Předseda NS s. Laštovička: Program
rozpravy je vyčerpán. Přeje si ještě
někdo slovo? Hlásí se posl. Dobiáš.
Posl. Dobiáš: Chtěl bych udělat
osobní doplněk ke zprávě s. Tymeše,
a to k otázce, která se sice nezdá podstatná,
když děláme bilanci hospodaření,
ale myslím si, že pro další rozvoj je
nesporně podstatná. Je to otázka rozvoje
vědy a techniky, ke které bych chtěl říci
doplněk. Naše výzkumnictví v různých
malých ústavech a závodech má vývojové
dílny, kde je početná armáda lidí.
Jeden čas se dokonce říkalo nejen: "Co
Čech, to muzikant", ale také: "Co Čech,
to výzkumník". Výzkumnictví rostlo
živelně. Člověk dělal šikovně
- vytáhli ho. Dnes jeho práce upadá, ale
on dělá výzkumníka. Bylo zde řečeno,
že je to bez užitku pro společnost.
Proto se ozývám. V mnoha případech
jde skutečně o vyhozené peníze bez
užitku. Myslím, že není možné
jednoduše říci, že se na práci
na úkolu, pro který není výrobce,
o který nemá výroba zájem, nemá
pracovat. Ještě před chvílí se
tu mluvilo o tom, že stagnuje zlepšovatelské
hnutí, což by nemělo být. Jde o to,
aby výroba měla vždy o všechno zájem.
Myslím, - a k vůli tomu jsem se přihlásil
o slovo - že Státní komise pro rozvoj vědy
a techniky musí prověřovat úkoly,
které budou dobré a vyvíjet tlak, aby se
výroba snažila zajišťovat některé
nové úkoly.
To je moje připomínka. Nechci, abychom udělali
stop-stav, že by se řeklo: nic se nebude vymýšlet,
na co není smlouva, nýbrž že je to určitá
rezerva pro lidi, kteří skutečně mohou
zítra přinést hospodářství
velký kapitál. O to mi šlo. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Dobiášovi, o slovo se hlásí posl.
Závacká; potom posl. Harus.
Posl. Závacká: Soudruzi a soudružky
poslanci. Vyslechla jsem s velkým zájmem zprávu
o státním závěrečném
účtu za minulý rok, a to jak zprávu
ministra financí, tak i zpravodajskou zprávu, a
mám dotaz. Ve zpravodajské zprávě
mě zajímalo především místo,
kde se říkalo, že máme ještě
řadu rozestavěných závodů,
pro které nemáme program. Ptám se, podle
jakého měřítka byla spočítána
efektivnost těchto závodů, jaké důvody
pro to byly stavět v nové soustavě řízení,
když každý závod nebo podnik, který
stavíme, je zdůvodňován právě
efektivností. Jaké měřítko
bylo bráno na tyto rozestavěné závody,
pro které nemáme program. Prosím příslušné
činitelé vlády o odpověď, ne
obecnou, ale konkrétní. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Závacké. Prosím posl. Haruse.
Posl. Harus: Původně jsem měl v úmyslu
přihlásit se o slovo včera, protože
tu byl přítomen s. ministr těžkého
strojírenství Krejčí a měl
jsem strach, že tu dnes nebude. Využívám
teď příležitosti, protože tu je.
V jaké věci? Nebude zle, když o věci
promluvím v plénu NS. Máme přísloví,
že je bližší košile než kabát.
Upozorňuji, že v ministerstvu financí tato
zásada je opomíjena, ačkoliv je pravdivá
a ministerstvo financí by jí mělo dbát.
Uvedu jeden příklad. Chápu, a je to správné,
jestliže ministerstvo financí mobilizuje všechny
zdroje, které jsou mu dosažitelné, pro národní
hospodářství a na druhé straně
nepoškozují národní hospodářství.
Myslím, že bychom neměli prodávat to,
co potřebujeme doma. A to se děje velmi často,
že doma věci potřebujeme a prodáváme
je. Je správné mobilizovat všechny možnosti,
abychom si opatřili prostředky, abychom mohli také
něco kupovat. Vyrábět musíme a vyrábíme
proto, abychom prodávali. A prodáváme proto,
abychom mohli zase kupovat. Tak například v Brně
je 23 automatů, které potřebujeme pro národní
podnik Autobrzdy v Jablonci. Měl jsem zde včera
deputaci z tohoto závodu, kde hospodářský
náměstek mě usilovně prosil, abych
někde zatočil klikou. Hovořil jsem minulý
týden s představiteli generálního
ředitelství Automobilových závodů
se s. Bartíkem a ještě se 2 soudruhy, jejichž
jména si již nepamatuji. Žádal jsem je,
aby tuto otázku měli na paměti; těchto
23 automatů, které v Brně jsou, jsou na prodej.
Podnik Autobrzdy je monopolním výrobcem příslušenství
k automobilům. Vedení závodu má strach,
protože se na něj nakládají nové
a nové povinnosti.
Mohli jsme o této věci hovořit, když
jsme kritizovali, že jsme plánovali nový automobilový
závod v Mladé Boleslavi a počítali
jsme s prodejem a nikdo se nezamyslil nad tím, jak budeme
dotovat výrobu nových automobilů v podniku,
který stál 1,5 mld Kčs. Nikdo si nedal tuto
otázku, že je potřeba zabezpečit pro
stoupající výrobu náležitosti
pro tuto výrobu. Počítalo se s výrobou
200 automobilů měsíčně, ačkoliv
se to před třemi roky dotáhlo na 250 a nyní
je to kolem 400. Je to na prodej pro zahraničí.
Musí však k této výrobě být
všechno příslušenství, nejen zvedáky,
ale i celá řada jiných věcí,
bez kterých automobil neprodáme. Nikdo si nedal
otázku, jak toto zabezpečit. Autobrzdy existují
10 let a poslední léta odváděly okolo
90-100 miliónů do státní pokladny.
Ale na obnovu a rozšíření výroby
nic nedostaly zpět. Přece jen je zde návratnost
velmi potřebná, poněvadž chceme-li vyrábět
MB 1000, tak je musíme dobře vybavit. To nebylo
vzato v úvahu.
Když jsem točil klikou, aby z těchto automatů,
které v Brně jsou k dispozici, byly potřebné
typy dány Autobrzdám, řekli mi ne, ty jsou
na prodej a pro Autobrzdy budeme hledat jiné. Teď
budeme hledat někde vhodné automaty pro Autobrzdy
v Jablonci, kde se už druhým rokem staví šestipodlažní
budova, kterou je třeba vybavit. Sice teprve příští
rok bude hotová, ale je třeba se starat, abychom
tuto šestipatrovou budovu vybavili příslušnými
potřebnými stroji. Je třeba se o to starat
již nyní. Proto přišel hospodářský
náměstek, aby u mne koledoval, abych někde
točil klikou a působil na ty lidi, kteří
ty automaty musejí opatřit. Nebudeme přece
dělat 100 milionů investic, abychom to potom nechali
prázdné. To je důvod, proč jsem se
přihlásil o slovo za přítomnosti místopředsedy
vlády a ministra těžkého strojírenství
v jehož resortu je generální ředitelství
výroby automobilů.
Soudružka přede mnou žádala, aby někdo
vysvětlil, proč se staví, co ona považuje
za zbytečné. V minulém týdnu jsem
slyšel, že v Lounech stavíme automobilový
závod, největší v republice. Bude se
asi pravděpodobně požadovat rozšíření
výrobního programu podniku Autobrzdy, který
je v mém volebním obvodě. Mám obavu,
že soudruzi budou přicházet a budou žádat
o pomoc. Pomoc od poslance je problematická. Ten může
jít a někde jinde žádat, aby něco
vykoledoval. Příští týden má
snad být jednáno o této problematice mezi
Sovětským svazem a naší republikou a
ty, soudruhu místopředsedo vlády a ministře
těžkého strojírenství, máš
být přítomen. Jediná pomoc je, jak
mi řekl soudruh Bartík, že nám Sovětský
svaz některé typy dodá. Oni mají číslo
a ještě písmeno T nebo B.
Já bych proto prosil, soudruhu, abys při této
příležitosti požádal sovětské
soudruhy o potřebné automaty, které potřebujeme
v našem závodě v Jablonci, aby to nebylo předmětem
kritiky nejen na závodě samotném, ale i ve
veřejnosti. Lidé, kteří tam pracují,
o tom totiž něco vědí, rozšiřuje
se to a ukazuje se, že jdeme linií prodávat
to, co sami potřebujeme, ačkoli bychom přednostně
měli vybavovat předem naše továrny našimi
stroji, které dovedeme vyrobit a které jsou lepší
než stroje dovezené ze zahraničí. A
taková zkušenost je v tomto závodě,
a nejenom v tomto závodě, nýbrž také
v LIAZu, což je také automobilový závod,
závod pro nákladní automobily velmi progresívní
a velmi dobrý.
To je všechno, soudruhu ministře. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
posl. Harusovi. Přeje si ještě někdo
slovo? - Nikdo.
Prosím ministra financí inž. Suchardu, zda
si přeje odpovědět na rozpravu.
Ministr financí inž. Sucharda: Vážení
soudruzi, vážené soudružky, myslím,
že se mnou budete souhlasit, když řeknu, že
jsem povinen říci několik slov k diskusi,
která se ke státnímu závěrečnému
účtu vyskytla jak ve výborech NS, tak na
jeho dnešním plénu.
Chtěl bych nejprve vás všechny ujistit, že
se budeme všemi podněty, které vyplynuly z
diskuse ve výborech i na plénu velmi důkladně
zabývat a že si je vezmeme jako podklad pro další
práci.
Jestliže jsem se přihlásil k tomuto závěrečnému
slovu, je to především proto, poněvadž
si myslím, že by nebylo správné, abychom
ukončili jednání o tomto bodě, o státním
závěrečném účtu, aniž
bych na některých konkrétních faktech
a dokladech ukázal některé zásadní
věci, přičemž bych se chtěl vyjádřit
především ke třem základním
otázkám.
Především je to otázka, jak dalece v
úrovni centra střežíme rovnoprávnost
vztahů mezi průmyslem a zemědělstvím.
Je to, soudruzi, otázka nikoli jen ekonomická, je
to otázka i krajně politická, je to otázka,
se kterou se setkáváme trvale ve své veřejné
práci, je to navíc otázka, která patří
k prvořadým úkolům, které máme
střežit z hlediska stranických usnesení
včetně březnového pléna ústředního
výboru.
Z toho vyplývá, že zabezpečujeme ve
své práci v úrovni centra rovnoprávnost
vztahů mezi průmyslem a zemědělstvím
po všech stránkách velmi důsledně
a já na některých dokladech uvedu, že
někdy - myšleno z hlediska rovnoprávnosti mezi
zemědělstvím a průmyslem, - spíše
jdem opačně, i když musíme některé
věci nechat stranou, protože jsou nedořešené
a budou řešeny teprve tak, jak bude řešen
problém rovnováhy národního hospodářství,
problém demonopolizace atd.
Chtěl bych ukázat, jak postupujeme v této
etapě v řešení důsledků
přestavby velkoobchodních cen mezi zemědělstvím
a mezi průmyslem.
Pokud jde o samotné investice, víte, že došlo
k nepoměrně většímu růstu
investic, než jsme původně předpokládali.
Původní představa byla taková, že
ceny ve stavebnictví vzrostou zhruba o 20 %, výsledky
ukazují, že došlo ke zvýšení
řádově zhruba o 35 %. Chci vás, soudruzi
poslanci, ubezpečit, že zatímco průmyslovým
podnikům jsme ve státním rozpočtu
zajistili prostředky na investice v růstu 20 %,
trváme na tom, že zbytek má být uhrazen
z jejich vlastních zdrojů; neděláme
to rozhodně náhodou a neděláme to
proto, že bychom chtěli poškodit průmysl,
nýbrž děláme to jako záměrnou
protiinflační politiku v investicích, abychom
zesílili tlak na to, aby se inflační tendence
v investicích snížily.
Naproti tomu u zemědělských investic zajišťujeme
ve státním rozpočtu celý dopad tak,
jak jsme to mohli předvídat, to znamená celých
35 % v investicích snížily.
Při této příležitosti bych se
chtěl znovu vrátit ke státnímu rozpočtu
na rok 1967 a chtěl bych vám znovu připomenout,
že na tuto částku jsme zajistili ve státním
rozpočtu zhruba půl miliardy korun. Kromě
toho chci říci, že velmi pečlivě
sledujeme, jaké jsou dopady přestavby velkoobchodních
cen v celku v poměru průmyslu a zemědělství
a ostatních od větví národního
hospodářství, přičemž
bych chtěl znovu opakovat to, co jsem řekl včera
ve svém výkladu, že pokud bychom zjistili,
že dochází k podstatnějším
odchylkám v poměru k zemědělství
od linie, která vyplývá ze stranických
usnesení, že si uvědomujeme, že nejsme
oprávněni narušit důchodovou politiku
v zemědělství. - To za prvé.
Za druhé bych chtěl říci, že
pokud jde o celkové dopady na přestavbu velkoobchodních
cen - naváži-li na otázku , jak se postupuje
v tomto směru z hlediska zemědělství
a z hlediska průmyslu, pak je volen tento postup:
V průmyslu přistupujeme k řešení
tím způsobem, že nedochází ke
kompenzaci dopadu jednotlivých změn v cenových
relacích a průmysl musí uhradit důsledky
této přestavby a tohoto pohybu cen v jednotlivých
relacích ze svých zdrojů. Postupujeme tak
nikoli proto, že bychom snad chtěli průmyslu
ubližovat, nýbrž proto, abychom v cenách
uplatnili jejich základní úlohu, která
spočívá v tom, že ceny mají ovlivňovat
strukturu výroby a spotřeby. Jde nám o to,
aby se nepodřizovaly naše nástroje špatné
struktuře výroby, ale aby se nedostatečná
struktura výroby přizpůsobila nástrojům,
a to především právě cenám,
které mají postupně dospět k druhé
etapě přestavby velkoobchodních cen, před
kterou stojíme, k potřebné individualizaci.
Pokud jde o zemědělství, jsme tu stavěni
před náročný úkol, abychom
střežili, co znamená dopad do příští
etapy, pokud jde o změny v oblasti zemědělství.
Navrhujeme přitom zajistit potřebné kompenzace,
na jejichž formách se budeme muset dohodnout, ovšem
takové kompenzace, aby důchodová politika
neztratila nic na atraktivnosti, na kterou kladl takový
důraz a pozornost ústřední výbor
strany ve svém jednání v březnu. -
To za druhé.
Za třetí mi dovolte, abych ještě řekl,
že podobně, jak jsem uvedl ve státním
rozpočtu i včera, chceme k řešení
problémů intenzifikace přistupovat velmi
citlivě a velmi odpovědně a že k tomu
využijeme i námětů vyplývajících
z vašeho jednání ve výborech i v plénu.
Chci vás ubezpečit, že k řešení
těchto otázek rozhodně nechceme přistupovat
formálně, protože jestliže vůbec
něco nesnáší formálnost, pak
to je to, co nazýváme zreálněním
hospodářského a politického života
a co jedině může vést k nápravě
mnoha úseků v našem zemědělství.
A v naší konkrétní práci ministerstva
financí je to o to závažnější,
že si nemůžeme dovolit formálnost, protože,
jestliže zdůrazňujeme práci s čísly
a analýzu, analýza se nesrovnává s
formálností tak, jako se nesrovnává
oheň a voda. Navíc je to jediná cesta, jak
se dopídit skutečné vědeckosti v řízení,
jak dosáhnout skutečně objektivních
závěrů, cesta, jak dosáhnout těch
úspěchů, které máme na mysli
v rozvoji celého národního hospodářství,
aby mohlo, kdybych to měl tak vyjádřit, vzkvétat
celé tak, jak si to představujeme a přeje
i soudruh poslanec Kettner nejen pro obor celého zemědělství,
ale i pro své vlastní družstvo.
A nyní mi dovolte, abych ještě uvedl několik
připomínek, které byly vzneseny a které
se týkají některých konkrétních
otázek tak, jak byly v diskusi předneseny. Je to
především otázka daně zemědělské
a daně z obratu, která se vyskytuje u JZD. Pokud
jde o zemědělskou daň, chci podtrhnout, že
je ještě příliš krátká
doba na souhrnné hodnocení účelnosti
tohoto nového ekonomického nástroje. Ale
chci vás ubezpečit a upozornit, že máme
na mysli velmi vážně, abychom podporovali velmi
citlivě a důsledně vztahy, které se
mají vyvíjet mezi podniky a mezi národními
výbory, a že tudíž se mají upevnit
i vztahy mezi národními výbory i samotnými
JZD. Proto jsem považoval za správné zdůraznit
formy sdružování všeho druhu i na úrovni
našich národních výborů. Chci
při této příležitosti říci,
že nejde tady jenom o nějaké otázky
úzce fiskální, ale že jde o to, abychom
my i v těchto sdruženích posílili vzájemnou
kontrolu, posílili vzájemný smysl pro kalkulaci,
pro úvahy o akcích, do kterých se chceme
pouštět a abychom měli jistotu, že s mnohem
větším kolektivním rozumem přistupujeme
k hospodárnosti v jednotlivých investičních
závěrech nebo jiných konkrétních
akcích.
Pokud jde o daň z obratu z přímého
prodeje zemědělských výrobků,
chci jenom připomenout plénu Národního
shromáždění, že poté, kdy
byla přednesena interpelace soudruha poslance Mandovce
a soudruha Borůvky, jsme provedli mnoho konzultací
s řadou funkcionářů jednotlivých
JZD. Pokládali jsme za správné, abychom takové
konzultace provedli, a tak plnili tu linii, kterou jsme si vytyčili.
Nemůžeme totiž úspěšně
pracovat na nápravě věcí v hospodářství,
když se neodtrhneme tak říkajíc od rozhodování
u zeleného stolu. Mám na mysli jít tedy k
zelenému stromu života.
V plné shodě s výsledky těchto konzultací
jsme provedli i s účinností zpětnou
od 1. ledna 1967 řadu opatření, a to celkem
významných opatření k otázce
zmocnění, a chci říci, že jsou
to vesměs opatření, která mají
přispět k přímým prodejům,
poněvadž jsou rozumné, poněvadž
máme o tyto formy prodeje a o jejich rozvíjení
zájem.
Nyní k samotné otázce zmocnění
ONV, aby mohly rozhodnout v případech, kde hrozí
nebezpečí zkažení např. ovoce
nebo zeleniny, a rozhodnout o tom, kde se mají pohotově
snižovat sazby daně z obratu nebo jiné odvody.
U této otázky jsme vycházeli z toho, že
se má sledovat zájem vlastních pěstitelů,
zájem celého rozvoje tak, aby se skutečně
žádné pěstované hodnoty nezničily.
Vycházeli jsme z toho, že musíme likvidovat
stav, kdy se počítalo s tím, že se má
o tom rozhodovat centrálně. Považovali jsme
za správné, aby o tom rozhodovaly přímo
orgány na místě, v okresech, kde znají
konkrétní situaci, kde mají přehled
o úrodě, o odbytu v jednotlivých produkčních
oblastech a že jinak by to bylo rozhodně těžkopádné
a že by skutečně mohlo docházet ke škodám
a ztrátám tak, jak na to bylo správně
v diskusi poukazováno. V tom směru jsme vycházeli
a vycházíme z toho, že jde přece nejenom
o práci našich finančních orgánů,
že jde o práci orgánů národních
výborů a nakonec i o práci samotných
zemědělských sdružení, která
pracují v jednotlivých okresech. Jestliže zjistíme,
že je potřeba provést nějaké
rozumnější řešení, jistě
se tomu nebudeme vyhýbat, ale řešení,
o kterém hovořím, je staré několik
týdnů a myslím, že stojí za to,
abychom měli trpělivost si alespoň zhodnotit
první výsledky. Navíc bych chtěl také
říci, že nelze rozhodně přejít
obavy, že u národních výborů
nastane určitá rozpornost v tom, že jde tady
o zájem společnosti a o zájem národních
výborů, jestliže bereme v úvahu samotnou
odváděnou daň z obratu v poměru k
rozpočtovým zájmům národních
výborů. Chtěl bych k tomu říci
dvě poznámky. Od 1. července 1967 začnou
na národních výborech pracovat odbory státních
financí, které budou v dvojí podřízenosti,
jak víte, podle předcházejícího
rozhodnutí. Domníváme se, že tím
je do velké míry vyhověno připomínkám,
které jsme v tomto směru dostávali. Jsou
to odbory, které budou pracovat vedle odborů místních
financí. A soudruzi, prosím vás, nemějte
mi za zlé, jestliže v této připomínce
řeknu, že jsem mohl vyslechnout mnoho dobrého
v rámci diskuse k zákonu o národních
výborech právě na adresu národních
výborů o tom, co předpokládáme
o jejich činnosti z hlediska právě střežení
zájmů společnosti.