B. ZVLÁŠTNÍ ČÁST

K čl. I.

K §§ 1-3

Státní energetická inspekce, jako jednotný kontrolní orgán pro hospodaření všemi druhy paliv a energie, je jedním z důležitých nástrojů ministerstva paliv a energetiky pro uskutečňování jeho celostátní gesce při řízení a kontrole energetického hospodářství ČSSR, kterou ho pověřila vláda svým usnesením č. 1087/1960. Z tuho vyplývá také organizační podřízení tohoto kontrolního orgánu ministerstvu paliv a energetiky.

Státní energeticky inspekce bude kontrolovat především opatření k hospodárnému využívaní všech druhů paliv a energie, hodnotit efektivnost jejich spotřeby a pomáhat k soustavnému zvyšování úrovně energetického hospodářství.

Toto základní zaměření je v oblasti hospodaření tuhými a tekutými palivy i v oblasti hospodaření elektřinou, teplem a plynem v zásadě stejné; z rozdílné povahy těchto dvou skupin energií však vyplývají určité odlišnosti, které se budou projevovat i v činnosti Státní energetické inspekce.

Na úseku hospodaření elektřinou, teplem a plynem bude její činnost zaměřena zejména na otázky technického a hospodářského normování spotřeby těchto druhů energií, na prověřování technického stavu výrobních, rozvodných a spotřebních zařízení, s cílem dosáhnout maximální efektivnosti provozu z energetického hlediska, a na zpevňování odběratelsko-dodavatelské kázně, zejména v období napjaté energetické situace. Při komplexních prověrkách budou orgány Státní energetické inspekce zaměňovat svou pozornost na odhalování rezerv ve spotřebě energie a v souvislosti s tím na vhodné záměny jednotlivých druhů energií, na zlepšení účiníku v elektrických sítích a na ekonomické použití odpadního tepla.

Na úseku tuhých a tekutých paliv bude kontrolní činnost zaměřena v zásadě na obdobné problémy; kontrolní orgány budou však věnovat pozornost nejen technickému a hospodářskému normování spotřeby paliva, kontrole technického stavu spalovacích zařízení a odhalování rezerv ve spotřebě paliva, ale především otázkám spalovacích procesů, možnostem hospodárných záměn hodnotných paliv za paliva méněhodnotná, jakož i stavu uložení tuhých paliv a jejich skládek.

Státní energetická inspekce bude na tamto úseku úzce spolupracovat s Ústavem pro výzkum a využití tuhých a plynných paliv a s Odbytovým sdružením paliv, zejména v otázkách ekonomie spalovacích procesů a správného používání určitých druhu paliv vzhledem k jejich odbytovým možnostem.

Státní energetická inspekce bude vykonávat svou činnost formou plánovitých průzkumů i operativních prověrek energetického hospodářství závodit podle celostátních energetických potřeb. V mezích svých možností bude poskytovat i konzultace o některých technických problémech z oblasti hospodaření různými druhy energií podle potřeb závodů.

Státní energetická inspekce bude poskytovat také pomoc resortům a socialistickým organizacím při vypracování a změnách metodiky tvorby norem spotřeby energie. Podle vládního usnesení č. 656/1961 bude od r. 1962 postupně vydávat v první řadě metodické pokyny a návrhy pro tvorbu spotřebních norem elektřiny a tepla a jejich využití k soustavnému zvyšování úrovně energetického hospodářství závodů a podniků, a to především u výrobků a technologií náročných na tyto energie, po jejich vzorovém zavedení a prověření na vybraných podnicích.

Činnost Státní energetické inspekce se vztahuje na všechny spotřebitele tuhých a tekutých paliv, tepla, plynu a elektřiny ("všech druhů paliv a energií"), s výjimkou domácností. Vztahuje se tedy zásadně i na podniky, které samy vyrábějí, popř. získávají jednotlivé druhy paliv a energie (elektrárny, teplárny, plynárny, doly apod.), jako na spotřebitele energie. Kromě toho se vztahuje táž na výrobny elektřiny, tepla a plynu z hlediska množství a jakosti jejich dodávek do veřejné energetické sítě, resp. u závodních elektráren, tepláren a plynáren z hlediska jejich dodávek jednak do veřejné sítě, jednak pro vlastní účelovou výrobu podle planu a dodávkových diagramů.

Státní energetická inspekce bude využívat zkušeností získaných ze své činnosti ve spoluprácí s ministerstvem paliv a energetiky, s jeho výzkumnými ústavy a s národním podnikem ORGREZ také k tomu, aby aktivně ovlivňovala vývoj nových, zejména energeticky náročných spotřebičů energie z hlediska dosažení jejich maximální ekonomicky a energetické účinnosti a jejich přizpůsobení palivovým základnám, které jsou pro ně přidělovány.

Při provádění průzkumu se budou orgány Státní energetické inspekce namátkově též přesvědčovat o tom, jak závody plní opatření na ochranu čistoty ovzduší, uložená jihl národními výbory. Zjistí-li přitom závažné nedostatky, zejména nekázeň, upozorní na ně příslušné organy. V těchto případech nejde ovšem o bezprostřední a přímé úkoly Státní energetické inspekce, nýbrž jen o vhodnou formu součinnosti těchto orgánů s orgány, které pečují o čistotu ovzduší podle vyhlášky č. 173/1960 Sb. Orgány Státní energetické inspekce nebudou také oprávněny ukládat v těchto případech samy konkrétní opatření nebo dokonce majetkové sankce.

K §§ 4-6

Při plnění svých úkolů půjde Státní energetická inspekce především cestou organizátorsko-výchovné činnosti; spočívající v poskytování odborných technických rad pracovníkům na závodech, navrhování vhodnějšího technologického postupu, popř. pokrokových metod ve využívání paliv a energie tak; aby v celém komplexu spotřeby paliv a energie v provozu byla dosažena a trvale zajištěna nejvyšší hospodárnost.

K lepšímu posouzení a zhodnocení provozních úseků a jejich zařízení z hlediska hospodárného využívání po v a energie; k posouzení správné volby formy energie; popř. k sestavení pokynů pro vypracování a zavedení technicky podrobných norem spotřeby, paliv a energie, jakož i k snadnějšímu prosazení jejich trvalého sledování; bude třeba provádět u některých závodů podrobné průzkumy ve spolupráci s příslušnými výzkumnými ústavy, zkušebnami a měřícími skupinami výrobců spotřebičů a teprve z výsledků těchto průzkumů bude možno sestavovat komplexní energetický rozbor celého zavedu. Ověřování rázných hodnot potřebných při podrobných průzkumech tepelné účinnosti zařízení se bude provádět v ústřední laboratoři. Zkušenosti, získané při podrobných průzkumech v závodech budou využity též ke zpracovávání instruktivních pokynů, jichž budou používat jednak pracovnicí Státní energetické inspekce k usnadnění dalších průzkumů, jednak je budou předávat závodům jako pomůcku k zajišťování optimální hospodárnosti ve spotřebě energií.

Průzkumy budou provádět pracovní skupiny složené z odborných pracovníků Státní energetické inspekce příslušných energetických směrů (elektřina, plyn, tutlá paliva apod.), přičemž doba trvání průzkumů bude různá podle druhu závodu nebo prověřovaného provozního úseku i podle rozsahu a složitostí technologie příslušné výroby.

Průzkumy budou plánovány v každém jednotlivém kraji, plácly průzkumů budou projednány s příslušnými krajskými národními výbory a koordinovány a metodicky řízeny z ústředí jednotného kontrolního orgánu.

Z výsledku průzkumů a komplexních rozborů energetického hospodářství bude Státní energetická inspekce zpracovávat závěry celostátního dosahu, které bude ministerstvo paliv a energetiky dávat k dispozici Státní plánovací komisi i příslušným ministerstvům, popřípadě bude o nich informovat vládu.

Tyto výsledky a závěry budou rovněž projednány ve stálém aktivu pracovníků hospodářských ministerstev zřízeném podle vládního usnesení č. 386/1960 při ministerstvu paliv a energetiky, s cílem zvyšovat úroveň energetického hospodářství na příslušných úsecích.

K §§ 7-11

I když základní metodou práce jednotného kontrolního orgánu bude organizátorsko-výchovná činnost, zejména odborná pomoc kontrolovaným organizacím a součinnost s pracujícími, ponechává se jako krajní výchovný prostředek kontrolním orgánům i dosavadní možnost ukládání majetkových sankcí, a to jak organizacím, tak i jejich vedoucím odpovědným pracovníkům.

Naopak se v návrhu posiluje účinnost těchto sankcí tím, že se zvyšuje jejich horní hranice a umožňuje se ukládat opakované pokuty organizacím ve dvojnásobné výši tam, kde všechny ostatní metody a prostředky k dosažení nápravy nebyly dostatečné.

Možnost ukládání peněžitých pokut ředitelům, popř. dalším odpovědným pracovníkům kontrolovaných organizací se zachovává i nadále; výše pokut se rovněž zvyšuje, avšak současně se omezuje trojnásobkem průměrného měsíčního výdělku pokutovaného pracovníka podle zásad zákona č. 71/1358 Sb.

Při zjišťovaní tohoto průměrného měsíčního výdělku se bude postupovat analogicky rovněž podle cit. zákona.

Počítá se však s tím, že ukládání pokut jak organizacím, tak jejich pracovníkům bude výjimečným zjevem, a to v případech, ve kterých nepochopení, popř. nedbalý přístup k těmto závažným otázkám nebude možno odstranit výchovnou prací a přesvědčováním.

Vyplývá z § 4, 5 odst. 1 a § 7 odst. 1 návrhu, že všechna opatření ukládaná orgány Státní energetické inspekce, zejména pokuty, budou projednána jak s vedením organizací, tak se zástupci dobrovolných společenských organizací, zejména Revolučním odborovým hnutím. Při ukládání opatření k odstranění nedostatků a při stanovení lhůt k jejich provedení musí orgány Státní energetické inspekce přihlížet k tomu, aby navržená opatření i jejích lhůty byly reálně splnitelné.

O závažných nedostatcích vyrozumívají orgány Státní energetické inspekce také nadřízené orgány

kontrolované organizace a projednávají s nimi příslušná opatření.

Řízení a ukládání pokut se provádí, nestanoví-li návrh něco jiného, podle obecných předpisů vládního nařízení č. 91/1960 Sb., o správním řízení.

Organizace budou uhrazovat pokutu ze svých vlastních finančních zdrojů určených k doplnění oběžných prostředků. K úhradě pokuty nelze použít prostředků podnikových fondů pracujících. Pokuty se odvádějí prostřednictvím Státní energetické inspekce do státního rozpočtu.

K čl. II.

V souladu s částečným přenesením působnosti z plynárenské organizace podle zákona č. 67/1960 Sb. na Státní energetickou inspekci, pokud jde o kontrolu hospodaření s topnými plyny, je třeba novelizovat §§ 13 a 14 cit. zákona tak, že plynárenské organizaci se ponechává kontrola plynárenských zařízení a odběrních plynových zařízení, jejich provozu, údržby a obsluhy pouze z hlediska bezpečnosti a pokud jde o projekty a konstrukční řešení těchto zařízení též z hlediska hospodárnosti jejich provozu. Tato úprava odpovídá také dosavadní praxi.

V Praze dne 11, června 1962.

Předseda vlády:

V. Široký v. r.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP