zornila aj Výbor SNR pre cestovný ruch na tú skutočnosť, že treba budovať nielen už známe oblasti cestovného ruchu a v nich rozširovať a zlepšovať rôzne služby, ale aby. sa videla aj tá skutočnosť, že je nutné aspoň minimálne prostriedky poskytnúť na najnaliehavejšie potreby i tým oblastiam, ktorými prechádzajú naši i zahraniční turisti. Preto by som žiadala, aby v rámci cestovného ruchu boli poskytnuté finančné prostriedky či už v Jednote alebo priamo, menovite Reštauráciám, na výstavbu hotela aspoň v našom okresnom sídle, k čomu by sme zabezpečili už v priebehu roku 1968 dodávateľa a stavebnú kapacitu.
Sme si vedomí toho, že naše významné oblasti cestovného a turistického ruchu treba budovať a dostať ich na svetovú úroveň, preto ani nemôžeme viac žiadať ako to základné, alebo ešte lepšie povedané, to najzákladnejšie.
Náš okres po stránke cestovného ruchu nebol a nie je známy. Chceme však, aby sa známym stal. Za tým účelom okresná komisia pre cestovný ruch pri ONV v Považskej Bystrici pripravila k vydaniu turistického sprievodcu po okrese, ktorý príde do tlače ešte v tomto roku. V Sprievodcovi sa návštevník alebo záujemca dozvie o možnostiach turistiky v týchto oblastiach Slovenska, o bohatosti prírody i o pamätihodnostiach.
V rámci hospodárskeho rozvoja okresu zabezpečujú sa i v tomto roku akcie, ktoré budú slúžiť či už domácej, alebo zahraničnej turistike. V Považskej Bystrici sa svojpomocne buduje športový areál. V roku 1965 bola daná do používania turistická základňa OV ČSM v Milochove, Reštaurácie začali výstavbu nového závodu verejného stravovania V Považskej Bystrici, Jednota odovzdala v tomto roku do používania Motorest v Považskej Teplej, obchodné stredisko a závod verejného stravovania v Beluši a do konca roku bude ešte odovzdaná do používania predajňa potravín a pohostinstvo v Podskalí v blízkosti pionierskeho tábora Považských strojární. V tomto roku sa tiež dokončí generálna oprava hotela Reštaurácie v Púchove a v Ilave sa uskutočňuje prestavba a generálna oprava závodu verejného stravovania, kde sa získajú tiež priestory na ubytovanie. Komunálne služby dokončujú prístavbu prístavišťa lodí pri kúpeľoch v Nimnici, a MNV Udiča pripravil priestor pre stanovanie, na ktorom zabezpečuje vybudovanie zdroja pitnej vody a sociálne zariadenia. Podobné opatrenia pripravujeme vykonať pre účely stanovania i v oblasti Belušských Slatín, prípadne i na druhej strane Priehradného jazera.
Vzhľadom na to, že v okolí Mojtína robil jaskyniarsky prieskum dr. Bukovinský, bolo by ho treba dokončiť a prikročiť k sprístupneniu tejto novej krasovej jaskyne v pohorí Rohatíma a Malenice, v čom by sme žiadali poskytnúť pomoc.
Len toľko som chcela povedať k prerokovávanému materiálu s prosbou pomôcť či už finančnými prostriedkami, alebo radou k zlepšeniu situácie v okrese Považská Bystrica.
Podpredseda Barbírek:
Ďakujem poslankyni Janíkovej.
Slovo má námestník ministra dopravy súdruh D u f e k. Námestník ministra Ing. Dufek:
Vážené soudružky a soudruzi,
v projednávané zprávě se správně uvádí, že základním předpokadem realizace cestovního ruchu je doprava. Rychlý růst vnitřního i zahraničního cestovního ruchu klade stále se zvyšující požadavky na všechny druhy dopravy. Zvlášť výrazně vzrostly nároky na turistickou přepravu v roce 1963. Od tohoto roku se tato přeprava stále postupně zvyšuje; zejména do zahraničí. Rád bych vás proto informoval o opatřeních pro zajištění turistické sezony v dopravě na Slovensku a o některých investičních opatřeních v dopravě do roku 1970.
Na úseku železniční dopravy:
Pro zabezpečení turistické přepravy, včetně zahraniční, po železnici jezdí na Slovensku v platném grafikonu vlakové dopravy 100 pravidelných rychlíků denně. Z tohoto počtu je 22 rychlíků mezinárodních, z toho 10 rychlíků jezdí jen v letní sezoně. Je to v porovnání s předcházejícím grafikonem vlakové dopravy o pět rychlíků více ve vnitrostátní přepravě a o jeden rychlík více v přepravě mezinárodní.
Pro zvládnutí zahraniční turistické přepravy bylo mimoto přidáno k pravidelným mezinárodním rychlíkům v roce 1965 celkem 998 posilových vozů pro směr na západ, 967 vozů pro směr na jih a 227 vozů pro směr na východ. Za první čtvrtletí letošního roku byly tyto vlaky posíleny na západ o 221 vozů, na jih o 206 vozů a na východ o 148 vozů. V druhém pololetí letošního roku je předpokládáno výrazné zvýšení frekvence, což se projeví větším počtem posilových vozů, než v minulých letech. Vozidla budou přistavována podle potřeb a požadavků frekvence.
V roce 1965 bylo mimořádně vedeno celkem 218 zvláštních vlaků. Je to v porovnaní s rokem 1964 o 79 vlaků více. Na rok 1966 bylo naplánováno a zajištěno vedení celkem asi 500 zvlášních vlaků pro frekvenci do zahraničí. V prvním pololetí, letošního roku bylo vedeno již asi 200 zvláštních vlaků. V důsledků větších nároků na přepravu v rámci dovolených v letních měsících se počítá s vedením asi 300, případně i více zvláštních vlaků v druhé polovině letošního roku.
Přesto, že počet rychlíků, a to jak mezinárodních, tak i vnitrostátních, se rok od roku neustále zvyšuje, nestačí pro zvládnutí rovněž zvyšující se frekvence turistické přepravy, zvláště do zahraničí. Pro zkvalitnění přepravy do jižních států je uvažována možnost vedení některých v platném grafikonu jezdících rychlíků z výchozí stanice Bratislava anebo vedení dalších nových rychlíků. Mimoto bude uvážena možnost zesilování pravidelných rychlíků z Bratislavy do Bělehradu a Sofie o jeden až dva posilové vozy. Uvažované úpravy jsou ovšem podmíněny souhlasem zúčastněných cizích železničních správ, s kterými se tato otázka projednává.
Ke zkvalitnění mezinárodní přepravy přispěje i zlepšení organizace prodeje místenek, a to tím, že z celkového počtu budou pro Bratislavu přideleny místenky na některé dálkové vlaky.
Místní turisticko-rekreační přeprava po železnici se v oblasti Slovenska zatím nijak výrazně neprojevuje. Vzhledem k nové úpravě pracovní doby předpokládáme zvýšení i v místní rekreační přepravě. V roce 1965 byla tato přeprava zvládnuta pravidelnými vlaky až na uzel Bratislava, odkud byly do rekreační oblasti Senec vedeny zvláštní vlaky. Pro předpokládané zvýšení rekreační frekvence v letošním roce bylo vydáno zvláštní opatření pro zabezpečení této přepravy v nejširším rozsahu. Zvláštní vlaky jsou vedeny v oblasti Bratislavy, Trnavy a Košic. Celkem je vedeno 11 zvláštních vlaků a jeden pár motorového vlaku bude nahražen parní trakcí. Toto opatření je pro splnění požadavků místní rekreační dopravy postačující.
Z Prahy do rekreační oblasti Tater jezdí denně v letním období od 22. 5. do 24. 9. R 60/59, mimoto ještě rekreační R 384/383.
Pro rekreanty ze Slovenska do Čech je veden pravidelně v sobotu rekreační rychlík R 371 a zpět R 372. Mimoto jsou pro rekreanty vyhrazovány vozy v pravidelných rychlících.
Pro zvládnutí rekreační dopravy ROH z Bratislavy do Mariánských Lázní a zpět, jakož i z Prahy do Tater a zpět, jsou nynější opatření dostačující.
Pokud jde o kulturu cestování, zejména pravidelnost železniční dopravy, čistotu a hygienu v železničních vozech, nádražích a pod. a chování dopravních pracovníků vůči veřejnosti, věnuje ministerstvo dopravy a správy drah těmto otázkám mimořádnou péči. Celá problematika byla podrobně rozebrána a projednána na jednaní kolegia ministra dopravy dne 19. května 1966, kde byly uloženy závažné úkoly k zlepšení situace na tomto úseku náčelníků drah a provozních oddílů. Pro* dlouhodobé zlepšení se plánují do roku 1970 dodávky dalších osobních vozů pro expresní, rychlíkové i osobní soupravy.
Na úseku autobusové dopravy:
Připravenost autobusové dopravy na letní turistickou sezonu 1966 na Slovensku byla projednána za účasti zástupce ministerstva dopravy dne 7. června t. r. odborem dopravy a spojů Slovenské plánovací komise. Výsledky tohoto jednání jsou zapracovány do předloženého materiálu Výboru SNR pro cestovní ruch. S materiálem je možno souhlasit.
Pokud jde o zájezdovou dopravu, je jak v českých zemích, tak i na Slovensku její rozvoj limitován přídělem nových autobusů. S ohledem na problémy v pravidelné přepravě osob na Slovensku a na potřebu zajistit i rozvoj nepravidelné dopravy, ministerstvo dopravy při projednávaní plánů rozvoje národního hospodářství plně uplatňuje a zajišťuje přednostní krytí slovenských požadavků na přídel autobusů.
Přídel 620 autobusů v letošním roce představuje více než 40 % celkového přídělu pro podniky ČSAD s republice, ačkoliv podíl Slovenska v celkovém objemu přepravy osob se pohybuje okolo 30 %. Lze proto předpokládat, že i situace v krytí požadavků na zájezdovou dopravu se bude postupně zlepšovat.
Pokud jde o zajištění přepravních nároků nejexponovanější oblasti slovenského turistického ruchu - Vysokých Tater, je pravidelná autobusová doprava vedena na tratích:
Starý Smokovec - Lysá Polana,
Starý Smokovec - Červený Kláštor,
místní doprava ve Starém Smokovci,
Štrba - Štrbské Pleso,
Poprad - Vyšné Hágy,
Poprad - Zakopané.
Pro cestovní ruch má najvětší význam trať Starý Smokovec - Lysá Polana a Poprad - Zakopané, která je provozována v poolu s Polskem. Na ostatních tratích převažuje dělnická a žákovská frekvence.
Nepravidelná doprava pro dopravní kancelář Čedok je zabezpečena hospodářskou smlouvou, kterou uzavřel podnik ČSAD a jeho dopravní závod Poprad s Čedokem Starý Smokovec. Smlouvou je zabezpečeno denní přistavování 15 autobusů a ze strany Čedoku je garantován stanovený minimální denní kilometrický výkon.
Smluvně je zajištěna i výpomoc Tatranské elektrické železnici pěti autobusy ČSAD. Podle zkušeností s výpomocí v loňském roce, kdy ČSD objednávala většinou 1 až 2 autobusy, lze tento počet pokládat za plně postačující. Autobusy budou provádět přepravu podle grafikonu, který vypracuje železniční stanice Starý Smokovec.
Zajištění silniční dopravy ve Vysokých Tatrách řešila na svém zasedání v Popradě dne 3. 6. t. r. dopravní komise Východoslovenského KNV. Bylo schváleno rozdělení autobusového parku dopravního závodu ČSAD Poprad s tím, že v případě potřeby bude poskytnuta výpomoc v rámci Východoslovenského kraje z dopravního závodu ČSAD Spišská Nová Ves.
Silniční síť:
Pokud jde o silniční síť, kterou z hlediska investorského i dodavatelského a konečne i z hlediska údržby obhospodařují KNV a ONV, není její stav v celostátním měřítku plně uspokojující. Zejména je špatný stav hlavních silnic. Touto situací se zabývala vláda a přijala na jaře letošního roku uznesení č. 35/1966
o modernizaci vybrané silniční sítě. Bylo uloženo soustředit v příštích letech finanční prostředky a výrobní kapacity na tuto síť a cílem jejich zasazení na ucelené úseky, kde mají být úkoly zajisťovány progresivní technologií. V tom směru byly uloženy vládou úkoly ministru dopravy a radám KNV. Jde o úkol dlouhodobý, který lze řešit jen v rámci prostředků uvolněných podle možností našeho národního hospodářství. Dosud jsou ještě velké nedostatky v kvalitě investičních akcí, generálních oprav i údržby. Je třeba, aby v tomto směru příslušné KNV a ONV vyvinuly ještě větší úsilí, zejména co do účinnosti řízení silničních podniků a údržeb, a podstatně zkvalitnily kontrolní činnost.
Velký význam z hlediska cestovního ruchu bude mít započetí výstavby dálniční sítě v ČSSR počínaje rokem 1968, která bude navazovat na evropskou sít dálnic.
Na úseku letecké dopravy:
Pro zajištění letecké přepravy cestujících do přímořských oblastí, zejména pak do Jugoslávie a Bulharska, bude v letošní sezoně kromě pravidelného spojení provedeno na 120 speciálních letů s čs. turisty do Jugoslavie a 150 speciálních letů s čs. turisty do Bulharska. Cestovní kancelář Čedok v dohodě se slovenskými orgány zajišťuje a organizuje také speciální lety z Bratislavy do Jugoslávie a Bulharska.
V době od 14. 6. do 21. 9. t. r. je prováděno spojení Bratislava - Varna a zpět jedenkrát týdně. Jako další nepravidelné letecké spojení s Bulharskem je linka Bratislava - Burgas a zpět jedenkrát týdně v době od 10. 6. do 16. 9. t. r. Nepravidelné letecké spojení Bratislavy s Jugoslávií jej zajisťováno letadly Čs. aerolinií a Adria Avioprometu. Uvedená nepravidelná letecká spojení jsou maximem, které mohou ČSA se stávajícím letadlovým parkem v daných teritoriích zajistit, neboť požadavky na zajišťovaní letecké přepnavy i do dalších zemí jsou převažne soustředěny na letní turistickou sezonu, což se odráží i ve zvýšení počtu pravidelných linek.
V investiční činnosti se počítá do roku 1970 s dokončením výstavby odbavovací budovy na letišti Bratislava a úprav odbavovacích budov na letištích v Piešťanech a Košicích. Dále se počíta se zahájením výstavby betonové plochy na letišti v Popradu.
Pokud jde o letadla, počíta se s dodávkami letadel na bazi sovětské techniky, zejména značek Tupolev, a zkoumá se možnost opatření několika letadel západní výroby.
Na úseku vodní dopravy:
Důležitou složkou pro zajišťování cestovního ruchu je i osobní lodní doprava. V této dopravě na Dunaji došlo v roce 1965 ke zvýšení počtu přepravovaných osob zhruba o 40 % proti roku 1960.
V současné době jsou v provozu tři lodě s nosnými křídly typu Raketa s obsaditelností 192 míst k sezení, které jezdí v pravidelných relacích Bratislava - Vídeň - Budapešť, a osobní hotelová loď Bratislava pro 196 cestujícich s určením pro zahraniční přepravu. Ve vnitrostátní přepravě jsou zařazeny zbývající hydrobusy Družba a Slavín pro vyhlídkové plavby, pro místní přepravu v Bratislavě parník Děvín a v Komárně motorový přívoz.
Pro zajištení maximálního využití plavidel ve vnitrostátní přepravě přispelo by vyřešení lodního spojení z Bratislavy do Děvím, o které má široká veřejnost značný zájem. Dosavadní jednání po podnikové i resortní linii neměla úspěch. Prosím proto předsedu Slovenské národní rady o pomoc při řešení této otázky.
Vysoké Tatry:
Dovolte, abych vás ve stručnosti informoval o zajišťování investiční výstavby na úseku dopravy plánované v oblasti Vysokých Tater do roku 1970.
1. Rekonstrukce Tatranské elektrické dráhy
Loni bylo započato s první etapou rekonstrukce, která podstatně zlepší propustnost této dráhy. Nedostatkem však je, že se dosud nepodařilo v návaznosti na tuto rekonstrukci zajistit dodávky elektrických motorových vozů. Přes všechna jednání na nejvyšší resortní úrovni mezi ministerstvem dopravy a ministerstvem těžkého strojírenství se nepodařilo zajistit dodávky již v roce 1967. Podle dosavadního jednání má být dodáno prvních 5 kusů těchto jednotek v roce 1968 a zbývajících 7 kusů až v roce 1969. Tato otázka je dále sledována, ovšem není vyhlídka s ohledem na výrobní program ministerstva těžkého strojírenství na změnu uvedených termínů.
2. Rekonstrukce pozemní lanovky Starý Smokovec - Hrebienok
Realizace stavby je plánována na léta 1968 - 1970 a je závislá na dodávce technologického zařízení od firmy Ceretti Fanfani z Itálie. Dosavadní jednání organizací ministerstva zahraničního obchodu s touto firmou vedla k předběžným dohodám o provádění dodávek na dlouhodobý úvěr, a to následovně: 10 % bude uhrazeno při zahájení dodávek v roce 1968, 10 % bude uhrazeno při ukončení dodávek v roce 1968, 80 % bude uhrazeno během 4 let tak, že 10 % se zaplatí každých 6 měsíců počínaje od ukončení dodávky.
Hodnota tohoto technologického zařízení bude činit 2 265 tis. devizových korun.
Ministerstvo dopravy tuto záležitost s minsterstvem zahraničního obchodu a státní plánovací komisí dále projednává a usiluje o zařazení dodávek tohoto technologického zařízení z Itálie do plánu dovozu na rok 1968. Věc ještě není plně uzavřena.
3. Tatranská Lomnice - visutá lanovka
Správa Východní dráhy jakožto investor zabezpečuje vypracování investičního úkolu v roce 1966. Stavba je plánována na léta 1968 - 1970. Technologické zařízení na tuto stavbu bude zabezpečeno v tuzemsku (Transporta Chrudim). Celkový stavební náklad se zvyšuje na cca 24 mil. Kčs.
4. Štrba - Štrbské Pleso - ozubnicová dráha
Pokud jde o tuto akci, byla vypracována investiční studie, která v minulých dnech byla předána investorovi, t. j. Správě Východní dráhy Bratislava. Podle této studie se rozpočtový náklad zvyšuje na 29, 8 mil. Kčs. Investorovi bylo uloženo, aby celou akci prověřil z hlediska efektivnosti a návratnosti investic. Celá akce není zahrnuta v plánu do roku 1970, a to pro nedostatek investičních limitů přidělených SPK ministerstvu dopravy na léta 1966 - 1970. Celá věc se dále projednává.
5. Výstavba letiště Poprad - Tatry
Aby bylo umožneno zahájení stavby v roce 1967, byl schválen ministrem dopravy 31. 5. 1966 úvodní projekt na první stavbu s rozpočtovým nákladem 46, 5 mil. Kčs. Státní plánovací komise ve svém rozpisu plánu uvažuje s výstavbou letiště v letech
1969 - 1971. Ministerstvo dopravy trvá na zařazení do plánu na rok 1967 s ohledem na velký význam tohoto letiště z hlediska zahraničního cestovního ruchu. Stavba je plně projekčně i výrobně zajištěna.
Otázka zahájení výstavby v roce 1967 je v současné době soustavně projednávána; konečné rozhodnutí závisí na Státní plánovací komisi a Státní komisi pro techniku. Prosím předsedu Slovenské národní rady, aby cestou Slovenské plánovací komise správný požadavek minsterstva dopravy na zahájení výstavby letiště v Popradu v roce 1967 podporoval.
6. Pokud jde o investiční akce na silnicích (jejich generální opravy a údržbu v oblasti Vysokých Tater), informoval vaše zasedání předseda Východoslovenského KNV soudruh Ť a ž k ý.
Jsem rád, že podle jeho slov jsou do roku 1970 v plánu KNV všechny důležité akce zajištěny. Bude však třeba, aby bylo vyvinuto maximální úsilí k zajištění těchto akcí dodavatelem.
V závěru bych rád ubezpečil Slovenskou národní radu, že ministerstvo dopravy věnuje a bude věnovat otázkám rozvoje cestovního ruchu na Slovensku a zejména pak ve Vysokých Tatrách soustavnou pozornost.
Podpredseda Barbírek: Ďakujem súdruhovi námestníkovi D u f e k o v i.
Slovo má poslanec Zoltán Bánsky ako posledný z doteraz prihlásených.
Poslanec Bánsky:
Vážená Slovenská národná rada,
vážené súdružky a súdruhovia!
Dnes, keď prerokovávame rozvoj cestovného ruchu na Slovensku, považujem za povinnosť upriamiť vašu pozornosť na ďalšie možnosti rozširovania cestovného ruchu.
Stačí pohľad na mapu, pripojenú k zpráve o cestovnom ruchu, ktorá znázorňuje stav územnoplánovacej dokumentácie, aby sme zistili, že južná časť Západoslovenského kraja je najchudobnejšia z hľadiska rozvoja turistického ruchu. V tejto časti Slovensko sa už vybudovali mohutné závody a ďalšie sú vo výstavbe. Pracujúci týchto závodov, ako aj ostatní občania, budú z roka na rok klásť väčšie požiadavky na možnosti rekreácie a strávenia pracovného voľna v príjemnom prostredí, hlavne v prírode.
Nové Zámky, naše okresné mesto - historická protiturecká pevnosť zo 16. storočia, Šurany, Svodín, Semerovo - stredoveké tvrdze, Bíňa, Jásová, Rúbaň - rímske a avarské sídliská, Trávnica, Veľká Maňa, Dubník, Palárikovo, Belá, Rúbaň - šľachtické kaštiele, kúrie a parky; krásne prírodné scenérie, prírodné rezervácie, Kováčovské kopce v 400 -metrovej nadmorskej výške, lokalita teplomilnej flóry nad modrým Dunajom s nezabudnuteľnou panorámou v pozadí, s ostrihomským chrámom a údolím Vyšehradským; ďalej rezervácia Čenkov - posledná lokalita matranského refúgia (lesoprales), tretia prírodná rezervácia - gbedské močiare, najsevernejšia lokalita vodného vtáctva - to všetko nájdete v našom okrese.
Šesť riek obmýva úrodné nivy nášho okresu: Váh, Nitra, Žitava, Hron, Ipeľ a veľrieka Dunaj. Je to raj vodných športovcov a rybárov. Zvlášť významné miesta sú v sútoku Dunaja a Hrona, a Dunaja a Ipľa, kde 40- až 50-kilové úlovky nie sú zriedkavosťou. Na úseku Čenkov - Mužla - Obid sú optimálne podmienky na odstrel pernatej zveri, hlavne divých husí a kačiek. V katastri Kamenica - Bajtava - Salka je výskyt diviakov, srncov a jeleňov. Už teraz navštevujú rakúski poľovníci tieto revíry.
Výhodné vlakové a autobusové spojenie, podmienky táborenia, vodnej turistiky, cyklo- a mototuristiky, lodenica v Štúrove so 60-posteľovou kapacitou a kuchyňou, využitá v roku 1965 na 76 % aj v nesezónnom období, čo znamená, že v sezónnom období na 100 %, pláže na Dunaji v Kováčove, nás zaväzujú, aby sme sa viac zaoberali ďalšími možnosťami rozvoja turistického ruchu v tejto časti Slovenska.
V Kováčove sa vybudovalo už viac chát s menšou kapacitou. Vybudoval sa tiež pioniersky tábor, ktorý prevzal Celulózopapierenský kombinát. V budúcom mesiaci sa dá do prevádzky reštaurácia Jednoty. Je veľký dopyt o prideľovanie pôdy na výstavbu súkromných chát.
Pri pohovore s občanmi a funkcionármi MNV, MsNV a masových organizácií ako najvážnejšie nedostatky v rozvoji cestovného ruchu sa považovali nasledovné:
Na úseku štátnej hranice Šahy - Komárno (asi 150 km) nie je prechod do Maďarska.
Bolo by potrebné pokračovať vo výstavbe dunajského mostu Štúrovo - Ostrihom. Piliere a oblúky (články) sú z obidvoch strán hotové. V súčasnosti by nebol problém zostaviť železnú konštrukciu na dokončenie mostu, čo je tiež mienka občanov. Druhou variáciou by bol prechod cez Ipeľ v úseku Salka - Letkés, kde je most v bezchybnom stave. Núdzove je riešený prechod loďkou, čo však dnešnej prevádzke nevyhovuje a nie je ani rentabilné.
Ďalším problémom, je že je málo ubytovacích kapacít. V dvoch hoteloch v Štúrove je len 16 izieb, ktoré sú stále obsadené na viac dní pracovníkmi Koospolu a ďalších podnikov pri služobných cestách. Výstavba hotela s väčšou kapacitou v Štúrove je nevyhnutne potrebná vzhľadom na industrializáciu okolia. Počet obyvateľov v Štúrove sa zvýši na 15 tisíc a po výstavbe Dechtochema bude ešte vyšší.
V poskytovaní služieb (ako napr. opravovňa áut, benzínové čerpadlo a pod. ) sa situácia zlepší v blízkej budúcnosti.
V okolitých obciach, ako Nová Vieska, Svodín, Chľaba a Kamením, sú a budú v stálej prevádzke tzv. rybárske čárdy s podávaním domáceho vína a jedál miestnych špecialít. Čárdy sú zásobované z vlastných rezerv JRD. Pravda, tieto akcie musíme sledovať, aby nerobili zlé meno našej republike, aby strava bola výdatná a pritom za prístupné ceny.
Rekreačná oblasť Kováčová zaberá 51 ha pôdy. Podotýkam, že pôda je tu skalnatá, nevhodná na obrábanie a len na malom úseku došlo k likvidácii samorodnej vinnej révy, ktorá podľa platných predpisov aj tak sa mala zlikvidovať.
V perspektívnom pláne je výstavba 247 chát (z toho sedem podnikových), výstavba hotela B, lodenice, pionierskeho tábora a stravovacej základne. Vybudovala sa už podniková chata STS Štúrovo a pioniersky tábor pre ubytovanie 70 žiakov. Vo výstavbe sú 4 podnikové chaty, 7 súkromných chát a reštaurácia Jednoty.
Problém vody na terajšiu spotrebu je vyriešený len núdzove. Spotreba je plánovaná 3, 3 lit. /sek. s nákladom 502 tis. Kčs. Prevedená je v dĺžke 120 m. Kanalizácia je v dĺžke 150 m a náklady sú celkom 910 tis. Kčs. Komunikácie sú urobené na 25 % a elektrika je riešená tiež len dočasne. Výstavbu najviac brzdí skutočnosť, že nie sú finančné prostriedky na pokračovanie výstavby vodovodu, čo t. č. nemôže riešiť ONV ani KNV.
Z tohto miesta žiadam, aby kompetentné orgány Slovenskej národnej rady pre rozvoj cestovného ruchu boli nápomocné pri riešení týchto problémov, ktorým sa doteraz nevenovala dostatočná pozornosť.
Podpredseda Barbírek:
Ďakujem poslancovi Bánskemu.
Hlási sa o záverečnú poznámku súdružka povereníčka V i š ň o v c o v á.
Povereníčka Ing. Višňovcová:
Vážená Slovenská národná rada, vážené súdružky a súdruhovia!
Dovoľte predovšetkým poďakovať sa všetkým diskutérom za mnohé cenné námety a značný záujem o riešenie problémov domáceho aj zahraničného cestovného ruchu. Chcem vás ubezpečiť, že Výbor SNR pre cestovný ruch všetky námety z disku-
sie starostlivo prerokuje a v súčinnosti s krajskými komisiami, ako aj s Vládnym výborom ich bude riešiť a o výsledkoch podá informáciu poslancom. Nebudem preto, vážené súdružky a súdruhovia, reagovať na jednotlivé problémy osobitne, aj keď mnohé z nich mali závažný charakter. Dovoľte mi len dve poznámky k tým problémom, ktoré si vyžadujú, aby som sa k nim vyjadrila.
Po prvé: k problémom výstavby Vysokých Tatier, ako o nich hovorili súdruhovia poslanci Ťažký, Pittner a súdruh predseda Mestského národného výboru L u k á č, nemám výhrady, avšak dovoľte, aby som k tejto významnej oblasti, ktorú chceme budovať naozaj komplexne, povedala niekoľko slov.
Predovšetkým Vládny výbor prerokúval 27. mája t. r. súčasný stav v plnení jednotlivých úloh, stanovených uznesením vlády č. 454/1964 o rozvoji Vysokých Tatier. Vládny výbor konštatoval, že napriek vyriešeniu mnohých problémov a úloh, stanovených uznesením vlády, ukazujú sa nedostatky pri zabezpečovaní rozvoja oblasti v plánoch do roku 1970. Teda Vládny výbor v plnom rozsahu doceňuje význam zámerov investičnej výstavby a nijako nepopiera, že sú tu niektoré nedostatky, ktoré plány na roky 1966-1970 úplne neriešia.
Vládny výbor uložil súdruhovi ministrovi Uhrovi i ďalším členom niektoré dielčie úlohy. Jednu z najzásadnejších prijal súdruh minister U h e r na seba a dovoľte, aby som touto úlohou dala priamu a veľmi konkrétnu odpoveď na otázku súdruhovi predsedovi Východoslovenského KNV Ťažkému, lebo jeho otázka bola závažná.
Podľa dohody medzi podpredsedom vlády súdruhom Černík o m a predsedom Slovenskej národnej rady súdruhom Chudík o m z 29. marca t. r. urobiť opatrenia na prerokovanie stavby medzinárodného hotela Štrbské Pleso na výberové riadenie Štátnej banky československej. Konkrétne na výberové riadenie ide táto investičná akcia do programu už v júli. Tak isto prijal súdruh minister U h e r na seba úlohu preskúmať znova možnosť vybudovania slobodárne pre zamestnancov do roku 1970.
Okrem toho pre člena Vládneho výboru, tu prítomného súdruha Ing. D u f e k a, ktorý predo mnou hovoril o maximálnych možnostiach realizácie niektorých úloh, boli uložené štyri konkrétne veci. Nebudem ich opakovať, pretože on (k nim referoval, no pravdou je, že je tu rozpor. Kým Vládny výbor mal na mysli, aby súdruh Ing. Dufek vyvinul také úsilie, žeby pre rok 1967 sa riešila včasná dodávka trojčlánkových motorových súprav od ťažkého strojárstva, súdruh námestník informoval, že táto úloha nie
je realizovateľná v najbližších rokoch, ale až pre roky 1968 - 1969.
Napokon k výstavbe Vysokých Tatier dovoľte takéto ubezpečenie: spoločne so Slovenskou plánovacou komisiou SNR vo vel'mi úzkej súčinnosti s Východoslovenským KNV chceme úlohám do roku 1970 z hľadiska investičnej výstavby vo Vysokých Tatrách pomôcť aj tým spôsobom, že Východoslovenský KNV vyčleňuje malú skupinku pracovníkov - odborníkov, ktorí budú pracovať pri mestskom národnom výbore vo Vysokých Tatrách alebo na Krajskom národnom výbore, aby veľmi účinne urýchľovali prípravu jednotlivých akcií tak, ako to bolo ústami súdruha Ťažkého tu požadované. Teda túto základnú podmienku pre lepšiu prípravu a realizáciu investičnej výstavby riešime spoločne - Slovenská národná rada, krajský národný výbor, okresný národný výbor i mestský národný výbor.
K druhej zásadnej poznámke súdruha poslanca Trstenskéh o, ktorý tu varoval pred živelnou výstavbou chatiek a iných zariadení:
Dovoľte mi zdôrazniť z tohoto miesta, že máme spoločnú úlohu na krajských, okresných i mestských národných výboroch, ktorá vyplýva z rozhodnutia Predsedníctva Slovenskej národnej rady. Predsedníctvo SNR pred tromi rokmi doporučilo všetkým našim krajským národným výborom, aby veľmi dôsledne zabezpečovali v praxi dodržiavanie územníckych zásad, no treba tieto zásady, ktoré nestratili platnosť, dodržiavať a tak splníme dve úlohy: po prvé, že budeme riešiť výstavbu pre prímestskú rekreáciu - to je cieľ, a podruhé, že nedovolíme znešváriť a pokaziť okolie, v ktorom podľa rajonizácie sa má táto prímestská výstavba uskutočňovať. Tieto zásady, žiaľ, na niektorých miestach sa obchádzajú a sami si potom sťažujeme, že sa nám živelne buduje to, na čom nemáme záujem.
Napokon dovoľte ešte vrátiť sa k tomu zásadnému, čo som hovorila v úvodnom slove. Hovorila som, že sme povinní - a to všetci - doceňovať efekt cestovného ruchu, ktorý organizujeme. Toto zdôraznenie považujem za potrebné takto nahlas ešte opakovať znovu na záver, pretože i keď námety súdruhov poslancov úprimne vítame, berieme ich veľmi seriózne, ale nie sme schopní všetky požiadavky, tak ako tu boli vyslovené, k plnej spokojnosti prijímať alebo výdatne pomôcť pri ich realizácii. Požiadaviek je totiž veľa, no medzi nimi sú aj také, ktoré z hľadiska vynakladaných prostriedkov a ich návratnosti pre národné hospodárstvo sú dosť polemické alebo neisté. Postupovať budeme tak, že jednotlivé požiadavky spoločne s krajskými komisiami KNV posúdime a pokiaľ ide o investičné zámery, platí pre každého investora, a to tak pre Interhotely, ako pre podniky Reštaurácií a jedální, či ostatných investorov, že hlavným kritériom pre vkladanie investičných prostriedkov je ich návratnosť alebo - ako sa to v obchodnom žargóme hovorí, a nielen v obchodnom, ale dnes všeobecne - v rentabilnosti týchto vkladaných prostriedkov. To nijako neznamená, že nebudeme investovať, budeme investovať, avšak nie po starom, ale po novom, pričom každý, kto investuje, musí si prerátať, čo mu to prinesie. Naši podnikoví vedúci činitelia majú možnosť aj povinnosť využívať úvery; dostanú úvery a takýmto spôsobom budeme rozširovať materiálnu základňu. Veď keby sme ju nerozširovali, nemohli by sme plniť úlohy, ktoré pred nás vytýčili uznesenia z roku 1963 a napokon aj posledné úlohy, ktoré vytýčil XIII. sjazd KSČ.
Záverom prosím všetkých súdruhov poslancov o jen pomoc pri plnení našich súčasných aj budúcich úloh. Vyslovujem presvedčenie, že všetci, či v mestách, mestečkách, okresoch i krajoch, urobíme všetko, aby sme pomohli v praxi splniť úlohy, vytýčené nám XIII. sjazdom strany - naďalej rozvíjať cestovný ruch a priaznivým efektom rozmnožovať tak zdroje našej spoločnosti.
Podpredseda Barbírek:
Ďakujem súdružke povereníčke Višňovcovej. Hlási sa niekto do rozpravy ?
(Nikto. )
Nie.
Vyhlasujem rozpravu k siedmemu bodu programu za skončenú.
Dávam slovo poslancovi Vojtechovi Törökovi, aby predniesol návrh uznesenia k zpráve o cestovnom ruchu na Slovensku.
Zpravodajca Török:
Vážená Slovenská národná rada, vážené súdružky a súdruhovia!
Pred začatím rokovania pléna Slovenskej národnej rady bol vám Výborom SNR pre cestovný ruch rozdaný návrh uznesenia (tlač 35) k prerokúvanej zpráve o cestovnom ruchu na Slovensku. K návrhu na uznesenie je pre informáciu poslancov pripojený aj súbor opatrení na zabezpečenie rozvoja cestovného ruchu v roku 1966, ktoré Vládny výbor pre cestovný ruch predložil vláde na schválenie.
Pretože ste mali možnosť návrh na uznesenie preštudovať, navrhujem, aby sa nečítal.
Došlé pripomienky poslancov, ako aj námety, prednesené v diskusii, Výbor SNR pre cestovný ruch na svojej schôdzke prerokoval a urobil niektoré úpravy. Navrhujem, aby sa v návrhu na uznesenie urobili tieto úpravy:
Na Strane 4, kde končí písm. e) - uznesenie pre povereníka SNR pre školstvo a kultúru, aby bolo prijaté ďalšie uznesenie pod písm. f): "preskúmať možnosti využitia zámku v Slovenskej Lupči pre účely cestovného ruchu".
Na strane 8, kde končia úlohy pre predsedníčku Výboru SNR pre cestovný ruch, pod ďalším písm. o): "zabezpečiť v spolupráci so Stredoslovenským KNV spracovanie podrobnej štúdie o možnostiach využitia folkloristických hodnôt na Horehroní pre cestovný ruch".
Pod písm. p): "prerokovať vo Výbore SNR pre cestovný ruch zásady spolupráce orgánov ochrany prírody a orgánov cestovného ruchu".
Všetky ostatné návrhy a námety poslancov, prednesené v diskusii, tak ako vám to už prisľúbila aj súdružka povereníčka, budú predmetom rokovania Výboru SNR pre cestovný ruch.
Navrhujem, aby Slovenská národná rada schválila predložený návrh uznesenia s doplnkami, ako som ich práve uviedol.
Podpredseda Barbírek:
Ďakujem poslancovi T ö r ö k o v i za prednesenie návrhu uznesenia.
Súdružky a súdruhovia poslanci,
má ešte niekto ďalšie návrhy alebo doplnky k návrhu uznesenia ?
Poslanec Marejko (z miesta):
Súdružky a súdruhovia,
odporúčal by som, aby bol v uznesení dodatok, v ktorom by sa Výboru SNR pre cestovný ruch, resp. Predsedníctvu Slovenskej národnej rady uložilo preskúmať možnosť otvorenia prechodu v našom okrese do Poľska v oblasti Skalité a Serafínov. Je tam trať i cesta. Trať i prechod sú uzavreté a tak niet jediného prechodu od Tešína až po Suchú Horu. Odporúčal by som preskúmať otázku celoštátnymi orgánmi, a pokiaľ je to možné, kladne ju riešiť.
Ďalej by som doporučoval v odporúčaniach jednotlivým orgánom, aby Ústredný sväz spotrebných družstiev a Ústredný sväz výrobných družstiev spoločne riešili otázku stavebných kapacíc, pretože výrobné družstvá majú vlastné stavebné kapacity, zatiaľ čo spotrebné družstvá ich nemajú. Bolo by možné spoločnými silami riešit tento problém tak v cestovnom ruchu, ako aj v obchodnom systéme, resp. odporúčať budovať spotrebným družstvám vlastné stavebné čaty v takom rozsahu, aby aspoň minimálne mohli riešiť problémy, súvisiace jednak s cestovným ruchom, alebo vôbec s opravami v obchodnom systéme.
Ďalej by som odporúčal urýchlene riešiť výsavbu benzínových čerpadiel. Domnievam sa, že v oblasti Kysúc nie je tento závažný problém vyriešený, pretože niet solídnych čerpadiel na cestách cez celý náš okres v dĺžke skoro 70 km. Sú len malé benzínové čerpadlá, ktoré nevyhovujú a nestačia kryť potrebu vozidiel, ktoré prechádzajú z Čiech a Moravy do Tatier.
Podpredseda Barbírek:
Ďalej by som odporúčal urýchlene riešiť výstavbu benzínových
Kto sa ďalej hlási ? Poslanec Lichner (z miesta):
Na str. 3 v druhom odseku pod písm. d) odporúčam spresniť, v ktorých oblastiach cestovného ruchu sa to má otvoriť, lebo takto je to široký pojem.
Podpredseda Barbírek: Ďakujem poslancov Lichnerovi. Má ešte niekto ďalšie pripomienky? (Nikto. ) Nie sú. Prosím zpravodajcu poslanca T ö r ö k a.
Zpravodajca Török:
Pokiaľ ide o prvý návrh, poslanca M a r e j k u, preskúmať možnosť otvorenia prechodu do Poľska, myslím, že by sa to mohla prijať.
Pokiaľ ide o návrh ohľadne stavebných kapacít spotrebných družstiev to tiež možno formulovať ako preskúmanie možnosti.
To, čo navrhuje poslanec L i c h n e r, myslím tiež možno prijať a spresniť, o ktorý okres ide.
Podpredseda Barbírek:
Ďakujem zpravodajcovi poslancovi Törökovi. Sú ešte ďalšie doplnky?
(Neboli. ) Nie sú. Dávam hlasovať
o návrhu uznesenia Slovenskej národnej rady k zpráve o cestovnom ruchu na Slovensku, a to s doplnkami tak, ako ich predniesol poslanec T ö r ö k, i s odporúčaniami na preskúmanie problémov poslancami Marejkom a L i c h n e r o m.
Kto súhlasí s návrhom uznesenia, nech zdvihne ruku! (Hlasovanie. )
Ďakujem. Je niekto proti ? (Nikto. )
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto. )
Zisťujem, že Slovenská národná rada navrhnuté uznesenie s doplnkami jednomyseľne schválila.
Záverom nášho rokovania ďakujem súdruhom za vystúpenia, ako aj všetkým prítomným hostom za účasť na našom dnešnom rokovaní.
V rokovaní pokračujeme zajtra o 8. hodine prerokovávaním zprávy o bezpečnosti a hygiene práce v národnom Hospodárstve na Slovensku.