Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1967
IV. volební období
123
Vládní návrh Zákon
ze dne ............... 1967
o státním rozpočtu na rok 1967
Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:
§ 1
Stanovení výše státního rozpočtu
(1) Celkové příjmy a výdaje státního rozpočtu se stanoví částkami 142 521 978 000 Kčs.
(2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy rozpočty národních výborů, jejichž souhrnný finanční vztah k ústřednímu rozpočtu (dotace z ústředního rozpočtu) činí 10 817 400 000 Kčs a účelové subvence z ústředního rozpočtu do rozpočtů národních výborů 12 907 300 000 Kčs.
§ 2
Závěrečné ustanovení
Zrušují se ustanovení § 5 odst. 1, § 10 odst. 5, 14 odst. 2 a § 15 zákona ě. 8/1959 Sb., kterým se stanoví základní pravidla o státním rozpočtu a o hospodaření s rozpočtovými prostředky.
§ 3
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1967.
Příloha č. 1 zákona č. ..../1967 Sb.
Celkový přehled státního rozpočtu Československé socialistické republiky na rok 1967
Příjmy |
Kčs (v tisících) |
Výdaje |
Kčs (v tisících) |
Příjmy ze socialistického hospodářství |
120 978 864 |
Hospodářství |
68 142 931 |
Daně, dávky a poplatky od obyvatelstva |
16 668 600 |
Kulturní a sociální opatření |
58 812 926 |
Obrana a bezpečnost |
12 373 100 |
||
Ostatní příjmy (též úvěr) |
4 874 514 |
Správa |
3 193 021 |
Úhrn |
142 521 978 |
Úhrn |
142 521 978 |
Příloha č. 2 zákona č. ..../1967 Sb.
Souhrnný finanční vztah a subvence do rozpočtů národních výborů obsažené ve státním rozpočtu
Kraj |
Souhrnný finanční vztah (v tisících Kčs) |
Subvence (v tisících Kčs) |
Národní výbor hlavního města Prahy |
727 700 |
2 046 300 |
Středočeský |
551 100 |
765 400 |
Jihočeský |
637 200 |
555 600 |
Západočeský |
827 300 |
811 900 |
Severočeský |
1 109 800 |
1 115 900 |
Východočeský |
711 900 |
668 100 |
Jihomoravský |
824 800 |
1 104 900 |
Severomoravský. |
1 328 200 |
2 214 300 |
Západoslovenský |
1 372 200 |
1 491 800 |
Středoslovenský |
1 340 300 |
977 000 |
Východoslovenský |
1 386 900 |
1 156100 |
Úhrn |
10 817 400 |
12 907 300 |
Důvodová zpráva
1. V nové soustavě řízení se mění pojetí, členění a úloha státního rozpočtu. Zejména se snižuje počet závazných ukazatelů státního plánu a státního rozpočtu. Finanční vztahy státních hospodářských organizací ke státnímu rozpočtu nejsou určovány již direktivně, nýbrž pomocí ekonomických nástrojů. Převážná část podnikových potřeb je financována z vlastních prostředku podniků nebo úvěrem a v důsledku toho se zmenšuje i podíl národního důchodu rozdělovaný prostřednictvím státního rozpočtu.
Se zavedením nové soustavy řízení spojená generální přestavba velkoobchodních cen, metodické změny (financování a odvody podniků, převod generálních oprav z investic do údržby, převed drobných a krátkodobých předmětů, přirážky a srážky v zahraničním obchodě apod.) a organizační změny způsobily rozsáhlý pohyb v hodnotových vztazích, který ztěžuje pohled na tvorbu zdrojů a výši potřeb a jejich rozložení do centrálních a podnikových peněžních fondů.
Proto stanovení základních příjmových a výdajových položek v rozpočtu na rok 1967 (daň z obratu, odvody podniků, dotace výrobní sféry, věcné výdaje organizací nevýrobní sféry apod.) je velmi obtížné a státní rozpočet bude mít do určité míry rysy podmíněnosti, dokud nebudou zhodnoceny výsledky cenové přestavby a základní ekonomické vztahy.
V důsledku toho bude možno některé nutné výdaje zajistit při zachování zásady vyrovnanosti státního rozpočtu pouze v souvislosti s očekávanými příznivějšími výsledky hospodaření v průběhu roku 1967. Za tím účelem vláda využije zmocnění daného v § 8 odst. 2 zákona č. 8/1959 Sb., kterým se stanoví základní pravidla o státním rozpočtu a o hospodaření s rozpočtovými prostředky.
2. Součástí státního rozpočtu jsou rozpočty národních výborů. Zvyšuje se pravomoc národních výborů v oblasti rozpočtového hospodaření. Jedinými závaznými a současně základními ukazateli v rozpočtech národních výborů, ovlivňujícími rozvoj hospodářství řízeného národními výbory, jsou souhrnný finanční vztah ke státnímu rozpočtu (dotace ze státního rozpočtu) a účelové subvence ze státního rozpočtu.
3. Finanční zdroje soustředěné ve státním rozpočtu na rok 1967 musí být vynakládány v duchu zásad nové soustavy řízení a nového pojetí státního rozpočtu při zajištění hospodárnosti a zabezpečení souladu mezi zdroji a potřebami.
4. V důsledku nového pojetí státního rozpočtu od roku 1967 je nutno zrušit některá ustanovení zákona č. 8/1959 Sb., která nejsou s tímto pojetím v souladu.
Především nejsou od roku 1967 státní hospodářské organizace zapojeny na státní rozpočet finančními vztahy určenými v jejich finančních plánech. Jejich finanční vztahy ke státnímu rozpočtu jsou určeny dlouhodobými ekonomickými nástroji, které stanovil zákon č. 83/1966 Sb., o čtvrtém pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky. Dlouhodobými ekonomickými nástroji jsou odvod z hrubého důchodu, popř. odvod ze zisku, odvod ze základních prostředků, odvod ze zásob a stabilizační odvod. Podrobněji byly ekonomické nástroje upraveny ve vládním nařízení č. 100/1966 Sb., o plánovitém řízení národního hospodářství. Nutno proto zrušit ustanovení § 5 odst. 1 zákona č. 8/1959 Sb.
Vzhledem k novým principům rozpočtového hospodaření národních výborů je dále třeba zrušit ustanovení § 10 odst. 5, § 14 odst. 2 a 15 téhož zákona.
V Praze dne 17. dubna 1967
Předseda vlády:
Lenárt v. r.
Ministr financí:
Ing. Sucharda v. r.