Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1965
IV. volební období
67
Vládní návrh
Zákon
ze dne .......................... 1965
o státním plánu rozvoje národního hospodářství a státním rozpočtu na rok 1966
Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:
§ 1
Úkoly státního plánu
1) Hlavní úkoly státního plánu rozvoje národního hospodářství na rok 1966, jehož cílem je vytvořit předpoklady pro zabezpečení dalších úkolů dlouhodobého rozvoje národního hospodářství do roku 1970, které budou obsaženy ve čtvrtém pětiletém plánu, jsou zejména tyto:
a) národní důchod se zvýší zhruba o 3,8%
b) investiční výstavba, včetně generálních oprav, dosáhne objemu 53,7 mld. Kčs
c) maloobchodní obrat dosáhne 116,6 mld. Kčs
d) na Slovensku se zvýší objem výroby zhruba o 10% a investiční výstavba, včetně generálních oprav, dosáhne objemu téměř 16,9 mld. Kčs.
2) Pro rozvoj výroby a růstu společenské produktivity práce budou vytvářeny předpoklady postupným uplatňováním zdokonalené soustavy plánovitého řízení národního hospodářství.
§ 2
Úkoly státního rozpočtu
Statní rozpočet na rok 1946 zajišťuje v souladu s cíli státního plánu rozvoje národního hospodářství finanční prostředky k zabezpečení plánovitého růstu národního hospodářství a ovlivňuje jeho efektivnost.
§ 3
Stanovení výše státního rozpočtu
1) Celkové příjmy a výdaje státního rozpočtu se stanoví částkami 152 904 720 000 Kčs.
2) Ve státním rozpočtu jsou obsaženy rozpočty národních výborů, jejichž příjmy a výdaje se stanoví čistkami 34 792 200 000 Kčs.
§ 4
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1966.
Příloha 1 zákona č. .... Sb.
CELKOVÝ PŘEHLED STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY NA ROK 1966
Příjmy |
Kčs (v tisících) |
Výdaje |
Kčs (v tisících) |
Příjmy ze socialistického hospodářství |
132 709 789 |
Hospodářství |
88 858 091 |
Daně, dávky a poplatky od obyvatelstva |
15 258 900 |
Kulturní a sociální opatření |
50 357 961 |
Ostatní příjmy |
4 936 031 |
Obrana a bezpečnost |
10 830 970 |
Správa |
2 857 698 |
||
Úhrn |
5 152 904 720 |
Úhrn |
152 904 720 |
ÚHRN ROZPOČTŮ NÁRODNÍCH VÝBORŮ OBSAŽENÝCH VE STATNÍM ROZPOČTU
Příjmy |
Kčs (v tisících) |
Výdaje |
Kčs (v tisících) |
Vlastní příjmy |
14 489 200 |
Hospodářství |
11 414 500 |
Příjmy z fondu rezerv a rozvoje |
906 700 |
Kulturní a sociální opatření |
21 852 600 |
Dotace k zabezpečení úkolů, které nebudou financovány přímo z ústředního rozpočtu |
10 710 400 |
Správa |
1 525 100 |
Prostředky na úkoly financované přímo z ústředního rozpočtu |
8 685 900 |
||
Úhrn |
34 792 200 |
Úhrn |
34 792 200 |
Příloha 2 zákona č. Sb.
PŘEHLED PŘÍJMŮ NÁRODNÍCH VÝBORŮ
(v tisících Kčs)
Kraj |
Vlastní příjmy |
Prostředky na úkoly financované přímo z ústředního rozpočtu |
Příjmy z fondu rezerv a rozvoje |
Dotace k zabezpečení úkolů, které nebudou financovány přímo z ústředního rozpočtu |
Příjmy celkem |
Národní výbor hlavního města Prahy |
1 223 800 |
846 100 |
61 000 |
962 600 |
3 094 100 |
Středočeský |
1 421 400 |
555 000 |
63 000 |
587 800 |
2 633 600 |
Jihočeský |
714 830 |
356 700 |
50 900 |
601 600 |
1 724 000 |
Západočeský |
916 300 |
602 800 |
60 600 |
823 500 |
2 403 200 |
Severočeský |
1 285 100 |
759 800 |
84 900 |
1 055 600 |
3 185 400 |
Východočeský |
1 406 800 |
462 800 |
72 600 |
727 500 |
2 659 700 |
Jihomoravský |
2 202 800 |
706 700 |
137 600 |
940 400 |
3 987 500 |
Severomoravský |
3. 722 300 |
1 445 400 |
226 300 |
1 389 100 |
4 633 100 |
Západoslovenský |
1 798 300 |
1 296 200 |
96 900 |
1 218 200 |
4 409 600 |
Středoslovenský |
918 600 |
817 100 |
80 800 |
1 172 300 |
2 988 800 |
Východoslovenský |
873 000 |
837 300 |
71 100 |
1 237 800 |
3 013 200 |
Úhrn |
14 489 200 |
8 685 900 |
906 700 |
10 710 400 |
34 792 200 |
Poznámka: Celkové příjmy jsou shodné s celkovými výdaji.
