ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1969
I. volební období
26
Vládní návrh
Zákon
České národní rady
ze dne……………1969
o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1969
Česká národní rada se usnesla na tamta zákoně:
§ 1
Stanovení výše státního rozpočtu České socialistické republiky
(1) Celkové příjmy státního rozpočtu České socialistické republiky na rok 1969 se stanoví částkou
86 711 820 000 Kčs
celkové výdaje státního rozpočtu částkou
86 711 820 000 Kčs.
(2) Dotace a subvence ze státního rozpočtu Československé socialistické republiky do státního rozpočtu České socialistické republiky činí
1 112 980 000 Kčs.
(3) Ve státním rozpočtu České socialistické republiky jsou obsaženy rozpočty národních výborů souhrnným finančním vztahem k ústřednímu rozpočtu (dotacemi z ústředního rozpočtu) ve výši
11 312 164 000 Kčs
a účelovými subvencemi poskytovanými z ústředního rozpočtu do rozpočtů národních výborů ve výši
12 570 757 000 Kčs.
(4) Vláda České socialistické republiky se zmocňuje promítnout do státního rozpočtu:
a) úpravu dotace a subvencí národních výborů, jestliže se
- v důsledku opatření vlády nebo opatření ústředních orgánů změní podmínky, za nichž byly dotace a subvence stanoveny,
- nezahájí výstavba plánovaného počtu bytů v komunální, družstevní a individuální výstavbě,
- nedodrží úkoly v zůstatcích rozpočtových nákladů staveb pro rok 1969, na jejichž základě byly subvence na investice stanoveny;
b) finanční důsledky vyplývající ze změn v organizačním uspořádání a dodatečně provedených delimitací mezi státními rozpočty Československé socialistické republiky, České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky, a to zejména
- výzkumných ústavů a převodů jejich podřízenosti mezi orgány České socialistické republiky, Slovenské socialistické republiky a orgány Československé socialistické republiky,
- bankovního systému,
- Ústřední správy železnic.
Tyto úpravy provede v rozsahu vyplývajícím z finančních důsledků těchto opatření.
§ 2
Změna zákona č. 159/1968 Sb., a důchodové dani
Ustanovení § 5 zákona č. 159/1968 Sb., o důchodové dani, se mění a zní takto:
"§ 5
Zvýšení daně
(1) Poplatníkům uvedeným v § 3 1 odst. 1 písm. a), b), c), e) - s výjimkou družstevních a podnikových svazů - zabývajícím se převážně obchodní činností, u nichž překračuje růst průměrných mezd 5 % a činí nejvýše 7 %, zvyšuje se daň o částku, která se vypočte z celkového objemu meziročního přírůstku mezd - včetně podílů na hospodářských výsledcích a ostatních osobních výdajů - procentní sazbou vyplývajících ze součinu procenta meziročního přírůstku průměrných mezd, převyšujícího 5 % a koeficientu 40. Přitom procento meziročního přírůstku průměrných mezd se vypočte s přesností na setinu. Při růstu průměrné mzdy nad 7 % se k táto částce připočte čtyřnásobek částky, která se rovná částce meziročního přírůstku objemu mezd vyplývajícího z růstu průměrných mezd nad 7 %.
Ministerstvo práce a sociálních věcí stanoví s ministerstvem financí základnu pro výpočet přírůstku mezd u organizací s převážně obchodní činností.
(2) Poplatníkům uvedeným v § 1 písm. a), b), c), e) - s výjimkou družstevních a podnikových svazů - zabývajícím se převážně neobchodní činností, zvyšuje se daň z každé individuální roční mzdy pracovníka - včetně podílu na hospodářských výsledcích a ostatních osobních výdajů z rozdílu převyšujícího základní částku mzdy třicet tisíc Kčs takto:
Zvýšení daně z rozdílu |
|
Roční mzda pracovníka: |
mzdy |
nad základní částku: |
|
do Kčs 36 000,- |
15 % |
do Kčs 42 000,- |
25 % |
do Kčs 48 000,- |
40 % |
do Kčs 54 000,- |
60 % |
do Kčs 60 000,- |
80 % |
nad Kčs 60 000,- |
100 % |
U poplatníků, kteří zabezpečují služby a dodávky spotřebních fondů o mimořádných směnách, mohou příslušné okresní národní výbory na jejich žádost poskytnout přiměřenou slevu z odvodu z individuálních mezd.
