Soudružky a soudruzi poslanci!
Události posledních dnů se citelně
dotkly normálního chodu národního
hospodářství, které již před
těmito událostmi procházelo v důsledku
dlouhodobě působících faktorů
vážnými obtížemi. Za této
situace byla narušen plynulý rytmus i kapacita přepravy,
zpožděna sklizeň a jsou ztráty na úrodě.
Byly porušeny kooperační vztahy, v nemalé
míře došlo někde k odčerpání
zásob, vznikly poruchy a nedostatky v zásobování
obyvatelstva. Jsou vážně ohroženy předpokládané
výsledky zahraničního obchodu a předpokládané
výsledky plnění plánu letošního
roku. V této situaci usilovala vláda o to, aby národní
hospodářství mohlo plnit své základní
úkoly důležité pro život společnosti.
Přitom však si je plně vědoma, že
hlavní tíha odpovědnosti spočívala
na pracujících všech sektorů národního
hospodářství. Jim patří největší
dík za to, že i v nejvážnějších
dnech plnilo národní hospodářství
své společenské funkce a že nedošlo
k vážnějším poruchám při
uspokojování základních životních
potřeb obyvatelstva.
Nyní stojí před námi úkol plně
normalizovat hospodářský život země.
V této souvislosti vznikají otázky, do jaké
míry je dosavadní hospodářská
politika vlády ohrožena, do jaké míry
je v ní možno pokračovat, jak co nejrychleji
odstranit vzniklé ztráty a jak čelit dalším.
Nezbytným předpokladem zabezpečení
hladkého chodu a rozvoje národního hospodářství
je zajištění výroby paliv a energie
a bezporuchový provoz dopravy a spojů. I přes
obtížnou situaci v národním hospodářství
je vláda rozhodnuta ocenit mimořádné
pracovní výsledky pracovníků dopravy
a dodržet závazky, které jim dala.
Vláda učiní dále opatření,
aby k rychlém u odstranění škod na dopravních
a spojovacích zařízeních pomohla i
armáda. Současně se obrací na průmysl,
aby přednostně uspokojoval požadavky dopravních
organizací a organizací spojů na materiálové
a provozní prostředky, ať již jde o vozidla,
dopravní zařízení, náhradní
díly, pohonné hmoty apod.
Dalším důležitým úkolem
těchto dnů je vytvoření všech
podmínek pro hladké dokončení sklizně
zemědělských plodin a plynulý chod
potravinářského průmyslu. V tomto
směru organizují národní výbory
výpomoc při sklizňových pracích,
zajišťují přesuny sklizňových
strojů, dopravní prostředky i pohonné
hmoty a opravárenskou službu, potřebnou pro
tyto účely, jakož i pro potřebnou pomoc
podnikům potravinářského průmyslu.
Vysoce oceňujeme spontánní dobrovolné
úsilí zejména mládeže a studentů
při záchraně sklizně chmele.
Podrobně sledujeme zásobování obyvatelstva
potravinami i jinými druhy spotřebního zboží
a učiníme všechna opatření, aby
plynulost nebyla narušena. Stejně tak činíme
opatření k normální činnosti
institucí a orgánů zajišťujících
péči o zdraví obyvatelstva.
V průmyslu je nezbytné, aby podniky i jejich nadřízené
orgány v zájmu konsolidace přednostně
zajišťovaly dodávky pro materiálně
technické zásobování a kooperaci tak,
aby nedocházelo k narušení kompletace a dohotovování
výrobků jak pro vnitřní potřeby,
tak i pro vývoz. Národnímu shromáždění
je známo, že vláda a jiné ústavní
orgány přijaly po lednu letošního roku
řadu opatření a záměrů,
které směřovaly k uskutečnění
její hospodářské politiky i jejího
hospodářského programu.
Vláda podle vládního prohlášení
pokládala za svůj důležitý úkol
rozvíjet celou hospodářskou politiku směrem
k vyšší životní úrovni. Jako
cestu k tomu určila zásadní zlepšení
práce podniků zdokonalením ekonomického
řízení národního hospodářství
a při zvýšení ekonomického tlaku
postupným odstraňováním všech
neodůvodněných dotací a subvencí.
Pokládala za nezbytné urychlit změny struktury
národního hospodářství, zajistit
podmínky pro zvýšení jeho technické
úrovně, zlepšit celkovou výkonnost a
kvalitu výroby. Daleko lépe a účinněji
hodlala využít velkých možností
národního hospodářství rozvíjením
vyšších forem hospodářské
a vědeckotechnické spolupráce se zeměmi
RVHP, zejména s SSSR a s ostatními státy
světa. Navazujíc na rozsáhlé předchozí
práce projednala a schválila návrhy k všeobecnému
zdokonalení mezinárodní socialistické
dělby práce a činnosti RVHP.
Tato hospodářská politika měla vyústit
ve všestranný rozvoj životní. úrovně.
Vláda byla rozhodnuta v dohledné době odstranit
dlouhodobé zaostávání rozvoje nevýrobní
sféry, údržby a výstavby bytů
i životního prostředí, řešit
nejnaléhavější problémy sociální
politiky, prosazovat politiku ekonomicky zdůvodněného
růstu reálných mezd, odstraňovat deformace
ve mzdových relacích mezi jednotlivými obory
národního hospodářství, řešit
deformace v soustavě velkoobchodních a maloobchodních
cen a vnitřní trh zásobovat zbožím
ve větším rozsahu a lepším sortimentu.
Při uskutečňování hospodářské
politiky na Slovensku vycházela vláda z toho, aby
se vytvářely podmínky sociálně
ekonomického vyrovnání Slovenska na úroveň
českých krajů a aby se maximálně
využívalo všech specifických zdrojů
a možností Slovenska ve prospěch rozvoje celého
národního hospodářství.
Se stejnou intenzitou hodlala vláda řešit problémy
našeho pohraničí. Realizace takové politiky
pochopitelně předpokládala normální
chod národního hospodářství,
plynulý rozvoj výrobních sil a vysokou tvorbu
hmotných a finančních zdrojů, podporovanou
celou soustavou nových ekonomických opatření.
Vláda, jak je Národnímu shromáždění
známo z řady již přijatých zákonů
či zákonných předloh, začala
tento program také plnit. V souvislosti s posledními
událostmi může oprávněně
vzniknout otázka aktuálnosti této hospodářské
politiky vlády a její reálnosti. Za současné
situace vychází vláda při plnění
své hospodářské politiky z těchto
základních hledisek:
1. V současné situaci vláda očekává,
že výrobní a jiné ztráty, vzniklé
v mimořádné době, budou nahrazeny
lepší organizací práce, zvýšením
její efektivnosti, dobrovolnými směnami a
podobně, jak se tomu již na mnohých závodech
děje. Očekává přitom plné
pochopení a podporu všech podniků, organizací
i kolektivů pracujících. Takovýto
reálný přístup je hlavní zárukou
pro postupné uskutečňování
základních záměrů ekonomické
části programového prohlášení
vlády. Taková podpora se začíná
nyní masově projevovat v závodech, na polích
a v kancelářích. Chceme i touto cestou vyslovit
dík a poděkování naším
pracujícím za nebývalou pracovní aktivitu
projevovanou v posledních dnech!
2. Vláda potvrzuje v zásadě hlavní
směry a úkoly hospodářské směrnice
na rok 1969. Pro případné nutné
úpravy, zabezpečující hospodářskou
stabilitu, které by vyplývaly z podrobného
a komplexního ocenění situace a jejího
vývoje, si vyžádá vláda od Národního
shromáždění potřebná zmocnění.
Současně vláda v souladu s hospodářskou
směrnicí na rok 1969 předkládá
návrh, který má zajistit získání
dalších prostředků do státního
rozpočtu zavedením daně ze zisku, a to počínajíc
již čtvrtým kvartálem letošního
roku.
3. V této souvislosti vláda potvrzuje svou vůli
pokračovat ve vytváření podmínek
sociálně ekonomického vyrovnávání
Slovenska na úroveň českých krajů.
Závažný úkol trvá i při
řešení úkolů v některých
pohraničních oblastech. Vláda prohlašuje,
že platí dosavadní přijatá usnesení,
ovšem s tím, že reálnost časového
plnění bude nutné dílčím
způsobem upravit.
4. Vláda bude nadále sledovat politiku zvyšování celkové životní úrovně obyvatelstva a řešení jednotlivých nejnaléhavějších problémů struktury životní úrovně tak, jak stanovilo programové prohlášení vlády.
Nechceme nic měnit na našem úsilí
řešit problémy bytové výstavby
jako rozhodující otázku životní
úrovně vůbec. V tomto směru předpokládáme
další posílení společenské
preference komplexní bytové výstavby, její
materiální základny a celé terciární
sféry před ostatními směry výstavby.
Vláda dále oceňuje úsilí pracujících
v zemědělství a potravinářském
průmyslu, které umožňuje plynulé
zásobování obyvatelstva potravinami. Zabezpečení
dalšího rozvoje zemědělství a
potravinářského průmyslu považuje
i nadále za jeden ze základních předpokladů
konsolidace celého národního hospodářství.
5. Vláda nadále vychází z toho,
že rozhodující v růstu životní
úrovně je růst reálných mezd
a platů.
Hodlá i přes obtížnou situaci dodržet
dohody, které uzavřela s ÚRO o řešení
nejnaléhavějších mzdových, platových
a sociálních otázek. To se týká
zejména těch odvětví národního
hospodářství, která byla zařazena
do 1. etapy řešení v roce 1969. V současné
situaci však otevřeně prohlašujeme, že
není možno uspokojit požadavky některých
dalších odvětví na okamžité
řešení mzdových problémů.
I tak bude nutno vyvíjet velké úsilí,
aby pokrytí již přijatých požadavků
dále neztížilo situaci na vnitřním
trhu. Přesto se vláda bude snažit, aby tak,
jak slíbila, byl realizován další růst
reálných mezd.
Vzniká pochopitelně otázka způsobu
a metod dodržení odpovídajícího
mzdového vývoje, aby nepřerostl vlivem mimořádných
událostí, které jen umocnily řadu
existujících problémů, do vývoje
inflačního. Mluvíme o těchto otázkách
s veškerou vážností, protože jsme
- jak víte - neměli v našich úvahách
spolehlivě pokrytu pro rok 1969 rychle rostoucí
kupní sílu obyvatelstva. Připočtěme
k tomu, že se v posledních týdnech vyplácely
a ještě jistě vyplácejí mzdy,
jimž neodpovídají reálně vyrobené
hodnoty, že spotřební zboží nebylo
v předpokládaném rozsahu vyrobeno a dovezeno.
I za těchto okolností vláda věří
v pochopení a disciplínu pracujících.
Nehodlá provést administrativní zásahy
v usměrňování mzdového vývoje
ve výrobní sféře. Přesto však
musí zdůraznit odpovědnost vedoucích
hospodářských pracovníků za
optimální vývoj mzdových nákladů.
Soudíme, že usměrňování
mzdového vývoje může být účinně
prováděno ekonomickými nástroji a
vzájemnými dohodami mezi vedením podniků
a odborovými orgány.
6. Vláda považuje za účelné
plnit program dalšího zkracování pracovní
doby a zavádění pětidenního
pracovního týdne podle dosud přijatých
zásad, doplněných některými
úpravami, vyplývajícími z jednání
vlády s Ústřední radou odborů.
Je však nezbytné, aby hospodářské
orgány i národní výbory důsledně
trvaly na bezpodmínečném splnění
vládou stanovených podmínek pro postupný
přechod na změněnou pracovní dobu.
7. Vládní programové prohlášení
obsahovalo také řadu úkolů v řešení
sociální politiky. Národní shromáždění
a vláda již přijaly některá opatření
- úpravu přídavků na děti,
zvýšení nízkých důchodů,
prodloužení mateřské dovolené
apod. Vláda prohlašuje, že bude v realizaci vytyčených
úkolů postupně pokračovat, je přesvědčena,
že získá pochopení pro to, že nemůže
jejich realizaci zrychlovat a tak ohrozit stabilitu vnitřního
trhu. Nadále předpokládáme, že
v roce 1969 má být provedeno zvýšení
všech základních důchodů, úprava
důchodů účastníků národního
boje za osvobození a některá mimořádně
naléhavá opatření v sociální
oblasti.
8. Vláda prohlásila, že ozdravení
našeho hospodářského vývoje vyžaduje
vytváření ekonomicky odůvodněných
proporcí velkoobchodních a nákupních
cen. K tomu přistupuje i nutnost nápravy dříve
vzniklých deformací v soustavě maloobchodních
cen, úprava daňového systému a odstranění
neodůvodněných dotací. Toto nelze
dosáhnout jinak, a vláda to v dubnu t. r. jasně
prohlásila, než tím, že se ceny jedněch
výrobků a služeb budou postupně zvyšovat,
jiných snižovat. Při tomto nutném vývoji
nesmí však docházet k neodůvodněnému
růstu cen a k znehodnocování měny.
Nebudeme provádět také žádná
měnová opatření. Vláda stojí
na stanovisku, že cenový vývoj a vývoj
mezd má vytvářet podmínky pro zvyšování
reálných mezd, a současně bude mít
v těchto podmínkách na zřeteli potřeby
životní úrovně sociálně
slabých vrstev obyvatelstva.
V žádném případě vláda
nepřipustí nezodpovědné zneužití
situace k spekulačnímu zvyšování
cen ať již spotřebního zboží
nebo výrobních prostředků, služeb
apod. Vláda chce proto zintenzivnit cenovou kontrolu a
považuje za nutné, aby v případech,
kdy dojde k cenovým spekulacím, byly vyvozeny nejpřísnější
závěry.
9. Za nově vzniklých okolností se ještě
zvyšuje váha a citlivost vnějších
ekonomických vztahů. Rozvoj čs. ekonomiky
byl v průběhu posledních desetiletí
založen na růstu ekonomických a vědeckotechnických
vztahů se socialistickými zeměmi, především
s SSSR. Z tohoto zaměření vycházelo
i prohlášení vlády z dubna tohoto roku;
vycházela z něho i vláda při praktickém
řízení vnějších ekonomických
vztahů v roce 1968 i při přípravě
hospodářské směrnice na rok 1969.
Vysoký stupeň orientace naší ekonomiky
na země RVHP i její propojení v oblasti dodávek
surovin a potravin a při odbytu našich výrobků
zůstává i do budoucna součástí
naší hospodářské politiky při
současném rozvíjení ekonomických
vztahů se světovým hospodářstvím
na principu vzájemné výhodnosti.
Vláda vychází ze stanoviska, že všechny
platné hospodářské a vědeckotechnické
smluvní závazky je třeba i v nastalé
situaci plnit. Zároveň je třeba neprodleně
vytvářet předpoklady k tomu, aby na základě
dlouhodobých závazků i vzniklé situace
mohly být zabezpečovány ekonomické
vztahy v letech 1969 i dalších, a to na státní
i podnikové úrovni.
Rozvoj našich hospodářských styků
s těmito zeměmi, především se
Sovětským svazem, je životně důležitý
pro naši zemi, a jako v minulosti i v této době
je nutno podtrhnout význam jejich prohlubování
a rozšiřování. Složitá členitost
celé oblasti výměny zboží klade
veliké nároky na státní orgány
i na podnikovou oblast jak při jednání o
základních otázkách hospodářských
styků, tak při realizaci vzájemných
dodávek. V řadě případů
nepůjde o jednání jednorázová.
Jde-li nám dnes o využití všech existujících
možností k zvýšení výměny
zboží, k urychlení tempa normalizace, pak zítra
již půjde o stanovení pevných perspektiv
dalšího nerušeného vývoje. To vyžaduje
hledat a projednávat na všech úrovních
možnosti rozvoje vzájemně výhodné
hospodářské spolupráce s SSSR a dalšími
socialistickými zeměmi s cílem dosáhnout
vysoké efektivnosti vzájemných hospodářských
vztahů. V tomto ohledu přineslo výsledky
již poslední jednání v Moskvě
dne 10. září 1968, při kterém
byla podepsána na úrovni předsedů
vlád dohoda o dodávkách přírodního
plynu z SSSR do ČSSR a o spolupráci při výstavbě
plynovodu na sovětském území. Při
tomto jednání byla posouzena rada dalších
závazných ekonomických otázek, například
pro rok 1969 zvýšení dodávek obilí
o 300 000 tun, tj. na 1,6 mil. tun, a ropy o 500 000 tun, tj.
na 9,3 mil. tun. Rovněž byly dohodnuty dodávky
železnorudných pelet z SSSR do ČSSR.
Čs. vláda uvedené dohody vysoce oceňuje.
Zajišťují chod našeho národního
hospodářství na dlouhá léta
kvalitními surovinami za přijatelných ekonomických
podmínek, i zásobování obyvatelstva.
Představují i významný krok k plnění
moskevských závěrů.
Chci na tomto zasedání Národního shromáždění
podtrhnout upřímnou snahu představitelů
KSSS a sovětské vlády řešit velmi
citlivě a s porozuměním všechny otázky,
které zajímají národy obou zemí.
Vláda bude dále podporovat rozvíjení
hospodářských a vědeckotechnických
vztahů i se všemi ostatními zeměmi světa
na základě rovnoprávnosti, vzájemných
výhod a vyloučení diskriminací. Postupně
budou vytvářeny předpoklady pro mezinárodní
upevnění čs. koruny.
Mimořádná ekonomická situace vyžaduje,
aby ve zbývající části roku
1968 bylo prováděno důsledné usměrňování
dovozu i devizového hospodářství zaměřené
na zabezpečení nejnaléhavějších
potřeb národního hospodářství
v závislosti na zdrojích, které budou k dispozici.
10. Události posledních dnů prohloubily
některé známé potíže a
slabá místa v investiční výstavbě.
Projevuje se to v narušení plynulého průběhu
výstavby, zejména v důsledku ztrát
ve výrobě stavebních hmot, ztrát kapacit,
poruch v zásobování stavebními materiály
a výrobky pro kompletace staveb a v narušení
organizace práce.
Přes tyto obtíže je vláda rozhodnuta
pokračovat v základních záměrech
investiční politiky. V průmyslové
výstavbě považuje se za nutné ještě
výrazněji prosazovat restriktivní politiku
směřující ke snížení
rozestavěnosti i celkové intenzity průmyslové
výstavby. Přitom budeme vytvářet podmínky
pro realizaci rychle návratných a devizově
efektivních investic.
K soustředění kapacit, zejména stavební
výroby, na tyto úkoly a k zesílení
tlaku na urychlené dokončování rozestavěných
staveb však vláda považuje za nezbytné
dočasně zesílit vliv centra na proces a řízení
investiční výstavby. Je nutné počítat
se zesílením restriktivní politiky, zejména
dočasným omezením zahajování
nových staveb s výjimkou komplexní bytové
výstavby, obrany státu a preferovaných odvětví,
zabezpečujících strukturální
modernizaci národního hospodářství,
zejména výroben materiálu, hmot a výrobků
pro stavebnictví tak, aby byl zabezpečen nezbytný
soulad s vývojem hmotných zdrojů a tvorbou
národního důchodu.
11. Vláda považuje za nutné i v současných
podmínkách setrvat na vytyčeném zásadním
programu ekonomické soustavy řízení
národního hospodářství.
Práce vlády se soustředí zejména
na podrobné propracování realizace ekonomické
reformy včetně institucionálních otázek
a na určení dlouhodobějšího postupu
vzájemně návazných opatření.
Našemu lidu je dobře známo, že ekonomická
reforma zahrnuje v sobě jak věcné řešení
národního hospodářství strukturálního
charakteru, tak i změny v systému řízení
a plánováni. Při realizaci tohoto programu
je však třeba všechny kroky, ať už
jde např. o reorganizaci podniků, o jejich vzájemnou
integraci, o experimentální vytvářeni
rad pracujících a podobné záměry,
velmi pečlivě promýšlet. Tyto experimenty
je třeba především důkladně
a všestranně zhodnotit a soustředit se na hlubší
propracování rámcových zásad.