Ochrana občanů ovšem souvisí, a to bych
chtěl na tomto místě zdůraznit, také
s přísnou ochranou našeho právního
řádu. Naše zákony chrání
socialistický řád, chrání práva
a svobody lidu. Jejich ochrana proti jakýmkoliv narušovatelům
souvisí tedy nerozlučně s naší
snahou po upevnění zákonností a právní
jistoty.
Podstatu rehabilitací, toho co sledujeme a čeho
chceme docílit, vystihuje ve své preambuli přímo
zákon o soudní rehabilitaci: odčinit křivdy,
k nimž došlo v minulosti, vytvořit předpoklady
pro obnovení důvěry v socialistickou zákonnost
a spravedlnost, nedotknout se však aktů revoluční
zákonnosti a nedát možnost k tomu, aby rehabilitací
využívali ti, které orgány našeho
socialistického státu právem postihly.
Zákon sám však nestačí. Jako
každé zákonodárné dílo
musí být naplněn životem, musí
být realizován lidmi, kteří mají
předpoklady pro to, aby v denním životě
společnosti plnili cíle sledované zákonodárcem.
Dnešní plenární schůze Národního
shromáždění, na které mají
být zvoleni soudci zvláštních senátů
krajských soudů, vyšších vojenských
soudů a Nejvyššího soudu, kteří
budou ustanovení zákona o soudní rehabilitaci
uvádět v život, plní úkol stejně
významný, jako schůze, na níž
byl zákon o soudní rehabilitaci projednán
a schválen.
Od zvolených kandidátů očekáváme,
že do služeb ušlechtilých cílů,
sledovaných zákonodárcem při vydání
zákona o soudní rehabilitaci, dají všechny
své síly, svou odbornou zdatnost i pracovní
obětavost.
V duchu toho, co jsem již naznačil, v duchu myšlenky,
o jejíž správnosti myslím nikdo nepochybuje,
že právní jistota vyžaduje důsledné
dodržování právního řádu,
považuji v tomto shromáždění za
potřebné výslovně upozornit na jednu
důležitou okolnost. Je přirozené, že
ne všichni, kteří byli v minulých letech
odsouzeni pro protistátní delikty, jsou nevinní,
a je rovněž přirozené, že mezi
těmi občany, kteří budou o revizi
svého procesu žádat, budou i mnozí z
těch, které naše společnost právem
postihla.
Musíme vytvořit takové podmínky, aby
soudci zvláštních senátů mohli
všechny věci, v nichž budou rozhodovat, posoudit
v klidu, objektivně a všestranně rozhodnout
podle zákona v každé jimi projednávané
věci tak, jak to odpovídá požadavkům
naší společnosti. Vrátit občanskou
čest nevinně odsouzeným, potvrdit tresty
těch, kteří porušovali zákony
socialistického státu.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci! Máte
v rukou návrhy na volbu první skupiny soudců
zvláštních senátů. V důvodové
zprávě k předloženému návrhu
vysvětlujeme, proč volba soudců zvláštních
senátů byla rozdělena do dvou etap. Po zahájení
činnosti první skupiny těchto soudců
si chceme ověřit předpoklady, za nichž
jsme provedli rozdělení jejich stanoveného
počtu na jednotlivé kraje. Při volbě
druhé skupiny budeme mít možnost operativně
zajišťovat doplnění potřebného
stavu soudců podle konkrétní situace v jednotlivých
krajích. Že tato myšlenka byla správná,
to ukazuje již dnes krajové rozvrstvení dosud
podaných žádostí o soudní rehabilitaci.
Ukazuje se např., že v porovnání s původním
odhadem bude třeba zvýšit počet soudců
zvláštních senátů u krajského
soudu v Brně, u něhož byl prozatím podán
nejvyšší počet žádostí
o rehabilitaci (k 1. 9. 1968 - 1622) a v Ostravě (k 1.
9. 1968 - 534).
Uvedený postup také umožnil včasnou
přípravu voleb, takže zvláštní
senáty mohou zahájit svou činnost již
v září letošního roku, tedy velmi
krátce po tom, co nabyl účinnosti zákon
o soudní rehabilitaci.
Ve spolupráci s orgány Národní fronty,
všemi politickými stranami i jinými společenskými
organizacemi, připravili jsme návrh na zvolení
57 kandidátů zvláštních senátů
krajských soudů v českých krajích,
8 kandidátů zvláštních senátů
vyšších vojenských soudů a 23 kandidátů
zvláštních senátů Nejvyššího
soudu, včetně 6 kandidátů volených
pro úsek vojenského soudnictví.
V této souvislosti upozorňuji na to, že dodatečně
v návrhu došlo k některým změnám;
prosím, abyste si v písemném materiálu
(zejména v návrhu usnesení) poznamenali,
že beru zpět návrhy na kandidaturu dr. Viliama
Tholta za člena zvláštního senátu
Nejvyššího soudu a dr. Vojena Güttlera za
člena zvláštního senátu pro krajský
soud v Ústí nad Labem.
Výběr kandidátů odpovídá
požadavkům kladeným na soudce z povolání,
a speciálně na soudce zvláštních
senátů; dbali jsme proto na to, aby v jejich řadách
nebyli takoví soudci, kteří se podíleli
na nezákonnostech minulých let.
Národní shromáždění může
s plnou odpovědností funkci členů
zvláštních senátů navrhovaným
kandidátům svěřit a právem
očekávat, že jejich volbou zabezpečí
účinnou rehabilitaci nevinně odsouzených
občanů.
Vedle členů zvláštních senátů
předkládáme Vám, soudruzi poslanci,
také návrhy kandidátky zvláštních
kárných senátů a prověrkové
komise, která má být ustavena při
Národním shromáždění.
Úkoly těchto orgánů znáte.
Vracíme-li čest občanům nevinně
odsouzeným, musíme pečovat o to, abychom
vrátili čest i soudcům, prokurátorům
a jiným pracovníkům těch resortů,
které měly podíl na zjištěných
nezákonnostech. To můžeme učinit jedině
tím, když z těchto orgánů odejdou
pracovníci, kteří se na zjištěných
nezákonnostech prokazatelně podíleli. K tomu
nám budou pomáhat zvláštní kárné
senáty a prověrková komise, které
zajistí, aby s vinnými nebyli postiženi i nevinní,
aby zákonnost a spravedlnost nebyla narušena ani při
plnění tohoto obtížného a náročného
úkolu.
Výběr členů těchto orgánů
je proto úkolem stejně závažným
jako výběr soudců zvláštních
senátů.
Při vypracování návrhu kandidátky
jsme proto stejně pečlivě přihlíželi
k vlastnostem, vyžadovaným na těch, kteří
budou prověřovat činnost pracovníků
právě uvedených orgánů a rozhodovat
o jejich občanské cti a možnostech jejich dalšího
pracovního a existenčního uplatnění.
Na závěr bych vás chtěl ubezpečit,
že všichni navrhovaní kandidáti jsou si
dobře vědomi odpovědnosti, kterou kandidaturou
do těchto funkcí přebírají.
Věřím proto, že dnešní volba
soudců zvláštních senátů,
zvláštních kárných senátů
a členů prověrkové komise vytvoří
další předpoklady pro to, ony záruky
zákonnosti a práva v naší zemi plně
platily. (Potlesk.)
Předseda NS Smrkovský: Děkuji ministru
spravedlnosti za důvodovou zprávu. Nyní prosím
předsedu rehabilitační komise a mpř.
NS Jozefa Valo, aby seznámil NS s výsledky jednání
komise, kterou vede.
Podpredseda NZ Valo: Súdružky a súdruhovia,
nakoľko zákon o rehabilitácii bol schválený,
ide teraz o zvolenie orgánov, ktoré tento zákon
budú uvádzať do života. Pretože si
chcem vyslúžiť potlesk, ako súdruh minister,
budem veľmi stručný.
Komisia NZ pre dozor nad rehabilitáciou prerokovala návrh
a zoznam predložených kandidátov a aj výbor
ústavnoprávny prerokoval jak obsahovú náplň,
tak aj návrh kandidátov a zoznámil sa s ich
charakteristikou. Preto doporučujem, súdružky
a súdruhovia, menom komisie i menom ústavnoprávneho
výboru schváliť zoznam kandidátov jak
do rehabilitačných senátov, tak i do komisie,
ktorú uvádzal súdruh minister. (Potlesk.)
Předseda NS Smrkovský: Děkuji s. Valo
za přednesenou zprávu. Táži se, zda
jsou z pléna NS dotazy či připomínky
k přednesu ministra spravedlnosti a místopředsedy
NS. Není tomu tak. Navrhuji, aby volby podle návrhu
opraveného a vysvětleného ministrem dr. Kučerou
ve dvou případech byly provedeny aklamací.
Kdo souhlasí s tímto způsobem provedení
volby, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
Kdo je proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Proveďme tedy volby aklamací. Písemný
návrh usnesení máte před sebou, o
celém návrhu budeme hlasovat najednou.
Kdo souhlasí, aby členy zvláštních
senátů Nejvyššího soudu, vyšších
vojenských soudů a krajských soudů
v českých krajích byli zvoleni soudci a odborní
pracovníci podle předloženého písemného
návrhu s přihlédnutím ke změnám,
uvedeným v ústním projevu ministra spravedlnosti
dr. B. Kučery, a podle téhož návrhu
i soudci zvláštního kárného senátu
a zřízena prověrková komise, nechť
zvedne ruku. (Hlasuje se.)
Kdo je proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.)
Děkuji. Konstatuji, že Národní shromáždění
volbou členů zvláštních senátů
Nejvyššího soudu, vyšších vojenských
soudů a krajských soudců v českých
krajích a volbou kárného senátu a
příslušné komise dalo základ
k realizaci přijatého zákona o soudní
rehabilitaci Národním shromážděním
v červnu t. r. Důslednou realizací tohoto
zákona se hlásíme k akčnímu
programu Komunistické strany Československa a k
prohlášení vlády. Oznamuji, že
zvolení soudci složí slib do mých rukou
příští týden. Tím máme
tento bod pořadu vyřízen.
Přistoupíme k dalšímu bodu pořadu,
kterým je
Doplňovací volba členů výborů
Národního shromáždění
Prosím místopředsedkyni Národního
shromáždění posl. Mikovou, aby navrhované
dílčí změny ve složení
výborů Národního shromáždění
přednesla a odůvodnila.
Mpř. NS Miková: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, předsednictvo NS navrhuje
dnešní plenární schůzi ke schválení
některé změny, pokud jde o zařazení
poslanců ve výborech Národního shromáždění:
1. Doporučuje, aby místopředseda NS s. Jozef
Valo a posl. s. Bohumír Lomský byli schváleni
za členy branného a bezpečnostního
výboru. V souvislosti s tím je třeba uvolnit
s. posl. B. Lomského na jeho přání
z kulturního výboru Národního shromáždění.
Tyto změny se navrhují vzhledem k nově vzniklé
situaci, kdy před branným a bezpečnostním
výborem NS stojí řada vážných
úkolů spojená s odchodem cizích vojsk
a zabezpečením ochrany státních hranic,
se zvyšováním bojeschopnosti naší
armády, veřejného pořádku a
bezpečnosti státu.
Všechny tyto úkoly musí být řešeny
v poměrně krátké době, Proto
považuje předsednictvo NS za nutné kádrově
posílit branný a bezpečnostní výbor.
2. Předsednictvo NS doporučuje, aby s. posl. V.
Ircing byl uvolněn z funkce člena výboru
pro plán a rozpočet. Posl. Ircing pracuje totiž
v branném a bezpečnostním výboru NS
a je také poslancem ČNR. Z těchto důvodů
by nebylo únosné, aby pracoval ještě
v rozpočtovém výboru. Navrhuji proto, abyste
uvedená doporučení předsednictva NS
schválili.
Předseda NS Smrkovský: Děkuji s. mpř.
Mikové a táži se, zda má někdo
dotazy nebo připomínky k přednesenému
návrhu předsednictva NS? (Nikdo se nehlásí.)
Není tomu tak. Dám tedy hlasovat.
Kdo souhlasí s doplňovací volbou členů
výborů NS podle předneseného návrhu
předsednictva NS, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasováni? (Nikdo.)
Návrh předsednictva byl jednomyslně schválen.
Dříve než přistoupíme k zakončení
plenárního zasedání Národního
shromáždění, prosím, abyste vyslechli
některá presidiální sdělení.
President republiky zaslal dne 31. srpna 1968 a dne 3. září
1968 Národnímu shromáždění
dopisy, s jejichž obsahem byla již veřejnost
seznámena. Sdělil, že dne 31. srpna 1968 podle
čl. 62 ústavy ČSSR odvolal Josefa Pavla na
jeho vlastní žádost z funkce ministra a jmenoval
Jana Pelnáře ministrem a pověřil jej
řízením ministerstva vnitra. Dále
sdělil, že svým rozhodnutím ze dne 3.
září 1968 odvolal s. prof. Otu Šika
na jeho vlastní žádost z funkce místopředsedy
vlády.
Dále sděluji, že předsednictvo NS podle
§ 54 odst. 2 zákona č. 113 z roku 1968 o volbách
do NS vzalo na vědomí resignaci poslance Národního
shromáždění Richarda Dvořáka,
který svůj mandát nemůže vykonávat,
protože je trvale vázán služební
povinností mimo území republiky. Je totiž
velvyslancem v Indii. Resignace byla předsednictvu NS zaslána
8. 8. 1968.
Další sdělení: v souvislosti s nepravdivým
tvrzením Mariana Podkowiňského v Trybuně
Ludu - polský časopis - 27. 8. 1968, že náš
zahraniční výbor se na své schůzi
23. 8. 1968 postavil za požadavek neutrality, požádalo
předsednictví NS ministerstvo zahraničních
věcí, aby v této věci podalo velvyslanectví
Polské lidové republiky v Praze protestní
nótu a stejným zákrokem byl pověřen
náš velvyslanec v Polské lidové republice.
V nótě se mimo jiné praví: Ministerstvo
zahraničních věcí tlumočí
na žádost předsednictva NS rozhodný
protest proti článku Mariana Podkowiňského
v Trybuně Ludu. Protože v článku "Československo
a bezpečnost Polska" jsou předkládány
polské a mezinárodní veřejnosti nepřípustným
způsobem zkreslené informace a fakta o postoji představitelů
ČSSR, a dokonce je napaden zahraniční výbor
NS a podkládána mu stanoviska, která jsou
v naprostém rozporu s pravdou, pokládáme
za nutné prohlásit:
Není pravda, co tvrdí Marian Podkowiňski,
že se zahraniční výbor Národního
shromáždění ve svém usnesení
ze schůze 23. srpna - dva dny po vstupu vojsk některých
zemí Varšavské smlouvy na území
ČSSR - postavil za požadavek neutrality. Naopak, zahraniční
výbor Národního shromáždění
ČSSR tento požadavek jednoznačně odsoudil
a odmítl.
Všichni víte, že i ve složité a tragickými
událostmi poznamenané situaci, za které se
v československé veřejnosti zdrcené
nečekaným vstupem cizích vojsk na naše
území objevila hesla neutrality, zaujal jak zahraniční
výbor, tak i plénum Národního shromáždění
neprodleně stanovisko, a v prohlášení
Národního shromáždění
bylo vysvětleno veškeré naší veřejnosti,
že vyhlášení neutrality nebo neutralizace
Československa nejenže by nebylo žádným
řešením, ale označil toto heslo jako
politicky nebezpečné a právně neúčinné.
Předsednictvo Národního shromáždění
požádalo, aby Trybuna Ludu uvedla svá tvrzení
v soulad s pravdou.
Soudružky a soudruzi poslanci, pořad naší
26. schůze Národního shromáždění
byl vyčerpán. Děkuji vám všem
za vykonanou práci a naše zasedání končím.
(Potlesk.)