Přestože jeden rok je relativně krátký
pro plné prověření účinnosti
zdokonalených zásad plánovitého řízení,
můžeme již na základě dosavadních
výsledků vyvodit určité závěry,
ukazující na správné tendence v řízení
ekonomiky podniku tak, jak je předpokládá
zavedení zdokonalené soustavy.
Nepůjde o jejich úplný výčet,
jen na ilustraci těch, které se jeví jako
charakteristické.
1. Uplatnění hmotné zainteresovanosti na
zisku vede k účinnému zainteresování
na celkovém zvyšování kvality a rentability
výroby. Na vývoj některých ukazatelů
charakterizujících tento vývoj bych chtěl
poukázat. Je při tom třeba brát v
úvahu, že účinná hmotná
zainteresovanost na kvalitativních ukazatelích v
období experimentu v letech 1963-64 projevila se v určitém
předstihu při dosažení zprogresívnění
těchto ukazatelů:
spotřeba suchého koksu v kg/t-surového Fe | 803,0 | 727,0 | 674,- |
celková válcovaná předváha | 1270,6 | 1240,6 | 1222,- |
Obdobné příznivé výsledky je
možno uvést ze snižování nákladů
na údržbu, snižování neproduktivních
nákladů apod.
Zásady zdokonalené soustavy plánovitého
řízení účinně působí
i na úsporu živé práce. I když
v podmínkách nové soustavy není prováděna
kontrola vývoje průměrných výdělků
přes jejich relaci k růstu produktivity práce
vyjádřené v hrubé výrobě,
dává určitý pozitivní pohled
i toto srovnání. Proti stejnému období
minulého roku se
zvýšila hrubá výroba o | 6,0 % |
snížil počet pracovníků o | 2,5 % |
produktivita práce se zvýšila o | 10,6 % |
a průměrné výdělky vzrostly o | 5,4 % |
2. Zdokonalené zásady vedou k lepšímu
zajišťování potřeb odběratelů,
k pružnějšímu uspokojování
jejich požadavků a zvyšování kvality
dodávek.
Za 3. čtvrtletí letošního roku je dosahované
plnění limitu sortimentu
99,1 %, proti plánovaným 97,5 %, hodnota odbytu
je plněna na 106,4 %, proti stejnému období
minulého roku se snížily ztráty z reklamací
o 2171 tis. Kčs, došlo ke zkrácení průměrné
dodací lhůty o 10 % apod.
3. Nová soustava účinně napomáhá
intenzívnímu využívání
výrobních fondů. Např. při
zvýšení hrubé výroby o 6 % proti
stejnému období minulého roku snížily
se výrobní zásoby o 7,5 %. Obdobné
tendence je možno vidět i u využívání
základních fondů. Hlavně se zde však
projevuje velmi uvážlivý postoj při
posuzování nových investičních
akcí a jejich schvalování.
Všeobecně je tedy nutno konstatovat aktivní
vliv zdokonalených zásad na zvyšování
úrovně řízení podniku.
Pro plné projevení její účinnosti
je však zapotřebí dodržovat zásadu,
aby ekonomické nástroje a pravidla a podmínky
určující jejich působnost byla podnikům
stanovena včas a závazně a nedocházelo
k jejich dodatečným změnám, neboť
toto oslabuje důvěru v působnost zdokonalených
zásad a může vést opět k zakrývání
rezerv apod.
V závěru bych chtěl upozornit na jednu důležitou
okolnost při správném uplatňování
nových metod řízení a plánování.
Samotná nová metodika je jen teorie a pro správné
uplatnění v praxi je třeba, aby přešla
obrazně řečeno do krve všem, kdo se
na jejím praktickém uplatňování
podílejí.
V tomto případě je bezpodmínečně
nutná úzká spolupráce hospodářského
vedení se stranickými, odborovými a mládežnickými
orgány v podniku.
Nemalé úsilí v tomto směru vyvinuli
funkcionáři těchto orgánů v
NHKG v přesvědčování pracujících
o správnosti nových forem a získávání
těchto pracovníků pro rychlou a zodpovědně
prováděnou realizaci. Že se funkcionářům
v NHKG tento úkol podařilo z velké míry
zajistit, svědčí ta okolnost, že NHKG
se stává jedním z pilířů
národního hospodářství jak
v zavádění nových forem řízení
a plánování, tak i v plnění
úkolů vyplývajících z národohospodářského
plánu. (Potlesk.)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
poslanci Ichovi. Promluví posl. Kubešová.
Posl. Libuše Kubešová: Vážené
soudružky a vážení soudruzi poslanci,
dovolte mi, abych vás informovala o rozpočtových
kapitolách, jež projednával zdravotní
výbor, a o některých problémech, které
jsme při projednávání návrhu
plánu a rozpočtu na rok 1966 řešili:
Je to především kapitola zdravotnictví.
Náš stát a naše socialistické zřízení
vynakládá miliardové částky
na péči o zdraví našeho lidu a je třeba
z tohoto místa říci, že jsme v zajišťování
péče o zdraví člověka jedni
z prvních na světě. Dokonce neváhám
říci, že žijeme na tomto úseku
již v komunismu a že si naši občané
ani dost neváží těchto vymožeností.
Zatímco v kapitalistických státech znamená
nemoc jednoho člena rodiny mnohdy finanční
zruinování rodiny, všem našim občanům
je zaručena ta nejodbornější péče
o zdraví bezplatně - a bude tomu i nadále
podle vládního návrhu zákona o péči
o zdraví lidu, který budeme společně
v blízké budoucnosti projednávat. Tím
samozřejmě nechci říci, že v
organizaci naší zdravotní správy a tedy
ve vlastním provádění péče
o zdraví je všechno v naprostém pořádku.
Prověrka, která byla letos na jaře prováděna
Ústřední komisí lidové kontroly
a statistiky, nám odhalila mnohé slabé stránky:
na podkladě této prověrky vypracoval resort
zdravotnictví plán opatření, jak tyto
nedostatky, zejména ve zdravotnických obvodech,
odstranit; a mohu vám za zdravotní výbor
prohlásit, že jsme se těmito otázkami
v souvislosti s přípravou zákona pečlivě
a svědomitě zabývali a že budeme trvale
sledovat důslednou nápravu těchto nedostatků.
Je to jeden z hlavních bodů práce na příští
rok, ke kterému se budeme neustále vracet. Tolik
úvodem.
Nyní máme k dispozici konečné údaje
plánu a rozpočtu kapitoly zdravotnictví na
rok 1966. Na jejich výši v porovnání
s původními směrnými čísly
se musíme dívat nejen z hlediska představy
o potřebách resortu zdravotnictví, ale především
také se znalostí celkové situace v našem
národním hospodářství, jak
nás o ní v průběhu prosince informoval
na schůzi výboru pro plán a rozpočet
předseda Státní plánovací komise
soudruh Černík a předseda výboru soudruh
Tymeš.
Tady bych chtěla zdůraznit, že změny,
které v konečném znění plánu
proti návrhu nastaly, nejsou tak výrazné,
abychom museli mít obavu, že resort zdravotnictví
nezajistí další rozvoj zdravotnických
služeb v souladu se společenským vývojem
v naší zemi. Celkové výdaje na zdravotnictví
v roce 1966 jsou o 4 % vyšší než v roce
1965.
Pokud se týká finančních prostředků
na provoz zdravotnických zařízení
na rok 1966 (výdaje investiční), jsou dostatečně
v návrhu rozpočtu zajištěny a jsou také
vyšší než v roce 1965. Poněkud jiná
je situace v investicích, kde původní směrné
číslo bylo sníženo jako téměř
ve všech resortech, ale zase ne natolik, takže v plánu
zůstala výstavba několika nových zdravotnických
zařízení, zejména na Slovensku. Vy
víte všichni, že na Slovensku přes ohromný
poválečný rozvoj, a to i ve zdravotnictví,
máme ještě dost co dohánět za
českými zeměmi, například v
počtu nemocničních lůžek na jednoho
obyvatele, ve velikostech obvodů atp.
Největší problém však byl s plánem
zdravotníků pro zdravotnictví. Když
jsme před více než půl rokem projednávali
koncepci rozvoje a směrná čísla, byl
tento plán tak nízký, že bylo nebezpečí,
že nebude možno umístit ve zdravotnických
službách ani všechny absolventy lékařských
fakult (tj. lékaře) a absolventy středních
zdravotnických škol (tj. sestry, laborantky apod.).
Tím samozřejmě vznikl velký problém,
protože těžko můžeme lékaře
poslat do kanceláře nebo jinam - nehledě
na ekonomické ztráty, jež by tím vznikly.
Studium posluchače medicíny stojí stát
za 6 let asi 84 000 Kčs. Nyní při projednávání
konečného návrhu byla původní
čísla zvýšena, takže absolventy
bude sice možno přijmout v plné míře,
avšak není dosud zajištěno zlepšení
dosavadní disproporce mezi počty lékařů
a středními a nižšími zdravotnickými
kádry; dále bude možno pokrýt potřebu
pro nově vybudovaná zdravotnická zařízení,
avšak nebude možno otevírat nová oddělení
existujících zařízení, která
zkvalitňují zdravotní péčí.
Pokud to budou jednotlivá zařízení
provádět - a bylo by to nutné z hlediska
pokroku v medicínské vědě a praxi
-, pak tak musí učinit lepší organizací
práce, tedy z vlastních zdrojů. Chtěla
bych však říci, že přihlédneme-li
k napjaté situaci pracovních sil v našem státě
a uvážíme-li, že i v ostatních
resortech došlo ke krácení v řadě
plánovaných potřeb proti původnímu
návrhu, domnívá se zdravotní výbor,
že konečné znění návrhu
plánu a rozpočtu kapitoly zdravotnictví představuje
maximum, co za dané situace můžeme z hlediska
stavu a potřeb národního hospodářství
požadovat. Proto jsme tento návrh rozpočtu
schválili a doporučujeme současně
ministerstvu zdravotnictví mobilizovat lepší
organizací práce vlastní rezervy uvnitř
resortu.
Zdravotní výbor projednával a doporučuje
ke schválení ještě návrhy rozpočtu
dalších kapitol. Bylo to například nemocenské
pojištění zaměstnanců, kde se
ukázalo, že jsme v plánech a tudíž
i v rozpočtu na letošní rok přecenili
poněkud účinnost prodloužení
mateřské dovolené, a že nám populace
nerostla natolik, jak jsme po předcházejících
příznivých létech 1963 a 1964 očekávali.
Podle toho byl tedy upraven i návrh rozpočtu na
rok 1966, kde se již s takovým růstem nepočítá.
Navrhovaný rozpočet kryje potřeby na úseku
nemocenského pojištění zaměstnanců.
V návrhu rozpočtu nemocenského pojištění
členů výrobních družstev jsou
problémy se stoupajícími částkami,
které musí výrobní družstva vynakládat
na ozdravná opatření. Je to proto, že
většina provozoven je zastaralá a v nevyhovujících
prostorách. Návrh rozpočtu bylo nutno dále
posílit, neboť od roku 1965 přešel do
výrobních družstev Svaz invalidů. Jde
o větší množství tělesně
postižených pracovníků, kde nemocnost
je vyšší, než je celostátní
průměr. Navrhovaný rozpočet kryje
v hlavních rysech potřeby.
Návrh rozpočtu Státního úřadu
sociálního zabezpečení vcelku rovněž
pokrývá plnění úkolů
sociálního zabezpečení v roce 1966,
i když například nelze v rámci tohoto
rozpočtu zásadně řešit otázku
počtu míst v ústavní sociální
péči. Jakékoliv další změny
a úpravy sociálního zabezpečení
obyvatelstva jsou závislé na budoucích výsledcích
našeho národního hospodářství.
Soudružky a soudruzi poslanci, závěrem chci
zdůraznit, že zdravotnictví, přestože
patří do tzv. nevýrobní sféry,
má značný ekonomický vliv na výrobu,
neboť působí na udržování
a zvyšování pracovní schopnosti lidí
jako hlavního činitele rozvoje. Podílí
se tak významně při zabezpečování
životní úrovně lidu a rozvoje celé
naší socialistické společnosti.
Náš socialistický stát vynakládá
na všechny rozpočtové kapitoly, které
jsme ve zdravotnickém výboru projednávali,
značné prostředky. Zdravotní výbor
věří, že pracovníci ve zdravotnictví
učiní všechno, aby vysokou úrovní
zdravotní péče co nejúčelněji
využili těchto prostředků ve prospěch
zdraví všeho lidu.
Bude však záležet také na našich
občanech, aby neustále zvyšovali svoje zdravotní
uvědomění, působili účinně
k upevnění svého zdraví, k vytvoření
zdravého pracovního a vůbec životního
prostředí a rozumně využívali
zdravotních a sociálních vymožeností
i prostředků, jež naše socialistická
společnost poskytuje. (Potlesk.)
Místopředseda NS s. Chudík: Ďakujem
s. Kubešovej, bude hovoriť posl. Garaj František.
Posl. Garaj: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci! Predložený návrh
štátneho plánu rozvoja národného
hospodárstva a štátneho rozpočtu na
rok 1966 rieši základné úlohy a problémy.
Vytvára možnosti lepšieho využitia základných
fondov a rezerv, smelšie uplatňovať socialistickú
podnikavosť.
V dolnokubínskom okrese vo všetkých podnikoch
a organizáciách, ktoré sú riadené
národnými výbormi, sa iniciatívne
pracuje na rozpise plánu, vytváraní podmienok
pre úspešné plnenie úloh plánu
a rozpočtu. Rozvíja sa široká iniciatíva
a socialistická súťaž vo všetkých
podnikoch, organizáciách, v mestách a v obciach.
Plán hospodárskeho rozvoja a rozpočtu okresu
na rok 1966 vcelku rieši potreby a problémy okresu.
V súvislosti s novou metodikou financovania akcie "Z"
vzniká v našom okrese dosť závažných
problémov. Problémy a ťažkosti súvisiace
so schodkom v úhrnnom finančnom pláne a v
súvislosti s prevahou výdavkov nad príjmami
sa v rozpočte kraja i okresu znásobujú a
nepokrýva sa pripravený hmotný plán.
Najcitlivejšie sa to prejavuje pri financovaní zabezpečovania
ďalšieho rozvoja vybavenosti miest a obcí formou
akcie "Z". Formou akcie "Z" v našom okrese,
ktorý sa zaraďuje medzi najzaostalejšie okresy
v rámci kraja, Slovenska i republiky, riešime tu najzákladnejšiu
vybavenosť.
Každým rokom v okrese v rámci individuálnej
bytovej výstavby ročne staváme a dávame
do užívania 400-450 bytov. Do roku 1965 sme nedostávali
žiadne finančné prostriedky v rámci
rozpočtu na vybavenosť, na cesty, verejné osvetlenia,
vodovody a kanalizáciu. Tento problém sme vždy
riešili a riešime v rámci akcie "Z".
Riešime ďalej výstavbu materských škôl,
detských jasieľ, výstavbu málotriednych
škôl, úpravu parkov, priestranstiev, telovýchovných
a iných zariadení.
Celková vybavenosť v nevýrobnej sfére
hlboko zaostáva za priemerom na každom úseku
v rámci kraja, Slovenska a republiky. V rámci štátneho
plánu tieto problémy neboli riešené
ani sa neuvažujú zásadnejšie riešiť.
Preto sme ich riešili a i naďalej chceme riešiť
akciou "Z".
Za rok 1964 celková hodnota diela činila 3 900 000
Kčs, v roku 1965 dosiahneme plnenie 4,5 milióna
Kčs. Vo vecnom vyjadrení to napr. predstavuje vo
výstavbe miestnych vodovodov 5 km, desiatky kilometrov
ciest a pod.
Riešime problém zásobovania obyvateľstva
zdravotne nezávadnou vodou, pokladáme toto riešenie
za prvoradú úlohu. Veď vcelku v našom
okrese z počtu 88 000 obyvateľov máme zapojených
len 14 900, čo činí 16 %. Na verejnú
kanalizáciu je napojených len 7500 obyvateľov,
čo činí len 8 %.
Mohol by som uviesť i ďalšie ukazovatele z ďalších
úsekov nevýrobnej sféry, ktoré ukazujú
na zaostalosť. To nie je mojím cieľom.
I v našom okrese hľadáme možnosti mobilizácie
rezerv, vedieme národné výbory k tomu, aby
sa fond rezerv zvyšoval a z týchto prostriedkov sa
financovala akcia "Z". Napríklad sú prijímané
hodnotné záväzky z našich podnikov, obcí
a miest. V tomto roku tieto záväzky predstavovali
vyše 7 mil. Kčs a na budúci rok ich nebude
iste menej.
l napriek všetkému úsiliu nemáme možnosť
získať prostriedky z miestnych zdrojov na pokrytie
pripraveného hmotného plánu, ktorý
je projekčne pripravený, a na rozostavené
akcie v hodnote diela vyše 6 100 000 Kčs.
Od roku 1961 okresný národný výbor
a miestne národné výbory vytvorili takéto
finančné rezervy rozvoja: v roku 1961 - 1 800 000
Kčs, v roku 1962 - 1 490 000 Kčs, v roku 1963 -
1 150 000 Kčs, v roku 1964 - 2 mil. Kčs. Za rok
1965 predpokladáme okolo 1,5 mil. Kčs.
V okresoch, kde je väčší počet
podnikov, sú i väčšie možnosti pre
vytvorenie rezerv fondu rozvoja a riešiť i problémy.
Vyžadovalo by sa, a žiadam súdruha ministra financií
Dvořáka, aby pri rozpúšťaní
vládnej rozpočtovej rezervy, prípadne z rezervy
Slovenskej národnej rady, boli brané v úvahu
najmä tie okresy, ktoré sú zaostávajúce
a v ktorých nie sú také možnosti tvorenia
fondu rezerv rozvoja, aby sme mohli uskutočňovať
plán výstavby, nutnej občianskej vybavenosti
a plne využívať iniciatívu a svojpomoc
bez nárokov na stavebné kapacity a plné finančné
a materiálové krytie.
Aj ja predložený návrh štátneho
plánu rozvoja národného hospodárstva
a štátneho rozpočtu na rok 1966 doporučujem
schváliť (Potlesk.)