Středa 9. prosince 1964

Bez všestranně informovaných pracovníků se nemůže ani naše věda dostávat rychleji kupředu, nemůže pak svými výsledky sloužit a pomáhat výrobě. Informovanost o rozvoji vědních oborů je poměrně nízká. Jenom výměnami časopisů nelze tyto mezery řešit. Je to ovšem problém, který se týká nejen oblasti školství a kultury. Tím spíše by měla vláda posoudit jeho centrální řešení a přihlédnout k tomu, jak věnovat z devizového přínosu jednotlivých resortních organizací určité procento na zakoupení literatury a časopisů.

Velmi naléhavé řešení vyžaduje školská investiční politika. V návrhu rozpočtu na investiční výstavbu včetně generálních oprav je stanovena částkou o 15,8 % vyšší než v letošním roce. A přece je situace ne dosti uspokojivá. Investiční školská výstavba zaostává. Nebude dokončena včas výstavba techniky v Dejvicích, zemědělské školy v Suchdole, koleje v Brně, stavební fakulty v Bratislavě apod. Na příští rok je plánováno odevzdat celkem 223 učeben mateřských škol, 1698 učeben základních devítiletých škol, 221 učeben škol II. cyklu a 220 lůžek pro středoškoláky. Rozsah investiční výstavby i generálních oprav je proporcionálně velmi nízký. Národní výbory ne dost důsledně respektují linii urychlit výstavbu škol II. cyklu a tak dochází k dalšímu atomizování investičních prostředků.

Síť základního školství je charakterizována převahou škol malotřídních. Ve více než 8000 školách se vyučuje v prvním až pátém ročníku v odděleních. Tento stav velmi ztěžuje prohloubení odborného vyučování a diferenciace tak, jak je to stanoveno říjnovým plénem ÚV. Proto bude nutno velmi promyšleně s perspektivou připravit změny v celé organizaci školské sítě. Je to ovšem úkol dlouhodobý, ale předpoklady k němu je nutno vytvářet již dnes v investiční politice. Zatím zůstává faktem, že směnnost vyučování se ve školách nesníží.

Při výstavbě nových škol je třeba sledovat jejich plnou vybavenost. Nelze se do nekonečna uspokojovat s tím, že v rámci úspor jsou budovány školy bez tělocvičen, bez dílen a dalšího potřebného zařízení. To jsou torsa, která nemohou plnit své výchovné poslání. Pak jsou často s většími náklady dobudovávány. Mají-li školy připravovat žáky k volbě povolání se vší odpovědností, je nutno v nich posílit pracovní výchovu. Avšak vybavenost škol tomuto úkolu zůstává mnoho dlužna; 49,8 % škol v českých krajích a 35,9 % škol na Slovensku má dílny, které vyhovují potřebám pracovního vyučování.

Nedostačující je vybavenost moderními učebními pomůckami. I touto otázkou by se měla vláda zabývat přinejmenším alespoň jako kontrolou svého usnesení o předávání vhodných materiálů z nadnormativních zásob školám. Je to komplexní problém, k jehož řešení ve vlastním zájmu by měly přihlédnout i ostatní výrobní resorty.

Povážlivě klesá finanční objem na generální opravy, jak se o tom zmínil posl. Tymeš. Jde o řešení stavu v těch místech, kde již nestačí jen brigádnické práce v rámci akce "Z". Nepřáli bychom si, aby docházelo k takovým případům jako v Kraslicích, kde se propadl strop školy. Bylo to naštěstí po vyučování. Národní výbory musí včas počítat s potřebnými opravami a zajišťovat stavební kapacitu.

Školské investice mají řadu mezer. Bude bezpochyby nutné prověřit dnešní plánované náklady na jednu učební jednotku, které se zdají nepoměrně vysoké. Ministerstvo školství a kultury bude muset důkladně prověřit projekční typy. Ale na druhé straně to nic nemění na skutečnosti neúplného vybavování škol, nedostačujícího tempa výstavby středních a odborných škol, naprosto nedostačující kapacity a vybavenosti zemědělského a učňovského školství.

Situace na školních statcích a polesích, které obhospodařují na 65 000 ha půdy, je pokud jde o jejich vybavenost rovněž neuspokojivá. Přesto, že je na nich dosahována vysoká intenzita zemědělské výroby jak ve výrobě zbožní, tak i v tržní produkci, zůstávají ztrátovými více než 45 milióny Kčs. To není jistě dobré. Chtěl bych přivítat skutečnost, že nedávno došlo k jednání mezi kolegii ministra zemědělství a ministra školství a kultury, na němž byl řešen společný postup při posuzování těchto problémů. Bylo by žádoucí, aby závěry byly dovedeny k reálným výsledkům.

Ke všem těmto otázkám rozpočtu resortu školství by bylo možno dodat ještě řadu dalších. Naše školství zasluhuje opravdu velkou pozornost. Jeho odpovědnost je značná. Kvalita jeho práce bude prověřována náročností zítřka. Rozvoj školství a úroveň jeho celkové vzdělávací práce se dotýká všech občanů. Naše veřejnost má zájem na dalším zvýšení úrovně výchovné práce v družinách a klubech mládeže, na rozvoji pestré a bohaté mimoškolní činnosti. To vše klade nároky na učitele, na jejich přípravu v pedagogických institutech, to vyvolává i nutnost přehodnocení jejich odměňování atd. Škola potřebuje velmi naléhavě pomoc naší veřejnosti. Veřejnost - a k tomu musíme napomáhat my, poslanci NS, společně s poslanci NV všech stupňů - musí chápat velmi náročnou a odpovědnou úlohu učitelů v naší společnosti, velmi složitou, zasluhující úcty a uznání.

Rozpočet resortu ministerstva školství a kultury je velmi členitý a mnohotvárný. Nelze v něm pochopitelně přejít problematiku rozvoje kultury. Patří sem otázky vydavatelství a výstavnictví, osvětové činnosti a památkové péče, muzejnictví a galerií, divadel a gramofonového průmyslu až po film. Není možné v tomto vystoupení podrobně posoudit zabezpečení rozvoje všech těchto úseků ve finančním plánu pro příští rok. Je to problematika sama o sobě stejně složitá jako samotný rozvoj školství. Chtěl bych se proto omezit jen na jednu obecnou poznámku.

Kulturní činnost a kultura vůbec má vedle svých finančních a hospodářských aspektů, které jsou bezpochyby důležité z hlediska státního finančního plánu, ještě jeden rys, který ji odlišuje od výrobních oblastí. Je to její výchovná, politická a morální hodnota, to, čím přispívá k obohacování myšlenkového a citového života naší společnosti, a jak svými nejlepšími díly přispívá k jejímu rozvoji. Kultura se svými nejprogresivnějšími myšlenkami vtělenými do děl našich spisovatelů, výtvarníků, hudebníků, dramatiků, scénáristů a režisérů se stává neobyčejně silnou zbraní v ideologickém střetávání, neobyčejně významnou silou v rozvoji marx-leninské filosofie. Chtěl bych především konstatovat, že naše socialistická kultura ve svých nejlepších dílech si získala uznání, úctu a obdiv naší veřejnosti a že se postupně stává svým vkladem důležitým faktorem rozvoje světové kultury, s nímž se dnes počítá a který má vysokou autoritu.

To jsou hodnoty, které v rozpočtu žádnými položkami nelze přesně vyjádřit. To jsou položky morální, politické a ideologické. To však také předpokládá a vyžaduje velkou odpovědnost za organizaci a řízení kultury jako celku.

Je třeba mít vysoké nároky na repertoár našich divadel, která jsou plánována ztrátou 209,1 mil. Kčs a jejichž síť a hustota vyžaduje velmi uváženého a promyšleného řešení tak, aby ani nepodvazovala kulturní potřebu jednotlivých míst, ale i tak, aby nedocházelo k neodůvodněným a zbytečným požadavkům na nové kapacity, které by neměly být využity. Je třeba mít vysoké nároky na ediční politiku a vydavatelskou činnost organizovat tak, aby byly v souladu požadavky poptávky a nabídky na základě objektivních průzkumů, ale zase tak, aby se nepodléhalo jen komerčním hlediskům. Rozhodně bude třeba řešit tuto činnost tak, aby nám nenarůstaly zásoby, které dnes představují knihy v hodnotě asi 600 mil. Kčs, které leží a neprodávají se.

Je třeba mít vysoké nároky na všechna ostatní odvětví kultury a osvěty, aby bylo velmi promyšleně a cílevědomě využíváno finančních prostředků k tomu, aby ve stále větším rozsahu bylo podporováno skutečně socialistické umění tak, aby stále více bylo zatlačováno paumění a kýč. To všechno bude jen k prospěchu celé naší společnosti. Děkuji vám. (Potlesk.)

Předseda NS Laštovička: Soudružky a soudruzi, před závěrem dnešního jednání bych chtěl upozornit, že po přestávce, která bude následovat po přerušení naší schůze, se bude konat ustavující schůze naší skupiny Meziparlamentní unie. Budou utvořeny jednotlivé pracovní skupiny, do nichž naši poslanci budou případně zařazeni, zároveň bude podán výklad o obsahu a činnosti Meziparlamentní unie a o naší účasti na poslední konferenci Meziparlamentní unie v Kodani.

Nyní přerušuji schůzi do zítřka do 8 hodin ráno. Polední přestávku uděláme mezi 12. a 13. hodinou, načež v 15.30 hod. bude zítřejší schůze přerušena do pátku. Předpokládáme, že v pátek ve 13 hod. bychom jednání skončili.

Přerušuji tedy schůzi s tím, že za 20 minut bychom se sešli k ustavující schůzi Meziparlamentní unie.

(Schůze přerušena v 16 hod. 22 min.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP