Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1969
I. v. o.
27
Vládní návrh
Zákon
ze dne 1969
o státním rozpočtu Československé federace na rok 1970
Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:
§ 1
Stanovení výše státního rozpočtu
(1) Celkové příjmy státního
rozpočtu federace se stanoví
částkou 45 637 019 000 Kčs,
celkové výdaje státního
rozpočtu federace se stanoví
částkou 42 574 429 000 Kčs;
celostátní rozpočtový přebytek
činí 3 062 590 000 Kčs.
(2) Vedle příjmů z činnosti federálních orgá-
nů a organizací se stanoví jako příjem státního
rozpočtu federace na rok 1970
50% podíl na výnosu daně ze mzdy,
10% podíl na výnosu daně ze zisku,
33, 1% podíl na výnosu daně z obratu
a dále část odvodu z přerozdělení mezi výrobními
hospodářskými jednotkami z České socialistické
republiky určeně k použití pro výrobní hospodář-
ské jednotky řízené orgány Slovenské socialistické
republiky a federace.
*) u organizací, na něž se vztahuje zákon, kterým se stanoví zásady národních rad o podnikových daních a pří-
spěvku na sociální zabezpečení.
2
(3) Z celkových výdajů státního rozpočtu fe- |
|
a) dotace a subvence na financování vybraných |
|
- České socialistické |
  |
republice |
1 173 370 000 Kčs |
- Slovenské socialistické |
  |
republice |
1 325 000 000 Kčs |
b) dotace a subvence do roz- |
  |
počtu Slovenské socialistic- |
  |
ké republiky na další roz- |
  |
voj a na ekonomické vyrov- |
  |
nání rozdílů mezi Českou |
  |
socialistickou republikou a |
  |
Slovenskou socialistickou |
  |
republikou |
4 745 000 000 Kčs |
c) dotace a subvence na vy- |
  |
rovnání úrovně společenské |
  |
spotřeby Slovenské socia- |
  |
listické republiky |
7 930 000 000 Kčs |
d) dotace na přerozdělení |
- |
mezi VHJ do rozpočtu Slo- |
  |
venské socialistické repub- |
  |
liky |
410 000 000 Kčs. |
(4) Ministr financí Československé socialistic-
ké republiky upraví závazně ukazatele a limity
státního rozpočtu federace schválené vládou v sou-
ladu s opatřeními vlády, se změnami státního plá-
nu, změnami organizačními nebo při uvolňováni
prostředků z vládní rozpočtové rezervy.
(5) Ministr financí Československé socialistic-
ké republiky upraví v rámci schváleného rozpočtu
československé federace po projednání s minis-
trem financí České socialistické republiky a mi-
nistrem financí Slovenské socialistické republiky
závazné dotace a subvence branného charakteru,
poskytované ze státního rozpočtu československé
federace do státních rozpočtů obou republik, do-
jde-li k neplnění úkolů, případně ke vzniku nových
úkolů.
(6) Nevyčerpané částky dotací a subvencí po-
skytnutých ze státního rozpočtu federace do stát-
ních rozpočtů obou republik na výdaje branného
charakteru se po skončení roku odvedou do stát-
ního rozpočtu federace.
§ 2
Kontrola
(1) Federální shromáždění provádí soustavnou
kontrolu hospodaření s rozpočtovými prostředky,
zejména při projednávání zpráv, které federální
vláda podává o plnění státního rozpočtu federace
s návrhy příslušných opatření a při schvalování
státního závěrečného účtu federace.
3
(2) Federální vláda provádí kontrolu hospo-
daření s rozpočtovými prostředky federace zejmé-
na při (projednávání návrhů zpráv, které vláda
pravidelně podává Federálnímu shromáždění
o plnění státního rozpočtu federace.
(3) Federální ministerstvo financí
a) provádí soustavnou kontrolu dodržování stát-
ního rozpočtu federace ve všech jeho částech.
Za tím účelem provádí též prověrky na fede-
rálních ministerstvech, federálních orgánech
a v organizacích v působnosti federálních or-
gánů,
b) kontroluje platby, které jsou příjmem státního
rozpočtu federace; kontroluje též využívání
dotací a subvencí poskytovaných ze státního
rozpočtu federace,
c) provádí periodické revize hospodaření s roz-
počtovými (prostředky ve federálních minister-
stvech, federálních orgánech a v organizacích
v oboru působnosti federace.
(4) Federální ministerstva, federální výbory a
ostatní federální orgány státní správy odpovídají
za finanční hospodaření v oboru své působnosti a
za finanční hospodaření organizací, které patří do
oboru jejich působnosti.
§ 3
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna
1970.
4
Důvodová zpráva
Zákon o státním rozpočtu československé fe-
derace vychází z ustanovení článku 11 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé fede-
raci.
Zdroje příjmů státního rozpočtu jsou stano-
veny v souladu s platnými zákonnými úpravami
i s připravovanými zákony národních rad o pod-
nikových daních a příspěvku na sociální zabez-
pečení.
Pro ministra financí ČSSR se navrhuje nutné
zmocnění, aby mohl v souladu s opatřeními vlády,
se změnami státního plánu, změnami organizační-
mi nebo při uvolňování prostředků z vládní roz-
počtové rezervy upravit závazně ukazatele a limity
státního rozpočtu.
Předpokládá se, že ke změnám finančních
vztahů mezi československou federací, Českou so-
cialistickou republikou a Slovenskou socialistickou
republikou dojde i na úseku dotací a subvencí
branného charakteru poskytovaných ze státního
rozpočtu federace do státních rozpočtů republik
(např. při neplnění některých úkolů a vzniku ji-
ných úkolů). Proto se ministr financí ČSSR zmoc-
ňuje, aby v dohodě s ministry financí obou repub-
lik upravil v rámci schváleného rozpočtu česko-
slovenské federace dotace a subvence branného
charakteru.
K zabezpečení správného hospodaření s roz-
počtovými prostředky federace je v § 2 upravena
kontrolní působnost federálních orgánů, která za-
tím nebyla v právních předpisech dostatečně vy-
mezena. V návrhu zákona je především upravena
široká kontrolní pravomoc Federálního shromáž-
dění, pokud jde o hospodaření s rozpočtovými
prostředky. Obdobně je upraveno právo kontroly
hospodaření s rozpočtovými prostředky federace
federální vládou.
Návrh zákona ukládá federálním orgánům od-
povědnost za finanční hospodaření v oboru jejich
působnosti a u organizací jim podřízených. V ná-
vrhu je dále zakotveno právo federálního minis-
terstva na provádění soustavné kontroly dodržo-
vání státního rozpočtu, jakož i právo provádět
prověrky a periodické revize hospodaření s roz-
počtovými prostředky ve federálních orgánech.
Federální ministerstvo financí je oprávněno
též kontrolovat platby, které jsou příjmem stát-
ního rozpočtu federace. Za tím účelem mu pří-
sluší, pokud jde o daně, jejichž podíl je příjmem
čs. federace, právo zúčastnit se takovýchto kon-
trol daní prováděných národními orgány, popř.
žádat provedení kontroly v určitých podnicích,
resp. určitých skutečností.
V návrhu zákona je také založeno oprávnění
federálního ministerstva financí kontrolovat vy-
užívání dotací a subvencí poskytovaných ze stát-
ního rozpočtu federace. Oprávněnost této kontroly
vyplývá z odpovědnosti federálních výkonných
orgánů vládě a Federálnímu shromážděni.
V Praze dne 9. prosince 1969
Předseda vlády ČSSR:
v z. prof. ing. Kempný, CSc. v r.
místopředseda vlády
Ministr financí ČSSR:
Ing. Rohlíček v. r.
StT l - 35537-69