Chcel by som ďalej poukázať i na to - a bola
to myšlienka, ktorú najmä Štúr zaslal
do národa - keď sa uvažovalo o zavedení
spisovnej reči slovenskej. Nedávno som čítal
Štúrov výrok z jeho zápiskov kde hovorí
jasne na adresu Čechov: Spisovná reč slovenská
nie je separatizmus, nie je odlúčenie Slovákov
od Čechov, my cítime svoju spolunáležitosť,
spolupatričnosť s českým národom,
ale ak chceme národ slovenský pred zhubou maďarizácie,
pred zhubou odnárodnenia zachrániť, nie je
možné inak, ako nájsť k nemu cestu rečou,
ktorej vcelku rozumie. Spomeňte si, ako sa v Bratislave
hovorievalo, že to bol práve ten neujasnený
vzťah národnosti a národnostná pomiešanosť.
Na bratislavskej ulici sa stretol priateľ s priateľom
alebo mládenec s dievčaťom a hovorí:
Servus dušička, o wie lange habe ich dich nicht gesehen,
mit csinálsz, hogy vagy, kedy prídeš ko mne
na látogatás, prosim ťa pekne!? l z toho je
vidieť, že ľudia ovládali všetky 3
reči, ale národnostne neboli ani lastovička,
ani stehlík, ani vrabec, ani vrana. Vznik Československej
republiky v roku 1918 znamenal i pre Bratislavu, že sa stala
centrom nášho kultúrneho života a došla
k veľkému rozkvetu a rozmachu.
Chcel by som ešte povedať, že bratislavský
hrad, ktorý sa obnovil, je významným miestom.
A my Slováci sme veľmi vďační za
to, že sa našli prostriedky na túto veľkú
historickú pamiatku. Verím, že tento hrad nie
je len symbolom, ale že bude slúžiť aj významným
kultúrnym dielam. Chcel by som tiež povedať,
že Bratislava je naším vzácnym, milým
mestom pre to čo už tu bolo spomenuté, i preto,
že tam na Slavíne odpočíva svoj večný
sen vyše 6000 sovietskych hrdinov, ku ktorým nás
viaže - tak Bratislavu, ako všetok slovenský
národ - najúprimnejšia láska a vernosť.
Chcel by som zakončiť predovšetkým s vďakou
za vľúdne prijatie tohto návrhu ústavného
zákona a chcel by som podčiarknuť, že
v tom vidím veľký význam, že práve
tohto rokovania sa zúčastňuje v našom
Národnom zhromaždení i hlava nášho
štátu prezident republiky. Chcel by som napokon povedať,
že z úprimného srdca podporujem návrh
s. posl. Němca aby sa národný výbor
nazýval Národný výbor hlavného
mesta Slovenska Bratislava, lebo každý národ
má právo na svoje hlavné mesto. Pre nás
bude Bratislava hlavným mestom Slovenska, ale Praha zostáva
naším hlavným mestom ČSSR. Chcel by
som dodať, že to bude i vecou s. Hladkého, aby
sa na čele Národného výboru hlavného
mesta Slovenska Bratislavy, za spolupráce všetkého
slovenského ľudu a za spolupráce celej našej
republiky čo najlepšie a najúspešnejšie
staral. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Do rozpravy
se ještě přihlásil s. posl. Mockovčiak.
Dávám mu slovo.
Posl. Mockovčiak: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, mám len dotaz na súdruha
Kudrnu, či neboli minulý rok, keď sme prejednávali
zákon o národných výboroch, vytvorené
podmienky na uznanie mesta Bratislavy ako hlavného mesta
Slovenska a pod., pokiaľ ide o zákon o národných
výboroch. Vtedy sme sa toho dožadovali aj so súdruhom
Valom. Súdruh Kudrna nám to vyvracal, že je
to v rozpore s ústavou. Dnes hovorí, že sú
vytvorené podmienky. My sme už vtedy tvrdili, že
je to tak, ako to dnes vo svojej zpráve súdruh Kudrna
uviedol. Nebol by som tento dotaz na súdruha ministra kládol,
keby sa bol len slovom zmienil o tom, že sme vtedy urobili
v zákone o národných výboroch zmätok.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Mockovčiakovi.
Soudružky a soudruzi poslanci, přerušuji nyní
schůzí do 15 hodin odpoledne. Nyní se sejde
předsednictvo NS v Obrazové galérii.
Předseda NS s. Laštovička (zvoní):
Soudružky a soudruzi, zahajuji přerušenou schůzi.
Do rozpravy není již dále nikdo přihlášen.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
(Nikdo.) Prosím tedy s. ministra Kudrnu,
aby odpověděl na diskusi.
S ministr Kudrna: Soudružky a soudruzi, doporučuji
souhlasit s návrhem poslance dr. Němce, aby v textu
předložených návrhů zákonů
bylo použito názvu "Národní výbor
hlavního města Slovenska Bratislavy".
Dále bych chtěl odpovědět poslanci
Mockovčiakovi. Posl. Mockovčiak má pravdu
v tom, že bylo možné již v zákonu
o národních výborech tuto stať o hlavním
městě Slovenska zakotvit. V té době
ovšem byla situace taková, že převážná
část trvala na tom, aby nedocházelo ke změně
ústavy.
Víte, že již na posledním plenárním
zasedání Národního shromáždění
byl přijat zákon o hlav. městě Praze
a také v souvislosti s tímto zákonem došlo
ke změně ústavy. Proto také na tomto
plénu předkládáme tyto návrhy.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
s. ministrovi Kudrnovi. Prosím dále s. zpravodaje
Garaje o závěrečné slovo.
Zpravodajca posl. Garaj: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci! Poslanci, ktorí vystúpili
v diskusii, doporučili, obohatili a rozviedli myšlienky
významu zmeny ústavného zákona o doplnení
článku 91 ústavy.
Vystúpenia potvrdzujú správnosť tohto
riešenia v duchu januárového zasadnutia ÚV
KSČ. Schválením týchto zákonov
rieši sa veľmi citlivá otázka Slovákov,
hlavného mesta Slovenska Bratislavy.
Vystúpenia potvrdzujú, že i týmto činom
sa prispeje k upevňovaniu bratstva Čechov a Slovákov.
Veľmi správne boli námety pre hľadanie
ciest vzájomného poznania, činnosti a družby
hlavného mesta Československej socialistickej republiky
Prahy s hlavným mestom Slovenska Bratislavou. Primátori
týchto miest sa iste dohodnú na ďalšej
vzájomnej spolupráci.
Že v činnosti výborov sa uplatňuje metóda
skúmania a poznávanie jednotlivých problémov,
ako napr. skúmanie zaostalých oblastí na
Slovensku, v pohraničí, na úseku školstva
a zdravotníctva umožňuje to poslancom vecnejšie
pristupovať k nastoľovaniu požiadaviek, riešenia
na tie centrálne orgány, ktoré za jednotlivé
úseky zodpovedajú. Iste bude správne, keď
sa i naďalej budú hľadať cesty, formy a
metódy práce výborov, poslancov i Národného
zhromaždenia, a to také, ktoré budú
upevňovať našu jednotu a ktoré budú
napomáhať rozvoju našej socialistickej vlasti.
Návrh poslanca Němca o prijatí uznesenia,
aby sa zahájila diskusia v Predsedníctve Národného
zhromaždenia a vo výboroch Národného
zhromaždenia o ústave, navrhujem oddeliť od riešenia
týchto zákonov. Doporučujem, aby sa Predsedníctvo
Národného zhromaždenia k návrhu vyjadrilo
vo voľnej diskusii pri predkladaní interpelácii
poslancov.
Na základe návrhu posl. Němca a posl. Žiaka,
ako aj stanoviska s. ministra Kudrnu navrhujem, aby sme predložený
vládny návrh ústavného zákona
o doplnení čl. 91 ústavy v § 1 ods.
3 upravili takto: "V hlavnom meste Slovenska Bratislave je
Národní výbor hl. mesta Slovenska Bratislavy
a obvodné národné výbory; zvláštnu
úpravu o ich postavení a pôsobnosti ustanoví
zákon Slovenskej národnej rady."
Ďalej navrhujem upraviť vládny návrh zákona
o zmenách niektorých zákonov v súvislosti
s úpravou postavenia Národného výboru
mesta Bratislavy takto: "Vládny návrh zákona
o zmenách niektorých zákonov v súvislosti
s úpravou postavenia Národného výboru
hl. mesta Slovenska Bratislavy." Ďalej obdobne upraviť
aj v ďalšom paragrafovanom znení.
Doporučujem preto, aby sa za takto, pozmenené návrhy
pristúpilo k hlasovaniu.
Ďakujem všetkým poslancom za iniciatívne
návrhy pri riešení tak závažného,
citlivého problému, akým je postavenie Bratislavy
ako hlavného mesta Slovenska. je to správne, rozumné
a šťastné riešenie. Ďakujem za pozornosť.
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
zpravodaji posl. Garajovi. Nyní přistoupíme
k hlasování. Podle čl. 51 odst. 3 ústavy
je třeba k přijetí ústavního
zákona souhlasu tří pětin všech
poslanců, tzn. nejméně 180 hlasů,
k přijetí zákona o Národním
výboru hl. města Slovenska Bratislavy postačí
prostá většina. Budeme tedy hlasovat dvakrát:
jednak o ústavním zákonu, jednak o zákonu
týkajícím se Národního výboru
hl. města Bratislavy.
Jelikož pozměňovací návrh posl.
Němce byl podpořen a také doporučen
ministrem vnitra jménem vlády a také zahrnut
do konečného návrhu zpravodaje, dám
přímo hlasovat o návrhu zákona ve
znění, formulovaném zpravodajem posl. Garajem.
Tím současně budeme hlasovat o pozměňovacím
návrhu, který přednesl posl. Němec.
Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)
Souhlasí s tímto návrhem také posl.
Němec? (Souhlas.) Děkuji.
Kdo souhlasí s návrhem ústavního zákona
k doplnění čl. 91 ústavy ve znění
formulovaném zpravodajem posl. Garajem na základě
společné zprávy výboru ústavně
právního, výboru pro národní
výbory, výboru pro spotřební průmysl,
služby, obchod a spoje nechť zvedne ruku. (Hlasuje
se.) Děkuji. Kdo je proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
V zasedací síni je přítomno 229 poslanců.
Jelikož všichni hlasovali pro přijetí,
je splněna podmínka kvalifikované většiny,
stanovená ústavou. Konstatuji že návrh
změny ústavního zákona k doplnění
čl. 91 ústavy byl přijat jednomyslně.
(Potlesk.)
Kdo souhlasí nyní s návrhem zákona
o změnách některých zákonů
v souvislosti s úpravou postavení národního
výboru města Bratislavy ve znění podle
zprávy zpravodaje s. Garaje a společné zprávy
výboru ústavně právního, výboru
pro národní výbory a výboru pro spotřební
průmysl, služby, obchod a spoje, kterým se
mění název národního výboru
města Bratislavy na Národní výbor
hlavního města Slovenska Bratislavy, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Nikdo. Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Také nikdo. Konstatuji, že tento návrh zákona
je přijat jednomyslně. (Potlesk.)
Můžeme přistoupit k projednání
druhého bodu pořadu, kterým je 2. Vládní
návrh zákona o státním zkušebnictví
a společná zpráva výboru ústavně
právního, výboru průmyslového
pro hlavní výrobní odvětví
a dopravu, výboru pro spotřební průmysl,
služby, obchod a spoje a pro investiční výstavbu
a stavebnictví.
Návrh odůvodní předseda Státní
komise pro techniku dr. Vlasák. Prosím, aby se ujal
slova.
Ministr-předseda Státní komise pro techniku
dr. Vlasák: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci, opatření, která jsme v posledních
letech přijali a postupně realizovali v oblasti
řízení národního hospodářství,
sledují pro nás životně důležitý
cíl zajistit trvalý růst a rozvoj našeho
národního hospodářství a na
tomto základě soustavně zvyšovat životní
úroveň našeho lidu. K dosažení
tohoto cíle je zapotřebí především
zvyšovat efektivnost naší ekonomiky. Naše
výroba musí proto zajistit trvalé rozšiřování
a rozvíjení užitných hodnot výrobků
tak, aby byly nejenom kvantitativně, ale i kvalitativně
uspokojovány existující potřeby společnosti
a současně aby byly stále podněcovány
i nové potřeby novými výrobky.
V oblasti výroby je třeba ke splnění
tohoto cíle dosáhnout v co nejkratší
době podstatného zvýšení technické
úrovně a jakosti námi vyráběné
produkce a vzhledem k naší závislosti na mezinárodní
dělbě práce zabezpečit maximální
zhodnocování surovin, materiálů a
lidské práce. Musíme změnit dosavadní
vývoj, který se projevoval v posledních letech
tím, že na každé procento růstu
národního důchodu rostla spotřeba
surovin a materiálů o 4-6 %. Takový vývoj
je pro naše hospodářství s poměrně
chudou surovinovou základnou do budoucna neúnosný.
Příčina tohoto stavu je v tom, že minulý
systém řízení, nedostatečné
využívání ekonomických nástrojů,
zejména nevyužívání správné
funkce cen v minulosti při řízení
naší ekonomiky, izolování podniků
od vlivu světového trhu a zatím nízká
účinnost tržních vztahů vůbec
vedlo ke značné monopolizaci výroby, k určité
stagnaci v obměně výrobních programů,
k zaostávání technické úrovně
i užitné hodnoty výrobků za světovým
vývojem. To se projevuje zejména při směně
našich výrobků na zahraničním
trhu.
Kvalita naší produkce je proto bezesporu pro nás
životní otázkou, neboť nezvýšíme-li
její úroveň, nezajistíme ani efektivní
směnitelnost našich výrobků a tím
ani postupné podmínky pro směnitelnost naší
měny na zahraničních trzích a nezajistíme
ani zvyšování naší životní
úrovně. To, co platí ve sféře
světového trhu, platí samozřejmě
i pro oblast vnitřního trhu, kde nízká
užitná hodnota a nízká technická
úroveň výrobků přímo
ovlivňuje celkovou efektivnost naší ekonomiky
ve sféře výroby i spotřeby. Poslanci
při projednávání osnovy zákona
právem žádali, že úroveň
standardu našich výrobků musíme zvýšit.
Nová soustava ekonomického řízení
národního hospodářství vytváří
příznivé podmínky k řešení
tohoto problému především tím,
že ekonomické nástroje řízení
budou podporovat zavádění nových dokonalejších
výrobků, jestliže správnou funkci cen
závislých na kvalitě výrobků
se bude účinně ovlivňovat důchod
podniku, čili působit přímo na hmotnou
zainteresovanost celého kolektivu podniku. I při
plném působení nové soustavy řízení
nelze ovšem přehlížet určité
nebezpečí, které v sobě skrývá
jednotnost vnitřního trhu a monopolní postavení
výrobců, které proti dřívějšímu
stavu může být i v některých
případech ještě zesíleno. To,
jak se bohužel v praxi ukazuje, může některé
výrobce vést dokonce i ke konzervování
technické úrovně či celkové
jakosti výrobků anebo k prosazování
cen, které neodpovídají skutečné
užitné hodnotě výrobku.
Počítáme přitom s tím, že
zájem výrobců o zvyšování
úrovně jakosti výrobků zabezpečí
plné rozvinutí tržních vztahů
a soutěž na trhu. Otázkám jakosti musíme
i nadále však věnovat stálou pozornost
i z pozice ústředního řízení,
a to sleduje mimo jiná opatření i vládní
návrh zákona o státním zkušebnictví,
který je předložen na dnešní jednání
Národního shromáždění.
Státní zkušebnictví podle tohoto zákona
se má stát jedním z nástrojů,
pomocí kterého bude z centra i při plném
působení tržních vztahů ovlivňován
zájem výrobců o jakost výrobků.
Nejde o žádný nový experiment. Je obecně
známo, že i v průmyslově vyspělých
státech, a to i v zemích, kde plně působí
soutěž trhu, věnují kontrole jakosti
výrobků pozornost nejen různé zájmové
spotřebitelské organizace, ale i vládní
orgány nebo orgány státem usměrňované
a podporované. Před několika týdny
byla taková organizace ustavena ve Francii, působí
aktivně v Japonsku, v západním Německu
a v dalších zemích. Činnost těchto
orgánů vychází z jednoduché,
ale ověřené zásady, tj. z ekonomického
zvýhodňování výrobků
dobré jakosti či z ekonomického znevýhodňování
výrobků nedostatečné jakosti.
Činnost státního zkušebnictví,
tak jak stanoví předložený návrh
zákona, nebude mít výslovně jen zaměření
kontrolní; to by se ani nesrovnávalo se zásadami
nové soustavy řízení. Výrobce
nejakostních výrobků a hlavně výrobce
spekulující s jakostí výrobků
pocítí sice existenci státního zkušebnictví
velmi citelně ekonomicky, avšak poctivý výrobce
by měl ve státním zkušebnictví
nalézt spíše svého pomocníka,
který jeho výrobky neustále objektivně
srovnává se světovou úrovní,
a tím staví před výrobce zcela konkrétní
cíle, jejichž dosažení je plně
v jejich vlastním zájmu.
Státní zkušebnictví má plnit
toto poslání:
- ovlivňovat výrobce, aby u vybraných, pro
národní hospodářství významných
výrobků dosahovali vysoké jakosti;
- chránit především široký
okruh spotřebitelů před nejakostními
výrobky a před výrobky, které vzhledem
ke své povaze je mohou ohrozit na zdraví či
životě;
- poskytovat výrobcům, avšak i odběratelům,
placené odborné služby a pomoc (servis)
při řešení otázek týkajících
se jakosti výrobků. Koncepce předloženého
návrhu zákona vychází ze shrnutí
tři principů řízení: nezbytně
nutné direktivity, technického posuzování
a využívání ekonomických nástrojů.
Svou direktivitou, tj. povinností výrobců
podrobit určené výrobky hodnocení,
popřípadě schválení, je státní
zkušebnictví do určité míry správním
opatřením. Používanými technickými
metodami práce má charakter vysoce kvalifikované
a objektivní činnosti. Hodnocení jakosti
je kromě toho spojeno se závaznými ekonomickými
důsledky pro výrobce. Méně kvalitní
výroba je postihována dodatkovým odvodem
stanoveným z velkoobchodní ceny realizovaných
výrobků. Vynikající jakost je na druhé
straně provázena přeřazením
výrobků do kategorie volných cen. Výsledky
hodnocení budou však také počínaje
příštím rokem sdělovány
i orgánům cenovým, aby posoudily, zda ceny
výrobků odpovídají jejich objektivně
zjištěné jakosti. Svými důsledky
se tedy státní zkušebnictví má
stát jedním z dalších nástrojů
pro ovlivňování cenové politiky.