Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1966
IV. volební období
95
Společná zpráva
výborů ústavně právního a pro plán a rozpočet
k vládnímu návrhu zákona o čtvrtém pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky (tisk 90)
Výbory Národního shromáždění - ústavně právní a pro plán a rozpočet - projednaly dne 11. října 1966 vládní návrh zákona o čtvrtém pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky a usnesly se doporučit jej Národnímu shromáždění ke schválení s těmito změnami:
V § 1 odst. 2 v pátém řádku nahradit slovo "nové" slovem "zdokonalené".
V § 2 bod 1 v šestém řádku nahradit slova "více než 75%" slovy "rozhodující část".
V § 2 bod 2 v sedmém a osmém řádku nahradit slova "zakládat další strukturální změny" slovy "vytvářet základy dalších strukturálních změn".
V § 2 bod 3 vložit v šestém řádku před slovo "zavádění" slovo "pro" a v sedmém řádku vložit před slovo "zefektivnění" slovo "pro".
V § 2 bod 4 písm. b) nahradit slova "palivo-energetické" slovy "palivové a energetické".
V § 2 bod 4 písm. d) v třetím řádku vložit před slovo "potřebami" předložku "s".
V § 2 bod 7 písm. a) v pátém řádku nahradit slova "ze společenských spotřebních fondů" slovy "z fondů společenské spotřeby".
V § 2 bod 7 písm. d) upravit začátek první věty takto: "d) vybudovat nejméně 460 tis. bytů s odpovídající technickou a občanskou vybaveností, ...".
V § 2 bod 7 písm. e) nahradit v sedmém a osmém řádku slova "zdraví škodlivých provozech a 42 hodinami" slovy "v provozech škodlivých zdraví a s 42 hodinami".
V § 2 bod 7 písm. f) vložit ve čtvrtém řádku před slovo "především" slova "a to".
V § 2 bod 8 upravit první větu takto: "8. v souladu s potřebami rozvoje národního hospodářství účinněji využívat přírodních a ekonomických podmínek a zdrojů všech oblastí. Efektivnost rozvoje celého národního hospodářství zvyšovat optimálním rozmísťováním výrobních sil."
V § 2 bod 9 v sedmém řádku vložit za slovo "výroby" slovo "zvýšit".
V § 3 odst. 2 písm. c) ve čtvrtém a pátém řádku nahradit slova "bylo zabráněno" slovy "aby se zabránilo".
V § 8 odst. 1 v pátém řádku vypustit za slovy "v roce 1966" čárku.
V § 8 odst. 2 připojit na konci větu tohoto znění: "Odvod se snižuje za každé 1% ročního úbytku počtu pracovníků o 0,3% objemu vyplacených mezd".
V § 10 odst. 1 ve druhém řádku vložit za slova "pětiletého plánu" slovo "nutné".
V Praze dne 12. října 1966.
Dr. Škoda v. r. |
Zedník v. r. |
předseda ústavně právního výboru |
zpravodaj ústavně právního výboru |
Ing. Rapoš v. r. |
Tymeš v. r. |
místopředseda výboru pro plán a rozpočet |
zpravodaj výboru pro plán a rozpočet |
Zákon
ze dne ............................ 1966
o čtvrtém pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky
Vycházejíc z dosažených výsledků rozvoje národního hospodářství a z hlavních směrů hospodářské politiky vytyčených XIII. sjezdem Komunistické strany Československa,
Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:
§ 1
(1) Základem řízení národního hospodářství v letech 1966 až 1970 je čtvrtý pětiletý plán rozvoje národního hospodářství Československé socialistické republiky (dále jen "čtvrtý pětiletý plán"), který vyjadřuje základní směry a cíle hospodářského rozvoje a hlavní prostředky a způsoby k jejich dosažení.
(2) Rozhodujícím úkolem čtvrtého pětiletého plánu je pokračovat v procesu konsolidace a rekonstrukce národního hospodářství urychlením tvorby zdrojů a uplatňováním principů a nástrojů zdokonalené soustavy plánovitého řízení a technického rozvoje; v optimálních proporcích a struktuře zvyšovat životní úroveň, posilovat rezervy, zabezpečovat obranyschopnost státu a vytvářet předpoklady pro ekonomickou efektivnost rozvoje národního hospodářství.
§ 2
Základní směry a cíle rozvoje národního hospodářství v období čtvrtého pětiletého plánu jsou: 1. dosáhnout ve srovnání s lety 1961 až 1965 takového zrychlení tempa růstu národního důchodu, aby jeho objem vzrostl o 22 až 24%. Přírůstku národního důchodu dosáhnout především na základě zvyšování společenské produktivity práce. Realizovat rozhodující část přírůstku národního důchodu v průmyslu při zvýšení průmyslové výroby proti roku 1965 zhruba o 30%;
2. podíl fondu akumulace na užitém národním důchodu zvýšit do roku 1970 za předpokladu nejvyšší efektivnosti vynaložených prostředků zhruba na 13%, podíl akumulace do základních fondů na národním důchodu udržovat zhruba na úrovni 12% a postupně zlepšovat složení a účinnost fondu akumulace. Investiční výstavbou vytvářet základy dalších strukturálních změn a zvýšit objem investic ve srovnání s obdobím 1961 až 1965 zejména
a) v základním průmyslu v odvětví energetiky zhruba o 41% a v chemickém průmyslu zhruba o 45%,
b) ve zpracovatelském průmyslu v odvětví spotřebního průmyslu zhruba o 46% a v odvětví potravinářského průmyslu zhruba o 50%,
c) v dopravě zhruba o 57%;
3. zvýšit kvalifikační strukturu a technickou vybavenost výzkumné a vývojové základny a její činnost soustředit, především na perspektivní směry vytvářející předpoklady pro postupné uskutečňování strukturálních změn v národním hospodářství, pro zavádění progresivních výrobků a technologií a pro zefektivnění celého reprodukčního procesu. Objem prostředků vynakládaných na rozvoj vědy a techniky spojovat s jejich racionálním a efektivním využíváním, zejména vytvořením podmínek pro urychlenou realizaci výsledků technického rozvoje;
4. k zajištění proporcionality rozvoje a rozhodujících strukturálních přeměn
a) přednostně rozvíjet chemický průmysl jako předpoklad pro postupnou chemizaci národního hospodářství tak, aby objem chemické produkce vzrostl proti roku 1965 zhruba o 50% a podíl chemického průmyslu na celkové průmyslové výrobě dosáhl zhruba 10%,
b) zvýšit podíl tekutých a plynných paliv v palivové a energetické bilanci zhruba na 21%,
c) rozvíjet strojírenskou výrobu k urychlení mechanizace a automatizace výrobních procesů v národním hospodářství, k zavádění nejpokrokovější technologie a k zvýšení efektivnosti zahraničního obchodu; objem strojírenské výroby zvýšit zhruba o 43% tak, aby se strojírenství podílelo na celkové průmyslové výrobě zhruba jednou třetinou,
d) v průmyslu stavebních hmot zintenzívnit investiční výstavbu v souladu s úkoly stavebnictví a s potřebami národního hospodářství,
e) postupně rekonstruovat a modernizovat zpracovatelská odvětví, především spotřební a potravinářský průmysl, zvláště pak v oborech efektivně zpracovávajících domácí suroviny; přitom rozvinout úpravárenství domácích surovin pro keramický a sklářský průmysl;
5. urychlit konsolidaci a rozvoj zemědělství tak, aby objem tržní produkce do státních fondů se zvyšoval ročně v průměru zhruba o 4% oproti minulému pětiletí; k dosažení tohoto cíle zejména
a) účelně specializovat zemědělskou výrobu,
b) zvyšovat hektarové výnosy a užitkovost hospodářských zvířat a snižovat vlastní náklady zemědělské výroby,
c) podstatně zkvalitnit dodávky průmyslových výrobků pro zemědělství, zlepšit jejich využití a zabezpečit účinný rozvoj služeb poskytovaných zemědělským organizacím,
d) zajistit reprodukci pracovních sil v zemědělství v potřebné věkové struktuře a zvýšit kvalifikaci zemědělských pracovníků;
6. urychlit modernizaci železniční dopravy tak, aby v roce 1970 mohla být v podstatě odstraněna parní trakce, a zahájit rekonstrukci silniční sítě a výstavbu dálnice; ve spojích pokračovat v zavádění automatické spojová techniky a urychlit rozvoj a modernizaci telekomunikační sítě;
7. v oblasti životní úrovně
a) zajišťovat růst fondu spotřeby oproti roku 1965 a 17 až 19%; přitom přednostně zabezpečovat přímé odměňování pracujících za reálné výsledky práce před uspokojováním potřeb obyvatelstva z fondů společenské spotřeby,
b) posilovat hmotnou zainteresovanost i odpovědnost za výsledky práce jednotlivců a kolektivů prohloubením mzdové diferenciace,
c) využívat rostoucích fondů společenské spotřeby obyvatelstva, především k zajišťování zdraví a vzdělání lidu, sociálního zabezpečení a péče o ženy a rodiny s dětmi; zaměřit se přitom na zvyšování objemu a kvality služeb při nejefektivnějším využívání vynakládaných prostředků,
d) vybudovat nejméně 460 tis. bytů s odpovídající technickou a občanskou vybaveností, z toho na Slovensku 157 tis. bytů, a zlepšit údržbu a modernizaci bytového fondu a zařízení s ním souvisejících; vytvořit předpoklady k tomu, aby se po roce 1920 vystavělo ročně 105 až 115 tis. bytů, a pro tento účel vytvořit potřebnou výrobně materiální základnu,
e) v závislosti na výsledcích hospodářského vývoje, zejména na růstu společenské produktivity práce a na využívání základních výrobních prostředků pokračovat ve zkracování pracovní doby tak, aby mohl být postupně zaveden pětidenní pracovní týden se 40 hodinami týdenní pracovní doby v hlubinných dolech a v provozech škodlivých zdraví a s 42 hodinami týdenní pracovní doby na ostatních pracovištích,
f) pokračovat v úsilí o zajištění dostatku vody pro rozvoj společnosti a v zlepšování pracovního a životního prostředí, zejména čistoty vod a ovzduší, a to především v oblastech soustředěného průmyslu;
8. v souladu s potřebami rozvoje národního hospodářství účinněji využívat přírodních a ekonomických podmínek a zdrojů všech oblastí. Efektivnost rozvoje celého národního hospodářství zvyšovat optimálním rozmísťováním výrobních sil. K tomu vytvářet příznivě ekonomické podmínky, i pomocí ekonomických nástrojů řízení;
9. k dalšímu upevňování jednotné československé ekonomiky zajišťovat zvýšení podílu Slovenska na tvorbě a užití národního důchodu; přitom zejména zvýšit na Slovensku objem průmyslové výroby o 58 až 59%, aby její podíl na celkové průmyslové výrobě dosáhl zhruba 25%, a objem zemědělské výroby zvýšit o 22 až 24%, aby její podíl na celkové zemědělské výrobě dosáhl zhruba jedné třetiny;
10. posilovat spolupráci se socialistickými státy a zejména se Sovětským svazem jako základ vnějších ekonomických vztahů Československé socialistické republiky, dále prohlubovat zapojení československé ekonomiky do mezinárodní dělby práce, zvyšovat efektivnost výměny zboží a posilovat ekonomickou rovnováhu ve vnějších ekonomických vztazích a v platební bilanci.
§ 3
(1) Realizace základních směrů a cílů rozvoje národního hospodářství uvedených v § 2 bude počínaje rokem 1967 zajišťována za nových ekonomických podmínek vytvářených pro práci socialistických organizací urychleným uplatněním zdokonalené soustavy plánovitého řízení v celám národním hospodářství.
(2) K přechodu na nové ekonomické podmínky podle odstavce 1 se uskuteční zejména:
a) celková přestavba velkoobchodních cen, přímá vazba mezi velkoobchodními a maloobchodními cenami pomocí sazbové daně z obratu, užší sepětí mezi vnitřními a zahraničními cenami, jakož i opatření k pružnějšímu vývoji cen umožňujícímu vytvářet rovnováhu mezi nabídkou a poptávkou a rozvíjet soutěživost mezi hospodářskými organizacemi,
b) jednotné odvody státních hospodářských organizací do státního rozpočtu (do rozpočtu národního výboru),
c) financování investic z vlastních zdrojů hospodářské organizace a z investičních úvěrů tak, aby plná odpovědnost za efektivnost investic přešla na hospodářskou organizaci a aby se zabránilo nereálným požadavkům na investice,
d) pružný systém usměrňování vývoje mezd jako předpoklad k tomu, aby se růst mezd stal účinnějším nástrojem zvyšování efektivnosti a postupně byla odstraňována mzdová nivelizace.
§ 4
(1) Aby byly vytvořeny pro státní hospodářské organizace jednotné ekonomické podmínky a objektivní kritéria ekonomické efektivnosti, zavádějí se od 1. ledna 1967 tyto jednotné odvody do státního rozpočtu, popřípadě do rozpočtu národního výboru:
a) odvod z hrubého důchodu,
b) odvod ze základních prostředků,
c) odvod ze zásob,
d) stabilizační odvod.
(2) Stabilizační odvod podle odstavce 1 provádějí též výrobní a spotřební družstevní organizace; účel ostatních odvodů podle odstavce 1 plní u těchto organizací důchodová daň družstev.
(3) U zemědělských podniků nahrazuje jednotné odvody do státního rozpočtu systém zemědělské daně.
§ 5
(1) Odvod z hrubého důchodu státních hospodářských organizací se stanoví ve výši
a) 18% v průmyslu a ve stavebnictví,
b) 30% ve vnitřním obchodě (pro ústředně řízené organizace mimo oborový podnik Čedok),
c) 16% v hospodářství řízeném národními výbory,
d) 16% v samostatných projektových organizacích.
(2) Ústřední orgán může rozhodnout, že místo odvodu podle odstavce 1 písm. a) bude státní hospodářská organizace odvádět 15% z fondu pracujících a 32% ze zisku.
(3) Vláda může zvýšit sazby stanovené v odstavcích 1 a 2 nejvýše o 1% ročně.
(4) Za podmínek stanovených vládou může oborové ředitelství, řídící národní výbor, popřípadě ústřední orgán za účelem nezbytného přerozdělení prostředků podřízených státních hospodářských organizací předem dočasně stanovit dodatkové odvody a dotace, popřípadě přirážky a slevy; přitom však musí být v oboru působnosti příslušného orgánu zachována celková výše odvodil podle odstavců 1 až 3.
§ 6
(1) Odvod ze základních prostředků státních hospodářských organizací se stanoví sazbou ze zůstatkové ceny základních prostředků ve výši
a) 6% ročně ze základních prostředků v průmyslu, stavebnictví, vnitřním obchodě, odbytu a zásobování,
b) 3% ročně ze základních prostředků pro poskytování služeb, jakož i ze základních prostředků vnitřního obchodu, pokud jde o prodejny a jejich vybavení.
(2) Vláda může stanovit, které další základní prostředky, popřípadě které investice neuvedené do provozu podléhají odvodu podle odstavce 1 a které ze základních prostředků odvodu nepodléhají. Vláda též upraví sazby odvodů ze základních prostředků sloužících obraně, bezpečnosti, dopravě a státním hmotným rezervám.
§ 7
(1) Odvod ze zásob státních hospodářských organizací se stanoví ve výši 2%.
(2) Vláda může stanovit, v kterých případech se odvody ze zásob neprovádějí.
§ 8
(1) Stabilizační odvod se stanoví hospodářským organizacím (§ 4) ve výši 30% z té částky objemu vyplacených mezd, která převyšuje součin 90% průměrné roční mzdy plánované podniky v roce 1966 a počtu pracovníků v roce, za který se provádí výpočet odvodu.
(2) Odvod podle odstavce 1 se zvyšuje za každé 1% ročního přírůstku počtu pracovníků o 1% objemu vyplacených mezd. Vláda stanoví případy, na něž se toto zvýšení nevztahuje nebo kde se zmírňuje. Odvod se snižuje za každé 1% ročního úbytku počtu pracovníků o 0,3% objemu vyplacených mezd.
(3) Za podmínek stanovených vládou může krajský národní výbor stanovit přirážku k stabilizačnímu odvodu až do výše 2% z celkového objemu vyplacených mezd.
(4) Vláda může pro jednotlivá odvětví nebo organizace upravit stabilizační odvod odchylně od ustanovení odstavců 1 a 2.
§ 9
(1) Podrobnosti k provedení ustanovení § 3 až 8 stanoví vláda.
(2) Vláda též stanoví
a) způsob, jakým se na odvodech státních hospodářských organizací podílejí městské a místní národní výbory,
b) v kterých případech a v jaké výši se provádějí odvody z odpisů ze základních prostředků,
c) sazby a pravidla odvodů z hrubého důchodu nebo ze zisku a z fondu pracujících státních hospodářských organizací neuvedených v § 5, d) v kterých případech a za jakých podmínek mohou byt ukládány dodatkové odvody,
e) za jakých podmínek mohou být poskytovány dotace ze státního rozpočtu.
(3) K zajištění potřebného rozmístění výrobních sil a oblastní proporcionality může vláda
a) stanovit způsob poskytování a výši účelových dotací na stavby státních hospodářských organizací a stavby výrobních družstev v okresech a místech, které předem určí,
b) snížit procento odvodů ze základních prostředků státních hospodářských organizací (§ 8) k vyrovnání zvýšených provozních nákladů nových závodů v okresech a místech, které předem urči, a to nejdéle na dobu 5 let.
§ 10
(1) Závazné úkoly, závazné limity a orientační ukazatele čtvrtého pětiletého plánu nutné k zajištění základních směrů a cílů rozvoje národního hospodářství podle § 2 stanoví v nezbytném rozsahu vláda.
(2) Vláda může v zájmu proporcionálního rozvoje národního hospodářství, využívajíc především operativních ekonomických nástrojů řízení, též zpřesnit a konkretizovat v prováděcích státních plánech rozvoje národního hospodářství závazné úkoly, závazné limity a orientační ukazatele čtvrtého pětiletého plánu, popřípadě stanovit další závazné úkoly a závazné limity.
(3) Státní plán rozvoje národního hospodářství na rok 1966 stanovený na základě zákona č. 137/1965 Sb., o státním plánu rozvoje národního hospodářství a státním rozpočtu na rok 1966, je prováděcím státním plánem podle tohoto zákona.
§ 11
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.