Národní shromáždění
Československé socialistické republiky se
usneslo na tomto zákoně:
(1) Nezbytným předpokladem
zvýšení úrovně a účinnosti
řízení rozvoje národního hospodářství,
důsledné ochrany a účinného
prosazování zájmů celé společnosti
je všestranné posílení společenské
úlohy a zvýšení úrovně
kontroly a její úzké spojení s národohospodářskou
evidencí.
(2) Úlohou národohospodářské
evidence, zahrnující evidenci operativně
technickou, evidenci účetní a statistiku,
je zabezpečit hlubokou znalost stavu a vývoje jednotlivých
odvětví a celého národního
hospodářství, zejména pro potřebu
ročního i dlouhodobého plánování
a řízení národního hospodářství,
jakož i zabezpečit na všech stupních řízení
hlubokou znalost toho, jak jsou plněny úkoly státního
plánu a státního rozpočtu
(1) Všechny orgány odpovědné
za řízení národního hospodářství
a kulturní výstavby a všichni vedoucí
pracovníci státních a hospodářských
orgánů se řídí zásadou,
že kontrola je neodlučitelnou součástí
řízení. Jsou proto povinni organizovat a
provádět kontrolu jako důležitou státní
a společenskou povinnost.
(2) Organizovat jednotnou soustavu kontrol
a národohospodářské evidence je úkolem
vlády.
Kontrole a statistice připadá v podmínkách
prohlubování socialistické demokracie významná
úloha napomáhat při upevňování
ústředního řízení rozvoje
národního hospodářství.
Státní a hospodářské
orgány při organizování a provádění
kontroly a statistiky plní svou společenskou úlohu
za nejširší účasti pracujících,
národních výborů a dobrovolných
společenských organizací, především
Revolučního odborového hnutí.
(1) Ústředním orgánem
pro státní kontrolu a statistiku je Ústřední
úřad státní kontroly a statistiky,
v jehož čele je předseda, který je ministrem.
(2) V krajích a okresech jsou krajská
a okresní oddělení státní kontroly
a statistiky, která jsou podřízena jedině
ministru-předsedovi Ústředního úřadu
státní kontroly a statistiky.
(3) Jako oblastní orgán
Ústředního úřadu státní
kontroly a statistiky se zřizuje oblastní oddělení
státní kontroly a statistiky v Bratislavě,
které je podřízeno ministru-předsedovi
Ústředního úřadu státní
kontroly a statistiky. V čele oblastního oddělení
státní kontroly a statistiky je vedoucí,
kterého jmenuje a odvolává ministr-předseda
Ústředního úřadu státní
kontroly a statistiky.
(4) Ústřední úřad
státní kontroly a statistiky plní své
úkoly buď přímo nebo prostřednictvím
svého oblastního oddělení a svých
krajských a okresních oddělení.
(5) Ministr-předseda Ústředního
úřadu státní kontroly a statistiky
může podle potřeby ustanovit zvláštní
kontrolory v jednotlivých organizacích po dobu provádění
některých zvlášť důležitých
úkolů.
(6) Při výkonu svých
funkcí jsou orgány státní kontroly
a statistiky nezávislé na ministerstvech (ústředních
orgánech státní správy) i na národních
výborech a ostatních státních orgánech.
Ústřednímu úřadu
státní kontroly a statistiky přísluší:
a) organizovat a provádět státní
kontrolu a statistiku ve všech úsecích státní
správy a ve všech odvětvích a oborech
národního hospodářství,
b) metodicky řídit a usměrňovat
kontrolní činnost a národohospodářskou
evidenci, prováděnou jinými orgány
a organizacemi, s výjimkou účetní
evidence (§ 22) a dohlížet na plnění
úkolů v celé oblasti kontroly a národohospodářské
evidence.
(1) V oblasti státní kontroly
a statistiky plní Ústřední úřad
státní kontroly a statistiky zejména tyto
úkoly:
a) kontroluje, jak se plní směrnice
Komunistické strany Československa a jak se dodržují
zákony, nařízení a usnesení
vlády, jak je dodržována státní
disciplína při plnění úkolů,
vyplývajících ze státního plánu
rozvoje národního hospodářství
a při hospodaření s majetkem v socialistickém
vlastnictví, a prověřuje, zda je zachováván
požadavek vysoké hospodárnosti ve výrobě
a správě a v ostatních oblastech společenského
života,
b) prověřuje organizaci a činnost
státního a hospodářského aparátu,
studuje jeho strukturu i pracovní metody a zevšeobecňuje
získané poznatky v zájmu jeho zhospodárnění,
zjednodušení a zkvalitnění,
c) koordinuje prověrkovou a revizní
činnost prováděnou jinými orgány
a organizacemi,
d) organizuje ve spolupráci s jinými
orgány prověrky a revize v důležitých
otázkách národního hospodářství,
e) kontroluje tvorbu a dodržování
cen,
f) kontroluje, jak státní orgány
a socialistické organizace vyřizují stížnosti,
oznámení a podněty pracujících,
g) organizuje statistická zjišťování
celostátního významu,
h) provádí rozbory stavu a vývoje
jednotlivých odvětví národního
hospodářství; využívá
k tomu výsledků statistického zjišťování,
výsledků prověrek a revizí, informací
získávaných součinností s pracujícími
a podkladů vyžadovaných od jiných orgánů,
ch) dává předchozí souhlas
ke statistickým zjišťováním, která
provádějí jiné orgány,
i) sleduje rozvoj mechanizace a automatizace národohospodářské
evidence, účelnost organizace a rozmístění
strojních početních stanic a výpočtových
středisek pro automatizaci a využití početních
strojů,
j) využívá pokrokových
metod a forem kontrolní činnosti a národohospodářské
evidence ke stálému zvyšování
úrovně řídící práce.
(2) Kontrolní působnost
orgánů státní kontroly a statistiky
se nevztahuje na činnost soudcovskou a prokurátorskou.
Při metodickém řízení
kontroly a národohospodářské evidence
vykonávané jinými orgány a organizacemi
plní Ústřední úřad státní
kontroly a statistiky zejména tyto úkoly:
a) vydává v dohodě se zúčastněnými
ústředními orgány směrnice
pro organizaci a provádění kontrolní
činnosti a národohospodářské
evidence,
b) vydává směrnice pro sestavování,
předkládání, popř. zpracování
výkazů a ve spolupráci s příslušnými
orgány metodicky řídí národohospodářskou
evidenci tak, aby byla v souladu s metodikou a potřebami
plánování národního hospodářství,
c) pečuje o sjednocování vzorů
evidence a dokladů, zejména k účelům
mechanizace a automatizace zpracování dat,
d) dohlíží na odbornou přípravu
pracovníků z oboru kontroly a národohospodářské
evidence.
Ústřední úřad
státní kontroly a statistiky vykonává
dohled nad stavem a metodami kontrolní činnosti
a národohospodářské evidence ve všech
státních orgánech a socialistických
organizacích. Prověřuje, jaká je celková
úroveň jejich kontrolní činnosti a
národohospodářské evidence a jak se
využívá poznatků získaných
prováděním vnitřní kontroly
a vedením národohospodářské
evidence pro zvýšení účinnosti
řízení. Orgány státní
kontroly a statistiky dohlížejí také
na to, zda řídící orgány kontrolují
stav evidence a řádné a včasné
předkládání statistických údajů
u podřízených jednotek a zda operativně
odstraňují nedostatky, které samy zjistily
nebo na něž je upozornily orgány státní
kontroly a statistiky.
K provádění statistických
zjišťování jakéhokoliv druhu je
zapotřebí předchozího souhlasu Ústředního
úřadu státní kontroly a statistiky.
Podmínky, za nichž lze tato zjišťování
provádět, stanoví Ústřední
úřad státní kontroly a statistiky.
Hlavní zásady činnosti orgánů
státní kontroly a statistiky
(1) Orgány státní
kontroly a statistiky pomáhají veškerou svou
činností, zejména též soustavným
zevšeobecňováním získaných
zkušeností, k stálému zvyšování
účinnosti řízení a tím
i k všestrannému rozvoji národního hospodářství
a kultury. Působí na to, aby se nedostatkům
a závadám ve státním a hospodářském
aparátě předcházelo nebo aby byly
včas odstraňovány a aby se nesmiřitelně
bojovalo proti nedisciplinovanosti, nehospodárnostem a
jiným jednáním, jež jsou v rozporu se
zájmy společnosti; k tomu cíli sjednocují
úsilí všech orgánů kontroly.
(2) Orgány státní
kontroly a statistiky dohlížejí na to, aby
národohospodářská evidence byla úplná
a pravdivá, aby účinně sloužila
kontrole a aby bylo maximálně využíváno
poznatků plynoucích jak z kontrolní činnosti,
tak z národohospodářské evidence pro
řízení na všech stupních; předkládají
příslušným stranickým a státním
orgánům včasné a objektivní
zprávy o situaci v národním hospodářství
a navrhují potřebná opatření.
(1) Orgány státní
kontroly a statistiky plní své úkoly v úzké
součinnosti s pracujícími a s jejich dobrovolnými
společenskými organizacemi a za podpory národních
výborů. Tato součinnost je jednou z forem
účasti pracujících na řízení
hospodářské a kulturní výstavby.
(2) Orgány státní
kontroly a statistiky soustavně spojují kontrolu
shora s kontrolou zdola a vytvářejí tak podmínky,
aby se pracující aktivně podíleli
jak na provádění prověrek, tak i na
kontrole plnění opatření k nápravě
zjištěných závad a domáhali se
jejich včasného a úplného odstranění.
(3) Orgány státní
kontroly a statistiky využívají při
své činnosti zkušeností, poznatků
a iniciativy pracujících; seznamují také
pracující, jejich společenské organizace,
komise národních výborů, popř.
jiné orgány s výsledky kontrolní činnosti
a projednávají s nimi opatření, jež
je třeba učinit k zjednání trvalé
nápravy, jakož i organizační, kádrová
a výchovná opatření, která
by napříště zabránila vzniku
stejných nebo obdobných závad, přispěla
k zjednodušení a zkvalitnění správy,
ke zvýšení ochrany majetku v socialistickém
vlastnictví a k upevnění státní
a pracovní disciplíny.
(4) V součinnosti s dobrovolnými
společenskými organizacemi vytvářejí
orgány státní kontroly a statistiky aktivy
dobrovolných spolupracovníků, kteří
jim pomáhají při plnění jejich
úkolů, zejména při provádění
kontroly, při seznamování pracujících
s výsledky kontroly a při zajišťování
včasného předkládání
pravdivých statistických údajů.
(1) Členové aktivu státní
kontroly a statistiky mají v rozsahu daného pověření
oprávnění jako pracovníci orgánů
státní kontroly a statistiky.
(2) Členové aktivu vykonávají
svou činnost pokud možno mimo svou pracovní
dobu. Není-li to možno zajistit, přísluší
a) členům aktivu, kteří
jsou v pracovním poměru, náhrada ušlého
výdělku, vypočtená podle průměru
za poslední tři měsíce; náhradu
poskytne organizace, v níž jsou zaměstnáni,
b) členům aktivu, kteří
nejsou v pracovním poměru (např. členové
jednotných zemědělských družstev),
náhrada za ušlý výdělek, popř.
za zvýšené výlohy; náhradu poskytne
Ústřední úřad státní
kontroly a statistiky, popř. jeho orgány.
(3) Cestovní a jiné výdaje
uhradí členům aktivu Ústřední
úřad státní kontroly a statistiky,
popř. jeho oblastní oddělení nebo
krajská a okresní oddělení státní
kontroly a statistiky obdobně podle předpisů
platných pro státní zaměstnance.
(1) Orgány státní
kontroly a statistiky plní své úkoly v součinnosti
s ústředními úřady, národními
výbory a jinými státními orgány
a socialistickými organizacemi.
(2) Státní orgány
i socialistické organizace jsou povinny pomáhat
orgánům státní kontroly a statistiky
v jejich činnosti; zejména jsou povinny předkládat
orgánům státní kontroly a statistiky
písemné a jiné podklady, jichž je třeba
ke kontrole a k statisticko-ekonomickým pracím,
poskytovat jim vysvětlení a odborné posudky,
jakož i podávat orgánům státní
kontroly a statistiky ve lhůtách jimi stanovených
zprávy o stavu a výsledcích šetření
a řízení, k nimž tyto orgány
daly podnět nebo závazný pokyn.
(1) Všechny orgány a organizace
i jednotlivci jsou povinni poskytovat orgánům státní
kontroly a statistiky správně, pravdivě a
ve stanovených lhůtách všechny údaje
a zprávy, jichž je třeba pro účely
národohospodářské evidence.
(2) Orgány státní
kontroly a statistiky jsou oprávněny ověřovat
si na místě úplnost, správnost a pravdivost
poskytnutých údajů a zpráv.
(1) Ústřední úřad
státní kontroly a statistiky a jeho orgány
jsou oprávněny:
a) provádět prověrky a revize
a jiná šetření ve státních
orgánech a v socialistických organizacích,
b) požadovat u odpovědných pracovníků
kontrolovaných orgánů a organizací,
aby zjištěné závady a nedostatky operativně
odstraňovali, popř. navrhovat účinná
opatření k zjednání nápravy;
upozorňovat vedoucí činitele nadřízených
orgánů nebo organizací na skutečnosti,
zjištěné kontrolou,
c) dávat vedoucím kontrolovaných,
popř. nadřízených orgánů
nebo organizací, nebudou-li zjištěné
nedostatky a závady operativně odstraněny,
závazné pokyny k neprodlenému odstranění
závad zjištěných prověrkou nebo
revizí; vedoucí těchto orgánů
nebo organizací jsou povinni podat ve stanovené
lhůtě zprávu o odstranění zjištěných
závad a o opatřeních, jimiž se i pro
budoucnost zamezí jejich opakování,
d) uložit, aby bylo ihned zastaveno vydávání
peněžních prostředků a věcných
hodnot, je-li nebezpečí, že národnímu
hospodářství vznikne škoda.
(2) Pověření pracovníci
orgánů státní kontroly a statistiky
jsou oprávněni ke všem úkonům,
které jsou nutné k provedení kontroly, k
zajištění ochrany majetku v socialistickém
vlastnictví nebo ke splnění jiného
úkolu státní kontroly a statistiky; zejména
mohou uložit, aby jim byly ve stanovené lhůtě
předloženy plány, listiny, spisy a jiné
doklady a podána vysvětlení, zprávy
a sdělení. Jsou též oprávněni
vstupovat do veškerých místností, zařízení
a objektů a zajišťovat originální
doklady.
(3) Každý, kdo je vyzván
orgánem státní kontroly a statisti-listiny,
spisy a jiné doklady, jakož i podat vysvětlení,
zprávy a sdělení, i když obsahují
skutečnosti tvořící státní,
hospodářské nebo služební tajemství.
Orgány státní kontroly a statistiky
působí při plnění svých
úkolů na pracovníky státních
orgánů a socialistických organizací,
aby prováděli včasnou a řádnou
kontrolu, bezodkladně odstraňovali zjištěné
nedostatky a zamezovali jejich opakování, podávali
včasné a pravdivé statistické informace,
uvědoměle dodržovali státní disciplínu,
soustavně pečovali o ochranu majetku v socialistickém
vlastnictví a prosazovali zásadu hospodárnosti.
Tuto výchovnou úlohu plní zejména
kritikou nedostatků v činnosti odpovědných
pracovníků a rozšiřováním
znalostí pokrokových pracovních metod. Jestliže
by tato opatření nepostačila, použijí
v nezbytných případech opatření
podle §§ 18 a 19.
(1) Pracovníkům orgánů
nebo organizací, kteří při výkonu
své funkce porušili státní disciplínu
zejména tím, že neplnili zákony, nařízení
nebo usnesení vlády, nehospodárně
používali peněžních, popř.
věcných hodnot, podali nadřízeným
orgánům nebo orgánům státní
kontroly a statistiky nesprávné informace anebo
prováděli nepovolená statistická zjišťování
(kárná provinění), může
být uloženo některé z těchto
kárných opatření: důtka, přísná
důtka nebo zbavení funkce.
(2) Kárné opatření
ukládá Ústřední úřad
státní kontroly a statistiky, a to pokud jde o zbavení
funkce po dohodě s příslušnými
orgány. Ministr-předseda Ústředního
úřadu státní kontroly a statistiky
může zmocnit k ukládání kárných
opatření oblastní oddělení
a krajská a okresní oddělení státní
kontroly a statistiky.
(3) Kárná opatření
nelze uložit po uplynutí jednoho roku od zjištění
kárného provinění.
(4) Osobám, jimž orgány
státní kontroly a statistiky uložily kárné
opatření, nemohou být za týž
skutek uložena opatření podle jiných
kárných předpisů.
(1) Odpovědným pracovníkům
kontrolovaných orgánů a organizací,
kteří při výkonu své funkce
zavinili, že byla způsobena škoda státu,
zejména na národním majetku, lze uložit
peněžitou náhradu. Výše náhrady
nesmí přesáhnout trojnásobek průměrného
měsíčního výdělku pracovníka,
jemuž náhrada byla uložena. Peněžitá
náhrada připadá státu.
(2) O uložení peněžité
náhrady rozhoduje Ústřední úřad
státní kontroly a statistiky. Ministr-předseda
Ústředního úřadu státní
kontroly a statistiky může k ukládání
peněžitých náhrad zmocnit oblastní
oddělení, krajská a okresní oddělení
státní kontroly a statistiky.
(3) Byla-li uložena peněžitá
náhrada, nemůže poškozená organizace
uplatňovat nárok na náhradu škody podle
předpisů o závazcích k náhradě
škody způsobené zaměstnancem porušením
povinností z pracovního poměru. Tím
však není dotčen nárok organizace na
náhradu škody v případech, kdy zaměstnanec
odpovídá organizaci za způsobenou škodu
v plné výši; náhrada škody se však
v těchto případech snižuje o částku
uložené peněžité náhrady.
K Ústřednímu úřadu
státní kontroly a statistiky je přičleněna
Státní dřevařská inspekce.
(1) K zajištění úkolů
příslušejících orgánům
státní kontroly a statistiky a k uplatňování
jejich oprávnění může ministr-předseda
Ústředního úřadu státní
kontroly a statistiky vydat prováděcí předpisy.
(2) Rozsah působnosti a pravomoc
oblastního oddělení, krajských a okresních
oddělení státní kontroly a statistiky
stanoví ministr-předseda Ústředního
úřadu státní kontroly a statistiky.
Může také pro několik okresů
zřídit jediné oddělení státní
kontroly a statistiky.
Zásady pro účetní evidenci
stanoví vláda. Metodické řízení
účetní evidence a dohled nad jejím
prováděním vykonává ministerstvo
financí v dohodě s Ústředním
úřadem státní kontroly a statistiky.
(1) Zrušují se:
1. vládní nařízení
č. 73/1951 Sb., kterým se zřizuje ministerstvo
státní kontroly, ve znění vládního
nařízení č. 38/1952 Sb.,
2. vyhláška ministerstva státní
kontroly č. 260/1952 Ú. l., kterou se vyhlašují
některá ustanovení statutu ministerstva státní
kontroly,
3. zákon č. 108/1951 Sb., o organizaci
národohospodářské evidence; vládní
nařízení č. 30/1958 Sb., kterým
se stanoví zásady pro účetní
evidenci (účetní zásady), zůstává
až do vydání nových předpisů
v platnosti,
4. ustanovení § 1 odst. 1, písm.
h) zákona č. 108/1960 Sb., o určení
úseků státní správy, ve kterých
působí pověřenci Slovenské
národní rady,
5. vládní nařízení
č. 109/1951 Sb., o organizaci statistické služby,
6. vyhláška předsedy Státního
úřadu statistického č. 44/1955 Ú.
l., o péči o mechanizaci evidence a výpočetních
prací.
(2) Vyhláška ministerstva
státní kontroly č. 261/1952 Ú. l.,
kterou se vyhlašují směrnice o ukládání
peněžitých náhrad orgány ministerstva
státní kontroly, se zrušuje dnem, který
stanoví ministr-předseda Ústředního
úřadu státní kontroly a statistiky.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
V Praze dne 21. srpna 1961