(3) U poplatníků uvedených v § 1 odst. 1 písm. e) se zvýšení daně vypočítá pouze z individuálních ročních mezd pracovníků zajišťujících zdanitelnou činnost."
§ 3
Odvody z motorových vozidel u výrobních a spotřebních družstev
Výrobní a spotřební družstva a jejich svazy a podniky provádějí za období od 1. července 1969 odvod z motorových vozidel podle zákona č. 8/1968 Sb., o státním rozpočtu na rok 1968 a o některých dalších finančních opatřeních.
Společná a závěrečná ustanovení
§ 4
Rozpočtové příjmy a výdaje příslušející do státního rozpočtu České socialistické republiky, které byly uskutečněny v době od 1. ledna 1969 do účinnosti zákona o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1969, s zúčtují na tento rozpočet.
§ 5
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Ustanovení § 2 se použije již pro vyměření důchodové daně za rok 1969.
Příloha č. 1
zákona ČNR č.……/1969 Sb.
Celkový přehled
státního rozpočtu České socialistické republiky
Kčs |
|
Příjmy |
(v tisících) |
Příjmy ze socialistického hospodářství |
84 118 273 |
Daně, dávky a poplatky,od obyvatelstva |
4 918 200 |
Ostatní příjmy |
982 358 |
Dotace z federálního rozpočtu |
1 112 989 |
Úhrn |
86 711 820 |
Kčs |
|
Výdaje |
(v tisících) |
Výdaje ústředně řízených organizací na: |
|
hospodářství |
29 416 899 |
kulturní a sociální opatření |
31 160 562 |
obranu a bezpečnost |
1 402 348 |
správu |
849 090 |
Dotace a subvence národním výborům |
23 882 921 |
Úhrn |
86711820 |
Příloha č. 2
zákona NR č.……/1969 Sb.
Souhrnný finanční vztah a subvence do rozpočtů národních výborů
obsažené ve státním rozpočtu
Souhrnný finanční |
Účelové subvence |
|
Kraj |
vztah (v tis. Kčs) |
(v tis. Kčs) |
NV hl. m. Prahy |
1 438 957 |
2 875 400 |
Středočeský |
1 126 032 |
1 105 100 |
Jihočeský |
1 085 665 |
789 857 |
Západočeský |
1 239105 |
1 114 700 |
Severočeský |
1 660 573 |
1 563 300 |
Východočeský |
1 157 827 |
1 095 100 |
NV města Brna |
56 380 |
490 865 |
Jihomoravský |
1 582 029 |
1 247 835 |
Severomoravský |
1 985 506 |
2 288 600 |
Úhrn |
11 312 184 |
12 570 757 |
Důvodová zpráva
k § 1
Zákonem č. 158/1988 Sb., o státním rozpočtu na rok 1969 a o některých dalších finančních opatřeních, bylo uloženo federální vládě, aby do 31. května 1969 v dohodě s vládami České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky přepracovala státní rozpočet na rok 1969 na státní rozpočet federace a státní rozpočty obou republik. Ke splnění tohoto úkolu byl vypracován návrh zákona o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1969.
