; z příspěvků zainte-
resovaných států do jejich zvláštních fondů; zís-
káváním prostředků od členských států banky a
na mezinárodních devizových trzích; vyčleněním
části zisku do rezervního kapitálu a do vlastních
zvláštních fondů banky.

Článek 9

Základní kapitál banky činí jednu miliardu
převoditelných rublů. Tvoří se v kolektivní měně
(převoditelných rublech) a ve volně směnitelných
měnách nebo ve zlatě.

Základní kapitál se používá k účelům stano-
veným Dohodou a Statutem banky a slouží k za-
bezpečení závazků banky.

Základní kapitál může být zvýšen v souladu
s ustanoveními Dohody.

Splátky na základní kapitál se provádějí v sou-
ladu s ustanoveními Dohody a s rozhodnutími ban-
kovní rady.

Státu, který vložil do základního kapitálu svůj
podíl, vydává banka osvědčení, které je potvrze-
ním a důkazem o složení podílu.

V případě vystoupení státu z banky se při
úpravě vztahů mezí tímto státem a bankou týka-
jících se jejich vzájemných závazků odečítá Částka
jeho podílu na základním kapitálu.

Článek 10

Banka vytváří rezervní kapitál a může též
vytvářet vlastní zvláštní fondy. Rezervní kapitál
a vlastní zvláštní fondy banky se vytvářejí z je-
jího zisku.

Článek 11

V bance se mohou vytvářet zvláštní fondy ze
zdrojů zainteresovaných států, včetně fondu pro
úvěrování společné výstavby objektů v členských
státech a fondu pro úvěrování opatření souvise-
jících s hospodářskou a technickou pomocí roz-
vojovým zemím.

Účel, výše, podmínky, způsob tvorby a funkce
zvláštních fondů se stanoví příslušnými dohodami
mezi zainteresovanými státy a bankou.

Článek 12

Banka může získávat prostředky v kolektivní
měně (převoditelných rublech), národních měnách

zainteresovaných států a ve volně směnitelných
měnách formou finančních a bankovních úvěrů a
půjček, přijímáním střednědobých a dlouhodobých
vkladů, jakož i v jiných formách.

Bankovní rada se může usnášet o emisi zúroči-
telných obligačních půjček umísťovaných na mezi-
národních devizových trzích.

Podmínky emise obligačních půjček stanoví
bankovní rada.

Úvěrové operace banky

Článek 13

Banka poskytuje dlouhodobé a střednědobé
úvěry žadatelům o úvěr uvedeným v Dohodě
z vlastních i získaných prostředků, v měnách do-
hodnutých mezi bankou a žadatelem k účelům
uvedeným v Dohodě. Účastní se spolu s jinými
bankovními institucemi poskytování těchto úvěrů
a vydává záruky na závazky hospodářských orga-
nizací a podniků způsobem stanoveným bankovní
radou.

Článek 14

Ověřování opatření uvedených v Dohodě se
provádí na základě běžných a perspektivních úvě-
rových plánů. Způsob sestavování úvěrových plánů
určuje bankovní rada.

Článek 15

Banka poskytuje úvěry při účasti vlastních
prostředků dlužníka a v jednotlivých případech
na plnou hodnotu objektu.

Poskytování a zaručování úvěrů bankou se
upravuje v každém jednotlivém případě příslušnou
dohodou.

V úvěrové dohodě se uvádějí ekonomická kri-
téria charakterizující vysokou efektivnost úvěro-
vaného objektu, podmínky poskytováni, využívání
a splácení úvěru.

Úvěry se poskytují především na objekty za-
jišťující vyšší efektivnost.

Mezi kritéria ekonomické efektivnosti patři:
zajištění nejvyšší technické úrovně výstavby ob-
jektu, dosažení optimálního objemu výroby v úvě-
rovaném objektu, dodržení optimálních lhůt ná-
vratnosti pro dané odvětví; výroba produkce odpo-
vídající světové úrovni z hlediska kvality a světo-
vých cen, nezbytná surovinová základna pro
výrobu a trh pro odbyt produkce, doba výstavby
objektu, jakož i jiná ekonomická a finančně ban-
kovní kritéria, která stanoví bankovní rada v zá-
vislosti na charakteru a zaměření investic.


11

Banka může podle svého uvážení provádět
expertizy nebo předkládat k expertize projekt,
technickou dokumentaci a rozpočet příslušným ná-
rodním organizacím nebo mezinárodním skupinám
odborníků. Materiály a údaje nutné pro expertizu
se zajišťují prostřednictvím příjemců úvěru.

Při poskytování úvěrů a záruk může banka
požadovat, aby jí bylo poskytnuto zajištění.

Způsob poskytování a splácení úvěrů, zajiš-
tění, jakož i všeobecné podmínky, které je nutno
zahrnout do úvěrových dohod, stanoví bankovní
rada.

Článek 16

Střednědobé úvěry se poskytují zpravidla na
dobu do 5 let, dlouhodobé úvěry maximálně do
15 let.

Článek 17

Splácení úvěrů poskytovaných bankou provádí
dlužník na základě splátkového plánu stanoveného
v úvěrové dohodě, v rámci lhůty splatnosti úvěru.
Splácení začíná zpravidla nejpozději šest měsíců
po lhůtě, kdy byl úvěrovaný objekt uveden do
provozu a která byla stanovena v úvěrové dohodě.

Splácení úvěru se provádí zpravidla v měnách,
ve kterých byl úvěr poskytnut, nebo v jiných mě-
nách po dohodě mezi bankou a dlužníkem.

Článek 18

1. Banka přijímá nezbytná opatření zaměřená
na zajištění účelového využívání prostředků z po-
skytnutých úvěrů a záruk, jakož i na zajištění
efektivního využití uvedených prostředků. Za tím
účelem se banka zmocňuje:

a) povolovat při provádění úvěrových a záruč-
ních operací čerpání prostředků jen na výdaje
uvedené v dohodách, které uzavřela;

b) provádět stálou kontrolu nad dodržováním
podmínek úvěrových dohod jak v období pří-
pravy výstavby, tak i v průběhu jejího pro-
vádění dlužníkem a během splácení úvěru;

c) vysílat za účelem provádění nezbytné kontroly
na místa své odborníky a také odborníky me-
zinárodních skupin expertů, které banka získá,
a to jak v období přípravy, tak i v období
provádění výstavby a splácení úvěru. V těchto
případech poskytují příslušné státy pomoc
uvedeným odborníkům při plnění jejich funkcí
a mohou jmenovat své zástupce, kteří se
účastní zmíněné kontroly.

2. V případě, že dlužník porušuje podmínky
dohody, má banka právo použít těchto sankcí:

a) omezovat nebo plné zastavovat poskytování
úvěrů dlužníkům;

b) zvyšovat výši úrokové sazby z čerpaného úvě-
ru během období, kdy dlužník porušuje pod-
mínky dohody;

c) požadovat, aby tito dlužníci a jejich ručitelé
splatili bance odpovídající částky, a v přípa-
dech, kdy dlužníci a jejich ručitelé mají na
účtech u banky prostředky, provádět z těchto
účtů splátky před lhůtou;

d) přijímat další možná opatření k ochraně zá-
jmů banky v souladu se zásadami stanovenými
bankovní radou.

Omezení a zastavení úvěrování se provádí
způsobem stanoveným bankovní radou.

Opatření nebo sankce, které použije banka
v případě porušení úvěrové dohody nebo při po-
rušení podmínek záruky vydané ve prospěch ban-
ky se stanoví v příslušné dohodě nebo záruce.

V případě, kdy dlužník vážně porušuje pod-
mínky úvěrové dohody nebo ručitel porušuje pod-
mínky záruky, informuje o tom banka příslušné
orgány státu dlužníka nebo ručitele a v nezbyt-
ných případech vládu příslušného státu.

Jiné operace banky

Článek 19

Banka může umisťovat u jiných bank dočasně
volné prostředky, prodávat a nakupovat devizy,
zlato a cenné papíry, jakož i provádět jiné ban-
kovní operace odpovídající cílům banky.

Úroky a poplatky

Článek 20

Z poskytnutých úvěrů vybírá banka úroky.

Ze získaných prostředků vyplácí banka úroky.
Ze záručních operací, jakož i za plnění příkazů
svých zákazníků a korespondentů vybírá banka
provizi a jiné poplatky.

Základní zásady úrokové politiky banky, jakož
i zásady pro stanovení provize a jiných poplatků
stanoví bankovní rada.

Při stanovení zásad úrokově politiky vychází
bankovní rada z nutnosti diferencovat úrokové
sazby podle lhůt úvěrů a druhu měn.


12

Řízení banky
Bankovní rada

Článek 21

1. Nejvyšším řídícím orgánem banky, který
celkově řídí činnost banky, je bankovní rada.

Bankovní rada se skládá z představitelů všech
členských států banky jmenovaných vládami těchto
států.

Každý členský stát banky má v radě jeden
hlas nezávisle na výši svého podílu na kapitálu
banky.

2. Rada zasedá podle potřeby, nejméně však
dvakrát za rok.

3. Zasedáním rady postupné předsedá předsta-
vitel každého členského státu banky.

Jednací řád bankovní rady stanoví sama rada.

Článek 22

1. Bankovní rada:

a) určuje celkové zaměření činnosti banky v otáz-
kách úvěrování, získávání prostředků a úro-
kové politiky banky, zásady stanovení provize
a jiných poplatků za operace banky, zásady
spolupráce s bankami členských států a s ji-
nými bankami, mezinárodními finančně ban-
kovními a jinými obdobnými organizacemi;

b) schvaluje na základě návrhu předsedy správy
seznam objektů určených k úvěrování bankou,
s uvedením částek úvěrů podle objektů, jakož
i stanoví celkové podmínky, které musejí obsa-
hovat úvěrové dohody uzavírané bankou. Rada
přitom stanoví v seznamu objektů zvlášť cel-
kovou částku a maximální výši úvěru podle
objektů, v jejímž rámci je správa oprávněna
poskytovat úvěry;

c) schvaluje úvěrové plány, výroční zprávu, bi-
lanci a rozdělení zisku banky, strukturu, syste-
mizaci a rozpočet administrativně správních
výdajů banky;

d) jmenuje předsedu a členy bankovní správy;

e) jmenuje předsedu a členy revizní komise ban-
ky, projednává její zprávy a usnáší se o nich;

f) rozhoduje o zřízení poboček a zastupitelství
banky v členských státech i v jiných státech,
jakož i o zastavení jejich činnosti;

g) schvaluje pracovní řád zaměstnanců banky,
jakož i jiné předpisy určující vzájemně vztahy
banky a zaměstnanců;

h) rozhoduje o účelech, výši, lhůtách a podmín-
kách vytváření a využívání rezervního kapi-
tálu a vlastních zvláštních fondů, jakož i o cel-
kovém způsobu tvorby v bance vytvářených
zvláštních fondů zaintresovaných států;

ch) přijímá doporučení o:

- zvýšení základního kapitálu banky,

- změně Statutu banky;
i) rozhoduje o:

- emisi obligačních půjček,

- přijímání nových členů banky,

- způsobu a lhůtách podílů na základním
kapitálu banky,

- lhůtách a způsobu zastavení činnosti banky;

j) provádí jiné funkce vyplývající z Dohody a
Statutu banky a nutné k dosažení cílů a úkolů
banky.

2. Rada rozhoduje jednomyslně o těchto otáz-
kách:

- schvalování výroční zprávy, bilance a roz-
dělení zisku banky,

- přijetí doporučení o zvýšení základního ka-
pitálu banky,

- způsobu a lhůtách podílů států na základ-
ním kapitálu,

- emisi obligačních půjček,

- zřizování a rušení poboček a zastupitelství
banky,

- jmenování předsedy správy, členů správy,
předsedy a členů revizní komise,

- přijímání nových členů banky,

- přijetí doporučení o změně Statutu banky,

- způsobu a lhůtách likvidace banky v sou-
ladu s článkem XXVI Dohody.

V ostatních otázkách rozhoduje bankovní rada
kvalifikovanou většinou nejméně 3/4 hlasů.

3. Bankovní rada má právo předávat správě
k rozhodnutí jednotlivé otázky patřící podle Sta-
tutu banky do působnosti rady.

Bankovní správa

Článek 23

Výkonným orgánem banky je bankovní správa.
Správa je odpovědna bankovní radě.

Správa se skládá z předsedy správy a jeho
tří náměstků, které jmenuje bankovní rada z ob-
čanů členských států banky na dobu pěti let.


13

Základní funkcí správy je řízení činnosti
banky v souladu s Dohodou, Statutem a usnese-
ními bankovní rady.

Předseda správy bezprostředně řídí operativní
činnost banky a správy na základě principu jedi-
ného vedoucího v mezích své působnosti a pravo-
mocí, které stanoví Statut a usnesení bankovní
rady.

Do pravomoci předsedy správy patří:

a) disponování veškerým majetkem a prostředky
banky v souladu se Statutem banky a usnese
ními bankovní rady;

b) realizace úvěrových plánů schválených ban-
kovní radou;

c) organizace získávání a umísťování volných
prostředků;

d) předkládání seznamu objektů určených k úvě-
rování s příslušným zdůvodněním bankovní
radě;

e) rozhodování o poskytování úvěrů pro finan-
cování investičních objektů v rámci úvěrového
limitu, který mu byl určen bankovní radou;

f) rozhodování o vydávání záruk v rámci působ-
nosti, který stanoví bankovní rada;

g) stanovení úrokových sazeb a podmínek posky-
tování úvěrů a vydávání záruk na základě
zásad a všeobecných podmínek stanovených
bankovní radou;

h) příprava nezbytných materiálů a návrhů pro
jednání v bankovní radě;

ch) vystupování jménem banky, jakož i uplatňo-
vání nároků a žalob jménem banky u soudu
a v arbitráži;

i) vydávání příkazů a rozhodování o operativ-
ních otázkách činnosti banky;

j) podpisování dohod, závazků o pověření jmé-
nem banky;

k) organizace a provádění obchodních a kores-
pondentských styků banky s jinými bankami
a organizacemi;

l) schvalování předpisů a směrnic banky o způ-
sobu provádění úvěrových a jiných bankov-
ních operací v souladu se zásadami stanove-
nými bankovní radou;

m) jmenování a uvolňování pracovníků banky s vý-
jimkou členů správy, schvalování vnitřního
řádu, stanovení výše mezd a odměn vynikají-
cím pracovníkům v souladu se systemizací a
rozpočtem administrativně správních nákladů
schválených bankovní radou; radě.

n) stanovení systemizace a výše mezd obsluhu-
jícího a technického personálu banky v rámci
mzdového fondu schváleného pro tento účel
radou a rozmísťování těchto pracovníků do
správ a odborů banky;

o) zmocňování funkcionářů banky k zastupování
banky, podpisování dohod, závazků a pově-
ření;

p) plnění jiných úkolů vyplývajících z Dohody,
Statutu banky a usnesení bankovní rady.

V otázkách uvedených v bodech b), c), d), e),
f), g), h), k), l), n) předseda správy rozhoduje
až po jejich projednání na zasedání bankovní
správy.

Výsledky jednání ze zasedání správy se pro-
tokolárně zapisují.

V případě, že jednotliví členové správy ne-
souhlasí s rozhodnutím přijatým předsedou sprá-
vy, mohou požádat, aby jejich mínění bylo zapsáno
do protokolu, a pokládají-li to za nezbytné, mohou
o tom informovat bankovní radu.

Členové správy řídí vymezené úseky činnosti
a odpovídají předsedovi správy.

Článek 24

Předseda správy, členové správy a jiní funk-
cionáři banky vystupují při výkonu svých služeb-
ních povinností jako mezinárodní činitelé. Jsou
podřízeni bance a jsou nezávislí na jakýchkoliv
orgánech a úředních osobách států, jejichž jsou
občany.

Revize činnosti banky

Článek 25

Revize činnosti banky zahrnující kontrolu
plnění usnesení bankovní rady, výroční zprávy,
pokladny a majetku, evidence, výkaznictví a pro-
vozu banky, jejích poboček a zastupitelství pro-
vádí revizní komise jmenovaná bankovní radou na
dobu pěti let a skládající se z předsedy revizní
komise a tří členů.

Předseda a členové revizní komise nemohou
v bance zastávat žádnou funkci.

Organizaci a způsob provádění revize stanoví
bankovní rada.

Předseda bankovní správy poskytuje revizní
komisi všechny materiály nezbytné k provedení
revize.

Zprávy revizní komise se předkládají bankovní


14

Organizace banky

Článek 26

Banka má správy, odbory a může mít pobočky
a zastupitelství.

Strukturu banky schvaluje bankovní rada.

Personál banky se skládá z občanů členských
států banky v souladu s pracovním řádem zaměst-
nanců banky.

Způsob projednávání sporů

Článek 27

Nároky vůči bance mohou být uplatněny bě-
hem dvou let ode dne vzniku žalobního nároku.

Článek 28

Spory banky s jejími zákazníky se projedná-
vají po dohodě stran v arbitráži, a to buď vybrané
v již existujících nebo nově zřízené.

V případě, že není dosaženo uvedené dohody,
předá se řešení sporu k projednání arbitráži při
obchodní komoře státu, kde má banka sídlo.

Výkaznictví

Článek 29

Za hospodářský rok banky se pokládá období
od 1. ledna do 31. prosince včetně.

Roční bilance se uveřejňují způsobem stano-
veným bankovní radou.

Chozrasčot a rozdělení zisku banky

Článek 30

Banka provádí svoji činnost na základě choz-
rasčotu, zabezpečujíc přitom svou rentabilitu.

Čistý zisk banky po schválení výroční zprávy
se rozděluje podle usnesení bankovní rady. Zisk
může být použit na vytváření rezervního kapitálu,
vlastních zvláštních fondů, rozdělen mezi členské
státy a použit k jiným účelům.

Způsob změny Statutu

Článek 31

V souladu s článkem XIV Dohody mohou být
se souhlasem vlád členských států banky prová-
děny změny Statutu banky na základě doporučení
bankovní rady.

Článek 32

Návrhy na změny Statutu banky mohou být
předkládány k projednání radě každým členským
státem banky, jakož i bankovní správou.

Zastavení činnosti banky

Článek 33

Činnost banky může být zastavena v souladu
s ustanoveními článku XXVI Dohody. Lhůty a způ-
sob zastavení činnosti banky a likvidace jejího
provozu stanoví bankovní rada.

StT l - 35801-70


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP