Změnit věci k lepšímu podaří
se postupně, avšak tak, aby lidé viděli,
že se jde kupředu a nikoli k zhoršení
služeb vcelku.
Všude u nás žijí lidé a chceme,
aby všichni měli stejnou příležitost
řádně pracovat, zasloužit se o dobré
bydlení, zvyšovat svou kvalifikaci, svou dovednost
apod.
A ještě poslední poznámku, soudružky
a soudruzi, která spočívá asi v tomto.
Mnohé naše zákony jsou předmětem
dodatečné kritiky a nespokojenosti veřejnosti,
zejména těch, kteří poctivě
pracují, řádně žijí a
nejvíce přinášejí pro obecný
prospěch. Stále přibývá poslanců,
kteří se dopracovali k názoru, že právě
na rychlé obrátky zhotovené, horkou jehlou
šité zákony obsahují příliš
mnoho nežádoucích zmocnění a
výjimek.
Každé zmocnění skrývá
v sobě nebezpečí, že bude obráceno
v opak, proti duchu, proti smyslu zákona a proti úmyslu
zákonodárce.
Myslím, že zákon o telekomunikaci svou jednostranností
může být příkladem, jak lze zanedbat
obecný zákon, kupř. občanský
zákoník, který sám o sobě má
dost mezer. Musíme si uvědomit, že dáváme-li
(při veškeré důvěře takové
instituci, jako je Ústřední správa
spojů) možnost kdykoliv o své újmě
měnit telefonní nebo jiný řád,
uzákoňujeme i nekontrolovatelné zásahy
do vztahů mezi občany a institucemi.
Obdržel jsem opis dopisu z Kanceláře Národního
shromáždění, kterým náměstek
ředitele spojů vysvětloval stížnost
jedné občanky. Tento s. náměstek píše
v tomto dopise: "Doručovatelky z důvodu osobní
bezpečnosti odmítají ve večerních
hodinách doručovat spěšné zprávy."
Tož, jak to soudružky a soudruzi, tedy je. Buďto
jsou to výmluvy, a pak ovšem není správné,
že se doručovatelka o tuto práci přihlásila
a že ji dělá, a musíme obecně
vzato volat k odpovědnosti za řešení
- jsme-li na půdě sněmovny, na půdě
Národního shromáždění
- ředitele Ústřední správy
spojů. Nebo jsou v Praze takové bezpečnostní
poměry a doručovatelky se oprávněně
bojí, a pak musíme obecně vzato volat k odpovědnosti
ministra vnitra.
Vím a vědí to i ostatní poslanci,
že na poštách se něco děje. Všichni
jste dostali určité zprávy a všichni
jste se zúčastnili některých pozvání
ředitelů krajské, příp. okresní
správy apod.
Je si přát, aby to byl pohyb trvalý a tak
vráceno této významné instituci, jejím
pracovníkům její dobré jméno
a veškerá úcta k pošťácké
práci. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
soudruhu poslanci Manďákovi, o slovo se přihlásil
s. posl. Kotrba.
Posl. Kotrba: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážené Národní
shromáždění!
Dovolte mně pohovořit o tom, jak jsem jako poslanec
Národního shromáždění
a člen výboru NS pro investiční výstavbu
a stavebnictví hledal štěstí. Vydal
jsem se počátkem února do zamlženého
a zakouřeného Severočeského kraje,
abych to štěstí tam našel. Tak se totiž
jmenuje projekt nové velkocihelny známé pod
jménem "Fortuna" v Komořanech.
V našem výboru i ve všech orgánech Národního
shromáždění jsou již několik
let signalizovány vážné nedostatky a
potíže, se kterými se potýkají
naši občané a jejichž důsledky
se projevují především v bytové
výstavbě a koneckonců v celém národním
hospodářství. Z malého dílčího
problému nedostatků cihel se stal politický
problém, protože jsme nedovedli reagovat včas
na potřeby našeho obyvatelstva a celého našeho
národního hospodářství.
Z podnětu výboru Národního shromáždění
pro investiční výstavbu a stavebnictví
byly evidovány úkoly v rozvoji výroby stavebních
hmot směrem k posílení tohoto odvětví.
V poslední době ve výboru zaměřujeme
pozornost k tomu, jak je rozvojový investiční
program ve stavebních hmotách, zejména v
cihlářském průmyslu plněn.
Tyto důvody mě vedou k tomu, že chci informovat
plenární schůzi Národního shromáždění
o výstavbě velkocihelny "Fortuna" v Komořanech
a interpelovat příslušné orgány
v této věci.
Skutečnost, že v prostoru Severočeského
hnědouhelného revíru se nachází
bohatá ložiska komořanských jílů,
která jsou velmi vhodnou surovinou pro cihlářský
a keramický průmysl, je již dlouho známá.
Rovněž je již dlouho známé, že
tato potřebná surovina se po léta vyváží
na haldy a je znehodnocována. K využití komořanských
jílů přijala také vláda v roce
1964 usnesení č. 642, které není plněno.
V Severočeském kraji jsou v současné
době v provozu cihelny o kapacitě asi 116 mil. cihelných
jednotek ročně a jen v letošním roce
chybí pro plánovanou výstavbu v kraji 40
mil. cihel, které bude nutno dovézt z jiných
krajů. Výroba cihel v kraji probíhá
na zastaralém, odepsaném zařízení
a je velmi aktuální zastavit provoz na kapacitách
v rozsahu 20 mil. cihelných jednotek. V Severočeském
kraji by bylo zapotřebí postavit do r. 1970 3 cihelny,
z nichž se zatím uvažuje jen s výstavbou
cihelny Fortuna v Komořanech. Když jsme se vydali
na průzkum k zajištění této cihelny,
předpokládali jsme, že je již o výstavbě
rozhodnuto a projekt se dostává do stádia
realizace. Musím však konstatovat, že kolem této
výstavby, která má základní
význam v zlepšení zásobování
cihlami v Severočeském kraji, je ještě
hodně nejasného, což je také příčinou
mé interpelace.
Dovolte mi proto k této výstavbě několik
poznámek. První se týká širšího
problému, a to otázky postavení našeho
cihlářského průmyslu v národním
hospodářství vůbec. Musím konstatovat,
že pro rozvoj tohoto oboru, který je zabezpečován
stranickým i vládním dokumentem, nejsou zatím
plně vytvořeny všechny předpoklady.
Ukázalo se to plně při našem jednání
v Komořanech. Severočeské cihelny, jako podnik
resortu stavebnictví, které jsou v současné
době limitujícím článkem rozvoje
celého národního hospodářství,
nemá zdaleka ty možnosti zabezpečovat tento
rozvoj jako např. velkodůl v Komořanech,
který celkovými svými zdroji materiálními,
technickými i finančními je ve velké
výhodě vůči svému partneru.
Výstavba cihelny v Komořanech se dlouho připravovala
z toho důvodu, že ministerstvo stavebnictví
a ministerstvo hornictví navrhovaly výstavbu dvou
cihelen, když bylo zřejmě od počátku
jasné, že je ekonomicky výhodné postavit
cihelnu jednu. Není však následků bez
příčiny. A v tomto případě
stavebnictví těžko mohlo souhlasit s výstavbou
konkurenčního podniku, když rozvoj cihelen
ve vlastním odvětví byl dlouhá léta
plánovitě podvázán. Na druhé
straně byla oprávněná argumentace
dolu v Komořanech, že postup stavebnictví zavání
resortním monopolismem. Konečně jsou nyní
věci dohodnuty k oboustranné spokojenosti a k prospěchu
celého národního hospodářství.
Domnívám se však, že tak mohlo být
učiněno již dříve.
Kraj a naše republika potřebují naléhavě
cihly a příprava velkocihelny Fortuna se stále
protahuje. Zatím je řešení ve stadiu
projektového úkolu, který je předložen
příslušným centrálním
orgánům. Společný investor - doly
Komořany a Severočeské cihelny - naléhá,
aby projektový úkol byl urychleně schválen
a výstavba mohla být ještě letos zahájena.
Centrální orgány, které projektový
úkol posuzují, namítají - a zřejmě
je v jejich argumentaci hodně pravdy - že projektový
úkol není dostatečně průkazný.
Nechci věci rozvádět, chci jen upozornit,
že k průtahům dochází z důvodů
neověřené surovinové základny,
nejasnosti kolem dovozu technologického zařízení
z Itálie i tuzemska, odzkoušení vzorků,
a co je ku podivu, také kolem efektivnosti stavby a kapacity
cihelny.
Není úlohou Národního shromáždění,
aby tyto věci řešilo za investora a kompetentní
řídící orgány. Je však
naší povinností upozornit, že národní
hospodářství i obyvatelstvo naléhavě
potřebují cihly. Vyslovuji podivení nad tím,
že se kolem výstavby cihelny v Komořanech tolik
přešlapuje, když do přípravy této
investice je zapojeno tolik zkušených pracovníků
investora, oborů i našich ministerstev.
Výbor NS pro investiční výstavbu a
stavebnictví se rozvojem cihlářského
průmyslu bude zabývat na své schůzi
1. března. Interpeluji ministra stavebnictví s.
Takáče, ministra hornictví s. Pence, předsedu
Státní komise pro techniku s. Vlasáka a předsedu
Státní plánovací komise s. Černíka,
aby pokud to není možno na plenární
schůzi, společně informovali výbor
na jeho jednání o řešení výstavby
velkocihelny Fortuna v Komořanech. Ať tato interpelace
přinese kousek štěstí našim obyvatelům,
kteří potřebují byty a kteří
naléhavě potřebují opravit své
domy.
Myslím, soudružky a soudruzi, že naše vláda
i naše ministerstva mají dost sil a možností,
aby toto štěstí přivedly k rozkvětu
i k prospěchu celého našeho národního
hospodářství. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Kotrbovi. Dále jsou přihlášeni
poslanci Rejhon, Litvajová a Jirásková. Dávám
slovo posl. Rejhonovi.
Posl. Rejhon: Soudružky a soudruzi poslanci, vážené
Národní shromáždění! Přihlásil
jsem se do diskuse, abych předložil jeden návrh
a učinil jeden dotaz na s. ministra Hamouze.
V souvislosti s připravovanou úpravou bytového
zákona, hlavně pokud jde o uvolňování
rodinných domků, nastala situace, že tato otázka
je velmi tíživá pro celou řadu venkovských
a příměstských obcí. Je nemálo
případů, že při řešení
uvolnění rodinného domku se setkáváme
s tím, že na obou stranách je dobrá
vůle případ dohodou vyřešit,
na straně majitele domku i na straně dosavadního
nájemníka. Ovšem, situace je beznadějná
vzhledem k tomu, že není naděje na vystěhování
a nastěhování nájemníka do
jiné bytové jednotky.
Občané z mého volebního obvodu i mimo
něj se na mě obrátili s takovýmto
dotazem: Ve venkovských obcích by bylo možné
v některých ojedinělých případech
tuto tíživou situaci vyřešit tak, jak
se řešila v několika minulých letech,
tzn., že k dočasnému užívání
nebo k užívání na dožití
by použili někteří obyvatelé
montovaných chat, které by byly po dohodě
s národním výborem vhodně umístěny
do terénu a upraveny k trvalému užívání.
Takové chaty jsme v minulých letech dováželi
ze SSSR. Byly velmi výhodné a po malých technických
úpravách byly schopné zabezpečit dobrý
pobyt jejich uživatelů. V letošním roce
se tyto chaty nedovážejí. Občané
se ptají - a já tento dotaz přenáším
na s. min. Hamouze - zda by tyto chaty, které byly cenově
i kvalitou velmi výhodné, nemohly být znovu
zařazeny do našeho dovozu ze Sovětského
svazu.
Dále bych chtěl předložit návrh.
Opět v této souvislosti už jsme byli svědky
toho, že celá řada stavebních organizací
předkládala a zveřejňovala v televizi
a novinách své prototypy rodinných domků,
které vyvinuly jejich ústavy a které by tedy
mohly sloužit k odstranění tíživé
bytové situace.
Posledním chvályhodným příkladem
je stavební podnik Nové Strašecí, který
vyvinul domek (bohužel velmi komfortně vybavený),
který vyhovuje po všech stránkách nárokům
moderně bydlícího občana. Avšak
jeho cena je 116 tis. Kčs u dodavatele. Připočteme-li
pozemek, oplocení, podezdívky a montáž
rodinného domku, který je podle mého názoru
zbytečně komfortní a zbytečně
velký, přijde na 140 - 150 tis. Kčs. To je,
myslím, pro celou řadu našich občanů
cena nedostupná.
Domnívám se, že by bylo možné,
a navrhuji, aby předsednictvo NS vyhlásilo (anebo
tím pověřilo některou příslušnou
organizaci) anonymní soutěž na rodinný
domek o dvoupokojové bytové jednotce s použitím
moderních lehkých stavebních prvků,
pokud možno u nás vyráběných,
s tím cílem, aby tento domek nestál u dodavatele
více než 50 tis. Kčs. Jsem osobně přesvědčen,
že je možné takovýto domek vyvinout. Stanovím
tuto maximální cenovou hranici z toho důvodu,
aby po sečtení všech dalších položek,
tj. dovozu, montáže (kterou si provede pokud možno
stavebník svépomocí), po zaplacení
pozemku, oplocení (zde mám na mysli pouze minimální
rozlohu pozemku, tzn. 400 m2) nebyl domek dražší
než 60 - 65 tis. Kčs.
Byla-li by tato příležitost, jsem osobně
přesvědčen, že v celé řadě
venkovských obcí by se poněkud podařilo
zlepšit bytovou situaci uspokojivým způsobem.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Rejhonovi. Nyní promluví posl. Litvajová.
Posl. Litvajová: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, chcem plne podporiť interpeláciu,
ktorú predniesol posl. Holáň pokiaľ
ide o materiály na pomoc individuálnej bytovej výstavbe.
Hovoril o tom, aká je situácia v Severomoravskom
a Juhomoravskom kraji. Ešte kritickejšia situácia
je na Slovensku, kde sa už roky 50 % z celej bytovej výstavby
stavia individuálne. Preverila som si vo svojom volebnom
obvode, aká je situácia. Získala som prehľad,
ako to vyzerá na Slovensku.
V minulom roku vláda prijala opatrenia, že skutočne
majú byť tržné fondy zásobené
stavebnými materiálmi tak, aby individuálna
bytová výstavba mohla nerušene pokračovať.
Situácia je taká, že skutočne stavebníci
nedostávajú materiály, nie sú pokryté
potreby stavebného materiálu a na Slovensku pre
tieto príčiny už niekoľko rokov je rozostavené
okolo 30 000 rodinných domkov, ktoré nemžu
byť dokončené.
Ani organizácia nákupu materiálov nie je
dobrá. Stavebníci tieto nedostávajú
vtedy, keď ich potrebujú.
Zároveň i v súvislosti s tým, že
bola vrátená novelizácia bytového
zákona vláde, doporučujem, aby problém
individuálnej bytovej výstavby bol v súvislosti
s celkovou bytovou výstavbou v našej republike posúdený
či tie výhody, ktoré dnes dávame individuálnym
stavebníkom, ktorí prakticky od štátu
nedostávajú nič - jedine národné
výbory dostanú 14 000 Kčs na technické
vybavenie - stačí, aby sme túto výstavbu
podporili.
Preto prosím, aby skutočne nielen Štátna
plánovacia komisia, ale vláda sa týmito otázkami
veľmi dsledne zaoberala a uznesenia, ktoré v minulom
roku prijali stranícke orgány i vláda, boli
skutočne dôsledne plnené. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
soudružce Litvajové, promluví s. Jirásková.
Posl. Jirásková: Soudružky a soudruzi,
k interpelaci soudruha Manďáka bych doporučovala,
aby tato interpelace byla přikázána příslušnému
výboru, který by se do hloubky zabýval situací
ve spojích a potom plénum NS informoval, jaká
situace ve skutečnosti je.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji.
Odpovědi na interpelace se předpokládají
v posledním bodu našeho jednání.
Nyní přejdeme k projednávání
třetího bodu, kterým je
3. vládní návrh zákona, kterým
se doplňuje zákon č. 122/1962 Sb., o státní
zemědělské, potravinářské
a obchodní inspekci (tisk 40 - P) a společná
zpráva výborů, ústavně právního,
pro národní výbory a pro spotřební
průmysl, služby, obchod a spoje (tisk 164).
Návrh odůvodní ministr Uher.
Soudruh ministr Uher: Vážené soudružky
a soudruzi! Předkládám plénu Národního
shromáždění návrh zákonného
opatření, kterým má být doplněn
zákon č. 122 z roku 1962 o státní
zemědělské, potravinářské
a obchodní inspekci. Návrh byl zpracován
ve spolupráci s ministerstvem vnitra, neboť, jak bude
dále zřejmé, má jeho realizace vztah
k činnosti národních výborů.
Zpracování tohoto opatření, které
má příznivě ovlivnit práci
státní obchodní inspekce, mně uložila
vláda svým usnesením z 15. března
minulého roku. V podstatě jde o to, dát krajským
národním výborům úpravou dosavadního
zákona možnosti a práva účinně
se podílet na činnosti státní obchodní
inspekce, jejímž hlavním úkolem je ochraňovat
zájmy spotřebitelů na úseku obchodu,
ať před nedostatky vyplývajícími
z vlastní práce zaměstnanců obchodu
či dodavatelů.
Je zřejmé, že v tomto směru jsou úkoly
státní obchodní inspekce obdobné jako
úkoly národních výborů, orgánů,
které zastupují našeho občana a hájí
jeho práva.
Dosavadní stav podle zákona č. 122 z roku
1962 je takový, že státní obchodní
inspekce se řídí ústředně
a s národními výbory jen spolupracuje obdobně
jako s jinými orgány státní správy
ve smyslu § 12 uvedeného zákona, který
vám byl pro plnou informovanost předán.