Předseda Národního shromáždění
Laštovička a místopředsedové
dr. Škoda, dr. Kyselý, Leflerová.
Členové předsednictva ÚV KSČ
předseda vlády Lenárt, první
tajemník ÚV KSS Dubček, dr. Dolanský,
Fierlinger, Hendrych, předseda Slovenské národní
rady Chudík, Kolder, místopředseda
vlády Šimůnek; kandidáti předsednictva
ÚV KSČ inž. Kapek, Sabolčík,
Vaculík; tajemník ÚV KSČ Penc;
místopředsedové vlády Černík,
Krajčír, Piller; ministři dr. h. c. Plojhar,
dr. Neuman, David, Dvořák, Korčák
Krutina, Machačová-Dostálová, Majling,
Poláček, inž. Takáč, Uher,
inž. Krejčí, inž. Burian,
dr. Císař, Hamouz, Pesl, dr. Vlasák.
274 poslanců podle prezenční listiny.
Z Kanceláře NS: Vedoucí Kanceláře
NS Kováčik.
Předseda NS Laštovička (zvoní)
Soudružky a soudruzi poslanci, zahajuji přerušenou
schůzi Národního shromáždění.
Dříve než přikročíme k
rozpravě k vládnímu prohlášení,
navrhuji, abychom projednali pátý bod pořadu,
kterým je
5. Zpráva mandátového výboru Národního
shromáždění o ověření
platnosti volby poslanců Národního shromáždění
Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)
Nejsou.
Zprávu mandátového výboru přednese
jeho předseda poslanec Antonín Pospíšil,
dávám mu slovo.
Předseda mandátového výboru posl.
Pospíšil: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci!
Mandátový výbor Národního shromáždění
prověřil podle čl. 55 ústavy a §
54 odst. 1 zákona č. 34/64 Sb., o volbách
do Národního shromáždění
a do národních výborů, platnost volby
jednotlivých poslanců Národního shromáždění,
kteří byli zvoleni dne 14. června 1964 a
pověřil mne jako předsedu výboru,
abych vám podal zprávu o výsledcích
práce výboru.
Jak bylo uvedeno ve zprávě Ústřední
volební komise Národní fronty, konaly se
volby do Národního shromáždění,
národních výborů všech stupňů
a volby soudců okresních soudů v období,
kdy všechen náš lid plní úkoly
dané XII. sjezdem KSČ a v soustředěném
úsilí v závodech a na polích pracuje
k zabezpečení hospodářského
plánu letošního roku, kdy se celá naše
vlast připravuje k 20. výročí Slovenského
národního povstání a 20. výročí
osvobození Československa Sovětskou armádou.
V celém volebním období se projevila velká
aktivita občanů, všech společenských
organizací a celé Národní fronty.
O tom svědčí pracovní výsledky
za prvních 5 měsíců letošního
roku i nemalé úspěchy v péči
o zvelebení obcí.
Příprava voleb, volební výsledky,
radostný průběh volebního dne dokumentují
politickou a morální jednotu našeho lidu, jeho
souhlas s politikou KSČ i důvěru ke kandidátům
Národní fronty. Tato jednota a sepětí
lidu se stranou jsou pevným základem pro další
rozvoj naší vyspělé socialistické
společnosti, pro vytvoření podmínek
budoucího přechodu ke komunismu.
Soudružky a soudruzi poslanci, dosavadní Národní
shromáždění bylo zvoleno dne 12. června
1960. Poněvadž podle ústavy se Národní
shromáždění volí na dobu 4 let,
vyhlásilo předsednictvo NS podle článku
60, odst. 4 ústavy volby do Národního shromáždění
na neděli 14. června 1964. Zároveň
stanovilo podle zákona č. 34/1964 Sb., o volbách
do Národního shromáždění
a do národních výborů, volební
obvody pro volby do Národního shromáždění.
Seznam těchto 300 volebních obvodů zveřejnilo
předsednictvo NS v zákonné lhůtě
dne 1. března 1964 ve Sbírce zákonů
Československé socialistické republiky.
Volební obvody byly vytvořeny v souladu s volebním
zákonem při důsledném uplatnění
zásady rovnosti volebního práva. Odpovídaly
v podstatě stanoveným volebním obvodům
pro volby do Národního shromáždění
v r. 1960, jejichž vytvoření se osvědčilo.
Stanovením volebních obvodů byly vytvořeny
předpoklady pro dobrou práci poslanců s voliči.
Volební obvody nepřesahují hranice kraje
a většinou nepřesahují ani hranice okresů,
a tak umožní dobrou součinnost a koordinaci
práce poslanců NS s prací národních
výborů a jejich poslanci.
Na volbách poslanců NS se účastnilo
ve všech volebních obvodech 9,432.47 voličů,
kterým byly vydány hlasovací lístky,
tedy 99,42 % voličů zapsaných do voličských
seznamů. Tito voliči odevzdali 9 418 349 platných
hlasovacích lístků, z nichž 9 412 309
bylo odevzdáno pro kandidáty Národní
fronty. Hlasovalo tedy pro kandidáty Národní
fronty ve všech volebních obvodech 99,94 % voličů.
Ústřední volební komise Národní
fronty konstatovala, že za poslance NS bylo zvoleno všech
300 navržených kandidátů Národní
fronty, provedla jejich zaregistrování a zápis
o registraci s ostatními doklady předložila
mandátovému výboru. Po prozkoumání
zápisů o registraci kandidátů na poslance,
dále zápisů o hlasování vyhotovených
obvodními volebními komisemi a jiného materiálu,
předloženého Ústřední
volební komisí Národní fronty, mandátový
výbor zjistil, že všichni kandidáti Národní
fronty zaregistrovaní pro volby do Národního
shromáždění obdrželi ve volbách
nadpoloviční většinu všech platných
hlasů, přičemž se hlasování
zúčastnilo více než polovina počtu
voličů, kteří měli v jednotlivých
volebních obvodech právo hlasovat, a byli tedy ve
smyslu §§ 50 a 53 zák. č. 34/1964 Sb.,
o volbách do Národního shromáždění
a do národních výborů, zvoleni za
poslance.
Mandátový výbor zjistil, že volby byly
provedeny ve všech 300 volebních obvodech v plném
souhlasu se zákonnými předpisy o volbách
do Národního shromáždění.
Při prověřování bylo zjištěno,
že ani Ústřední volební komisi
Národní fronty, ani mandátovému výboru
NS nedošly žádné stížnosti
nebo oznámení na porušení zákonných
ustanovení o volbách do Národního
shromáždění. Mandátový
výbor proto mohl konstatovat, že všech 300 poslanců
bylo právoplatně zvoleno a že není důvodu
pro zrušení voleb v kterémkoli volebním
obvodu.
Soudružky a soudruzi poslanci, ze všech důvodů,
které jsem ve zprávě uvedl, navrhuji, aby
Národní shromáždění schválilo
předloženou písemnou zprávu mandátového
výboru a ověřilo tak platnost voleb všech
zvolených poslanců Národního shromáždění.
(Potlesk.)
Předseda NS Laštovička: Děkuji
předsedovi mandátového výboru poslanci
Pospíšilovi za přednesenou zprávu.
Jsou nějaké dotazy nebo připomínky?
(Nebyly.)
Kdo souhlasí s návrhem usnesení tak, jak
je obsaženo ve zprávě mandátového
výboru, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
schválilo zprávu mandátového výboru
a ověřilo tak platnost volby všech 300 poslanců
Národního shromáždění
zvolených ve volbách dne 14. června 1964.
Nyní přikročíme k rozpravě
k vládnímu prohlášení, do níž
se přihlásili tito poslanci:
Švec
Zíma Rudolf
dr. Kučera
Proškovec
Černý
Pešák
Fleyberk
Kuropka
Gemrot
Červinka Vincenc
Jirásková
Krček
Kovářová
Spáčil
Sopr
Mjartan
Kolářová
Štefánik
Poledňák
Voleník
Lapárová
Leflerová
Dávám slovo prvému přihlášenému
řečníkovi posl. Švecovi.
Posl. Švec: Súdružky, súdruhovia!
Na predvolebných schôdzkach, keď sme oboznamovali
voličov s dosiahnutými výsledkami a s úlohami
budúcich období, občania vysoko hodnotili
doterajšie opatrenia Ústredného výboru
strany a vlády, prijaté na urýchlené
riešenie hospodárskej situácie. No, boli vnesené
aj vážne kritické pripomienky na adresu niektorých
závodov, podnikov i ministerstiev, ktoré nesvedčia
o dobrej úrovni riadenia a kontroly v týchto organizáciách.
Keď hovoríme o úrovni riadenia, často
si nesprávne zužujeme tento problém len na
úzky okruh ľudí - riaditeľov závodov
či podnikov, prípadne ich námestníkov.
Je pravda, že riaditeľ a jeho námestníci
môžu a musia podstatne ovplyvniť úroveň
a formy riadenia. Koniec koncov fakt, či podnik plní
svoje spoločenské poslanie, závisí
od celého osadenstva závodu hlavne však od
desiatok a stoviek technicko-hospodárskych pracovníkov.
Teda keď sa posudzuje úroveň riadenia, posudzuje
sa práca celého riadiaceho aparátu majstrov,
plánovačov, konštruktérov, technológov,
pracovníkov vývoja a výskumu atď.
Neoddeliteľnou súčasťou riadiaceho procesu
je a musí byť kontrola toho, čo bolo vykonané
v zmysle zásady, "kto riadi - kontroluje". Čím
vyšší hospodársky pracovník z hľadiska
právomoci a zodpovednosti, tým viac času
by mal venovať priamej kontrolnej činnosti. Niekoľkokrát
už bolo podtrhnuté, že práve podceňovanie
tejto zásady bola jedna z príčin neplnenia
úloh národohospodárskeho plánu. Ešte
stále sa stretávame s takým zjavom, že
vedúci pracovníci "nemajú čas
na kontrolu" preto, že vraj zaisťujú plnenie
plánu, akoby kontrola nebola súčasťou
tejto činnosti a preto namiesto toho, aby sa dôsledne
kontrolovali prijaté opatrenia, ako sa ony plnia, aká
je ich účinnosť - vyrábajú sa
nové príkazy, obežníky, smernice a pod.
Proste namiesto toho, aby sa riadilo, sa úraduje.
Môžem z praxe uviesť príklady, keď
zaistenie niektorých celoštátne vážnych
úloh bolo "zabezpečované" desiatkami
príkazov od ministra počínajúc, cez
združenie, VHJ, končiac závodom a nakoniec
úkol predsa splnený nebol.
Často sa stáva, že riadiace orgány a
tu nám na mysli skutočne riaditeľov a ich námestníkov
- trávia hodne času na nepružných, výrobe
nepomáhajúcich poradách na "najvyššej"
úrovni, služobných cestách, schôdzach,
aktívoch a pod. tak, že im skutočne málo
času zostáva na priamy styk s pracoviskom, aby bezprostredne
poznali skutočný stav veci. Poznám príklady,
keď riaditelia podnikov sa musia osobne zúčastňovať
pravidelne 2-3krát týždenne na rôznych
poradách, mimo sídla podniku. Bolo by preto správne
prijať také opatrenia, ktoré by stanovovali,
kto má právo a v ktorých prípadoch
zvolávať riaditeľov podnikov na porady. Pritom
by mala platiť zásada, že to môže
byť osobne len priamy vedúci - teda riaditeľov
podnikov - riaditeľ združenia, priamo ministri. Za porušenie
tejto zásady by sa mali vyvodzovať prísne uzávery.
Takýto hospodárski pracovníci sú nútení
potom spoliehať sa na písomné zprávy
o plnení plánu, rôzne hlásenia, výkazy,
zvolávajú porady, na ktorých sa všetko
rieši a nič sa nevyrieši dôsledne, do podstaty
veci. Pri takomto a podobnom štýle práce zodpovednosť
za nepriaznivé výsledky a hmotná zainteresovanosť
na nepriaznivých výsledkoch vedie až k tomu,
že niektorí vedúci pracovníci trpia,
alebo dávajú pokyn k tomu, aby sa umele skresľovali
výsledky plnenia plánu, prehliadajú chyby,
ktorých sa podriadení pracovníci v snahe
splniť plán za každú cenu, dopúšťajú.
Previerka orgánmi ľudovej kontroly ukázala,
že v n. p. Slovnaft Bratislava, bolo na priamy príkaz
zodpovedných hospodárskych vedúcich v decembri
minulého roku, neoprávnene započítané
do plnenia plánu 16 700 ton nafty a 2200 ton benzínu.
Ukázalo sa, že časť nafty nezodpovedala
normám ČSN z hľadiska kvality a časť
bola určená ako polotovar, no i napriek tomu bola
koncom roku započítaná do hotových
výrobkov. Začiatkom januára 1964 bola z hotových
výrobkov - znovu prevedená do polotovarov. Alebo
iný príklad. Na porade u riaditeľa Ľahkých
stavebných hmôt závod Tlmače, bolo
dohodnuté, započítať do plnenia plánu
za január 5 % nevyrobených výrobkov - preto,
aby pracovníkom bolo možné vyplatiť prémie.
Pritom neplnenie plánu bolo zapríčinené
tým, že vedenie závodu sa včas nepostaralo
o plánované opravy rozhodujúceho výrobného
zariadenia.
Netreba dlho zdôvodňovať, že takéto
metódy a forma riadenia sú na škodu ako osadenstva
toho ktorého podniku, tak i celej spoločnosti, pretože
skresľovaním skutočnosti sa odvádza
pozornosť od riešenia problémov a nevytvárajú
sa predpoklady pre rozvíjanie iniciatívy pracujúcich.
Jedným z predpokladov úspešného plnenia
úloh je poznať včas a na vedeckých základoch
postavený plán na budúce obdobie. S. Lenárt
- predseda vlády nás včera informoval, aké
budú prevedené opatrenia, aby národohospodársky
plán na budúce obdobie bol včas vyjasnený,
schválený a rozpísaný až na výrobné
závody. Treba po pravde povedať, že v minulom
volebnom období pozdné vyjasnenie plánov
na úrovni centrálnych orgánov, bolo často
kritizované. Včasné vyjasnenie plánu
zo strany centrálnych riadiacich orgánov - to je
len jedna stránka veci. Na druhej strane pôjde o
to, aby nižšie riadiace orgány považovali
plán za jeden z hlavných dokumentov, podľa
ktorého sa má a musí riadiť celá
organizácia. Chce to proste, aby sa plánom venovala
náležitá vážnosť, aby mali
autoritu celého osadenstva podniku.
Príklady, ktoré uvediem, tomu ovšem nenasvedčujú.
Ľahké stavebné hmoty, závod Tlmače
mali v r. 1963 od nadriadeného orgánu 4krát
menený plán, pričom posledná zmena
bola prevedená až 18. 1. 1964. Podobne i n. p. Slovnaft
Bratislava menil v priebehu r. 1963 výrobným závodom
č. 1 a 2 často operatívny rozpis plánu.
Stávalo sa tak v prevažnej miere ku koncu jednotlivých
mesiacov, ba dokonca v 11 prípadoch i po skončení
mesiaca. Mesačné úlohy vo viacerých
prípadoch boli výrobným strediskám
upravené podľa dosiahnutej skutočnosti. Takéto
prípady "stability a vážnosti plánu"
by nemali mať miesta v našej plánovacej praxi,
pretože podlamuje autoritu plánu, plán nepodnecuje
robiť zásahy na odstraňovanie nedostatkov.
Takýmto nesprávnym a dodatočne opravovaným
plánom sa hrubo porušuje štátna a plánovacia
disciplína.
Na konferencii predsedov závodných organizácií
KSČ s. Novotný - prvý tajomník ÚV
strany a prezident republiky, ako aj s. Lenárt - predseda
vlády, niekoľkokrát vyzdvihli do popredia otázky
zvyšovania osobnej zodpovednosti za zverené úlohy.
Veľká väčšina našich pracujúcich
cíti za plnenie či neplnenie úloh osobnú,
morálnu, ale aj hmotnú zodpovednosť. Žiaľ,
stretávame sa často i s takými prípadmi,
ktoré nasvedčujú tomu, že mnohí
pracovníci si s osobnou zodpovednosťou nerobia ťažkú
hlavu. K plneniu úkolov z hľadiska celej spoločnosti,
a to by som chcel podtrhnúť, sa stávajú
ľahostajne. Pre zabezpečenie úloh vlastného
pracoviska sú nevšímaví k niektorým
opatreniam ÚV KSČ a vlády, ktoré boli
prijaté v prospech celej spoločnosti, ako napr.
opatrenia ÚV KSČ o likvidácii nepotrebných
výrob. Skúsenosti ukazujú, že táto
likvidácia prešľapuje na mieste.
Pritom treba povedať, že nie vždy objektívne
príčiny znemožňujú plnenie tohto
uznesenia ÚV KSČ. Ďalej zákon o ochrane
pôdneho fondu; nutnosť maximálnej hospodárnosti
s pôdou bola niekoľkokrát zdôrazňovaná.
No i v mojom volebnom obvode vyskytujú sa ešte prípady,
keď sa tento zákon často porušuje. Orgány
ľudovej kontroly zistili, že investori, pokiaľ
ide o vyňatie z pôdneho fondu pre účely
stavieb, jednajú svojvoľne, bez súhlasu ONV
a poľnohospodárskeho závodu. Boli zistené
také prípady, kde už stavby sú postavené
a usporiadanie pôdneho fondu prevedené nebolo. Vyskytujú
sa prípady, keď štruktúra pôdneho
fondu je narušovaná takými prácami,
ako stavby elektrického vedenia, vodovodov, kanalizácií
atď., ktoré sa majú prevádzať v
období vegetačného kľudu. Alebo iný
príklad. V polovici roku 1963 vláda prijala uznesenie
č. 491 k zvýšeniu starostlivosti o akosť
výrobkov a k posilneniu technickej kontroly. Previerkou
bolo zistené, že vo väčšine strojárenských
podnikoch Západoslovenského kraja bolo toto uznesenie
vlády zaisťované nedostatočne a formálne
a v mnohých podnikoch až v r. 1964, i keď napr.
limit zmätkov za r. 1963 u 5 najväčších
podnikov bol prekročený o viac ako 4 mil. Kčs.
Previerka ďalej ukázala, že nedôslednou
riadiacou a kontrolnou prácou zodpovedných vedúcich
pracovníkov, doteraz po 10 mesiacoch po vydaní spomínaného
vládneho uznesenia, nedošlo k výraznému
zlepšeniu kvality výrobkov, nedošlo k splneniu
opatrení, ktoré mali byť prevedené v
oblasti samotnej technickej kontroly, v príprave výroby
v skladovom hospodárstve a pod. Trvajú i naďalej
nedostatky v zabezpečovaní vytvárania organizačných,
technických a kádrových predpokladov pre
postupné uskutočňovanie komplexného
riešenia kvality výrobkov.