Místopředseda dr. Jičínský:
Dávám slovo posl. Haasovi.
Posl. Haas: Vážený soudruhu místopředsedo,
vážená Česká národní
rado, s ohledem na pokročilou dobu se omezím jen
na dvě faktické připomínky.
První se týká nejbližších
spolupracovníků vlády, jak správně
nazval předseda vlády ing. Rázl národní
výbory. O této oblasti jsme zatím málo
hovořili. Přesto však se domnívám,
že převážná část
našeho politického a ekonomického života
- a nejen našeho, nýbrž života každého
národa a státu - se odvíjí právě
v obcích.
Když sledujeme život a prohlášení
našich představitelů celostátně,
víme, že je rozhodující, jaké
jsou vzájemné vztahy v obcích mezi občany
a jak se plní základní úkoly v obcích.
Myslím proto, že bychom měli vypracovat komplexní
návrh na reorganizaci funkce národních výborů,
na jejich řízení, plánování
a financování. Nemůžeme se dobře
spokojit s postupným reformováním.
Pokud si vzpomínáme, od roku 1945 jsme prodělali
mnoho velkých i malých reforem a vydali mnoho zákonů.
Normální občan to nemůže ani
řádně evidovat, přičemž
tyto zákony se podstatně proti sobě rozcházejí.
Domnívám se, že chceme-li zvýšit
prestiž národních výborů jako
orgánů mocenských, ale i správních,
musíme usilovat o jejich velkou stabilitu. K tomu je potřebí
reformy dokonalé, promyšlené, která
nemůže být hotova za krátkou dobu. V
této reformě musíme vyřešit především
systém národních výborů, protože
v každém případě je rozhodující
systém a funkce národních výborů.
Musíme vyřešit problém složky zastupitelské
a složky výkonné, problém pléna,
rady, problém komisí, problém třeba
předsedy komise a vedoucího odboru. Je zde spousta
problémů, které se ještě stále
nejasně rýsují.
Jsem proto názoru, že když jsme se kdysi dohodli,
že vydáme koncem června harmonogram, resp.
uzavřeme tuto kampaň a dáme určité
zásady, že to bylo poměrně unáhlené.
Myslím, že by naše vláda měla říci
lidem, že tyto práce se zdržely, že je nutné
s ohledem na velkou problematiku a velké úkoly,
které nás čekají, prodloužit
termín a vydat zásadní reformu, která
bude daleko trvanlivějšího charakteru. Bereme
v úvahu z ekonomického hlediska, že každá
reforma ve správě znamená zpomalení
chodu správy a také podstatné zvýšení
nákladů.
Druhou poznámku bych měl k referátu o ekonomických
problémech, k pasáži týkající
se ekonomické reformy, zákona o podniku apod. My
všichni jsme se na jaře v této oblasti hodně
exponovali. I v naší pracovní skupině
výboru pro plán a rozpočet jsme projednávali
podrobně návrh zákona o podniku a problémy
v podnikové sféře. Je správné
a souhlasím, že bylo potřebné ukončit
experimentální dobu zakládání
rad pracujících apod. Jsem však toho názoru
jak v obecní samosprávě, že i v podnikové
správě je potřeba dělat opatření
trvanlivějšího charakteru. Je potřebí,
aby zde fungovaly zastupitelské prvky a prvky výkonné.
Domnívám se, že zastupitelské prvky
- a my jsme se o tom sami přesvědčili - byly
poměrně dobře vybírány do podnikových
rad. Pokud jsme měli ve skupině možnost posoudit
některé, byly vesměs vybírány
uvážlivým způsobem. Měli bychom
zkoumat funkci těchto orgánů a funkci ředitelů.
I když souhlasíme s tím, že naprostá
většina ředitelů plní dobře
své funkce, nejsou takoví všichni. Někteří
viděli v podnikových radách určité
oponenty, myslím, že správné oponenty.
Známe třeba případy, kdy si podnikoví
ředitelé připravovali podnikové rady
k obrazu svému. Bylo to vlastně předělání
bývalých ekonomických rad. Když byly
rady zvoleny, tehdy velmi solidním způsobem, myslím,
že by mohly fungovat i dále a na nich zkoumat a ověřovat
zákon o podniku. Jsem toho názoru, že bychom
tento zákon měli v každém případě
vydat letos.
