Ministr Kudrna: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi,
návrh státního rozpočtu, který
výstižně zdůvodnil ministr financí
s. Sucharda a který zahrnuje také rozpočty
národních výborů, má velký
význam pro plné uplatnění rozšířené
pravomoci a odpovědnosti národních výborů
a prohlubování jejich iniciativy a aktivity, ve
smyslu nového zákona o národních výborech,
který vstoupil v platnost od 1. ledna t. r.
V tomto smyslu byla také přípravě
a projednání návrhu státního
rozpočtu věnována zvýšená
a konkrétní pozornost jak ze strany národních
výborů, tak i vlády a jejích orgánů
i výborů Národního shromáždění.
Soudruh ministr financí již uvedl, že objem letošního
státního rozpočtu vzroste proti roku 1967
o 5,8 %. Objem rozpočtů národních
výborů však při tom roste téměř
dvojnásobným tempem, tj. o 10,7 %, výdaje
na investice z rozpočtů národních
výborů dokonce téměř o 18,5
procent.
Návrh státního rozpočtu počítá
s tím, že z ústředních zdrojů
bude národním výborům poskytnuto více
než 29,6 miliard Kčs. Národní výbory
počítají s cvikovým objemem příjmů
a výdajů svých rozpočtů v roce
1968 ve výši téměř 47,4 miliard
korun, z čehož samy kryjí plánovanými
příjmy téměř 16,6 miliard korun.
Dalších zhruba 1,2 miliard korun budou národní
výbory krýt z vlastních fondů rezerv
a rozvoje, popřípadě překročením
svých plánovaných příjmů.
Téměř polovina prostředků poskytovaných
národním výborům z ústředního
rozpočtu připadá na investice. V této
oblasti je nejdůležitější urychlené
řešení problému bytové výstavby.
Proto na výstavbu plánovaného počtu
bytů v komunální výstavbě včetně
občanské a technické vybavenosti bude ze
státního rozpočtu na rok 1968 vynaloženo
více než 5 miliard korun, tj. téměř
o 50 % více než před dvěma lety. Kromě
toho rozpočet zabezpečuje také státní
příspěvek na družstevní bytovou
výstavbu ve výši cca 2,5 miliard korun. Národní
výbory se budou významně podílet na
úkolu zvýšit počet postavených
bytů zhruba na 92 tisíc bytových jednotek.
Přáli bychom si všichni, aby se tyto velké
prostředky podařilo letos beze zbytku realizovat.
V rozpočtech národních výborů
je rovněž pamatováno na další rozvoj
služeb, zejména služeb pro obyvatelstvo. Již
v roce 1967 byly na podporu rozvoje služeb poskytnuty úlevy
z odvodů podniků místního hospodářství
ve výši 90 miliónů korun a podniků
komunálních služeb ve výši 140
miliónů korun. Úlevy budou poskytovány
i v letošním roce. Na rozvoj investiční
výstavby komunálních služeb uvažují
národní výbory 366 miliónů
korun. Investiční výstavba podniků
služeb je podporována celým systémem
dotací, jimiž je kryto podle významu a důležitosti
jednotlivých služeb diferencovaně 20 až
70 % vynaložených investičních nákladů.
Dosavadní úroveň služeb však stále
nedostačuje a je nutno hledat další cestu k
jejich rychlejšímu rozvoji. Zejména rozvíjet
dále nové formy služeb. Podle rozhodnutí
vlády bude také zásadně přezkoumána
celá problematika uplatnění ekonomických
nástrojů řízení podniků
místního hospodářství v nové
soustavě.
Rozpočet na rok 1968 zabezpečuje rovněž
zvýšené prostředky na odměňování
pracovníků organizací na úseku společenské
spotřeby.
Provedené platové úpravy, zejména
ve zdravotnictví a školství, se promítají
v rozpočtech národních výborů
zvýšením o více než 2 miliardy
korun proti skutečnosti před dvěma roky,
takže mzdové fondy na těchto úsecích
spravovaných národními výbory vzrostly
od celostátní konference národních
výborů již o 27 %.
Rozpočty národních výborů a
celé jejich finanční hospodaření
má pomoci k zabezpečení důležitých
změn, které jsou součástí národohospodářské
politiky strany a vlády. Při provádění
restriktivní finanční politiky větší
pozornost a vyšší prostředky budou věnovány
rozvoji nevýrobní sféry, jejíž
podstatná část, jako školství,
zdravotnictví, sociální péče,
náleží do působnosti národních
výborů. S tím také počítá
pětiletý plán a dlouhodobý výhled
do roku 1980.
V rozpočtech národních výborů
na rok 1968 je promítnuta řada věcných
i metodických opatření, provedených
v posledních dvou letech k zabezpečení jejich
zvýšené finanční samostatnosti.
Hlavní plánované příjmy národních
výborů se v důsledku těchto opatření
zvyšují o více než 2 miliardy korun, a
to nejen zavedením odvodu z hrubého důchodu
ústředně řízených organizaci
městským a místním národním
výborům, ale řadou přímých
daňových příjmů. Patři
k nim např. nové úpravy zemědělské
daně a důchodové daně družstev.
Značný prostor pro zvýšení finanční
samostatnosti národních výborů představují
neplánované příjmy, které národní
výbory získávají nad rámec
vlastních zdrojů uvažovaných při
stanovení dotace z ústředního rozpočtu.
Jsou to nejen přebytky tzv. drobných provozoven,
ale také polovina příjmů z prodeje
rodinných domků, různé sankční
poplatky, celý výnos regresních náhrad
ve zdravotnictví i nově zavedené sankce za
znečišťování ovzduší,
podíly na pohyblivé a dodatkové složce
zemědělské daně, podíly na
doměrcích daně z obratu a daně ze
mzdy i rozšířené možnosti vybírání
místních poplatků.
Souhrn provedených opatření dále posiluje
funkci fondů rezerv a rozvoje, které vytvářejí
národní výbory všech stupňů.
Jejich zdrojem jsou již nyní všechny výsledky
úsilí národních výborů
o dobré výsledky finančního hospodaření.
Národním výborům zůstává
celých 100 % neplánovaných příjmů,
částky, o které byly překročeny
plánované příjmy a všechny úspory
na neinvestičních výdajích, resp.
na všech výdajích kromě poskytovaných
účelových subvencí.
Nová metodika sestavování rozpočtů
národních výborů se opírá
především o zavedení souhrnného
finančního vztahu. Vůči krajským
národním výborům představuje
tento finanční vztah souhrnnou dotaci prostředků
ústředního rozpočtu a šest druhů
účelových subvencí, zaměřených
především k zabezpečení investiční
výstavby. Národní výbory mají
tedy dnes stanoveno prakticky pouze 7 základních
ukazatelů, v jejichž rámci si samostatně
sestavuji svůj rozpočet a podle něho hospodaří.
Při dodržení souhrnných finančních
vztahů a účelových subvenci mohou
samy rozhodovat o celkovém rozsahu svých výdajů
na podkladě příjmů, které ve
svém rozpočtu na základě vlastního
opatření stanoví. Tato nová metodika
nebyla v průběhu příprav rozpočtů
národních výborů na rok 1968 všude
uplatněna, přestože vláda stanovila
v dostatečném časovém předstihu,
s jakými reálnými možnostmi mohou národní
výbory pro rok 1968 a další léta počítat.
Mnohé vyšší stupně národních
výborů dosud neuplatnily plně základní
zásadu nového zákona o národních
výborech, že sestavování rozpočtu
a hospodaření podle něho je ve sféře
jejich samostatné působnosti a mnohdy starým
způsobem sestavily opět finančními
zdroji nekryté návrhy a uplatňovaly požadavky
na centrální zdroje.
Přitom však je možno kladně ocenit úsilí,
které věnovali funkcionáři a pracovníci
národních výborů využívání
možností a zvýšené pravomoci při
mobilizaci vlastních zdrojů finančních
a materiálových rezerv a zejména posilování
pravomoci a odpovědnosti národních výborů
nižších stupňů v duchu rezoluce
XIII. sjezdu strany, usnesení vlády a zákona
o národních výborech.
Výsledky tohoto úsilí ukazují i některé
údaje z rozpočtů národních
výborů. Tak např. v roce 1965 se podílely
krajské národní výbory na celkových
výdajích národních výborů
všech stupňů 40,3 %, v roce 1967 se tento podíl
snižuje na 38,2 %. Podíl okresních národních
výborů na výdajích rozpočtu
všech národních výborů klesl
ve stejném období ze 48,5 % na 40,5 % a naproti
tomu se v této době zvýšil celkový
podíl městských a místních
národních výborů z 11,2 na 21,3 %
a dále roste.
Tento celostátní průměr však
v sobě zahrnuje dosti značné rozdíly
mezi jednotlivými kraji. Např. v Jihomoravském
kraji, který je jedním z těch, jež důsledně
posilovaly pravomoc a odpovědnost národních
výborů nižších stupňů,
činí podíl krajského národního
výboru na celkových výdajích národních
výborů v kraji již jen 19,9 %, podíl
okresních národních výborů
48,3 %; městské a místní národní
výbory v tomto kraji hospodaří již téměř
s 32 % rozpočtových prostředků národních
výborů Jihomoravského kraje. Tyto změny
umožnilo zejména posilování pravomoci
a odpovědnosti národních výborů
nižších stupňů na úseku
investiční výstavby. Bude účelné,
aby z těchto zkušeností, které jsou
obdobné v Západočeském a Východoslovenském
kraji, čerpaly i ostatní kraje.
V hospodaření městských a místních
národních výborů se projevují
stále silněji nové progresívní
prvky ekonomické iniciativy, které je třeba
všestranně podporovat. Roste počet drobných
provozoven, zabezpečujících služby a
drobnou výrobu; počet jejich pracovníků
se zvýšil od roku 1966 z 12 tisíc na více
než 18 tisíc a objem výkonů téměř
o 100 miliónů korun, takže ve třetím
čtvrtletí loňského roku již přesáhl
380 miliónů korun. Kladné výsledky
jsou dosahovány ve využívání
místních zdrojů, zejména při
výrobě stavebních hmot.
Národní výbory rozvíjejí iniciativně
i další nové formy služeb pro obyvatelstvo.
Budují údržbářské čety
při podnicích bytového hospodářství,
využívají pružnějších
forem rozšiřování služeb, zejména
na vesnicích, zaváděním podílu
zaměstnanců menších provozů na
tržbách nebo povolování činnosti
jednotlivců. Dosud bylo vydáno kolem 18 000 takových
povolení na obstarávání služeb
v rozsahu asi 350 miliónů korun.
Posilování působnosti městských
a místních národních výborů
v oblasti služeb přesto ukazuje, že proces zvyšování
jejich pravomoci není dosud dovršen a že také
výsledky docílené v tomto směru v
jednotlivých krajích i okresech jsou značně
nerovnoměrné. Bylo také ověřeno,
že bude nutno ještě řešit některé
problémy, např. při zřizování
malých potravinářských provozů,
v otázkách spojených s provozováním
obchodní činnosti v místech apod. Také
problémy budování organizací komplexního
městského hospodářství budou
vyžadovat hlubšího rozboru a účinnějšího
řešení.
Pozornost bude třeba věnovat i uplatňování
pravomoci městských i místních národních
výborů na úseku investiční
výstavby. Aniž by bylo oslabováno společné
úsilí o snížení rozestavěnosti,
bude žádoucí společně hledat
řešení problémů, které
vznikají stanovením limitů nově zahajovaných
staveb o objemu vyšším než 1,5 miliónů
korun, zejména v souvislosti s rozvíjejícím
se sdružováním prostředků v místech.
Ve sdružování prostředků národních
výborů, ústředně řízených
podniků a někde i družstevních a společenských
organizací bylo dosaženo dobrých výsledků.
Při tomto hodnocení nejde ovšem jen o ekonomický
efekt a o výši takto získaných prostředků.
Sdružování prostředků má
také politický význam, zejména v tom,
že pomáhá upevňovat zájem nejen
národních výborů, ale i ostatních
orgánů a podniků působících
v místech na společném řešení
oprávněných potřeb pracujících.
Bylo by vhodné, aby sdružování prostředků
bylo nejen součástí kolektivních smluv,
jak správně stanovila Ústřední
rada odborů, ale aby bylo i předmětem veřejného
projednávání, a to jak v orgánech
národních výborů, tak i v kolektivech
závodů a ve společenských organizacích,
aby nejširší počet občanů
byl informován o rozsahu i konkrétním použití
sdružených prostředků. Je to účelné
tím spíše, že původní přísliby
podniků, závodů, případně
jiných organizací ke sdružení prostředků
s národními výbory, které v některých
krajích dosahovaly výše až několik
set miliónů korun, jsou realizovány v daleko
menším rozsahu; do konce října m. r.
bylo na účty národních výborů
převedeno asi 150 miliónů korun. Zhruba ve
stejném rozsahu - 150 miliónů korun, byly
čerpány i půjčky národních
výborů u Státní spořitelny.
Dříve vyslovované obavy z přílišné
zadluženosti národních výborů
se zatím jeví jako neopodstatněné,
protože dosud uzavřené smlouvy o půjčkách
nepřesahují 300 miliónů korun.
Charakteristickým znakem zvyšujícího
se samostatného hospodaření národních
výborů jsou jejich fondy rezerv a rozvoje. Do roku
1967 činily tyto fondy u národních výborů
všech stupňů skoro 2,5 miliardy Kčs.
Přesto že značnou část těchto
prostředků z fondu rezerv a rozvoje národní
výbory v roce 1966 - použily - např. několik
set miliónů Kčs na rozvoj jimi řízených
podniků - bude znamenat překročení
příjmů i úspory na výdajích
za rok 1967, že také při vstupu do roku 1968
celková výše těchto fondů obdobně
jako před rokem činí kolem 2,5 miliardy korun.
I když územní rozložení fondů
rezerv a rozvoje je nerovnoměrné a zejména
některé okresní národní výbory
nemají v nich větší objem finančních
prostředků, dávají tyto fondy ve svém
celku národním výborům značné
možnosti řešení řady dalších
naléhavých potřeb.
Uvedené údaje ukazují, že prostředky,
které mají národní výbory pro
své hospodaření v roce 1968, jsou značné.
Přesto vsak nemohou pokrýt všechny skutečné
objektivně dané potřeby v jednotlivých
oblastech jejich rozsáhlé působnosti. Je
tomu tak např. i na úseku školství a
zdravotnictví, přestože proti loňskému
roku se uvažuje pro tato odvětví v působnosti
národních výborů o zvýšení
neinvestičních prostředků o více
než 2 miliardy korun.
Domnívám se přesto, že předložený
návrh státního rozpočtu řeší
nejdůležitější potřeby a
zabezpečuje nejnaléhavější současné
úkoly národních výborů.
Další možnosti rozšiřování
příjmové základny národních
výborů, možnosti poskytnuté sdružováním
prostředků, využíváním
půjček a úvěrů, v neposlední
řadě, což bych chtěl zvlášť
zdůraznit, však efektivní vynakládání
prostředků hlavně v oblasti investiční
výstavby, oprav a údržby, kde jsou dosud značné
rezervy, vytvářejí předpoklady, aby
národní výbory mohly uspokojovat další
oprávněné potřeby obcí, měst
i občanů.
Zabezpečit efektivnost v rozsáhlé oblasti
činnosti národních výborů je
náročným úkolem, který vyžaduje
nejvyšší hospodárnosti při vynakládání
prostředků na nejnaléhavější
potřeby, zvyšování náročnosti
vůči všem dodavatelům prací a
služeb, soustavný boj za vyšší kvalitu
a využívání iniciativy a účasti
občanů nejen při sestavování
rozpočtu, ale také při jeho realizaci.
Příkladem velkého přínosu,
iniciativy občanů, závodů, společenských
organizací při zabezpečování
rozvoje obcí a měst byla soutěž NV,
organizovaná na počest 50. výročí
Velké říjnové socialistické
revoluce. Vláda vysoce oceňuje výsledky,
které národní výbory dosáhly,
neboť nákladem 600 mil. korun a svépomocí
vytvořily podle předběžných výsledků
mnoho užitečného v hodnotě díla
přes 3 miliardy korun. Vláda očekává,
že národní výbory i v tomto jubilejním
roce 20. výročí Února a 50 let samostatnosti
ČSSR využijí soutěže k obdobnému
zabezpečení rozvoje měst a obcí.
Jsem přesvědčen, že prostředky
státního rozpočtu ve výši zhruba
29,5 miliard korun, určené národním
výborům v souhrnném finančním
vztahu a v účelových subvencích, i
rozpočty národních výborů,
které obsahují další zdroje, umožňují
zabezpečit odpovědné úkoly národních
výborů v roce 1968. Vycházeje z dlouhodobě
stanovených finančních vztahů, je
třeba vypracovat za aktivní účasti
občanů reálné volební programy
sledující řešení naléhavých
potřeb krajů, okresů a obci v následujících
4 letech.
Odpovědný přístup k sestavení
rozpočtu národních výborů vytvořil
podmínky k ekonomickému zabezpečení
úkolů, které národní výbory
zahrnují do svých volebních programů,
připravovaných k volbám do národních
výborů.
(Nepřednesený projev poslance Voráče
v rozpravě k vládnímu návrhu zákona
o státním rozpočtu na rok 1968 ve schůzi
NS dne 11. ledna 1968)
Posl. Voráč: Soudružky a soudruzi, dovolte
mi, abych z pověření výboru NS pro
národní výbory řekl několik
poznámek k té části státního
rozpočtu, kterou tvoří rozpočty národních
výborů.
Podle předloženého návrhu činí
objem rozpočtů národních výborů
na rok 1968 47 miliard 435 miliónů Kčs. V
poměru k celkovému objemu státního
rozpočtu je to 32,8 % - tedy téměř
jedna třetina. Proti objemu rozpočtů národních
výborů na rok 1967 je to o 5,643 mil. Kčs
více.
Přitom budou národní výbory krýt
své rozpočtové výdaje z 38 % vlastními
plánovanými příjmy (17,710 mil. Kčs)
a 62 % (29,725 mil. Kčs) dotacemi a subvencemi z ústředního
rozpočtu.
Zkušenosti a výsledky hospodaření národních
výborů v uplynulém roce ukazují, že
národní výbory, kromě plánovaných
prostředků, budou moci použit k lepšímu
uspokojování potřeb a - dalšímu
rozvoji hospodářství další 2-3
miliardy Kčs ze svých fondů rezerv a rozvoje.
Národní výbory hradí ze svých
rozpočtů rozhodující část
výdajů na komplexní bytovou výstavbu,
na správu a údržbu bytového fondu, na
výstavbu a provoz školských, kulturních,
zdravotnických a sociálních zařízení,
na výstavbu a udržování silniční
sítě včetně místních
komunikací a dalších veřejných
zařízení v našich městech a vesnicích.
Jde tedy vesměs o výdaje, které jsou vynakládány
na zabezpečení významné části
každodenních potřeb našich občanů
na realizaci jejich ústavních práv a na vytváření
příznivého prostředí, ve kterém
žijí a pracují.
Vysoký podíl rozpočtů národních
výborů na financování těchto
potřeb a na výdajích celého státního
rozpočtu ukazuje také na vysokou odpovědnost
národních výborů za to, že s
těmito prostředky budou dobře hospodařit.
Z této úlohy a odpovědnosti národních
výborů jsme vycházeli v našem výboru
při sledování rozpočtových
prací na národních výborech a při
projednávání rozpočtů krajů.
Oproti minulým létům měla příprava
rozpočtu u národních výborů
na tento rok mimořádný význam. Spočívá
v tom, že se rozpočty připravovaly poprvé
podle nové metodiky vycházející z
ustanovení nově přijatého zákona
o národních výborech a že se při
jejich sestavování měla výrazněji
uplatnit zvýšená pravomoc a samostatnost národních
výborů. Jejím smyslem je dosáhnout
toho, aby mohly ve své činnosti citlivěji
přihlížet k oprávněným
zájmům a potřebám občanů
a v souladu s místními podmínkami a celostátními
zájmy zabezpečovat úspěšný
rozvoj těch odvětví a úseků,
za které odpovídají.
Práce na plánu a rozpočtu na letošní
rok měla také účinně podpořit
iniciativu národních výborů při
hledání a využívání vlastních
finančních a materiálových zdrojů
a rezerv pro plnění úkolů, které
jsou nad rámec současných možností
a které nelze pokrýt z plánovaných
zdrojů.
Rozpočty národních výborů na
rok 1968 mají zvláštní význam
i z toho důvodu, že v tomto roce budou provedeny volby
do národních výborů, Národního
shromáždění a Slovenské národní
rady. Uplatnění zvýšené samostatnosti,
pravomoci a iniciativy národních výborů,
zejména městských a místních
při přípravě plánu a rozpočtu
na tento rok a to, že je jim současně stanoven
objem dotací a subvencí pro jejich rozpočty
i na léta 1969 a 1970, jim má umožnit, aby
mohly vypracovat v rámci přípravy voleb solidní
návrhy programových plánů na rozhodující
část příštího volebního
období. Současně má založit určitou
a nutnou dlouhodobější stabilizaci a jistotu
v jejich hospodaření. Chybí tomu jedno -
alespoň předběžná znalost zdrojů
na r. 1970-72. Jinak bude volební program z 50 % fantazií.
Jestliže jsem mluvil o vyšším objemu rozpočtů
národních výborů proti minulému
roku, neznamená to, že národní výbory
mají dostatek rozpočtových prostředků
na pokrytí všech potřeb nebo že jich dokonce
mají nadbytek. Víme, že značná
část tohoto zvýšení připadne
na některé platové úpravy a zejména
pak na zvýšení cen stavebních prací.
Víme také, že těch potřeb se
za minulá léta v oblasti národních
výborů nahromadilo tolik, že rozpočet
jednoho roku není s to je pokrýt.
Když jsme jednali v našem výboru o rozpočtech
národních výborů za účasti
vedoucích funkcionářů krajských
národních výborů, všichni dokazovali,
že celá řada naléhavých potřeb,
zejména v investiční výstavbě,
v každém jednotlivém kraji nemůže
být z daných prostředků zabezpečena.
Stejně tak tomu bylo při jednání o
rozpočtech na úrovni krajů s okresními
národními výbory a na úrovni okresů
s městskými a místními národními
výbory.
Máme však za to, že národní výbory
mohou při úsporném hospodaření
s rozpočtovými prostředky zabezpečit
splnění základních potřeb a
že tyto prostředky, zejména pokud jde o investice,
odpovídají současným možnostem,
které máme ve stavebních kapacitách
a zejména v materiálovém zajištění.
Bude tedy velmi záležet na tom, jak budou rozpočtové
prostředky vynakládány, aby přinesly
co největší efekt.
Když jsme si ověřovali u některých
okresních, městských i místních
národních výborů, jak své plány
a rozpočty připravují, přesvědčili
jsme se, že velmi pečlivě zvažují,
jak daných prostředků co nejúčelněji
využijí a že hledají cesty k získání
dalších finančních, materiálových
i kapacitních zdrojů.
U národních výborů je velmi oceňováno,
že dnes již znají, s jakými prostředky
mohou pro příští 3 léta minimálně
počítat z ústředního rozpočtu
a že při využití vlastních rozpočtových
zdrojů, pomoci závodů, družstev, společenských
organizací i občanů mohou přistoupit
k plnění svých úkolů a využívání
rozpočtových a mimorozpočtových prostředků
na jednotlivých úsecích s dlouhodobějším
výhledem, plánovitěji a účelněji.
Takový přistup národních výborů
sice umožňuje určité vyrovnávání
dnes ještě značných rozdílů,
které jsou na jednotlivých úsecích
řízených národními výbory
mezi jednotlivými kraji a mezi jednotlivými oblastmi
v rámci krajů. Současně s tím
by však mělo být toto vyrovnávání
rozdílů podpořeno účelnou subvenční
politikou z centra.
V souladu s rezoluci XIII. sjezdu KSČ a ustanoveními
nového zákona o národních výborech
přikládáme ve výboru NS pro národní
výbory velký význam vytváření
a dalšímu rozvíjení vztahů mezi
národními výbory a ústředně
řízenými podniky. Správné pochopení
a účelné využití vzájemně
výhodné spolupráce může pomoci
vyřešit řadu problémů v našich
městech a obcích, na které síly a
prostředky národních výborů
nestačí. Tato spolupráce má zvláštní
význam právě v souvislosti s přípravou
voleb do národních výborů. Víme,
že se u ústředně řízených
podniků soustřeďuje více prostředků,
než se předpokládalo, že tudíž
tyto podniky mohou ze svých prostředků účinněji
přispět k řešení zejména
takových úkolů, které jsou potřebné
a výhodné pro oba partnery. Velmi si vážíme
toho, že sdružování prostředků
podniků s národními výbory účinně
podporuje Ústřední rada odborů. Věříme,
že právě v předvolební kampani,
při vypracovávání volebních
programů dojde k hlubšímu pochopení
společných zájmů podniků a
jejich kolektivů se zájmy a potřebami jednotlivých
obcí a měst. Přitom mám na mysli nejen
finanční prostředky, ale i účinnou
pomoc materiální a technickou.
Značným přínosem pro hospodaření
místních a městských národních
výborů v letošním roce bude výnos
pohyblivé části zemědělské
daně za uplynulý rok, o který se rozmnoží
jejich fondy rezerv a rozvoje. V obcích, kde jsou dobře
hospodařící jednotná zemědělská
družstva nebo státní statky, to budou slušné
částky, se kterými mohou národní
výbory samostatně hospodařit. Je to další
významný krok k prohloubení spolupráce
mezi národními výbory a zemědělskými
závody a možno říci, i odměna
místním národním výborům
a občanům za péči, kterou jeho rozvoji
dosud poskytovali. i zde půjde o to, aby tyto prostředky
byly účelně využity, aby byly plánovitě
a s rozmyslem vynakládány. Sešli jsme se s
takovými názory, že by výnos této
daně měl být - (protože není
rovnoměrně rozložen mezi všechny místní
národní výbory) - přenesen na okresní
národní výbory, které by ho v rámci
okresu přerozdělovaly. S tím nelze souhlasit,
protože by tím úplně zanikl význam
tohoto opatření a nevedlo by to místní
národní výbory k vytváření
optimálních podmínek pro život na vesnici
a tím i pro úspěšné hospodaření
zemědělských závodů. Tím
ovšem nechci říci, že by okresní
národní výbory neměly sledovat a účelně
usměrňovat využití těchto prostředků
u místních národních výborů.
Víme, že v souvislosti se zaváděním
nového způsobu rozpočtového hospodaření
národních výborů, při zvyšování
jejich samostatnosti, pravomoci a odpovědnosti v této
oblasti je ještě celá řada dalších
dílčích problémů. Chceme jim
ve výboru pro národní výbory věnovat
soustavnou pozornost i v průběhu tohoto roku.
Jsem přesvědčen, že přes dílčí
problémy vytváří státní
rozpočet na rok 1968 národním výborům
podmínky pro plnění jejich úkolů
a že národní výbory v jubilejním
roce vzniku naší republiky za účinné
pomoci a iniciativy občanů své úkoly
čestně splní.
Doporučuji Národnímu shromáždění
za výbor NS pro národní výbory aby
návrh zákona o státním rozpočtu
schválilo.
Posl. Ing. Perkovič:
Vážené súdružky, súdruhovia
poslanci, vážení hostia!
Niekoľko poznámok k prerokovávanému
vládnemu návrhu zákona o štátnom
rozpočte na rok 1968 a k zpráve s. ministra Ing.
Suchardu a zpravodajcu poslanca s. Tymeša.
Jedným z kľúčových odvetví
v národnom hospodárstve je spotrebný priemysel,
ktorý zvlášť v tomto období zohráva
významnú úlohu pri zabezpečovaní
rovnovážneho stavu v národnom hospodárstve,
a to hlavne svojou produkciou tak pre zahraničný
obchod, ako aj pre vnútorný trh.
Výrobky nášho spotrebného priemyslu
sú dôležitým činiteľom pre
uspokojovanie potrieb obyvateľov a ukazovateľom jeho
životnej úrovne.
Zostavovanie plánu na rok 1968 a prevodu 4. päťročného
plánu do roku 70 na nové ekonomické podmienky
v spotrebnom priemysle prebiehalo tak, ako v iných odvetviach,
za veľmi sťaženej situácie, ktorú
ešte prohĺbili niektoré ekonomické javy
- vlastné tomuto odvetviu.
Vo výbore pre spotrebný priemysel, služby,
obchod a spoje, ako aj vo výbore pre plán a rozpočet
sme tieto otázky podrobne prerokovali.
Dovoľte mi preto, aby som Národné zhromaždenie
stručne informoval o súčasnej celkovej problematike
spotrebného priemyslu niekoľkými najdôležitejšími
poznámkami.
Dotknem sa najskôr tohoročných hospodárskych
výsledkov. Možno očakávať, že
z hľadiska tempa a štruktúry rozvoja spotrebného
priemyslu dosiahneme kladné výsledky.
Produkcia spotrebného priemyslu sa zvýši oproti
minulému roku o 5,9 %. Rýchlejší rast
dosiahnu výrobné odbory polygrafie (9,8 %), skla
(7,3 %) a dreva (6 %), teda tie odvetvia, ktorých rozvoj
je uprednostňovaný v dlhodobých úvahách
rezortu.
Podniky spotrebného priemyslu splnia plánované
dodávky pre vnútorných obchod, ktoré
budú v porovnaní so skutočnosťou roku
1966 zvýšené o 1 mld až 1,1 mld Kčs
v MC.
Aj skutočný predaj výrobkov značne
vzrástol proti roku 1966, takže zásoby výrobkov
spotrebného priemyslu v podnikoch vnútorného
obchodu klesajú.
Tak např. na úrovni veľkoobchodu klesli zásoby
k 30. 9. 1967 proti porovnateľnému obdobiu v roku
1966
u bavlnených tkanín na | 82,3 % |
u hodvábnych tkanín na | 78,8 % |
u pleteného ošatenia na | 96,7 % |
u pletenej bielizne na | 73,6 % |
u vrchných odevov na | 82,9 % |
u pryžovej obuvi na | 83,4 % |
u textilnej obuvi na | 79,1 % |
u nábytku na | 68,1 % |
Niektoré nedostatky na vnútornom trhu možno
pripočítať na vrub obchodných organizácií,
ktoré nevykupovali hlavne v období I. polroku výrobou
ponúkaný tovar. (Ide najmä o konfekčný
tovar.) Malo to potom za následok prekračovanie
stavu zásob v rámci spotrebného priemyslu.
Napriek pomerne veľkému úsiliu tak Ministerstva
spotrebného priemyslu, ako aj VHJ a podnikov očakáva
sa v tomto roku nesplnenie dodávok do kapitalistických
štátov.
Po potrebných úpravách vývozných
úloh v závislosti na saldu predpokladá sa
splnenie vývozných dodávok vo výške
98,5-99 %, pričom dodávky do socialistických
krajín budú oproti plánu prekročené.
Tento vývoj vyplýva z celej rady objektívnych
skutočností, ako napr. zníženie cien
reziva, nižšia konjunktúra niektorých
výrobkov oproti minulým rokom (ide o jabloneckú
bižutériu a textil) a vývoj politicko-hospodárskej
situácie na Strednom východe a v rozvojových
zemiach.
V niektorých prípadoch bola výška vývozu
ovplyvnená i nevhodným sortimentom - nižšou
kvalitou a technickou úrovňou vyvážaných
výrobkov, ako to vidia odborné orgány na
úseku zahraničného obchodu.
Myslím si, že tieto postrehy sú správne
a doložené skutočnými poznatkami a že
podniky spotrebného priemyslu musia v tejto oblasti vidieť
ďalšie zdroje a možnosti zvyšovania úloh
vo vývoze, hlavne pre budúce obdobie. Bude však
treba, aby aj na strane ZO boli analyzované nedostatky
v komerčnej politike a vytvárané predpoklady
pre ďalšie zlepšovanie na tomto úseku.
Neplnenie úloh v exporte, hlavne do oblasti voľne
zmeniteľných mien, má svoj odraz aj na úseku
dovozu z kapitalistických štátov a oblasti
voľných mien. To má za následok, že
nemohli byť splnené dovozy v plánovanej výške.
Treba včas urobiť opatrenia, aby očakávané
zníženie stavu zásob dovážaných
surovín ku koncu minulého roku neovplyvnilo negatívne
plán v roku 1968.
V investičnej výstavbe sa očakáva
splnenie plánu v celkovom objeme i objeme stavebných
prác - predsa doterajší priebeh na niektorých
centrálne posudzovaných stavbách nie je dobrý
a očakáva sa značné časové
manko. Tým sa pravda spomaľuje proces štrukturálnych
zmien a modernizácie vo vnútri spotrebného
priemyslu - čo má potom aj odraz na realizáciu
vyšších temp rozvoja výroby v ďalších
rokoch.
Dôchodková situácia podnikov spotrebného
priemyslu sa vyvíjala v roku 1967 priaznivo, a to ako v
dôsledku lepšieho hospodárenia podnikov, ktoré
bolo podporované uplatňovaním nových
zásad a foriem hmotnej zainteresovanosti v organizácii
vnútropodnikového riadenia, tak aj v dôsledku
nedostatkov pri prepočte výsledkov minulého
roku na nové veľkoobchodné ceny.
Netreba však zvlášť pripomínať,
že úroveň produktivity práce je už
na hranici celkových možností súčasného
technického stavu mnohých podnikov v spotrebnom
priemysle.
Mzdový vývoj, ktorý je v rezorte spotrebného
priemyslu veľmi citlivo problematikou, nevyvíjal sa,
obdobne ako v iných rezortoch, v zdravých proporciách.
V posledných mesiacoch sa zjednala náprava, avšak
za cenu, že sa ďalej prohĺbi malá príťažlivosť
práce v podnikoch rezortu spotrebného priemyslu.
Pokiaľ ide o návrh plánu na rok 1968 a ďalšie
treba konštatovať, že nedostatky, o ktorých
hovorím v súvislosti s plnením plánu,
v tomto roku sa úplne nedoriešili.
Ústredné orgány hospodárskeho riadenia
a podniky samotné budú musieť vynaložiť
veľké úsilie na to, aby sa proces modernizácie
a zefektívnenia výroby v spotrebnom priemysle maximálne
zrýchlil.
V čom spočívajú nedoriešené
problémy? Predovšetkým je to oblasť vonkajších
vzťahov v zahraničnom obchode.
Jedným z dôležitých ekonomických
činiteľov podnecujúcich vývoz vôbec
sú prirážky a zrážky k cenám
na zahraničnom trhu. Súčasný stav
je taký, že exportujúce podniky nie sú
rovnako zainteresované na týchto ekonomických
nástrojoch.
Takáto ekonomická pôsobnosť a zainteresovanosť
viedla podniky aj pri vypracovávaní plánu
na rok 1968 k rýchlejšej orientácii na vývoz
zo socialistických krajín a nezabezpečili
direktívnu úlohu vo vývoze do kapitalistických
štátov.
Treba kladne hodnotiť tú skutočnosť, že
tieto negatívne vplyvy sa včas postrehli a že
sa idú centrálne riešiť. Som presvedčený,
že to určite vytvorí priaznivú situáciu
a želateľne usmerní ekonomický tlak pre
realizáciu plánu v podnikoch.
Bude však potrebné pohotove vytvárať podmienky
exportu do kapitalistických štátov v obchodných
dohodách a pri dojednávaní kontingentov.
Z hľadiska potrieb spotrebného priemyslu nemožno
ísť pasívnou cestou v zahraničnom obchode,
t. j. znížením dovozu a tak vyrovnávať
platobnú bilanciu, ako to niektoré orgány
navrhovali. Takouto cestou by sa len spomalil rozvoj spotrebného
priemyslu, nevyužili by sa základné fondy a
prehĺbil by sa dopad na tržné fondy aj vo vnútornom
obchode.
V oblasti vnútorných vzťahov počíta
sa v pláne s dodávkami pre trhové fondy v
maloobchodných cenách o 5,6 % vyššie oproti
očakávanej skutočnosti v roku 1967. Aj na
tomto úseku sú však vyššie požiadavky
obchodu a preto v období realizácie plánov
bude treba ďaleko intenzívnejšie podnecovať
podniky na prekračovaní úloh.
Súdruhovia zo spotrebného priemyslu sú takého
názoru, že zásadné riešenie zvyšovania
výroby tovaru nie je úplne v rukách rezortu.
Súdruhovia pripomínajú, že vládou
schválený program rekonštrukcie a modernizácie
spotrebného priemyslu sa dostatočne ešte nerozvinul
a preto medziročné prírastky produkcie len
málo prekračujú tempo celkovej priemyselnej
výroby.
Do určitej miery sú to pravdivé konštatovania.
Nepoviem nijaké nové skutočnosti, ale myslím,
že ich treba pri takejto príležitosti zdôrazniť,
že technická úroveň závodov spotrebného
priemyslu je nízka a že fyzická i ekonomická
opotrebovanosť strojného vybavenia je v niektorých
výrobných odboroch na hranici havarijného
stavu.
Obmedzená reprodukcia základných prostriedkov,
ku ktorej v spotrebnom priemysle dochádzalo do roku 1965,
vyvolala vysoké opotrebenie, takže z celkového
stavu základných prostriedkov k 1. 1. 1967 vo výške
36,7 mld Kčs je úplne odpísané 32
% - z toho budov a stavieb 29 %, strojov a zariadení 35,6
%. Pritom celkové opotrebovanie činí 57,4
%.
Priemery za rezort zakrývajú omnoho nepriaznivejší
stav v niektorých odvetviach - odboroch a podnikoch.
Tak napr. v bavlnárskom priemysle je plne odpísané
45,4 % základných prostriedkov, vo vinárskom
priemysle 40,9 % základných prostriedkov.
Stav základných prostriedkov v spotrebnom priemysle
charakterizujú aj tieto údaje:
V roku 1964 činilo opotrebenie strojných základných
fondov v celom čs. priemysle - bez spotrebného priemyslu
- 54,4 %, ale v spotrebnom priemysle plných 72,8 %.
Spotrebný priemysel má teda najhoršiu situáciu
zo všetkých odvetví čs. priemyslu.
O tejto situácii som už niekoľkokrát vo
výbore NZ hovoril, pokladal som však za nutné
znova ju zdôrazniť.
Z tohoto hľadiska by som doporučoval, aby sa čo
najviac prihliadalo na potreby a požiadavky spotrebného
priemyslu pri stanovení tak dlhodobých, ako aj krátkodobých
ekonomických nástrojov riadenia.
Napríklad kľúčovým problémom
investičného plánu je výška limitu
súhrn rozpočtových nákladov novozahajovaných
stavieb. K riešeniu najpálčivejších
problémov spotrebného priemyslu a k zahájeniu
modernizácie na trochu širšej základni
by potrebovali podniky spotrebného priemyslu limit na novozahajované
stavby najmenej 2400 mil. Kčs. To sa zatiaľ v plánoch
nezakotvilo.
Z hľadiska významu spotrebného priemyslu, ako
som to úvodom charakterizoval, by sa mali posudzovať
tieto požiadavky tak, že by súčasná
nepriaznivá situácia v rozostavanosti v celom hospodárstve
nemala byť zábranou žiadúceho rozvoja
spotrebného priemyslu. Aj v štátnom rozpočte
treba hľadať možnosti finančnej pomoci pre
tie podniky spotrebného priemyslu, ktoré nemajú
dostatok vlastných zdrojov pre výstavbu.
Dovolím si navrhnúť doporučenie zhodné
so stanoviskom súdruhov z niektorých orgánov
centrálneho riadenia, aby požiadavky podnikov spotrebného
priemyslu sa riešili individuálne, a to v súlade
s limitnými možnosťami v investičnej výstavbe,
ktoré sú dané predovšetkým stavebnými
kapacitami a pri obstarávaní novej techniky z dovozu
tiež devízovou situáciou.
Uvediem len jeden príklad účinku riešenia
modernizácie spotrebného priemyslu - keby sa nám
podarilo vybaviť napríklad textilný priemysel
(je to jeden z najzaostalejších odborov) strojmi súčasnej
svetovej úrovne, bolo by možné zvýšiť
produktivitu práce približne na dvojnásobok
a uvoľniť niekoľko tisíc pracovníkov
do iných úsekov národného hospodárstva.
Pravda, je to len šablónovitý príklad,
ale predsa nám jasne naznačuje, akým spôsobom
hľadať zdroje pre progresívnejší
rast hospodárstva a životnej úrovne.
Medzičasom rokovala už vláda o štátnom
pláne na rok 1968 a výsledkom prevodu päťročného
plánu na nové ekonomické podmienky (8.12.1967).
V jej uznesení č. 426 k týmto otázkam
badať dosť výrazne, že opatrenia k realizácii
plánu počítajú s podporou rozvoja
spotrebného priemyslu.
Je to predovšetkým štrukturálny presun
investícií v priemysle, pričom medzi preferované
odvetvia je zaradený aj spotrebný priemysel.
Podobne aj úprava finančno-ekonomických nástrojov
k zaisteniu odvetvovej proporcionality zohľadňuje
riešenie súčasnej nepriaznivej ekonomickej
situácie vo väčšine výrobných
odborov spotrebného priemyslu, ako úžitkové
sklo, technické sklo, bavlnársky priemysel, drevársky
priemysel, polygrafický priemysel a nábytkársky
priemysel. Pre tieto odvetvia vláda stanovila rad výnimek
a úľav, čo podporí realizáciu
investičného programu spotrebného priemyslu.
Záverom môjho vystúpenia mi dovoľte vysloviť
presvedčenie aj v mene Výboru Národného
zhromaždenia pre spotrebný priemysel, služby,
obchod a spoje, že pracujúci v podnikoch spotrebného
priemyslu na nich kladené úlohy v pláne čestne
splnia.
Je však potrebné, aby sa pracovníkom na všetkých
stupňoch postupne vytvárali podmienky pre úspešné
plnenie úloh.
Mám na mysli najmä ďalšie prehlbovanie a
uvádzanie do života - novú sústavu riadenia
pomocou účinných nástrojov.
Uplynulý rok nám ukázal, že nie všetky
doterajšie nástroje pôsobili správne
a dosť účinne.
V záujme ekonomickej reálnosti plánu a v
záujme toho, aby sa plány stali prostriedkom k zvýšeniu
ekonomickej úrovne ako. VHJ, tak aj celého národného
hospodárstva, myslím, že bude potrebné
predovšetkým doriešiť plne problematiku
cien, a to tak, aby zahraničné ceny boli čo
najskôr premietnuté do cien výrobných
a tým bola zaistená reálna efektívnosť
výroby.
Tým by sa položili zdravé základy pre
riešenie ďalších problémov celého
národného hospodárstva.
(Neprednesený prejav posl. Zselenáka v rozprave
o vládnom návrhu zákona o štátnom
rozpočte na rok 1968 na schôdzi NZ dňa 11.
januára 1968).
Posl. Zselenák: Vážené súdružky,
súdruhovia poslanci! Dovoľte mi, aby som povedal niekoľko
slov o problémoch vo svojom volebnom obvode. Chcem nadviazať
na referát súdruha ministra Suchardu. Jeho rozbor
ukázal smer vývoja aj vo Východoslovenskom
kraji, kde populácia je takmer najväčšia
v našej republike, avšak priemyselná výroba
predstavuje iba malé percento celoštátneho
priemeru. Ešte nepríjemnejší je stav na
tomto úseku v Trebišovskom okrese, kde z 1000 obyvateľov
pracuje v priemysle iba 40,6. Veľmi vážna je
situácia na úseku ženskej zamestnanosti nielen
v priemysle, ale aj v poľnohospodárstve. I keď
spomínaný okres je poľnohospodárskeho
charakteru, na tomto úseku pracuje iba 34,8 % všetkých
žien, kým vo Východoslovenskom kraji to predstavuje
49,5 % a v republike takmer 52 %.
Vo svojom diskusnom príspevku prevážne však
chcem hovoriť o južnej časti Trebišovského
okresu, teda o Kráľovskom Chlmci a Veľkých
Kapušanoch, ktoré mestečká sú
práve v mojom volebnom obvode.
Doteraz sme veľmi málo počuli o tomto málo
rozvinutom obvode. Je to pochopiteľné, lebo podľa
prieskumu krajských orgánov a orgánov Slovenskej
národnej rady v rokoch 1961 a 1962 nezaradili túto
oblasť do zoznamu menej rozvinutých oblastí.
Vtedy tam spomínali iba na sever položené okresy,
ako Bardejov, Humenné, Prešov a podobne. Preto bolo
takmer samozrejmosťou, že žiadosti a návrhy
na riešenie pálčivých problémov
v južnej časti Trebišovského okresu iba
evidovali a ich realizáciu stále odsunovali na neskorší
termín. Avšak všeobecne je známe, aký
neuspokojivý stav je v Kráľovskom Chlmci po
zrušení ONV v roku 1960.
Prvé návrhy smerujúce na riešenie zaostalej
oblasti Trebišovského okresu boli spracované
pre radu ONV na základe uznesenia vlády číslo
242 zo dňa 15. júla 1966. Tento materiál
po prejednaní v rade Okresného národného
výboru v Trebišove bol odstúpený na
Východoslovenský krajský národný
výbor so žiadosťou, aby tento prejednal a určil
termíny na realizáciu navrhnutých opatrení.
Nevieme ďalší osud tohto materiálu, ktorý
veľmi predmetne poukazuje na nepríjemný stav
rozvoja tejto oblasti. Už aj z predneseného prejavu
je vidieť, že málo sa venuje riešeniu tohto
stavu.
Ako je známe, do roku 1970 sa nepočíta s
výstavbou priemeselného závodu ani vo Veľkých
Kapušanoch a ani v Kráľovskom Chlmci. Nevieme
nič ani o tom, čo môžeme čakať
v ďalších rokoch, teda do roku 1980.
Názor, že táto oblasť je kvitnúca,
vyplýva asi z toho, že tu je náš najväčší
suchozemský pristav Čierna nad Tisou a Veľké
Kapušany a elektráreň vo Vojanoch. Evidujú
tieto veľké priemyslové objekty v tej mienke,
že tým sú vyriešené otázky
zamestnanosti. Na vysvetlenie charakteru vojanskej elektrárne
však stačí toľko, že z blízkeho
okolia tu pracuje iba 40 % všetkých zamestnancov.
Je možné aj to, že vytvorenie spomínaného
názoru ovplyvňuje aj riešenie vodnej sústavy
Východoslovenskej nížiny. Prvá etapa
tejto stavby je už dokončená a veľa prinesie
poľnohospodárskym závodom - tvrdia príslušné
úrady.
Pravá situácia je však taká, že
v tomto obvode, ktorý je v prevážnej miere
poľnohospodárskeho charakteru, ani poľnohospodárstvo
nemá žiadúci rozvoj. Ba, môžeme
badať aj pokles. Vidíme to aj v tom, že tam,
kde kedysi s veľkým elánom začali budovať
socialistickú družstevnú dedinu, záujem
sa sústreďuje na rozvoj výroby, zavádzanie
modernej techniky, pritom sa ukazuje prebytok pracovných
síl a správy družstva musia robiť rôzne
opatrenia, aby mohli zabezpečiť prácu všetkým
členom družstva i na úkor dôsledného
využívania strojov a ďalšej techniky.
V kruhu družstevníkov vyvolalo nepríjemnú
ozvenu aj to, že prerušili výstavbu druhej etapy
vodnej sústavy Východoslovenskej nížiny,
respektíve že ani nezačali. Prvá etapa
- podľa našich názorov - nepriniesla očakávaný
výsledok. Všeobecne je známou vecou, že
regulácia potokov a riek na Východoslovenskej nížine
nie je v súlade s prostriedkami na to vynaloženými.
l keď doteraz regulácia zabránila veľkým
povodniam, odborníci na jednej porade v Michalovciach priznali,
že plán regulácie nebol správne vypracovaný.
O tom svedčí aj to, že na jar niekoľko
sto hektárov poľnohospodárskej pôdy sa
dostáva pod vodu a v dôsledku neodborne vybudovaných
odvodňovacích kanálov tieto sa nedajú
odvodniť. V lete naopak nie je voda na zavlažovanie,
nakoľko doteraz vybudované čerpadlá
nestačia kryť požiadavky.
Kompetentné orgány odpoveďou na kritiku stále
konštatovali, že len prvá etapa bola dokončená,
ktorá ešte nie je ani kompletná, a že
nedostatky odstráni druhá etapa. Podľa zistenia
však plán druhej etapy nie je ešte vypracovaný,
čo znamená, že ešte roky musíme
čakať na komplexnú výstavbu vodnej sústavy
Východoslovenskej nížiny. Máme však
obavy, či druhá etapa bude vôbec dokončená.
Na druhej strane túto obavu zvyšuje aj to, že
výdavky na výstavbu a reguláciu údajne
majú uhradiť družstvá. Družstevníci
teda právom kritizujú túto politiku a poukazujú
na to, že výstavba priemyselných závodov
sa zabezpečuje zo štátnych fondov a prečo
neuplatňujeme túto zásadu aj v poľnohospodárstve?
Veď riešenie a výstavba vodnej sústavy
Východoslovenskej nížiny nám môže
doniesť dobrý zisk.
Bolo by dobré, keby vyššie orgány preskúmali
túto otázku a hľadali spôsob riešenia,
čo by umožnilo a urýchlilo realizáciu
veľkého plánu, Poľnohospodári v
tomto obvode sú na čele tých, ktorí
bojujú za vytvorenie socialistickej dediny. Už aj
z toho dôvodu je potrebné, aby vyššie orgány
brali do úvahy ich žiadosti, nakoľko občania
si tieto problémy vysvetľujú tým, že
riešenie týchto zaostáva preto, lebo ide o
takú oblasť republiky, kde v prevážnej
väčšine pracujú a žijú občania
maďarskej národnosti.
Vôbec tu nemôžeme hovoriť o priemysle. Okrem
prekládkovej stanice Čierna nad Tisou a Veľké
Kapušany a menších podnikov takmer s 1000 zamestnancov
celkom, priemysel neexistuje. Prácu v priemysle - keď
to tak môžeme nazvať - zabezpečuje iba
železnica, kde pracuje takmer 4000 osôb. Keď bude
dokončená druhá etapa výstavby elektrárne
vo Vojanoch a na využitie pary vybudujú sklenené
hospodárstvo, pravdepodobne to vyrieši aj zamestnanosť
v oblasti Veľkých Kapušian. Ďalej je potrebné,
aby sme vytvorili pre pracujúcich žiadúce kultúrne
zariadenia a služby. Mimoriadne nutné je dokončiť
výstavbu kanalizácie a vodovodu vo Veľkých
Kapušanoch a vybudovať potrebnú obchodnú
sieť. Súčasne s tým by nebolo od veci
zriadiť odbornú školu pre pracovníkov
elektrárne Vojany už aj preto, že prevážna
väčšina týchto pracovníkov býva
vo Veľkých Kapušanoch. K tomu, aby tieto problémy
mohli byť konečne doriešené je potrebné,
aby ústredné orgány - predovšetkým
vláda - zabezpečili na to potrebné finančné
prostriedky.
Nie také ľahké riešiť problémy
zaostalosti v okolí Kráľovského Chlmca,
kde žije niekoľko tisíc takých osôb,
ktoré vôbec nie sú v pracovnom pomere. Neprevádzajú
tu hromadnú bytovú výstavbu. Vodovod je vybudovaný,
avšak nevieme kedy bude vybudovaná kanalizácia.
Podľa okresných funkcionárov najvhodnejšie
by bolo vybudovať továreň na výrobu
nábytku, ktorý by sme exportovali do Sovietskeho
sväzu, čo z dôvodu blízkosti hraníc
by bolo veľmi výhodné.
Túto problematiku však nemôžeme vyriešiť
tým, že okresní funkcionári a funkcionári
mesta precestujú celú republiku a po žobrácky
prosia, aby niektorý podnik sa rozhodol vybudovať
továreň v Kráľovskom Chlmci. Zástupcovia
podnikov prídu na obhliadku terénu, ochutnajú
tokajské víno, potom dajú prísľub,
že to budú riešiť. Ale dokedy? To môžeme
vysvetliť tým, že štát z investícií
hradí iba 15 % a ostatné výdavky musí
hradiť príslušný podnik, závod.
Pri takýchto podmienkach samozrejme je výhodnejšie
vraziť prostriedky na rozšírenie existujúcich
objektov a nie na nový závod na východe krajiny.
Pri riešení tejto otázky môže mať
posledné slovo vláda, a to nielen pri zaobstaraní
finančných prostriedkov, ale aj v tom, aby uvážila,
ako urýchliť rozvoj tejto oblasti na návrh
okresu a kraja.
Čo nové sme urobili, ani s tým sa nemôžeme
vychvaľovať. Potvrdí to aj situácia v
Čiernej nad Tisou. Prekládková stanica a
mestečko bolo vybudované na ornej pôde. Ale
ako? To je otrasný príklad. Do dnešného
dňa takmer nič nedokončili. Na staničnú
budovu, čím by sme mali reprezentovať republiku,
nemôžeme byť pyšní. Takéto
staničné budovy projektovali ešte v minulom
storočí, nehovoriac ani o vnútornom zariadení.
Okolie by bolo treba zalesniť. Nedokončili výstavbu
kanalizácie, vodovodu a ústredného kúrenia
v meste. Tieto stavby neboli ešte odovzdané do správy
národného výboru. Stav obytných domov
je pod kritiku. Kúrenie zabezpečujú provizórne
postavenou kotolňou - s vyradenou parnou lokomotívou.
Túto situáciu preverovali už rôzne orgány,
aj komisia ľudovej kontroly, avšak k náprave
doteraz nedošlo. Zdá sa nám, že tu môžeme
aplikovať železničiarske príslovie: i
keď vlak mešká, predsa dôjde do cieľa.
Čierna nad Tisou je železničiarske mestečko,
preto. by to malo byť predovšetkým vecou Ministerstva
dopravy, aby zabezpečovalo pre svojich zamestnancov vhodné
kultúrne a životné podmienky.
Na základe spomínaných je samozrejmé,
že najprv musíme urýchliť riešenie
hospodárskych otázok. Je to aj základom riešenia
národnostných problémov. Totiž všeobecne
je známo, že v Trebišovskom okrese, na najzaostalejšej
časti, v prevážnej miere bývajú
občania maďarskej národnosti.
Sú tu už aj také hlasy - nie ojedinelé
- že žiadajú, aby kapušianska a chlmecká
časť okresu bola odčlenená od Trebišovského
okresu a aby bol vytvorený nový okres v Kráľovskom
Chlmci. Pretože kompetentné orgány zanedbávajú
tento obvod - mám na mysli ústredné orgány
- je už samozrejmosťou, že kritizujú predovšetkým
okres. Usudzujú, že keby mali nový okres, riešenie
problémov obvodu by bolo úspešnejšie.
Oprávnené požiadavky nie je možné
uspokojiť všelijakými sľubmi. Skutečnosťou
je, že reorganizácia by sotva vyriešila problémy.
Bezodkladne treba poskytnúť pomoc tejto oblasti, a
to je povinnosťou a záujmom najvyššieho
štátneho orgánu. Musíme vidieť
to, že riešením hospodárskych problémov
vyriešime aj národnostné otázky.