Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem za prečítanú
správu. Konštatujem, že posl. Ludvík Hanúsek
bol v tajných voľbách zvolený za predsedu
Výboru pre spotrebný priemysel, služby, obchod
a spoje a tým súčasne aj za člena
Predsedníctva Národného zhromaždenia.
Tým, že sme posl. Hanúska zvolili do vyššie
uvedenej funkcie, uvoľňuje sa súčasne
z funkcie člena Výboru priemyslového pre
hlavné výrobné odvetvia a dopravu.
Pristúpime teraz k ďalšiemu bodu poriadku, ktorý
je
13. Návrh Predsedníctva Národného
zhromaždenia na zriadenia komisie Náhradného
zhromaždenia pre prípravné práce na
novej Ústave Československej socialistickej republiky.
Návrh odôvodní poslanec akademik Knapp.
Posl. akad. Knapp: Vážené národní
shromáždění, předsednictvo Národního
shromáždění vám předkládá
návrh na zřízení komise Národního
shromáždění pro přípravné
práce na nové ústavě a na její
složení včetně předsedy. Myslím,
že tento návrh nevyžaduje dlouhého zdůvodňování
zejména také, protože pravděpodobně
všichni očekávají a přeji si,
aby zasedání skončilo ještě dnes,
a tak snad mi prominete, když budu z toho důvodu co
nejstručnější.
Chtěl bych nejprve říci, jak tento návrh
vznikl. Snad si vzpomenete, soudruzi, že před časem
byl Národním shromážděním
projednáván návrh na zřízení
komise, která se má zabývat otázkou
vztahů Národního shromáždění
k jiným orgánům, jejímž předsedou
byl zvolen s. posl. Poledňák. Tehdy součástí
komise, která měla více subkomisí,
byla i jedna subkomise, která se měla zabývat
přípravnými pracemi na nové ústavě.
Potom se ukázalo, že přípravné
práce na nové ústavě souvisí
velmi málo s hlavní problematikou komise vedené
soudruhem Poledňákem, a z toho vzešel podnět,
aby původní subkomise byla vyčleněna
ze subkomise soudruha Poledňáka a byla ustavena
jako samostatná komise Národního shromáždění.
A to je návrh, který se předkládá
dnes.
Nyní, jaké jsou motivy, proč se předkládá
tento návrh? Důvod je ten, že naše ústava,
byť z nedávné doby, z roku 1960, bude vyžadovat
celkové změny, a to mimo jiné a v prvé
řadě již proto, že ještě v
letošním roce budeme projednávat návrhy
na federalizaci Československé socialistické
republiky.
A jak už dnes je jasné, bude přijetím
federálního systému v republice dotčena
naše nynější ústava nejenom v hlavě
týkající se slovenských národních
orgánů, ale nezůstane prakticky jediná
hlava ústavy, která by nebyla dotčena federací.
Uvedl bych jako příklad kapitolu o soudnictví,
kde dojde jistě k nové organizaci v soudnictví
federálního a národního, kapitola
o vládě bude dotčena tím, že
nebude jediná vláda, ale bude vláda federální
a vláda národní, zkrátka celá
ústava tím bude dotčena, a to tak, že
z ústavy vlastně po zřízení
federace zůstane torzo, a to ještě značně
neurovnané. Bude tudíž nutno ústavu
brzy revidovat. Kromě toho některé otázky
v naší ústavě, některá
řešení jsou mezi tím překonána,
tak například článek 25 o národnostní
politice, kde není řeč o občanech
německé národnosti a řada dalších,
takže bude třeba vydat novou ústavu. Jak už
jsem o tom hovořil, je jasné, že vydání
nové ústavy je práce časově
velmi náročná a velmi obtížná.
Proto vznikla myšlenka tuto práci nějakým
způsobem připravit, Zkušenosti totiž ukázaly
z přípravy minulé ústavy, že
tehdy byla zřízena komise, která v poměrně
krátké lhůtě, já už si
přesně nepamatuji, kolik to bylo, ale vím,
že to bylo ve lhůtě několika měsíců,
kdy měla připraven paragrafovaný návrh
ústavy. Při práci na minulé ústavě
v r. 1960 se ukázalo, že je velmi mnoho vážných
problémů, které nelze včas důkladně
vyřešit, které bylo třeba řešit
v pohybu při přípravě paragrafované
osnovy. Z toho vychází myšlenka návrhu,
který je dnes NS předkládán. Tu bych
nejprve zdůraznil, aby nedošlo k nedorozumění,
že tato komise naprosto nemá být komisi, která
by připravovala návrh nové ústavy.
To ani toto Národní shromáždění
časově nemůže stihnout. Tato komise
má jenom zorganizovat a připravit věci pro
to, aby bylo možno si ujasnit, které problémy
jsou, aby bylo možno shromažďovat k nim materiál
a event. naznačit i různá možná
alternativní řešení, tak, aby prostě
až dojde k vlastní přípravě ústavy,
což si jistě vyžádá určitý
čas, aby některé věci už byly
připraveny, aby pro ten sbor, který bude rozhodovat
o přípravě nové ústavy, byly
připraveny materiály, byly ujasněny problémy.
Abych dokumentoval jenom na malém příkladě,
o jaké problémy může jít, tak
bych se chtěl zmínit o jedné problematice,
a to namátkou, která vzešla z diskuse o úplně
jiné věci, z něčeho jiného,
zdánlivě bez souvislosti s ústavou. Byl to
návrh poslance Pružince. Já jsem se hlásil
v té souvislosti ke slovu, ale pak jsem to odvolal, protože
jsem usoudil, že mohu tento případ uvést
v této souvislosti. Posl. Pružinec navrhoval, aby
se publikovaly důvodové zprávy, což
není věc ústa vy, ale hovořil o výkladu
zákona, což je ústavní problém,
který byl řešen v ústavě z r.
1948, já zpaměti nevím, jestli to byl článek
65 nebo 66, ale na tom celkem nezáleží. Tento
problém byl řešen tím, že závazný
výklad zákonů podává předsednictvo
NS. To se naprosto neosvědčilo, ukázalo se
také, že za celou dobu působnosti ústavy
od r. 1948, tzn. za 12 let, ani jedenkrát, pokud vím,
takový závazný výklad podáván
nebyl. Naše platná ústava podobné ustanovení
nemá. Vzpomínám si, že asi před
rokem nebo před dvěma lety přijalo NS usnesení
o výkladu administrativně právních
zákonů.
Mám dodnes jisté pochybnosti, zda je to plně
ústavní. Řeklo se, že zákony
vykládá NS, ale fakticky zákony - pokud jde
o justiční věci - vykládají
jedině soudy. Nechci předbíhat dalšímu
jednání, ale pouze ukazuji, že je to problém,
který může být řešen velmi
různými způsoby.
K tomu je možno sbírat literaturu, názory a
připravit takový materiál, aby se tento problém,
až se bude dělat nová ústava, neřešil
bez přípravy, aby už bylo možno se opřít
o nějakou přípravnou práci.
Uvedu druhý příklad. V literatuře
a snad i v praxi se velmi hovoří o soudní
kontrole správních rozhodnutí. Zatím
máme soudní kontrolu rozhodnutí podle správního
řádu jen ve velmi výjimečných
případech, jinak veškerý dozor nad zákonností
ve správních věcech náleží
generální prokuratuře a systému prokuratur.
Ve světě je však běžný systém
soudní kontroly a je také možný systém
kombinovaný, kdy generální prokuratura má
dozor, ale zároveň rozhoduji soudy, které
opět mohou být buď obecné, nebo může
jit o zvláštní správní soudnictví.
Je to složitý problém, který není
možno vyřešit, když není čas.
K tomu by bylo třeba připravit materiály.
Takových otázek jsou desítky.
Jak zhruba víte (a z toho, co říkám),
není smysl této komise v tom, aby docházela
již k nějakému řešení nebo
dokonce připravovala ústavu, ale organizovat přípravu
materiálů, aby byl nějaký základ,
z něhož by bylo možno vycházet, až
se jednou řekne, že např. do půl roku
má být nová ústava, aby se všechno
nemuselo honit.
Poslední poznámka je ke složení komise.
Návrh je podáván po konzultaci s předsedy
výborů a jeho myšlenkou je, aby v komisi byly
zastoupeny všechny výbory, protože jsme byli
přesvědčení, že předběžná
příprava ústavních věcí
není pouze věcí výboru ústavně
právního, nýbrž všech výborů.
Jde o to, aby tam byly zastoupeny všechny výbory,
ale aby na druhé straně komise nebyla tak početně
velká, aby nebyla způsobilá k nějakému
operativnějšímu jednání.
Přitom chci zdůraznit, že tento návrh
přirozeně je návrhem otevřeným,
který se dává jako východisko, a přirozeně
kterýkoliv poslanec, který bude mít zájem
o účast v činnosti komise, bude vítán
jako spolupracovník.
Pokud jde o metody práce, jsou tam vysvětleny. Snad
by se mělo ještě dodat, že tato komise
nebude o ničem rozhodovat, že bude pravidelně
informovat o postupu své práce předsednictvo
NS a že zároveň tím, že jsou tam
zastoupeny všechny výbory, by měla být
v kontaktu s výbory a prostřednictvím svých
členů je informovat. Protože jde o dočasnou
komisi, výsledek její práce by měl
spočívat v tom, že shromáždí
materiály a dá je k dispozici komisi či výboru,
který bude připravovat potom návrh nové
ústavy.
Sám jsem přesvědčen, že náleží
NS, aby připravovalo ústavu z vlastní iniciativy.
Jak si to potom zorganizuje, lze ovsem nyní těžko
předvídat. Toto má být první
přípravný krok.
Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem akad. Knappovi.
Máte v rukách návrh Predsedníctva
NZ spolu so zoznamom všetkých poslancov, ktorí
majú byť členmi komisie. Želáte
si prečítať celý zoznam? (Hlasy:
nie.) Dám o návrhu hlasovať. Navrhujem,
aby voľba bola prevedená aklamáciou. Má
niekto námietky proti navrhnutému spôsobu
prevedenia voľby ? (Nikto sa nehlási.) Sú
teda dve otázky pod jedným bodom.
Kto súhlasí so zriadením komisie NZ pre prípravné
práce na novej ústave ČSSR podľa návrhu,
nech zdvihne ruku. (Hlasuje sa.) Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.) Tým bolo
zriadenie komisie schválené a zvolení všetci
poslanci navrhnutí do komisie podľa prílohy.
Tým sme prerokovali tento bod poriadku. V zmysle jednacie
a rokovacieho poriadku NZ vám bola predložená
písomná
14. Správa Predsedníctva NZ o činnosti
Predsedníctva NZ a výborov za dobu od poslednej
schôdze NZ.
Sú dotazy alebo pripomienky k tejto správe? (Nikto
sa nehlási.)
Kto súhlasí s predloženou správou Predsedníctva
NZ o činnosti Predsedníctva NZ a výborov,
ktorú každý z vás dostal, nech zdvihne
ruku! (Hlasuje sa.) Je niekto proti? (Nikto.) Zdržal
sa niekto hlasovania? (Nikto.) Tým Národné
zhromaždenie schválilo správu o činnosti.
15. Odpovedi na dotazy a interpelace poslanců.
O slovo sa teraz hlási predseda NZ s. Smrkovský.
Předseda NS posl. Smrkovský: Soudružky
a soudruzi poslanci! Chci mluvit k otázce interpelace posl.
Kodaje, týkající se oné výzvy
"Dva tisíce slov", která byla otištěna
v některých dnešních časopisech.
My považujeme (mluvím za předsednictvo KSČ)
tuto událost, tento případ natolik vážný,
že je třeba se jim také odpovědně
zabývat a máme za to, že celou záležitosti
se musí zabývat Národní fronta - kromě
Komunistické strany. Národní fronta proto
- to je jednoznačné - že ta výzva k
tomu, aby se ustavovaly skupiny (dalo by se také říci
akční výbory, i když se tam používá
jiného výrazu), aby si organizovaly své pořadatelské
služby, to znamená svoje formace, aby se používalo
i stávek, demonstrací, aby nastal bojkot funkcionářů,
nejen stranických, ale prostě veřejných
- to všechno jde mimo Národní frontu.
Politika ve státě byla dohodnuta na základě
dohody Národní fronty. Toto všechno nemá
s politikou Národní fronty nic společného.
Je to v rozporu s politikou Národní fronty. Tudíž
Národní fronta se musí tím zabývat.
já vám dávám k úvaze takovýto
návrh. Musí se tím zabývat nejdříve
poslanci jednotlivých stran jako členové
NS. Například poslanci komunistické strany
se teď sejdou na své stranické skupině,
aby celou záležitost posoudili, poněvadž
vedení strany chce znát stanovisko poslanců.
Totéž se týká i druhých stran
Národní fronty.
Zítra ráno by se sešla Národní
fronta, která by zaujala k věci stanovisko a potom
snad od 10 hodin by se mohlo sejít plenární
zasedání našeho parlamentu, aby již se
stanoviskem NF bylo seznámeno a zaujalo k celé věci
svůj názor.
Čili já se s vámi trochu radím, když
vám předkládám takovýto postup,
abyste mi řekli, jak se na to díváte. Souhlasíte
s takovýmto postupem? (Hlasy: ano.)
Souhlasíte. Jsem velmi rád, že se shodujeme.
Když s tím souhlasíte, snad o tom nemusím
dát hlasovat, že každá strana si teď
projedná na své schůzi celou záležitost.
Soudruh Kriegel, který za chvíli přijde,
jako předseda NF zařídí svolání
na ráno na 8 hodin a v 10 hodin bude plenární
schůze, takže v každém případě
v 11 hod. nebo o 11.30 hod. budeme moci končit. Tento postup
by byl uvážlivý. Měli bychom čas
všechno posoudit v klidu a zaujmout potom k celé záležitosti
seriózní stanovisko. Souhlasíte? (Hlasy:
ano.) Děkuji pěkně.
Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem predsedovi NZ s.
Smrkovskému. Môžem vyhlásiť, že
ide o jednomyseľné stanovisko všetkých
prítomných. Chcel by som oznámiť, že
stranícke skupiny sa zídu dnes večer. Požiadal
ma s. Dohnal za Čs. stranu socialistickú, aby som
oznámil, že budú mať 15 minút po
skončení dnešného pléna stranícku
skupinu v obrazárni. Podobne to bude asi aj s ostatnými
stranami, t. j. 15 minút po skončení plenárnej
schôdze. Myslím, že toto doporučenie
sa môže prijať.
Hlási sa o slovo posl. Špálovský.
Posl. Špálovský: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vzhledem k návrhu,
který přednesl předseda NS, bych doporučoval
po schůzce stranických skupin, aby zítřejší
plénum NS bylo uzavřené. (Hlasy: ano.
Potlesk.)
Podpredseda NZ Žiak: Myslím, že ráno,
až sa zídeme, rozhodne plénum na svojom začiatku.
Ešte by som dodal: Pretože s. Lacina ako vedúci
bezpartajných neni prítomný, doporučujem,
aby s. Kozák vykonal organizáciu bezpartajných.
Môžeme teraz pokračovať. Máme ešte
nevybavené body. Ku slovu sa prihlásila posl. Fišarová
s dotazom na ministra školstva. Dávam jej slovo.
Posl. Fišarová: Vážené soudružky
poslankyně a soudruzi poslanci, mám dotaz na ministra
školství dr. Kadlece, jak si ministerstvo představuje
vyřešit prostor a výstavbu nových škol
základních devítiletek, aby skončilo
vyučování na směny. V okrese Ústí
n. Orlicí je velmi kritická situace v pěti
městech: Ústí n. Orl., Choceň, Jablonné,
Žamberk a Vysoké Mýto.
Na schůzi rodičovských sdružení
a zástupců škol byly vzneseny námitky,
že je třeba, aby byla vyřešena tato otázka
a přestalo už učení na směny,
protože to je základ a děti potom ne dost dobře
připravené vyjdou ze základních devítiletých
škol, protože odpolední učení pro
ně není, jsou roztěkané a předměty,
kterým se vyučuje, těžko chápou.
Posl. Junás: Mám interpeláciu na ministra
poľnohospodárstva a výživy. Myslím,
že vec nepatrí len do kompetencie a riešenia
Ministerstva poľnohospodárstva a výživy,
preto túto žiadosť kladiem aj na samotnú
vládu.
V Západoslovenskom kraji vzniká mimoriadne vážna
situácia, za obdobie 3 mesiacov nám spadlo nejakých
20 mm dažďa. Z tohto titulu nastala mimoriadne vážna
situácia v kraji, ktorý dáva v niektorých
prípadoch pätinu, v niektorých prípadoch
štvrtinu poľnohospodárskej produkcie republiky.
Predpokladá sa, že v tomto roku úroda obilovín
bude nižšia proti minulému roku od 300 000 do
500 000 ton. Výroba ocinových krmív je krytá
na tretinu.
Z toho vzniká vážna situácia v živočíšnej
výrobe, kde chováme 600 000 kusov hovädzieho
dobytka, viac ako 1 mil. kusov bravčového dobytka.
Vznikajú mimoriadne komplikácie i ekonomického
dopadu na príjem samotných poľnohospodárskych
pracovníkov.
Z tohto titulu nie sme schopní v rámci Západoslovenského
kraja situáciu riešiť. Vzhľadom na to, že
v niektorých iných krajinách je dobrá
úroda krmív, sme ochotní poskytnúť
pracovné sily, aby sme mohli v tomto prípade dostať
niekde krmivá, aby si mohli na lúkách, príp.
aj inde krmivá odpratať.
Je žiadúce a prosím, aby bola urýchlene
vytvorená pri vláde komisia, ktorá by túto
závažnú situáciu riešila, pretože
keby sa tieto veci nemali riešiť, môže z
toho byť ďalekosiahly dôsledok na ďalšie
roky.
Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem s. poslancovi Junasovi.
Slovo má posl. Polachová.
Posl. Polachová: Soudružky a soudruzi, s odpovědí
s. ministra Štancla na mou interpelaci jsem nebyla spokojena.
Prosím předsednictvo Národního shromáždění,
jestli je to možné, aby tuto otázku dalo prověřit
Ústřední komisi lidové kontroly tak,
abychom našim pracujícím, kteří
se na nás v této záležitosti stále
obracejí, mohli skutečně zodpovědně
a pravdivě odpovědět.
Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem s. Polachovej, prosím
s. Bubníka.