Přítomní delegáti vyslovili krajní
nespokojenost, neboť jejich snaha o společné
úsilí 220 000 pracujících textiláků,
oděvářů a kožařů
je vládou přehlíženo a nenachází
pochopení. Vznikla z toho kritika vlády, a místo
toho, aby přítomní byli posilněni
nadějí v lepší práci a aby byli
psychicky podpořeni, odcházeli z této schůze
roztrpčeni.
Pracuji v národním podniku Jitex v Písku,
a proto bych chtěla říci ještě
několik zkušeností, jak se jeví současná
hospodářská situace u nás.
Jsme podnikem, který v letošním roce oslavuje
své 20. výročí. Tedy podnikem mladým,
pokud jde o historii, ale ne už tak mladým, pokud
jde o vybavení základními prostředky
a stroji. Naše základní prostředky jsou
opotřebeny celkem na 54,9 % pořizovací hodnoty,
stroje dokonce na 44,1 %. Z toho je vidět, že obsah
materiálů projednávaných na společném
jednání v květnu v Třebíči
se týká i tak mladých podniků, jakým
je náš.
Máme zpracován výhled do roku 1980, který
je v podniku v současné době upřesňován
pro období do roku 1975, a to s tím, aby záměry
byly urychleny tak, že v roce 1975 by mělo být
dodáno pro vnitřní trh zboží
v hodnotě 770 mil. Kčs v maloobchodních cenách,
což je 153 % proti roku 1969, a pro export za 56,8 mil. Kčs
ve franko cenách roku 1969, tj. 129 %.
To ovšem předpokládá také urychlit
rekonstrukci základního závodu v Písku,
který byl - zejména pokud jde o pletárny
- stavěn v roce 1949 jako provizorní, přičemž
se předpokládalo, že po 10 - 15 letech budou
postaveny nové objekty. Vedení našeho podniku
předpokládalo, že pro tyto záměry
najde pochopení u nadřízených orgánů
zejména proto, že jde o vysoce efektivní akci
s krátkodobou návratností a s trvalým
přínosem pro vnitřní i zahraniční
trhy. Jak mnozí z vás z vlastní zkušenosti
vědí, je kvalitních pletených výrobků
u nás stále velký nedostatek. A ty chce i
nadále náš kolektiv vyrábět a
dodávat ve stále větším množství.
Pro letošní rok jsme již plánem proti
skutečnosti roku 1968 zvýšili dodávky
pro vnitřní trh v maloobchodních cenách
ze 454 mil. Kčs na 505 mil. Kčs, přičemž
pro vývoz zvyšujeme dodávky ve velkoobchodních
cenách o 6 mil. Kčs.
Při projednávání hospodářské
části závěrů květnového
pléna ÚV KSČ byly zvýšeny všechny
možnosti materiálové, kapacitní a pracovní
a byly dále dodávky pro vnitřní trh
zvýšeny o dalších 14 mil. Kčs v
maloobchodních cenách.
Z toho, co jsem tu jen stručně uvedla, je myslím
patrno a možno udělat závěr, že
takové podnikové kolektivy a jejich vedení,
jako je náš národní podnik, je třeba
i z ústředních orgánů v jejich
úsilí o plnění potřeb naší
vlasti plně podpořit.
Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./
Místopředseda dr. Jičínský:
Než dám slovo posl. Ruskovi, chtěl bych sdělit,
že bychom pokračovali v diskusi do 13.45 hodin, pak
bychom udělali polední přestávku a
odpoledne od 15.00 hodin bychom diskutovali dále.
Prosím poslance Ruska.
Poslanec doc. ing. Rusek: Soudružky a soudruzi poslanci,
považuji především za svoji povinnost
konstatovat, že vláda má odvahu po svém
půlročním působení předstoupit
před zákonodárný sbor a do určité
míry mu skládat účty. My, kteří
jsme s ohledem na skutečnosti závěru loňského
roku současně poslanci federálními,
bychom myslím uvítali, kdyby federální
vláda si počínala obdobným způsobem.
-To je první věc, kterou jsem chtěl říci.
Za druhé se domnívám, že je třeba
hned na počátku se dotknout jedné části
opatření vlády, a to těch, které
se týkají úspory 10 % rozpočtových
výdajů příslušné kapitoly,
pokud se týká školství - nevím,
jak to vypadá ve zdravotnictví a ve vědě.
Nejsou samozřejmě námitky proti tomu, aby
bylo dosahováno úspor ve správních
výdajích. Ovšem způsob, kterým
se to provádí, připomíná doby,
kdy se zcela mechanicky podobné ukazatele rozepisovaly,
a tak i v tomto případě dochází
až na jednotlivé katedry vysokých škol,
aby uspořily 10 % svých předpokládaných
výdajů. Myslím, že pokud jde o školství,
je už samo o sobě problematické, zda opět
terciární sféra má doplácet
na nedostatky, které plynou evidentně odjinud, na
nedostatky, které jsou vyvolávány v oblasti
materiální produkce. Takovýmto způsobem
je tato sféra podvazována ve svém dalším
vývoji a nemůže pak samozřejmě
zdaleka splnit všechno to, co se od ní očekává.
Doufám proto, že zákonodárný
sbor zaujme k tomu své stanovisko a že zde vláda
poopraví své usnesení takovým způsobem,
aby základní oblasti terciární sféry,
které nejsou správními výdaji v tomto
smyslu, i když jsou navázány na rozpočtové
kapitoly, byly právě z těchto oblastí
vyňaty. Jinak myslím, že samozřejmě
není námitek proti tomu, aby se tyto rozpočtové
úspory týkaly třeba státních
subvencí v materiální sféře,
aby se týkaly i financování investic v materiální
sféře apod., protože tam lze dosáhnout
rozhodně mnohem větších úspor.
-To je další věc, kterou jsem chtěl
říci.
A nyní bych chtěl obrátit vaši pozornost
na tuto věc.
Jak v materiálu, tak i v projevu předsedy vlády
byly uvedeny některé základní příčiny
současného stavu. Jedná se především
o to, co uvádí materiál - nízká
výkonnost našeho hospodářství,
nízká účinnost řízení,
pozdní orientace na intenzívní rozvoj apod.
Myslím si však, že je potřeba položit
si otázku, proč dochází k tomu všemu.
Byla by na to možná odpověď velmi jednoduchá.
Vzpomínám si, že před 5 - 6 lety se
za určité konstelace vedoucích funkcionářů
konala ekonomická konference v Tálech, a tam po
dlouhé debatě se účastníci
více méně shodli na tom, že na otázku,
proč jsou tyto nedostatky v našem hospodářství,
je třeba odpovědět, že proto, poněvadž
neexistuje říše Velkomoravská. Protože
kdyby existovala říše Velkomoravská
tak by hlavním městem nebyla Praha, nýbrž
Brno, a vláda by neseděla na Hradčanech,
ale ve Špilberku. /Veselost./
Je to jistě hodně zjednodušená verze
této skutečnosti, přičemž není
možno popřít, že zde vznikly určité
představy o tom, že právě bez nějakého
centrálního řízení, bez nějaké
účinné státní regulace se bude
toto hospodářství rozvíjet dále.
Otázka je však, kde vznikly tyto představy,
kdo byl a je jejich nositelem. Rozhodně tyto představy
nevznikly zásadně v oblasti teoretické ekonomické
fronty, ale třeba zkoumání o příčinách
uhelné kalamity, kterou jsme prodělali tuto zimu
a která nás částečně
postihne i příští zimu, ukázalo,
že podle mého názoru tyto představy
existují ve vládních úřadech,
poněvadž do určité míry samozřejmě
vedou k zjednodušení celé problematiky.
Při zkoumání uhelné kalamity vznikla
debata o tom, zdali jednoduchá vládní opatření,
která při zrušení gesce na uhlí
začátkem r. 1957, by udržela zásoby
hlavně u velkoodběratelů na příslušné
úrovni, zda byla nebo nebyla v souladu s ekonomickou reformou.
Zde je třeba si ujasnit navzájem, že ekonomická
reforma nebyla navrhována proto, aby likvidovala centrální
řízení. Ekonomická reforma byla navrhována
proto, aby odstranila tzv. administrativně direktivní
systém, což není totožné s celkovým
pojetím centrálního řízení.
Administrativně direktivní systém je založen
na tom, že centrální orgány přejímají
v podstatě celou škálu funkcí hlavně
v oblasti řízení, kterou má v podstatě
plnit a která také přísluší
podnikům. Takto se pokouší řídit
celé národní hospodářství
jako jediný velký podnik, což ovšem z
druhé strany - kdybychom to zkoumali hlouběji -
má své určité historické podmínky
vzniku.
Zde se jednalo právě o přechod k určité
účinné centrální regulaci,
která může využívat všech
škál a metod řízení, ale vše
musí bezpodmínečně směřovat
k tomu, aby v hospodářství, které
nemá ekonomickou rovnováhu, byla tato rovnováha
nastolena a na základě nastolení této
rovnováhy se potom dál další ekonomický
růst.
Jestliže budeme uvažovat na této bázi,
je třeba vzít tato vládní opatření,
která byla provedena, ať už se týkají
národních nebo federální vlády,
a postavit si otázku, zda jsou dostatečně
účinná a zda účinně
odstraňují zdroje napětí.
Aniž chci bagatelizovat to, co bylo provedeno, je třeba
říci, že hlavní a nejtěžší
problém teprve před námi vlastně stojí,
protože zdrojem inflačních tlaků a napětí
v tomto hospodářství a všech ostatních
ekonomických efektů, které z toho plynou,
není růst mezd, růst příjmů
obyvatelstva - to jsou pouze věci následné
- avšak základním zdrojem jsou poměry,
které existují v oblasti investiční,
a potom otázky, které souvisí se zainteresovaností
jednotlivých podnikových kolektivů právě
na tom, aby se šlo cestou, která je dnes žádoucí,
cestou zefektivnění výroby.
To, že prakticky investujeme nad naše možnosti,
i když neznáme přesnou míru, protože
do oblasti investic je třeba započítat dlouhodobé
vládní úvěry, které byly povoleny
do zahraničí, protože i ty mají prakticky
stejný význam jako určitá další
rozdělená investice, je třeba si říci,
že v současné době nemůžeme
investovat zdaleka tolik, jaké představy o tom existují.
Na druhé straně si musí vláda uvědomit,
zda má dostatečnou sílu k tomu, aby dalším
požadavkům zabránila.
Po 3 - 4 roky jsme svědky toho, že se vždy stanoví
hospodářská směrnice, která
určuje objem zahajovaných investic, a tato směrnice
se překročí. Možnost překročení
existuje i v usneseních vlády, která jsme
obdrželi. V nich se říká, že v
případě překročení to
půjde na vrub příštího roku.
Otázka je, zda existuje nějaká síla,
která je schopna tomu zabránit.
Bylo by třeba se již jednou zamyslet nad tím,
jestliže vezmeme objem investic na federální
úrovni ve výši 77 mld. korun, na české
úrovni - pokud jsem listoval v návrhu státního
rozpočtu - kolem 53 mld. korun, co se stane, jestliže
by se tento objem investic restringoval, ať prostřednictvím
státního rozpočtu, nebo prostřednictvím
úvěrové sféry nebo dalším
zdaněním na 40 mld. korun na národní
úrovni, nebo na 60 mld. korun ve federální
sféře, s různými variantami, např.
s tím, že by polovinu těchto investic dostala
direktivně terciární sféra, polovinu
investic materiální výroba s přednostním
přídělem do oblasti spotřebního
průmyslu a zemědělství.
Potřebovali bychom vědět, co to v národním
hospodářství udělá. Odpověď
na tuto otázku nám musí dát odborný
vládní aparát, odpověď nemůže
na to dát žádná vysoká škola
ani nějaké vědecké pracoviště,
nýbrž vládní aparát se musí
pokusit dát na to odpověď.
Potom je třeba v tomto případě a v
řadě dalších opatření
změnit poměr tak, abychom dostali podniky do situace,
kdy si - což je víceméně otřepaná
fráze - budou hledat svého odběratele.
Tento problém souvisí na druhé straně
s otázkou podnikových rad. Dnes, kdy stojíme
před tím, abychom přezkoumali účinnost
podnikových rad, je třeba si položit otázku,
kdo vlastně potřebuje podnikové rady? Zda
podniky samy, nebo je více potřebuje centrum, centrální
ekonomické řízení. Je nutno si uvědomit,
že v případě, kdy jmenujeme někam
ředitele, přejímáme také odpovědnost
za výsledky práce, které tento člověk
nebo skupina lidí, námi jmenovaná, vykoná.
Na druhé straně existence podnikových rad
umožňuje právě - a to je jedna z hlavních
a základních otázek našeho příštího
vývoje - aby špatná činnost podniku,
nehospodárná práce atd. šla především
na vrub dotyčného podniku, podnikového kolektivu
a nikoliv jako doposud na vrub státního rozpočtu.
Proto je třeba na tomto základě s přihlédnutím
k zainteresovanosti samotných podniků a podnikových
kolektivů budovat další postup a rozvoj ekonomické
reformy s předpokladem, že účinná
státní ekonomická politika bude vytvářet
to, čemu se říká ekonomická
rovnováha, takové podmínky, aby podnik volky
nevolky se musel podrobit základnímu směru
rozvoje efektivní výroby a ekonomickému růstu.
Zároveň je ovšem třeba říci,
že jsou zde určité veličiny a vzájemné
vztahy, které těžko dovolí udržet
dlouho stabilizované velkoobchodní ceny. Jestliže
zrychlím tempo růstu a začnou se rychle měnit
proporce v národním hospodářství,
těžko mohu udržet stabilitu cenové hladiny
a jiné záležitosti. Proto je zbytečné
ukolébávat obyvatelstvo sliby o tom, že se
cenová hladina nebude měnit i pokud se týká
základních životních prostředků,
protože i při pohybu cen je možno zajistit skutečný
růst životní úrovně, nikoliv
pouze statisticky.
Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./
Místopředseda dr. Jičínský:
Prosím posl. ing. Ptáčka, aby se ujal slova.
Posl. ing. Ptáček: Soudruzi poslanci, předseda
vlády se ve svém vystoupení ze zcela pochopitelných
důvodů věnoval převážně
ekonomickým otázkám. Všichni uznáváme,
že jsou nejpalčivější a vyžadují
v současné době naši pozornost. Letmo
se však v úvodu svého vystoupení dotkl
dalších otázek, mezi nimi i otázky dotýkající
se postavení národností v ČSR. U této
otázky bych se chtěl zastavit ve svém vystoupení.
Ústavní zákon o čs. federaci a na
něj navazující zákon o postavení
národností, který byl v minulém roce
ještě bývalým Národním
shromážděním přijat, otevírá
dveře řešení otázek národnostní
politiky. Jde o řešení otázek poměrně
dosti složitých a chtěl bych říci
významných z hlediska dalšího vývoje
v našem státě i z hledisek ekonomických.
V naší České socialistické republice
žije přes 300 000 Slováků, asi 100 000
občanů německé národnosti,
70 000 polské národnosti, asi 20 000 Ukrajinců
a Rusínů a asi stejný počet občanů
jiných národností, Makedonců, Řeků
atd. Mezi těmito národnostmi jsou poměrně
velké rozdíly z hlediska jejich rozmístění.
Např. Poláci žijí ve dvou okresech,
zatímco příslušníci německé
menšiny jsou roztroušeni v západních a
severních Čechách. To sebou nese nemalé
starosti, jak řešit otázky národnostní
politiky. Předpokládáme, že se vláda
bude zabývat touto záležitostí v druhé
polovině letošního roku a na přelomu
roku letošního a příštího,
aby nám předložila zákon o postavení
národností v České republice.
Chtěl bych požádat všechny poslance ČNR,
aby podporovali řešení této problematiky
vzhledem k tomu, že nebude jednoduché. Z jakých
důvodů? V naší národnostní
komisi jsme prováděli průzkum v severních
i západních Čechách, navštívili
jsme Karvinou i Frýdek-Místek, kde žije polská
většina. Dospěli jsme k poznatku: zákon
sám o sobě problém národnostní
nevyřeší, je třeba vytvořit u
příslušníků národnostních
menšin pocit jistoty, že jejich otázky budou
řešeny spravedlivě. Je to tak, o tom svědčí
takové zkušenosti, jako je početné vystěhovalectví
občanů německé národnosti v
západních Čechách - okres Sokolov,
kde to vyvolává vážné ekonomické
problémy.
Další otázkou, neméně závažnou,
je přístup veřejnosti k řešení
této problematiky. Domnívám se, že zde
bude třeba postupovat velmi citlivě. Nakonec jsou
to i složité organizační a ekonomické
otázky, které bude třeba řešit.
Jak jsem již řekl, přijetím zákona
se nevyřeší všechno, a to proto, že
současné předpisy zákonů umožní
řadu věcí, které se však v této
oblasti dostatečně nevyužívají.
Myslím si, že vláda nemá čekat,
že přijetím zákona budou tyto otázky
nastoleny a budou se řešit, ale že by v rámci
stávajících možností měly
resorty hledat možnosti řešení. Např.
ve vnitrozemí organizujeme školy se smíšeným
vyučováním. Nevím, jak bych to nazval,
a proto prosím, abyste mne případně
opravili. Vyučujeme ve vnitrozemí německému
jazyku počínaje 2. nebo 3. třídou
a později ve 4. nebo v 5. třídě začínáme
vyučovat některým předmětům
v tomto jazyce. Nevím, proč by se tohoto způsobu
nemělo ve větší míře využívat
v těch oblastech, kde není možné zavést
v školství, podobným způsobem, jak je
to řešeno pro polskou národnost, a to tak,
že v oblastech, kde žije německá menšina
by se tento zájem kryl se státním zájmem
rozšířit znalosti německého jazyka,
které potřebujeme v řadě činností
společenských apod. Chtěl bych vyzvat vládu,
aby postupovala bez odkladu při řešení
těchto problémů.
Dále bych chtěl požádat českou
vládu, aby se zajímala o dobudování
pracovišť, která by se zabývala národnostními
otázkami. Zatím je dnes situace taková, že
na české vládě je jen jeden pracovník,
který se tím zabývá, a na ostatních
resortech, zejména na resortu školství, se
touto otázkou systematicky nezabývá nikdo.
Myslím, že by se na těchto resortech měly
tyto věci personálně dořešit.
Když už mám slovo, chtěl bych říci
několik poznámek k otázce, týkající
se druhé, podstatnější části
projevu předsedy vlády. To je bytová výstavba,
kterou se soudruh předseda ve svém vystoupení
obšírně zabýval. Mluvil o tom, že
existuje reálné nebezpečí nesplnění
plánu v důsledku rozestavěnosti apod. Chtěl
bych položit otázku, proč tomu tak je. Vzpomínáte,
jaká opatření byla přijímána
k zabezpečování plánu bytové
výstavby. Neměli bychom zvážit, zda
tato opatření právě nezpůsobila
tento vztah, jestli tento vztah není důsledkem předchozích
opatření, která se zavedla? Všechno
se zaměřilo na dokončování
bytů bez přemýšlení o tom, že
existuje budoucí rok, kdy se budou muset byty odevzdávat.
Všechno se zaměřilo na ekonomické stimuly,
které působí. Vyvozují se další
závěry v podobě závazných úkolů.
Existuje situace, že se stavební kapacity nerozvíjejí,
ale některé podniky se spíše dostávají
do situace, že jejich kapacita klesá, vyjádřeno
však finančně, tato kapacita v důsledku
cenových úprav roste.
Tam jsme klamáni cenovým nárůstkem.
Dospívá se proto do takové situace, že
orgány, které jsou odpovědny za zajišťování
bytové výstavby, ale i za plnění dalších
věcí, snaží se dohodami se stavebními
organizacemi dělat maximum pro to, aby se tento problém
vyřešil. Dělají např. to, že
poskytují stavebním organizacím, které
se zabývají činností v této
oblasti, různé výhody, např. náborové
příspěvky, které stavebním
organizacím poskytují národní výbory
v podobě zvýšeného podílu na
bytovou výstavbu pro zaměstnance těchto organizací,
ve formě příspěvků např.
podle vyhlášky 137 apod. Všechno toto ovšem
nevede k žádoucím výsledkům.
I za těchto podmínek jsou tyto organizace sotva
s to plnit úkoly v oblasti bytové výstavby,
na kterou se převážně zaměřují
pro to, že jsou na nich stimulovány. Nejsou ale už
s to plnit požadavky, které by rozhodně měly
být zabezpečeny v oblasti školství,
zdravotnictví a v dalších oblastech terciární
sféry. V této oblasti panuje obrovská nejistota,
nestabilita a není ani odvaha pouštět se do
nějakých dalekosáhlejších plánů,
protože zkušenosti z posledních let jsou velmi
kruté. Osobně mohu uvést případy,
kdy byly vynaloženy miliónové částky
na zpracování projekce právě v důsledku
opakující se situace, v důsledku nedostatku
stavebních kapacit, případně i z jiných
příčin. Např. Domov důchodců
v Bojkovicích má být stavěn v oblasti
tzv. moravských kopanic a má pomoci řešit
jednu z tzv. extrémních oblastí. Domnívám
se, že předseda vlády řekl "extrémní
oblasti a pohraničí". Myslím, že
za extrémní oblasti nepovažuje jen pohraničí.
Už v roce 1963 měl tento dům stát, ovšem
vlivem změny technologie byla výstavba odsunuta
a v důsledku všech známých skutečností
dům nestojí dodneška.
Další opatření, které přišlo
bezprostředně v těchto dnech, je míněno
opravdu dobře, chápeme ho, ale co je to platné,
když v této oblasti, která podle našeho
názoru postihována být nemá, má
být zahájena výstavba např. školy
v Dolním Němčí, ale zahájena
není proto, že podle zdůvodnění
stavební výroby do 15. 7. se žádné
stavby zahajovat nemají na základě vládního
opatření. Důsledkem je, že parta, která
tam měla nastoupit, je přeřazena na jinou
práci, kterou také nemůže jen tak nesmyslně
opustit a tak se zahájení výstavby školy
odsune do podzimních měsíců a kdo
ví, jak se situace vyvine a bude-li zahájena vůbec.
Proč některé tyto věci ilustruji?
Ze zkušeností, které mám v oblasti,
ve které působím a ze styku s různými
funkcionáři, kteří jsou za tyto věci
také odpovědni, je možno říci,
že někteří z nich se rozhodují,
zda by neměli v rozporu s tím, že to bylo označeno
za politický problém, za problém číslo
jedna, požádat o omezení nebo zvolnění
tempa bytové výstavby v zájmu toho, aby mohli
řešit alespoň některé problémy
např. v oblasti školství a zdravotnictví,
kde je v některých případech katastrofální
stav.
Jde tedy o to, aby vláda vždy vážila,
pokud přijímá nějaká usnesení,
aby si vyhodnotila, jaké budou mít dopady a zda
je vždy správné takto postupovat.
Vláda zcela jistě hledá zásadní
řešení k zajištění rozvoje
stavebních kapacit. Pravda je, že se k tomu provádí
řada opatření, že vznikají i
dnes nové kapacity, ale řekl bych nové stavební
kapacity v uvozovkách, protože nelze plně souhlasit
s tím, aby vznik nových stavebních kapacit
se dělal na základě toho, že existuje
možnost nerovnoprávného podnikání,
respektive podnikání v nerovnoprávných
podmínkách. To skutečně existuje a
výslednicí je potom přeřazování
lidí z jednoho podniku do druhého, zejména
do těch podniků, na které nedopadají
ekonomické nástroje tou vahou jako na normální
stavební organizace. Jistě rozhodující
je řešení v oblasti rozvoje stavebních
kapacit. Naskýtá se ale otázka, zda není
třeba vyhodnotit současný stav i předpokládaný
vývoj, a ten zatím není nijak příznivý,
a zda některá opatření by neměla
být řešena s větší citlivostí
z hlediska proporcí, v jakých by např. rozložení
stavebních kapacit mělo jít mezi bytovou
výstavbu, školství, zdravotnictví i
ostatní úseky. Nepomůže nám nová
bytová výstavba, byť by byla komplexní,
tzn. včetně škol, zdravotních zařízení
apod., když se tím neustále rozevírá
prostor mezi tím, co se dosud v této oblasti zanedbalo,
neustále se zvětšuje rozdíl v zajištění
těchto věcí ve školství a zdravotnictví.
/Potlesk./