Ještě mám poznámku k činnosti
poslanců. Soudružka Kolaříková
zde hovořila správně. Myslím, že
dnešní vládní prohlášení
hodnotíme všichni jako velmi solidní, otevřené
a velmi optimistické. Je to však prohlášení,
které bude postupně přinášet
další opatření, která budou méně
populární a méně přijatelná.
Myslím, že bychom zde měli mít dvě
funkce nás, poslanců. Měli bychom přinášet
naší vládě své zkušenosti
z hovorů s občany a informovat je o situaci. To
je spíše naše pasívní funkce. Daleko
závažnější bude funkce aktivní,
kde budeme muset vládu podporovat. Myslím, že
dnešní vláda si to zaslouží a vládní
prohlášení můžeme všichni
s klidným svědomím přijmout a také
ho propagovat. /Potlesk./
Místopředseda dr. Jičínský:
Slovo má posl. ing. Souček.
Posl. ing. Souček: Vážená Česká
národní rado, členové vlády,
vážení hosté. Místopředseda
ČNR soudruh Jičínský v úvodním
slově uvedl, že náš nový zákonodárný
sbor malou zkušenost kompenzoval zvýšenou iniciativou,
angažovaností a snahou. Proto snad více než
v legislativní činnosti dosáhla ČNR
konkrétních výsledků ve své
poznávací a kontrolní činnosti.
Dovolte mi několik poznámek k dopolední zprávě
ing. Rázla ze zkušeností komise průmyslového
výboru pro chemický průmysl a ze zkušenosti
vlastní. Řád do současného
hospodářského systému je nutné
uvést. K tomu byla připravována řada
zákonných opatření, většinou
na úrovni federální, která byla odsunuta
na konec letošního roku. Předložený
vládní rozbor vidím proto v nezbytné
podmíněnosti s řešením základních
hospodářských zákonů. Stabilizační
a regulační zásahy vlády za dané
situace jsou nezbytné. Pochybuji však o účinnosti
a potřebném účinku zavádění
takových kritérií jako limitování
počtu pracovníků podnikům, o němž
byla řeč ráno nebo zvyšováním
odvodů na bázi průměrných výdělků.
Taková kritéria spíše odpovídají
administrativně direktivnímu řízení,
než zásadě naší vlády, cituji:
"Dělat politiku tlaku na neprogresívní
výrobu a poskytovat maximální šance
podnikům, které zvyšují výrobu,
produktivitu, kvalitu a hospodárnost."
Opatření vlády mohou být impulsem
k tomu, aby byl prohlouben kontakt mezi jednotlivými stupni
řízení, aby se řízení
ekonomiky zaměřilo na zastavení nepříznivého
vývoje. Je však více než pravděpodobné,
že z jednání mezi podnikovou sférou
a ministerstvy vyjde množství zásadních
problémů, jejichž řešení
bude muset mít koncepční, nikoliv nouzový
nebo operativní charakter.
Chtěl bych uvést některé příklady
z chemického průmyslu, s nimiž se naše
komise průmyslového výboru při své
práci setkala. V roce 1969 se mají podniky chemického
průmyslu podílet zhruba 20 % na celkovém
aktivním saldu vztahu průmyslu a stavebnictví
ke státnímu rozpočtu, ačkoliv srovnatelný
podíl jejich hrubého důchodu činí
jen asi 10 %.
Za první čtvrtletí tohoto roku vyprodukovaly
podniky chemického průmyslu ČSR 1200 mil.
Kčs hrubého zisku, avšak po splátkách
úvěru a po splnění povinností
ke státní pokladně se zmenšil na pouhých
150 mil. Kčs pro celý československý
průmysl. Zadluženost chemických podniků
koncem tohoto roku dosáhne zhruba 5 mld. Kčs. Toto
číslo odpovídá celkovému objemu
ročního hrubého zisku všech podniků
chemického průmyslu v českých zemích.
Tato čísla ukazují opak než se všeobecně
proklamuje, že podniky jsou bohaté a stát chudý.
Řada podniků chemického průmyslu a
myslím i jiných odvětví se dostala
do finančních obtíží a tyto podniky
bude muset v nejbližší době řešit
sama vláda. V chemickém průmyslu jde o takové
velké a tradiční podniky, jako Spolana Neratovice,
Silon Planá, Přerovské chemické závody
a Urxovy závody. Řešení jejich situace
skutečně přesahuje jejich možnosti a
možnosti nadřízených sdružení.
U těchto podniků dochází totiž
k paradoxní situaci, že podniky se zadlužují
proto, aby měly na odvody státu, takže odvodové
zatížení čistého zisku je v některých
případech astronomicky vysoké. Čísla
nebudu uvádět, ale u jmenovaných podniků
dělá odvodové zatížení
čistého zisku několik set procent.
V těchto i v dalších podnicích, které
se dostaly do finančních obtíží,
začínají působit výrazné
psychologické momenty, které nemůžeme
podceňovat. Není nesnadné zviklat víru
pracovních kolektivů ve stabilitu podniků,
případně celého odvětví.
K tomu docela stačí, abychom provedli pronikavé
zpřísnění ekonomických pravidel
a nerozhodli včas o státní účasti
na rozvoji takových průmyslových odvětví,
jako např. chemie.
Chemické podniky dnes pomalu ztrácejí perspektivu,
ztrácejí půdu pod nohama a důvěru
pracovních kolektivů. Bylo by proto užitečné,
aby se již v průběhu stabilizačních
opatření projevil určitý koncepční
přístup k problémům. Aby si vláda
ujasnila, zda chce na dlouhé roky podvázat rozvoj
chemického průmyslu, a pak nemusí příliš
mnoho měnit na dosavadním vývoji - anebo
zda jej chce rozvíjet v souladu se žádoucí
přestavbou struktury národního hospodářství.
A pak se nemůže spokojit jen s tím, že
zhorší podmínky, zvýší tlak
- ale nedá šanci.
Kladu proto vládě dvě otázky:
1. Jaký zaujímá vláda postoj k podnikům,
které se dostaly do finančních obtíží
v důsledku zdražení investic, importu, dopravních
tarifů apod.
2. Jaký zaujímá vláda postoj k dalšímu
rozvoji chemického průmyslu, jakožto důležité
součásti požadovaných strukturálních
změn národního hospodářství.
Nakonec mi dovolte krátkou poznámku ke kázni
a disciplíně. Pouhé zvýšení
kázně nám nevyřeší hospodářské
potíže. Ovšem bez disciplíny a kázně
sebedokonalejší systém nelze efektivně
uplatňovat. Připojuji se k těm slovům,
která zde byla vyřčena na podporu kázně
a disciplíny, a to pro všechny občany, vládou
počínaje a dílnou konče podle principu
čím vyšší pravomoc, tím
větší odpovědnost. /Potlesk./
Místopředseda dr. Jičínský:
Dávám slovo posl. ing. Kabelkovi.
Posl. ing. Kabelka: Vážená Česká
národní rado, vyslechli jsme zprávu předsedy
vlády ČSR ing. Rázla o opatřeních,
která vláda hodlá realizovat, aby dosáhla
stabilizace našeho hospodářství.
Dovolte mi při této příležitosti,
abych upozornil na jednu oblast, kde máme určité
rezervy - na pohraničí. Otázkou pohraničí
jsme se v uplynulých létech zabývali mnohokrát.
Jestliže k ní přistupujeme v přítomné
době znova, znamená to, že se nám nepodařilo
vyřešit všechny problémy v této
oblasti s konečnou platností, že i zde jsme
měli určité představy, které
se plně nekryly se skutečností. Jestliže
hodnotíme určité dílčí
úspěchy kladně, pak tím více
nás to zavazuje, abychom přistupovali k dalším
úkolům ještě vážněji.
Snahy o ekonomické využití těchto oblastí
byly několikeré. Přístupy však
byly převážně resortní, nekomplexní
a tím se také stalo, že prostředky,
ačkoliv nebyly malé, nepřinesly žádaný
efekt. Pod problémem pohraničí musíme
vidět několik dílčích otázek.
Pohraničí není totiž jen území
za čarou, která oddělovala v době
okupace od naší republiky část z našeho
celistvého území. Je to také území
o různé ekonomické síle, což
se projevuje ve stupni stabilizace této oblasti k dnešnímu
dni. Je to také vzájemný vztah zemědělství
a lesnictví k průmyslu. Projevuje se v tom vztah
minulého období k různým složkám
společnosti a k řešení ekonomických
problémů našeho státu.
Přivítali jsme proto rozhodnutí o zřízení
stálé vládní komise pro pohraničí,
která přistupuje k řešení těchto
otázek a má za sebou značný kus dobré
koncepční práce. I když zemědělský
výbor ČNR vyslovil se zprávou o postupu prací
na plánu rozvoje pohraničí souhlas a tím
vyslovil i souhlas s koncepcí vládní komise,
dovolte mi, abych zde zdůraznil některé aspekty,
které budou hrát podle mého názoru
ve stabilizaci pohraničí důležitou,
možná rozhodující roli.
Zmínil jsem se o tom, že pohraničí není
jen území oddělené protektorátní
hranicí, ale že je to území různé
ekonomické síly. Jsem přesvědčen,
že právě tento aspekt je nutné zdůraznit,
neboť bych se nemohl ztotožnit s tím, kdo by
chtěl stavět průmyslovou oblast severních
Čech na úroveň Šumavy a Bruntálska
a chtěl je řadit na stejnou preferenční
úroveň.
Avšak ani rozdělením na zemědělskou
a průmyslovou oblast bychom nedošli ke spravedlivému
zařazení oblasti, neboť i mezi zemědělstvím
Znojemska a Šumavy je podstatný rozdíl. Přitom,
máme-li na mysli cíl vyrovnat úroveň
pohraničí na úroveň vnitrozemí,
musíme sledovat, jak pomoci podnikům a závodům,
které zde jsou, tak i podporu těm podnikům,
které částí své výroby
pohraničí pomáhají. Stejným
způsobem musíme pokračovat v případě
preferenčních příplatků i jiných
ekonomických nástrojů, podporujících
rozvoj i těchto oblastí.
S tím souvisí velmi důležitá,
v této chvíli otevřená otázka
kategorizace pohraničí. Podařilo se stanovit
území pohraničí. Pokud jde o zařazení
do jedné ze 3 kategorií, zjišťujeme, že
do první - s extrémními podmínkami,
je zařazeno velmi málo obcí. Je otázkou,
zda do těchto míst - i když mají největší
dotace - je účelné investovat, protože
předpoklad, že nám tam budou lidé spokojeně
žít, je velmi malý.
Když však probíráme podmínky pro
kategorizaci pohraničí a srovnáváme
je se skutečností, zjišťujeme, že
ani vysloveně pohraniční obce, jako je Kvilda,
Borová Lada a celé pásmo jihočeského
pohraničí, by do této kategorie nepatřilo,
protože služby, podle kterých se to převážně
posuzuje, jsou dosažitelné snadněji, než
se předpokládá, a přece životní
podmínky plynoucí už jen z nadmořské
výšky jsou značně ztížené.
Stavět Kvildu s Českými Velenicemi na jednu
úroveň jen proto, že rozsah služeb je
téměř stejný, a přehlížet
rozdíl v kvalitě, je nemožné. Musíme
si vážit obyvatel těchto oblastí a udělat
všechno pro to, aby zde zůstali jako jádro
pro další osidlování. V přítomné
době musíme vidět toto posílení
v preferenčních mzdových příplatcích,
nesmíme však vidět v nich cíl, ale jen
prostředek k řešení konečných
záměrů.
Musíme se také rozhodnout, jak tuto oblast budeme
obhospodařovat. Zde nejde jen o to, jak využít
oblastí, které se dají osídlit, ale
také jak využít ta místa, která
mohou poskytnout užitek, ale kde životní podmínky
jsou takové, že v přítomné době
je skutečně obtížné připravit
snesitelné životní prostředí.
Musíme proto hledat řešení, jak tuto
oblast využít, zvláště tam, kde
životní podmínky jsou příliš
drsné. Rozlišit oblast, kterou chci jen využít,
s jinou, kterou chci také doosídlit a která
má být výchozím bodem pro využití
širšího obvodu. Chceme-li prospět společnosti,
musíme celé pohraničí využít,
ale není již nutné celé pohraničí
plně doosídlit.
Jde nám především o ekonomické
posílení této oblasti, o to, aby byla schopna
sama vytvořit takové podmínky, aby lidé
přicházeli a zůstávali. Jde tedy o
to, posílit zdroje efektivních pracovních
příležitostí.
K tomu účelu by mělo především
směřovat využití fondu pro rozvoj pohraničí,
protože mzdovou preferencí zlepšujeme pouze minimální
podmínky obyvatel, avšak nezvyšujeme výrobu,
která by kryla vznikající kupní sílu.
Jestliže jsem již uvedl, že jednotlivé oblasti
pohraničí jsou různě silné,
potvrdil jsem tím, že mnohé těžkosti
není možno běžně řešit
z fondu pro rozvoj pohraničí, ale že je nutno
hledat nápravu nejdříve ve výrobní
sféře. Jde nám o hospodářsky
silné pohraničí. Toho můžeme
dosáhnout tím, že zde posílíme
rozvoj těch odvětví hospodářství,
které zde jsou, nebo sem svou přirozenou povahou
patří. Toho můžeme dosáhnout
tím, že jejich rozvojem zlepšíme mzdové
podmínky natolik, že mzdová úroveň
bude vyplývat z pracovních výsledků
a nikoliv z preferencí. To by mělo být základním
požadavkem řešení a zároveň
i cílem celé akce.
Tím také vyřešíme otázku,
zda má dostat mzdové příplatky ten,
kdo v pohraničí pracuje, nebo ten, kdo zde bydlí
nebo ten, kdo tu bydlí i pracuje.
V souvislosti s tím se bude vyžadovat velmi citlivý
přístup ke stanovení bodu zvratu, kdy preferenční
mzdový příplatek bude ekonomicky i morálně
neúnosný i kdy funkci preference bude muset nahradit
efekt výroby.
Musíme mít přitom na mysli, že stát
chce řešit problém sice dlouhodobě,
avšak přece jen v omezeném časovém
rozpětí.
Dovolte mi nyní, vážení poslanci, abych
tato opatření, o kterých jsem se zmiňoval,
označil jako koncepční a programová.
Jsou zde ještě dvě oblasti, které nelze
přehlédnout: Oblast konkrétního provádění
a oblasti vztahů životního prostředí
a člověka, pro kterého toto všechno
děláme a který nám oživení
a využití má zajistit.
První oblast bude ležet přímo ve výrobní
sféře a bude záležet na národních
výborech, jakým způsobem budou kloubit jednotlivé
plány různých sektorů do sebe tak,
aby do sebe zapadaly, to je abychom pamatovali nejdříve
na byty, kde budou bydlet ti, kteří budou rozvíjet
třetí sektor a kteří budou rozšiřovat
místní výrobu.
Aby při rozšiřování výrobních
kapacit a tím zvětšení počtu
pracovních příležitostí byla
uskutečňována druhá etapa výstavby
bytů pro ty, kteří v nových kapacitách
budou pracovat, aby byly v souladu s potřebami rozvíjeny
služby pro zlepšení životního prostředí.
Zde bych chtěl zdůraznit jak růst pravomoci
národních výborů, tak i růst
jejich odpovědnosti za proporcionální rozvoj
oblasti, kterou spravují. Zde totiž nepůjde
jen o rozdělení prostředků, ale i
o kontrolu jejich využití, o účelnost
záměrů a jejich realizaci.
Zbývá odpověď na poslední a podle
mého nejtěžší otázku:
Pro koho to všechno připravujeme? To všechno,
co jsem uváděl, je technická část
záměru. Aby to však mohlo fungovat a rozvíjet
se a tím i odevzdávat společnosti to, co
od této oblasti očekává, je nutné
vědět: Co tomu řekne obyvatel?