V souladu s ústavním zákonem č. 143/1968 Sb., o československé federaci, se svěřují jako příjmy státního rozpočtu federace pro rok 1969 celý výnos daně ze mzdy a 8,05 % podíl na dani z obratu. V návrhu státního rozpočtu jsou rovněž obsaženy dotace a subvence z federálního státního rozpočtu do státního rozpočtu české socialistické republiky. V roce 1969 se odvádí do státního rozpočtu federace i část odvodů z redistribuce mezi výrobními hospodářskými jednotkami, určená pro výrobní hospodářské jednotky řízené orgány Slovenské socialistické republiky a federace.
Současně se navrhují nutná zmocnění pro vládu, neboť v průběhu tohoto roku bude docházet k některým dalším organizačním změnám (např. v důsledku nového uspořádání bankovního systému). Finanční důsledky, které vyplynou z těchto organizačních změn, bude nutno promítnout do státního rozpočtu; tyto změny se projeví i ve finančních vztazích mezi státním rozpočtem federace a státním rozpočtem České socialistické republiky.
k § 2
Vládním usnesením č. 75 ze dne 6. května 1969 je uloženo zavést sankční odvod z přírůstku mezd nad rámec zákona č. 131/1968 Sb. tak, že při zvýšení průměrné mzdy přes 5 % nad stanovenou výchozí základnu se zvýší odvod z přírůstku mezd dvojnásobně a při zvýšení průměrné mzdy přes 7 % ve výši čtyřnásobku. Tento postih nemá být uplatněn u podniků, které budou sobotními a nedělními směnami reagovat na zvýšené dodávky spotřebních fondů.
Vzhledem k tomu, že zákon č. 83/1966 Sb., o čtvrtém pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství ČSSR ze dne 27. října 1966, jakož i zákon č. 131/1968 Sb., o dodatkových odvodech, se nevztahuje na oblast drobného socialistického podnikání, je nutno sankční odvod z přírůstku mezd realizovat změnou zákona č. 159/1968 Sb., a důchodové dani. Změna cit. zákona se navrhuje provést zákonem o státním rozpočtu, neboť z hlediska časového i technického jde o způsob nejvhodnější.
Vzhledem k tomu, že navrhované sankční zvýšení daně vyplývá z celoroční průměrné mzdy, resp. z celoroční individuální mzdy, považuje se za nezbytné, aby účinnost § 5 zák. č. 159/1968 Sb. byla stanovena již za celý rok 1969.
k § 3
V souladu s postupným sjednocováním ekonomických podmínek i v oblasti drobného podnikání, navrhuje se počínaje 1. červencem 1969 zavést u všech poplatníků, na které se vztahuje zákon č. 159/1968 Sb., a důchodové dani, povinnost provádět odvod z motorových vozidel podle zákona č. 8/1968 Sb., pokud se tento zákon na ně již nevztahuje (na podniky místního hospodářství).
Jednotný způsob odvodu z motorových vozidel se u těchto poplatníků navrhuje v současné době proto, že již netrvají důvody pro odchylné řešení; v samotné oblasti drobného socialistického podnikání je nutno uplatnit stejné ekonomické podmínky a také proto, že se zatím nejeví reálná možnost zavedení tzv. silniční daně, která by se vztahovala na všechny provozovatele resp. držitele motorových vozidel.
k § 4
K zabezpečení správného hospodaření s rozpočtovými prostředky v roce 1969 je nezbytné, aby rozpočtové příjmy a výdaje příslušející do státního rozpočtu České socialistické republiky, které byly uskutečněny v dubě od 1. ledna 1969 do účinnosti tohoto zákona, byly zúčtovány do státního rozpočtu České socialistické republiky.
Do doby, než nabude účinnosti připravovaný zákon, kterým se stanoví základní pravidla a státním rozpočtu České socialistické republiky a o hospodaření s rozpočtovými prostředky, bude při hospodaření s těmito prostředky postupováno podle zákona č. 8/1959 Sb., kterým se stanoví základní pravidla o státním rozpočtu a o hospodaření s rozpočtovými prostředky.
V Praze dne 28. května 1969
Předseda vlády ČSR:
inž. Stanislav Rázl v. r.