ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1969

4

Zpráva

ústavně právní komise

k návrhu členů České národní rady Klokočky, Jičínského, Vybrala, Holatové, Pátkové, Piverky, V. Franka a druhů

na vydání zákona České národní rady

o jednacím řádu České národní rady (tisk 1)

Ústavně právní komise České národní rady projednala ve své schůzi dne 6. ledna 1969 návrh zákona ČNR o jednacím řádu České národní rady (tisk 1). Po zprávě zpravodaje doc. dr. Vladimíra Klokočky a po rozpravě se komise usnesla doporučit v předloženém návrhu zákona tyto změny:

V § 10

Písm. j) tohoto paragrafu se doplňuje tak, že se za slova "jeho zákonné představitele" vkládají slova "jakož i pověřovat kontrolní orgán úkoly a požadovat zprávy o jejich plnění".

Tato změna vyplývá ze vztahu kontrolního orgánu České národní rady vůči České národní radě.

V § 14

Připojuje se nový odstavec 2 tohoto znění:

"(2) Na návrh předsednictva nebo výboru může Česká národní rada projednat v prvém čtení zásady navrhovaného zákona a ve druhém čtení návrh zákona".

Smyslem tohoto doplnění je, aby se i plénum České národní rady mohlo, bude-li třeba, zabývat již zásadami zamýšlené úpravy.

V § 15

Znění předposlední věty odstavce 2 se upravuje tak, že zní: "Předseda je povinen předložit věc České národní radě k rozhodnutí v nejbližší schůzi." Poslední věta tohoto odstavce se škrtá.

K této úpravě dochází proto, aby nebylo možno rozhodnutí o zamítavém usnesení předsednictva o návrhu poslanců nebo výborů příliš odsunovat. Poslední věta se škrtá proto, poněvadž lze předpokládat, že o věci se bude konat rozprava.

V § 21

Škrtá se druhý odstavec, protože se zařazuje na jiné místo.

V § 23

Tento paragraf se škrtá, protože jeho ustanovení se pro jednání pléna České národní rady nejeví jako praktické.

V § 24

Na konec odstavce 1 se připojuje tato věta: "Každý řečník může hovořit ve svém mateřském jazyce."

V § 25

Tento paragraf je nově formulován, jsou do něho pojata ustanovení § 21 odst. 2, takže zní:

"(1) Návrhy týkající se pouze způsobu jednání, jakož i návrhy na konec rozpravy může podat každý poslanec. Česká národní rada se o nich usnáší prostým hlasováním bez rozpravy.

(2) Česká národní rada může v průběhu schůze prostým hlasováním bez rozpravy body pořadu jednání přesunout nebo sloučit rozpravu ke dvěma nebo více bodům pořadu.

(3) Česká národní rada může jednání o projednávaném bodu pořadu přerušit a přistoupit k jednání o jiném bodu pořadu schůze. Přitom může vrátit věc předsednictvu nebo výboru s určitým příkazem a stanovit lhůtu, do níž jí má být o věci podána zpráva; zamítnuty návrh na přerušení jednání nelze během jednání o téže věci a v téže schůzi opakovat."

V § 30

Škrtá se celý odstavec 2 a poslední věta odstavce 2 a zbývající odstavce se přečíslují. Důvodem této změny je, že se menšinové zprávy nejeví jako účelné, protože člen výboru a vůbec každý poslanec sám nebo jako skupina mohou své návrhy uplatnit jako pozměňovací návrhy.

V § 32

V prvním řádku se pro zpřesnění vkládají za slova "ve schůzi" slova "poslance České národní rady nebo jiného".

V § 34

Tento paragraf se škrtá, protože jeho ustanovení jsou převzata do nových paragrafů za § 42, kde se shrnují všechna ustanovení o vyslovování důvěry i nedůvěry vládě.

V § 35

Připojuje se nový odstavec 2 obsahující ustanovení, která v dosavadním návrhu chyběla:

"(2) Při hlasování o jednotlivých bodech pořadu hlasuje se nejprve o návrzích procedurálních a pozměňovacích."

V § 36

Dosavadní znění se škrtá a nahrazuje se zněním novým, které přesněji upravuje způsoby hlasování a vyhlašování výsledků hlasování:

"(1) Předsedající navrhne způsob hlasování, není-li určen zákonem.

(2) Hlasovat je možno buď zdvižením ruky nebo hlasovacími lístky. Hlasovacími lístky se koná jak tajné hlasování, tak i hlasování podle jmen. Zpravidla se hlasuje zdvižením ruky.

(3) Předsedající požádá ověřovatele, aby sečetli hlasy, jsou-li pochybnosti o výsledku hlasování. Ověřovatelé rovněž sčítají hlasy, jestliže se hlasuje hlasovacími lístky.

(4) Předsedající vyhlásí výsledky hlasování tak, že sdělí počet hlasů odevzdaných pro návrh i proti návrhu. Výsledky voleb se vyhlašují tak, že se oznámí počty hlasů odevzdaných pro jednotlivé osoby a proti nim."

V § 37

Dosavadní ustanovení § 37 se rozvádí do tří nových paragrafů formulovaných tak, aby postihovaly všechny volby vykonávané Českou národní radou. Příslušná ustanovení včetně mezinadpisu znějí takto (pokud jde o číslování paragrafů uvádějí se již čísla, vyplývající z předchozích škrtů):

"Postup při volbách příslušejících České národní radě

§ 35

(1) Česká národní rada volí státní představitele a orgány, jejichž volby jí příslušejí, prostou většinou hlasů (§ 32 odst. 1).

(2) Návrhy na kandidáty pro volby podle odstavce 1 se podávají písemně.

(3) Návrhy musí být podány tak, aby mohly být včas před volbou rozdány poslancům.

§ 36

(1) Volba předsedy České národní rady, předsedy Ústavního soudu České socialistické republiky a předsedy kontrolního orgánu České národní rady se koná tajným hlasováním.

(2) Jestliže je navrženo více kandidátů a žádný z nich nedosáhl při první volbě potřebného počtu hlasů )§ 32 odst 1. a § 35 odst. 1), rozhoduje se v druhé volbě mezi těmi dvěma kandidáty, kteří dosáhli v první volbě poměrně nejvyššího počtu hlasů.

§ 37

(1) Jestliže se koná volba více členů téhož orgánu najednou, volí se na základě kandidátních listin. Hlasuje se tajně, neusnese-li se Česká národní rada na jiném způsobu hlasování (§ 34).

(2) Každá z předložených kandidátních listin obsahuje jména tolika kandidátů, kolik má být zvoleno členů.

(3) Jestliže je předloženo více kandidátních listin, rozhoduje se ve volbě mezi celými kandidátními listinami. Nedosáhne-li žádná z nich při první volbě potřebného počtu hlasů (§ 32 odst. 1 a § 35 odst. 1), rozhoduje se při druhé volbě mezi těmi dvěma kandidátními listinami, které dosáhly při první volbě poměrně nejvyššího počtu hlasů.

(4) Je-li předložena pouze jedna kandidátní listina, mohou ji poslanci upravovat škrtáním jednotlivých jmen kandidátů. Nedojde-li při první volbě ke zvolení všech kandidátů, koná se ihned druhá volba, a to tolika kandidátů, kolik jich má být ještě zvoleno."

V § 38

Nad označením paragrafu se připojuje nadpis

"Interpelace a otázky".

K § 38 se připojuje nový odstavec 2 tohoto znění:

"(2) Na interpelace a otázky musí dotázaný odpovědět, bude-li třeba tedy v neveřejné schůzi (§ 22 odst. 2 až 4)".

V § 40

Odstavec 1 se zpřesňuje tak, že zní:

"(1) Interpelace dá předsednictvo České národní rady vytisknout a rozešle je popř. rozdá všem poslancům i interpelovanému. Odpovědi na interpelace zařadí na pořad nejbližší schůze České národní rady, nelze-li věc projednat ještě v téže schůzi."

V § 42

Za dosavadní § 42 se zařazují nová ustanovení, do nichž se shrnují předpisy týkající se vyslovování důvěry a nedůvěry vládě. Tato část pak včetně nového nadpisu a zní:

"Jednání o důvěře vládě

§ 43

(1) Vláda České socialistické republiky může požádat Českou národní radu o vyslovení důvěry.

(2) Návrh na vyslovení nedůvěry vládě nebo jejím jednotlivým členům může podat aspoň jedna pětina poslanců České národní rady. Návrh se podává písemně v Kanceláři České národní rady.

§ 44

Návrh vlády na vyslovení důvěry projedná Česká národní rada, aniž byl předtím projednán v předsednictvu nebo ve výborech České národní rady.

§ 45

Návrh na vyslovení nedůvěry vládě nebo jejím jednotlivým členům zařadí předsednictvo České národní rady na pořad nejbližší schůze České národní rady.

§ 46

Pro hlasování platí ustanovení § 32 odst. 1 a § 34."

V § 45 až 49

Nad označení § 45 (podle nového přečíslování § 47) se vsunuje nadpis "Zápisy a těsnopisecké zprávy". Dosavadní paragrafy 46 až 49 se škrtají a nahrazují se novým paragrafem (§ 48 podle nového číslování), který zní:

"§ 48

(1) Kancelář České národní rady sepíše o každé schůzi České národní rady těsnopiseckou zprávu, podávající přesný průběh celého jednání.

(2) Každý řečník může během 24 hodin od proslovení svého projevu nahlédnout v Kanceláři České národní rady do přepisu těsnopiseckého záznamu své řeči. V téže lhůtě může podat předsednictvu České národní rady písemné námitky proti té části přepisu, která obsahuje jeho řeč, uvede-li jaké omyly nebo nedostatky podle jeho názoru obsahuje.

(3) O námitkách rozhoduje předsednictvo České národní rady, které též může některé projevy nebo jejich části z tisku těsnopisecké zprávy vyloučit (§ 51 odst 2 č. 8).

(4) Kancelář České národní rady dá těsnopiseckou zprávu vytisknout; rozdané sněmovní tisky jsou přílohami těsnopisecké zprávy."

Těmito změnami se dosavadní ustanovení jednak zjednodušují, jednak zpřesňují.

V § 51

V odstavci 1 se škrtá jako zbytečná citace čl. 119 ústavního zákona o čs. federaci. Počet členů předsednictva se podle usnesení schůze České národní rady z 21. prosince 1968 upravuje na 21.

K odstavci 4 se připojuje nová věta tohoto znění: "a mohou být kdykoli odvoláni. V tomto případě nebo uprázdní-li se místo člena předsednictva z jiného důvodu, koná se volba doplňovací." Tato ustanovení jsou sem přesunuta z dalších paragrafů o volbě předsednictva, která se škrtají.

V § 52

V odstavci 2 se doplňuje nový bod 4, který zní:

"4. schvaluje pracovní plány a koordinuje práci výborů České národní rady,".

Dosavadní bod 6 se doplňuje a rozděluje na dva body, které (s novým číslováním) znějí:

"7. usnáší se na tisku návrhů a přikazuje vládní návrhy a podle povahy věci i jiné návrhy a podněty příslušným výborům České národní rady (§ 13 a 14),

8. vylučuje z tisku těsnopiseckých zpráv projevy, které mohou ohrozit bezpečnost republiky, její socialistické zřízení, projevy hrubě urážlivé nebo vybízející k trestným činům nebo je schvalující,".

Číslování všech bodů se nově upravuje, přičemž se upravuje tisková chyba v dosavadním bodu 4 (podle nového číslování 5), neboť věta "schvaluje pracovní plány České národní rady" má správně znít "schvaluje pracovní plány kontrolního orgánu České národní rady".

V § 54

Připojuje se nový odstavec 5 tohoto znění:

"(5) Pro jednání předsednictva platí přiměřeně ustanovení o jednání ve schůzích České národní rady." Smyslem tohoto doplnění je, aby předsednictvo v těchto případech jednalo obdobně jako plénum České národní rady, tedy např. na základě zpráv výborů.

V § 57 a 58

Tyto paragrafy se vzhledem ke komplexní úpravě voleb konaných Českou národní radou (viz výše) škrtají.

V § 59

Odstavec 1 tohoto paragrafu zní: "(1) Schůze předsednictva České národní rady jsou zpravidla neveřejné." Zbytek tohoto odstavce se škrtá, protože první věta pokrývá i možnost veřejné schůze předsednictva apod.

V § 65

V odstavci 3 č. 5 se upravuje název výboru pro národní výbory tím, že se připojuje ještě výraz "a národnosti". Tím se plní usnesení schůze České národní rady z 21. prosince 1968.

V § 66

Odstavec 1 se doplňuje ústavní definicí výborů tím, že se za slovo "Výbory" vkládají slova "jako iniciativní a kontrolní orgány České národní rady."

Dále se připojuje nový odstavec 2 vyjadřující, že výbory pracují podle svých plánů:

"(2) Ve své činnosti se výbory řídí svými pracovními plány."

V § 67

Nad tento paragraf se zařazuje mezinadpis "Volba, ustavení a jednání výborů".

Připojuje se nový odstavec 4, který má pokrýt činnost mandátového a imunitního výboru v případech disciplinárního řízení:

"(4) Mandátový a imunitní výbor připravuje rovněž zprávy pro předsednictvo České národní rady v případech disciplinárního řízení podle § 91 až 95."

V § 71

Doplňuje se nový odstavec 2 uvádějící, kdo může být přítomen v neveřejné schůzi výboru:

"(2) Neveřejné schůze výboru se mohou zúčastnit předseda a členové předsednictva České národní rady, členové vlády, předseda kontrolního orgánu České národní rady, sekretář České národní rady a pověření pracovníci Kanceláře České národní rady, jakož i další osoby, na jejichž přítomnosti se výbor usnese."

V § 72

Odstavec 2 se škrtá jako zbytečný a dosavadní odstavec 3 se přečíslovává na 2 a zní takto: "(2) Návrhy lze předkládat i ústně. Předseda může požádat o jejich písemnou formulaci."

Odstavec 4 se škrtá a odstavec 5 se přečíslovává na odstavec 3.

V § 73

Druhá věta odstavce 1 se doplňuje a mění takto: "Zásady navrhované úpravy, ekonomické rozbory příp. jiné podklady předkládá ten, kdo má zákonodárnou iniciativu."

V § 74

V odstavci 1 první věta se škrtají slova ", který pak podává zpravidla i zprávu o výsledcích jednání výboru České národní radě, popřípadě jejímu předsednictvu." Toto ustanovení se přeřazuje jako nový odstavec 1 do § 75.

V § 75

Dosavadní odstavec 1 dostává tuto formulaci:

"(1) Výbor ustanoví ze svých členů zpravodaje, který podává zprávu o jednání výboru České národní radě popřípadě jejímu předsednictvu. Jeden zpravodaj může podávat zprávy i o více věcech projednaných týmž výborem."

V druhém odstavci se dává právo dohodnout se na společném zpravodaji několika výborů výborům samým, nikoli jejich předsedům. Odstavec 2 podle toho zní:

"(2) Projednává-li touž věc několik výborů, mohou se výbory dohodnout na společném zpravodaji. Nedohodnou-li se, určí zpravodaje předseda České národní rady."

V § 81

Odstavce 1 a 2 se slučují do jednoho odstavce tohoto znění:

"(1) Předseda a místopředsedové České národní rady, členové vlády a předseda kontrolního orgánu České národní rady se mohou účastnit schůze výboru a udělí se jim slovo, kdykoli o to požádají."

Odstavec 5 se proti dosavadnímu znění rozšiřuje tak, že zní:

"(5) Právo být přítomni mají také sekretář České národní rady a pověření pracovníci Kanceláře České národní rady."

V § 82

Na konci tohoto paragrafu se připojují slova "a podá výboru potřebná vysvětlení".

V § 83

Dosavadní druhý odstavec se mění na třetí a třetí na druhý. Tato změna se děje proto, aby byla pokryta i odměna osob přizvaných k účasti na práci pracovních skupin výborů.

V § 84

Odstavec 1 se upravuje tak, že výboru se dává právo obrátit se se žádostí o objasnění věci nejen na státní orgán ale i na kteroukoli jinou organizaci. Ovšem pouze státní orgán má povinnost informaci nebo pomoc poskytnout. Odstavec 1 zní:

"(1) Výbor může, je-li toho pro objasnění věci třeba, požádat kterýkoli státní orgán popřípadě jinou organizaci o informace nebo jinou pomoc potřebnou pro práci výboru. Státní orgán je povinen žádanou informaci nebo pomoc poskytnout.

V § 85

Ustanovení o ověřovatelích se mění tak, aby pokrývalo ověřovatele České národní rady, předsednictva i výborů:

"Ověřovatelé České národní rady odpovídají za správnost a úplnost zápisů, dohlížejí na hlasování a konání voleb (popřípadě sčítají hlasy) a spolupodepisují usnesení České národní rady. Ověřovatelé předsednictva a výborů plní obdobné úkoly."

V § 89

V odstavci 1 se dodávají slova "a jejích orgánů, do kterých byli zvoleni."

Odstavec 2 se v důsledku úpravy odstavce 1 škrtá a nahrazuje novým odstavcem 2 tohoto znění:

"(2) Návrhy, interpelace a otázky mohou poslanci podávat i mimo schůze České národní rady a jejích orgánů a to písemně."

V § 91

V odstavci 1 první řádek se škrtají slova "do skupin" a nahrazují se slovy "v poslanecké kluby". V druhém řádku se slovo "skupinu" nahrazuje slovem "klub".

V odstavci 2 první řádek se škrtá slovo "dočasné".

V odstavci 3 první řádek se výraz "ke skupinám" rozšiřuje tak, že zní "ke klubům a skupinám". V odstavci 3 se dále škrtá poslední věta a nahrazuje se novou větou tohoto znění: "Poslanecké kluby a orgány České národní rady iniciativu poslanců a působí k rozvoji jejich politické osobnosti."

V § 92

Připojuje se nový odstavec 5 tohoto znění:

"(5) Požádá-li poslanec, který byl zadržen nebo je ve vazbě, o rozhovor s kterýmkoli členem předsednictva České národní rady, musí mu být rozhovor neprodleně umožněn.

V § 94 až 99

Ve všech těchto ustanoveních, ale i na jiných místech návrhu zákona, se výraz "kárné řízení" mění na "disciplinární řízení". Je to v zájmu souladu s textem ústavního zákona o československé federaci.

V § 96

Ze seznamu trestů se vypouští "3. ztráta členství ve výboru nebo v předsednictvu,". V důsledku toho se pak č. 4 mění na č. 3.

V § 97

Tento paragraf se formulačně upravuje tak, že zní:

"(1) Disciplinární řízení provádí předsednictvo České národní rady na základě zprávy mandátového a imunitního výboru.

(2) Předsednictvo České národní rady může ukládat tresty:

písemnou důtku a ztrátu nároku poslance České národní rady na náhradu nebo její část na dobu nejvýše jednoho měsíce.

(3) Pokud jde o uložení ostatních trestů, předkládá předsednictvo své návrhy České národní radě."

V § 98

Tento paragraf se škrtá, protože o návrzích předsednictva v disciplinárních záležitostech musí být umožněna rozprava.

V § 102

V třetím odstavci tohoto paragrafu v předposledním řádku se za slova "denní dieta" vkládá vysvětlující výraz "(tj. nocležné a stravné)".

V § 104

V prvním odstavci třetí řádek se výraz "zvolí Česká národní rada 75 poslanců" rozšiřuje tak, že zní: "zvolí Česká národní rada tajným hlasováním 75 poslanců". Tajné hlasování se v tomto případě stanoví jako obligatorní.

S uvedenými změnami a s řadou stylistických úprav a s příslušnou úpravou nadpisů, mezinadpisů a číslování paragrafů (viz přiložený přepracovaný text návrhu zákona) doporučuje ústavně právní komise České národní radě návrh zákona ČNR o jednacím řádu České národní rady ke schválení.

V Praze dne 6. ledna 1968

doc. dr. Vladimír Klokočka

doc. dr. Zdeněk Jičínský

zpravodaj

zpravodaj


 

Dodatek

ke zprávě ústavně právní komise (tisk 4)

o návrhu na vydání zákona ČNR o jednacím řádu České národní rady

Ústavně právní komise se ve své schůzi dne 6. ledna 1969 usnesla doporučit vedle změn uvedených v tisku 4 ještě tyto další změny:

V § 9

V odstavci 2 se připojuje nová věta: "Jinak se Česká národní rada sejde třicátého dne ode dne podání žádosti."

V § 11

Bod d) tohoto paragrafu se mění a zní takto: "d) návrhy a zprávy výborů".

V § 35 (nové číslování)

Odstavec 2 se doplňuje takto: "a musí být opatřeny podpisy aspoň dvaceti poslanců. Nestane-li se tak, lze projednat i písemné návrhy jednotlivých poslanců."

V § 36 (nové číslování)

V odstavci 2, poslední řádek, se škrtá slovo "poměrně".

V § 37 (nové číslování)

Odstavec 2 se doplňuje touto větou: "Navrhuje ji skupina aspoň 20 poslanců; nestane-li se tak, lze projednat i písemné kandidátní listiny navržené jednotlivými poslanci."

V odstavci 3, předposlední řádek, se škrtá slovo "poměrně".

V odstavci 4, předposlední řádek, se za slova "koná se" vkládá výraz "na základě nové kandidátní listiny, popř. kandidátních listin (odstavec 2)".

V § 65

V odstavci 3 se pořadí jednotlivých výborů upravuje takto:

"1. ústavně právní výbor,

2. výbor pro národní výbory a národnosti,

3. výbor kulturní a školský,

4. výbor zdravotní a sociální,

5. výbor pro právní ochranu občanů,

6. výbor pro plán a rozpočet,

7. výbor průmyslový,

8. výbor pro zemědělství a výživu,

9. výbor pro obchod, dopravu, pošty a telekomunikace."

V § 66

V odstavci 2, první řádek, škrtá se slovo "obsahující" a nahrazuje výrazem "jakož i".

V § 92

Nový odstavec 5, který zní: "(5) Požádá-li poslanec, který byl zadržen, nebo je ve vazbě, o rozhovor s kterýmkoliv členem předsednictva České národní rady, musí mu být rozhovor neprodleně umožněn." se doplňuje ještě slovy ", a to bez přítomnosti třetích osob".

S těmito změnami a se změnami obsaženými již v tisku 4 doporučuje ústavně právní komise návrh zákona ČNR o jednacím řádu České národní rady ke schválení.

V Praze dne 6.ledna 1969

doc. dr. Vladimír Klokočka

doc. dr. Zdeněk Jičínský

zpravodaj

předseda



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP