I když chápeme pohnutky, nemůžeme souhlasit
se způsobem, jakým má být zajišťováno
snižování investiční rozestavěnosti.
Zemědělské podniky se právem ptají,
proč mají být za nedodržování
lhůt v investiční výstavbě
trestány, když investorskými kapacitami a investičním
materiálem disponuje někdo jiný.
Chápeme rovněž všeobecnou snahu omezovat
dotace ze státního rozpočtu poskytované
podnikům na řešení nedostatku jejich
finančních zdrojů. Nechápeme, proč
nedochází k diferenciaci v této politice.
Je přece rozdíl, jsou-li tyto dotace poskytovány
podnikům proto, že jejich výrobky nenacházejí
uplatnění na trhu, či pro nízkou úroveň
hospodaření těchto podniků a mezi
tím, jestliže tyto dotace byly zavedeny proto, že
z různých příčin nebylo možné
tyto prostředky zahrnout do ceny. Takovýchto konkrétních
problémů, které ztrpčují život
našim zemědělským podnikům a
podnikům potravinářského průmyslu,
je celá řada. Vyciťujeme z toho, že nám
všeobecně chybí propracovaná hospodářská
politika, opírající se o promyšlený
státní rozpočet a finanční
politiku státu, splňující jeden ze
základních požadavků, na který
se ve svém výkladu odvolával i ministr financí;
je to komplexnost nejen v pohledu na některé jevy
našeho hospodářského života, ale
i komplexnost v přijímaných opatřeních
k jejich řešení. To je také příčina,
proč výbor pro zemědělství
a výživu došel k závěru uplatňovat
některé doplňky k návrhu státního
rozpočtu, a proč zejména požadoval urychlené
vypracování hospodářské politiky
státu, jež by kromě jiného zajišťovala
zemědělství a potravinářskému
průmyslu nezbytnou jistotu a perspektivu.
Měl bych ještě jednu připomínku,
vážení poslanci, že se mne trošku
dotýká, že při tak vážném
jednání jako je státní rozpočet,
nám chybí polovina vlády. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo: Hovorí podpredseda Národného
zhromaždenia Dohnal.
Mpř. NS Dohnal: Vážené Národní
shromáždění, při dnešním
projednávání státního rozpočtu
chci tlumočit několik zásadních stanovisek
k jeho problematice jménem stranické skupiny poslanců
v souhlase se stanovisky ústředního výboru
Československé strany socialistické zaujatými
na jeho zasedáni v minulém týdnu. Je samozřejmé,
že státní rozpočet je potřeba
postavit na rovnováze mezi příjmy a výdaji
při pečlivém zvažování
pořadí důležitosti jednotlivých
státních úkolů. Považujeme však
za nutné, aby koncepce státních rozpočtů
měla dlouhodobější charakter s přímou
návazností na státní hospodářské
plány a se zřetelem k nezbytnému souladu
s rozsahem a růstem národního důchodu.
A právě tuto dlouhodobější koncepci
postrádáme i v návrhu rozpočtu na
rok 1969.
Předběžný návrh státního
rozpočtu na rok 1969 posuzuje Národní shromáždění
již téměř tradičně v určité
časové tísni, která vede k tomu, že
se soustřeďujeme zejména na nutnost dosáhnout
finanční rovnováhy. Domníváme
se však, že se nemůžeme omezit pouze na
toto hledisko. Považujeme však za nezbytné, aby
nejen v Národním shromáždění,
nýbrž i v orgánech Národní fronty
byla předem a podrobně, s potřebným
časovým předstihem projednána zásadní
národohospodářská opatření,
jež se promítají ve státním rozpočtu,
neboť jedině tak můžeme za něj
nést jako politická strana plnou spoluodpovědnost.
Zdůrazňujeme to proto, že rozpočet je
poznamenán řadou nedostatků, které
vyplývají ze setrvačného působení
již dříve vzniklých a dosud neřešených
nepříznivých tendencí a tím
i z celkové hospodářské situace.
Hlavní příčiny současných
vážných nedostatků v našem hospodářství
vidíme především ve stálém
působení prvků direktivní soustavy
řízení, v udržování nevázaného
přebytku kupní síly, a to především
kupní síly podniků, v řešení
otázek rentability výroby, nikoli cestou racionalizace,
ale zvyšováním cen, v tom, že v četných
případech pracující využívají
pracovní dobu a výrobní prostředky
neobvykle nízko, nemají zájem však na
zvyšování produktivity práce - dále
ve velmi. liberálním poskytování dotaci,
jež dáváme podnikům předem bez
časového ohraničení, v nedokonalém
daňovém a finančním systému,
v nízké účinnosti zahraničního
obchodu, v rozvíjení materiálně náročných
výrob a ve stálém zanedbávání
nevýrobní sféry, v absolutním nedostatku
devizových rezerv, výrobních kapacit, pracovníků
a materiálů, v poskytování nevýhodných
tuzemských i zahraničních úvěrů,
ve vysokých, a přece málo efektivních
investičních výdajích. Všechny
tyto otázky musíme soustavně, důsledně
a promyšleně řešit právě
v zájmu skutečné hospodářské
i rozpočtové rovnováhy.
Státní rozpočet na rok 1969 je sice zpracován
opticky do rovnovážného stavu, ale je z něho
patrné značné úsilí, které
tomu ministerstvo financí muselo věnovat. I přes
mobilizaci všech příjmů není
v rozpočtu vyřešena řada otázek
souvisících s potřebami strukturálních
změn a vytvořením dostatečných
zdrojů pro finanční ekonomické operace
při zavádění nové ekonomické
soustavy. Rok 1969 je třetím rokem, ve kterém
budeme hovořit o nové ekonomické soustavě,
avšak rozpočet řeší řady
jiných věcí, jen málo to, co by pro
zavádění nové soustavy bylo nezbytně
třeba. Značně trpí tím, že
nevychází ze žádné dlouhodobější
koncepce naší ekonomiky a že se omezuje jen na
problémy toho roku, kterého se týkají.
Těžiště rozpočtu spočívá
převážně v řešení
sociálních problémů, ať již
v oblasti důchodů a mezd, přičemž
však opět tyto problémy neřeší
plně. V oblasti důchodů v podstatě
jen zčásti napravuje důsledky zvýšení
cen, které příjemce důchodů
postihly v předcházejících letech
a znovu postihnou v roce 1969. V oblasti mezd pak odčerpává
téměř veškeré mimořádné
zdroje, získané koncem letošního roku,
nově zavedeným odvodem ze zisku. Ani v oblasti mezd
neřeší tedy věci ve shodě s nějakým
koncepčním plánem denivelizace, neboť
většina zdrojů se používá
na splnění slibů, které bez jakéhokoli
systému byly dány v průběhu roku 1968.
Z těchto důvodů doporučujeme, aby
parlament stanovil hranice prostoru, ve kterém by vláda
mohla provádět nezbytně nutná mzdová
a platová opatření, a pokud jde o státní
rozpočet, je třeba, aby vláda informovala
NS v pravidelných časových intervalech, jak
bylo předsednictvem Národního shromáždění
již doporučeno a není plněno.
Valná většina výdajů směřuje
do národního hospodářství (39%
z objemu rozpočtu). Sama tato skutečnost by ještě
nebyla nenegativním faktorem, pokud by působila
k vyřešení situace na vnitřním
trhu, napomáhala ke změnám v ekonomice apod.
Nedostatkem však je, že výdaje do výrobní
sféry (bez bytového hospodářství,
dopravy, silnic apod.) reprezentují asi 24% z celkového
objemu rozpočtových výdajů a mají
převážně charakter dotací a subvencí,
ať již do zemědělství nebo do hospodářských
organizací, či jako dotace k cenám a cenové
intervence nebo jako přímé investice hospodářským
organizacím. Objem těchto dotací dokonce
proti očekávané skutečnosti r. 1969
stoupá, a to z 27,2 mld. na 28,9 mld. Kčs.
Nepovažujeme nadále za účelné
pokračovat v koncepci zvyšování příjmů
státního rozpočtu dalším zatěžováním
výroby, ale prosazovat koncepce výrazného
charakteru, i když postupného omezování
výdajů do výrobní sféry. Hlavně
je třeba vypracovat dlouhodobý plán likvidace
některých dotací tak, aby ekonomická
sféra měla možnost ve svých úvahách
s touto skutečností počítat.
