Čtvrtek 24. září 1964

Tak zejména soudruh posl. Proškovec upozorňoval na ekonomické výhody, které přináší uplatnění moderní techniky při manipulaci s materiálem. Dovolte mi proto seznámit vás podrobněji s opatřeními, která v této oblasti připravuje Státní komise pro rozvoj a koordinaci vědy a techniky. Za účasti pracovníků z ministerstev a z výzkumných ústavů byla vypracována technickoekonomická koncepce rozvoje mechanizace při manipulaci s materiálem, která se stala výchozím podkladem pro sestavení návrhu základních úkolů pro plán rozvoje vědy a techniky na léta 1966 až 1970. Základní úkoly se týkají mezioperační manipulace, meziobjektové dopravy, modernizace skladového hospodářství a obalové techniky a jsou rozepsány na jednotlivé resorty tak, aby postupná realizace do r. 1970 umožnila dosáhnout ve spojení s opatřeními technologického rozvoje úspory ve výši 70 000 pracovníků.

Pro rok 1965 a pro výhled na rok 1966 byl vypracován program modernizace manipulace s materiálem, obsahující projektově připravené a investičně zabezpečené akce. Tento program projednala vláda 19. srpna 1964. Úkoly vyplývající z programu pro oblast zvýšení technické úrovně výroby jsou zahrnuty ve směrných úkolech plánu rozvoje vědy a techniky na léta 1965-1966. Realizace centrálně sledovaných akcí v roce 1965 umožní dosáhnout relativních úspor ve výši asi 5500 pracovníků.

Pro období let 1966-1970 se Státní komise pro rozvoj a koordinaci vědy a techniky zaměřuje na technickoorganizační a projektovou přípravu dlouhodobého programu na léta 1966-1970 a na zajištění odpovídající výroby mechanizačních prostředků, zejména výroby zařízení pro mezioperační dopravu, pro skladové hospodářství, pro paletizaci a kontejnerizaci, protože zatím předpokládaný rozvoj výroby těchto prostředků by ještě neumožňoval plně zabezpečit realizaci všech navržených akcí. Strojírenská ministerstva proto zpracovávají v současné době návrh rozvoje výroby těchto prostředků do roku 1970.

Další diskusní vystoupení v rozpravě k vládnímu prohlášení se dotýkala perspektiv spotřebního průmyslu a potravinářského průmyslu a zejména rozebírala s tím související otázku současného neuspokojivého stavu základních fondů v těchto odvětvích. Dovolte proto, abychom informovali Národní shromáždění, jak se podle současného stavu prací na plánu do roku 1970 uvažuje o rozvoji těchto odvětví.

Především se posiluje úloha spotřebního a potravinářského průmyslu zvýšením podílu investic, neboť současně s rozvojem výroby v obou odvětvích musí dojít k jejich postupné rekonstrukci. Otázka potřebného rozsahu investic pro tento účel v uvedených odvětvích ještě není uzavřena a zpřesňuje se v souvislosti s dalšími prácemi na plánu do r. 1970.

Spotřebnímu průmyslu připadají náročné úkoly. Musí kromě krytí domácí spotřeby rozšířit tradiční vývozy z domácích surovin a nadto ještě zvládnout novou surovinovou základnu - syntetická vlákna v textilním průmyslu. Změna struktury ve spotřebním průmyslu se projevuje tím, že má dojit ke zvýšení výroby skla a jemné keramiky.

V potravinářském průmyslu je rozvoj výroby zaměřen na obory zpracovávající živočišné produkty a na obnovu a rozvoj tradičních vývozních oborů, zejména výroby cukru a sladu. Počítá se s výstavbou a s rekonstrukcí mlékáren, s doplněním jejich sítě a s obnovou asi 1/4 nevyhovujících kapacit. Investiční prostředky, s nimiž se uvažuje v plánu do roku 1970 pro cukrovarský průmysl, znamenají polovinu hodnoty základních fondů cukrovarů.

Počítá se též se zlepšením územního rozložení výroby, jehož se dosáhne především budováním pivovarů a cukrovarů na Slovensku.

Některé konkrétní akce ke zlepšení situace v potravinářském průmyslu probíhají nebo jsou připravovány ovšem již v letošním roce. Dovolte, abych se poněkud podrobněji zmínil o Jihočeském kraji, o němž mluvila ve svém diskusním vystoupení s. poslankyně Kolářová.

V letech 1965-1966 bude probíhat výstavba mlékárny v Plané nad Lužnicí, kde bude získána výrobní kapacita 110 tis. litrů zpracovaného mléka denně a 2200 m3 mrazírenských prostorů pro máslo. Mimo to již letos se rekonstruují mlékárny v Českých Budějovicích a v Českém Krumlově. V letošním roce byla též zahájena rekonstrukce mrazírny v masokombinátu v Písku a vloni byl dán do provozu masokombinát ve Vimperku.

U Jihočeských pivovarů se, připravuje rekonstrukce pivovaru Budvar. Bude zahájena v r. 1966 a bude probíhat postupně - bez jakéhokoliv omezení provozu - do r. 1972, čímž se zajistí zvýšení výroby piva zhruba o 180 tis. hl za rok.

Pokud jde o skladovací prostory, budou v letošním roce dány do provozu sklady v konzervárnách v Táboře, ve Veselí nad Lužnicí a v Českých Budějovicích.

V drůbežářském oboru bude koncem letošního roku dán do provozu závod ve Vodňanech s celkovou kapacitou 2500 tun zabité drůbeže a 60 mil. kusů vytříděných vajec za rok. Mimo to zde bude dána do provozu mrazírna a chladírna o 4000 m3 prostoru.

A ještě poznámka k neuspokojivému stavu přejímacích míst a zařízení pro cukrovku, o nichž hovořil soudruh poslanec Spáčil. Tento stav má řadu příčin, mimo jiné i tu, že existuje velký počet malých přejímacích míst, na kterých je naprosto neekonomické budovat stálá mechanizační zařízení.

Tuto situaci se snaží ministerstvo potravinářského průmyslu zlepšit zaváděním pohyblivých mechanizačních prostředků, jako jsou vyklápěcí můstky apod., dále se ve zvýšené míře používá autobagrů a mechanických lopat, které si také cukrovary na dobu kampaně vypůjčují od jiných podniků. A nyní k některým otázkám občanské a bytové výstavby.

Soudruh poslanec Mjartan upozorňoval na to, že by se mechanické chápání a uplatňování kategorizace obcí na spádové a ostatní mohlo stát brzdou individuální bytové výstavby. Takovéto upozornění bylo zcela na místě. Proto také v opatřeních, která přijala vláda koncem srpna ke zvýšení účasti obyvatelstva na řešení bytového problému, s nimiž jste se jistě seznámili, je uplatněna zásada, že se bytová výstavba ať individuální nebo družstevní umísťuje a zvýhodňuje tam, kde se novou bytovou výstavbou pomáhají vytvářet podmínky pro stabilizaci pracovníků jak v průmyslu, tak v zemědělství.

Soudruh poslanec Poledňák tlumočil upozornění kulturního výboru NS, aby se nestavěla kulturní zařízení ve všech spádových obcích, neboť by vzhledem k veliké hustotě našeho osídlení mnohá z nich zůstala nevyužita. Problematikou vybavenosti venkovských sídlišť se vláda zabývala již v r. 1962. Podle těchto opatření je nutno řešit vybavení sídlišť kulturními zařízeními v souladu se zpřesňováním optimální sítě občanské vybavenosti. Za tyto práce spoluodpovídají krajské národní výbory. Je proto nejen možno, ale je bezpodmínečně nutno zkoumat oprávněnost každé takovéto investice konkrétně, na základě prověřených potřeb a ve vztahu k potřebám okolních sídlišť. Je pochopitelné, ze přísnou hospodárnost lze těžko zabezpečit pouze přísně formulovanými centrálními směrnicemi a že mnoho záleží na tom, aby všechny orgány, do jejichž pravomoci příslušná rozhodování připadají, bedlivě střežily soulad mezi uspokojováním místních potřeb a celospolečenských zájmů.

Vláda se spoléhá i na vaši pomoc, soudruzi poslanci, při důsledném prosazování této zásady.

Soudruh poslanec Červinka se ve svém vystoupení dotkl další závažné otázky naší výstavby, totiž otázky, na kterých plochách stavět. Je jisté, že nemůžeme pokračovat v tendencích umisťovat novou výstavbu jen na volné plochy a zabírat tak stále další a další zemědělskou půdu pro stavební účely. Situace je ovšem obtížná v tom, jak na to správně upozornil soudruh poslanec Červinka, že nemůžeme vždy využít stavebního místa uvnitř zastavěného území, protože jednak pro provedení asanací se nedostávají prostředky, jednak asanace znamená v mnoha případech ztrátu ještě upotřebitelných bytových jednotek. Vlastní řešení tu nemůže být svazováno nějakým přesným generálním pokynem, protože řešení každého sídliště musí respektovat místní faktory a podmínky a příslušný územní plán teprve v syntéze ekonomického, výtvarného a technického řešení musí dát odpověď, které řešení je nejvýhodnější. V každém případě musíme ovšem naprosto nekompromisně a přísně chránit zemědělskou půdu před neodůvodněným zabíráním a vláda připravuje další opatření v tomto směru. V nejbližší době vám předložíme příslušné zákonodárné návrhy.

Otázkou postavení investora ve složitých vztazích k projektantům a dodavatelům se zabýval poslanec soudruh Fleyberk, když doporučoval posílit postavení investora. Mohu říci, že Státní komise pro investiční výstavbu již přijala některá opatření k řešení těchto problémů, a to na úseku přípravy staveb a pokud jde o prémiování projektantů a dodavatelů. Celkové řešení vztahů v investiční výstavbě bude však pojato jako součást zásad zlepšení plánovitého řízení národního hospodářství.

Nedostatky v zásobování našeho trhu standardním punčochovým zbožím a některými druhy obuvi se projevují již delší dobu a jsme si vědomi, že se v obchodech projevují tak, jak o nich mluvila soudružka poslankyně Jirásková. Vláda se snaží o zlepšení této situace a do vládního usnesení o směrných úkolech pro vypracování návrhu plánu rozvoje národního hospodářství na r. 1965 byl pojat úkol zabezpečit ve spotřebním průmyslu a v zahraničním obchodě maximální dodávky kožené obuvi s cílem dosáhnout zvýšení až o 2,5 mil. párů a další zvýšení dodávek standardních punčoch a ponožek rovněž až o 2,5 mil. párů. Podle současného stavu prací na plánu pro r. 1965 je tento úkol u obuvi již téměř zajištěn a na zajištění dodávek punčoch se ještě dále pracuje. Vláda rovněž dala příkaz, aby se zvýšily dodávky pletařských strojů a tak rozšířily kapacity našeho pletařského průmyslu.

Rozprava k vládnímu prohlášení se dotkla rovněž několika důležitých otázek dalšího rozvoje našeho zemědělství. Jde především o to, jak nejlépe z hlediska potřeb dalšího rozvoje zemědělství organizovat zemědělskou investiční výstavbu. Soudruzi poslanci Sopr a Spáčil doporučovali, aby z části stávajících stavebních organizací byly zřízeny v okresech specializované zemědělské stavební podniky, které by byly plně odpovědny za zemědělskou investiční výstavbu a které by ji prováděly dodavatelským způsobem. Potřeba posílit a specializovat stavební kapacity určené pro provádění zemědělské výstavby je nesporná. Zatím se však různí názory na to, jakou organizační formu zvolit, aby těch prostředků, které máme k dispozici - a to se týká jak výrobně technické základny, tak i odborných kádrů, - bylo co nejúčelněji využito, krátce, jak na to jít, abychom zemědělské investiční výstavbě výrazně a trvale pomohli. Musíme přitom uvážit nejen současný stav a současné potřeby, ale přihlédnout i k budoucímu vývoji, k tomu, že se výstavba zemědělských objektů bude svým charakterem stále více blížit průmyslové výstavbě. Tyto otázky se všestranně zkoumají a zabývají se jimi obě zúčastněná ministerstva zemědělství i stavebnictví, aby rozhodující orgány měly dostatek podkladů pro správné rozhodnutí. Všichni máme dost zkušeností s tím, že často ne dost dobře promyšlená organizační struktura dlouhou dobu nepříznivě ovlivňovala výrobní proces i hospodářské výsledky. V současné době se na vyšetření této otázky pracuje pod vedením soudruha místopředsedy vlády Pillera.

Pokud jde o metody práce výrobních zemědělských správ, je nutno souhlasit s názory, že je potřeba ustavičně se jimi zabývat a hodnotit jejich práci podle toho, jak se projevuje přímo v hospodářských výsledcích družstev. Je také nutno neustále usilovat o to, aby výrobní zemědělské správy byly oproštěny od všeho zbytečného administrování. V tom vidíme též jednu z důležitých cest, jak plně prosadit zásadu, že odborníci z výrobní správy mají pomáhat přímo v zemědělských závodech. Ministerstvo zemědělství za tím účelem už letos omezilo rozsah výkaznictví a účetní administrativy a uvažuje se ještě o dalších zjednodušeních od příštího roku. Letos je též zaváděna nová metodika plánování zemědělské výroby, která má vést nejen k omezení administrativních prací, ale především ke zvýšení iniciativy zemědělských závodů při sestavování výrobních plánů.

V diskusi se též mluvilo o tom, že je třeba vytvářet a ustavičně posilovat dobré vztahy mezi pracovníky zemědělských závodů a nákupních organizací a budovat je na vzájemné důvěře. Na příkladu stále se vlekoucích sporů mezi zemědělskými závody a mlékárnami kolem zjišťování tučnosti dodávaného mléka je vidět, že máme na tomto poli co dohánět. Vztahy vzájemné důvěry je třeba budovat na přesném plnění vzájemných povinností. Právní předpoklady pro to jsou vytvořeny vydáním novým základních podmínek nákupu zemědělských výrobků, které platí od 1. července t. r. Jde teď o to, aby družstva plně využívala svých oprávnění a např. v případě sporu o tučnost dodaného mléka trvala na jeho přezkoušení nestranným zkušebním ústavem. Ministerstvo zemědělství v krátké době předloží návrh na prohloubení činnosti Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského, aby ústav a jeho pobočky i na úseku živočišné výroby plně zajišťovaly úkoly státního zkušebního orgánu.

Diskuse se též dotkla způsobu, jak je v praxi do života uváděno usnesení ÚV KSČ o úzkém spojení školy se životem. Těmito otázkami se zabývala nedávná konference o komunistické výchově, uspořádaná ministerstvem školství a kultury. O složité společenské problematice výchovy mládeže a dalšího rozvoje školství bude jednat i nejbližší plenární zasedání ÚV KSČ. V současné době se ministerstvo školství a kultury zabývá problematikou výrobní práce žáků. Ukazuje se, že vybavení škol i hospodářská situace některých závodů nedává možnost v plné míře zajistit vhodná pracoviště a přiměřené kvalifikované práce pro žáky středních a vysokých škol. Nároky na závody vzhledem ke stále stoupajícímu počtu žáků rostou a v řadě závodů nejsou prostředky k úhradě odměn žákům za vykonanou práci. Tak vznikají jisté rozpory mezi koncepcí a možností jejího provádění. Je ovšem jisté, že výrobní práce by byla na daleko vyšší úrovni, kdyby závody důsledně a odpovědně plnily všechna usnesení a opatření vydaná v této věci.

Na druhé straně však pro změny výrobních programů při přestavbách závodů a pro další ekonomické a technické potíže dočasného rázu je nutno přechodně snížit rozsah nároků na závody, to jest o něco zkrátit rozsah výrobní práce.

Výnos upravující tato přechodná opatření již vyšel. Lze očekávat, že při sníženém počtu hodin bude možno lépe vystřídat na daných pracovištích více tříd a závody tak budou moci věnovat žákům intenzívnější pozornost, a hlavně budou moci umístit žáky tak, aby nekonali práce pomocné, ale takové, kde se seznamují s novou technikou.

Na vysokých školách se s ohledem k celkové koncepci výchovy studentů a poslání absolventů vysokých škol uvažuje o zrušení výrobní práce a o jejím nahrazení odbornou praxí ve vyšších ročnících.

A nyní dovolte ještě několik údajů k dílčím problémům. Soudruh poslanec Červinka hovořil o obtížích při teplofikaci Gottwaldova. Vláda byla v této věci informována o tom, že dosavadní jednání resortů dávají předpoklady pro úspěšné vyřešení otázky zajištění tepla pro město Gottwaldov. Pro nejbližší období let 1964-1967 je řešena i otázka zvýšení dodávky tepla v zimním období omezením výroby elektřiny v teplárně n. p. Svit, Gottwaldov.

Zbývá ještě vyřešit otázku současného i budoucího provozu parovodů v souvislosti s předpokládaným dalším růstem spotřeby tepla pro bytovou výstavbu i pro průmysl v Gottwaldově. V této věci dosud trvá rozpor, jehož podstata spočívá v tom, že n. p. Svit odmítá další provoz parovodů a dožaduje se, aby je provozoval národní výbor. Podnik Svit žádá, aby byla znovu projednána i otázka investorství výstavby špičkového zdroje o výkonu 50 gigakalorií za hodinu v tom smyslu, aby investorství tohoto zdroje bylo převedeno z n. p. Svit na národní výbor. Tyto zbývající problémy budou řešeny v nejbližší době.

K oprávněné kritice soudružky poslankyně Jiráskové na špatnou kvalitu živičných vozovek sděluji, že od 1. října letošního roku vstoupí v platnost nová čs. státní norma, podle níž se sníží procento parafinu v živici. Tím bude problém špatné kvality živic vyřešen.

Dodržování stanovené kvality živice bude zajištěno tak, že ve výrobních podnicích chemického průmyslu, kde se živice vyrábí, bude zavedena od 1. října 1964 výstupní kontrola, složená též z pracovníků silničních staveb.

Předložili jsme vám, soudružky a soudruzi, souhrnnou informaci o opatřeních, která byla učiněna na základě podnětů a kritiky vámi vznesených v předcházející plenární schůzi Národního shromáždění při rozpravě o vládním prohlášení. V této informaci shrnujeme odpověď na všechny podstatné otázky. Některé další dílčí otázky, jejichž řešení je plně v pravomoci hospodářských a místních orgánů, vyřizují tyto orgány a vláda bude vyřízení sledovat.

Soudruzi a soudružky, pro další realizaci linie XII. sjezdu KSČ byl na poradě předsednictva ÚV KSČ s vládou konané 14. září t. r. vytyčen pracovní program ÚV KSČ a vlády, zaměřeny na dořešení ekonomických a politických otázek v příštím období.

Jsme přesvědčeni, že širší uplatňování kontrolní funkce Národního shromáždění vedené s cílem konkrétně zabezpečovat společenské, všelidové zájmy pracujících, se stane důležitou pomocí vládě při plnění tohoto pracovního programu. (Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP