13
dostavit, orgán konající objasňování provede řád-
ný výslech takové osoby a při výslechu a proto-
kolaci výpovědi bude postupovat tak, jako by šlo
o důkaz prováděný v rámci přípravného řízení.
Použije tedy ustanovení trestního řádu upravují-
cích důkaz výslechem svědka, popřípadě ustano-
vení o výslechu podezřelého.
Pokud se bude konat objasňování na základě
došlého trestního oznámení nebo z jiného podnětu,
třeba je skončit ve lhůtě jednoho měsíce (§ 179d
odst. 1). Tato lhůta je pořádkové povahy a jen
z důvodů překročení této lhůty nelze ve věci na-
řídit vyhledávání nebo vyšetřování.
Orgán, který provede objasňování, může sám
řízení uzavřít tím, že věc odloží, nebo jde-li o čin,
jehož projednání nepatří do pravomoci soudu, po-
stoupí ji příslušnému orgánu (§ 179d odst. 4).
V ostatních případech předloží věc vždy prokurá-
torovi (§ 179d odst. 2 a 5).
Zpráva o výsledku objasňování (§ 179d odst.
3) má podat pravdivou informaci o výsledcích
všech úkonů provedených v rámci objasňování.
Podá-li prokurátor návrh na potrestání, tvoří tato
zpráva podklad pro jednání soudu, přečte se k dů-
kazu při hlavním líčení a soud ji jako důkaz hod-
notí (§ 314b odst. 5).
Zjistí-li se v průběhu objasňování důvody vaz-
by, třeba postupovat podle § 179c. Půjde-li však
o věc, kterou bylo možno objasnit během doby,
kdy je přípustné zadržení, rozhodne o vazbě až
soud, a to ve lhůtě 48 hodin od doby, kdy mu byl
doručen návrh prokurátora na potrestání obvině-
ného (§ 314c odst. 4). To řízení o přečinech
urychlí.
Na rozdíl od úpravy týkající se obžaloby ome-
zuje osnova obsah návrhu na potrestání jen na
nezbytné náležitosti (§ 179 f). Výslovně se stanoví,
že doručení návrhu na potrestání soudu má účin-
ky zahájení trestního stíhání a vznesení obvinění
(§ 314
b) odst. 1. To má význam zejména pro
uplatnění obhajoby a z hlediska přípustnosti roz-
hodnutí o příkazu k dodání do vazby.
Osnova zavádí v oblasti trestního řízení insti-
tut samosoudce [§ 314 a) až 314 d)], který se za
účinnosti zákonného opatření č. 99/1969 Sb. osvěd-
čil. Samosoudce bude konat řízení o přečinech a
kromě toho o taxativně vypočtených trestných či-
nech, kde se v přípravném řízení konalo vyhledá-
vání nebo vyšetřování. Oprava řízení před samo-
soudcem je koncipována jako zvláštní způsob ří-
zení a zahrnuta do hlavy devatenácté, takže pro
toto řízení platí obecné ustanovení § 290 s od-
chylkami, které sledují urychlení a zjednodušení
řízení.
I když v řízení před samosoudcem se obža-
loba ani návrh na potrestání předběžně neprojed-
návají, poskytuje osnova [§ 314 c) odst. 1] samo-
soudci oprávnění vydat rozhodnutí toho obsahu,
jaká jsou v rámci předběžného projednání obža-
loby vyhrazena senátu (§ 188). Odchylka platí,
pokud se týče vrácení věci prokurátoru k doše-
tření [§ 314 č) odst. 1 písm. f)], neboť toto roz-
hodnutí může samosoudce učinit jen tehdy, ko-
nalo-li se ve věci přípravné řízení. Pokud se ve
věci nekonalo přípravné řízení, ač se konat mělo,
lze takovou věc vrátit prokurátorovi v každém sta-
diu řízení [§ 314 c) odst. 1 písm. e), § 314 d)],
a to i rozhodnutím odvolacího soudu [ § 259 odst
1 písm. a)].
Aby se zajistilo urychlení řízení o přečinech,
připouští osnova [§ 314 b) odst. 4] konat v těchto
věcech hlavní líčení, aniž by musela být předvola-
ným osobám zachována lhůta k přípravě, jak je
obecně předepsána v § 198 odst. 1.
V § 13 jakož i v dalších ustanoveních bylo
nutno provést změny, jež souvisí s federativním
uspořádáním státu a s konstituováním Nejvyššího
soudu ČSSR a nejvyšších soudů republik.
V návaznosti na změnu trestního zákona, kde
se znovu zavádí trest zákazu pobytu, upravuje
osnova v § 350 a) výkon tohoto druhu trestu. Po-
kud byl trest zákazu pobytu uložen osobě, která
koná v době, kdy třeba tento trest vykonat, čin-
nou vojenskou službu, umožňuje osnova provedení
opatření obdobných postupu upravenému v § 328
a § 338 odst. 3.
V Praze dne 4. prosince 1969
Předseda vlády ČSSR:
v z. prof. mg. Kempný, CSc. v r.
místopředseda vlády
StT l - 35367-69