Zpravodaj posl. Šebík: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci!
Vzhľadom na novú Ústavu ČSSR, ktorá
výslovne nestanoví, kedy orgány zvolené
podľa minulej ústavy končia svoju funkciu,
prijalo Predsedníctvo Národného zhromaždenia
návrh Ústavného zákona, ktorý
predkladá ku schváleniu plénu Národného
zhromaždenia.
Zastupiteľské orgány ČSSR, to jest Národné
zhromaždenie, Slovenská národná rada
a národné výbory boli zvolené dňa
12. júna 1960, teda ešte v dobe pred vydaním
novej socialistickej ústavy. Ich právomoc i volebné
obdobie do vydania socialistickej ústavy sa riadilo ústavou
vtedy platnou.
Všetky ústavné orgány zvolené
pred vydaním novej ústavy zostali aj naďalej
vo svojich funkciách a vykonávajú svoj mandát.
Preto treba určiť, aby nové voľby Národného
zhromaždenia, Slovenskej národnej rady a národných
výborov boli v súlade s volebným
obdobím stanoveným novou ústavou, ktorá
určuje pre tieto orgány jednotné obdobie
štvorročné.
Predsedníctvo Národného. zhromaždenia
preto v Ústavnom zákone stanovuje, že
volebné obdobie Národného zhromaždenia,
Slovenskej národnej rady a národných výborov
zvolených 12. júna 1960 skončí 12.
júna 1964.
Toto riešenie zodpovedá a vychádza v ústrety
základnému princípu našej socialistickej
ústavy a socialistickej demokracii, to jest suverenity
ľudu.
Z poverenia Predsedníctva NZ predkladám tento
návrh ústavného zákona plénu
NZ s doporučením na jeho schválenie.
Podpredseda NZ Valo: akujem.
Hlási sa niekto do rozpravy? (Nikto.)
Do rozpravy sa nikto nehlási, môžeme pristupiť
k hlasovaniu. Ak nebudú proti tomu námietky,
dám hlasovať o celom návrhu predsedníctva
Národného zhromaždenia naraz podľa prednesenej
zpravodajskej zprávy.
Má niekto nejaké námietky proti tomuto spôsobu
hlasovania? (Neboli.)
Nemá.
V zmysle ústavy je třeba k prijatiu ústavného
zákona, aby zaň hlasovali najmenej tri pätiny
všetkých poslancov.
Zisťujem, že je prítomných 251 poslancov,
teda viac než ústavou požadovaná trojpätinová
väčšina. Národné zhromaždenie
je preto spôsobilé uznášať sa na
ústavnom zákone.
Kto teda súhlasí s celým návrhom
predsedníctva Národného zhromaždenia
na vydanie ústavného zákona o skončení
volebného obdobia Národného zhromaždenia,
Slovenskej národnej rady a národných výborov,
nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie
jednomyselne schválilo tento ústavný
zákon.
Tým sme prejednali druhý bod programu.
Pristupíme k prejednaniu tretieho bodu programu, ktorým
je
3. Zpráva výboru zahraničného k vládnemu
návrhu (tlač 138), ktorým sa predkladá
Národnému zhromaždeniu Československej
socialistickej republiky k prejavu súhlasu Konsulárna
úmluva medzi Československou socialistickou republikou
a Vietnamskou demokratickou republikou podpísaná
dňa 14. januára 1963 v Hanoji.
Zpravodajcom je posl. Sinkule, dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Sinkule: Soudružky a soudruzi poslanci!
Vládní návrh konzulární úmluvy
mezi ČSSR a VDR projednáváme v našem
NS nedlouho poté, kdy vietnamský lid slavil 18.
výročí své republiky. Toto bylo pro
nás příležitostí, abychom si
připomněli význačné úspěchy,
kterých VDR ve výstavbě socialismu dosahuje.
Výsledky jsou o to cennější, že
hrdinný vietnamský lid musel nejprve se zbraní
v ruce hájit svou mladou svobodu. Po celých
8 let prakticky až do roku 1954, vedl těžkou
národně osvobozeneckou válku proti francouzským
kolonialistům a jejich spojencům. Ani potom nebyl
život v rozdělené zemi lehký, dělící
čára přetla nejen samotnou zemi, ale rozdělila
i statisíce rodin na obou stranách hranice.
V jižním Vietnamu se zatím drží
u moci proamerický diktátorský režim,
který se bezuzdným terorem a masakrováním
snaží zabránit vietnamskému lidu v uskutečňování
jeho přirozené touhy po svobodě a po sjednocení
země. Za přímé podpory amerického
imperialismu je zde vedena vyhlazovací válka proti
pokojnému obyvatelstvu, ukazuje se však, že tento
tyranský režim má své dny již sečteny,
a že je zachvácen těžkou krizí,
na kterou nevyhnutelně zahyne.
Naše ČSSR plně podporuje spravedlivé
úsilí vietnamského lidu o splnění
ženevských dohod v zájmu mírového
sjednocení země, což vyjádřil
i náš zahraniční výbor ve svém
usnesení z 13. prosince 1961 k Výzvě
NS VDR k parlamentům celého světa. S VDR
nás pojí pevné a hluboké přátelské
svazky dvou socialistických států, založené
na zásadách proletářského internacionalismu.
Ukázala to i návštěva presidenta naší
republiky s. A. Novotného ve VDR v lednu letošního
roku, která se stala manifestací přátelství
vietnamského a československého lidu. Mezi
oběma zeměmi se dobře rozvíjí
hospodářská a vědeckotechnická
i kulturní spolupráce k prospěchu obou
zemí i celé světové socialistické
soustavy.
Z těchto bohatých všestranných
styků vyplývá i čilá konzulární
agenda mezi oběma státy, kterou až dosud z naší
strany vykonává konzulární oddělení
našeho velvyslanectví v Hanoji. Obě strany
pokládaly za žádoucí uzavření
konzulární úmluvy, která by umožnila
přímý styk pracovníků zastupitelských
úřadů s místními orgány,
což je zvláště nutné v souvislosti
s rozvinutou přímou lodní dopravou mezi
oběma státy.
Jednání mezi zástupci obou států
probíhalo v Hanoji diplomatickou cestou. Československý
návrh mluvy byl vypracován na základě
zkušeností, které máme se sjednáváním
podobných úmluv zejména se socialistickými
státy. Byl proto bez větších změn
vietnamskou stranou přijat.
Jednotlivá ustanovení Úmluvy odpovídají
v podstatě ustanovením obdobných úmluv
uzavřených mezi ČSSR a ostatními socialistickými
státy. V úvodních článcích
1-3 jsou obvyklá ustanovení o zřizování
konzulátů, jakož i o vysílání
a přijímání konzulů. V článcích
4-11 se stanoví práva, imunity a výsady konzulů
a pracovníků konzulátů. Je zde rovněž
zajištěna nedotknutelnost místností
a písemností konzulátů. V dalších
článcích 12-22 jsou upraveny pravomoci konzulů
při zastupování zájmů a práv
vysílajícího státu, jeho občanů
i právnických osob. Pro čs. stranu jsou zde
výhodná ustanovení, kde se stanoví
rozsah práv čs. zastupitelských úřadů
při poskytování ochrany a pomoci našim
lodím a letadlům.
Úmluva byla podepsána 14. ledna letošního
roku v Hanoji, nabude účinnosti dnem výměny
ratifikačních listin, která bude provedena
v Praze. Uzavírá se na dobu 5 let a zůstává
v platnosti vždy dalších 5 let, pokud ji
jedna ze smluvních stran nevypoví 6 měsíců
před koncem probíhajícího pětiletého
období.
Konzulární úmluva mezi ČSSR a VDR
je pro obě strany výhodná a její uskutečňování
bude znamenat další prohloubení vzájemné
spolupráce a upevnění přátelských
vztahů mezi čs. a vietnamským lidem.
Zahraniční výbor projednal ve své
schůzi 12. září 1963 vládní
návrh konzulární úmluvy mezi ČSSR
a VDR podepsanou 14. ledna 1963 v Hanoji a doporučuje
ji NS ke schválení. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo "Ďakujem"
Hlási sa niekto do rozpravy? (Nikto.)
Do rozpravy sa nikto nehlási, môžeme teda pristúpiť
k hlasovaniu.
Ak nebudú proti tomu námietky, dám hlasovať
podľa prednesenej zpravodajskej zprávy.
Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu
hlasovania? (Neboli.)
Nie sú.
Kto teda súhlasí, aby Národné zhromaždenie
vyslovilo podľa článku 42 ústavy súhlas
s vládnym návrhom, ktorým sa predkladá
Národnému zhromaždeniu Československej
socialistickej republiky k prejavu súhlasu Konzulárna
úmluva medzi Československou socialistickou republikou
a Vietnamskou demokratickou republikou podpísaná
dňa 14. januára 1963 v Hanoji, nech zdvihne
rukuj (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie
vyslovilo súhlas s touto Konzulárnou úmluvou.
Tým sme prejednali tretí bod programu.
Pristúpime k prejednaniu štvrtého bodu
programu, ktorým je
4. Zpráva predsedy Národného zhromaždenia
podľa článku 60. odst. 2 ústavy o vydaní
zákonného opatrenia predsedníctva NZ o Štátnej
komisii pre investičnú výstavbu (tlač
141)
Předseda NS Fierlinger: Soudružky a soudruzi
poslanci
Předkládám Vám podle článku
60. Odst. 2 ústavy k dodatečnému schválení
zákonné opatření předsednictva
NS ze dne 14. srpna 1963 č. 62 Sb., o Státní
komisi pro investiční výstavbu.
Usnesení XII. sjezdu Komunistické strany Československa
ukládá zavést v investiční
činnosti důsledné ústřední
řízení s prosazováním
celospolečenských hledisek a zajištěním
přednostní a včasné výstavby
těch kapacit, na nichž záleží rozvoj
celé země.
V dosavadním vývoji investiční
výstavby bylo dosaženo významných výsledků
zejména tím, že byl uveden do provozu velký
počet rozsáhlých nových kapacit, jaké
dříve nebyly v naší zemi uskutečněny.
Přitom se však v procesu investiční
výstavby dlouhou dobu projevují některé
závažné nedostatky, snižující
její celkovou efektivnost, které se v posledním
období dokonce prohlubovaly.
Současný stav v investiční výstavbě
proto nutně vyžaduje jednotu technicko-ekonomického
řízení a rozhodování konkrétních
a bezodkladných problémů, tvrdý postup
proti rozptylování prostředků s cílem
snížit rozestavěnost a potlačit resortismus
a lokální patriotismus. Souběžně
s tím je nutno řešit organizační,
metodické a teoretické otázky investiční
výstavby.
Proto uvedeným zákonným opatřením
předsednictva Národního shromáždění
byla zřízena Státní komise pro investiční
výstavbu jako ústřední orgán
vlády pro řízení investiční
výstavby.
Vytvořením Státní komise pro investiční
výstavbu bude doplněna soustava ústředního
řízení o orgán, zabezpečující
kvalitativní stránku investiční výstavby
v celém procesu socialistické rozšířené
reprodukce. Přitom zůstává zachována
plná odpovědnost Státní plánovací
komise za jednotu národohospodářského
plánu a odpovědnost Státní komise
pro rozvoj a koordinaci vědy a techniky za jednotnou koncepci
rozvoje vědy a techniky. K dosažení nejvyšší
společenské účinnosti v řízení
národního hospodářství budou
tyto tři orgány koordinovat svou činnost
v duchu soudružské spolupráce.
Soudružky a soudruzi poslanci, vylíčil jsem
Vám ve stručnosti smysl a obsah zákonného
opatření předsednictva Národního
shromáždění, na kterém se dne
14. srpna 1963 usneslo a které Vám dnes, podle článku
60. odst. 2 ústavy předkládám z pověření
předsednictva Národního shromáždění
ke schválení. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo: akujem.
Má niekto nejaké návrhy, pripomienky, alebo
dotazy k prednesenej zpráve? (Neboli.)
Nemá.
Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu.
Navrhujem, aby sme hlasovali o celom zákonnom opatrení
predsedníctva Národného zhromaždenia
naraz podľa predloženej písomnej zprávy.
Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu
hlasovania? (Neboli.)
Nie sú.
Kto teda súhlasí so zákonným opatrením
predsedníctva Národného zhromaždenia
číslo 62 Zbierky zo dňa 14. augusta 1963,
o Štátnej komisii pre investičnú výstavbu,
nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie
schválilo toto zákonné opatrenie.
Tým sme prejednali štvrtý bod programu schôdze.
Pristúpime k prejednávaniu posledného
bodu programu, ktorým je
5. Doplňovacia voľba člena predsedníctva
Národného zhromaždenia.
Rada poslancov navrhuje,
1. aby Národné zhromaždenie uvolnilo s. Jozefa
Lenárta z funkcie člena predsedníctva
NZ vzhľadom k jeho menovaniu predsedom vlády,
2. aby Národné zhromaždenie na takto uprázdnené
miesto člena predsedníctva NZ zvolilo posianca Vasiľa
Biľaka.
Sú k tomuto návrhu nejaké pripomienky
alebo iný návrh? (Neboli.)
Nie sú.
Kto teda súhlasí s týmto návrhom,
nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie
uvolnilo poslanca Jozefa Lenárta z funkcie
člena predsedníctva NZ a zvolilo Vasiľa Biľaka
členom predsedníctva NZ.
Tým je program schôdze prejednaný.
Končím schôdzu.