Středa 25. září 1963

Zpravodaj posl. Šebík: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci!

Vzhľadom na novú Ústavu ČSSR, ktorá výslovne nestanoví, kedy orgány zvolené podľa minulej ústavy končia svoju funkciu, prijalo Predsedníctvo Národného zhromaždenia návrh Ústavného zákona, ktorý predkladá ku schváleniu plénu Národného zhromaždenia.

Zastupiteľské orgány ČSSR, to jest Národné zhromaždenie, Slovenská národná rada a národné výbory boli zvolené dňa 12. júna 1960, teda ešte v dobe pred vydaním novej socialistickej ústavy. Ich právomoc i volebné obdobie do vydania socialistickej ústavy sa riadilo ústavou vtedy platnou.

Všetky ústavné orgány zvolené pred vydaním novej ústavy zostali aj naďalej vo svojich funkciách a vykonávajú svoj mandát.

Preto treba určiť, aby nové voľby Národného zhromaždenia, Slovenskej národnej rady a národných výborov boli v súlade s volebným obdobím stanoveným novou ústavou, ktorá určuje pre tieto orgány jednotné obdobie štvorročné.

Predsedníctvo Národného. zhromaždenia preto v Ústavnom zákone stanovuje, že volebné obdobie Národného zhromaždenia, Slovenskej národnej rady a národných výborov zvolených 12. júna 1960 skončí 12. júna 1964.

Toto riešenie zodpovedá a vychádza v ústrety základnému princípu našej socialistickej ústavy a socialistickej demokracii, to jest suverenity ľudu.

Z poverenia Predsedníctva NZ predkladám tento návrh ústavného zákona plénu NZ s doporučením na jeho schválenie.

Podpredseda NZ Valo: akujem.

Hlási sa niekto do rozpravy? (Nikto.)

Do rozpravy sa nikto nehlási, môžeme pristupiť k hlasovaniu. Ak nebudú proti tomu námietky, dám hlasovať o celom návrhu predsedníctva Národného zhromaždenia naraz podľa prednesenej zpravodajskej zprávy.

Má niekto nejaké námietky proti tomuto spôsobu hlasovania? (Neboli.)

Nemá.

V zmysle ústavy je třeba k prijatiu ústavného zákona, aby zaň hlasovali najmenej tri pätiny všetkých poslancov.

Zisťujem, že je prítomných 251 poslancov, teda viac než ústavou požadovaná trojpätinová väčšina. Národné zhromaždenie je preto spôsobilé uznášať sa na ústavnom zákone.

Kto teda súhlasí s celým návrhom predsedníctva Národného zhromaždenia na vydanie ústavného zákona o skončení volebného obdobia Národného zhromaždenia, Slovenskej národnej rady a národných výborov, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

Je niekto proti? (Nikto.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)

Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie jednomyselne schválilo tento ústavný zákon.

Tým sme prejednali druhý bod programu.

Pristupíme k prejednaniu tretieho bodu programu, ktorým je

3. Zpráva výboru zahraničného k vládnemu návrhu (tlač 138), ktorým sa predkladá Národnému zhromaždeniu Československej socialistickej republiky k prejavu súhlasu Konsulárna úmluva medzi Československou socialistickou republikou a Vietnamskou demokratickou republikou podpísaná dňa 14. januára 1963 v Hanoji.

Zpravodajcom je posl. Sinkule, dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. Sinkule: Soudružky a soudruzi poslanci!

Vládní návrh konzulární úmluvy mezi ČSSR a VDR projednáváme v našem NS nedlouho poté, kdy vietnamský lid slavil 18. výročí své republiky. Toto bylo pro nás příležitostí, abychom si připomněli význačné úspěchy, kterých VDR ve výstavbě socialismu dosahuje. Výsledky jsou o to cennější, že hrdinný vietnamský lid musel nejprve se zbraní v ruce hájit svou mladou svobodu. Po celých 8 let prakticky až do roku 1954, vedl těžkou národně osvobozeneckou válku proti francouzským kolonialistům a jejich spojencům. Ani potom nebyl život v rozdělené zemi lehký, dělící čára přetla nejen samotnou zemi, ale rozdělila i statisíce rodin na obou stranách hranice.

V jižním Vietnamu se zatím drží u moci proamerický diktátorský režim, který se bezuzdným terorem a masakrováním snaží zabránit vietnamskému lidu v uskutečňování jeho přirozené touhy po svobodě a po sjednocení země. Za přímé podpory amerického imperialismu je zde vedena vyhlazovací válka proti pokojnému obyvatelstvu, ukazuje se však, že tento tyranský režim má své dny již sečteny, a že je zachvácen těžkou krizí, na kterou nevyhnutelně zahyne.

Naše ČSSR plně podporuje spravedlivé úsilí vietnamského lidu o splnění ženevských dohod v zájmu mírového sjednocení země, což vyjádřil i náš zahraniční výbor ve svém usnesení z 13. prosince 1961 k Výzvě NS VDR k parlamentům celého světa. S VDR nás pojí pevné a hluboké přátelské svazky dvou socialistických států, založené na zásadách proletářského internacionalismu. Ukázala to i návštěva presidenta naší republiky s. A. Novotného ve VDR v lednu letošního roku, která se stala manifestací přátelství vietnamského a československého lidu. Mezi oběma zeměmi se dobře rozvíjí hospodářská a vědeckotechnická i kulturní spolupráce k prospěchu obou zemí i celé světové socialistické soustavy.

Z těchto bohatých všestranných styků vyplývá i čilá konzulární agenda mezi oběma státy, kterou až dosud z naší strany vykonává konzulární oddělení našeho velvyslanectví v Hanoji. Obě strany pokládaly za žádoucí uzavření konzulární úmluvy, která by umožnila přímý styk pracovníků zastupitelských úřadů s místními orgány, což je zvláště nutné v souvislosti s rozvinutou přímou lodní dopravou mezi oběma státy.

Jednání mezi zástupci obou států probíhalo v Hanoji diplomatickou cestou. Československý návrh mluvy byl vypracován na základě zkušeností, které máme se sjednáváním podobných úmluv zejména se socialistickými státy. Byl proto bez větších změn vietnamskou stranou přijat.

Jednotlivá ustanovení Úmluvy odpovídají v podstatě ustanovením obdobných úmluv uzavřených mezi ČSSR a ostatními socialistickými státy. V úvodních článcích 1-3 jsou obvyklá ustanovení o zřizování konzulátů, jakož i o vysílání a přijímání konzulů. V článcích 4-11 se stanoví práva, imunity a výsady konzulů a pracovníků konzulátů. Je zde rovněž zajištěna nedotknutelnost místností a písemností konzulátů. V dalších článcích 12-22 jsou upraveny pravomoci konzulů při zastupování zájmů a práv vysílajícího státu, jeho občanů i právnických osob. Pro čs. stranu jsou zde výhodná ustanovení, kde se stanoví rozsah práv čs. zastupitelských úřadů při poskytování ochrany a pomoci našim lodím a letadlům.

Úmluva byla podepsána 14. ledna letošního roku v Hanoji, nabude účinnosti dnem výměny ratifikačních listin, která bude provedena v Praze. Uzavírá se na dobu 5 let a zůstává v platnosti vždy dalších 5 let, pokud ji jedna ze smluvních stran nevypoví 6 měsíců před koncem probíhajícího pětiletého období.

Konzulární úmluva mezi ČSSR a VDR je pro obě strany výhodná a její uskutečňování bude znamenat další prohloubení vzájemné spolupráce a upevnění přátelských vztahů mezi čs. a vietnamským lidem.

Zahraniční výbor projednal ve své schůzi 12. září 1963 vládní návrh konzulární úmluvy mezi ČSSR a VDR podepsanou 14. ledna 1963 v Hanoji a doporučuje ji NS ke schválení. (Potlesk.)

Podpredseda NZ Valo "Ďakujem"

Hlási sa niekto do rozpravy? (Nikto.)

Do rozpravy sa nikto nehlási, môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu.

Ak nebudú proti tomu námietky, dám hlasovať podľa prednesenej zpravodajskej zprávy.

Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu hlasovania? (Neboli.)

Nie sú.

Kto teda súhlasí, aby Národné zhromaždenie vyslovilo podľa článku 42 ústavy súhlas s vládnym návrhom, ktorým sa predkladá Národnému zhromaždeniu Československej socialistickej republiky k prejavu súhlasu Konzulárna úmluva medzi Československou socialistickou republikou a Vietnamskou demokratickou republikou podpísaná dňa 14. januára 1963 v Hanoji, nech zdvihne rukuj (Deje sa.)

Je niekto proti? (Nikto.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)

Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie vyslovilo súhlas s touto Konzulárnou úmluvou.

Tým sme prejednali tretí bod programu.

Pristúpime k prejednaniu štvrtého bodu programu, ktorým je

4. Zpráva predsedy Národného zhromaždenia podľa článku 60. odst. 2 ústavy o vydaní zákonného opatrenia predsedníctva NZ o Štátnej komisii pre investičnú výstavbu (tlač 141)

Předseda NS Fierlinger: Soudružky a soudruzi poslanci

Předkládám Vám podle článku 60. Odst. 2 ústavy k dodatečnému schválení zákonné opatření předsednictva NS ze dne 14. srpna 1963 č. 62 Sb., o Státní komisi pro investiční výstavbu.

Usnesení XII. sjezdu Komunistické strany Československa ukládá zavést v investiční činnosti důsledné ústřední řízení s prosazováním celospolečenských hledisek a zajištěním přednostní a včasné výstavby těch kapacit, na nichž záleží rozvoj celé země.

V dosavadním vývoji investiční výstavby bylo dosaženo významných výsledků zejména tím, že byl uveden do provozu velký počet rozsáhlých nových kapacit, jaké dříve nebyly v naší zemi uskutečněny. Přitom se však v procesu investiční výstavby dlouhou dobu projevují některé závažné nedostatky, snižující její celkovou efektivnost, které se v posledním období dokonce prohlubovaly.

Současný stav v investiční výstavbě proto nutně vyžaduje jednotu technicko-ekonomického řízení a rozhodování konkrétních a bezodkladných problémů, tvrdý postup proti rozptylování prostředků s cílem snížit rozestavěnost a potlačit resortismus a lokální patriotismus. Souběžně s tím je nutno řešit organizační, metodické a teoretické otázky investiční výstavby.

Proto uvedeným zákonným opatřením předsednictva Národního shromáždění byla zřízena Státní komise pro investiční výstavbu jako ústřední orgán vlády pro řízení investiční výstavby.

Vytvořením Státní komise pro investiční výstavbu bude doplněna soustava ústředního řízení o orgán, zabezpečující kvalitativní stránku investiční výstavby v celém procesu socialistické rozšířené reprodukce. Přitom zůstává zachována plná odpovědnost Státní plánovací komise za jednotu národohospodářského plánu a odpovědnost Státní komise pro rozvoj a koordinaci vědy a techniky za jednotnou koncepci rozvoje vědy a techniky. K dosažení nejvyšší společenské účinnosti v řízení národního hospodářství budou tyto tři orgány koordinovat svou činnost v duchu soudružské spolupráce.

Soudružky a soudruzi poslanci, vylíčil jsem Vám ve stručnosti smysl a obsah zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění, na kterém se dne 14. srpna 1963 usneslo a které Vám dnes, podle článku 60. odst. 2 ústavy předkládám z pověření předsednictva Národního shromáždění ke schválení. (Potlesk.)

Podpredseda NZ Valo: akujem.

Má niekto nejaké návrhy, pripomienky, alebo dotazy k prednesenej zpráve? (Neboli.)

Nemá.

Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu.

Navrhujem, aby sme hlasovali o celom zákonnom opatrení predsedníctva Národného zhromaždenia naraz podľa predloženej písomnej zprávy.

Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu hlasovania? (Neboli.)

Nie sú.

Kto teda súhlasí so zákonným opatrením predsedníctva Národného zhromaždenia číslo 62 Zbierky zo dňa 14. augusta 1963, o Štátnej komisii pre investičnú výstavbu, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

Je niekto proti? (Nikto.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)

Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie schválilo toto zákonné opatrenie.

Tým sme prejednali štvrtý bod programu schôdze.

Pristúpime k prejednávaniu posledného bodu programu, ktorým je

5. Doplňovacia voľba člena predsedníctva Národného zhromaždenia.

Rada poslancov navrhuje,

1. aby Národné zhromaždenie uvolnilo s. Jozefa Lenárta z funkcie člena predsedníctva NZ vzhľadom k jeho menovaniu predsedom vlády,

2. aby Národné zhromaždenie na takto uprázdnené miesto člena predsedníctva NZ zvolilo posianca Vasiľa Biľaka.

Sú k tomuto návrhu nejaké pripomienky alebo iný návrh? (Neboli.)

Nie sú.

Kto teda súhlasí s týmto návrhom, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

Je niekto proti? (Nikto.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)

Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie uvolnilo poslanca Jozefa Lenárta z funkcie člena predsedníctva NZ a zvolilo Vasiľa Biľaka členom predsedníctva NZ.

Tým je program schôdze prejednaný.

Končím schôdzu.

(Schůze skončena ve 12 hod. 58 min.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP