V roce 1964 však očekávají železničáři
Střední dráhy další zvýšené
úkoly, které vyplývají z cílů,
vytýčených XII. sjezdem strany. Přeprava
celkem se proti plánu minulého roku zvyšuje
o 4,3 %, z toho vlastní nakládka o 4,1 %. Proti
plánu loňského roku má být
přepraveno o 8,2 % černého uhlí více.
Náročné úkoly čekají
dráhu rovněž v technickém rozvoji, investiční
výstavbě, v údržbě a generálních
opravách a na úseku bezpečnosti provozu.
Rovněž třeba hledat cesty, jak zvýšit
kapacitu ČSD při dopravě uhlí, protože
denně dopravujeme 6000 tun uhlí auty. Zároveň
bych chtěl poděkovat ministerstvu národní
obrany, které nám velmi pomáhá při
odvozu uhlí v našem Severomoravském kraji.
Značné úsilí musí být
vynaloženo k tomu, aby plán nakládky a vykládky
byl plněn již od počátku roku a k tomu
musí značným podílem přispět
všichni přepravci. Má-li se zlepšovat
práce dopravy, je třeba stabilizovat plán
práce Střední dráhy, zvýšit
podíl bytů pro železničáře
a cílevědomě i v příštích
letech odstraňovat rychlými tempy nesoulad v rozvoji
výroby a dopravy budováním nových
kapacit, progresívním zaváděním
nové techniky. Je nutno se také více starat
o zvyšování kvalifikace pracovníků,
protože kvalifikace je činitel, který rozhoduje
o plynulosti práce v železniční dopravě.
Ministerstvo dopravy musí v těchto oblastech, jakož
i v přísunu vysokostěnných a speciálních
vagónů, pro plynulé zvládnutí
zvýšené přepravy, hlavně uhlí
a hutních výrobků, daleko více pomoci
než dosud.
O dobrou práci dopravy se i v r. 1964 základní
resorty v našem kraji opírají. Jsem přesvědčen,
že nás dopraváci nezklamou.
Soudružky a soudruzi poslanci!
Investiční politika zůstane i v dalším
období úsekem, který rozhodne o tom, zda
rozvoj ekonomiky našeho národního hospodářství
bude maximálně efektivní. V loňském
roce jsme splnili plán investiční výstavby
jen na 88 % a řada kapacit, s kterými jsme počítali
v plánech výroby v r. 1964, není dokončena.
Náš KV strany v Ostravě se proto pravidelně
zabývá problematikou investic a po provedené
prověrce plánu investiční výstavby
na léta 1964-65, zejména z hlediska nově
zahajovaných i málo rozestavěných
centralizovaných staveb, byla zahájena prověrka
dosahování projektových parametrů
u některých staveb, které jsou již zcela
nebo částečně v provozu.
Tímto problémem se zabýváme zejména
proto, že pomalý náběh investic způsobuje
národnímu hospodářství ztráty
ještě i v tom období, kdy investice by vlastně
již měla navracet vynaložené prostředky.
Hovořil jsem již o tom, že uhlí, které
naše doly těží, je fakticky zhodnocováno
teprve v úpravnách, kde však je v současné
době nedostatečná kapacita.
Příčiny spočívají v
opožďování výstavby a na některých
úpravnách nedosažením projektované
kapacity. Dále v nedostatku náhradních dílů
a jejich kvality, které způsobuje snižování
současných kapacit.
Tyto okolnosti jsou příčinou toho, že
pro letošní rok se nedostává na úpravnách
OKR přes 600 000 tun kapacit. Zpožďování
investic se nejvíce projevuje na úpravnách
Jeremenko, Hlubina a 9. květen. Na samotném prádle
Jeremenko činí rozdíl oproti projektované
kapacitě 400 tun denně vinou projektanta o dodavatele.
U úpravny 9. května je proti původně
stanoveným termínům skluz o 8 měsíců
s kapacitou 7500 tun denně a u úpravny Jeremenko
je skluz 15 měsíců.
I když na základě rozboru této situace
byla provedena řada opatření k zlepšení,
zůstává faktem, že revír nemá
úpravárenských kapacit, což nutně
vede k nedělním směnám, přetěžování
stávajících kapacit a tím zvyšování
poruchovosti.
Kromě dílčích opatření,
která náš KV přijme u jednotlivých
staveb tak, aby se situace zlepšila, jeví se nutnost
přijmout na úseku dokončování
investic i opatření obecnější,
celostátního charakteru, která by pomohla
předcházet dnešnímu stavu. Mám
na mysli zejména to, aby například závaznou
součástí projektu byly i garantované
a schválené náběhové křivky
postupného dosahování rozhodujících
projektovaných parametrů, dále to, aby hmotná
zainteresovanost projektantů, dodavatelů i investorů
byla zčásti dlouhodobě vázána
na úspěšné provedení garančních
zkoušek celé stavby, dále, aby ekonomická
část projektu předem uvažovala s dobou
záběhu a náklady na záběh,
přičemž doba návratnosti by se určovala
s ohledem na tyto náklady.
Investice by měly být proplaceny zálohově,
tak jak je to běžná praxe v mezinárodním
obchodě a vázaný doplatek (15-25 % ceny dodávky)
by se proplatil až po úspěšném
provedení garanční zkoušky.
Rovněž je možno uvážit i event. širší
uplatnění a používání
náhrady škody vůči těm dodavatelským
podnikům a projekčním ústavům,
které škodu zapříčinily
Kromě toho bude třeba přijmout pevné
zásady pro způsob včasného zapracování
budoucí obsluhy a údržby nového zařízení.
Pokud jde o zlepšení úrovně schvalovaných
projektů i zlepšení přípravy
investic, je třeba ještě dále zvýšit
předstih ve znalosti rozvoje našeho národního
hospodářství. Nedostatky na tomto úseku
se pochopitelně promítají do investiční
politiky nejhůře.
Soudružky a soudruzi poslanci!
Na závěr chtěl bych říci několik
slov k rozvoji chemického průmyslu. V našem
kraji máme dva veliké podniky těžké
chemie - Moravskoslezské chemické závody
a Urxovy závody. Zdá se nám, že v resortu
chemie jde velmi pomalu vyjasňování rozporů,
které byly v návrzích plánů,
jak jej podniky předložily. Jedná se hlavně
o nevyjasněné otázky v dodávce surovin,
v některých případech i odbytu, a
to i exportu do kapitalistických států. Například
v našem kraji z plánu na I. čtvrtletí
nebylo dosud rozepsáno za 12,5 mil Kčs výroby,
hlavně pro nevyjasněni dodávek surovin a
exportu.
I na vnitřním trhu dochází k dodatečnému
snižování požadavků jednotlivých
závodů a přitom i vinou podniků se
velmi málo reaguje na nové požadavky trhu.
Budou-li řešeny základní otázky
rozvoje chemického průmyslu, je třeba vzít
i tyto naše návrhy v úvahu.
Soudružky a soudruzi!
Naše Národní shromáždění
má dnes schválit plán rozvoje národního
hospodářství na r. 1964. Jak jsem uvedl,
plán je náročný, v řadě
míst bude vyžadovat mimořádného
úsilí jak hospodářských pracovníků,
tak i společenských organizací.
V těchto dnech u nás probíhá široké
hnutí závazků za překročení
plánovaných úkolů I. čtvrtletí.
Na známou výzvu 10 mládežnických
kolektivů již odpovědělo přes
6000 kolektivů, že překročí úkoly
I. čtvrtletí, s příkladnými
celopodnikovými závazky vystoupily naše největší
podniky - OKR, VŽKG, NHKG, Přerovské strojírny,
Třinecké železárny atd. Připravujeme
dlouhodobou soutěž na počest 20. výročí
osvobození naší vlasti Rudou armádou.
Toto úsilí organizátorů výroby,
stranických, odborových a mládežnických
organizací mi dává právo vyslovit
přesvědčení, že pracující
našeho kraje splní úkoly roku 1964 s tím,
vytvořit podmínky pro to, aby usnesení XII.
sjezdu KSČ bylo bezezbytku splněno. (Potlesk.)
Posl. Harus (mluví z pléna): Soudruhu
řediteli, mám jednu otázku. Myslím,
že ses přeřekl, když jsi řekl,
že tyto nedostatky v roce 1963 v našem Ostravsko-karvinském
revíru trvaly. Co jste tedy po celý rok dělali,
když se vám nepodařilo ani jeden nedostatek
odstranit?
Posl. Miska: Nerozumím tomu. Trvaly nebo trvají?
Posl. Harus: Snad se vám podařilo nějaký
nedostatek odstranit. Jinak bych se musel zeptat, co jste po celý
rok dělali.
Posl. Miska: Soudruhu, rozhodně jsme neleželi,
když je 400 000 tun navíc.
Posl. Harus: Ptám se, co stojí ta tuna uhlí
navíc.
Posl. Miska: Co stojí? 90 Kčs, 40 Kčs,
65 Kčs stojí tuna. Celkem OKR kope tunu uhlí
za 163 korun, ale každá tuna je jiná.
Předsedající mpř. NS Fiala
(zvoní). Myslím, že to si ještě
vysvětlí přímo soudruzi poslanci mezi
sebou. Jestliže poslanec Harus má ještě
nějaké připomínky, prosím,
aby se ještě přihlásil k slovu.
Mluví nyní poslanec Bichler.
Poslanec inž. Bichler: Soudružky a soudruzi poslanci!
Naše československá metalurgie vybojovala v
posledních letech velký a úspěšný
boj. Ve výrobě oceli na hlavu obyvatele předstihli
jsme nejprůmyslovější stát kapitalistické
soustavy - USA. Není to malá věc. Stálo
to veliké prostředky, veliké úsilí
statisíců našich dělníků
a inženýrů. Bylo vykonáno dílo,
které dělá čest naší mladé
republice.
Od nynějška budeme v tomto ukazateli nechávat
USA stále více a více za sebou. Avšak
přesto všechno máme za sebou jen prvé
kolo. Vstupujeme do druhého, daleko složitějšího
a obtížnějšího: do boje za předstižení
USA na frontě produktivity, nákladů a kvality.
Jen po úspěšném ukončení
této etapy budeme mít právo říci,
že jsme v metalurgii předstihli nejrozvinutější
kapitalistický stát. Dnes je situace taková,
že plnění plánu v tunách je již
bezpečně v krvi našich hutníků.
Zdaleka však není dosud takové evidence a kontroly
ve věcech produktivity, nákladů, kvality
a technické úrovně výrobků.
Cesty ke zlepšení tohoto stavu nejsou neznámé.
Srovnání našich hutních závodů
s nejprogresivnějšími hutěmi světa
ukazuje především na tyto rozdíly: za
prvé na to, že vysoce produktivní metalurgické
závody jsou buď nové nebo rekonstruované,
vybavené moderní technikou, pracující
progresívní technologií, s vysokou mechanizací
pomocných prací a s dílčí automatizací
uzlů, s velkými agregáty, vyrábějící
menší počet velkosériových výrobků.
Na tuto cestu se dává i naše hutnictví.
Východoslovenské železárny budou závodem
takového rázu. Jeho provoz pomůže metalurgii
ke zlepšení kvalitativního stavu. Včasné
uvedení do provozu VSŽ, jejich dobrý náběh,
musí být v popředí našeho zájmu.
Vždyť jen v letech 1964/65 investice do VSŽ dosahují
výše, jakou celý sektor neproinvestoval v žádném
jednotlivém roce. Máme i druhý závod
klasické černé metalurgie, Novou huť
Klementa Gottwalda, která si vytváří
podmínky pro dosažení světové
produktivity. Zde jde o její dokompletaci, zvýšení
specializace, rozšíření intenzifikace.
Ostatní naše hutní závody procházejí
rozsáhlými rekonstrukcemi. Vítkovice prožívají
nesnadné období výroby při velké
přestavbě závodu, Třinec svou rekonstrukci
postupně dovršuje. Mnoho práce v tomto směru
je na Kladně i v jiných podnicích. S politováním
je však nutno říci, že ne všechny
rekonstrukce vedou ke zvyšování anebo k dostatečnému
zvyšováni produktivity, snižování
nákladů, úspoře pracovních
sil a zlepšování kvalitativní stránky
výroby vůbec. Doufejme, že především
na tomto poli, na poli šetření pracovními
silami a zlepšování kvalitativních ukazatelů
při rekonstrukci závodů, rozbijí naše
závody, Komise pro investiční výstavbu
i projekční složky svůj bojový
tábor.
Rychlé dosažení vysoké produktivity
souvisí na mnoha našich hutních závodech
s likvidací starých, malých a neproduktivních
provozů. Existence těchto pracovně obtížných
provozů, vážících velké
množství živé síly na výrobek,
podlamuje produktivitu naší metalurgie. Totéž
platí i o těžebních závodech.
Ministerstvo hutí vytypovalo dosud 46 takových provozů
k likvidaci s možnou úsporou okolo 3600 pracovníků.
Čím dříve se těchto provozů
zbavíme, tím lépe, má-li naše
metalurgie postupovat úspěšně v boji
za zvyšování produktivity. Opatrnictví
a nerozhodnost v tomto směru náš vývoj
nutně brzdí. Kdo chce se starou neproduktivní
fabrikou předstihnout kapitalisty, ten vypadá jako
jeden švec u nás na vesnici, který chtěl
se svým verpánkem zničit Baťu.
A ještě o jedné věci bych se chtěl
ve spojení s produktivitou v hutích zmínit.
Skutečností je, že v každé z našich
hutí se něco mechanizuje, dělají se
první kroky k automatizaci, ve zlepšování
organizace práce, ve vybavování moderním
zařízením. I s danými prostředky
by se však dalo udělat více, kdyby se tyto
nerozptylovaly na jednotlivá drobná, vzájemně
málo související opatření,
která jsou z hlediska produktivity práce málo
účinná. Myslím, že místo
takovéto roztříštěné praxe
by bylo v současné době užitečnější
vybrat jeden, dva hutní závody, soustředit
na ně veškerou mechanizaci a automatizaci, která
je k dispozici, úsilí výzkumných ústavů
i SKVT, urychleně likvidovat na nich staré provozy,
prověřit jejich organizaci práce, toky materiálů
a technologii s cílem dosáhnout na nich světové
úrovně produktivity práce.
Takto cílevědomě postupují i sovětští
hutníci, kteří před Magnitku, Kuzněck,
Nižní Tagil a Dněprodzeržinsk vytyčili
úkol předehnat nejlepší americké
hutě v produktivitě práce v nejbližší
době. Vzhledem k tomu, že naše hutnictví
v množství oceli na obyvatele rozhodného úspěchu
dosáhlo, měl by být cíl dosažení
světové produktivity již na pořadu dne.
Myslím, že by bylo reálné na jednom
nebo dvou vybraných hutních závodech o jeho
dosažení začít usilovat.
A nyní ke kvalitativním úkolům naší
metalurgie. Hutníci zabezpečili loni potřeby
národního hospodářství lépe
než v minulých letech. Pouze 1,7 % zakázek
zůstalo nevyřízeno, přičemž
limit sortimentu byl splněn. Takového úspěchu
bylo dosaženo naposledy v roce 1958. V množství
byl uspokojen rovněž export, pro který vyrobil
sektor ještě za 100 mil. Kčs více výrobků
než předpokládal plán. To jsou výsledky
dobré, které zaslouží uznání.
S uspokojením lze konstatovat, že i počátek
letošního roku se vyvíjí dobře,
především proto, že hutě byly na
letošní zimu daleko lépe předzásobeny
nežli tomu bylo loni. Horší je to však s
náklady, s kvalitativní stránkou výroby.
Sektor již několik let náklady neplní.
Výraznou položku tohoto neplnění tvoří
neproduktivní náklady, zmetky, vysoká spotřeba
materiálu a surovin na výrobek. V neproduktivních
nákladech se projevuje dosud mimo jiné příliš
jednostranný vztah československých státních
drah k hutním závodům. Je jistě správné,
aby hutě byly penalizovány za pomalou vykládku,
za zdržné a stojné. Ale je též
oprávněný požadavek hutí, aby
dráha jezdila podle nějakého jízdního
řádu a dopravovala do hutí materiály
pravidelně. Značná část zdržného
a stojného vzniká právě proto, že
materiály a suroviny chodí do hutí ve velkých
nárazech. Loni vyšlo například vládní
usnesení o předzásobení hutí
na zimu, které mj. ukládalo ČSD přivážet
do hutních závodů rudu s maximálním
váhovým rozptylem plus mínus 10 % denního
průměru. Skutečností je, že ČSD
tento požadavek vládního usnesení ani
jednou v měsíci nesplnily, ale za tuto jejich špatnou
práci platily opět jen hutě. S hutěmi
je to jako s člověkem: nelze přece s ním
zacházet tak, že mu nedáme několik dnů
jíst a nebo jen velmi málo, ale pak mu dáme
kopec potravin a když je nesní rychle, tak ho potrestáme.
Tento nezdravý a nesprávný vztah ČSD
k hutním závodům je nutno změnit,
nemají-li být výsledky hutí nadále
zkreslovány. Hutě jsou průmyslové
odvětví s ohromným obratem surovin a materiálů.
Tyto spolu s energií a palivem představují
okolo tří čtvrtin veškerých nákladů
na výrobu. Proto i malé snížení
specifické spotřeby představuje obrovské
úspory.