Budeme rychle mechanizovat a automatizovat výrobní
proces. Zvyšování produktivity hodláme
dosahovat především technickými opatřeními.
Naše zemědělství má dostat během
pěti let o 90 % více mechanizačních
prostředků. Bude to mimo jiné 112 000 traktorů,
11 000 obilních kombajnů a 27 500 silážních
kombajnů. K těmto strojům musí přijít
vyškolení schopní lidé.
S. posl. Šejna přede mnou o tom mluvil podrobně.
Rozbory kvalifikace zaměstnanců v průmyslu
ukazují, že kolem 40 % dělníků
nemá vyúční listy, v mnoha závodech
chybí v průměru přibližně
35 % středně technických pracovníků
požadované odborné vzdělání.
Ne nadarmo jsme uvítali my, poslanci i všechen náš
lid, že studium pracujících při zaměstnání
přestalo být mimořádným studiem,
avšak stalo se sourodou součástí výchovy
a vzdělávání vtělenou do nového
školského zákona.
Nový školský zákon však také
ukládá mimoškolní výchovu a vzdělávání
v politice, ve vědě, technice, vzdělávání
kulturní a umělecké, o něž se
mají starat po stránce organizační,
materiální a finanční složky
Národní fronty, zejména Revoluční
odborové hnutí, Československý svaz
mládeže a národní výbory, a to
vyššími cyklickými formami, které
budeme nazývat lidovými universitami vědy,
techniky a umění, budou-li mít vysokoškolskou
úroveň anebo lidovými akademiemi vědy,
techniky a umění, budou-li mít středoškolskou
úroveň. Na lidových universitách a
na lidových akademiích přednášejí
lektoři Československé společnosti
pro šíření politických a vědeckých
znalostí. Československá společnost
ručí za kvalitu svých lektorů a za
obsah jejich přednášek. Jak velkou váhu
budou mít tyto formy výchovy a vzdělávání
našeho pracujícího lidu, o tom nejlépe
a nejvýrazněji svědčí to, že
v nedávné době o lidových universitách
a lidových akademiích jednal sám sekretariát
Ústředního výboru Komunistické
strany Československa a své jednání
uzavřel významným usnesením.
Aby tato forma výchovy a vzdělávání
mohla proniknout co nejhlouběji mezi pracující
lid na závodech, ve městech i na vesnicích,
musí si naše pokroková inteligence pokládat
za čest a politickou i morální povinnost
zúčastňovat se této významné
práce, hlásit se do řad Československé
společnosti pro šíření politických
a vědeckých znalostí. Její lektorské
skupiny jsou zakládány na všech pracovištích,
na kterých je soustředěna inteligence a průmysloví
i zemědělští odborníci, novátoři
a významní praktici.
Není správné a nadále to již
nebude možné, že lektorské skupiny této
Společnosti byly těžce budovány na závodech.
Nebylo to ze zlé vůle, avšak z neporozumění.
Soudruzi na závodech říkali: "Máme
u nás již závodní odbočku Československé
vědecko-technické společnosti a tak žádnou
jinou již nepotřebujeme!"
Ne. Československá vědecko-technická
společnost má zcela jiné poslání.
Má za úkol nejnovější poznatky
vědy a techniky uvádět na daném závodě
do praxe. Její poslání je tedy jednoznačně
ekonomické a technické. Vedle ní, s posláním
výchovným a všeobecně vzdělávacím,
musí být Československá společnost
pro šíření politických a vědeckých
znalostí. Jen tak bude postaráno o soustavnou politickou,
vědeckou a uměleckou výchovu na závodech
i na vesnicích.
A členové Československé vědecko-technické
společnosti nejsou jen strohými odborníky,
mají však navíc bohaté zájmy
a zkušenosti politické, vědecké, kulturní
a umělecké a proto zcela přirozeně
patří i do řad té druhé Společnosti
a je třeba, aby jejím prostřednictvím
dávali pracujícím i toto své bohatství.
Správně si počínají soudruzi
v národním podniku Šroubárna v Žatci.
