Na úseku vodního a lesního hospodářství
Městský národní výbor
1. zajišťuje zásobování obyvatelstva a organizací na území města pitnou vodou, pečuje o odvádění odpadních a povrchových vod a o jejich čistění, pokud tato činnost není svěřena jiné organizaci;
2. dbá o účelné hospodaření s vodou a rozhoduje o nutných a účelných opatřeních, zejména k zamezení nebo omezení plýtvání vodou, znečišťování toků a ostatních vod; podle příslušných předpisů stanoví sankce za nedodržování těchto opatření a povoluje zvláštní užívání vody;
3. je oprávněn zřizovat a řídit vodohospodářské zařízení města;
4. pomáhá zabezpečovat úkoly lesního hospodářství, ochranu lesního fondu a účelné hospodaření s dřevem. Městský národní výbor I. skupiny vykonává státní dohled na úseku lesního hospodářství v obvodu města.
Na úseku energetiky, plynofikace a telekomunikací
Městský národní výbor
1. pečuje ve spolupráci s příslušnými organizacemi o zajištění vzájemného souladu rozvoje zařízení pro zásobování města elektrickou energií, plynem, teplem a telekomunikačním zařízením;
2. je oprávněn zřizovat a řídit teplofikační zařízení, pokud mají být ve správě jím řízených organizací;
3. zabezpečuje veřejné osvětlení města.
Na úseku dopravy
Městský národní výbor
1. spolupůsobí při koordinaci vzájemné návaznosti všech druhů veřejné dopravy na svém území v zájmu optimální organizace dopravních služeb;
2. spravuje místní komunikace a ve městech s městskými dráhami též průjezdní úseky silnic odpovídá za jejich dobrý stav, sjízdnost a řádné označení. Vykonává státní dozor a investiční činnost na těchto komunikacích. Rozhoduje o zařazení účelové komunikace do sítě místních komunikací a o vyřazení místní komunikace nebo její části ze sítě místních komunikací, jestliže jí není třeba k účelnému uspořádání této sítě. Vykonává státní dozor nad veřejnými účelovými komunikacemi a vede jejich správce k péči o jejich sjízdnost, údržbu a obnovu;
3. městský národní výbor řídí organizaci městské hromadné dopravy a odpovídá za to, že při efektivnosti a kulturnosti přepravy budou maximálně uspokojovány potřeby obyvatel, zejména při cestě do zaměstnání, škol a do oblasti příměstské rekreace;
4. městský národní výbor I. skupiny může zřídit organizaci dopravního inženýrství a podle podmínek i organizaci pro správu a údržbu místních komunikací;
5. v místech, kde zabezpečuje městskou hromadnou dopravu podnik ČSAD, dbá městský národní výbor, aby tato služba byla poskytována v potřebném rozsahu a kvalitě. Spolupůsobí při rozhodnutí o vedení linek městské hromadné dopravy, při sestavování jízdních řádů a pni stanovení příslušných tarifů;
6. koordinuje a zabezpečuje rozvoj služeb motoristům, a to i např. zřizováním parkovišť, garáží apod.;
7. zabezpečuje i další potřebné dopravní služby občanům (osobní a nákladní taxislužbu) a rekreační dopravu (vyhlídkovou, říční apod.).
Na úseku místní výroby a služeb
Městský národní výbor
1. zabezpečuje, aby místní výroba a služby řádně a plynule uspokojovaly společensky odůvodněné potřeby a požadavky občanů a organizací a vytváří předpoklady pro jejich optimální rozvoj;
2. koordinuje činnost a rozmístění sítě vlastních organizací místní výroby a služeb s činností a sítí výrobních družstev, popř. ostatních organizací zabývajících se těmito činnostmi, v zájmu účelné dělby práce při zachování možností vzájemného soutěžení;
3. odpovídá za rozvoj neplacených služeb, které zvyšují úroveň životního prostředí, hygienu, čistotu a celkový vzhled města;
4. zřizuje a řídí podniky a organizace místní výroby a služeb a podle místních podmínek a potřeb menší provozovny potravinářského průmyslu, výroby stavebních hmot apod., nejen z hlediska potřeb města, ale i jeho spádového území. Podporuje rozvoj služeb pro obyvatelstvo také jinými organizačními formami (drobnými provozovnami, organizováním zvláštních forem vnitropodnikového řízení, samostatným provozováním služeb jednotlivci apod.);
5. kontroluje dodržování zásad správné cenové politiky a příslušných ustanovení občanského zákoníku ve vlastních podnicích místní výroby a služeb;
6. organizuje využívání místních zdrojů surovin a koordinuje lidový sběr surovin;
7. může zřídit organizaci komplexního městského hospodářství, nebo samostatný víceoborový podnik městského hospodářství pro hospodářskou činnost a samostatnou rozpočtovou organizaci městského hospodářství pro rozpočtovou činnost v případě, že by činnost jednoho komplexního podniku městského hospodářství byla příliš rozsáhlá.
Na úseku obchodu a veřejného stravování
Městský národní výbor
1. sleduje a kontroluje plynulé zásobování obyvatel potravinářským a průmyslovým zbožím v potřebném rozsahu a sortimentu. Kontroluje kulturnost prodeje a hygienu v provozovnách. K odstranění nedostatku činí opatření u příslušných orgánů a organizací, které jsou povinny stanovisko městského národního výboru respektovat;
2. dbá o dobrou úroveň veřejného stravování, ubytování a zásobování obyvatelstva pevnými palivy;
3. stanoví ve spolupráci s obchodními organizacemi rozvojovou koncepci maloobchodní sítě a sítě veřejného stravování na území města. Dbá; aby tato sít byla budována v souladu s bytovou výstavbou a potřebami obyvatel i potřebami ostatních odběratelů výrobků z maloobchodních prodejen;
4. schvaluje rozmístění prodejen, prodejní dobu a činí další opatření k zajištění řádného zásobování obyvatelstva;
5. vytváří předpoklady a stanoví podmínky pro prodej výrobků na městských trzích organizacím i jednotlivcům ke zlepšení zásobování obyvatelstva. Podle podmínek organizuje tradiční trhy (výroční trhy);
6. podle podmínek může řídit podnik Restaurace a jídelny, popř. zřizovat městské restaurace, vinné sklípky, jídelny, ubytovací podniky a maloobchodní prodejny podniků a závodů jím řízených;
7. městský národní výbor I. skupiny:
a) rozhoduje o zařazování závodů veřejného stravování a ubytovacích závodů do cenových skupin;
b) řídí podnik obstarávající zásobování pevnými palivy.
Na úseku cestovního ruchu a rekreace
Městský národní výbor
1. vytváří předpoklady a pečuje o rozvoj cestovního ruchu na území města;
2. koordinuje činnost všech orgánů a organizací ve městě, podílejících se na službách cestovního ruchu. Přitom odpovídá v jednotlivých úsecích městského hospodářství za přímá uspokojování potřeb cestovního ruchu a dbá, aby předpoklady a podmínky pro jeho rozvoj odpovídaly potřebám města;
3. vytváří předpoklady a pečuje o rozvoj rekreace na území města; zřizuje a řídí vlastní rekreační zařízení.
Na úseku zemědělství
Městský národní výbor
1. napomáhá rozvoji zemědělství na území města ve spolupráci s příslušnými řídícími orgány a dbá o soulad rozvoje zemědělství s rozvojem ostatních odvětví ve městě; pomáhá v zabezpečování pracovních sil, dopravních prostředků, zásobování apod., zejména ve špičkových pracích, a to na základě včasných a zdůvodněných požadavků zemědělských řídících orgánů;
2. podporuje rozvoj zájmových organizací občanů, zabývajících se chovem drobných hospodářských zvířat, zahrádkářstvím, ovocnářstvím, apod.;
3. státní správu na tomto úseku vykonává zejména tím, že
- sleduje dodržování zákona o ochraně zemědělského půdního fondu,
- vede evidenci zemědělské půdy a hospodářského zvířectva,
- činí opatření ke zdolání nákaz a jiných hromadných onemocnění zvířat,
- vede evidenci všech pozemků zamořených škůdci, kontroluje, jak uživatelé provádějí ochranu těchto pozemků a podle potřeby vyhlašuje občanskou pracovní pomoc,
- dbá, aby zemědělské podniky a závody dodržovaly předpisy na úseku hygieny, ochrany zdraví při práci a na úseku požární ochrany,
- sleduje hospodaření jednotlivě hospodařících zemědělců, spolupůsobí při uzavírání jejich smluv s nákupními organizacemi a kontroluje jejich plnění.
Na úseku školství a péče o děti
Městský národní výbor
1. vytváří podmínky pro všestranný rozvoj vzdělávání a výchovy mládeže v duchu vědeckého světového názoru a pro těsné spojení školy se životem. Upevňuje autoritu školy a usiluje o jednotné působení školy, rodiny a společností. Řídí činnost sdružení rodičů a přátel škol, které spravuje;
2. spravuje školy a školská zařízení (ve vlastním statutu uvede konkrétně, které školy a školská zařízení spravuje ve smyslu §§ 20, 25 a 26 zákona o národních výborech);
3. spolupůsobí při stanovení a úpravách obvodů škol I. cyklu;
4. vyjadřuje se k dislokaci učitelů škol, které spravuje;
5. při výkonu státní správy zejména
a) dává souhlas k výjimečnému přijetí do školy u dětí, které dovrší 6 let do konce prosince,
b) podle potřeby určuje pořadí pro přijetí dětí do územní mateřské školy, školní jídelny nebo do školní družiny,
c) řeší zanedbávání povinné školní docházky dětí;
6. zabezpečuje úkoly v péči o děti v rozsahu podle příslušných předpisů.
Na úseku kultury a informací
Městský národní výbor
1. vytváří podmínky pro všestranný rozvoj kultury a informací;
2. udílí a koordinuje kulturní činnost ve městě a dbá o zvyšování její ideové úrovně. Rozvíjí ji na základě jednotného plánu a koordinuje ji se společenskými a ostatními orgány a organizacemi ve městě. Zvláště dbá na rozvoj kulturní činnosti mládeže;
3. spravuje kulturní a umělecká zařízení na území města, jejichž činnost slouží převážně k uspokojování kulturních potřeb obyvatel města a jeho spádového území. Vyšší orgány řídí činnost svých kulturních zařízení ve městě, sloužících také k uspokojování kulturních potřeb obyvatel města, v dohodě s městským národním výborem. (Městský národní výbor uvede ve vlastním statutu, která zařízení řídí a spravuje, se zaměřením jejich činnosti);
4. v součinnosti s odbornými orgány Státní památkové péče dbá na kulturně politické využívání památek a rezervací, na jejich údržbu a ochranu, na ochranu přírody a spravuje památky místního významu;
5. povoluje a kontroluje pořádání jednotlivých kulturních akcí, včetně veřejných produkcí lidových hudebníků, tanečních a společenských zábav apod.;
6. zajišťuje vedení kroniky města;
7. na úseku informací působí k tomu, aby se zvýšila informovanost občanů jako jedna ze základních podmínek socialistické demokracie a za účelem zvýšení jejich společenské aktivity.
Na úseku tělovýchovy a sportu
Městský národní výbor
1. podporuje všestranný rozvoj tělesné výchovy, zejména u mládeže, a vytváří k tomu vhodné podmínky. Úzce spolupracuje s tělovýchovnými orgány a organizacemi a se závody při budování tělovýchovných a sportovních zařízení. Dbá zejména,:aby nové školy, učiliště a domovy mládeže nebyly budovány bez patřičných tělovýchovných zařízení a aby stávající nebyla rušena bez zajištění odpovídající náhrady;
2. stanoví podmínky pro provozování veřejných tělovýchovných a sportovních podniků, zejména z hlediska zajištění bezpečnosti účinkujících i návštěvníků, veřejného pořádku, požární bezpečnosti apod.
Na úseku péče o zdraví lidu
Městský národní výbor I. skupiny
1. pečuje o vytváření a ochranu zdravých životních podmínek, prosazuje dodržování hygienických zásad a předpisů u všech organizací a zařízení na úrovni města a ukládá jim podle obecně závazných předpisů provedení potřebných opatření, popř. uplatňuje vůči nim sankce;
2. zabezpečuje zdravotní výchovu obyvatelstva, poskytování léčebně preventivní péče a hygienických služeb na území města a vytváří předpoklady pro další vzdělávání lékařů a ostatních zdravotnických pracovníků;
3. rozhoduje o některých nákladech, náhradách škody a příspěvcích na opatření k vytváření a ochraně zdravých životních podmínek a na opatření proti přenosným nemocem a hromadným onemocněním;
4. spravuje městský ústav národního zdraví;
5. spravuje územní jesle; nestačí-li jejich kapacita, určuje pořadí pro přijetí dětí.
Městský národní výbor II. a III. skupiny
1. sleduje celkovou úroveň a stav zdravotnických služeb ve městě a činí opatření k rozvoji všestranné zdravotní péče o obyvatelstvo;
2. spolupracuje s orgány hygienické služby a s obvodními lékaři v péči a vytváření a ochranu zdravých životních podmínek v otázkách vyžadujících odborného posouzení a na podkladě jejich vyjádření ukládá organizacím a zařízením na území města potřebná opatření;
3. podílí se ve spolupráci se zdravotnickými zařízeními na zdravotní výchově obyvatelstva;
4. vyjadřuje se k uspořádání ambulantních zdravotnických služeb poskytovaných obyvatelstvu ve městě, zejména pokud jde o vytváření zdravotnických obvodů a stanovení ordinačních hodin;
5. spravuje územní jesle; nestačí-li jejich kapacita, určuje pořadí pro přijetí dětí.
Na úseku sociálního zabezpečení
Městský národní výbor I. skupiny
1. rozhoduje o dávkách a službách sociálního zabezpečení podle platných předpisů; pokud sám nerozhoduje, spolupůsobí v řízení o nich;
2. zajišťuje služby sociálního zabezpečení pro občany města, zejména pro občany se změněnou pracovní schopností;
3. spravuje svá zařízení sociálního zabezpečení sloužící potřebám obyvatel města;
4. vytváří podmínky pro prodloužení pracovní činnosti starších občanů a organizuje kulturně politickou, výchovnou a veřejně prospěšnou činnost mezi důchodci.
Městský národní výbor II. a III. skupiny
1. rozhoduje o dávkách a službách sociálního zabezpečení, pokud mu bylo toto rozhodování svěřeno platnými předpisy;
2. spravuje zařízení sociálního zabezpečení místního významu;
3. pomáhá plnit, popřípadě plní i jiné úkoly vyplývající z předpisů o sociálním zabezpečení;
4. vytváří podmínky pro prodlužování pracovní činnosti starších občanů a organizuje kulturně politickou, výchovnou a veřejně prospěšnou činnost mezi důchodci.
Na úseku pracovních sil
Městský národní výbor I. skupiny
1. pečuje o účelné využití všech zdrojů pracovních sil, navrhuje a uskutečňuje opatření k rozvíjení pracovní iniciativy obyvatelstva na světu území;
2. zabezpečuje práci občanům, kteří se o ni ucházejí a dorostu, který vychází ze škol, s ohledem na jejich oprávněné zájmy a v souladu s potřebami národního hospodářství;
3. provádí informační a poradenskou službu pro občany a organizace;
4. řídí rozmisťování, popřípadě provádí nábor pracovníků s ohledem na potřebu a zdroje pracovních sil v místě;
5. vykonává v podnicích a závodech státní dozor na zaměstnávání pracovníků;
6. provádí opatření k hmotnému zabezpečení pracovníků před nástupem nového zaměstnání a k usnadnění takového nástupu.
Městský národní výbor II. a III. skupiny
7. spolupracuje při plnění úkolů uvedených pod č. 1 - 3;
8. pomáhá při získávání pracovníků, zvláště mládeže, především pro místní výrobu, služby a ostatní odvětví svého hospodářství, jakož i pro zemědělské závody.
Na úseku vnitřní správy
Městský národní výbor
1. zajišťuje a koordinuje ve spolupráci s příslušnými orgány úkoly na úseku veřejného pořádku; v místních záležitostech veřejného pořádku ukládá také úkoly Veřejné bezpečnosti prostřednictvím příslušného náčelníka. Podle potřeby zřizuje inspekci veřejného pořádku. Projednává přestupky a provinění podle příslušných předpisů;
2. plní úkoly při zabezpečování obranyschopnosti státu;
3. odpovídá podle příslušných předpisů za požární bezpečnost na území města a vydává v tomto směru závazné pokyny, zřizuje a řídí sbor (útvar) požární ochrany. Městský národní výbor I. skupiny odpovídá za činnost inspekce požární ochrany;
4. zabezpečuje úkoly vyplývající ze zákona o volbách;
5. plní úkoly související s ustanovením a činností místních lidových soudů;
6. plní další úkoly vyplývající z příslušných předpisů (např. osobní agendu funkcionářů a pracovníků městského národního výboru, úkoly spojené se sčítáním lidu, místní šetření apod.);
7. plní úkoly ve věcech matričních a úkoly vyplývající z předpisů o hlášení a pobytu obyvatel;
8. odpovídá za řádný výkon spisové a dokumentační služby města. Městský národní výbor I. skupiny zřizuje městský archiv, pro ostatní městské národní výbory zabezpečuje archivní službu okresní archiv;
9. provádí přípravné řízení o změnách území města a jeho částí a rozhoduje o názvech ulic, veřejných prostranství a o číslování domů;
10. vykonává úkoly spojené s hlášením ztrát a nálezů;
11. plní úkoly na úseku péče o cikánské obyvatelstvo.
III.
Působnost svěřená městským národním výborům podle § 26 odst. 3 a 4 zákona o národních výborech
A. Vláda svěří do působnosti městským národním výborům v Brně, Ostravě, Plzni a Košicích výkon státní správy, jenž jinak podle obecně závazných předpisů přísluší krajskému národnímu výboru, v těchto otázkách:
Na úseku finančního hospodaření [vyhláška č. 167/1959 Sb.]
v povolování loterií organizacím na území města, a to od 10 000 Kčs do 50 000 Kčs herní jistiny, a v dozoru nad jejich prováděním.
Na úseku místního hospodářství [zákon č. 11/11950 Sb. ve znění vyhlášky č. 52/1955 Sb.]
v hospodaření s nebytovými prostory.
Na úseku výstavby a stavebnictví [a) vyhláška č. 62/1965 Sb.,
b) vyhláška 191/1964 Sb., vyhláška č. 26/1965 Sb. a vyhláška. 61/1967 Sb.]
a) ve vydávání povolení k odběru a použití výbušnin k trhacím pracím;
b) v rozhodování k zajištění družstevní bytové výstavby.
Na úseku energetiky, plynofikace a hornictví [a) a c) zákon č. 41/1957 Sb., b) zákon č. 67/1960 Sb. a vyhláška 76/1961 Sb., d) zákon č. 79/1957 Sb. a vyhláška č. 80/1957 Sb.]
a) v udílení stanoviska k použití všech druhů paliv a jejich rozsahu na území města;
b) v rozhodování podle plynárenského zákona;
c) v rozhodování podle horního zákona;
d) v rozhodování podle elektrizačního zákona.
Na úseku dopravy [a) zákon č. 135/1961 Sb. a vyhláška č. 136/1962 Sb.,
b) zákon č. 51/1964 Sb. a vyhláška č. 52/1964 Sb.,
c) vyhláška č. 68/1964 Sb.,
d) vyhlášky č. 145/1956 Ú. l. a č. 119/1962 Sb.]
a) v povolování přepravy zvlášť těžkých a rozměrných předmětů na území města;
b) jako drážní správní orgán pro městské dráhy;
c) ve vydávání souhlasu ke zrušení vleček, k zastavení nebo omezení provozu na nich, pokud o tom rozhoduje správa dráhy jako drážní správní orgán;
d) v povolování staveb a přestaveb motorových vozidel.
Na úseku péče o zdraví lidu [vyhláška č. 57/1967 Sb.]
při ustanovování členil odborné komise pro přezkoušení odborné způsobilosti osob pracujících s jedy.
Na úseku kultury a informací [zákon č. 81/1966 Sb.]
v povolování vydávání plakátů s grafickou úpravou.
Na úseku pracovních sil [a) zákoník práce č. 65/1965 Sb.,
b) vládní nařízení č. 40/1953 Sb.]
a) ve vydávání pokynů o úpravě pracovní doby u podniků, závodů a organizací na území města v zájmu dosažení plynulosti přepravy pracujících;
b) ve vyhlašování výzvy k občanské pracovní pomoci.
B. Krajský národní výbor svěří do působnosti městského národního výboru II. skupiny a podle podmínek - zejména s přihlédnutím k ekonomickému, kulturnímu a historickému významu města, k počtu a složení jeho obyvatel, k úkolům města jako střediska oblasti a k dalším důležitým místním podmínkám - i do působnosti městského národního výboru III. skupiny, na návrh městského národního výboru projednaný s okresním národním výborem, výkon státní správy, jenž jinak podle obecně závazných předpisů přísluší okresnímu národnímu výboru, v těchto otázkách:
Na úseku finančního hospodaření a správy majetku [a) zákon č. 88/1950 Sb., b) občanský zákoník 40/1964 Sb., c) vyhláška č. 167/1959 Sb., d) vyhláška č. 104/1966 Sb.]
a) v rozhodování o žádostech o poskytování podpor novomanželům;
b) při prodeji rodinných domků včetně vydávání rozhodnutí o zřízení práva osobního užívání k pozemkům;
c) v povolování věcných loterií, tombol a podobně, a to do 10 000 Kčs herní jistiny;
d) v uzavírání hospodářských smluv o odevzdání nemovitého národního majetku do trvalého užívání.
Na úseku územního plánování [zákon č. 84/1958 Sb., vyhláška č. 153/1959 Ú. l.]
a) v rozhodování o výši náhrady škody způsobené při vstupu na pozemky při provádění průzkumu a jiných prací pro účely územního plánování;
b) v udělování souhlasu ke změně využití pozemku;
c) v rozhodování sporů mezi socialistickými organizacemi při změnách hranic pozemků v jejich správě.
Na úseku vodního hospodářství [vyhláška č. 120/1966 Sb.]
v ukládání a vybírání pokut organizacím za porušování povinností stanovených k ochraně vod před znečišťováním.
Na úseku hospodaření s bytovým fondem a nebytovými prostory [a) zákon č. 41/1964 Sb., b) a c) vyhláška č. 197/1957 Ú. l., ve znění vyhlášky č. 2/1958 Ú. l., vyhláška č. 60/19114 Sb., zákon č. 111/1950 Sb., vyhláška č. 52/1955 Sb.]
a) v rozhodování o rozdělení bytů a vynětí bytů z bytového fondu a o užívání bytů k jiným účelům než k bydlení;
b) v rozhodování o tom, zda určitý byt má povahu služebního bytu;
c) v rozhodování o dalších otázkách týkajících se hospodaření s byty a hospodaření s nebytovými prostory, které přísluší dosud okresnímu národnímu výboru.
Na úseku obchodu
v rozhodování o zařazování závodů veřejného stravování a ubytovacích závodů do cenových skupin a tříd.
Na úseku zemědělství [a) vyhláška č. 13/1964 Sb., b) zákony č. 40/1964 Sb. a č. 53/1960 Sb. a vyhláška č. 97/1966 Sb.]
a) v povolování přidružené výroby zemědělských podniků na území města;
b) v udělování souhlasu k převodům a nájmům zemědělské půdy a zemědělských budov v soukromém vlastnictví.
Na úseku školství a péče o děti [a) zákon č. 186/1960 Sb. a zákon č. 94/1963 Sb., b) vyhláška č. 115/1958 Ú. l., c) vyhláška č. 104 /1965 Sb.]
a) v sociálně právní ochraně mládeže a v péči o děti;
b) v povolování snížení poplatků ve školních jídelnách a v jiných zařízeních, které hospodářsky zabezpečuje;
c) v povolování soukromého vyučování.
Na úseku kultury a informací [a) a b) zákony č. 55 a 81/1957 Sb., c) zákon č. 82/1957 Sb. a vyhláška č. 99/1958 Sb.]
a) ve schvalování dramaturgických plánů ochotnických divadelních, loutkářských a jiných souborů lidové umělecké tvořivosti ve městě;
b) v povolování veřejných divadelních představení;
c) v povolování koncertní a veřejné produkce hudebníků z povolání a pořádání veřejných artistických produkcí a pořádání lidové zábavy.
Na úseku péče o zdraví lidu [a) zákon č. 20/1966 Sb., b) zákon č. 120/1962 Sb. a vyhláška č. 45/1966 Sb.]
a) v rozhodování o některých nákladech, náhradách škody a příspěvcích na opatření k vytváření a ochraně zdravých životních podmínek a na opatření proti přenosným nemocem a hromadným onemocněním;
b) v rozhodovaní o ústavním léčení alkoholiků.
Na úseku vnitřní správy [a) zákon č. 194/1949 Sb. a zákon č. 72/1958 Sb. (republ. vyhl. č. 73/1958 Sb.), b) zákon. 55/1950 Sb., c) zákon č: 60/1961 Sb. a vyhláška č. 61/1961 Sb., d) zákon č. 68/1951 Sb., ve znění vládních nařízení č. 122/1951 Sb. a č. 34/1958 Sb. a vyhláška č. 320/1951 Ú. l. I. ve znění vyhlášky čís. 158/1957 Ú. l., e) zákon č. 102/1963 Sb. a vyhláška č. 103/1963 Sb.]
a) ve vydávání osvědčení o československém státním občanství;
b) v rozhodování o užívání a změně jména a příjmení;
c) v povolování blokového řízení;
d) ve věcech sdružování a shromažďování
e) ve vydávání rybářských lístků.