Jsme si vědomi, že pro každodenní život
našeho lidu je zvláště důležitá
právní stránka pobytu sovětských
vojsk na našem území a řešení
otázek, které se v této souvislosti nově
objevuje.
Dohoda obsahuje ustanovení, že sovětská
vojska nebudou zasahovat do našich vnitřních
záležitostí a ve veškeré své
činnosti budou respektovat a dodržovat naše zákony
a právní předpisy.
Základním hlediskem při řešení
právních vztahů je zásada, že
na území našeho státu platí výlučně
československý právní řád.
Ve smyslu mezinárodního práva jsou sovětské
vojenské jednotky dočasně přítomné
na území našeho státu orgánem
Sovětského svazu. Za případné
vojenské trestné činy namířené
proti bojeschopnosti a připravenosti sovětské
armády, jakož i proti jejich úkolům
při obraně socialistického společenství,
budou příslušníci těchto jednotek
odpovědni jedině svým orgánům
trestního řízení.
Podle Dohody budou československé soudy, prokuratury
a jiné orgány ČSSR, tj. zejména též
národní výbory a veřejná bezpečnost,
stíhat podle československých zákonů
trestné činy, provinění a přestupky
spáchané na území ČSSR, jichž
se dopustí příslušníci sovětských
vojsk. To platí i o trestní odpovědnosti
sovětských civilních osob, zaměstnaných
u útvarů sovětských vojsk, a všech
členů rodin, kteří příslušníky
sovětských vojsk doprovázejí.
V Dohodě je zdůrazněna trestní odpovědnost
československých občanů za skutky,
jichž se dopustí proti sovětským vojákům
a jejich rodinným příslušníkům.
Míra této odpovědnosti je stejná jako
za trestné činy spáchané našimi
občany vůči čs. ozbrojeným
silám a jejím příslušníkům.
Delikty našich občanů tedy budou posuzovány
podle platných československých zákonů
a postihovány československými orgány.
Odchylky a výjimky z jurisdikce československých
orgánů jsou takové povahy, že vyžadují
souhlasu Národního shromáždění.
Významnou součástí uzavřené
Dohody jsou ustanovení o náhradě materiálních
škod, k nimž může v souvislosti s dočasným
pobytem sovětských vojsk na území
Československé socialistické republiky v
budoucnu docházet.
Uzavřená Dohoda vychází ze zásady
poskytovat oboustranně úhradu vzniklé majetkové
škody a rozeznává v zásadě dvě
skupiny případů, k nimž může
docházet.
Předně nutno rozlišovat škody, které
mohou být způsobeny útvary sovětské
armády anebo jednotlivými jejich příslušníky
při výkonu služebních povinností
československému státu, československým
občanům, institucím, popř. občanům
třetích států nacházejících
se na území Československa.
Stanovení rozsahu takto vzniklých škod přísluší
podle Dohody zmocněncům jmenovaným oběma
stranami. Jim též náleží posuzovat
spory, k nimž by při řešení závazků
sovětských vojenských útvarů
mohlo dojít. Dohoda stanoví, že při
projednávání takto uplatněných
nároků bude přihlíženo k československému
právnímu řádu.
Obdobně je řešena i odpovědnost československé
vlády, která se zavazuje k úhradě
eventuálních majetkových škod způsobených
sovětským vojenským útvarům
anebo jejich příslušníkům orgány
čs. státu.
Druhou skupinou jsou případy škod vzniklých
čs. organizacím nebo čs. občanům,
popř. občanům třetích států
pobývajícím na našem území,
jež byly způsobeny jednotlivými příslušníky
sovětských vojsk nebo členy jejich rodin,
a to mimo plnění služebních povinností.
Počítá se s tím, že i v takových
případech nám bude vláda SSSR takto
vzniklé škody hradit. Určitý rozsah
těchto škod však přísluší
- na rozdíl od prvé skupiny - československému
soudu, který se bude při svém rozhodování
řídit československými právními
předpisy.
Pokud jde o odpovědnost čs. občanů
za případné škody způsobené
sovětským vojenským útvarům,
jednotlivým jejich příslušníkům,
popřípadě členům jejich rodin,
platí tu stejný právní režim:
rozsah uplatněného nároku na náhradu
škody určí čs. soud podle našeho
práva.
Vláda vyslovuje přesvědčení,
že jak naši občané, tak příslušníci
přítomných vojsk budou ve vzájemných
vztazích plně respektovat zájmy ČSSR
i Sovětského svazu a že v tomto směru
nebude docházet ke konfliktním jevům, které
by dávaly podnět k uplatňování
zmíněných článků Dohody.
Záruku, že nebude docházet k protiprávním
zákrokům proti nevinným lidem a že naproti
tomu bude důsledně vyvozována odpovědnost
proti všem, kteří protiprávními
činy maří konsolidační proces,
budou poskytovat orgány naší bezpečnosti
a prokuratury i čs. soudy.
Druhou závažnou skupinou otázek je ekonomická
stránka dočasného pobytu sovětských
vojsk na našem území.
Dohoda předpokládá materiálové
zabezpečení sovětských vojenských
jednotek například některými druhy
potravin, palivy, pohonnými hmotami, poskytováním
přesně stanovených ubytovacích, skladovacích,
letištních, nemocničních a jiných
prostorů naší armády, dále poskytováním
různých komunálních služeb, oprav
vojenské techniky a konečně dopravních
a spojovacích služeb.
Veškeré náklady spojené s vydržováním
sovětských vojsk na území ČSSR
ponese sovětská strana. Sovětská vláda
bude hradit naší vládě všechny
výdaje, které nám vzniknou v souvislosti
s materiálním a jiným zabezpečením
sovětských jednotek dočasně umístěných
na našem území.
Některé důležité ekonomické
otázky nebylo možno do všech podrobností
vyřešit ihned. Bylo proto dohodnuto řešit
je dodatečnými smlouvami. V této souvislosti
považujeme za nezbytné, aby platby za materiální
a jiné zabezpečení a služby, které
poskytneme sovětským vojskům, byly uhrazovány
především dodávkami odpovídajícího
a pro nás potřebného sovětského
zboží, a to nad množství sjednaná
v normálních obchodních dohodách.
Mohu vás, vážení poslanci, odpovědně
ubezpečit, že jak my, tak i naši sovětští
partneři jsme byli, a při všech navazujících
jednáních i nadále budeme vedeni snahou docílit,
aby materiální a jiné zabezpečení
sovětských vojsk na našem území
v žádném případě nešlo
na úkor životní úrovně obyvatelstva
ČSSR a aby náš ekonomický vývoj
i nadále postupoval v duchu zásad a záběrů
vytyčených akčním programem strany
a obsažených ve vládním prohlášení.
Konečně chci ještě upozornit na závěrečná
ustanovení dohody. Československá a sovětská
strana budou jmenovat své zmocněnce pro otázky
dočasné přítomnosti sovětských
vojsk v ČSSR. Jejich hlavním úkolem bude
usměrňování běžných
úkolů a řešení operativních
otázek spojených s dočasnou přítomností
sovětských vojsk na našem území.
Plnění závazků, které v souvislosti
s přijetím dohody převzaly obě strany,
vyžaduje průběžné přijímání
dalších opatření, jež budou zpřesňovat
některé části dohody.
Závěrečný článek dohody
vymezuje její platnost z hlediska času a současně
stanoví podmínky, za jakých může
být změněna. Tak se vytváří
reálná možnost po dohodě obou smluvních
stran rozvíjet a měnit některé části
dohody v souladu s potřebami rozvoje naší společnosti
a v závislosti na vývoji mezinárodně
politické i vnitropolitické situace. Tuto skutečnost
považujeme za zvláště významnou,
neboť vytváří některé
nezbytné předpoklady k urychlení normalizace
vztahů obou smluvních stran a k upevnění
spolupráce mezi ČSSR a SSSR, kterou proklamovaly
obě strany v preambuli přijaté dohody.
Dohoda o dočasném pobytu sovětských
vojsk v Československu ohraničuje určitou
etapu vzájemných československo-sovětských
vztahů i vývoje republiky v posledních dvou
měsících. Bylo třeba v prvé
řadě zabezpečit základní podmínky
umožňující normální chod
země. Šlo o řádný chod legálních
orgánů státu, zajištění
klidu a pořádku. Nemohli jsme dopustit, aby došlo
k vážnějším poruchám při
zajišťování základních životních
potřeb obyvatelstva. Bylo to jistě a je ještě
také období mnoha nejasností a pochyb. Rozhodující
však zůstává skutečnost, že
naše republika nastoupila cestu k politickému upevňování
socialismu, což je podstatou další etapy normalizace
našich poměrů. Jasně se hlásíme,
jako jsme činili několikrát v minulých
měsících k takovému pojetí
socialismu, tj. k společenskému systému,
jenž v praxi realizuje myšlenku socialistických
výrobních vztahů, odstraňuje vykořisťování
a zajišťuje vládu pracujícího lidu,
vedoucí roli komunistické stany a vědeckého
světového názoru.
Události posledních týdnů kladou nám
všem naléhavou otázku, do jaké míry
se toto všechno dotýká naší suverenity.
Pojem suverenity charakterizovaný jako stav nezávislosti
dané státní moci na každé jiné
moci jak uvnitř, tak i mimo hranice státu, je pojem,
který v současném světě prakticky
nemůže být realizován v jeho absolutním
významu.
Situace v dnešním rozděleném světě,
kdy probíhá boj mezi imperialismem na jedné
straně a socialismem a dalšími pokrokovými
silami na druhé straně, ovlivňuje pojem svrchovanosti,
který dostává národní obsah.
Je dán skutečností, že národní
zájmy jednotlivých socialistických zemí
mohou být v současné době zabezpečovány
toliko společnými opatřeními celého
socialistického společenství.
Na druhé straně socialistické společenství
nezeslabuje, ale naopak posiluje, jestliže se respektují
konkrétní podmínky jednotlivých zemí.
Československo je hospodářsky rozvinutou
zemí s dobrou úrovní vzdělanosti a
z toho vyplývajícím vysokým podílem
inteligence, s tradicemi národně osvobozeneckého
boje, s velkými revolučními tradicemi i s
tradicemi demokratické správy. Nelze vyzvedávat
zvláštnosti podmínek a nadřazovat je
nad obecné rysy. Stejně není vůbec
možné stavět tyto principy proti sobě.
Obě dvě stránky tvoří jednotu
společenských vztahů a vzájemně
se ovlivňují. Nerespektovat tyto okolnosti a podmínky
tak, jak tomu často bylo, znamená pozice socialismu
v Československu oslabovat. Jsme proto přesvědčeni,
že správný výklad a respektování
suverenity státu, kdy jednotlivé socialistické
země posilují celé socialistické společenství
a využívají přitom svých specifických
podmínek, je plně v souladu s chápáním
proletářského internacionalismu i s tužbami
našich národů.
Československý lid, jeho zástupci i všechny
instituce mají dostatek prostoru, aby si podle svých
zájmů, podle revolučních a demokratických
tradic zajistili spokojenou socialistickou budoucnost.
Přijetím Dohody vstupujeme do další
etapy normalizace poměrů v zemi.
Pro nastávající období je důležité,
že náš pracující lid dal zřetelně
najevo, že chceme žít v takové socialistické
společnosti, která by navazovala na revoluční
i demokratické tradice našich národů.
Pro československý lid jsme povinni zajistit vskutku
dobrou socialistickou perspektivu. Měli bychom ze všech
svých sil usilovat o takovou praxi výstavby socialismu,
který by své opodstatnění čerpal
jak z teoretických postulátů marxismu-leninismu,
tak i z každodenního života člověka
v naší době. Jen tak totiž dokážeme,
že myšlenka socialistického vývoje Československa
bude navždy trvalou konstantou a jedinou alternativou společenského
dění.
Myšlenku nezbytného kulturního i materiálního
pokroku tudíž považujeme za základnu dalšího
pokojného vývoje v naší zemi. Socialistický
systém musíme všestranně stabilizovat
a předcházet možným sociálním,
ekonomickým či politickým napětím.
Upevnění politického a společenského
systému v Československu bude pro nejbližší
dobu předpokládat:
1. Sjednocování politických zájmů
naší společnosti na půdě Národní
fronty, při existenci postavení Komunistické
strany Československa jako nejsilnější
a nejvlivnější politické síly
země.
2. Čs. lidu musíme dát plnou možnost,
aby nejen prostřednictvím svých zástupců,
ale také přímým podílem na
správě a řízení výroby
i společnosti uplatnil svoji iniciativu, vlastenectví
i pracovní aktivitu.
3. Zajistit reálné uplatnění a přísné
respektování práv a svobod občanů
daných socialistickou ústavou včetně
státoprávních záruk svobodného
rozvoje národů, což považujeme za jednu
z aktuálních forem budování právní
jistoty v životě naší společnosti.
4. Zabezpečit uskutečnění ekonomické
reformy, plynulý ekonomický rozvoj naší
země a vzestup životní úrovně
obyvatelstva.
5. V zahraničně politické oblasti musíme
rozvíjet vztahy se socialistickými zeměmi,
zejména pak Sovětským svazem, upevňovat
jednotu společenství socialistických zemí.
Další etapa, v niž budeme rozhodovat o posílení
pozic socialismu v Československu, bude charakterizována
potřebou upevnění politického řízení
socialistické společnosti. Věcně půjde
především o vypracování jasných
politických úkolů pro současnou etapu
vývoje socialismu, o výrazné zkvalitnění
rozhodovacího procesu, institucionálně pak
o celou skupinu důležitých otázek.
Nejdůležitějším požadavkem
v této souvislosti je nejen zachování, ale
další upevňování a rozvíjení
vedoucí úlohy Komunistické strany Československa,
jejíž autorita u dělnické třídy,
rolnictva a inteligence v posledním období nebývale
vzrostla. Postavení Komunistické strany Československa
jako rozhodující politické síly v
zemi vytváří optimální podmínky
pro činnost státních orgánů
a institucí. Vláda se proto bude i nadále
ve své řídící činnosti
o Komunistickou stranu Československa opírat.
Významná úloha připadá Národní
frontě, která jako hnutí i jako seskupení
politických stran i jiných společenských
organizací pod vedením KSČ zabezpečuje
sjednocování všech podstatných zájmů
tříd a sociálních skupin společnosti
v souladu s potřebami našeho socialistického
vývoje.
Je nepochybné, že v řízení socialistické
společnosti nemohou převládnout jednostranně
centralistické tendence. Vždyť ze samé
podstaty socialismu vyplývá, že zdroj společenského
pohybu spočívá v potřebách
a zájmech dělnické třídy, rolnictva
i inteligence.
Politické vedení naší společnosti
i ostatní články řízení
musí v současné složité situaci
velmi důrazně vystupovat také proti antisocialistickým
projevům, proti živelnosti doprovázející
náš vývoj.
Budeme úzkostlivě střežit revoluční
vymoženosti našeho lidu a všestranně zajišťovat
náš právní řád. Bylo by
velkým omylem, kdyby naše dobrá vůle
byla některými jednotlivci, různými
antisocialistickými silami apod. pokládána
za slabost dnešního vedení. K vybudování
efektivního politického systému bude nutno
postupně vytvořit i nezbytné institucionální
předpoklady.
Dalším významným faktorem vnitřní
politiky našeho státu musí být i nadále
úsilí o respektování všech zákonných
práv a povinností institucí i občanů.
Přitom vycházíme z marxisticko-leninského
pojetí společenského vývoje, které
nám dává jistotu, že společenské
třídy či skupiny jsou v socialistické
společnosti vedeny především úsilím
o spolupráci. Naši současnou situaci charakterizuje
ekonomická i politická spolupráce tříd
i sociálních vrstev. To objektivně umožňuje
socialistickému státu, aby mohl garantovat ústavní
práva i svobody občanům, neboť není
třeba mocenským způsobem některé
sociální vrstvy či dokonce třídu
omezovat. Tato záruka právní jistoty a osobní
nedotknutelnosti se pochopitelně musí dotýkat
také všech občanů, kteří
se nedostanou do rozporu s platným československým
právem.
Integrální součástí tohoto
procesu je vytvoření podmínek pro rozvoj
socialistických národů a národností
v Československu. Myšlenka federalizace Československé
socialistické republiky, která v nejbližším
období získá podobu zákonného
ustanovení, bude také významným stabilizačním
faktorem značného politického dosahu. Spolupráci
našich národů bude dán státoprávní
podklad, přičemž budou právně
zakotveny i zájmy národností, žijících
na území Československé republiky.
Musíme učinit vše pro to, aby věcné,
institucionální i kádrové zabezpečení
projektu federalizace naší republiky bylo prostředkem
k trvalé plodné spolupráci našich národů
i národností, k prospěchu lidu, národů
a národností ČSSR.
V zájmu úspěšného rozvoje socialismu
je nezbytné, aby Československo zvýšilo
efektivnost svého hospodářství. K
tomu musí bezprostředně sloužit ekonomická
politika všech vedoucích institucí naší
společnosti.
Praktické úkoly hospodářské
politiky, které před námi zcela konkrétně
v příštím roce stojí, jsou mimořádně
náročné. Možno zcela otevřeně
říci, že i mnozí hospodářští
odborníci pochybují o tom, zda jsou všechny
splnitelné. Nicméně je nutno vidět,
že právě v tomto současném roce,
kdy naše ekonomická situace někdy byla vykládána
ve velmi černých barvách, dosahujeme mimořádného
ekonomického vzestupu.