Soudruzi, náprava je jedině to, co je v akčním
programu strany, v akčním programu vlády,
že podíl na školství se musí v
příštích letech zvyšovat, aby se
tyto havarijní případy, kdy hrozí
i zřícení stropů, mohly odstranit.
Jestliže je ovšem možno dosáhnout ve vládě
změny, pokud jde o investice na vysokých školách,
je vláda úplně bezmocná dosáhnout,
aby se investovalo v těchto havarijních případech
a v těchto dvousměnných provozech. Jak víte,
národní výbory dostávají globál,
národní výbory samy určují,
kolik dávají na školství a z toho pochopitelně
mohou dát i na jiné úkoly. Národní
výbory nemohou být vládou nijak přiměny
k tomu, aby daly aspoň to do pořádku, kde
jsou druhé směny a kde jsou havarijní případy.
Na 2. července máme svolány všechny
předsedy národních výborů,
kde je poprosíme, aby přijeli, kde je poprosíme,
aby nám vyhověli a kde se budeme snažit je
přesvědčit, že je jejich osobní
zodpovědností to, zda někde nějaký
strop v havarijní situaci spadne, a že jim tak velké
procento dětí chodí do druhé směny.
Náprava je jediná možná, a je to zapsáno
v programu vlády, v tom, že budeme žádat,
aby zákon o národních výborech byl
změněn a aby tyto věci se stavy věcí
ústředního řízení a
nebyly zcela jako dosud ponechávány národním
výborům.
K druhé interpelaci s. Cypricha bych chtěl říci,
že nekvalifikovaných učitelů máme
bohužel dost, ovšem situace je horší v tom
smyslu, jak o tom mluvil, že nemáme někde žádné
učitele; ovšem chtěl bych poznamenat, že
máme v některých místech nadbytek
učitelů, že máme starosti s umístěním
učitelů a že se dnes ztratila stará
dobrá zásada, která platila vždycky
dříve - že učitel absolvent šel
určitou dobu učit někam mimo kulturní
středisko, a že máme dnes možnost tyto
učitele honorovat - to je měsíční
příplatek 100-400 Kčs, jestliže učitel
učí v takové vesnici, o kterých se
zmiňoval s. posl. Cyprich.
Chtěl bych však říci, že i toto
záplatování 100400 Kčs, které
znamená veliké částky, zdá
se, že v této době nepomáhá a
že jediným trvalým řešením
je připoutat učitele ke škole, tzn. současně
s výstavbou škol udělat by ty pro učitele.
I v této otázce připravujeme pro vládu
návrh pro zajištění bytů učitelů,
aby nám většina učitelů nemusela
dojíždět, a tím se nemohla zúčastnit
mimoškolního života v obci, ve které učí.
Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem s. ministrovi Kadlecovi.
Je, prosím, ešte niekto z ministrov, kto by chcel
odpovedať?
Ministr zemědělství a výživy
Borůvka: Na interpelaci s. Junase sděluji,
že nám je situace v jižní části
Západoslovenského kraje známa a že už
děláme opatření na přesun objemné
píce z českých zemí. To je jedna část
opatření. Druhá potom: Spolu se SNR zabezpečujeme
urychlenou výstavbu závlahových zařízení
právě v oblasti Žitného ostrova, aby
množství slunce, které má být
vlastně a je spíš potom životodárným
zdrojem vysoké úrody, nebylo na škodu.
Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem s. ministrovi Borůvkovi.
Súdruh Garaj sa hlási o slovo.
Posl. Garaj: Ja mám, súdružky a súdruhovia,
faktickú poznámku k súdruhovi ministrovi
školstva. Nemožno dávať do jedného
vreca všetky stupne národných výborov.
Držiteľmi investičných prostriedkov sú
KNV. To treba za prvé vidieť. Ďalej treba vidieť
takú skutočnosť, že v okresoch, aj keď
sú zdroje zaradené do výstavby novej školy,
že v súčasnom období je nedostatok stavebného
materiálu, stavebných kapacít a že i
pridelené prostriedky sa nerealizujú.
Ďalej treba povedať, že výstavba škôl
v rozptyle je nezaujímavá pre stavebné organizácie,
pretože je nerentabilná a stratová, V tom je
problém. To je jedna faktická poznámka.
Ďalšiu faktickú poznámku mám k
nedostatku učiteľov, najmä v obciach v rozptyle
alebo v kopaničiarskych; pokiaľ ide o príplatky,
o ktorých sa tu hovorilo, je skutočnosť takáto:
V týchto okrajových obciach na školách
učia aj nekvalifikovaní učitelia zo SVVŠ
a interné smernice dávajú pokyn, aby nekvalifikovaní
učitelia nepoberali alebo nemali možnosť dostať
príplatky v týchto obciach. Nemožno za rok
vyriešiť problém 100 alebo 150 nekvalifikovaných
učiteľov a potom dochádza k situácii,
že za 900 alebo 1000 Kčs mesačne učiteľ
zo SVVŠ nebude učiť, pretože v továrni
zarobí viac ako nekvalifikovaný robotník.
Podpredseda NZ Žiak: Myslím, že tým
je vysvetlená interpelácia, zápis je k dispozícii
a poznámka o nekvalifikovaných učiteľoch
je vecná a situáciu treba riešiť. Ku slovu
sa hlási s. posl. Rejnart.
Posl. Rejnart: Soudružky a soudruzi poslanci, já
se připojuji k názoru s, Garaje. Jsem v národním
výboru tam dole, v městském národním
výboru, a prostředky, které dostáváme
na městských národních školách
jenom na údržbu škol, jsou tak minimální,
že se z toho velmi, velmi málo opravdu dá udělat.
V loňském roce naše město postihlo krupobití.
My jsme prostředky, které byly na jiné věci,
dávali na školy, dáváme na údržbu
škol a přesunujeme prostředky, které
jsou na jiné věci, abychom školy, které
po léta nebyly nikdy ničím vybaveny, kde
padá omítka, teče do školy, malba je
špatná atd., aspoň trochu vybavili. Na našem
městském národním výboru největší
část našich prostředků dáváme
na školy, to je ovšem ba jejich opravy, pokud máme
kapacity, jak to uváděl s. posl. Garaj. Mám
za to, že kdybychom takto nepromluvili a kdybychom to tak
nechali, kdybychom neřekli, že záleží
na národních výborech a na prostředcích,
které národním výborům ať
okresním, městským nebo místním
jsou poskytovány, že by to nebylo správné.
To je minimum a naše školy by rychle chátraly
nebýt toho, že organizujeme dobrovolnou pomoc rodičů
a přátel školy, při níž
spoustu věcí uděláme brigádnicky,
a to i odborníky, kteří tam své děti
na školách mají.
Považoval jsem za nutné toto říci, poněvadž
kdyby se tato zpráva dostala do tisku. a byla využita,
měl bych zítra přede dveřmi lidi,
kteří by řekli: ty lumpíku, od čeho
jsi tam.
Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem s. posl. Rejnartovi.
Chcel by som oznámiť, že odpoveď na dotaz
s. posl. Knappa k záverom príslušných
orgánov vlády k tzv. strahovským udalostiam
bola všetkým poslancom rozdaná písomne.
Tí ju dostali.
Ďalej chcem oznámiť, že všetkým
poslancom Národného zhromaždenia bolo práve
tak písomne zaslané stanovisko k interpelácii
posl. Manďáka na Ústrednú správu
spojov a podľa uznesenia Predsedníctva NZ dostali
tiež všetci poslanci písomnú správu
vlády k prípadu Jána Šejnu.
Na interpelácie a dotazy, ktoré neboli dnes zodpovedané
ústne v rámci tohto rokovania, budú zaslané
písomné odpovede podľa príslušných
ustanovení o rokovacom a pracovnom poriadku Národného
zhromaždenia.
Program rokovania, ako ste, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci sledovali, bol v priebehu nášho
rokovania rozšírený o otázky, o ktorých
sa veľmi obšírne rokovalo na podnet s. gen. posl.
Kodaja. Preto, ako sme sa uzniesli, poriadok pracovného
programu dnešného zasadania nekončíme,
prerušujem naše zasadanie do zajtra rána, kedy
budeme pokračovať v rokovaní pléna o
10. hodine.
Chcem ešte oznámiť, že skupina bezpartijných
poslancov sa zíde dnes 20 minút po skončení
zasadania pléna v malej galérii (vedľa obrazárne),
skupina poslancov Čs. strany ľudovej sa zíde
hneď po skončení schôdze v miestnosti
za predsedníckou tribúnou, skupina poslancov Strany
obrody sa dohovorí v reštaurácii, kde sa zíde,
a súdruhovia zo Strany slobody si nájdu tiež
svoje miestnosti.
Tým pre dnešok pokladám poriadok za ukončený.
Ešte by som chcel oznámiť, že stranícka
skupina KSČ bude zasadať v tejto miestnosti.
Prerušujem schôdzu do zajtra do 10. hodiny.