Mají i závodní odbočku Československé
vědecko-technické společnosti i lektorskou
skupinu Československé společnosti pro šíření
politických a vědeckých znalostí.
Pročítal jsem jejich jednotný perspektivní
plán výchovné a vzdělávací
činnosti na období třetí pětiletky
sestavený za vedení celozávodního
výboru KSČ složkami Národní fronty
na závodě a oběma Společnostmi.
Vedle stranické výchovné a vzdělávací
činnosti řízené přímo
závodním lektorátem KSČ, zahrnuje
tento plán veškerou výchovnou a vzdělávací
činnost včetně činnosti agitační
tak, jak je připravena jednotlivými složkami
Národní fronty na závodě. V plánu
se počítá s řadou cyklů lidové
university i lidové akademie pro dospělé
i pro mládež. Podobný plán má
závodní klub Perla 01 v Ústí n. Orl.,
závodní klub v Hronově a mnoho jiných.
Velký význam mají lidové akademie
vědy, techniky a umění na vesnicích,
zvláště pak zemědělské
lidové akademie, rodičovské lidové
akademie, cyklus přednášek "Věda
proti pověrám" a jiné. Na okrese Svitavy
uspořádali ve studijním období 1960-61
celkem 138 cyklů lidových akademií a to převážně
na vesnicích. V celém Východočeském
kraji bylo těchto cyklů na 1200 a v příštím
období jich bude ještě více. Velký
význam měly cykly uspořádané
pro kolektivy soutěžící o titul brigáda
socialistické práce. Velkému zájmu
se těšil cyklus lidové akademie pod názvem
"Jak socialisticky pracovat a žít". Škoda,
že tento cyklus je málo rozšířen
po vesnicích. Nic za to nedám jsem přesvědčen,
že by tam většinou končil ustavením
kolektivu soutěžícího o titul brigáda
socialistické práce. A takových kolektivů
potřebuje naše pětiletka v zemědělství
za čtyři roky co nejvíce.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Doufám, že jsem v těch několika minutách
opravdu mluvil o člověku a o plameni, který
musí hořet na začátku a až do
konce všech velkých věcí. I tady napněme
síly, abychom opravdu vyráběli dvacetkrát
více co nejdříve a aby náš pracující
lid měl co nejbohatší duši i srdce. (Potlesk.)
Místopředseda NS Pospíšil: Soudružky
a soudruzi, pořad přihlášených
řečníků je vyčerpán.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
(Hlásí se posl. Borůvka.) Hlásí
se soudruh posl. Borůvka. Dávám mu
slovo.
Posl. Borůvka: Soudruzi a soudružky, dovolte
mi jenom několik slov jako připomínku k provedené
diskusi. Soudruh mpř. vlády Šimůnek
hovořil o tom, jak v průmyslu a na všech úsecích
národního hospodářství se plán
plní a jak naše zemědělství plán
ne a ne stále dohnat. Protože z pověření
strany a z pověření lidu zastávám
funkci předsedy zemědělského výboru
a jsem si vědom důležitosti a odpovědnosti
této funkce, chci tu připojit několik připomínek.
Když se člověk zamyslí nad tím,
jak v současné době se rozjíždíme
a dále ještě rozšiřujeme výrobu
a naše národní hospodářství,
že stojíme ve vyspělé socialistické
společnosti a na prahu komunismu, když se jenom zamyslím
nad tím, co tak trochu znám, že máme
ropovod 41/2 tisíce kilometrů,
tu si soudruzi, uvědomuji, že žádná
společnost na světě - i kdyby se 5 Rockefellerů
dalo dohromady - jej postavit nemůže, protože
se tu dávají dohromady celé státy
a všechna síla socialistického tábora.
Když uvážíme, že jsme rozestavěli
Východoslovenské železárny, kaučukárnu
v Kralupech, Duslo v Šale, Závody Vítězného
února, že naftové motory Orlíku dávají
již elektřinu, že do roku 1970, tj. do konce
čtvrté pětiletky, postavíme 1 200
000 bytů, nedá mi a považoval jsem za nutné
vystoupit. Mám za to, že je nutno zdůraznit
to, co říkal s. Brančík, že na
vesnici máme pracovité lidi, ovšem, soudruzi,
situace je dnes taková, že těmto lidem nestačí
již jenom psát, nestačí jim dávat
jen brožury a návod, jak to mají dělat,
protože tito lidé za dobu od února 1948 nesmírně
vyrostli.
Je to jiná situace v celém socialistickém
dění. My k těm lidem musíme jít.
Mám za to, abyste to posoudili. To jsou už nové
formy získávání lidí a nové
formy rozvíjení výroby. Já se přiznám,
my odebíráme takovou kupu odborných časopisů.
Je to v pořádku, jistěže to pomáhá.
My chodíme i na různé besedy a semináře.
I to nelze nějak zavrhovat. Ale soudruzi, mám za
to, že v současné době, jestliže
všude rozvíjíme výrobu a zemědělství
zaostává, že je potřebí opravdu
to, co říká ústřední
výbor, nejslabší článek opravdu
velmi nutno posílit. A já se z tohoto místa
obracím na všechny ty výzkumné pracovníky,
kterých je dost, jenomže ať se nezlobí,
ale je pohodlnější psát do Našeho
chovu, je pohodlnější psát do Zemědělství
1961; jen si všimněte, kdo tam ty články
píše. l když jsou hezky stylizované, ale
v současné době je třeba slevit z
pohodlí, ve kterém tito výzkumní a
ostatní pracovníci žijí. (Potlesk.)
To je totiž velmi vážný problém.
Jsem si vědom závažnosti toho, co tady říkám.
Je to problém bytů, je to i problém bydlení
ve velkých městech, je to problém i kultury,
problém vyžití se nebo konzultace s vědeckými
pracovníky na pracovištích. Vím, že
je to tak, ale soudruzi, není přece frází
to, když teď slyšíme zde v kuloárech,
že Kuba byla napadena invazí. Mám za to, že
by nás mělo, tak jak o tom hovořil soudruh
Zvára, zamrazit v zádech a hrdlo se stáhnout
rozhodností, čím my budeme bojovat, aby naše
hospodářství bylo pevné, silné,
šlo rychle kupředu, tudíž, aby nepraskalo
na tom nejslabším článku, kterým
je zemědělství. Mělo by se skutečně
říci, tak jdeme na to, ale opravdu, jak říkal
soudruh Šejna, "šroubovat" naplno. Když
si tak člověk vzpomene a přirovná,
že když šlo o Moskvu ve Velké vlastenecké
válce, že šlo o všechno - a u nás
ani zdaleka nejde o všechno, vždyť přece
říkáme, jaké ohromné výsledky
v národním hospodářství jsou,
ale jde o nejslabší článek - kdo vystoupil?
Generál Panfilov, a s ním ještě 11 panfilovců
a do jednoho padli, ale Moskva byla zachráněna.
Tudíž soudruzi, i ti generálové z naší
Zemědělské akademie, i ti generálové
z našich výzkumných ústavů, prosím
vás, vytáhněte už z pochvy šavli,
a jestli je rezatá, už tam dlouho byla - nezlobte
se, ale je to tak - a řekněte: Jde se na to, abychom
už opravdu slabý článek v zemědělství
udělali skutečně silným. Neuděláme
ho silným žádnými řečmi,
i když je nepodceňuji, ale je nutno jít mezi
nás, my vás přivítáme, vy nám
poradíte a potom pětiletku v zemědělství
určitě spolu se všemi, kteří
něčemu rozumí, za čtyři roky
splníme. (Potlesk.)
Místopředseda NS Pospíšil: Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se už nikdo nehlásí, je tedy skončena.
Nyní přerušíme schůzi a budeme
v ní pokračovat zítra v 9,00 hod. dopoledne.
Mezitím návrhová komise připraví
návrh usnesení.
Přerušuji schůzi.