Se zvyšováním dotací ostře kontrastují
stále narůstající požadavky na
zvyšování cen. Celý tento vývoj
je spíše jen hledání cesty nejmenšího
odporu. V rozpočtu obsažené předpoklady
úprav cen představují v porovnání
s úpravou z listopadu 1968 velké zvýšení,
což může mít vážné
politické důsledky. Zvýšení cen
totiž je v globálních číslech
nižší než růst průměrných
výdělků všech obyvatel, doléhá
rozdílně na různé skupiny obyvatelstva.
Zvýšení cen zafixované v rozpočtu
nese tedy v sobě vážné ekonomické,
ale i politické nebezpečí. Je třeba
velmi citlivě sledovat jejich dosah a v r. 1969 se nelze
spokojit se zjednodušeným porovnáváním
vzrůstu průměrných výdělků
a s globálním vykazováním růstu
cen.
Rovněž v oblasti cen není možné
pracovat bez znalosti termínů, kdy by mělo
být dosaženo rovnovážných cen,
které samy o sobě by již nevyžadovaly
roční růst v dosavadní procentuální
výši. Přiznáme-li, že vedle oficiálně
vykazovaného růstu cen dochází ke
zvýšení i v oblasti volných cen, a dále
pak i k jistému pohybu, který cenová statistika
nemůže podchytit, docházíme k závěru,
že skutečný pohyb cen je mezi + 3,5 až
4,5%. Růst cen v této výši je přijatelný
jen tehdy, projednáváme-li vývoj vždy
jen na jeden rok. Je však třeba si uvědomit,
že v rozpočtu založená tendence znamená
během pěti let v podstatě 20 až 25%
zvýšení, což už je vyloženě
inflační vývoj, který je schopen působit
radikální změny v myšlení občanů,
zejména odklon od úspor, neboť 3% zvyšování
cen překračuje úrokový výnos
i u peněz uložených na výpovědní
lhůtu.
Jsme-li ochotni na rok 1969 souhlasit s plánovaným
zvyšováním cen, pak musíme trvat na
jeho politickém zajištění a současně
na příští léta požadovat
záruku, že tento vývoj odpovídá
nějaké přijatelné koncepci a povede
ve svých důsledcích k rovnovážným
cenám a příp. i ke konvertibilitě
naší koruny. Na mnoha místech v rozpočtu
je konstatováno, že cenový vývoj a cenová
deformace jsou příčinou řady obtíží
v naši ekonomice. Jsem však toho názoru, že
nejsou příčinou, ale následkem stavu
naší ekonomiky. Odstraňování
cenových deformaci musí být spojeno s odstraňováním
deformaci v ekonomice a cenové politiky nelze užívat
na následné řešeni bez odstranění
příčin.
Rovněž v úvěrovém a pokladním
plánu na příští rok se zhoršuje
vnitřní skladba zdrojů, dále narůstá
podíl zdrojů krátkodobých při
současném růstu dlouhodobých potřeb.
Roste úvěrová náročnost vývozu
se stálým prodlužováním doby
splatnosti, zatímco přijímané úvěry
z oblasti volných měn jsou krátkodobé
povahy. I když v globálu úvěrový
plán je vyrovnán, snižuje se kvalita tohoto
vyrovnání a jeho strukturální skladba
má výrazné inflační důsledky.
Kvalitativně je tedy úvěrový plán
hluboce nevyrovnán, což umožňuje finančně
pokrývat neefektivní, nebo málo efektivní
potřeby, oddalovat řešeni konfliktních
problémů se sociálními důsledky
za tu cenu, že výdaji peněz, proti nimž
nestojí užitné hodnoty, se zostřuje
budoucí disproporce na vyšší úrovni
hospodářských čísel, a to nutně
vede i k tlaku na zvyšování cen a k otvírání
inflační spirály. Při tomto stavu
dochází přes úvěrovou soustavu
k přerozdělováni a k dodatečné
emisi zdrojů, prakticky bez rezerv v depozitech a v jejich
skladbě.
Jsme si vědomi dnešní složité hospodářské
situace, přesto však vývoj měny by vyžadoval
přistoupit k většímu úvěrovému
útlumu, při ponechání pružné
úvěrové expanze v těch úsecích
hospodářství, kde to pomůže řešit
strukturální změny, rychlé zvýšení
nabídky žádaného zboží,
efektivní export atd. Pokládáme za možné,
aby úvěrová restrikce výrazněji
reagovala na výchozí stav provozních úvěrů
a nezaměřovala se jen na vzestupy od tohoto stavu,
což by i vnitřně umožnilo získat
úvěrový prostor pro širší
diferencovanou úvěrovou expanzi.
Z přípravy investičního plánu
na rok 1969 je zřejmé, že pokračuje
vývoj nerovnovážných tendencí
v národním hospodářství a jejich
reprodukci na vyšší úrovni. Celé
hospodářství vyžaduje, aby se urychleně
vytvořily podmínky pro prudký růst
výrobních hodnot. Tento požadavek lze zajistit
za těchto předpokladů:
1. Důsledně prosazovat novou ekonomickou soustavu
řízení. Inovační proces vědeckotechnické
revoluce není stát schopen provést sám
vlastními silami. Např. silně vyvinuté
strojírenství samo o sobě má takové
strukturální založení a úroveň,
že nestačí splnit tyto požadavky, i pro
neustále vzrůstající exportní
úkoly.
2. Přistoupit k pomoci ze zahraničí prostřednictvím
návratných úvěrů a dále
zejména rozvojem progresivní licenční
politiky a mezinárodní kooperace.
3. Vypracovat jasnou a komplexní koncepci dlouhodobého
rozvoje, z něhož by měl vycházet program
investiční výstavby, a to především
vymizením priorit odvětví, od borů
i oblastí.
4. Posílit postavení střednědobého
plánu, který by měl odstraňovat nepříznivé
vlivy v oblasti investic, zejména v otázce regulace
rozestavěnosti. Tato regulace se však musí
v budoucnu provádět zásadně ekonomickými
nástroji, i když současné období
může vyžádat regulaci investic přechodného
charakteru ve prospěch těch oblasti, kde je situace
napjatá, zvláště v oblasti terciální
sféry.
5. Musíme rozvíjet terciální sféru,
neboť její zanedbání z minulých
období i požadavky budoucnosti nutně vyžadují
rozvinout v tomto směru materiálně technickou
základnu stavebnictví.
6. Zamezit další inflační tlaky v investiční
politice systémem priorit a proporcí vycházejícím
z dlouhodobých prognóz a koncepcí a současně
nepřipustit politiku jednorázových akcí.
7. Dopracovat a zvýraznit oblast územního
plánováni stavebního řízení
a technické politiky v oblasti investiční
výstavby. Prvořadou pozornost musíme věnovat
komplexní bytové výstavbě, která
významnou měrou rozhoduje o stavu životní
úrovně občanů a vyžaduje proto
naprostou koordinovanost všech složek, počínaje
regionálním plánováním, zkrácenou
územní přípravou a výstavbou
inženýrských sítí až k dokonalým
projektům a kvalitnímu provedení staveb.
Bytovou otázku musíme řešit z hlediska
moderního bydlení a uvědomit si, že
urychlená bytová výstavba vyžaduje výkonné
řízení našeho stavebnictví. Podotýkám
ještě, že nepokládáme za vhodný
způsob výstavby svépomoci, která je
pouze dočasným východiskem z nouze, negativně
působícím na stav životní úrovně,
zejména mladé generace.
Konečně bych chtěl zvláště
zdůraznit význam vědy a výzkumu, které
byly vždy mohutnou oporou mravní, duchovní
i hospodářské síly národa.
Je jistě nesprávné, že se považovaly
a ještě považují za neproduktivní
činnost, a tedy za společenskou spotřebu,
která nedává příslušnou
protihodnotu. Svět toto postavení vědy již
popřel a zvláště ve vyvinutých
kapitalistických státech je právě
jí věnována maximální pozornost
a podpora. Tato péče však není jen záležitostí
státu a státního rozpočtu, a to především
u aplikovaného výzkumu a vývoje, který
je především záležitostí
podnikové sféry. Je tedy s podivem, kolik právě
na tento úsek vynakládá stát dotačních
prostředků, zatímco pro badatelský
výzkum, který je převážně
financován ze státního rozpočtu, se
prostředky nedostávají.
Věda a výzkum nám zaostávají
nejen uvnitř jednotlivých oblastí, ale ve
srovnání s vyspělými státy.
Týká se to především otázek
odměňováni, vybavenosti vědeckých,
výzkumných a vývojových pracovišť
i vysokých škol, a vůbec úrovně
prostředí, v kterém jsou vysoce kvalifikovaní
odborníci nuceni pracovat. Hlavní příčinu
lze spatřovat v neúplném vyjasnění
celkové koncepce technické politiky, především
však v tom, že žádoucí rozvoj vědeckotechnické
základny je omezován restriktivní politikou
v oblasti financování, investic, dovozu z kapitalistických
států a mezd. Tato omezující opatření
založená v návrhu státního rozpočtu
se neprojeví okamžitě, ale až za mnoho,
někdy desítky let. To proto, že ani činnost
vědeckovýzkumné základny i vysokých
škol nelze posuzovat podle měřítek okamžité
ekonomické návratnosti. Společnost tedy již
dnes zakládá vývoj ve všech sférách
nejen pro blízkou, ale především i pro
vzdálenou budoucnost.
Vzhledem k tomu, že zde byla už sdělena stanoviska,
která jsou do jisté míry totožná
s našimi stanovisky k problematice zemědělské,
k některým otázkám, souvisejícím
s problematikou oblastního plánování,
s některými otázkami, souvisejícími
se socialistickým osobním podnikáním,
upouštím od této diskuse.
Chtěl bych závěrem jménem naší
strany zdůraznit, že podle našeho názoru
jde předložený návrh státního
rozpočtu na hranici hospodářských
možností. Bude nutno přijmout řadu zásadních
opatření, která definitivně zastaví
dosavadní nepříznivé hospodářské
vývojové tendence a která naopak musí
být mohutnou pobídkou k ozdravení, v němž
budou muset naše podniky prokázat svou životaschopnost.
Jsme zásadně pro otevřenou politiku, což
platí v plné míře i pro ekonomiku.
Musíme říkat lidem plnou pravdu, např.
o tom, že bez nebezpečí vážných
hospodářských otřesů nemůžeme
jít při úpravě mezd nad rámec
dohody mezi vládou a Ústřední radou
odborů. Naši občané projeví jistě
plné pochopení i pro nepopulární opatření,
budou-li jím přesvědčivě zdůvodněna
a dostanou-li záruky, že oběti od nich požadované
přispějí k ozdravení našeho národního
hospodářství a vytvoření hospodářské
rovnováhy, bez níž není možný
jeho další úspěšný rozvoj.
Víme, že řešení základních
problémů našeho národního hospodářství
není a nebude snadné, jsme však přesvědčeni,
že je možné. Při všech nedostatcích
je naše ekonomika velmi silná a její dosud
nevyužité rezervy nám umožní dostat
se v několika příštích letech
k hospodářské rovnováze a celkové
konjunktuře.
Prohlašuji jménem poslanců naší
strany, že pro předložený návrh
státního rozpočtu budeme hlasovat, že
však rozpočty příští, ať
již federální nebo národní, budeme
posuzovat pod tím zorným úhlem, jaké
předpoklady budou vytvářet pro dlouhodobý
rozvoj naší ekonomiky.
Podpredseda NZ Valo: Ďakujem súdruhovi Dohnalovi.
Bude hovoriť predseda ÚKĽK s. Ing. Gašparík,
pripraví sa posl. lng. Macho.
Predseda ÚKĽK s. Ing. Gašparík:
Vážené Národné zhromaždenie,
rád by som k prerokúvaniu návrhu štátneho
rozpočtu na rok 1969 pripojil tiež niektoré
poznatky, ktoré vychádzajú zo stanoviska
vypracovaného ÚKĽK. Zaoberať sa podrobne
problematikou štátneho rozpočtu - to patrí
k dôležitým úlohám ÚKĽK
ako kontrolného orgánu NZ. Môžem potvrdiť,
že spracovanie návrhu rozpočtu na rok 1969
v predloženej podobe vyžadovalo riešiť rad
zložitých problémov. V návrhu rozpočtu
a v expozé ministra financií k tejto otázke
bola podaná ich charakteristika a ja ju považujem
za výstižnú a otvorenú.