Čtvrtek 27. června 1968

Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem za prečítanú správu. Konštatujem, že posl. Ludvík Hanúsek bol v tajných voľbách zvolený za predsedu Výboru pre spotrebný priemysel, služby, obchod a spoje a tým súčasne aj za člena Predsedníctva Národného zhromaždenia. Tým, že sme posl. Hanúska zvolili do vyššie uvedenej funkcie, uvoľňuje sa súčasne z funkcie člena Výboru priemyslového pre hlavné výrobné odvetvia a dopravu.

Pristúpime teraz k ďalšiemu bodu poriadku, ktorý je

13. Návrh Predsedníctva Národného zhromaždenia na zriadenia komisie Náhradného zhromaždenia pre prípravné práce na novej Ústave Československej socialistickej republiky.

Návrh odôvodní poslanec akademik Knapp.

Posl. akad. Knapp: Vážené národní shromáždění, předsednictvo Národního shromáždění vám předkládá návrh na zřízení komise Národního shromáždění pro přípravné práce na nové ústavě a na její složení včetně předsedy. Myslím, že tento návrh nevyžaduje dlouhého zdůvodňování zejména také, protože pravděpodobně všichni očekávají a přeji si, aby zasedání skončilo ještě dnes, a tak snad mi prominete, když budu z toho důvodu co nejstručnější.

Chtěl bych nejprve říci, jak tento návrh vznikl. Snad si vzpomenete, soudruzi, že před časem byl Národním shromážděním projednáván návrh na zřízení komise, která se má zabývat otázkou vztahů Národního shromáždění k jiným orgánům, jejímž předsedou byl zvolen s. posl. Poledňák. Tehdy součástí komise, která měla více subkomisí, byla i jedna subkomise, která se měla zabývat přípravnými pracemi na nové ústavě. Potom se ukázalo, že přípravné práce na nové ústavě souvisí velmi málo s hlavní problematikou komise vedené soudruhem Poledňákem, a z toho vzešel podnět, aby původní subkomise byla vyčleněna ze subkomise soudruha Poledňáka a byla ustavena jako samostatná komise Národního shromáždění. A to je návrh, který se předkládá dnes.

Nyní, jaké jsou motivy, proč se předkládá tento návrh? Důvod je ten, že naše ústava, byť z nedávné doby, z roku 1960, bude vyžadovat celkové změny, a to mimo jiné a v prvé řadě již proto, že ještě v letošním roce budeme projednávat návrhy na federalizaci Československé socialistické republiky.

A jak už dnes je jasné, bude přijetím federálního systému v republice dotčena naše nynější ústava nejenom v hlavě týkající se slovenských národních orgánů, ale nezůstane prakticky jediná hlava ústavy, která by nebyla dotčena federací. Uvedl bych jako příklad kapitolu o soudnictví, kde dojde jistě k nové organizaci v soudnictví federálního a národního, kapitola o vládě bude dotčena tím, že nebude jediná vláda, ale bude vláda federální a vláda národní, zkrátka celá ústava tím bude dotčena, a to tak, že z ústavy vlastně po zřízení federace zůstane torzo, a to ještě značně neurovnané. Bude tudíž nutno ústavu brzy revidovat. Kromě toho některé otázky v naší ústavě, některá řešení jsou mezi tím překonána, tak například článek 25 o národnostní politice, kde není řeč o občanech německé národnosti a řada dalších, takže bude třeba vydat novou ústavu. Jak už jsem o tom hovořil, je jasné, že vydání nové ústavy je práce časově velmi náročná a velmi obtížná. Proto vznikla myšlenka tuto práci nějakým způsobem připravit, Zkušenosti totiž ukázaly z přípravy minulé ústavy, že tehdy byla zřízena komise, která v poměrně krátké lhůtě, já už si přesně nepamatuji, kolik to bylo, ale vím, že to bylo ve lhůtě několika měsíců, kdy měla připraven paragrafovaný návrh ústavy. Při práci na minulé ústavě v r. 1960 se ukázalo, že je velmi mnoho vážných problémů, které nelze včas důkladně vyřešit, které bylo třeba řešit v pohybu při přípravě paragrafované osnovy. Z toho vychází myšlenka návrhu, který je dnes NS předkládán. Tu bych nejprve zdůraznil, aby nedošlo k nedorozumění, že tato komise naprosto nemá být komisi, která by připravovala návrh nové ústavy. To ani toto Národní shromáždění časově nemůže stihnout. Tato komise má jenom zorganizovat a připravit věci pro to, aby bylo možno si ujasnit, které problémy jsou, aby bylo možno shromažďovat k nim materiál a event. naznačit i různá možná alternativní řešení, tak, aby prostě až dojde k vlastní přípravě ústavy, což si jistě vyžádá určitý čas, aby některé věci už byly připraveny, aby pro ten sbor, který bude rozhodovat o přípravě nové ústavy, byly připraveny materiály, byly ujasněny problémy. Abych dokumentoval jenom na malém příkladě, o jaké problémy může jít, tak bych se chtěl zmínit o jedné problematice, a to namátkou, která vzešla z diskuse o úplně jiné věci, z něčeho jiného, zdánlivě bez souvislosti s ústavou. Byl to návrh poslance Pružince. Já jsem se hlásil v té souvislosti ke slovu, ale pak jsem to odvolal, protože jsem usoudil, že mohu tento případ uvést v této souvislosti. Posl. Pružinec navrhoval, aby se publikovaly důvodové zprávy, což není věc ústa vy, ale hovořil o výkladu zákona, což je ústavní problém, který byl řešen v ústavě z r. 1948, já zpaměti nevím, jestli to byl článek 65 nebo 66, ale na tom celkem nezáleží. Tento problém byl řešen tím, že závazný výklad zákonů podává předsednictvo NS. To se naprosto neosvědčilo, ukázalo se také, že za celou dobu působnosti ústavy od r. 1948, tzn. za 12 let, ani jedenkrát, pokud vím, takový závazný výklad podáván nebyl. Naše platná ústava podobné ustanovení nemá. Vzpomínám si, že asi před rokem nebo před dvěma lety přijalo NS usnesení o výkladu administrativně právních zákonů.

Mám dodnes jisté pochybnosti, zda je to plně ústavní. Řeklo se, že zákony vykládá NS, ale fakticky zákony - pokud jde o justiční věci - vykládají jedině soudy. Nechci předbíhat dalšímu jednání, ale pouze ukazuji, že je to problém, který může být řešen velmi různými způsoby.

K tomu je možno sbírat literaturu, názory a připravit takový materiál, aby se tento problém, až se bude dělat nová ústava, neřešil bez přípravy, aby už bylo možno se opřít o nějakou přípravnou práci.

Uvedu druhý příklad. V literatuře a snad i v praxi se velmi hovoří o soudní kontrole správních rozhodnutí. Zatím máme soudní kontrolu rozhodnutí podle správního řádu jen ve velmi výjimečných případech, jinak veškerý dozor nad zákonností ve správních věcech náleží generální prokuratuře a systému prokuratur. Ve světě je však běžný systém soudní kontroly a je také možný systém kombinovaný, kdy generální prokuratura má dozor, ale zároveň rozhoduji soudy, které opět mohou být buď obecné, nebo může jit o zvláštní správní soudnictví. Je to složitý problém, který není možno vyřešit, když není čas. K tomu by bylo třeba připravit materiály. Takových otázek jsou desítky.

Jak zhruba víte (a z toho, co říkám), není smysl této komise v tom, aby docházela již k nějakému řešení nebo dokonce připravovala ústavu, ale organizovat přípravu materiálů, aby byl nějaký základ, z něhož by bylo možno vycházet, až se jednou řekne, že např. do půl roku má být nová ústava, aby se všechno nemuselo honit.

Poslední poznámka je ke složení komise. Návrh je podáván po konzultaci s předsedy výborů a jeho myšlenkou je, aby v komisi byly zastoupeny všechny výbory, protože jsme byli přesvědčení, že předběžná příprava ústavních věcí není pouze věcí výboru ústavně právního, nýbrž všech výborů. Jde o to, aby tam byly zastoupeny všechny výbory, ale aby na druhé straně komise nebyla tak početně velká, aby nebyla způsobilá k nějakému operativnějšímu jednání.

Přitom chci zdůraznit, že tento návrh přirozeně je návrhem otevřeným, který se dává jako východisko, a přirozeně kterýkoliv poslanec, který bude mít zájem o účast v činnosti komise, bude vítán jako spolupracovník.

Pokud jde o metody práce, jsou tam vysvětleny. Snad by se mělo ještě dodat, že tato komise nebude o ničem rozhodovat, že bude pravidelně informovat o postupu své práce předsednictvo NS a že zároveň tím, že jsou tam zastoupeny všechny výbory, by měla být v kontaktu s výbory a prostřednictvím svých členů je informovat. Protože jde o dočasnou komisi, výsledek její práce by měl spočívat v tom, že shromáždí materiály a dá je k dispozici komisi či výboru, který bude připravovat potom návrh nové ústavy.

