Místopředseda dr. Jičínský:
Dávám nyní slovo posl. dr. Matyášovi.
Posl. dr. Matyáš: Soudružky a soudruzi,
dovolte mi několik poznámek ke zprávě,
kterou přednesl předseda vlády s. ing. Rázl.
Ve zprávě bylo řečeno, že se
asi nepodaří dát do daňové
reformy ekonomickou samostatnost národních výborů.
Současně se mluvilo o podstatném posílení
pravomoci městských a místních národních
výborů.
Domnívám se, že je třeba udělat
všechno pro to, aby při daňové reformě
byla ekonomická situace místních a městských
národních výborů posílena,
protože za jiných okolností nemá smysl
jim dávat jiné pravomoci.
Značnou část své zprávy věnoval
ing. Rázl bytové výstavbě. Bylo ve
zprávě řečeno, že budou splněny
dodavatelské byty v roce 1969 a 1970 podle hospodářské
směrnice. Domnívám se ovšem, že
to nebudou ty byty, které byly v hospodářské
směrnici obsaženy a že je nebezpečí
v tom, že tyto byty, které budou postaveny, nebudou
postaveny tam, kde postaveny být měly. Usnesením
vlády č. 15 bylo povoleno ministerstvu stavebnictví
započítat do bytové výstavby všechny
byty, které staví. To znamená i byty podnikové.
Toto usnesení znamená, že prakticky byl ministerstvu
stavebnictví snížen úkol, protože
podnikové byty představují čistě
nové byty, zatímco byty stavěné pro
národní výbory znamenaly komplexní
bytovou výstavbu s příslušným
podílem občanské vybavenosti, tj. škol,
jeslí, distribucí atd. Při úkolech,
které ministerstvo stavebnictví projednává
s generálními řediteli, není počet
bytů rozdělen do jednotlivých krajů,
resp. oblastí, ale generální ředitelé
dostávají tyto úkoly globálně.
Nepokládám to za správné, protože
tím se budou stavět byty tam, kde t. č. existují
kapacity a ne tam, kde jsou zapotřebí byty. Domnívám
se, že v tomto smyslu je třeba tuto směrnici
přehodnotit.
Chtěl bych upozornit ještě na to, co by centrum
mělo v nejbližší době udělat.
Nejbližší dobou rozumím 3. čtvrtletí.
Je nutné to udělat proto, aby byly zajištěny
předpoklady pro bytovou výstavbu i po roce 1970.
Je to především úprava předpisů
o dokumentaci staveb. Dnešní předpisy nařizují,
že již ve stadiu projektového úkolu je
třeba znát dodavatele. Od projektového úkolu
do zahájení realizace stavby uplynou průměrně
2 - 3 roky minimálně a jestliže např.
neznáme v Severočeském kraji dodavatele zhruba
na 20 tisíc bytů, nemůžeme dělat
ani projektové úkoly.
Tytéž předpisy vyžadují, aby ve
stadiu souhrnného projektového řešení
spolupracoval dodavatel již od začátku na odsouhlasování
dokumentace. Prakticky od projektového úkolu, přes
souhrnné projektové řešení dávají
tyto předpisy dodavatelům možnost, aby podstatně
ovlivňovali průběh projektové dokumentace
a aby to, co sami zanedbali, nebo nesplnitelnými požadavky
ovlivňovali tento průběh tak, že potom
mají důvod říkat, že je zde projektová
nepřipravenost.
Domnívám se, že předpisy o dokumentaci
je třeba změnit tak, aby zde nebyla povinnost znát
dodavatele při stanovení projektového úkolu
a aby do určité fáze souhrnné projektové
řešení se dělalo bez účasti
dodavatelů s tím, že bude pro dodavatele závazné.
Dosavadní způsob jednostranně ovlivňuje
komplexní bytovou výstavbu dodavatelem tak, že
tito již od projektového úkolu prosazují
přijetí své materiálové základny,
o níž byla řeč a která je - pokud
bych to tak mohl nazvat - na úrovni feudalismu.
Druhou částí předpisů, kterou
je třeba změnit, jsou předpisy o podrobných
územních plánech. Tyto dnes prakticky překonané
předpisy předpokládají, že se
území zastavuje najednou, zatímco dnes se
kromě komplexní bytové výstavby na
tomtéž území staví i účelné
investice, přičemž tyto účelové
investice podléhají režimům limitů
zahajovaných staveb atd., a prakticky znemožňují
dobré vypracování podrobných územních
plánů v celkové koncepci.
Podrobné územní plány se stále
přepracovávají, což stojí značné
prostředky, a mrhá se s projektovými kapacitami.
Tyto předpisy je třeba přepracovat urychleně,
zjednodušit je a nečekat až na zákon o
územním plánování a stavebním
řádu, který se projednává již
2 - 3 roky. Dosud projednán není a není ani
naděje, že by mohl být v dohledných
měsících vydán.
Poslední záležitost tohoto úseku se
týká odpovědnosti za stavební práce.
Je to záležitost, která podstatně ovlivňuje
investiční výstavbu, protože zde neexistuje
přesná odpovědnost mezi investorem a dodavatelem.
Máme typizované objekty, máme závaznou
konstrukční soustavu, která je schválena
centrem, bývalou Státní komisí pro
investiční výstavbu nebo dnes ministerstvem
výstavby a techniky - máme materiálovou základnu
schválenou ministerstvem stavebnictví a přitom
za výstavbu odpovídají krajské projektové
ústavy.
To je tedy stav naprosto neúnosný. Pokud bych ho
měl charakterizovat na příkladu z běžného
života, je to asi tak, jako kdyby za konfekční
výrobek výrobce odpovídal takovým
způsobem, jako kdyby to byl zakázkový oděv,
šitý z dodané látky a dodanými
nitěmi a podle vlastního střihu.
Tuto záležitost mělo řešit ministerstvo
techniky do konce minulého roku. Není dořešena
dodnes a podstatně ovlivňuje investiční
výstavbu, protože vede k alibismu všech partnerů,
kteří se na investiční výstavbě
podílejí.
Chtěl bych sdílet optimismus této zprávy
v tom ohledu, že budou v r. 1969 a v r. 1970 postaveny všechny
dodavatelské byty podle hospodářské
směrnice. Obávám se však, že bude-li
postaven příslušný počet bytů,
bude to znamenat nejenom vyřazení účelových
staveb, ale i stavění holých bytů
na většině sídlišť, takže
se nedostane kapacit na občanskou výstavbu.
Jako poslední připomínku mi dovolte úvahu,
která se týká 400 tisíc bytů,
které se mají stavět v období let
1971 - 1975. Doporučuji, aby tato úvaha byla dobře
zvážena a přehodnocena, protože jakmile
se jednou toto číslo objeví, potom se trvá
na splnění tohoto čísla, bez ohledu
na to, co znamená. Bylo to zde řečeno již
přede mnou. Máme nemocnice, které potřebují
nutné opravy, protože v nich padá zdivo pomalu
na pacienty. Máme školy, které nebyly dlouhá
léta obnovovány, nebyly stavěny školy
II. cyklu vůbec a kromě bytů stavíme
minimálně občanskou výstavbu.
Domnívám se, že z tohoto hlediska je třeba
udělat úvahu o kapacitních možnostech
stavebnictví, dokonale je zvážit a řekneme-li,
že má být 400 tisíc komplexních
bytů, je nutno současně s tím říci,
co nebude. /Potlesk./
Místopředseda dr. Jičínský:
Dávám slovo místopředsedovi ČNR
Jedličkovi.
Místopředseda Jedlička: Vážená
ČNR, soudružky a soudruzi poslanci, vyslechli jsme
velmi obsáhlý výklad předsedy vlády
s. ing. Rázla o práci české vlády
za necelý půl rok její existence i o současné
ekonomické situaci, jakož i o záměrech
vlády.
Je přirozené, že převážná
část výkladu byla věnována
charakteristice podmínek, ve kterých vláda
pracovala, celkovému vývoji v různých
odvětvích našeho hospodářství.
Myslím si, že přednesená zpráva
ukázala, co se všechno podařilo vládě
splnit z programových cílů, vyjádřených
v programovém prohlášení vlády
ze dne 23. 1. 1969. Protože zmíněné
vládní prohlášení se dotýkalo
všech úseků našeho společenského
života i těch odvětví, jimž v dnešní
zprávě bylo věnováno velmi málo
místa, dovolte mi, abych vyslovil několik poznámek
k současné zdravotní a sociální
problematice. Mrzí mě jen, že nemohu vyhovět
prosbě soudruha předsedy vlády v tom smyslu,
že nelze v této době přicházet
s požadavky na finanční prostředky,
investice, pracovníky atd.
Soudruh předseda vlády ve své zprávě
řekl, že vláda ČSR se v letošním
druhém pololetí hodlá situací na úseku
zdravotnictví zabývat a přijmout konkrétní
opatření směřující ke
zlepšení v oblasti zdravotní a sociální
péče. Přes toto ujištění,
že vláda bude věci řešit, musím
prohlásit, že současná situace a velké
množství neřešených a nedořešených
problémů nás, členy zdravotního
a sociálního výboru, neuspokojuje, a že
stálé oddalování přijetí
konkrétních opatření ke zlepšení
může způsobit velké škody pro celou
naši společnost.
Vycházím z již zmíněného
vládního prohlášení z ledna t.
r., v němž vláda přistoupila s maximální
odpovědností k vytipování hlavních
problémů, jež je zapotřebí urychleně
řešit.
Bylo přiznáno zcela otevřeně, že
v oblasti sociální politiky zanedbání
řešení základních sociálních
problémů v minulosti má nepříznivý
dopad do ekonomiky státu a opačně, že
závažná situace v národním hospodářství
vyvolává pocity sociálních nejistot.
Na úseku veřejného zdravotnictví bylo
konstatováno, že přes vysokou odbornou úroveň
jednotlivých pracovišť, která snese srovnání
s vyspělými zeměmi světa, došlo
v minulosti i v této oblasti k silnému podcenění
jeho společenského významu, které
se nepříznivě promítlo do vztahů
lékaře k pacientovi.
Vláda prohlásila, že si je vědoma těchto
obtíží a nedostatků a že chce chápat
zdravotnictví tak, jak si zaslouží, totiž
jako sféru podstatně uvolňující
celou aktivitu země. Vždyť jen výplata
nemocenského představuje ročně v ČSR
částku 2 mld. korun, přičemž
ztráty ve výrobě vyplývající
z pracovní neschopnosti představují částku
více než 5 mld. korun. Tyto dva údaje snad
postačí k prokázání významu
zdravotnictví pro celé naše národní
hospodářství, takže tedy hodně
záleží na jeho úrovni.
Musím zde bohužel prohlásit, že máme
velmi málo důkazů o tom, že zdravotnictví
je věnována taková péče a pozornost,
jakou si plným právem s odvoláním
na uvedené skutečnosti zaslouží.
Jsme svědky toho, že se poměrně dlouho
mluví o nutnosti a potřebě odstranit dosavadní
diskriminaci v platovém ohodnocení pracovníků
ve zdravotnictví. Tento problém je příliš
dlouho znám, a o jakou diskriminaci jde, to jasně
prokazuje statistika. Není žádným tajemstvím,
že toto je jeden z hlavních důvodů odchodu
pracovníků ze zdravotnictví do jiných
odvětví, kde mají platově výhodnější
podmínky a méně odpovědnosti. Že
tomu tak je, dokazuje skutečnost, že z absolventů
středních zdravotnických škol v r. 1968,
kteří své vzdělání ukončili
maturitou a kdy stát na ně vynaložil nemalé
prostředky, nenastoupilo 568 těchto absolventů
do zdravotnictví. Údaje o absolventech vycházejících
ze středních zdravotnických škol, kteří
do zdravotnictví nenastoupí v tomto roce, nejsou
dosud k dispozici, ale nechci tvrdit, že to bude lepší
v porovnání se zkušenostmi minulých
let.
Špatné odměňování a současně
též špatně plánované potřeby
pracovníků pro zdravotnictví a tím
žáků do zdravotních škol, má
za následek to, že v této době chybí
v České socialistické republice více
než 5000 pracovníků ve zdravotnictví,
z toho více než 3000 zdravotních sester. Tento
nedostatek pracovníků vede nutně k omezování
zdravotní péče, uzavírání
oddělení v nemocnicích, přičemž
měřeno počtem lůžek na 1000 obyvatel,
nejsme na tom právě nejlépe a v porovnání
s převážnou většinou vyspělých
zemí tu značně zaostáváme.
Aby mi bylo uvěřeno uvádím, že
k 1. květnu letošního roku jsme měli
v ČSR uzavřeno pro nedostatek zdravotnických
pracovníků 1462 nemocničních lůžek
a 150 jeselských míst v Praze. Poslední zprávy
vzbuzují obavy, že počet uzavřených
lůžek se ještě zvýší.
Připočteme-li k tomuto stavu ještě i
to, že nízká platová úroveň
je také hlavním důvodem odchodu některých
lékařů, že nedostatek finančních
prostředků a stavební kapacity nestačí
řešit oprávněné požadavky
zdravotnictví, že existuje stále kritický
nedostatek moderní zdravotnické techniky, to vše
nejlépe ukazuje na nedobrý stav našeho zdravotnictví,
které dnes doplácí na to, že jeho význam
po dlouhá léta ve všech našich pětiletých
plánech byl podceňován.
Pravděpodobně ve snaze získat určité
finanční prostředky potřebné
k vyřešení platových úprav pracovníků
ve zdravotnictví, obdrželi jsme ve zdravotním
a sociálním výboru ČNR informaci,
že se zpracovává námět na zvýšení
podílu obyvatelstva a podniků na financování
zdravotnických služeb. Zdravotní a sociální
výbor ČNR k této otázce vyslovil svůj
názor a připomínám jen ustanovení
zákona č. 20/66, kde každé další
zavádění placených služeb ve
zdravotnictví je podmíněno projednáním
a schválením zdravotního výboru bývalého
Národního shromáždění.
Domnívám se, že po novém státoprávním
uspořádání tato zásada přechází
na ČNR. Myslím si, že není účelné
ani politicky správné do doby vyřešení
celkové koncepce řízení zdravotnictví,
tj. i financování, přijímat takováto
dílčí opatření. Mám
za to, že je na závadu, že se urychleně
a velmi objektivně neprojednávají a pokud
možno do života rychle neuvádějí
návrhy ministerstva zdravotnictví k zabezpečení
jednoty vertikálního odborného řízení
a financování zdravotnictví. Současný
stav, tj. organizační uspořádání,
systém řízení i financování
již neodpovídá možnostem a potřebám
poskytování kvalitních zdravotnických
služeb, potřebám celospolečenského
zařízení a ovlivňování
veškeré péče o zdraví občanů.
Všeho toho nedocílíme, pokud nebude zabezpečen
potřebný rozvoj zdravotnictví a toho lze
dosáhnout především uskutečněním
změn v řízení a financování
tohoto důležitého úseku.
K navrženému sociálnímu programu v pojetí
ministerstva práce a sociální péče
ČSR bych rád konstatoval, že vytyčení
základních úkolů v této oblasti
bylo provedeno v zásadě správně a
stanovení jednotlivých etap k jejich řešení
odpovídá okamžitým potřebám
i daným možnostem. Domnívám se však,
že již v této fázi zpracovávání
koncepce budoucí sociální politiky státu
je třeba zdůraznit, že by sice měla
být řízena a usměrňována
státem podle jednotných zásad hodných
socialistické společnosti, ale že mimo oblast
sociální péče a bezprostředních
zájmů státu v sociální oblasti,
by správou prostředků na její praktické
užití měly být pověřeny
občanské instituce, pracující na principu
fondového hospodaření při současném
důsledném uplatnění prvku občanské
samosprávy, vzešlé z demokratických
voleb.
Z naznačené problematiky lze usoudit, že jistě
většina z nás ví, v čem nás,
jak se lidově říká "bota tlačí",
pokud jde o současnou situaci v zdravotní a sociální
politice státu. Je dosti námětů pro
řešení současného nežádoucího
a nepotřebného stavu. Nemusím jistě
ujišťovat vládu o tom, že jsem si plně
vědom velkých starostí, které má
s řešením velkého množství
problémů, které vznikly dávno před
lednem 1969, v době, kdy tato vláda ještě
neexistovala a které převzala jako dědictví
a je nucena je řešit. Také zdravotní
a sociální výbor ČNR věnuje
pozornost dosavadnímu velkému úsilí
a snaze vlády odpovědně řešit
vzniklou situaci.
Vím, že někdy je velmi obtížné,
zejména při tak velkém množství
problémů stanovit, co v té které době
je nejdůležitější. Myslím
si však, že s ohledem na míru odpovědnosti,
kterou máme všichni vůči všem občanům
této země, je potřeba, aby urychleně
a neváhám říci někdy i přednostně
byly řešeny oprávněné a spravedlivé
požadavky našeho zdravotnictví i problémy
týkající se sociální politiky,
neboť služby poskytované zdravotnictvím,
stejně jako úroveň sociální
péče se dotýkají každého
občana této země. /Potlesk./
Místopředseda dr. Jičínský:
Dávám slovo posl. Křenkovi.
Posl. Křenek: Vážená Česká
národní rado! Vážení hosté!
Projednáváme dnes velmi závažný,
ne však nesplnitelný program české vlády.
Do jaké míry se usnesení a program naší
vlády bude naplňovat, bude záležet i
na nás poslancích ČNR, jakou měrou
budeme přispívat na podporu našich cílů
a plánů. Vláda sama nemůže znamenat
nic, když úsilí, které vloží
do svých rozhodnutí a opatření, nebude
respektováno těmi, pro které je určeno.
Jedině se všemi orgány a organizacemi, se všemi
pracovníky, počínaje prostými dělníky
a konče vedoucími hospodářskými
pracovníky, je možno realizovat opatření
vlády ČSR k zabezpečení hospodářské
směrnice roku 1969 a k upevnění řízení
našeho národního hospodářství.
V materiálu, který jsme dostali, se mimo jiné
říká: Vlády ČSSR, ČSR
a SSR přijaly společným usnesením,
s nímž byla veřejnost seznámena 13.
5. 1969 řadu stabilizačních opatření.
Tato opatření reagují hlavně na zmírnění
důsledků dosavadního nepříznivého
vývoje na trhu a v odměňování.
V materiálu je dále uváděno, že
pokračování dosavadního rozvoje by
znamenalo ohrožení hlavních cílů
hospodářské poli tiky a cílů
vládního prohlášení.
Vážení poslanci! Vážení
hosté! Proč toto zde říkám.
Pracuji mimo poslance ČNR jako poslanec Jihomoravského
KNV a ve své práci jsem se vždy zajímal
o to, jak jsou naplňována usnesení orgánu,
co v té nebo oné věci udělat, co napravit,
na co upozornit a co řešit.
Setkal jsem se však v poslední době s lidmi,
kteří sice využívají socialistických
vymožeností, ale necítí potřebu
vrátit jiným způsobem vklad, který
stát do nich investoval. Tito lidé snad ani nechápou
nebo zapomněli, že vynakládané prostředky
na studia tvoří obrovské částky,
které jsou hrazeny z fondů, na které přispívají
všichni naši občané. Co mě nejvíce
mrzí, je to, že ztrácejí důvěru
v naše vládní činitele, kteří
obětovali vše pro to, aby se náš národ
mohl řadit mezi ty nejvyspělejší státy,
a po prvním neúspěchu láteří
a ohánějí se nedůvěrou a co
je mnohem závažnější, že přestávají
plnit své povinnosti jak v politickém životě,
tak v zaměstnání i úřadech.
Nedovedete si představit, jaký pocit ve mně
zanechal rozhovor s jedním ne docela mladým dálkově
studujícím, se kterým jsem se sešel
ve vlaku při své cestě do Brna. Nevěří
Černíkovi a podobné jiné výhrady.
Vážení, neneseme i my, jak tu sedíme,
kus viny za to, že určitá část
národa přestala věřit v naše
čelné představitele? Myslím, že
zde je třeba se zamyslet. Kdo vnáší
nedůvěru mezi naše občany, kdo šíří
pověsti o nestabilitě našeho národního
hospodářství, o nestabilitě naší
měny? Zde by bylo na místě, aby naše
vlády věnovaly více pozornosti západní
propagandě, a to vysílání v české
řeči z Vídně, rozhlasové stanici
Svobodná Evropa a rozhlasové stanici Deutsche Welle
z Kolína nad Rýnem.
My přece chceme spolupráci s celým světem,
jak západním, tak i východním, jsme
přece socialistický stát a chceme vytvořit
republiku, která bude hodna nést název Československá
socialistická republika. Chceme a musíme spolupracovat
se všemi, kteří jsou ochotni uznávat
naši suverenitu a naši státnost. Máme
však smutné zkušenosti z roku 1938 a 1939, s
válečným i poválečným
obdobím a dalo mnoho práce, než československá
státnost mohla být znovu po válce roku 1945
obnovena. Trochu jsem odbočil, ale myslím, že
není na škodu si připomenout, že Československá
socialistická republika je středem a srdcem Evropy
a Praha matkou měst, že stojí za to, sebrat
všechny síly pro to, aby náš lid znovu
našel v sobě a ve svých vládách
pocit jistoty, aby svou prací a svým postojem, lidově
řečeno zapracoval, aby výsledky našeho
smýšlení se projevily ne v řečech
a frázích, ale ve skutcích. Abychom našim
vládám dali prostor pro tvůrčí
práci, která bude schopna zajišťovat maximální
rozvoj našeho národního hospodářství
a nárůst hodnot trvalého charakteru a ne
zaměstnávat vládu tím, že bude
řešit nedostatky a problémy někdy i
uměle vytvářené. Aby každý
občan a každý z nás pracoval všude
jako na svém, aby se stal skutečným hospodářem,
pro všechen náš pracující lid.
Abychom příště až se zde sejdeme,
mohli s hrdostí konstatovat, že naše hospodářství
přestalo stagnovat, že naši dělníci,
rolníci, vedeni technickou inteligencí, ruku v ruce
s ostatními občany, každý podle svých
schopností přispěl ke zlepšení
dosavadního krizového stavu, aby si každý
z nás uvědomil, že to, co si sami nevytvoříme,
mít nebudeme. Vláda pak, aby prověřila
stavy technicko-hospodářských pracovníků
v porovnání s počtem dělníků,
přehodnotila potřebu různých zbytečných
duplikovaných hlášení, zhodnotila práci
různých mezičlánků, které
někdy situaci i komplikují, a zvážila
problémy způsobované častými
reorganizacemi v průmyslu, orgánech i organizacích,
které nepřinášejí žádný
hospodářský efekt.
Vedoucí pracovníci v průmyslových
závodech a podnicích aby v dělníkovi
neviděli jen pracovní sílu, aby se jim starali
o materiální zabezpečení, ochranu
zdraví a pracovní prostředí, radili
se s nimi a z jejich připomínek vycházeli.
Jen tak můžeme docílit toho, že naše
republika bude znovu kvést, že vagóny, které
mají dovézt uhlí ze severních Čech,
nebudou prázdné jezdit z Nymburka do Jihlavy a nazpět,
ale že povezou uhlí tolik potřebné naším
občanům. Že matky budou mít dosti plenek
pro svá novorozeňata, že nebudeme na podzim
stát před problémem nedostatku brambor a
v zimě že bude dostatek másla, že budeme
moci k Novému roku našim občanům radostně
říci, že problém ve výstavbě
rodinných domků a bytů se zlepšil a
že za jejich podpory se nám práce daří
a že další zvyšování cen a
poplatků není z těchto důvodů
nutné. /Potlesk./