Kromě toho byly uvolněny zvláštní
prostředky pro mimořádné odměny
výrobním podnikům a jejich pracovníkům
za dodávky nových výrobků.
V zajišťování nových výrobků
podniky ministerstva spotřebního průmyslu
zatím zabezpečily požadavky vnitřního
obchodu z více jak jedné třetiny.
Experiment hmotné zainteresovanosti na výrobě
nových druhů zboží je uplatněn
např. v lidovém výrobním družstvu
Drutěva. Za 4 měsíce tohoto nového
systému zainteresovanosti vyprodukovalo navíc 360
tis. Kčs čistého důchodu.
Zkušenosti ukazují, že jen důsledné
promítnutí zainteresovanosti až na pracoviště
přináší očekávaný
výsledek. Takovým způsobem má propracovanou
zainteresovanost n. p. Mosilana, spočívající
v tom, že jsou vypsány odměny na každého
pracovníka přepočtené na 1 m látky
v požadované kvalitě.
U řady výrobků již řadu let není
uspokojivě kryta spotřebitelská poptávka.
Vedle osobních automobilů je to celá řada
často i drobných druhů zboží,
jejichž nedostatek znamená každoročně
snížení objemu tržeb a tím zdroj
oprávněné kritiky spotřebitelů.
Nekryté požadavky obchodu na rok 1965 v těchto
položkách byly vyčísleny částkou
nejméně ve výši 2 mld. Kčs.
K uspokojivému vyřešení tohoto problému
byla již letos učiněna některá
opatření. V současné době probíhají
další jednání o dodávkách
z tuzemské výroby a z dovozu, přičemž
do plánu na rok 1965 mají být zapracována
taková opatření, která by problém
nedostatkových druhů zboží postupně
řešila.
Cílem naší ekonomiky je stále lepší
uspokojování potřeb obyvatelstva. Proto nemáme
radost, když naše obchodní podniky nepracují
s dostatečným komerčním přístupem.
To platí např. o případech nedostatečného
zásobování rekreačních míst
v letní sezóně, nerovnoměrného
rozložení zásob zboží apod. Lepší
prací obchodu bude nutno také docílit snížení
rozsahu morálního znehodnocování zásob,
které v důsledku značného zpomalení
obrátky musí být doprodávány
za snížené maloobchodní ceny, a zhodnotit
tak lépe suroviny nutné pro výrobu spotřebního
zboží.
Předpoklady pro lepší uspokojování
obyvatelstva a tím i pro běžný a plynulý
koloběh jeho příjmů jsou i na jiných
úsecích. Platí to např. o obchodě
stavebninami, kde na jedné straně máme dostatečné
zdroje ve výrobních kapacitách jako např.
cementu, ale na druhé straně neuspokojivě
krytou poptávku obyvatelstva. Zde bude třeba věnovat
pozornost především lepší organizaci
dopravy, zajištění spotřebitelského
balení, lepší organizaci prodejní sítě,
vyhledávání nových forem prodeje apod.
Plynulejší koloběh peněz a zboží
se podporuje tím, že jsme zavedli a postupně
rozšířili doplňkové půjčky
na nákup průmyslového spotřebního
zboží. V roce 1963 bylo povoleno 637 tisíc
půjček v částce 1,8 mld. Kčs,
za něž si obyvatelstvo nakoupilo zboží
v ceně téměř 2 a půl miliardy
korun (za 8 měsíců letošního
roku bylo poskytnuto 347 tisíc půjček ve
výši téměř 1 mld. Kčs).
Doplňkové půjčky pomáhají
zvyšovat životní a kulturní úroveň
v rodinách našich pracujících. S pomocí
půjčky od Státní spořitelny
koupilo si např. 170 tisíc občanů
televizor a 190 tisíc rodin nové bytové zařízení.
Příznivě nutno hodnotit i skutečnost,
že jsou řádně a rychle spláceny.
Předpokládáme, že se nám podaří
v r. 1965 mnohem lépe uspokojit poptávku obyvatelstva
po jižním ovoci.
K tomu je však třeba více iniciativy a vynalézavosti
obchodních a výrobních podniků. Výrobní
podniky rozhodují o množství a jakosti výroby
pro export a obchodní organizace by měly mnohem
více hledat možnosti, jak plněji využít
volných kapacit naší výroby u těch
druhů zboží, u nichž je domácí
trh již nasycen, a jejich vývozem vytvářet
dostatek prostředků k dovozu žádaného
zboží. Tyto možnosti jsou jak v socialistických,
tak i v ostatních zemích.
Že je to možné, je nejlépe vidět
z toho, že za prostředky získané nadplánovým
vývozem tržních fondů z našich
zásob bude dovezeno ještě do konce t. r. více
než 10 tis. tun pomerančů, citrónů
a banánů.
Pro účely uspokojování poptávky
obyvatelstva po předmětech dlouhodobé spotřeby
se zaměřujeme na ověření možností
zvýšení výroby a dodávek osobních
automobilů na vnitřní trh, zejména
v nejbližších třech letech. Některé
subdodávky pro auta nejsou však zabezpečeny
v rozsahu, který by tomuto cíli vyhovoval. Ministerstvo
všeobecného strojírenství hledá
cestu, jak se s tímto problémem vypořádat.
Velmi aktivní přístup k těmto problémům
prokazují např. pracovníci ve výrobě
chladniček Elektrosvit Nové Zámky a Továreň
na chladničky ve Zlatých Moravcích.
Při dlouhodobém řešení uspokojování
nabídky a poptávky vystupuje do popředí
bytový problém, tj. bytová výstavba
a údržba bytového majetku.
Ve výstavbě bytů došlo proti původním
předpokladům pro nedostatek stavebních kapacit
ke značnému zpoždění. V družstevní
výstavbě se nepodařilo rozvinout očekávanou
svépomoc a potíže v materiálovém
zásobování oslabily i zájem o svépomocnou
výstavbu rodinných domků.
K odstranění současných nedostatků
v bytové výstavbě přijala vláda
v souladu se závěry lednového a březnového
pléna ÚV KSČ zásadní opatření,
jimiž se má podnítit zájem o svépomocné
formy bytové výstavby a zajistit plynulé
zásobování výstavby rodinných
domků potřebnými stavebními materiály.
Přijatá finanční zvýhodnění
družstevní a individuální bytové
výstavby nepochybně přispějí
i k stabilizaci pracovních sil ve vybraných oblastech
a v rozhodujících odvětvích národního
hospodářství, zejména v palivech a
zemědělství.
Bude-li si např. horník stavět svépomocí
rodinný domek, může dostat až 25 tisíc
Kčs od podniku formou bezúročné půjčky.
Na zbytek materiálových nákladů včetně
dopravy může pak získat půjčku
od Státní spořitelny, takže na výstavbu
domku nebude prakticky potřebovat vlastní finanční
prostředky. Půjčka od podniku se nebude splácet
a po 10 letech, setrvá-li stavebník v podniku, se
mu promine. Půjčka od spořitelny je splatná
do 30 let při 2,7 % úroku, takže roční
splátky budou poměrně nízké
a nezatíží jeho rodinný rozpočet.
Počítáme, že tímto způsobem
se nám podaří postupně vytvořit
v některých oblastech stabilizaci pracovních
sil a tím zabránit velké fluktuaci, která
nás stojí více než tento způsob
pomoci.
Aniž bych chtěl podrobněji rozvádět
skutečnost, že naše služby stále
ještě nedobře slouží obyvatelstvu,
musím v této spojitosti poukázat i na finanční
důsledek tohoto nedostatku, který se projevuje v
tom, že ve srovnání s některými
vyspělými státy naše obyvatelstvo vydává
ze svých příjmů značně
málo, a to zejména proto, že mu to podniky
obstarávající tyto služby neumožňují.
K odstraňování nedostatků v uspokojování
poptávky obyvatelstva na úseku služeb, turistického
ruchu a obchodu, které vznikají z nedostatku pracovních
sil, vyvíjíme maximální úsilí
o využití doplňkových zdrojů,
zejména druhého pracovního poměru,
zapojení důchodců, žen z domácností,
studentů atd. i pro dočasná a krátkodobá
nebo výpomocná zaměstnání do
doby, než se nám podaří cestou technického
rozvoje uvolnit větší počet pracovních
sil z nynějších výrobních procesů.
Od 1. dubna 1964 se provádí zkušební
ověřování nových forem odměňování
podílovou a smíšenou mzdou ve 155 podnicích
místního hospodářství u zhruba
5000 pracovníků. Podle výsledků zkušebního
ověřování do konce srpna t. r. je
možno konstatovat, že nové formy přinesly
kladné výsledky a vedly ke zvýšení
produktivity práce při dodržené mzdové
relaci a současně podstatném zjednodušení
při výpočtu mezd.
Např. v Komunálních službách
Karlovy Vary, kde byla podílová forma mzdy zkoušena
u 31 pracovníků, vzrostla při zkušebním
ověřování ve srovnání
s minulým rokem hodinová produktivita na jednoho
pracovníka v průměru o 14 %.
Mezi opatření k zlepšení služeb
patří i pokusný provoz taxislužby v
Praze. V této zkoušce si ověřujeme novou
formu obchodně finančního řízení.
Jeho podstatou je 100 % spojení hmotného zájmu
řidiče a jeho iniciativy se zájmem společnosti
v poskytování služeb a odstranění
dnešní ztráty tím, že je spoluúčasten
na hospodářském výsledku taxislužby.
Dosavadní průběh plně potvrzuje tyto
předpoklady. Poskytnuté služby jsou lepší,
výkony vozidel vyšší, náklady na
opravy podstatně nižší a místo
ztrátového provozu je docilováno zisku. Přitom
příjem řidiče se výrazně
zvýšil.
Zavedením tohoto systému řízení
taxislužby většina administrativy odpadne. Podobně
tomu bude i s účetní a statistickou evidencí.
Také obsah kontroly se změní. Místo
dosavadní administrativní kontroly činnosti
lidí bude ekonomická kontrola výsledků
jejich činnosti.
Pamatujeme i na technické vybavení služeb.
Z částky uvolněné vládou ve
výši 100 mil. Kčs z vládní rozpočtové
rezervy bylo již dáno 86 mil. Kčs na rozvoj
služeb. Již v letošním roce z toho zvyšují
národní výbory a podniky místního
hospodářství služby pro obyvatelstvo
o cca 20 mil. Kčs; větší zvýšení
očekáváme v příštím
roce. Hlavní nedostatek, který se při tom
projevuje, spočívá v tom, ze národní
výbory při čerpání těchto
prostředků výrazně neusilují
o to, aby každá vložená koruna současně
znamenala odpovídající zvýšení
ekonomických výsledků.
Pokusil jsem se na řadě příkladů
ukázat, jak lze úspěšně řešit
četné problémy v našem národním
hospodářství. K tomu je třeba pružné
aktivní finanční politiky a úvěru.
Jsme si dobře vědomi toho, ze sice ve finanční
soustavě se dostavují první výsledky
tohoto přístupu, avšak nenastal ještě
takový obrat, jaký bychom potřebovali. Z
toho budeme vyvozovat nutné závěry pro naši
další práci.
Výdaje ve společenské spotřebě
plní významnou úlohu v péči
o člověka, o jeho kvalifikaci, spokojenost a zdraví.
Rozvoj společenské spotřeby je možno
i nadále zajišťovat jen takovými prostředky,
které odpovídají růstu výroby
a národního důchodu. V této oblasti
půjde spíše o soustředění
prostředků na ty úseky, které jsou
rozhodující při dalším rozvoji
výrobních sil a souvisejí s reprodukcí
pracovní síly. Jde v zásadě o výchovu
kvalifikovaných kádrů pro naše národní
hospodářství, o rozvoj vědy a techniky,
péči o zdraví atd.
Toto správné stanovení směrů
ve vydávání prostředků naprosto
neznamená omezování dalšího rozvoje
ani snižování dosavadní úrovně.
Tak např. v kultuře lze účelnými
organizačními a hospodářskými
opatřeními dosáhnout stejného nebo
i vyššího kulturně politického
efektu.
Také bude vhodné, aby se nakládalo hospodárněji
s prostředky, které se na jednotlivé druhy
nevýrobní spotřeby dávají.
Setkáváme se s tím např. při
zbytečných nákupech učebnic na školách,
které představují nejen národohospodářskou
škodu finanční i materiálovou, ale také
špatnou práci pedagogickou.
A nyní ještě několik slov k důležité
části státního závěrečného
účtu - k hospodaření národních
výborů.
Celkové hospodaření národních
výborů skončilo v r. 1963 převahou
příjmů nad výdaji, jejich finanční
rezervy byly posíleny. V roce 1964 mají tedy národní
výbory při vyrovnanosti jejich rozpočtu a
při možnosti použití finančních
rezerv všechny předpoklady k dalšímu rozvoji,
zejména ve službách a v místním
průmyslu. Dosavadní výsledky hospodaření
národních výborů jsou letos příznivější
než v roce 1963. Přes tyto celkové příznivější
výsledky jsou však stále značné
nehospodárnosti ve vydávání veřejných
prostředků. Národní výbory
musí daleko více a efektivněji využívat
materiálových i finančních prostředků
k uspokojování potřeb obyvatelstva.
V současné době probíhá živá
diskuse o metodách řízení. Pracující
žádají právem zpružení a
zjednodušení řízení.
Soudím, že je možno při zachování
principů socialistického plánování
podstatně více využívat k rozvoji naší
ekonomiky zákona hodnoty, zbožně peněžních
vztahů a ekonomických pák.
Některé návrhy, které se vyskytují,
vycházejí z předpokladů, že budeme
mít dobrou perspektivu a kvalitní plán s
rezervami. Tyto požadavky však teprve s velkým
úsilím zajišťujeme a proto při
zavádění nových metod v řízení
musíme vidět ve správné souvislosti
problémy věcné i metodické, ekonomické
i politické.
O všech těchto problémech se bude v nejbližších
měsících jednat, čímž
se vytvoří záruka zdařilého
skloubení všech těchto nástrojů
pro trvalý vzestupný vývoj hospodaření.
Přitom však příprava opatření
nesmí být důvodem k tomu, abychom odkládali
řešení těch problémů,
které můžeme řešit ihned, protože
jejich platnost trvá v kterémkoliv systému
řízení. Jde o kvalitu práce, odpovědnost
za svěřený úkol, přípravu
a organizaci práce, dodržování technických
a technologických procesů, boj o novou techniku
a pokrok apod.
Soudružky a soudruzi poslanci, rozvedl jsem některé
stránky našeho minulého i současného
hospodaření a poukázal na některá
opatření, která byla učiněna
nebo která navrhujeme k zajištění dalšího
rozvoje našeho národního hospodářství.
Jestliže se nám podařilo dosáhnout úspěchů
na některých úsecích, nemůže
nám nic zabránit, abychom ve společném
úsilí dosáhli úspěchů
tam, kde s vývojem nemůžeme dosud být
spokojeni.
Jménem vlády doporučuji, aby plenární
zasedání Národního shromáždění
schválilo státní závěrečný
účet ČSSR za rok 1963 v navrženém
znění. (Potlesk.)
Předseda NS Laštovička: Děkuji
s. ministru Dvořákovi a dávám
slovo zpravodaji výboru pro plán a rozpočet
poslanci Mockovčiakovi.
Spravodajca posl. Mockovčiak: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci!
Národné zhromaždenie schvaľuje štátny
záverečný účet podľa čl.
41 ústavy. Toto ustanovenia dáva najvyššiemu
zastupiteľskému zboru právo a povinnosť
schvaľovať každoročne štátny
rozpočet. Sú to dve spoločné stránky
ústavnej pôsobnosti Národného zhromaždenia,
ktorému prislúcha schvaľovať nielen rozvrh
finančných zdrojov a ich využitie, ale i konečné
výsledky finančného hospodárenia po
skončení rozpočtového roku.
Národné zhromaždenie pristupuje k prerokovávaniu
záverečného účtu tohto roku
mimoriadne oneskorene. Toto oneskorenie súvisí s
voľbami a nástupom nového Národného
zhromaždenia. V budúcich rokoch bude musieť byť
pravidlom, že sa orgány Národného zhromaždenia
vyporiadajú so štátnym záverečným
účtom čo najskôr po jeho predložení
vládou. To umožní i nám poslancom využiť
tieto poznatky a konkrétnejšie pomáhať
pri zaisťovaní úkolov plánu a rozpočtu
vo volebných obvodoch v bežnom roku.
Skutočnosť, že sa so štátnym záverečným
účtom r. 1963 zaoberáme až koncom septembra
r. 1964, nás vedie k tomu, že sa síce dívame
na výsledok tohto roku a na zaistenie plánu rozvoja
národného hospodárstva v r. 1965. V tomto
zmysle sme vypočuli tiež správu s. Dvořáka,
ministra financií, ktorý previedol analýzu
národného hospodárstva v bežnom roku.
Finančné výsledky za rok 1963 sa premietajú
v štátnom záverečnom účte
ČSSR. Dovoľte, aby som aspoň stručne
ukázal na štátny rozpočet a jeho výsledky
za uplynulý rok.
Príjmy štátneho rozpočtu v minulom roku
sú omnoho vyššie ako výdavky a pôvodne
plánovaný rozdiel medzi príjmami a výdavkami
62 mil. Kčs bol prekročený o 1293 mil. Kčs.
Tento výsledok však nebol dosiahnutý výrazne
lepším hospodárením, ale nesplnením
plánovaných úloh a tým i neplnením
celkových rozpočtových výdavkov. Tak
len z rozpočtových prostriedkov na menovitú
výstavbu, na výstavbu, ktorú potrebujeme
pre rozvoj nášho hospodárstva, zostalo nevyčerpaných
1279 mil. Kčs.
Celkový plán investičnej výstavby
v roku 1963 bol splnený len na 92,2 %. Prejavovali sa tu
dôsledky nedostatočnej organizácie práce,
nízkeho využívania stavebných mechanizmov,
využívania fondov pracovnej doby a zmeny štruktúry
prevádzaných prác. Napr. fond pracovnej doby
u podnikov Ministerstva stavebníctva bol využitý
len na 90 %. V bytovej výstavbe nebol síce plán
vcelku splnený, jeho plnenie však bolo lepšie
než u plánu na rok 1962. Dokončovanie bytov
a ich odovzdávanie do užívania bolo veľmi
nerovnomerné, čo ukazuje i to, že najväčší
počet bytov bol odovzdaný do užívania
až vo IV. štvrťroku, a to 37 % z celkového
počtu odovzdaných bytov.
Rozpočtové výdavky na kultúrne a sociálne
potreby činili v r. 1963 skoro 45 miliárd Kčs,
konkrétne 44 882 miliárd Kčs. Štátny
rozpočet na rok 1964 počíta s ďalším
rastom skutočnosti roku 1963 o 5,5 %. Rast rozpočtových
výdavkov na kultúrne a sociálne zariadenia
nezodpovedá vývoju národného dôchodku
a zhoršuje napätie medzi zdrojmi a potrebami. Je preto
potrebné, aby tieto značné prostriedky boli
využívané s najväčšou šetrnosťou,
za plnej zodpovednosti všetkých hospodárskych
miest. Výdavky štátneho rozpočtu na
školstvo a kultúru činili v roku 1963 skoro
10 miliárd Kčs, o 8,2 % viac ako v roku 1962. Tieto
prostriedky zaisťujú realizáciu hlavných
zásad stanovených XII. zjazdom KSČ o kvalitatívnom
rozvoji školstva a mimoškolskej starostlivosti o dieťa.
Napr. rozpočtové výdavky na materské
školy činili v roku 1963 529 mil. Kčs, t. j.
o 7,1 % viac ako v roku 1962. Počet materských škôl
vzrástol celkom proti roku 1962 o 194, čo je celkove
7254, z ktorých 298 bolo riadených závodmi
a 85 JRD.