Národní shromáždění Československé socialistické republiky 1964

IV. volební období

5

Vládní návrh

Zákon

ze dne ..................... 1964

o úpravě některých úkolů státní správy v civilním letectví.

Národní shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1

Civilní letadla a jiné výrobky letecké techniky určené pro civilní letectví, které stanoví ministerstvo dopravy v dohodě se zúčastněnými ústředními orgány, podléhají státnímu odbornému dozoru v civilním letectví.

§ 2

Výrobci (projektanti) civilních letadel a jiných výrobků letecké techniky určených pro civilní letectví (§ 1) jsou povinni předkládat orgánům státního odborného dozoru v civilním letectví k vyjádření projekty nových typů letadel a jiných výrobků letecké techniky určených pro civilní letectví, návrhy technických podmínek pro konstrukci a výrobu těchto typů, jakož i návrhy jejich změn, dávat jim potřebné podklady a vysvětlení a umožnit jim vyzkoušení zařízení, jež jsou podrobena jejich dozoru; vyjádření orgánů státního odborného dozoru v civilním letectví jsou pro ně závazná.

§ 3

Orgány státního odborného dozoru v civilním letectví jsou oprávněny:

a) zjišťovat, jsou-li při výrobě civilních letadel a jiných výrobků letecké techniky určených pro civilní letectví dodrženy technické podmínky pro jejich konstrukci a výrobu;

b) ukládat provozovatelům civilních letadel a pozemních leteckých zařízení závazná opatření k odstranění závad, které ohrožují bezpečnost leteckého provozu, a jestliže je to nutné, zakázat nebo omezit jejich použití;

c) nařídit přezkoušení členů posádek československých civilních letadel, jestliže byly u nich zjištěny závady v dodržování leteckých předpisů nebo vznikly pochybnosti o jejich způsobilosti;

d) požadovat od provozovatelů československých civilních letadel a leteckých pozemních zařízení údaje a podklady potřebné k výkonu státního odborného dozoru v civilním letectví.

§ 4

(1) Státní letecká správa se zrušuje.

(2) Ministr dopravy se zmocňuje, aby pro výkon státního odborného dozoru v civilním letectví pro výkon ostatních činností; jež dosud obstarávala Státní letecká správa, zřídil zvláštní organizace a blíže upravil jejich působnost.

§ 5

Zrušuje se vládní nařízení č. 53/1958 Sb., o zřízení Státní letecké správy, a vyhláška č. 146/1958 Ú. l., o působnosti Státní letecké správy a jejích organizačních složek.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1965.

Důvodová zpráva

Obecná část

Základní úprava civilního letectví Československé socialistické republiky je v leteckém zákoně (zákon č. 47/1956 Sb., o civilním letectví). Postupující rozvoj letecké dopravy ve světovém i národním měřítku si však již v roce 1958 vyžádal provedení zásadní změny v jeho organizačním uspořádání vládním nařízením č. 53/1958 Sb., o zřízení Státní letecké správy. Šlo tu v podstatě o oddělení vlastní letecká přepravy od činností povahy výkonu státní správy, jež oboje byly do té doby obstarávány společně v podniku Československé aerolinie. Úkoly statní správy vyplývající z leteckého zákona byly proto cit. vládním nařízením přeneseny z podniku ČSA na Státní leteckou správu, jejíž působnost byla zároveň blíže vymezena vyhláškou ministerstva dopravy č. 146/1958, Ú. l. Státní letecká správa obstarávala i dozor v civilním letectví, pokud na něj bylo v ustanoveních leteckého zákona pamatováno.

Zvláštní charakter leteckého provozu vyznačující se složitou technologií postupů, složitou a poměrně velkou rychlostí pohybů, klade velké nároky na kvalifikaci a přesný výkon služby všech zúčastněných pracovníků. Na bezpečnost leteckého provozu mají zvláště též vliv letecký materiál a řádné dodržování technologických a jiných postupů při výrobě a údržbě letecké techniky, při řízení leteckého provozu a provádění letů. Použití nesprávného nebo neodpovídajícího materiálu, nedostatečný nebo nesprávný výcvik, nedostatečné zkušenosti mohou mít za následek ztráty lidských životů a velké materiální škody. V souvislosti s tím stoupá při neustálém růstu objemu letecké dopravy význam účinného státního dozoru v civilním letectví.

Státní letecká správa, která vedle výstavby, správy a údržby dopravních letišť, řízení a zabezpečování leteckého provozu na celém státním území a dalších vlastních úkolů měla na bezpečnost letectví také sama dozírat, nemohla objektivní výkon státního odborného dozoru v civilním letectví náležitě zajistit. Mimoto letecký zákon neposkytuje právní oporu pro nutné oprávnění orgánů tohoto dozoru účastnit se na návrzích a konstrukci civilních letadel, leteckých motorů a určitých dalších výrobků letecké techniky a sledovat při jejich výrobě, zda jsou dodrženy všechny podmínky z hlediska bezpečnosti leteckého provozu na tyto výrobky kladené. Jedině náležitým odborným dozorem může býti zajištěno, že typy letadel příp. dalších výrobků letecké techniky vyhovují stanoveným technickým podmínkám a že výrobky budou plně odpovídat schválenému typu, a zabrání se též hospodářským ztrátám vznikajícím z dodatečného odstraňování závad na hotových výrobcích.

K nápravě těchto nedostatků a v souladu s usnesením XII. sjezdu KSČ o posílení centrálního řízení se proto navrhuje, aby obsah a oprávnění státního odborného dozoru v civilním letectví byly upraveny zákonným předpisem a jeho výkon byl svěřen zvláštní organizaci, kterou ministr dopravy k tomu účelu zřídí (Státní letecká inspekce). Tato organizace by obstarávala i úkoly státní správy podle leteckého zákona, které s výkonem tohoto dozoru přímo souvisí a jež dosud plnila Státní letecká správa. Státní letecká správa jako taková bude zrušena a její působnost ve výstavbě, správě a údržbě dopravních letišť a v řízení leteckého provozu bude přenesena na účelovou organizaci, kterou pod názvem Správa dopravních letišť ministr dopravy rovněž zřídí. Státní letecká inspekce a Správa dopravních letišť budou rozpočtovými organizacemi s působností pro celé státní území a budou přímo podřízeny ministerstvu dopravy.

Cílem navrhované úpravy není tedy vytvoření dvou nových organizací, ale organizační oddělení dvou svou povahou zcela rozdílných činností, jejichž spojení v jedné organizační jednotce nedává již v nynější etapě předpoklady a záruku objektivního výkonu státního odborného dozoru. Realizace návrhu povede i k posílení řídící funkce ministerstva dopravy, jež se bude moct plněji věnovat otázkám vrcholného řízení celého civilního letectví.

Nová úprava si nevyžádá zvýšení celkového počtu pracovníků v odvětví civilního letectví a neklade nové nároky na státní rozpočet; rovněž tím nevznikne potřeba nových nebytových prostor v Praze.

Zvláštní část

K §§ 1 - 3 osnovy:

V první části osnovy se vymezuje předmět státního odborného dozoru v civilním letectví, stanoví se povinnosti výrobců letadel a oprávnění orgánů státního odborného dozoru.

Státnímu odbornému dozoru se podrobují v § 1 osnovy výrobky letecké techniky určené pro civilní letectví. Jsou jimi jednak letadla včetně veškerého jejich zařízení (letadlová technika), jednak i výrobky ostatní letecké techniky určené pro pozemní letecká zařízení, jejichž konstrukce, stav a řádná funkce jsou jedněmi ze základních podmínek bezpečnosti leteckého provozu. Protože sortiment výrobků letecké techniky je velmi široký a ne všechny stejnou měrou ovlivňují bezpečnost leteckého provozu, zmocňuje se ministerstvo dopravy, aby v dohodě se zúčastněnými ústředními orgány určilo, které druhy těchto výrobků (kromě letadel) jsou dozoru Státní letecké inspekce podrobeny. Seznam těchto výrobků bude čas od času přizpůsobován aktuálním potřebám a možnostem reálného zabezpečení dozorčí činnosti.

Ustanovení § 2 o povinnosti projektantů a výrobců předkládat orgánům státního odborného dozoru v civilním letectví k posouzení projekty nových typů letadel a jiných výrobků letecké techniky a návrhy na jejich konstrukci a výrobu je odůvodněno vysokými požadavky kladenými na bezpečnost letectví. S tím souvisí i kontrolní oprávnění orgánů státního odborného dozoru příslušející jim v procesu výroby těchto zařízení podle ustanovení § 3 písm. a). Oběma cit. ustanoveními § 2 a § 3 písm. a) osnovy se dává zákonná sankce postupu, který se prakticky vyvinul a plně osvědčil v posledních letech a plyne z požadavku nutné a účelné spolupráce mezi příslušnými výrobními podniky ministerstva všeobecného strojírenství a dozorčími leteckými orgány ministerstva dopravy. Účast odborných orgánů civilního letectví při schvalování nových typů těchto výrobků a technických podmínek pro jejich konstrukci a výrobu a zejména vykonávání státního odborného dozoru podle § 3 a) již ve stadiu výroby má za účel předem vyloučit závady, které jinak byly by zjištěny až při zkouškách hotových výrobků a byly pak příčinou, že civilnímu letadlu nebude lze vydat osvědčení o způsobilosti letadla podle § 11 leteckého zákona.

Orgány státního odborného dozoru kontrolují podmínky způsobilosti výrobků letecké techniky i při provozu civilního letectví. Závady, které zjistí, je třeba neprodleně odstraňovat, aby se ohrožení bezpečnosti leteckého provazu snížilo na nejmenší možnou míru. Orgány státního odborného dozoru musí mít proto pravomoc ukládat provozovatelům potřebná opatření, v případě nutnosti i právo omezit nebo zastavit provoz závadných zařízení [§ 3 písm. b)]. Stejná oprávnění přísluší orgánům státního odborného dozoru vůči členům civilního leteckého personálu v případech, kdy zjistí závady, jež ohrožují bezpečnost leteckého provozu (§ 3 písm. c).

K § 4 osnovy:

Zřízení těchto zvláštních organizací (Státní letecké inspekce a Správy dopravních letišť) bude provedeno vyhláškou ministerstva dopravy.

V Praze dne 26. srpna 1964

Předseda vlády:

Lenárt v. r.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP