Předseda NS Smrkovský (zvoní):
Vážený soudruhu presidente, vážené
Národní shromáždění, vážení
hosté, dříve než přistoupíme
k vlastnímu jednání 29. schůze Národního
shromáždění, dovolte mi, abych vzpomněl
poslance Národního shromáždění
a člena předsednictva Národního shromáždění
s. Václava Paška, který zemřel po dlouhé
a těžké nemoci dne 14. listopadu t. r. ve věku
65 let. Již od svého mládí byl soudruh
Pašek činný v dělnickém hnuti,
kterému věnoval celé své úsilí
a celý svůj život. Vykonával řadu
odborářských i stranických funkcí,
a to od okresního důvěrníka a člena
krajského výboru strany v Plzni až po tajemníka
Ústřední rady odborů a člena
a tajemníka ústředního výboru
Komunistické strany Československa.
My všichni jsme znali soudruha Paška jako poctivého
a aktivního funkcionáře a člena Národního
shromáždění, jehož poslancem byl
od r. 1946.
V soudruhu Paškovi. jsme ztratili jednoho z pokrokových
lidi, čestných a věrných funkcionářů
strany, ušlechtilého člověka, komunistu
i odboráře.
Čest budiž jeho památce.
Vážený soudruhu presidente, vážené
Národní shromáždění, vážení
hosté, zahajuji nyní 29. schůzi Národního
shromáždění, která je poslední
plenární schůzí v tomto volebním
období, protože již od 1. ledna 1969 se podle
ústavního zákona o československé
federaci přemění dnešní Národní
shromáždění ve Sněmovnu lidu
a po vytvoření Sněmovny národů
vznikne nové Federální shromáždění.
Na pořadu dnešní plenární schůze
budeme projednávat řadu významných
návrhů a zákonů, a to návrhy
zákonů v oblasti státního rozpočtu
na rok 1969, návrhy zákonů spojených
s prováděním ústavního zákona
o čs. federaci a několik důležitých
mezinárodních smluv.
Dovolte mi, abych na naší dnešní schůzi
přivítal ještě jednou presidenta republiky
soudruha Svobodu a delegaci České národní
rady v čele se s. Josefem Lochnerem, delegaci Slovenské
národní rady v čele se s. Ondřejem
Klokočem a delegace krajských národních
výborů, dále abych přivítal
prvního tajemníka ÚV KSČ s. Alexandra
Dubčeka, který se právě dostavil,
dále delegaci hl. m. Prahy a hlavního města
Slovenska Bratislavy. (Potlesk.)
Vážené Národní shromáždění,
v této chvíli je přítomno 225 poslanců.
Národní shromáždění je
schopné usnášení.
Na celou schůzi Národního shromáždění
se omluvili poslanci: Lörincz, Pelikán, Géryk,
Majling, Vajda, Németh, Bodnár, Kotlebová,
Solčányová, Miska, Flieger.
Na. 1. den: Málek, Lacina, Karhan, Anna Míková,
Macek
na 2. den: Málek, Hamouz, Miková, Macek
na 3. den: Hamouz
na 4. den: Hamouz, Machačová a tito ministři
- neposlanci: Dzúr na celé zasedání,
Kadlec na 20. 12., Hůla na 18. a 19. 12. 1968.
Podle § 24 zákona o jednacím a pracovním
řádu Národního shromáždění
vám předložilo předsednictvo NS písemně
návrh pořadu dnešní schůze. Návrh
byl rozdán do lavic. Má někdo připomínku
k předloženému návrhu nebo další
návrhy? Není tomu tak. Kdo souhlasí s tímto
pořadem? (Jednomyslný souhlas). Děkuji. Pořad
29. schůze Národního shromáždění
je schválen.
Soudružky a soudruzi poslanci, přistoupíme
nyní k projednání 1. bodu schváleného
pořadu, kterým je
1. Vládní návrh zákona o státním
rozpočtu na rok 1969 a o některých dalších
finančních opatřeních (tisk 233) a
společná zpráva výborů ústavně
právního a pro plán a rozpočet.
Návrh odůvodní ministr financí ing.
Sucharda.
Prosím ministra Suchardu, aby se ujal slova.
Ministr financí ing. Sucharda:
Vážené soudružky, vážení
soudruzi poslanci, vážený soudruhu presidente,
celý náš život, veškeré dění
v naší společnosti bylo v letošním
roce poznamenáno řadou politických událostí.
Počínají lednovým plénem ÚV
KSČ a pokračují vyhlášením
akčního programu KSČ a programového
prohlášení vlády z dubna tohoto roku,
přes srpnové události a vyhlášení
zákona o federálním uspořádání
státu až po listopadové a konečně
i prosincové zasedání pléna ÚV
KSČ, věnovaného výsledkům,
problémům a hlavním úkolům
hospodářské politiky v současném
období. Nakupení politických problémů
v polednovém vývoji poněkud zatlačilo
do pozadí problémy hospodářské,
které nyní vystupují do popředí
tím naléhavěji. Na listopadovém, stejně
jako na prosincovém plénu ÚV KSČ bylo
jednoznačně prohlášeno, že základní
linií v oblasti hospodářské politiky
strany je nyní pokračování v nastoupené
cestě hospodářské reformy s cílem
pozvednout prosperitu socialistického hospodářství
a životní úroveň na vyšší
stupeň.
Z tohoto hlediska, z této pozice je třeba se dívat
i na předložený návrh státního
rozpočtu a finanční politiky na rok 1969.
Dovolte mi, abych jménem vlády k nim podal výklad.
V našem hospodářství došlo letos
k rychlému vývoji, který jsme však v
některých směrech nedovedli dobře
zvládnout.
Nesporně kladným rysem vývoje letošního
roku je značný vzestup aktivity pracujících
na všech úsecích hospodářské
činnosti. Důsledkem toho byl rychlý růst
společenské výroby a životní
úrovně. Národní důchod vzroste
proti roku 1967 nejméně o 6,5%. Dvě třetiny
přírůstku byly použity na růst
osobní spotřeby. Rok 1968 tak znamená doslova
kvantitativní skok v celkovém vývoji příjmů
obyvatelstva. Celkové peněžní příjmy
obyvatelstva - včetně nominálních
mezd a objemu důchodů - se zvýšily proti
roku 1967 o 18,5 miliardy korun, tj. o 10,7%, což je téměř
dvojnásobek předpokládaného růstu
na letošní rok. Nominální mzda vzrostla
proti roku 1967 o 6,9%, reálná mzda vzrostla o 5,6%.
Jde o předběžné údaje. Současně
jsme alespoň zčásti začali řešit
některé naléhavé sociální
problémy, jako např. zvýšení
nízkých penzí, pomoc rodinám s více
dětmi, zkrácení pracovní doby a další.
Za této situace přes vzestup hospodářství,
přes značné rezervy, které nesporně
existují, se ekonomická nerovnováha dále
prohloubila. Napětí na investičním
trhu nepolevilo. V průmyslu rostly mzdy rychleji, než
produktivita práce. Rychlý růst příjmů
obyvatelstva vedl k rychlému zvýšení
poptávky, kterou jsme nedokázali zcela uspokojit.
I když dodávky pro vnitřní obchod vzrostly
proti roku 1967 podstatně a bylo zčásti využito
i zásob, není na trhu spotřebního
zboží vždy vše v rovnováze. l nadále
trvalo značné napětí v devizovém
hospodářství. V souhrnu lze říci,
že takové výkyvy, jako například
mimořádný růst příjmů
a růst osobní spotřeby, nelze opakovat. Musíme
naopak orientovat nástroje nové soustavy na to,
aby vytvářené nové zdroje byly více
využívány pro strukturální změny.
Bylo by krátkozraké spotřebovat vytvářené
zdroje převážně na osobní spotřebu
a podlamovat tak budoucí rozvoj. To patří
k těm tvrdým ekonomickým pravdám,
po kterých se stále volá.
Za silným napětím mezi zdroji a potřebami
je skryta nízká efektivnost - včetně
vysokých nákladů a neužitečné
výroby. To je také příčinou,
proč se státní rozpočet na rok 1968
podařilo vyrovnat jen se značným úsilím.
Některé požadavky, zejména na další
investice, nemohly být do státního rozpočtu
přímo zařazeny a jejich realizace byla podmíněna
dodatečným získáním finančních
prostředků; některé další
požadavky jsme byli nuceni zcela odmítnout. Obdobná
situace byla i v úvěrovém plánu Státní
banky. Přitom v průběhu letošního
roku byly přijaty nové požadavky k řešení
neodkladných opatření v sociální
oblasti, jako např. zvýšení přídavku
na děti, zvýšení nízkých
důchodů, prodloužení mateřské
dovolené aj. Realizace těchto opatření
- i když šlo o první kroky - představovala
zvětšení výdajů státního
rozpočtu ještě v roce 1968 o 1,7 mld. Kčs.
Další výdaje si vyžádaly náhrady
ze soudních rehabilitací a zkrácení
pracovní doby a platové úpravy v nevýrobní
a terciální sféře. Zvýšily
se rovněž výdaje na bytovou výstavbu
v důsledku zvýšení cen materiálu.
Celkem bylo nutno hledat k vyrovnání rozpočtového
hospodaření za letošní rok nové
zdroje, jak o tom jednalo Národní shromáždění
v průběhu roku.
Očekáváme, že po realizaci závěrů
tohoto jednání skončí hospodaření
ústředního státního rozpočtu
za letošní rok mírným přebytkem.
Rovněž rozpočtové hospodaření
národních výborů za rok 1968 skončí
přebytkem, a to zhruba ve výši 1,9 mil. Kčs.
Největší zásluhu na tomto výsledku
mají nerozpočtové příjmy.
Nejvýrazněji se nerovnováha hospodářství
projevuje v platební bilanci. Ve volných měnách
se naše zadluženost dále zvýšila
o 1,2 mld. Kčs. Napětí v bilanci s kapitalistickými
státy vede k nutnosti zatím regulovat dovozy.
Vcelku lze k hospodářskému vývoji
v roce 1968 říci, že ještě dále
působil rozpor mezi rychlou tvorbou zdrojů a jejich
málo efektivním použitím. Dostatek finančních
zdrojů v podnikové sféře snižoval
účinnost ekonomických nástrojů
a záměrů restriktivní centrální
politiky - včetně restriktivní finanční
politiky. Ekonomická nerovnováha byla spíše
prohloubena než zmírněna. Centrální
orgány i vedení podniků byly po celý
rok pod značným tlakem mzdových, sociálních
a investičních požadavků. Je třeba
doznat, že se jim podařilo čelit jen částečně.
Proto odvod ze zisku, zavedený od 1. 10. 1968, a odvod
z přírůstku mezd, zavedený od 1. 1.
1969, je nutno posuzovat nejen z hlediska zdrojů státního
rozpočtu, nýbrž i jako významný
nástroj celé důchodové politiky a
důchodové politiky podniku.
Jak se dívat na celkovou charakteristiku státního
rozpočtu na rok 1969?
Návrh státního rozpočtu na rok 1969
se opírá o hospodářskou směrnici
vlády na příští rok. Záměrem
vlády je za nynější složité
situace plnit akční program KSČ v oblasti
sociální politiky a životní úrovně,
rozvíjet hospodářskou politiku ve směru
podpory strukturálních změn ve výrobě
a zvyšování efektivnosti hospodářství.
Návrh státního rozpočtu na rok 1969,
který vám vláda předložila, uvažuje
celkové příjmy a celkové výdaje
ve výši 156,3 miliard korun. Rozpočet je vyrovnán.
Je třeba však dodat, že tuto skutečnost
nelze vzhledem k řádu celkové nerovnováhy
v hospodářství a k obtížím
v zajišťování platební bilance
se zahraničím přeceňovat.
Objem státního rozpočtu na rok 1969 se proti
roku 1968 zvyšuje o 20%. Toto nezvykle vysoké tempo
růstu objemu je vyvoláno tím, že státní
rozpočet financuje kromě potřeb souvisejících
s rozvojem národního hospodářství
a s upevňováním obranyschopnosti našich
zemí v oblasti životní úrovně
nejen znatelný růst společenské spotřeby,
ale také mimořádné potřeby
sociálního charakteru.
Státní rozpočet obsahuje jen minimální
rezervy a pro úplnost uvádím, že k jeho
vyrovnanosti bylo použito jako v minulosti celé částky
odvodů odpisů ze základních prostředků.
Státní rozpočet se snaží provádět
v úzké spolupráci se Státní
bankou koordinovanou finanční politiku. V souvislosti
s tím ministerstvo financí bude v průběhu
roku usilovat o dosažení rozpočtových
úspor a zvýšení příjmů.
Vládní rozpočtová rezerva ve výši
1 mld. Kčs, která podle rozhodnutí vlády
nemá být použita, a případné
další přebytky rozpočtového hospodařeni
během roku budou použity na posílení
zdrojů úvěrového plánu. Kromě
toho počítáme s tím, že při
dosažení přebytku v rozpočtovém
hospodaření splatíme Státní
bance část dluhu z roku 1967.
Na druhé straně Státní banka bude
provádět restriktivní úvěrovou
politiku a usilovat o mobilizaci podnikových zdrojů.
Sladěním rozpočtové a úvěrové
politiky má být dosaženo zvýšení
účinnosti celkové finanční
politiky.
Ve státním rozpočtu na rok 1969 dochází
ke značnému přesunu zdrojů ze sféry
výrobní do sféry nevýrobní,
jeho konzumní charakter zesílil. Nové zdanění
zisků podniků, které posílí
příjmy státního rozpočtu po
slevách zhruba o 11,5 miliard korun, bude z valné
části - jde asi o 10 miliard korun - použito
na mimořádné výdaje vzniklé
v souvislosti s realizací neodkladných sociálních
opatření, s rehabilitacemi aj. Přes značný
růst příjmů je ve státním
rozpočtu napětí, které ztěžuje
proinflační politiku vlády. Přesto
však chceme v průběhu plnění
rozpočtu aktivně usilovat o přebytek hospodaření
jakožto stabilizační faktor.
Chtěl bych otevřeně říci, že
navržený státní rozpočet na rok
1969 nelze v současné době, kdy trvá
přechodný stav mezi rozvíjející
se novou soustavou řízení a doznívajícím
direktivním řízením, považovat
za ucelené řešení finanční
nerovnováhy. Musíme si uvědomit, že
státní rozpočet sám o sobě
nemůže nahradit komplexní ekonomický
konsolidační program. Komplexní konsolidační
program by měl hlavně zajistit obnovu rovnováhy
v hospodářství a předpoklady pro efektivnější
zapojení do mezinárodního obchodu. Na takovém
programu se pracuje a tento program bude také hlavní
myšlenkou naší příští
pětiletky 1971-1975. V tomto směru je nutno připomenout
a vyzvednout i závěry prosincového pléna
ÚV KSČ. Nesmíme promarnit ani rostoucí
socialistické vlastenectví našeho lidu, směřující
k posílení ekonomického potenciálu
obou našich socialistických republik. Příkladů
tohoto socialistického vlastenectví je mnoho. Patří
k tomu také dary na fond republiky, jehož výše
dosahuje již více než 262 mil. Kčs apod.
Zdůraznil jsem nutnost komplexního řešení
našich ekonomických problémů proto,
aby nebylo - a to i ve vládě a v Národním
shromáždění - prosazováno izolované
řešení jednotlivých dílčích
problémů. Přijímáním
izolovaných opatření s nárokem na
finančně úhradu, i když je takové
opatření samo o sobě správné,
znamená v současné hospodářské
situaci, při trvajícím napětí
mezi zdroji a potřebami, růst nerovnováhy,
a je tedy inflační. Není možné
na jedné straně požadovat rovnováhu
a ekonomickou reformu, ale na druhé straně je podlamovat.
Můžeme si dovolit jen to, na co máme.
Co rozpočet přináší rozvoji
našeho hospodářství a životní
úrovni?
Státní rozpočet na rok 1969 zabezpečuje
finančně opatření, která byla
v různých oblastech našeho hospodářství
v roce 1968 přijata.
Především je ve státním rozpočtu
pamatováno na další posílení
terciální sféry, kde je nutné začít
řešit disproporce nakupené v minulých
letech.
Mzdy v nevýrobních odvětvích vzrostou
v roce 1969 o 10,3%, což představuje zvýšení
mzdových nákladů o 1,3 mld. Kčs. Současně
státní rozpočet finančně zabezpečuje
zkrácení pracovní doby a zavedení
pětidenního pracovního týdne v rozpočtových
a příspěvkových organizacích.
Rozsáhlý program sociálních opatření,
přijatých v roce 1968, je ve státním
rozpočtu na příští rok plně
zabezpečen. Neinvestiční výdaje na
sociální zabezpečení se proti roku
1968 zvyšují o 4,2 mld. Kčs, tj. téměř
o 20%, výdaje na nemocenské pojištění
zaměstnanců - včetně družstevních
- o. 2,4 mld. Kčs, tj. o 22%. Z nových opatření
v oblasti sociální zabezpečuje státní
rozpočet zejména valorizaci důchodů,
další zvýšení nízkých
důchodů, úpravu důchodového
zabezpečení účastníků
odboje, zlepšení důchodových nároků
členů JZD a jejich rodin, úpravu dávek
v nemoci, prodloužení mateřské dovolené,
úpravu dávek v mateřství atd.
Státní rozpočet plně finančně
zabezpečuje rozvoj všech forem bytové výstavby.
Souhrn všech státních podpor bytové
výstavby činí ve státním rozpočtu
na rok 1969 9,9 mld. Kčs. Problém bytové
výstavby považujeme v současné době
za klíčový pro další růst
životní úrovně i celého národního
hospodářství a jsme proto připraveni
věnovat na bytovou výstavbu z rezerv další
prostředky. Je však třeba doznat, že tento
dobrý úmysl je vážně ohrožen
nejen nesplněním předpokladů bytové
výstavby v letošním roce, ale i nedostatečnými
materiálovými a kapacitními možnostmi
a místy i projekční nepřipraveností.
Státní rozpočet se snaží v rámci
svých omezených možností podporovat
strukturální změny ve výrobě
posílením rozvoje spotřebního a potravinářského
průmyslu. Souhrn všech úlev představuje
výši 3,8 mld. Kčs.
Na úseku daně z obratu, která svou výší
45,3 mld. Kčs představuje 29% úhrnu rozpočtových
příjmů, chceme v roce 1969 provést
některá opatření směřující
k posílení ekonomické funkce daně
z obratu a k nápravě, resp. zmírnění
cenových disproporcí. V roce 1969 budou probíhat
cenové pohyby, které přinesou určitý
růst cenové hladiny v rozsahu předpokládaném
hospodářskou směrnicí. Tento růst
bude kontrolován a zaměřen tak, aby byl zabezpečen
růst reálné mzdy o 2,5%. Bez zpružení
cen není myslitelná aktivnější
mzdová politika a celá ekonomická reforma.
Přitom k tvorbě cen jednotlivých výrobků
nelze přistupovat mechanicky, nýbrž je třeba
při ni přihlížet k hledisku rovnováhy
trhu. Poznamenávám přitom, že daňové
zatížení zboží pro vnitřní
trh vyroste proti roku 1968 jen o 0,8%, ale ani potom nedosáhne
výše daňového zatíženi z
roku 1967.