Sám jsem přesvědčen, že náleží NS, aby připravovalo ústavu z vlastní iniciativy. Jak si to potom zorganizuje, lze ovsem nyní těžko předvídat. Toto má být první přípravný krok.

Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem akad. Knappovi. Máte v rukách návrh Predsedníctva NZ spolu so zoznamom všetkých poslancov, ktorí majú byť členmi komisie. Želáte si prečítať celý zoznam? (Hlasy: nie.) Dám o návrhu hlasovať. Navrhujem, aby voľba bola prevedená aklamáciou. Má niekto námietky proti navrhnutému spôsobu prevedenia voľby ? (Nikto sa nehlási.) Sú teda dve otázky pod jedným bodom.

Kto súhlasí so zriadením komisie NZ pre prípravné práce na novej ústave ČSSR podľa návrhu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje sa.) Je niekto proti? (Nikto.) Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.) Tým bolo zriadenie komisie schválené a zvolení všetci poslanci navrhnutí do komisie podľa prílohy.

Tým sme prerokovali tento bod poriadku. V zmysle jednacie a rokovacieho poriadku NZ vám bola predložená písomná

14. Správa Predsedníctva NZ o činnosti Predsedníctva NZ a výborov za dobu od poslednej schôdze NZ.

Sú dotazy alebo pripomienky k tejto správe? (Nikto sa nehlási.)

Kto súhlasí s predloženou správou Predsedníctva NZ o činnosti Predsedníctva NZ a výborov, ktorú každý z vás dostal, nech zdvihne ruku! (Hlasuje sa.) Je niekto proti? (Nikto.) Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.) Tým Národné zhromaždenie schválilo správu o činnosti.

15. Odpovedi na dotazy a interpelace poslanců.

O slovo sa teraz hlási predseda NZ s. Smrkovský.

Předseda NS posl. Smrkovský: Soudružky a soudruzi poslanci! Chci mluvit k otázce interpelace posl. Kodaje, týkající se oné výzvy "Dva tisíce slov", která byla otištěna v některých dnešních časopisech.

My považujeme (mluvím za předsednictvo KSČ) tuto událost, tento případ natolik vážný, že je třeba se jim také odpovědně zabývat a máme za to, že celou záležitosti se musí zabývat Národní fronta - kromě Komunistické strany. Národní fronta proto - to je jednoznačné - že ta výzva k tomu, aby se ustavovaly skupiny (dalo by se také říci akční výbory, i když se tam používá jiného výrazu), aby si organizovaly své pořadatelské služby, to znamená svoje formace, aby se používalo i stávek, demonstrací, aby nastal bojkot funkcionářů, nejen stranických, ale prostě veřejných - to všechno jde mimo Národní frontu.

Politika ve státě byla dohodnuta na základě dohody Národní fronty. Toto všechno nemá s politikou Národní fronty nic společného. Je to v rozporu s politikou Národní fronty. Tudíž Národní fronta se musí tím zabývat. já vám dávám k úvaze takovýto návrh. Musí se tím zabývat nejdříve poslanci jednotlivých stran jako členové NS. Například poslanci komunistické strany se teď sejdou na své stranické skupině, aby celou záležitost posoudili, poněvadž vedení strany chce znát stanovisko poslanců. Totéž se týká i druhých stran Národní fronty.

Zítra ráno by se sešla Národní fronta, která by zaujala k věci stanovisko a potom snad od 10 hodin by se mohlo sejít plenární zasedání našeho parlamentu, aby již se stanoviskem NF bylo seznámeno a zaujalo k celé věci svůj názor.

Čili já se s vámi trochu radím, když vám předkládám takovýto postup, abyste mi řekli, jak se na to díváte. Souhlasíte s takovýmto postupem? (Hlasy: ano.)

Souhlasíte. Jsem velmi rád, že se shodujeme. Když s tím souhlasíte, snad o tom nemusím dát hlasovat, že každá strana si teď projedná na své schůzi celou záležitost. Soudruh Kriegel, který za chvíli přijde, jako předseda NF zařídí svolání na ráno na 8 hodin a v 10 hodin bude plenární schůze, takže v každém případě v 11 hod. nebo o 11.30 hod. budeme moci končit. Tento postup by byl uvážlivý. Měli bychom čas všechno posoudit v klidu a zaujmout potom k celé záležitosti seriózní stanovisko. Souhlasíte? (Hlasy: ano.) Děkuji pěkně.

Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem predsedovi NZ s. Smrkovskému. Môžem vyhlásiť, že ide o jednomyseľné stanovisko všetkých prítomných. Chcel by som oznámiť, že stranícke skupiny sa zídu dnes večer. Požiadal ma s. Dohnal za Čs. stranu socialistickú, aby som oznámil, že budú mať 15 minút po skončení dnešného pléna stranícku skupinu v obrazárni. Podobne to bude asi aj s ostatnými stranami, t. j. 15 minút po skončení plenárnej schôdze. Myslím, že toto doporučenie sa môže prijať.

Hlási sa o slovo posl. Špálovský.

Posl. Špálovský: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vzhledem k návrhu, který přednesl předseda NS, bych doporučoval po schůzce stranických skupin, aby zítřejší plénum NS bylo uzavřené. (Hlasy: ano. Potlesk.)

Podpredseda NZ Žiak: Myslím, že ráno, až sa zídeme, rozhodne plénum na svojom začiatku.

Ešte by som dodal: Pretože s. Lacina ako vedúci bezpartajných neni prítomný, doporučujem, aby s. Kozák vykonal organizáciu bezpartajných.

Môžeme teraz pokračovať. Máme ešte nevybavené body. Ku slovu sa prihlásila posl. Fišarová s dotazom na ministra školstva. Dávam jej slovo.

Posl. Fišarová: Vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, mám dotaz na ministra školství dr. Kadlece, jak si ministerstvo představuje vyřešit prostor a výstavbu nových škol základních devítiletek, aby skončilo vyučování na směny. V okrese Ústí n. Orlicí je velmi kritická situace v pěti městech: Ústí n. Orl., Choceň, Jablonné, Žamberk a Vysoké Mýto.

Na schůzi rodičovských sdružení a zástupců škol byly vzneseny námitky, že je třeba, aby byla vyřešena tato otázka a přestalo už učení na směny, protože to je základ a děti potom ne dost dobře připravené vyjdou ze základních devítiletých škol, protože odpolední učení pro ně není, jsou roztěkané a předměty, kterým se vyučuje, těžko chápou.

Posl. Junás: Mám interpeláciu na ministra poľnohospodárstva a výživy. Myslím, že vec nepatrí len do kompetencie a riešenia Ministerstva poľnohospodárstva a výživy, preto túto žiadosť kladiem aj na samotnú vládu.

V Západoslovenskom kraji vzniká mimoriadne vážna situácia, za obdobie 3 mesiacov nám spadlo nejakých 20 mm dažďa. Z tohto titulu nastala mimoriadne vážna situácia v kraji, ktorý dáva v niektorých prípadoch pätinu, v niektorých prípadoch štvrtinu poľnohospodárskej produkcie republiky. Predpokladá sa, že v tomto roku úroda obilovín bude nižšia proti minulému roku od 300 000 do 500 000 ton. Výroba ocinových krmív je krytá na tretinu.

Z toho vzniká vážna situácia v živočíšnej výrobe, kde chováme 600 000 kusov hovädzieho dobytka, viac ako 1 mil. kusov bravčového dobytka. Vznikajú mimoriadne komplikácie i ekonomického dopadu na príjem samotných poľnohospodárskych pracovníkov.

Z tohto titulu nie sme schopní v rámci Západoslovenského kraja situáciu riešiť. Vzhľadom na to, že v niektorých iných krajinách je dobrá úroda krmív, sme ochotní poskytnúť pracovné sily, aby sme mohli v tomto prípade dostať niekde krmivá, aby si mohli na lúkách, príp. aj inde krmivá odpratať.

Je žiadúce a prosím, aby bola urýchlene vytvorená pri vláde komisia, ktorá by túto závažnú situáciu riešila, pretože keby sa tieto veci nemali riešiť, môže z toho byť ďalekosiahly dôsledok na ďalšie roky.

Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem s. poslancovi Junasovi. Slovo má posl. Polachová.

Posl. Polachová: Soudružky a soudruzi, s odpovědí s. ministra Štancla na mou interpelaci jsem nebyla spokojena. Prosím předsednictvo Národního shromáždění, jestli je to možné, aby tuto otázku dalo prověřit Ústřední komisi lidové kontroly tak, abychom našim pracujícím, kteří se na nás v této záležitosti stále obracejí, mohli skutečně zodpovědně a pravdivě odpovědět.

Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem s. Polachovej, prosím s. Bubníka.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP