ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1969
4
Zpráva
ústavně právní komise
k návrhu členů České národní rady Klokočky, Jičínského, Vybrala, Holatové, Pátkové, Piverky, V. Franka a druhů
na vydání zákona České národní rady
o jednacím řádu České národní rady (tisk 1)
Ústavně právní komise České národní rady projednala ve své schůzi dne 6. ledna 1969 návrh zákona ČNR o jednacím řádu České národní rady (tisk 1). Po zprávě zpravodaje doc. dr. Vladimíra Klokočky a po rozpravě se komise usnesla doporučit v předloženém návrhu zákona tyto změny:
V § 10
Písm. j) tohoto paragrafu se doplňuje tak, že se za slova "jeho zákonné představitele" vkládají slova "jakož i pověřovat kontrolní orgán úkoly a požadovat zprávy o jejich plnění".
Tato změna vyplývá ze vztahu kontrolního orgánu České národní rady vůči České národní radě.
V § 14
Připojuje se nový odstavec 2 tohoto znění:
"(2) Na návrh předsednictva nebo výboru může Česká národní rada projednat v prvém čtení zásady navrhovaného zákona a ve druhém čtení návrh zákona".
Smyslem tohoto doplnění je, aby se i plénum České národní rady mohlo, bude-li třeba, zabývat již zásadami zamýšlené úpravy.
V § 15
Znění předposlední věty odstavce 2 se upravuje tak, že zní: "Předseda je povinen předložit věc České národní radě k rozhodnutí v nejbližší schůzi." Poslední věta tohoto odstavce se škrtá.
K této úpravě dochází proto, aby nebylo možno rozhodnutí o zamítavém usnesení předsednictva o návrhu poslanců nebo výborů příliš odsunovat. Poslední věta se škrtá proto, poněvadž lze předpokládat, že o věci se bude konat rozprava.
V § 21
Škrtá se druhý odstavec, protože se zařazuje na jiné místo.
V § 23
Tento paragraf se škrtá, protože jeho ustanovení se pro jednání pléna České národní rady nejeví jako praktické.
V § 24
Na konec odstavce 1 se připojuje tato věta: "Každý řečník může hovořit ve svém mateřském jazyce."
V § 25
Tento paragraf je nově formulován, jsou do něho pojata ustanovení § 21 odst. 2, takže zní:
"(1) Návrhy týkající se pouze způsobu jednání, jakož i návrhy na konec rozpravy může podat každý poslanec. Česká národní rada se o nich usnáší prostým hlasováním bez rozpravy.
(2) Česká národní rada může v průběhu schůze prostým hlasováním bez rozpravy body pořadu jednání přesunout nebo sloučit rozpravu ke dvěma nebo více bodům pořadu.
(3) Česká národní rada může jednání o projednávaném bodu pořadu přerušit a přistoupit k jednání o jiném bodu pořadu schůze. Přitom může vrátit věc předsednictvu nebo výboru s určitým příkazem a stanovit lhůtu, do níž jí má být o věci podána zpráva; zamítnuty návrh na přerušení jednání nelze během jednání o téže věci a v téže schůzi opakovat."
V § 30
Škrtá se celý odstavec 2 a poslední věta odstavce 2 a zbývající odstavce se přečíslují. Důvodem této změny je, že se menšinové zprávy nejeví jako účelné, protože člen výboru a vůbec každý poslanec sám nebo jako skupina mohou své návrhy uplatnit jako pozměňovací návrhy.
V § 32
V prvním řádku se pro zpřesnění vkládají za slova "ve schůzi" slova "poslance České národní rady nebo jiného".
V § 34
Tento paragraf se škrtá, protože jeho ustanovení jsou převzata do nových paragrafů za § 42, kde se shrnují všechna ustanovení o vyslovování důvěry i nedůvěry vládě.
V § 35
Připojuje se nový odstavec 2 obsahující ustanovení, která v dosavadním návrhu chyběla:
"(2) Při hlasování o jednotlivých bodech pořadu hlasuje se nejprve o návrzích procedurálních a pozměňovacích."
V § 36
Dosavadní znění se škrtá a nahrazuje se zněním novým, které přesněji upravuje způsoby hlasování a vyhlašování výsledků hlasování:
"(1) Předsedající navrhne způsob hlasování, není-li určen zákonem.
(2) Hlasovat je možno buď zdvižením ruky nebo hlasovacími lístky. Hlasovacími lístky se koná jak tajné hlasování, tak i hlasování podle jmen. Zpravidla se hlasuje zdvižením ruky.
(3) Předsedající požádá ověřovatele, aby sečetli hlasy, jsou-li pochybnosti o výsledku hlasování. Ověřovatelé rovněž sčítají hlasy, jestliže se hlasuje hlasovacími lístky.
(4) Předsedající vyhlásí výsledky hlasování tak, že sdělí počet hlasů odevzdaných pro návrh i proti návrhu. Výsledky voleb se vyhlašují tak, že se oznámí počty hlasů odevzdaných pro jednotlivé osoby a proti nim."
V § 37
Dosavadní ustanovení § 37 se rozvádí do tří nových paragrafů formulovaných tak, aby postihovaly všechny volby vykonávané Českou národní radou. Příslušná ustanovení včetně mezinadpisu znějí takto (pokud jde o číslování paragrafů uvádějí se již čísla, vyplývající z předchozích škrtů):
"Postup při volbách příslušejících České národní radě
§ 35
(1) Česká národní rada volí státní představitele a orgány, jejichž volby jí příslušejí, prostou většinou hlasů (§ 32 odst. 1).
(2) Návrhy na kandidáty pro volby podle odstavce 1 se podávají písemně.
(3) Návrhy musí být podány tak, aby mohly být včas před volbou rozdány poslancům.
§ 36
(1) Volba předsedy České národní rady, předsedy Ústavního soudu České socialistické republiky a předsedy kontrolního orgánu České národní rady se koná tajným hlasováním.
(2) Jestliže je navrženo více kandidátů a žádný z nich nedosáhl při první volbě potřebného počtu hlasů )§ 32 odst 1. a § 35 odst. 1), rozhoduje se v druhé volbě mezi těmi dvěma kandidáty, kteří dosáhli v první volbě poměrně nejvyššího počtu hlasů.
§ 37
(1) Jestliže se koná volba více členů téhož orgánu najednou, volí se na základě kandidátních listin. Hlasuje se tajně, neusnese-li se Česká národní rada na jiném způsobu hlasování (§ 34).
(2) Každá z předložených kandidátních listin obsahuje jména tolika kandidátů, kolik má být zvoleno členů.
(3) Jestliže je předloženo více kandidátních listin, rozhoduje se ve volbě mezi celými kandidátními listinami. Nedosáhne-li žádná z nich při první volbě potřebného počtu hlasů (§ 32 odst. 1 a § 35 odst. 1), rozhoduje se při druhé volbě mezi těmi dvěma kandidátními listinami, které dosáhly při první volbě poměrně nejvyššího počtu hlasů.
(4) Je-li předložena pouze jedna kandidátní listina, mohou ji poslanci upravovat škrtáním jednotlivých jmen kandidátů. Nedojde-li při první volbě ke zvolení všech kandidátů, koná se ihned druhá volba, a to tolika kandidátů, kolik jich má být ještě zvoleno."
V § 38
Nad označením paragrafu se připojuje nadpis
"Interpelace a otázky".
K § 38 se připojuje nový odstavec 2 tohoto znění:
"(2) Na interpelace a otázky musí dotázaný odpovědět, bude-li třeba tedy v neveřejné schůzi (§ 22 odst. 2 až 4)".
V § 40
Odstavec 1 se zpřesňuje tak, že zní:
"(1) Interpelace dá předsednictvo České národní rady vytisknout a rozešle je popř. rozdá všem poslancům i interpelovanému. Odpovědi na interpelace zařadí na pořad nejbližší schůze České národní rady, nelze-li věc projednat ještě v téže schůzi."
V § 42
Za dosavadní § 42 se zařazují nová ustanovení, do nichž se shrnují předpisy týkající se vyslovování důvěry a nedůvěry vládě. Tato část pak včetně nového nadpisu a zní:
"Jednání o důvěře vládě
§ 43
(1) Vláda České socialistické republiky může požádat Českou národní radu o vyslovení důvěry.
(2) Návrh na vyslovení nedůvěry vládě nebo jejím jednotlivým členům může podat aspoň jedna pětina poslanců České národní rady. Návrh se podává písemně v Kanceláři České národní rady.
§ 44
Návrh vlády na vyslovení důvěry projedná Česká národní rada, aniž byl předtím projednán v předsednictvu nebo ve výborech České národní rady.
§ 45
Návrh na vyslovení nedůvěry vládě nebo jejím jednotlivým členům zařadí předsednictvo České národní rady na pořad nejbližší schůze České národní rady.
§ 46
Pro hlasování platí ustanovení § 32 odst. 1 a § 34."
V § 45 až 49
Nad označení § 45 (podle nového přečíslování § 47) se vsunuje nadpis "Zápisy a těsnopisecké zprávy". Dosavadní paragrafy 46 až 49 se škrtají a nahrazují se novým paragrafem (§ 48 podle nového číslování), který zní:
"§ 48
(1) Kancelář České národní rady sepíše o každé schůzi České národní rady těsnopiseckou zprávu, podávající přesný průběh celého jednání.
(2) Každý řečník může během 24 hodin od proslovení svého projevu nahlédnout v Kanceláři České národní rady do přepisu těsnopiseckého záznamu své řeči. V téže lhůtě může podat předsednictvu České národní rady písemné námitky proti té části přepisu, která obsahuje jeho řeč, uvede-li jaké omyly nebo nedostatky podle jeho názoru obsahuje.
(3) O námitkách rozhoduje předsednictvo České národní rady, které též může některé projevy nebo jejich části z tisku těsnopisecké zprávy vyloučit (§ 51 odst 2 č. 8).
(4) Kancelář České národní rady dá těsnopiseckou zprávu vytisknout; rozdané sněmovní tisky jsou přílohami těsnopisecké zprávy."
Těmito změnami se dosavadní ustanovení jednak zjednodušují, jednak zpřesňují.
V § 51
V odstavci 1 se škrtá jako zbytečná citace čl. 119 ústavního zákona o čs. federaci. Počet členů předsednictva se podle usnesení schůze České národní rady z 21. prosince 1968 upravuje na 21.
K odstavci 4 se připojuje nová věta tohoto znění: "a mohou být kdykoli odvoláni. V tomto případě nebo uprázdní-li se místo člena předsednictva z jiného důvodu, koná se volba doplňovací." Tato ustanovení jsou sem přesunuta z dalších paragrafů o volbě předsednictva, která se škrtají.
V § 52
V odstavci 2 se doplňuje nový bod 4, který zní:
"4. schvaluje pracovní plány a koordinuje práci výborů České národní rady,".
Dosavadní bod 6 se doplňuje a rozděluje na dva body, které (s novým číslováním) znějí:
"7. usnáší se na tisku návrhů a přikazuje vládní návrhy a podle povahy věci i jiné návrhy a podněty příslušným výborům České národní rady (§ 13 a 14),
8. vylučuje z tisku těsnopiseckých zpráv projevy, které mohou ohrozit bezpečnost republiky, její socialistické zřízení, projevy hrubě urážlivé nebo vybízející k trestným činům nebo je schvalující,".
Číslování všech bodů se nově upravuje, přičemž se upravuje tisková chyba v dosavadním bodu 4 (podle nového číslování 5), neboť věta "schvaluje pracovní plány České národní rady" má správně znít "schvaluje pracovní plány kontrolního orgánu České národní rady".
V § 54
Připojuje se nový odstavec 5 tohoto znění:
"(5) Pro jednání předsednictva platí přiměřeně ustanovení o jednání ve schůzích České národní rady." Smyslem tohoto doplnění je, aby předsednictvo v těchto případech jednalo obdobně jako plénum České národní rady, tedy např. na základě zpráv výborů.
V § 57 a 58
Tyto paragrafy se vzhledem ke komplexní úpravě voleb konaných Českou národní radou (viz výše) škrtají.
V § 59
Odstavec 1 tohoto paragrafu zní: "(1) Schůze předsednictva České národní rady jsou zpravidla neveřejné." Zbytek tohoto odstavce se škrtá, protože první věta pokrývá i možnost veřejné schůze předsednictva apod.
V § 65
V odstavci 3 č. 5 se upravuje název výboru pro národní výbory tím, že se připojuje ještě výraz "a národnosti". Tím se plní usnesení schůze České národní rady z 21. prosince 1968.
V § 66
Odstavec 1 se doplňuje ústavní definicí výborů tím, že se za slovo "Výbory" vkládají slova "jako iniciativní a kontrolní orgány České národní rady."
Dále se připojuje nový odstavec 2 vyjadřující, že výbory pracují podle svých plánů:
"(2) Ve své činnosti se výbory řídí svými pracovními plány."
V § 67
Nad tento paragraf se zařazuje mezinadpis "Volba, ustavení a jednání výborů".
Připojuje se nový odstavec 4, který má pokrýt činnost mandátového a imunitního výboru v případech disciplinárního řízení:
"(4) Mandátový a imunitní výbor připravuje rovněž zprávy pro předsednictvo České národní rady v případech disciplinárního řízení podle § 91 až 95."
V § 71
Doplňuje se nový odstavec 2 uvádějící, kdo může být přítomen v neveřejné schůzi výboru:
"(2) Neveřejné schůze výboru se mohou zúčastnit předseda a členové předsednictva České národní rady, členové vlády, předseda kontrolního orgánu České národní rady, sekretář České národní rady a pověření pracovníci Kanceláře České národní rady, jakož i další osoby, na jejichž přítomnosti se výbor usnese."
V § 72
Odstavec 2 se škrtá jako zbytečný a dosavadní odstavec 3 se přečíslovává na 2 a zní takto: "(2) Návrhy lze předkládat i ústně. Předseda může požádat o jejich písemnou formulaci."
Odstavec 4 se škrtá a odstavec 5 se přečíslovává na odstavec 3.
V § 73
Druhá věta odstavce 1 se doplňuje a mění takto: "Zásady navrhované úpravy, ekonomické rozbory příp. jiné podklady předkládá ten, kdo má zákonodárnou iniciativu."
V § 74
V odstavci 1 první věta se škrtají slova ", který pak podává zpravidla i zprávu o výsledcích jednání výboru České národní radě, popřípadě jejímu předsednictvu." Toto ustanovení se přeřazuje jako nový odstavec 1 do § 75.
V § 75
Dosavadní odstavec 1 dostává tuto formulaci:
"(1) Výbor ustanoví ze svých členů zpravodaje, který podává zprávu o jednání výboru České národní radě popřípadě jejímu předsednictvu. Jeden zpravodaj může podávat zprávy i o více věcech projednaných týmž výborem."
V druhém odstavci se dává právo dohodnout se na společném zpravodaji několika výborů výborům samým, nikoli jejich předsedům. Odstavec 2 podle toho zní:
"(2) Projednává-li touž věc několik výborů, mohou se výbory dohodnout na společném zpravodaji. Nedohodnou-li se, určí zpravodaje předseda České národní rady."
V § 81
Odstavce 1 a 2 se slučují do jednoho odstavce tohoto znění:
"(1) Předseda a místopředsedové České národní rady, členové vlády a předseda kontrolního orgánu České národní rady se mohou účastnit schůze výboru a udělí se jim slovo, kdykoli o to požádají."
Odstavec 5 se proti dosavadnímu znění rozšiřuje tak, že zní:
"(5) Právo být přítomni mají také sekretář České národní rady a pověření pracovníci Kanceláře České národní rady."
V § 82
Na konci tohoto paragrafu se připojují slova "a podá výboru potřebná vysvětlení".
V § 83
Dosavadní druhý odstavec se mění na třetí a třetí na druhý. Tato změna se děje proto, aby byla pokryta i odměna osob přizvaných k účasti na práci pracovních skupin výborů.
V § 84
Odstavec 1 se upravuje tak, že výboru se dává právo obrátit se se žádostí o objasnění věci nejen na státní orgán ale i na kteroukoli jinou organizaci. Ovšem pouze státní orgán má povinnost informaci nebo pomoc poskytnout. Odstavec 1 zní:
"(1) Výbor může, je-li toho pro objasnění věci třeba, požádat kterýkoli státní orgán popřípadě jinou organizaci o informace nebo jinou pomoc potřebnou pro práci výboru. Státní orgán je povinen žádanou informaci nebo pomoc poskytnout.
V § 85
Ustanovení o ověřovatelích se mění tak, aby pokrývalo ověřovatele České národní rady, předsednictva i výborů:
"Ověřovatelé České národní rady odpovídají za správnost a úplnost zápisů, dohlížejí na hlasování a konání voleb (popřípadě sčítají hlasy) a spolupodepisují usnesení České národní rady. Ověřovatelé předsednictva a výborů plní obdobné úkoly."
V § 89
V odstavci 1 se dodávají slova "a jejích orgánů, do kterých byli zvoleni."
Odstavec 2 se v důsledku úpravy odstavce 1 škrtá a nahrazuje novým odstavcem 2 tohoto znění:
"(2) Návrhy, interpelace a otázky mohou poslanci podávat i mimo schůze České národní rady a jejích orgánů a to písemně."
V § 91
V odstavci 1 první řádek se škrtají slova "do skupin" a nahrazují se slovy "v poslanecké kluby". V druhém řádku se slovo "skupinu" nahrazuje slovem "klub".
V odstavci 2 první řádek se škrtá slovo "dočasné".
V odstavci 3 první řádek se výraz "ke skupinám" rozšiřuje tak, že zní "ke klubům a skupinám". V odstavci 3 se dále škrtá poslední věta a nahrazuje se novou větou tohoto znění: "Poslanecké kluby a orgány České národní rady iniciativu poslanců a působí k rozvoji jejich politické osobnosti."
V § 92
Připojuje se nový odstavec 5 tohoto znění:
"(5) Požádá-li poslanec, který byl zadržen nebo je ve vazbě, o rozhovor s kterýmkoli členem předsednictva České národní rady, musí mu být rozhovor neprodleně umožněn.
V § 94 až 99
Ve všech těchto ustanoveních, ale i na jiných místech návrhu zákona, se výraz "kárné řízení" mění na "disciplinární řízení". Je to v zájmu souladu s textem ústavního zákona o československé federaci.
V § 96
Ze seznamu trestů se vypouští "3. ztráta členství ve výboru nebo v předsednictvu,". V důsledku toho se pak č. 4 mění na č. 3.
V § 97
Tento paragraf se formulačně upravuje tak, že zní:
"(1) Disciplinární řízení provádí předsednictvo České národní rady na základě zprávy mandátového a imunitního výboru.
(2) Předsednictvo České národní rady může ukládat tresty:
písemnou důtku a ztrátu nároku poslance České národní rady na náhradu nebo její část na dobu nejvýše jednoho měsíce.
(3) Pokud jde o uložení ostatních trestů, předkládá předsednictvo své návrhy České národní radě."
V § 98
Tento paragraf se škrtá, protože o návrzích předsednictva v disciplinárních záležitostech musí být umožněna rozprava.
V § 102
V třetím odstavci tohoto paragrafu v předposledním řádku se za slova "denní dieta" vkládá vysvětlující výraz "(tj. nocležné a stravné)".
V § 104
V prvním odstavci třetí řádek se výraz "zvolí Česká národní rada 75 poslanců" rozšiřuje tak, že zní: "zvolí Česká národní rada tajným hlasováním 75 poslanců". Tajné hlasování se v tomto případě stanoví jako obligatorní.
S uvedenými změnami a s řadou stylistických úprav a s příslušnou úpravou nadpisů, mezinadpisů a číslování paragrafů (viz přiložený přepracovaný text návrhu zákona) doporučuje ústavně právní komise České národní radě návrh zákona ČNR o jednacím řádu České národní rady ke schválení.
V Praze dne 6. ledna 1968
doc. dr. Vladimír Klokočka |
doc. dr. Zdeněk Jičínský |
zpravodaj |
zpravodaj |
Dodatek
ke zprávě ústavně právní komise (tisk 4)
o návrhu na vydání zákona ČNR o jednacím řádu České národní rady
Ústavně právní komise se ve své schůzi dne 6. ledna 1969 usnesla doporučit vedle změn uvedených v tisku 4 ještě tyto další změny:
V § 9
V odstavci 2 se připojuje nová věta: "Jinak se Česká národní rada sejde třicátého dne ode dne podání žádosti."
V § 11
Bod d) tohoto paragrafu se mění a zní takto: "d) návrhy a zprávy výborů".
V § 35 (nové číslování)
Odstavec 2 se doplňuje takto: "a musí být opatřeny podpisy aspoň dvaceti poslanců. Nestane-li se tak, lze projednat i písemné návrhy jednotlivých poslanců."
V § 36 (nové číslování)
V odstavci 2, poslední řádek, se škrtá slovo "poměrně".
V § 37 (nové číslování)
Odstavec 2 se doplňuje touto větou: "Navrhuje ji skupina aspoň 20 poslanců; nestane-li se tak, lze projednat i písemné kandidátní listiny navržené jednotlivými poslanci."
V odstavci 3, předposlední řádek, se škrtá slovo "poměrně".
V odstavci 4, předposlední řádek, se za slova "koná se" vkládá výraz "na základě nové kandidátní listiny, popř. kandidátních listin (odstavec 2)".
V § 65
V odstavci 3 se pořadí jednotlivých výborů upravuje takto:
"1. ústavně právní výbor,
2. výbor pro národní výbory a národnosti,
3. výbor kulturní a školský,
4. výbor zdravotní a sociální,
5. výbor pro právní ochranu občanů,
6. výbor pro plán a rozpočet,
7. výbor průmyslový,
8. výbor pro zemědělství a výživu,
9. výbor pro obchod, dopravu, pošty a telekomunikace."
V § 66
V odstavci 2, první řádek, škrtá se slovo "obsahující" a nahrazuje výrazem "jakož i".
V § 92
Nový odstavec 5, který zní: "(5) Požádá-li poslanec, který byl zadržen, nebo je ve vazbě, o rozhovor s kterýmkoliv členem předsednictva České národní rady, musí mu být rozhovor neprodleně umožněn." se doplňuje ještě slovy ", a to bez přítomnosti třetích osob".
S těmito změnami a se změnami obsaženými již v tisku 4 doporučuje ústavně právní komise návrh zákona ČNR o jednacím řádu České národní rady ke schválení.
V Praze dne 6.ledna 1969
doc. dr. Vladimír Klokočka |
doc. dr. Zdeněk Jičínský |
zpravodaj |
předseda |