Z tohoto hlediska je třeba posuzovat účinnost
zavádění nové techniky a vůbec
aktivity pracovníků. Mám na mysli z tohoto
hlediska vývoj ukazatele snižování pracnosti
v normohodinách připadajících na 1
technika v rozhodujících výrobně-hospodářských
jednotkách našeho všeobecného i těžkého
strojírenství i v našich dalších
výzkumných strojírenských ústavech.
Problematiku plánu práce v těsné návaznosti
na produktivitu ukázala např. i prověrka
v některých důležitých strojírenských
závodech v Brně, které mají rozhodující
postavení jak v těžkém, tak i ve všeobecném
strojírenství. Prověrka ukázala především
na malou připravenost podniků pro zajištění
úkolů na r. 1964 v důsledku neznalosti perspektiv
plánu v jednotlivých našich resortech. Konkrétně
naše strojírenská ministerstva nejsou schopna
často uznat na jedné straně oprávněné
požadavky podniků nebo obráceně odmítnout
jejich neopodstatněné argumenty. Jde především
o to, že nejsou objektivně zvažovány některé
vlivy, působící na změnu pracnosti
výrobků, především při
zavádění nových výrob, při
rozběhu nových výrob ve změněných
podmínkách a kapacitách. Na druhé
straně prověrka však také potvrdila,
že v našich strojírenských podnicích
u nás je ještě řada rezerv, které
nejsou dosud vyčerpány, které mohou některé
rozpory, zvláště v plánu práce
a produktivitě, úspěšně překlenout.
Je to znovu nedostatečné využívání
pracovní doby, často líbivá politika
někdy spolu s neúčinnou prací orgánů
odborového hnutí a některé lajdáckosti
na našich pracovištích, které vedou k
tomu, že ztráty takto vzniklé se nepodařilo
snížit. Nakonec dochází i k zmíněným
případům štípání
příchodů a odchodů ze zaměstnání
atd. Dále u nás v Brně i jinde je třeba
konstatovat, že plnému využívání
pracovní doby na druhé straně často
brání i některé takové otázky,
jako je doprava pracujících do zaměstnání.
Máme na mysli nejen problematiku městské
dopravy, ale i železniční a v Jihomoravském
kraji i autobusové dopravy. Jde např. konkrétně
o Blansko a Žďár nad Sázavou, kde tento
druh dopravy je rozhodující. Tyto problémy,
pokud jsou u nás v Brně-městě nebo
kraji, budeme řešit pod naší vlastní
střechou. Další příčiny
prostojů spočívají i ve vypínání
elektrické energie.
Při mobilizaci rezerv, jak účinněji
využívat časový fond pracovní
doby ve strojírenských závodech i našeho
kraje vidíme jeden z nedostatků v nízké
účinnosti technicko-organizačních
opatření, především těch,
která mají na zřeteli snižování
pracnosti výroby. Jde o dosud nedostatečné
využívání zlepšovacích námětů
a jejich rychlé uvádění do života.
Při projednávání závěrů
prosincového zasedání ÚV naší
strany v našem Jihomoravském kraji bylo mj. poukázáno
i na nutnost, abychom více než dosud u nás
podporovali technickou tvořivost mezi mládeží.
Že zde jde o dobrý vklad, ukazuje příklad
mladých pracovníků v ZPS Gottwaldově,
kteří např. podali za uplynulý rok
přes 200 zlepšovacích návrhů.
Dobrý vztah k nové technice projevují také
rady mladých odborníků a kontrolní
hlídky nové techniky, které provádějí
prověrku dosud nezavedených zlepšovacích
návrhů do praxe a usilují o to, aby byly
rychle realizovány. Mám zato, že rychlejšímu
zavádění zlepšovacích námětů
do života by pomohla i změna systému odměňování,
a to zásadně až za zavedené zlepšovací
náměty, splňují-li svůj účel,
jak před týdnem na společné schůzi
výboru toto přednášel i soudruh posl.
Miska.
Mám na mysli především vládní
usnesení č. 45 z roku 1957, kde se v § 17 připouští
možnost odměňovat zlepšovací náměty
již při schválení technické dokumentace.
A tu je jeden z těch kanálů, kde nám
unikají vyplacené odměny, aniž řada
zlepšovacích námětů byla vůbec
zavedena.
Při projednávání rozporů v
plánech práce, které byly důležitým
problémem ve strojírenství i pro tento rok
a při hledání cest, jak tyto rozpory zmírnit,
je problém také v samotné kvalifikaci lidí
a ve využívání jejich schopností.
Jaké zde máme ještě rezervy, je možno
uvést opět na příkladě našeho
Jihomoravského kraje. Na plenárním zasedání
jihomoravského krajského výboru strany před
měsícem bylo z tohoto hlediska řečeno,
že v průmyslových závodech našeho
kraje pracuje jen 37 % vyučených dělníků,
naproti tomu více než jedna pětina dělníků
nemá vůbec odpovídající kvalifikace.
Mimořádně vysoký je i počet
lidí středního věku, kteří
nemají dokončeno ani základní školní
vzdělání. V kraji je to více než
100 tisíc lidí ve věku od 18 do 38 let. Stejně
nízká je úroveň kvalifikace u těch,
kdož jsou nebo mají být prvními organizátory
výroby - u mistrů. Asi 85 % mistrů nemá
potřebné vzdělání a více
než polovina všech technicko-inženýrských
pracovníků v našich závodech jsou praktici
bez vyššího odborného vzdělání.
Krajně závažný je konečně
i stav na těch úsecích, které mají
být nositeli technického pokroku. Tak v útvarech
technické přípravy výroby v našem
kraji pracuje 70 % pracovníků bez vyššího
odborného vzdělání a pouze 2 % technologů
a asi 17 % konstruktérů má vysokoškolské
vzdělání. To na jedné straně.
Na druhé straně se zase ukazuje, jak často
plýtváme s odbornými silami a kvalifikací
lidí. Uvedu příklad. Střední
průmyslová škola pro pracující
v Brně provedla před časem zajímavý
průzkum u 4000 svých absolventů. A jaký
byl výsledek? Asi 1/4 z nich pracovala v nižších
pracovních profesích a funkcích na závodech,
než pro jaké nabyla kvalifikaci. Nejsme tak bohatí,
abychom si mohli dovolit plýtvat s kvalifikací lidí.
Jsme toho názoru, že lidé, kteří
získali nové vědomosti měli by je
opravdu co nejrychleji vracet zpět výrobě.
Soudruzi poslanci, říkám to proto, že
obdobné rezervy ve využívání
kvalifikace nebo naopak případy, kde kvalifikací
lidí nedokážeme ještě dobře
hospodařit, jsou téměř ve všech
krajích a je třeba nyní daleko více
na tyto rezervy se zaměřovat, říkáme-li
současně téměř všichni
jedním dechem, že nám chybí téměř
na všech úsecích našeho národního
hospodářství pracovní síly.
Zcela zvláštní kapitolu a značný
zdroj rezerv, kde nám vznikají ztráty v kapacitách
a pochopitelně i v pracovních silách je sama
oblast kvality výroby. Při projednávání
obou strojírenských ministerstev v průmyslovém
výboru 19. prosince na adresu některých našich
podniků padla řada kritických slov na některé
nekvalitní výrobky, které velmi vážně
poškozují dobré jméno práce našich
dělníků a techniků nejen na řadě
důležitých staveb u nás, ale i na rozhodujících
stavbách, které dodáváme do zahraničí.
U této otázky chtěl bych se trochu pozastavit.
17. prosince v Rudém právu v článku
"Hlavní je více vyrobit", bylo mj. uvedeno,
že v roce 1963 přes skromnější
výsledky průmyslu bylo "vyrobeno" za více
než 1 miliardu Kčs zmetků.
V této souvislosti je třeba, abychom si uvědomili,
že dosud známé surovinové zdroje naší
země neumožňují nám plně
zajistit potřeby našeho hospodářství
a že zajišťování těchto surovin
je proto nutno hledat ve spolupráci se zeměmi socialistického
tábora a především se Sovětským
svazem. Dodávky surovin platíme Sovětskému
svazu především našimi obráběcími
stroji, zařízením a spotřebním
zbožím, což odpovídá reálným
možnostem a struktuře československé
ekonomiky. Jak bylo zveřejněno v informativním
bulletinu ministerstva zahraničního obchodu, náš
vývoz strojů a zařízení do
Sovětského svazu neustále roste a v minulém
roce dosáhl hodnoty kolem 4 miliard 18 miliónů
Ksč v zahraničních cenách, což
je úroveň, která zhruba odpovídá
např. strojírenskému vývozu Německé
spolkové republiky do Francie nebo Itálie a která
je vyšší než např. strojírenský
vývoz Velké Británie do Německé
spolkové republiky nebo Francie. Podíl vývozu
strojů a zařízení do SSSR na celkovém
československém vývozu tohoto druhu zboží
v minulém roce představoval 58,3 %.
Naše dodávky strojů a zařízení
do SSSR mají bezesporu určitý význam
též pro obrovskou hospodářskou výstavbu
SSSR. Československé stroje a zařízení
představují v průměru posledních
let 17 až 18 % všech strojů a zařízení,
které Sovětský svaz dovezl ze zahraničí.
Tento pro nás potěšitelný fakt nás
ovšem současně zavazuje vyrábět
stroje a ostatní výrobky na nejvyšší
technické a ekonomické úrovni. Tak např.
my spolu s NDR jsme největšími dodavateli Dieselelektráren
do SSSR. K uskutečňování sovětského
programu elektrifikace dopravy přispívá Československo
již řadu let dodávkami elektrických
lokomotiv pro dálkové trati, u nichž jsme vůbec
hlavním dodavatelem. Kromě energetických
zařízení a obráběcích
strojů odebírá SSSR z Československa
třetinu až polovinu svého celkového
dovozu válcovacích zařízení,
kompresorů, Dieselelektrických lokomotiv a řadu
dalších strojírenských výrobků.
Z těchto několika namátkou uvedených
faktů je v našem strojírenství třeba,
abychom se vážně zamysleli nejen nad častým
neplněním výrobních úkolů,
určených pro vývoz z hlediska termínového
plnění, ale především i z hledisek
nejlepší technicko-ekonomické úrovně
našich strojírenských výrobků
proto, aby stížností na kvalitu ode všech
našich zahraničních i tuzemských odběratelů
bylo co nejméně. Některé konkrétní
připomínky k neuspokojivé kvalitě
strojírenských výrobků a investičních
celků byly projednávány adresně ze
strany naší energetiky, chemie i dopravy při
jednání našich výborů o strojírenských
resortech. Opožděným uváděním
rozhodujících kapacit do provozu podřezáváme
si sami větev pod sebou. Mám na mysli i naši
energetiku, kde obráceně my ve strojírenství
naříkáme, proč tak často jsme
vypínáni.
Soudružky a soudruzi poslanci, říkáme
si zde otevřeně některé naše
nedostatky nejenom proto, abychom ukázali na určité
rezervy, ale také proto, aby nás výzva ÚV
KSČ k otázkám zlepšené kvality
u našich výrobků doslova vyburcovala, abychom
se otázkami zlepšené kvality na našich
pracovištích bezprostředně zabývali,
ať pracujeme kdekoliv. Vždyť víte, že
tato problematika se týká nejen našeho strojírenství,
ale i našich hutí, jak o tom hovořil s. Bichler,
stavebnictví, chemie, spotřebního průmyslu
a řady dalších odvětví. Říkám
to zde také proto, že zvláště plnění
některých exportních zakázek a rozhodujících
tuzemských investičních celků bylo
narušováno někdy i ze strany našich hutníků
nedostatečnou kvalitou některých hutních
materiálů nebo neplněním některých
sortimentů hutního materiálu. Tím
také obráceně v našem strojírenství
docházelo ke ztrátám kapacit a celkové
produkce se všemi průvodními negativními
vlivy i na plán práce. Nejmarkantněji se
neplnění dodávek materiálů
projevilo v minulém roce zvláště ve
výrobě chemického zařízení,
které by mělo mít u nás "zelenou"
jak pro zajišťování dodávek pro
chemii pro Sovětský svaz, tak i pro rozvoj naší
vlastní chemie. Mám na mysli zvláště
Královopolskou strojírnu Brno. Podle operativní
prověrky zajištěnosti plánu na letošní
rok, která byla u tohoto podniku v našem kraji provedena,
projevuje se znovu v materiálně technickém
zásobování velmi vážný
rozpor.
Skluzy v dodávkách materiálu v minulém
roce v této VHJ, která neobdržela 4,5 tis.
tun plátovaných a kotlových plechů
měly za následek snížení plánu
ve výrobě zboží v minulém roce
o 82 mil. Kčs a v odbytu dokonce o 97 mil. Kčs.
Snížení odbytu postihlo především
tuzemské investice v objemu 26 mil., z toho chemii 18 mil.
Kčs, především částečně
v Dusle Šala, jak se o tom zmínila s. posl. Goppoldová,
dále ve Slovnaftu a Deze Valašské Meziříčí.
Ve vývozu toto snížení se promítlo
snížením o 71 mil. Kčs, z toho 59 mil.
Kčs v dodávkách pro SSSR. Na první
čtvrtletí v této VHJ 60 % z neumístěného
materiálu se dotýká materiálu, určeného
právě pro sovětské dodávky.
Zvlášť nepříznivá situace
se v prvém čtvrtletí projevila v pobočném
podniku VSS Košice, kterému hutě umístily
pouze 53 % přidělených fondů na hrubé
plechy. Jedná se o střední plechy v síle
od 4 až 6 mm, které ohrožují kompletaci
zařízení pro výrobu naftalenu v Deze,
které jsme byli nuceni dovézt z Francie již
před rokem.
Tato obtížná materiálová situace
ohrožuje kompletaci výrobních zakázek
Královopolské strojírny v hodnotě
133 mil. Kčs a signalizuje, nebude-li včas vyřešena,
na nemožnost splnění úkolů plánu
v roce 1964. Obdobná je i situace v dalším
závodě v První brněnské strojírně,
která má důležitý vliv pro naše
i zahraniční dodávky pro energetiku.
Doporučuji, aby ministerstvo těžkého
strojírenství ve spolupráci s ministerstvem
hutí a se zahraničním obchodem provedlo bezprodleně
opatření k materiálovému zabezpečení
v zájmu úspěšného splnění
úkolů státního plánu v obou
VHJ.
Soudružky a soudruzi poslanci,
problematika československého strojírenství
je příliš obsáhlá a není
také možné hovořit ke všem zde
se vyskytujícím problémům, ať
už jde například o další upevňování
vzájemných soudružských vztahů
mezi oběma resorty, jak o nich při jednání
průmyslového výboru hovořil zpravodaj
ministerstva všeobecného strojírenství
soudruh poslanec Pašek, anebo vztahy těžkého
strojírenství k ostatním odvětvím
našeho národního hospodářství.
Jsme však přesvědčeni, že úspěšné
splnění dnes projednávaného plánu
a rozpočtu na rok 1964 v našem strojírenství
bude vyžadovat od našich strojařů, aby
prokázali ještě větší úsilí,
kázeň a dokonalejší organizaci a celé
své umění, které bezpochyby mají.
(Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala: Děkuji s.
Vaverkovi za jeho diskusní příspěvek.
Nyní přerušuji schůzi na 15 minut.
(Schůze přerušena v 16 hod. 51 min. a opět
zahájena v 17 hod. 10 min.)
Podpredseda NZ dr. Kyselý: Budeme pokračovať
v prerušenej rozprave. Dávam slovo posl. inž.
Litvajovi.
Posl. inž. Litvaj: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci!
Na každom kroku vidíme v našej republike nové
závody, mestá, obytné štvrte, školy,
nemocnice i štadióny. intenzívne rozširujeme
našu surovinovú a výrobnú základňu.
Z roka na rok narastajú úlohy investičného
plánu. Náš ľud sa pustil do obrovského
diela.
Návrh zákona o štátnom pláne
rozvoja národného hospodárstva na rok 1964
ukladá zabezpečenie úloh v investičnej
výstavbe vo výške 54 miliard Kčs, čo
je takmer o 7 mld viac ako bolo preinvestované v minulom
roku. Cieľom je budovanie materiálovej základne
komunizmu.
Veľký podiel na zabezpečení týchto
cieľov a úloh investičného plánu
má stavebníctvo. Viac ako polovica celkových
investícií v národnom hospodárstve
pripadá na stavebné práce. Vo finančnom
vyjadrení je to viac ako 33 miliard Kčs a stavebné
podniky Ministerstva stavebníctva sa podieľajú
na týchto úlohách 27,8 %. Podniky riadené
národnými výbormi, prevádzajú
asi 51,8 % stavebných investícií a zbytok
prevádzajú stavebné organizácie Ministerstva
palív, Ministerstva dopravy, Ministerstva národnej
obrany, Ministerstva poľnohospodárstva, lesného
a vodného hospodárstva atď. Počet pracovníkov
všetkých týchto organizácií je
asi 460 000, čo je cca 12 % pracovníkov celej hmotnej
výroby v našom národnom hospodárstve.
Stavebné organizácie vyvinuli veľké
úsilie na splnenie plánovaných úloh
v minulom roku a dosiahli v porovnaní s rokom 1962 zlepšenie
plnenia na menovite schvaľovaných stavbách.
Splnili termíny stavebných prác na mnohých
dôležitých kapacitách v hutiach, energetike
a chemickom priemysle. i po mimoriadne ťažkej zimnej
kalamite bol splnený a prekročený plán
v bytovej výstavbe a v dokončovaní školských
učební.
Napriek tomu však stavebníctvo sa podieľa 88
% na sklzoch v roku 1963, keď zo 4 mld Kčs nesplnených
investícií takmer 3 a pol miliardy Kčs je
v stavebných prácach, z toho podniky Ministerstva
stavebníctva dlhujú asi pol miliardy Kčs.
Zaostala hlavne priemyslová výstavba. Toto nie je
náhodný jav. Napriek rôznym nedostatkom v
územnej a projektovej príprave je potrebné
vidieť v bytovej a ostatnej výstavbe už značný
stupeň prefabrikácie a typizácie, snahu po
unifikácii prvkov. Táto snaha v nastúpenej
ceste, aj keď je nie je ešte v želateľnej
miere rozvinutá, vedela spolu s iniciatívou pracujúcich
prekonať ostatné negatívne vplyvy a je jedným
z kladov pri splnení bytovej výstavby. Ináč
je to v priemyslovej výstavbe. Priemyslová výstavba
má, ako každá iná výstavba, prísne
zákonitosti a zákony. Tie sa nedajú porušovať.
Priemyslová výstavba vyžaduje veľmi dôsledne
a premyslene budovať kapacitu základných prostriedkov,
špecializovaných mechanizmov, strojov a zariadení
a ku týmto zariadeniam a mechanizmom špecializované
kolektívy pracovníkov, ktorí svoju odbornosť
si osvojili v procese výroby a túto si neustále
prehlbujú. Pozrime sa, aký je stav. Ani jeden stavebný
podnik v ČSSR nemá možnosť povedať,
že pozná svoj výhľadový plán,
ktorý by bol aspoň na 5 rokov záväzný
na 50 %.
Napríklad: Kolektívy Váhostavu vybudovali
vodné dielo na Orave, ďalej Krpeľany, Sučany,
Lipovec, Hričov, Mikšovú, Povážskú
Bystricu a časť kolektívov budovala i dolnovážske
vodné diela. Vyrástli tu úplní majstri
svojho odboru. Strojné vybavenie podniku vzhľadom
na výstavbu vodných diel bolo a je vo veľkej
miere jednoúčelové. Na vodných dielach
vypestovali sme iniciatívu pracovníkov pod heslom:
"rýchle postaviť strednovážsku kaskádu",
aby sme mohli splniť uznesenie vlády z r. 1961 - realizovať
výstavbu vodného diela na hornom toku Váhu
v Liptovskej Mare v rokoch 1964-1970. Je to významné
dielo. Má zabezpečiť vodu pre 15 už vybudovaných
hydrocentrál na strednom a dolnom Váhu, ročne
šetriť pol milióna ton paliva, šetriť
teda prácu asi 1000 baníkov a zabezpečiť
vodu do závlahového systému na južnom
Slovensku, ktorý má byť do roku 1970 dobudovaný.
Dnes však sa nevie či pôjde alebo nepôjde
táto stavba. Skúsení odborníci začínajú
sa po uvedení strednovážskej kaskády
do prevádzky rozchádzať na iné stavby,
do iných podnikov, väčšinou nestavebných.
Nie je možno povedať, že podnik má kapacitu
v miliónoch korún takú a takú, a teraz
ju premiestnime na iné úlohy a je všetko v
poriadku. Dá sa to, ale treba k tomu prípravu i
čas. Podívajte sa, u tohoto podniku dnes stoj a
2 betonárky, 2 triadiarne, kábelové žeriavy
a iné strojné zariadenia používané
na výstavbe vodných diel. Sú to miliónové
hodnoty základných fondov. Ak tieto stroje a zariadenia
nedáme do pohybu a neuplatníme skúsenosti
a odbornosť pracovných kolektívov, stratili
sme veľkú časť kapacít.
Ako vidieť, záväzné výhľadové
plány sú nutným predpokladom pre uplatnenie
nejprogresívnejšej technológie, pre využitie
strojov a zariadení, využívanie skúseností
a zabezpečovanie rastu produktivity práce, pre zabezpečenie
úlohy - stavať rýchlo, kvalitne a lacno. Stavebníctvo
musí podľa úloh, stanovených výhľadovým
plánom zabezpečiť organizačnú
štruktúru, materiálnu a technickú základňu
a ostatné potreby. Takýto dokument, ktorý
by mohol výrazne ovplyvniť efektívnost stavebnej
výroby, u nás nie je. Myslím, že je
nutné trvať na tom, aby štátne orgány
urýchlene spracovali výhľad investičnej
výstavby na niekoľko rokov dopredu. Len tak bude možné
zabrániť nepriaznivému vývoji v kvalitatívnych
i objemových ukazovateľoch v stavebníctve.
Stav je pomerne vážny.