Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1968
IV. volební období
215
Vládní návrh
Zákon
ze dne ........................... 1968,
kterým se mění zákon č. 72/1967 Sb., o Státní spořitelně
Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:
§ 1
Státní spořitelna, zřízená zákonem č. 72/1967 Sb., o Státní spořitelně, se rozděluje na dvě samostatné státní hospodářské organizace, která se nazývají "Česká státní spořitelna" a "Slovenská státní spořitelna"; sídlem České státní spořitelny je Praha a sídlem Slovenské státní spořitelny je Bratislava.
§ 2
Pokud se v zákoně č. 72/1967 Sb. nebo v jiných obecně závazných právních předpisech hovoří o Státní spořitelně, rozumí se tím napříště jak Česká státní spořitelna, tak Slovenská státní spořitelna.
§ 3
(1) Česká státní spořitelna a Slovenská státní spořitelna vstupují v práva a závazky dosavadní Státní spořitelny takto:
a) Česká státní spořitelna vstupuje v práva a závazky ze služeb uvedených v § 2 zákona č. 72/1967 Sb., spravované organizačními složkami dosavadní Státní spořitelny na území českých krajů;
b) Slovenská státní spořitelna vstupuje v práva a závazky ze služeb uvedených v § 2 zákona č. 72/1967 Sb., spravované organizačními složkami dosavadní Státní spořitelny na území Slovenska.
(2) Práva a závazky dosavadní Státní spořitelny, neuvedené v odstavci 1, přecházejí na Českou státní spořitelnu, pokud vznikly na území českých krajů, a na Slovenskou státní spořitelnu, pokud vznikly na území Slovenska. Správa majetku vykonávaná dosavadní Státní spořitelnou přechází na Českou státní spořitelnu, jde-li a majetek na území českých krajů, a na Slovenskou státní spořitelnu, jde-li o majetek na území Slovenska.
(3) Pokud to bude z ekonomického hlediska potřebné k účelnějšímu uspořádání vzájemných vztahů České státní spořitelny a Slovenské státní spořitelny, než jak vyplývá z ustanovení odstavce 2, převedou spořitelny mezi sebou nejpozději do 30. června 1969 po vzájemné dohodě příslušená práva a závazky. K tomuto převodu není třeba souhlasu oprávněných, popřípadě zavázaných; přejímající spořitelna vstupuje do práv a závazků dnem uvedeným v dohodě. Obdobně je možno převést správu majetku, která přešla na Českou státní spořitelnu a Slovenskou státní spořitelnu podle odstavce 2 věty druhé.
(4) Mezi Českou státní spořitelnou a Slovenskou státní spořitelnou se rozděluje v rozsahu odpovídajícím přejímaným závazkům podle odstavce 2 statutární fond; ostatní fondy se rozdělí podle dohody obou spořitelen.
§ 4
Zrušuje se ustanovení § 1, § 4 odst. 1 poslední věty a § 4 odst. 3 zákona č. 72/1967 Sb. a z ustanovení § 5 odst. 1 téhož zákona se vypouštějí slova "v Praze, oblastním ředitelstvím pro Slovensko v Bratislavě".
§ 5
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna z 1969.
Důvodová zpráva
Státní spořitelna byla konstituována jako státní hospodářská organizace zákonem č. 72/1967 Sb., o Státní spořitelně, jehož § 13 výslovně stanovil, že Státní spořitelna se zřizuje sloučením dosavadních státních spořitelen.
Podle zásad ústavního zákona č. 143/1938 Sb., o československé federaci, má spořitelnictví spadat do výlučné pravomoci národních orgánů. Z toho vyplývá, že je nezbytné, aby Státní spořitelna, která je jedinou spořitelní organizací, vykonávající činnost na celém území československého státu, byla k 1. lednu 1969 rozdělena na dvě samostatné spořitelny, a to na Českou státní spořitelnu a Slovenskou státní spořitelnu. Toto rozdělení vyžaduje nezbytně novelizaci zákona č. 72/1967 Sb.
Celý obsah navržené novelizace má ryze organizační charakter a omezuje se jen na odstranění, popřípadě změnu těch ustanovení zákona č. 727/1967 Sb., která by bránila rozdělení Státní spořitelny k 1. lednu 1969.
Je třeba zajistit, aby funkci dosavadní Státní spořitelny plnily nově zřizované spořitelny. Proto se v § 2 stanoví, že pokud se v zákoně č. 72/1937 Sb. nebo v jiných obecně závazných právních předpisech hovoří a Státní spořitelně, rozumí se tím napříště jak Česká státní spořitelna, tak Slovenská státní spořitelna.
Různorodá povaha práv a závazků a uspořádání organizace a hospodaření dosavadní Státní spořitelny vyžadují, aby pro rozdělení některých práv a závazků na nové spořitelny bylo rozhodující hledisko, kde jsou dnes spravovány, pro rozdělení jiných, hledisko, kde tato práva a závazky vznikly. Navrhovaný zákon mimoto umožňuje, aby se obě spořitelny dohodly o jiné úpravě převedení některých práv a závazků, pokud to bude z ekonomického hlediska potřebné k účelnějšímu uspořádání jejich vzájemných vztahů. Statutární fond se rozděluje v rozsahu odpovídajícím přejímaným závazkům, k jejichž krytí jo určen. Ostatní fondy se rozdělí podle dohody spořitelen.
S provedením navrhovaného zákona nebudou spojeny žádné požadavky na státní rozpočet.
V Praze dne 25. listopadu 1968
Předseda vlády:
Ing. Černík v. r.
Ministr financí:
Ing. Sucharda v. r.