Důvodová zpráva
Zákon o státním plánu a státním rozpočtu na rok 1966 stanoví jednak hlavní úkoly státního plánu rozvoje národního hospodářství, jednak celkové příjmy a výdaje státního rozpočtu a rozpočtů národních výborů.
Státní plán
Hlavní úkoly státního plánu na rok 1966 stanovené zákonem vymezují rámec, v němž vláda stanoví státní plán rozvoje národního hospodářství na rok 1966, tj. na období jednoho roku, podobně jako v roce 1965. V současné době není totiž ještě vyhlášen dlouhodobý státní plán rozvoje národního hospodářství, k jehož provedení by vláda stanovila ve smyslu čl. 68 bodu 3 ústavy roční (prováděcí) plán. Čtvrtý pětiletý plán na léta 1966 - 1970, jehož koncepci projednává XIII. sjezd Komunistické strany Československa, bude vyhlášen až v průběhu roku 1966.
Státní plán na rok 1966 má obsáhnout úkoly, které sledují plnění linie, dané XII. sjezdem Komunistické strany Československa, a zároveň má vytvářet předpoklady pro zabezpečení úkolů dlouhodobého rozvoje národního hospodářství do roku 1970, které budou obsaženy v souladu s direktivami XIII. sjezdu Komunistické strany Československa ve čtvrtém pětiletém plánu.
K souhrnnému vyjádření úkolů státního plánu v zákoně bylo použito obdobné formy jako v zákoně o státním plánu rozvoje národního hospodářství a státním rozpočtu na rok 1965.
Státní plán na rok 1966 sleduje posílení nových pozitivních prvků rozvoje, především důslednější zaměření na kvalitativní stránky rozvoje národního hospodářství, a počítá s postupným uplatňováním zdokonalené soustavy plánovitého řízení.
Státní rozpočet
Ve státním rozpočtu na rok 1966 jsou zahrnuty rozpočty ministerstev a ostatních ústředních orgánů, rozpočet Slovenské národní rady a rozpočty krajů.
V rozpočtech ministerstev, Slovenské národní rady a ostatních ústředních orgánů jsou obsaženy i rozpočty jimi řízených rozpočtových organizací, odvody zvláštních rozpočtových organizací a vedlejších hospodářství, příděly těmto organizacím a hospodářstvím a vztahy hospodářských organizací k státnímu rozpočtu.
V rozpočtech krajů jsou obsaženy jak rozpočty krajských národních výborů, tak i rozpočty národních výborů nižších stupňů.
V důsledku zavedení nové soustavy plánovitého řízení národního hospodářství a využívání nepřímých nástrojů ekonomického řízení nebude značná část vztahů podniků ke státnímu rozpočtu stanovena direktivně, nýbrž nepřímo pomocí ekonomických pravidel. Souhrnná čísla státního rozpočtu uvedená v navrhovaném zákoně jsou proto směrnicí, kterou Národní shromáždění dává vládě a jejím orgánům k provádění finanční politiky.
Finanční zdroje soustředěné ve státním rozpočtu na rok 1966 musí být vynakládány v duchu zásad nové soustavy řízení se zaměřením na zvýšení efektivnosti hospodářství, zajištění hospodárnosti a zabezpečení souladu mezi zdroji a potřebami.
Ustanovení o rozpočtovém hospodářství a o zmocněních pro vládu a ministra financí, která jsou nutná k zajištění plynulého hospodaření podle státního rozpočtu, jsou obsažena v zákoně č. 8/1959 Sb., kterým se stanoví základní pravidla o státním rozpočtu a o hospodaření s rozpočtovými prostředky.
V Praze dne 15. prosince 1965
Předseda vlády:
Lenárt v.r.
Místopředseda vlády |
Ministr financí: |
a předseda Státní plánovací komise: |
|
Černík v. r. |
Dvořák v.r. |