Tak zejména soudruh posl. Proškovec upozorňoval
na ekonomické výhody, které přináší
uplatnění moderní techniky při manipulaci
s materiálem. Dovolte mi proto seznámit vás
podrobněji s opatřeními, která v této
oblasti připravuje Státní komise pro rozvoj
a koordinaci vědy a techniky. Za účasti pracovníků
z ministerstev a z výzkumných ústavů
byla vypracována technickoekonomická koncepce rozvoje
mechanizace při manipulaci s materiálem, která
se stala výchozím podkladem pro sestavení
návrhu základních úkolů pro
plán rozvoje vědy a techniky na léta 1966
až 1970. Základní úkoly se týkají
mezioperační manipulace, meziobjektové dopravy,
modernizace skladového hospodářství
a obalové techniky a jsou rozepsány na jednotlivé
resorty tak, aby postupná realizace do r. 1970 umožnila
dosáhnout ve spojení s opatřeními
technologického rozvoje úspory ve výši
70 000 pracovníků.
Pro rok 1965 a pro výhled na rok 1966 byl vypracován
program modernizace manipulace s materiálem, obsahující
projektově připravené a investičně
zabezpečené akce. Tento program projednala vláda
19. srpna 1964. Úkoly vyplývající
z programu pro oblast zvýšení technické
úrovně výroby jsou zahrnuty ve směrných
úkolech plánu rozvoje vědy a techniky na
léta 1965-1966. Realizace centrálně sledovaných
akcí v roce 1965 umožní dosáhnout relativních
úspor ve výši asi 5500 pracovníků.
Pro období let 1966-1970 se Státní komise
pro rozvoj a koordinaci vědy a techniky zaměřuje
na technickoorganizační a projektovou přípravu
dlouhodobého programu na léta 1966-1970 a na zajištění
odpovídající výroby mechanizačních
prostředků, zejména výroby zařízení
pro mezioperační dopravu, pro skladové hospodářství,
pro paletizaci a kontejnerizaci, protože zatím předpokládaný
rozvoj výroby těchto prostředků by
ještě neumožňoval plně zabezpečit
realizaci všech navržených akcí. Strojírenská
ministerstva proto zpracovávají v současné
době návrh rozvoje výroby těchto prostředků
do roku 1970.
Další diskusní vystoupení v rozpravě
k vládnímu prohlášení se dotýkala
perspektiv spotřebního průmyslu a potravinářského
průmyslu a zejména rozebírala s tím
související otázku současného
neuspokojivého stavu základních fondů
v těchto odvětvích. Dovolte proto, abychom
informovali Národní shromáždění,
jak se podle současného stavu prací na plánu
do roku 1970 uvažuje o rozvoji těchto odvětví.
Především se posiluje úloha spotřebního
a potravinářského průmyslu zvýšením
podílu investic, neboť současně s rozvojem
výroby v obou odvětvích musí dojít
k jejich postupné rekonstrukci. Otázka potřebného
rozsahu investic pro tento účel v uvedených
odvětvích ještě není uzavřena
a zpřesňuje se v souvislosti s dalšími
prácemi na plánu do r. 1970.
Spotřebnímu průmyslu připadají
náročné úkoly. Musí kromě
krytí domácí spotřeby rozšířit
tradiční vývozy z domácích
surovin a nadto ještě zvládnout novou surovinovou
základnu - syntetická vlákna v textilním
průmyslu. Změna struktury ve spotřebním
průmyslu se projevuje tím, že má dojit
ke zvýšení výroby skla a jemné
keramiky.
V potravinářském průmyslu je rozvoj
výroby zaměřen na obory zpracovávající
živočišné produkty a na obnovu a rozvoj
tradičních vývozních oborů,
zejména výroby cukru a sladu. Počítá
se s výstavbou a s rekonstrukcí mlékáren,
s doplněním jejich sítě a s obnovou
asi 1/4 nevyhovujících kapacit. Investiční
prostředky, s nimiž se uvažuje v plánu
do roku 1970 pro cukrovarský průmysl, znamenají
polovinu hodnoty základních fondů cukrovarů.
Počítá se též se zlepšením
územního rozložení výroby, jehož
se dosáhne především budováním
pivovarů a cukrovarů na Slovensku.
Některé konkrétní akce ke zlepšení
situace v potravinářském průmyslu
probíhají nebo jsou připravovány ovšem
již v letošním roce. Dovolte, abych se poněkud
podrobněji zmínil o Jihočeském kraji,
o němž mluvila ve svém diskusním vystoupení
s. poslankyně Kolářová.
V letech 1965-1966 bude probíhat výstavba mlékárny
v Plané nad Lužnicí, kde bude získána
výrobní kapacita 110 tis. litrů zpracovaného
mléka denně a 2200 m3 mrazírenských
prostorů pro máslo. Mimo to již letos se rekonstruují
mlékárny v Českých Budějovicích
a v Českém Krumlově. V letošním
roce byla též zahájena rekonstrukce mrazírny
v masokombinátu v Písku a vloni byl dán do
provozu masokombinát ve Vimperku.
U Jihočeských pivovarů se, připravuje
rekonstrukce pivovaru Budvar. Bude zahájena v r. 1966 a
bude probíhat postupně - bez jakéhokoliv
omezení provozu - do r. 1972, čímž se
zajistí zvýšení výroby piva zhruba
o 180 tis. hl za rok.
Pokud jde o skladovací prostory, budou v letošním
roce dány do provozu sklady v konzervárnách
v Táboře, ve Veselí nad Lužnicí
a v Českých Budějovicích.
V drůbežářském oboru bude koncem
letošního roku dán do provozu závod
ve Vodňanech s celkovou kapacitou 2500 tun zabité
drůbeže a 60 mil. kusů vytříděných
vajec za rok. Mimo to zde bude dána do provozu mrazírna
a chladírna o 4000 m3 prostoru.
A ještě poznámka k neuspokojivému stavu
přejímacích míst a zařízení
pro cukrovku, o nichž hovořil soudruh poslanec Spáčil.
Tento stav má řadu příčin,
mimo jiné i tu, že existuje velký počet
malých přejímacích míst, na
kterých je naprosto neekonomické budovat stálá
mechanizační zařízení.
Tuto situaci se snaží ministerstvo potravinářského
průmyslu zlepšit zaváděním pohyblivých
mechanizačních prostředků, jako jsou
vyklápěcí můstky apod., dále
se ve zvýšené míře používá
autobagrů a mechanických lopat, které si
také cukrovary na dobu kampaně vypůjčují
od jiných podniků. A nyní k některým
otázkám občanské a bytové výstavby.
Soudruh poslanec Mjartan upozorňoval na to, že by
se mechanické chápání a uplatňování
kategorizace obcí na spádové a ostatní
mohlo stát brzdou individuální bytové
výstavby. Takovéto upozornění bylo
zcela na místě. Proto také v opatřeních,
která přijala vláda koncem srpna ke zvýšení
účasti obyvatelstva na řešení
bytového problému, s nimiž jste se jistě
seznámili, je uplatněna zásada, že se
bytová výstavba ať individuální
nebo družstevní umísťuje a zvýhodňuje
tam, kde se novou bytovou výstavbou pomáhají
vytvářet podmínky pro stabilizaci pracovníků
jak v průmyslu, tak v zemědělství.
Soudruh poslanec Poledňák tlumočil upozornění
kulturního výboru NS, aby se nestavěla kulturní
zařízení ve všech spádových
obcích, neboť by vzhledem k veliké hustotě
našeho osídlení mnohá z nich zůstala
nevyužita. Problematikou vybavenosti venkovských sídlišť
se vláda zabývala již v r. 1962. Podle těchto
opatření je nutno řešit vybavení
sídlišť kulturními zařízeními
v souladu se zpřesňováním optimální
sítě občanské vybavenosti. Za tyto
práce spoluodpovídají krajské národní
výbory. Je proto nejen možno, ale je bezpodmínečně
nutno zkoumat oprávněnost každé takovéto
investice konkrétně, na základě prověřených
potřeb a ve vztahu k potřebám okolních
sídlišť. Je pochopitelné, ze přísnou
hospodárnost lze těžko zabezpečit pouze
přísně formulovanými centrálními
směrnicemi a že mnoho záleží na
tom, aby všechny orgány, do jejichž pravomoci
příslušná rozhodování
připadají, bedlivě střežily soulad
mezi uspokojováním místních potřeb
a celospolečenských zájmů.
Vláda se spoléhá i na vaši pomoc, soudruzi
poslanci, při důsledném prosazování
této zásady.
Soudruh poslanec Červinka se ve svém vystoupení
dotkl další závažné otázky
naší výstavby, totiž otázky, na
kterých plochách stavět. Je jisté,
že nemůžeme pokračovat v tendencích
umisťovat novou výstavbu jen na volné plochy
a zabírat tak stále další a další
zemědělskou půdu pro stavební účely.
Situace je ovšem obtížná v tom, jak na
to správně upozornil soudruh poslanec Červinka,
že nemůžeme vždy využít stavebního
místa uvnitř zastavěného území,
protože jednak pro provedení asanací se nedostávají
prostředky, jednak asanace znamená v mnoha případech
ztrátu ještě upotřebitelných
bytových jednotek. Vlastní řešení
tu nemůže být svazováno nějakým
přesným generálním pokynem, protože
řešení každého sídliště
musí respektovat místní faktory a podmínky
a příslušný územní plán
teprve v syntéze ekonomického, výtvarného
a technického řešení musí dát
odpověď, které řešení je
nejvýhodnější. V každém
případě musíme ovšem naprosto
nekompromisně a přísně chránit
zemědělskou půdu před neodůvodněným
zabíráním a vláda připravuje
další opatření v tomto směru.
V nejbližší době vám předložíme
příslušné zákonodárné
návrhy.
Otázkou postavení investora ve složitých
vztazích k projektantům a dodavatelům se
zabýval poslanec soudruh Fleyberk, když doporučoval
posílit postavení investora. Mohu říci,
že Státní komise pro investiční
výstavbu již přijala některá
opatření k řešení těchto
problémů, a to na úseku přípravy
staveb a pokud jde o prémiování projektantů
a dodavatelů. Celkové řešení
vztahů v investiční výstavbě
bude však pojato jako součást zásad
zlepšení plánovitého řízení
národního hospodářství.
Nedostatky v zásobování našeho trhu
standardním punčochovým zbožím
a některými druhy obuvi se projevují již
delší dobu a jsme si vědomi, že se v obchodech
projevují tak, jak o nich mluvila soudružka poslankyně
Jirásková. Vláda se snaží o zlepšení
této situace a do vládního usnesení
o směrných úkolech pro vypracování
návrhu plánu rozvoje národního hospodářství
na r. 1965 byl pojat úkol zabezpečit ve spotřebním
průmyslu a v zahraničním obchodě maximální
dodávky kožené obuvi s cílem dosáhnout
zvýšení až o 2,5 mil. párů
a další zvýšení dodávek
standardních punčoch a ponožek rovněž
až o 2,5 mil. párů. Podle současného
stavu prací na plánu pro r. 1965 je tento úkol
u obuvi již téměř zajištěn
a na zajištění dodávek punčoch
se ještě dále pracuje. Vláda rovněž
dala příkaz, aby se zvýšily dodávky
pletařských strojů a tak rozšířily
kapacity našeho pletařského průmyslu.
Rozprava k vládnímu prohlášení
se dotkla rovněž několika důležitých
otázek dalšího rozvoje našeho zemědělství.
Jde především o to, jak nejlépe z hlediska
potřeb dalšího rozvoje zemědělství
organizovat zemědělskou investiční
výstavbu. Soudruzi poslanci Sopr a Spáčil
doporučovali, aby z části stávajících
stavebních organizací byly zřízeny
v okresech specializované zemědělské
stavební podniky, které by byly plně odpovědny
za zemědělskou investiční výstavbu
a které by ji prováděly dodavatelským
způsobem. Potřeba posílit a specializovat
stavební kapacity určené pro provádění
zemědělské výstavby je nesporná.
Zatím se však různí názory na
to, jakou organizační formu zvolit, aby těch
prostředků, které máme k dispozici
- a to se týká jak výrobně technické
základny, tak i odborných kádrů, -
bylo co nejúčelněji využito, krátce,
jak na to jít, abychom zemědělské
investiční výstavbě výrazně
a trvale pomohli. Musíme přitom uvážit
nejen současný stav a současné potřeby,
ale přihlédnout i k budoucímu vývoji,
k tomu, že se výstavba zemědělských
objektů bude svým charakterem stále více
blížit průmyslové výstavbě.
Tyto otázky se všestranně zkoumají a
zabývají se jimi obě zúčastněná
ministerstva zemědělství i stavebnictví,
aby rozhodující orgány měly dostatek
podkladů pro správné rozhodnutí. Všichni
máme dost zkušeností s tím, že
často ne dost dobře promyšlená organizační
struktura dlouhou dobu nepříznivě ovlivňovala
výrobní proces i hospodářské
výsledky. V současné době se na vyšetření
této otázky pracuje pod vedením soudruha
místopředsedy vlády Pillera.
Pokud jde o metody práce výrobních zemědělských
správ, je nutno souhlasit s názory, že je potřeba
ustavičně se jimi zabývat a hodnotit jejich
práci podle toho, jak se projevuje přímo
v hospodářských výsledcích
družstev. Je také nutno neustále usilovat o
to, aby výrobní zemědělské
správy byly oproštěny od všeho zbytečného
administrování. V tom vidíme též
jednu z důležitých cest, jak plně prosadit
zásadu, že odborníci z výrobní
správy mají pomáhat přímo v
zemědělských závodech. Ministerstvo
zemědělství za tím účelem
už letos omezilo rozsah výkaznictví a účetní
administrativy a uvažuje se ještě o dalších
zjednodušeních od příštího
roku. Letos je též zaváděna nová
metodika plánování zemědělské
výroby, která má vést nejen k omezení
administrativních prací, ale především
ke zvýšení iniciativy zemědělských
závodů při sestavování výrobních
plánů.
V diskusi se též mluvilo o tom, že je třeba
vytvářet a ustavičně posilovat dobré
vztahy mezi pracovníky zemědělských
závodů a nákupních organizací
a budovat je na vzájemné důvěře.
Na příkladu stále se vlekoucích sporů
mezi zemědělskými závody a mlékárnami
kolem zjišťování tučnosti dodávaného
mléka je vidět, že máme na tomto poli
co dohánět. Vztahy vzájemné důvěry
je třeba budovat na přesném plnění
vzájemných povinností. Právní
předpoklady pro to jsou vytvořeny vydáním
novým základních podmínek nákupu
zemědělských výrobků, které
platí od 1. července t. r. Jde teď o to, aby
družstva plně využívala svých oprávnění
a např. v případě sporu o tučnost
dodaného mléka trvala na jeho přezkoušení
nestranným zkušebním ústavem. Ministerstvo
zemědělství v krátké době
předloží návrh na prohloubení
činnosti Ústředního kontrolního
a zkušebního ústavu zemědělského,
aby ústav a jeho pobočky i na úseku živočišné
výroby plně zajišťovaly úkoly státního
zkušebního orgánu.
Diskuse se též dotkla způsobu, jak je v praxi
do života uváděno usnesení ÚV
KSČ o úzkém spojení školy se
životem. Těmito otázkami se zabývala
nedávná konference o komunistické výchově,
uspořádaná ministerstvem školství
a kultury. O složité společenské problematice
výchovy mládeže a dalšího rozvoje
školství bude jednat i nejbližší
plenární zasedání ÚV KSČ.
V současné době se ministerstvo školství
a kultury zabývá problematikou výrobní
práce žáků. Ukazuje se, že vybavení
škol i hospodářská situace některých
závodů nedává možnost v plné
míře zajistit vhodná pracoviště
a přiměřené kvalifikované práce
pro žáky středních a vysokých
škol. Nároky na závody vzhledem ke stále
stoupajícímu počtu žáků
rostou a v řadě závodů nejsou prostředky
k úhradě odměn žákům za
vykonanou práci. Tak vznikají jisté rozpory
mezi koncepcí a možností jejího provádění.
Je ovšem jisté, že výrobní práce
by byla na daleko vyšší úrovni, kdyby
závody důsledně a odpovědně
plnily všechna usnesení a opatření vydaná
v této věci.
Na druhé straně však pro změny výrobních
programů při přestavbách závodů
a pro další ekonomické a technické potíže
dočasného rázu je nutno přechodně
snížit rozsah nároků na závody,
to jest o něco zkrátit rozsah výrobní
práce.
Výnos upravující tato přechodná
opatření již vyšel. Lze očekávat,
že při sníženém počtu hodin
bude možno lépe vystřídat na daných
pracovištích více tříd a závody
tak budou moci věnovat žákům intenzívnější
pozornost, a hlavně budou moci umístit žáky
tak, aby nekonali práce pomocné, ale takové,
kde se seznamují s novou technikou.
Na vysokých školách se s ohledem k celkové
koncepci výchovy studentů a poslání
absolventů vysokých škol uvažuje o zrušení
výrobní práce a o jejím nahrazení
odbornou praxí ve vyšších ročnících.
A nyní dovolte ještě několik údajů
k dílčím problémům. Soudruh
poslanec Červinka hovořil o obtížích
při teplofikaci Gottwaldova. Vláda byla v této
věci informována o tom, že dosavadní
jednání resortů dávají předpoklady
pro úspěšné vyřešení
otázky zajištění tepla pro město
Gottwaldov. Pro nejbližší období let 1964-1967
je řešena i otázka zvýšení
dodávky tepla v zimním období omezením
výroby elektřiny v teplárně n. p.
Svit, Gottwaldov.
Zbývá ještě vyřešit otázku
současného i budoucího provozu parovodů
v souvislosti s předpokládaným dalším
růstem spotřeby tepla pro bytovou výstavbu
i pro průmysl v Gottwaldově. V této věci
dosud trvá rozpor, jehož podstata spočívá
v tom, že n. p. Svit odmítá další
provoz parovodů a dožaduje se, aby je provozoval národní
výbor. Podnik Svit žádá, aby byla znovu
projednána i otázka investorství výstavby
špičkového zdroje o výkonu 50 gigakalorií
za hodinu v tom smyslu, aby investorství tohoto zdroje
bylo převedeno z n. p. Svit na národní výbor.
Tyto zbývající problémy budou řešeny
v nejbližší době.
K oprávněné kritice soudružky poslankyně
Jiráskové na špatnou kvalitu živičných
vozovek sděluji, že od 1. října letošního
roku vstoupí v platnost nová čs. státní
norma, podle níž se sníží procento
parafinu v živici. Tím bude problém špatné
kvality živic vyřešen.
Dodržování stanovené kvality živice
bude zajištěno tak, že ve výrobních
podnicích chemického průmyslu, kde se živice
vyrábí, bude zavedena od 1. října
1964 výstupní kontrola, složená též
z pracovníků silničních staveb.
Předložili jsme vám, soudružky a soudruzi,
souhrnnou informaci o opatřeních, která byla
učiněna na základě podnětů
a kritiky vámi vznesených v předcházející
plenární schůzi Národního shromáždění
při rozpravě o vládním prohlášení.
V této informaci shrnujeme odpověď na všechny
podstatné otázky. Některé další
dílčí otázky, jejichž řešení
je plně v pravomoci hospodářských
a místních orgánů, vyřizují
tyto orgány a vláda bude vyřízení
sledovat.
Soudruzi a soudružky, pro další realizaci linie
XII. sjezdu KSČ byl na poradě předsednictva
ÚV KSČ s vládou konané 14. září
t. r. vytyčen pracovní program ÚV KSČ
a vlády, zaměřeny na dořešení
ekonomických a politických otázek v příštím
období.
Jsme přesvědčeni, že širší
uplatňování kontrolní funkce Národního
shromáždění vedené s cílem
konkrétně zabezpečovat společenské,
všelidové zájmy pracujících,
se stane důležitou pomocí vládě
při plnění tohoto pracovního programu.
(Potlesk.)