Významnou součástí úsilí
na úseku základních fondů je řádné
udržování domovního majetku. Ve státním
rozpočtu zabezpečujeme na tyto účely
1,878 mld Kčs, což je zhruba o půl miliardy
Kčs více, než je třeba podle normy na
běžné opravy. To znamená, že by
se mohly zčásti dohnat i opravy zanedbané
v minulosti.
Myslím, že musíme považovat údržbu,
opravy a služby za jeden z důležitých
úseků našeho hospodářství,
podle toho pracovníky v těchto oborech hodnotit,
ale také žádat vyšší pracovní
výkonnost.
Zvýšeného úsilí v organizátorské
a řídící práci si vyžádá
i zajištění úkolů v zemědělství.
Předpokládané zvýšení
hrubé zemědělské produkce o cca 8
%, zejména pak rychlejší růst rostlinné
výroby, si nutně vyžaduje zvýšit
každodenní péči o hospodárné
a efektivní vynakládání materiálových
i finančních prostředků.
Předkládaný návrh státního
rozpočtu ministerstva zemědělství,
lesního a vodního hospodářství
vytváří, při respektování
nutnosti odkrývání dalších rezerv
a zvýšené hospodárnosti, dobré
předpoklady pro plnění úkolů.
Celkové výdaje se proti plánu na rok 1965
zvyšují o 450 mil. Kčs.
Přijatá opatření ke zvýšení
hmotné zainteresovanosti, zejména na výrobě
zrnin a mléka, jsou dobrým základem pro zvýšení
výroby a snížení nákladů.
Objem plánovaných potřeb národních
výborů a jimi řízených
organizací se proti minulému roku zvyšuje o
3,5 %. Zhruba polovinu těchto potřeb si národní
výbory kryjí z vlastních zdrojů, zbytek
je hrazen ze státního rozpočtu. Prostředky
ze státního rozpočtu se proti minulému
roku snižují na srovnatelné základně
o 2,047 mld Kčs.
V současné době se rozpracovávají
návrhy, které mají dále zvýšit
ekonomickou úlohu národních výborů
v naší hospodářské a kulturní
výstavbě, vytvořit národním
výborům potřebnou vlastní finanční
základnu a potřebné podmínky pro rozvíjení
jejich podnikavosti.
Značné změny v rozpočtovém
hospodaření národních výborů
se uskutečňují již pro rok 1966. Z ústředního
rozpočtu nebudou hrazeny všechny výdaje, které
si národní výbory vložily do plánu,
nýbrž jen jejich část. Ostatní
úkoly a výdaje nezajištěné z
prostředků ústředního rozpočtu
budou si národní výbory financovat z vlastních
příjmů.
Především očekáváme, že
národní výbory zlepší výsledky
svých hospodářských organizací,
tj. drobných podniků výrobních a zařízení
poskytujících služby obyvatelstvu; zde zůstává
nevyužita celá řada možností, jak
rozšířit tyto služby zapojením
pracovníků do druhého služebního
poměru, využít forem podílové
mzdy nebo podnikání na vlastní účet
jednotlivců.
Národní výbory mohou své příjmy
zvýšit vybíráním náhrad
za řadu služeb, které poskytují občanům,
a různých místních poplatků.
Přitom nejde o získání příjmů
z hlediska fiskálního, ale o to, aby tato opatření
přispěla k zavádění většího
pořádku a čistoty v obcích i městech,
k upevnění kázně a spravedlivějšímu
rozložení příspěvků občanů
i organizací na udržování a zvelebování
veřejných zařízení.
Národní výbory budou moci použít
ke krytí svých výdajů i ušetřených
peněz z minulých let a v nutných případech
budou moci dostat výpůjčku.
Státní spořitelny budou národním
výborům poskytovat půjčky na rozvoj
služeb. Na ostatní potřeby budou národní
výbory moci v nezbytných případech
obdržet návratnou finanční výpomoc
od národních výborů vyššího
stupně, případně od ministerstva financí.
Také ve výdajích mohou národní
výbory prosadit větší hospodárnost.
Tak například počet placených pracovníků
není vždy plně ekonomicky zdůvodněn.
Při zavádění nové soustavy
bude nutné, aby národní výbory zhodnotily
počet těchto pracovníků, hlavně
ve vztahu k potřebám a možnostem národního
výboru.
Hlavním smyslem veškeré činnosti naší
socialistické společnosti je snaha zvyšovat
soustavně životní úroveň obyvatelstva.
Realizovat tuto zásadu můžeme ovšem jen
v rozsahu, v jakém se rozmnožují společenské
zdroje, jak roste výroba, společenský produkt
a národní důchod. Podle těchto ukazatelů
zakládáme v plánu růst příjmů
obyvatelstva z mezd o 3,3 %. Náklady na sociální
zabezpečení se zvýší o 6 % při
přírůstku počtu důchodů
o 3 %. V absolutní částce dosáhnou
náklady na sociální zabezpečení
17,5 mld Kčs.
Růst příjmů obyvatelstva musí
být provázen i odpovídajícím
růstem dodávek zboží na vnitřní
trh a zvyšováním placených služeb
obyvatelstvu. Jde o to, aby byl zabezpečen soulad mezi
objemem peněz v rukou obyvatelstva a množstvím
zboží a služeb.
K tomu bude třeba zvýšit zejména objem
dodávek nedostatkových druhů zboží
a módních novinek, samozřejmě při
současném zabezpečování dostatku
běžných výrobků. Domnívám
se, že v řadě případů
bude účelné na úseku vnitřního
obchodu a služeb rozšiřovat soutěž
a uplatňovat pružnou tvorbu cen.
Pro všechny výrobní podniky ještě
více než doposud platí, aby svou kapacitu výroby
pro vnitřní trh maximálně využily
a přitom dodávaly bohatý sortiment výrobků
v nejlepší kvalitě.
Ještě ve větší míře
platí tato zásada pro služby. Přitom
je třeba dosáhnout jejich rentability. K tomu přispěje
zavádění pružných administrativně
jednoduchých forem služeb. Takové formy povedou
k zvýšení jejich objemu a k snížení
různých administrativních prací.
V této souvislosti si znovu připomínáme
linii XII. sjezdu, která stanovila, že se má
zvýšit účast pracujících
na řešení bytového problému.
Je třeba říci zcela otevřeně,
že stát nemůže při stále
rostoucím objemu společenské spotřeby
v dosavadním rozsahu nést celé náklady
na bytovou výstavbu, které v roce 1966 činí
cca 6 mld Kčs a ze státního rozpočtu
se hradí 4 mld Kčs.
Proto považujeme za účelné zvýšit
účast prostředků obyvatelstva na financování
bytové výstavby a snížit podíl
státních prostředků. Považujeme
zejména za nutné zvýšit rozsah družstevní
bytové výstavby na úkor výstavby státní,
zvýšit fondy stavebnin pro výstavbu rodinných
domků, snížit dotaci ze státního
rozpočtu na poskytování nenávratných
půjček na stabilizační bytovou výstavbu
a zavést prodej bytů občanům do osobního
vlastnictví. Rozšíření účasti
obyvatelstva na financování bytové výstavby
je tím naléhavější, že rychle
rostou i náklady na bytovou údržbu, která
je nákladná a málo efektivní.
Moderní život a rozsáhlá průmyslová
výroba stejně jako změny probíhající
v zemědělství vyvolávají nutnost
organizovat a rozšiřovat různé služby,
které jsou velmi nákladné a z nichž
v socialistické společnosti velký díl
je hrazen z veřejných prostředků.
Úroveň těchto služeb není na
řadě úseků kvalitní. Mám
na mysli například silnice, městskou dopravu,
péči o životní prostředí,
o čistotu vody a vzduchu a jiné. Na tyto účely
musíme nyní rezervovat více prostředků,
které ovšem nemůžeme získat jinak
než zvýšenou produktivitou a hospodárností.
K tomu přistupují rostoucí potřeby
školské, kulturní, zdravotní a sociální,
které jsou nezbytnou podmínkou růstu výrobních
sil a významnou součástí životní
úrovně lidí.
Proto považujeme za správné podporovat tendenci,
aby určitý okruh potřeb, který slouží
podnikům a jejich zaměstnancům, byl hrazen
z podnikových prostředků, resp. z podnikových
kulturních a sociálních fondů. Obdobně
v obcích si musí občané sami rozhodnout,
které potřeby a v jakém rozsahu budou krýt
z veřejných prostředků.
V poslední době se stále častěji
a s větší naléhavostí zdůrazňuje
požadavek zreálnění našeho vnitřního
života. Tento správný požadavek je zesilován
v letošním roce ještě tím, že
došlo k velkým ztrátám v důsledku
povodní a neúrody.
Je v ostrém kontrastu, jestliže na jedné straně
vznikají ve stále větším rozsahu
nové a nové potřeby a na straně druhé
dochází k nehospodárnosti a plýtvání.
Rozsah těchto nehospodárností je velký.
Do značné míry je způsobem i přežívajícími
názory z minulosti, že peníze za socialismu
jsou jakýmisi zúčtovacími jednotkami,
že hodnotové vztahy jsou přežitek. Tyto
představy měly za následek, že někteří
hospodářští vedoucí i jiní
pracovníci nevěnovali otázkám hospodárnosti
patřičnou pozornost a neřídili se
jimi při svém praktickém rozhodování.
S nehospodárností je možno se setkat téměř
na všech úsecích našeho hospodářství.
Z prověrky ve vybraných strojírenských
oborech vyplynulo, že asi 37 % prostředků věnovaných
v létech 1961-1964 na ukončený technický
rozvoj bylo vynaloženo bez výsledku, tzn., že
úkoly buď byly nedořešeny, prototypy byly
sešrotovány, nebo výroba nových výrobků
nebyla zahájena. V některých podnicích
jsou však podíly prostředků vynaložených
na bezvýsledný vývoj ještě větší;
např. v n. p. Přerovské strojírny
činí 56 %, v Západomoravských strojírnách,
Třebíč 66 %, v Kovostavu, Ústí
46 % apod.
Situací se zabýval aktiv technických ředitelů
oborových ředitelství, na němž
bylo dohodnuto zavedení povinného oponentního
řízení při zařazování
státních a některých oborových
úkolů do plánu.
Zkušenosti ukazují, že na všech úsecích
existuje mnoho možností ke zvýšení
společenských zdrojů a docílení
úspor.
Používám této příležitosti
ke konstatování, že při sestavování
státního rozpočtu na příští
rok se o odhalování těchto možností
snažili všichni, kdož se zúčastnili
rozpočtových prací. Tento duch se nesl též
při jednání všech výborů
NS, které v celém průběhu rozpočtového
procesu svými připomínkami, náměty
a přímou účastí velmi aktivně
na rozpočtu spolupracovaly. Pokládám za svou
povinnost jim za tuto spolupráci poděkovat.
Nakonec mi dovolte ještě jednu poznámku:
Ekonomické nástroje nové soustavy řízení
musí nahradit dosavadní administrativní metody
projevující se také přemírou
předpisů, směrnic apod. Také ministerstvo
financí pokračuje ve zjednodušování
a snižování počtu předpisů;
během letošního roku i po započtení
nově vydaných předpisů snížilo
jejich počet proti stavu koncem roku 1964 o 390. Vláda
se touto otázkou zabývala a uložila svým
členům, aby zrušili, případně
navrhli zrušit zastaralé předpisy a aby zabezpečili,
že všechny nové předpisy budou vydávány
z pozice nové soustavy řízení, že
budou jednoduché a srozumitelné.
Soudružky a soudruzi, zajištění splnění
úkolů státního rozpočtu v roce
1966 vyžaduje podstatné zvýšení
efektivnosti a hospodárnosti na všech úsecích
našeho hospodářství. Jen za těchto
předpokladů je možno dosáhnout optimálního
souladu mezi zdroji a potřebami. To má i velký
význam pro reálné posuzování
našich možností, a to jak celé společnosti,
tak každého jednotlivce. Výsledky máme
neustále kriticky hodnotit bez sebeuspokojení nebo
dokonce zakrývání nedostatků. Při
správném uplatňování principů
nové soustavy řízení jsou k tomu vytvořeny
podmínky.
Státní rozpočet svou chladnou, ale velmi
zřetelnou mluvou čísel je dobrým nástrojem
pro střízlivé posouzení našich
plánů a záměrů. Rozbor těchto
čísel ukazuje, že je v našich silách,
abychom vytvořili vyšší zdroje k dosažení
ekonomické rovnováhy a lepšímu uspokojování
potřeb naší společnosti.
Aktivní přístup k plnění úkolů
na úseku státního plánu a státního
rozpočtu bude dobrým přínosem k přípravám
nadcházejícího XIII. sjezdu naší
strany.
Jménem vlády navrhuji, aby Národní
shromáždění schválilo návrh
státního rozpočtu na rok 1966. (Potlesk)
Předseda NS s. Laštovička: Děkuji
ministru financí s. Dvořákovi. Nyní
promluví generální zpravodaj všech výborů
NS, předseda výboru pro plán a rozpočet
posl. Tymeš.
Zpravodaj posl. Tymeš: Soudružky a soudruzi,
dnešní plenární schůzí
Národního shromáždění
končíme roční práci orgánů
Národního shromáždění
na projednávání návrhu státního
plánu a státního rozpočtu na rok 1966.
Myslím, že vyjadřuji též váš
názor, když řeknu, že to byla činnost
bohatá a naplněná nejlepší snahou
přispět k hledání schůdných
cest při řešení složitých
otázek dalšího rozvoje národního
hospodářství. Jejich složitost a náročnost
potvrdili ve svých referátech jak místopředseda
vlády soudruh Černík, tak ministr financí
soudruh Dvořák.
Dovolte mi zahájit výklad odpovědí
na otázku, nakolik se nám společně
podařilo vytvořit v letošním roce předpoklady
proto, abychom mohli s větší znalostí
věci než u předcházejícího
období vyjádřit stanovisko k návrhu
státního plánu a státního rozpočtu.
Domnívám se, že jsme letos měli možnost
hlouběji proniknout do problematiky jednotlivých
resortů a celého národního hospodářství.
Práci jsme započali ve všech výborech
již v prvních dnech letošního roku. Téměř
plné čtyři měsíce jsme se v
jednotlivých výborech seznamovali s koncepčními
záměry v jednotlivých odvětvích
národního hospodářství do roku
1970.
Skupiny poslanců odpovědně prostudovaly směrnice
pro čtvrtý pětiletý plán a
připravily návrhy pro jednání výborů.
Převážná část připomínek
a návrhů z výboru NS byla Státní
plánovací komisí akceptována a do
směrnice zapracována, a to v takové míře,
jak to současné možnosti a zdroje národního
hospodářství dovolovaly.
Zvláštní pozornost jsme věnovali směrným
úkolům národních výborů,
které projednávala komise předsednictva NS
za účasti předsedů KNV. Také
v druhé etapě, která se zaměřila
na problematiku příštího roku, který
je součástí čtvrté pětiletky,
intenzita jednání ve výborech neochabla.
Výbory Národního shromáždění
studovaly přípravu plánu na vybraných
závodech a nově zřízených oborových
ředitelstvích. Důkladná příprava
umožnila na základě znalostí hlavních
problémů rozvoje národního hospodářství
sjednotit se ve výborech na dalším postupu
tak, abychom návrhy jednotlivých resortů
mohli ve výborech konfrontovat s celkovými možnostmi
a potřebami národního hospodářství.
Domnívám se tedy, že mohu otázku naší
společné připravenosti na jednání
o státním plánu a státním rozpočtu
na rok 1966 zodpovědět konstatováním,
že jsme v souladu s dokumentem ústředního
výboru KSČ o prohloubení činnosti
Národního shromáždění
postoupili opět kupředu a vytvořili předpoklady
pro věcné a odpovědné jednání
ve všech orgánech NS.
Při projednávání návrhů
resortních plánů a rozpočtů
se letos důkladněji zkoumaly rozpočty jednotlivých
resortů. Diskuse ve výborech k předloženým
návrhům i k práci ústředních
orgánů a podniků byla věcná,
ale kritická.
Promluvilo celkem 345 poslanců. Největší
pozornost věnovali poslanci novým požadavkům
resortů. Je zvláště potěšitelné,
že diskutující vystupovali a posuzovali resortní
návrhy a potřeby z celospolečenských
hledisek. Naproti tomu v některých případech,
kdy se přesvědčili o oprávněnosti
požadavku resortů, doporučili jeho návrhy
realizovat.
To se projevilo zejména, když se jednalo o požadavcích
resortů na pracovní síly a investice. Důsledně
se rozlišovalo mezi oprávněnými požadavky
resortů a možností tyto potřeby zabezpečit.
Výbory NS měly mnoho vážných
připomínek též k vlastní problematice
a práci resortů.
Z 57 projednaných kapitol státního rozpočtu
na příští rok vyslovily výbory
souhlas s předloženými návrhy 48 kapitol.
V 9 případech doporučily výbory některým
resortům, aby znovu prověřily své
návrhy, v ostatních požádaly ministerstvo
financí nebo Státní plánovací
komisi o prozkoumání možností splnění
požadavků resortů.
Tak například požadavek výboru pro investiční
výstavbu a stavebnictví na pověření
možností dalšího dovozu strojů
pro ministerstvo stavebnictví byl po prověření
splněn tak, že nad limit směrnic pro sestavení
plánu budou dovezeny stroje za 9,5 mil. obchodní
parity.
Z podnětu výboru průmyslového pro
hlavní výrobní odvětví a dopravu
byla dodatečně zařazena do plánu výstavba
výzkumného ústavu hutnictví železa
v Dobré u Frýdku a byly uvolněny potřebné
prostředky k jejímu zahájení.